abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30065116
Olie is zojuist 4 dollar per vat gestegen door de ontruiming van de boorplatforms in de golf van Mexico.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_30065790
Nu dan echt op weg naar de 100?
Snoep verstandig, lik m'n reet!
pi_30066058
Als ik dat zo snel even nareken met dat grafiekje van de Shell over de opbouw van de prijs, dan wordt de nieuwe prijs van 95 dus 1 euro 46. 98 heb ik niet berekend maar dat zal bij eenzelfde stijging ruim 1,54 worden.

Maar reken maar niet dat de overheid medelijden heeft, Zalm heeft ons in zijn oneindige goedheid immers nog behoed voor de jaarlijkse inflatiecorrectie van 2 cent
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_30068369
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 04:26 schreef StefanP het volgende:
Als ik dat zo snel even nareken met dat grafiekje van de Shell over de opbouw van de prijs, dan wordt de nieuwe prijs van 95 dus 1 euro 46. 98 heb ik niet berekend maar dat zal bij eenzelfde stijging ruim 1,54 worden.

Maar reken maar niet dat de overheid medelijden heeft, Zalm heeft ons in zijn oneindige goedheid immers nog behoed voor de jaarlijkse inflatiecorrectie van 2 cent
Was jij geen Amerikaan? Wat boeit jouw de brandstofprijs in Nederland dan?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_30073512
Oh dus ik mag hier nooit meer posten?

Om dezelfde bewoording te gebruiken: heb je zelf iets zinnigs bij te dragen? Wat boeit het jou waar ik woon? Zielig hoor.
-Mark Steyn
pi_30076731
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 15:30 schreef StefanP het volgende:
Oh dus ik mag hier nooit meer posten?

Om dezelfde bewoording te gebruiken: heb je zelf iets zinnigs bij te dragen? Wat boeit het jou waar ik woon? Zielig hoor.
Het boeit mij helemaal niks waar jij woont en of jij hier wel of niet mag posten ga ik niet over en daar wil ik niet eens over gaan... Ik vroeg me gewoon af waarom jij je zorgen maakt over de brandstofprijs hier in Nederland als je er zelf geen last van hebt...

Geen enkele reden om zo aangebrand te reageren dus.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_30099456
quote:
Sjeiks verspillen oliewinst

De oliesjeiks en een aantal corrupte regimes zijn dè grote winnaars van de almaar stijgende petroleumprijzen. Het geld van hen in de schoot, zonder dat zij er iets voor moeten doen. De grote verliezers zijn u en ik, de gewone consumenten, die steeds meer betalen aan de pomp. De Leuvense professor Internationale Economie Paul De Grauwe zette voor ons op een rijtje wie wint en wie verliest aan de voortdurende prijsstijgingen.
Winnaar: de olielanden

,,De olielanden, zoals Saoedi-Arabië en andere Arabische staten, Iran, Nigeria, Rusland, Canada, Noorwegen: die verdienen nu massa's geld. Het komt als manna uit de grond en wordt vaak gewoon verspild. In Nigeria komt het terecht in de zakken van de familie van de president, in Saoedi-Arabië bij een aantal corrupte oliefamilies. Een land als Noorwegen gaat er verstandiger mee om: zij sparen het geld op in een oliefonds, dat later alle Noren ten goede moet komen. Maar het blijft choquerend dat zij niets moeten doen om het geld toch te zien binnenrollen.''

Winnaar: de oliemaatschappijen

,,De exploitanten van de oliebronnen, in vele landen eigendom van de staat, zijn de andere grote winnaars. Onder meer de Shells, Exxons en Totals van deze wereld boeken grote winsten, net als hun aandeelhouders.''

Winnaar: het leefmilieu

,,De hoge olieprijs heeft één groot voordeel: we zoeken naar alternatieven voor de brandstoffen, wat goed is voor het leefmilieu. Ook alle nieuwe technologieën voor een efficiënter brandstofverbruik doen voordeel uit de gestegen prijzen. Denk maar aan bedrijven die bezig zijn met isolatie, minder verbruikende stookketels of auto's. Dat is een positief effect van de hoge olieprijs. Op korte termijn is die slecht nieuws voor ons, maar op lange termijn moeten we echt naar minder brandstofverbruik, om het broeikaseffect en de opwarming van de aarde tegen te gaan. Ik vind dan ook niet dat de overheid de accijnzen op olieproducten moet verlagen: de hoge prijs zorgt ervoor dat we vanzelf naar alternatieven zoeken.''

Winnaar èn verliezer:

De landen die olie invoeren

,,De overheden van landen als België profiteren van de gestegen accijnzen, maar het land als dusdanig geniet daar niet van. Consumenten en bedrijven betalen veel meer, en dat geld gaat vooral naar de oliemaatschappijen. Maar de Belgische overheid kan anderzijds wel mooie dingen doen met dat geld.''

Verliezer: de consument

,,De grootste verliezer is de consument, die almaar meer betaalt om te rijden en om zich te verwarmen. De gasgebruikers betalen mee, want er treedt een substitutie-effect op, waardoor de prijs van alle energie stijgt. Het budget van de consument om andere dingen te doen, zoals op café of restaurant gaan, of boeken te kopen, verkleint langzaam maar zeker. De invloed daarvan is nog niet duidelijk. Het is bijvoorbeeld paradoxaal dat net nu in Duitsland de consument optimistischer is over de toekomst, waardoor hij meer gaat uitgeven.''

Verliezer: de bedrijven

,,Die voelen de effecten op de consumptie, al is nog niet duidelijk hoe groot die effecten zijn. Ondertussen komen hele sectoren in de problemen. De luchtvaart bijvoorbeeld betaalt almaar meer voor brandstof, maar kan door de hevige concurrentie, vooral van low-costmaatschappijen, zijn prijzen moeilijk verhogen, wat tot faillissementen leidt. Ook andere bedrijfssectoren hebben het almaar moeilijker.''
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GOBHDMDM
pi_30110486
en weer boven de 70
pi_30120982
Ik ben benieuwd wanneer Shell de adviesprijzen herziet, sinds de stijging van 4-5 dollar is die nog hetzelfde gebleven.
-Mark Steyn
  maandag 5 september 2005 @ 08:56:16 #86
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30280417
we zitten inmiddels op ruim 67 dollar per vat!! (en stijigende) , reden is natuurlijk een beetje triest (katarina) , maar op zich wel een goede zaak dat de barriere van 70 dollar per vat eindelijk geslecht lijkt te gaan worden!!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 5 september 2005 @ 08:57:32 #87
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30280435
quote:
Analisten waarschuwen voor nog duurdere olie

SINGAPORE (ANP/RTR) - Marktvorsers waarschuwen dat de prijs voor een vat ruwe olie kan doorstoten tot boven de 100 dollar.
De verwoestende gevolgen van de orkaan Katrina voor de olieproductie vormt de belangrijkste aanjager van de hoge olieprijzen. Daarnaast blijft de vraag vanuit Azië groot, waardoor de oliemarkt niet tot rust komt.
Voorspellingen van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs dat de prijs voor een vat lichte olie kan stijgen tot 105 dollar werden eerder dit jaar nog terzijde geschoven. "Maar we beginnen het nu toch echt serieus te nemen", aldus reisexpert John Koldowski. Hij werkt bij de Pacific Asia Travel Association.
Ook energiedeskundige Tony Nunan van het conglomeraat Mitsubishi sluit een prijs boven de 100 dollar per vat niet langer uit. Volgens hem kan een terroristische aanslag of een staking in een van de belangrijke olieproducerende landen ervoor zorgen dat de olieprijs uit drie getallen voor de komma zal bestaan.
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) uitte dit weekeinde zijn zorgen over de dure olie. Algemeen directeur Rodrigo Rato herhaalde weliswaar zijn voorspelling dat de wereldeconomie dit jaar met meer dan 4 procent zal groeien, maar waarschuwde tegelijkertijd dat die prognose in gevaar komt door de hoge olieprijs.
De prijs voor een vat olie is de afgelopen dagen verder omhoog geschoten, nadat de orkaan Katrina flinke schade had veroorzaakt aan olieplatforms in de Golf van Mexico. De olieprijzen stonden voor de komst van de orkaan al opmerkelijk hoog omdat handelaren vrezen voor tekorten. Die angst wordt mede gevoed door de snelle opkomst van de Aziatische landen. De dure olie heeft een directe invloed op de brandstofprijzen, die wereldwijd omhoog schieten.
Vrijdag liepen de prijzen wat terug omdat de Amerikaanse regering heeft toegezegd de strategische oliereserves aan te spreken. Ook Nederland heeft zich bereid getoond zijn reserves aan te boren om rust te creëren op de oliemarkt. Andere landen, waaronder Japan en Zuid-Korea, zullen hetzelfde doen.
Op de termijnmarkt in New York sloot een vat ruwe olie voor levering in oktober vrijdag 1,90 dollar lager op 66,90 dollar
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 5 september 2005 @ 08:58:52 #88
19840 Libris
Live from Singapore
pi_30280449
quote:
Op maandag 5 september 2005 08:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we zitten inmiddels op ruim 67 dollar per vat!! (en stijigende) , reden is natuurlijk een beetje triest (katarina) , maar op zich wel een goede zaak dat de barriere van 70 dollar per vat eindelijk geslecht lijkt te gaan worden!!!
De olie is al 70 dollar per vat geweest.. Alleen door het aanspreken van de 'strategische reserves' in de US (2 miljoen vaten per dag dacht ik) is de prijs weer gedaald..
  maandag 5 september 2005 @ 09:12:00 #89
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30280622
Overigens onverstandig om de strategische reserves aan te spreken als men de olieprijs laag wil houden. Dat heeft alleen een tijdelijk dempend effect dat later juist als een boemerang kan werken. De strategische voorraden zijn meer van psychologisch belang, je kan het zeker niet gebruiken om de olieprijs structureel te verlagen, dat werkt gewoon niet.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_30283879
het grappige is nog wel dat de benzine die je tankt voor 1.50 is gemaakt van olie die 2 jaar geleden is ingekocht voor een goedkope prijs
<b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
</b>
pi_30284263
Ik denk dat de olieprijs de komende tijd niet zo veel zal doen. Daar is het tekort niet. Het tekort is in de geraffineerde producten.
pi_30285864
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:08 schreef Num het volgende:
Ik denk dat de olieprijs de komende tijd niet zo veel zal doen. Daar is het tekort niet. Het tekort is in de geraffineerde producten.
De olieprijs is zeer politiek gevoelig, dus daar zou ik niet zo zeker van zijn. Op de lange termijn is de verwachting ook nog steeds dat de vraag sterk blijft toenemen, terwijl de opec de grootste moeite heeft de productie op te schroeven, de trend zal nog lang omhoog blijven, reken daar maar op.
  maandag 5 september 2005 @ 13:10:36 #93
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_30285940
Blijf maar lekker tellen, want de Nederlander is alleen maar meer gaan rijden.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
pi_30389235
de EC is onverbiddelijk:
quote:
143 tt-EEN 143 do 08 sep 15:50:02
economie ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

"WE MOETEN LEVEN MET HOGE OLIEPRIJZEN"
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De Europese Commissie verzet zich tegen
eenzijdige maatregelen van de lidstaten
om de hogere olieprijzen te compense-
ren. Volgens een woordvoerster zijn
sociale compensaties toelaatbaar, bij-
voorbeeld voor arme gezinnen. Zie 144.

Maar tegemoetkomingen aan specifieke
economische sectoren kunnen niet, want
dat zou alleen maar leiden tot een
opbod tussen de lidstaten. Volgens de
Europese Commissie zullen de
olieprijzen hoog blijven en zullen we
er dus mee moeten leren leven.

De commissie zal de maatregelen van de
lidstaten met veel achterdocht evalue-
ren, zo luidt het. De Belgische rege-
ring beslist vrijdag over maatregelen.
pi_30390406
quote:
Op donderdag 8 september 2005 15:54 schreef zakjapannertje het volgende:
de EC is onverbiddelijk:
[..]
Terecht, ze hebben volkomen gelijk... Tijd om een andere oplossing voor onze energiewinning te gaan zoeken.
pi_30409930
Hahaha. De EC. Alsof die waardeloze zakkenvullers iets voor de burger betekenen. Het is een verlengstuk van de al even parasitaire landelijke overheid.

De prijzen zouden door de 'transparante' EU wel eventjes dalen, hoor ik ze nu nog zeggen. Prijsverschillen zouden verdwijnen, burgers konden kopen wat ze willen. Laat me niet lachen. De prijzen zijn hetzelfde gebleven, we betalen in NL nog altijd meer voor de meest banale dingen. BPM? Daar hoor je de EC niet over. Ja, over mogelijke stapsgewijze afschaffing ergens in 2020 misschien...

Als ze de benzineprijzen zouden rechttrekken, dan zou die natuurlijk omlaag moeten in NL. Dus heeft Zalmpje vast in een of ander achterkamertje met Kroesje gesproken, die vervolgens de betreffende commisaris gesproken heeft, en zodoende wordt de benzineprijs niet overal gelijkgetrokken. Tenzij alle andere landen naar het niveau van NL gaan natuurlijk, want dat is kassa!

Bah, wat haat ik ambtenaren.

De olieprijs is ondertussen alweer vet gedaald, is de prijs aan de pomp in NL alweer gedaald? Hier in de VS is er namelijk alweer 10 cent vanaf t.o.v. vorige week. Bovendien hebben een aantal staten, jawel, de accijnzen voor een aantal maanden geschrapt om de burger tegemoet te komen! Daar kunnen die ruggegraatloze zakkenvullers in NL nog iets van leren: voor het volk opkomen.
-Mark Steyn
pi_30410451
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 03:38 schreef StefanP het volgende:

De olieprijs is ondertussen alweer vet gedaald, is de prijs aan de pomp in NL alweer gedaald? Hier in de VS is er namelijk alweer 10 cent vanaf t.o.v. vorige week.
Ik geloof dat er hier zo'n 5 cent vanaf is inmiddels.
pi_30506273
De OPEC wil de productie gaan verhogen om de prijs te drukken, alleen wordt er nogal getwijfeld door deskundigen of ze de productie wel kùnnen verhogen. Ik twijfel er ook nogal aan eerlijk gezegd. Volgens mij produceert de opec al jaren lang rond 10 miljoen vaten per dag en hebben ze daar nooit een flink stuk boven gezeten...
  maandag 12 september 2005 @ 21:36:36 #99
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_30524576
hm , laten we hopen dat de prijzen weer snel wat aantrekken, bv omdat blijkt dat de productie niet verhoogd kan worden. een snel invallende, langdurige strenge winter in de VS zou ook mooi zijn, want dat geeft ook druk omhoog. Ik ga nog steeds ervanuit dat de $100 per vat dit jaar gehaald kan worden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_30524911
100 dollar per vat is niet leuk BHFH, dat is echt funest voor de economie. Een olieprijs boven de 50 dollar is volgens mij al voldoende om alternatieve energiebronnen te stimuleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')