abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 augustus 2005 @ 22:18:56 #51
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29547718
$64.30 vandaag, er zit schot in, de 70 komt in zicht.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29549152
Dat zeggen de analysten ook.
Cat's aren't clean, cats are covered with cat spit
  donderdag 11 augustus 2005 @ 00:55:31 #53
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29551032
Had ik al gezegd dat m'n nieuwe scootert zo ongeveer 1:55 rijdt?
Vampire Romance O+
pi_29552749
Ik ga over op gas....

[ Bericht 64% gewijzigd door Hobiedobie op 11-08-2005 03:03:08 (smiley) ]
pi_29554707
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 00:55 schreef MouseOver het volgende:
Had ik al gezegd dat m'n nieuwe scootert zo ongeveer 1:55 rijdt?
Dat reed mijn 25 jaar oude puch maxi ook

Vooruitgang is onbekend in brommer en scooterland. Nog steeds zuipende dingen (in verhouding tot auto's)
Moet je eens kijken wat een zuinige auto weegt en wat een gemiddelde scooter verbruikt.

Suzuki Alto : 1 op 20-22
Gem. scooter: 1 op 20-30
Zuinige scooter: 1 op 40-50

Een auto weegt alleen minstens 6 -7 keer zo veel

brommers en scooters zijn dus hopeloos inefficient eigenlijk.

Maar wel zuiniger dan auto's
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 11 augustus 2005 @ 10:00:29 #56
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_29554832
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 16:15 schreef HalfLife2ABC het volgende:

[..]
Tegen over dat boeiende dat meen ik artikel moet ik toch even een linkje plaatsen.

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/Index.html

Ik ga nu niet meteen beweren dat alles wat er op deze site staat de "waarheid" is, maar wat het beweerd wordt opzich erg goed beargumenteerd en ondersteunt door behoorlijk geloofwaardige bronnen.

Overigens wordt er in het artikel wat jij plaatste beweerd dat Arabie nog zat olie heeft....nu zijn er ook experts die claimen dat dit wellicht helemaal niet het geval is. Op dit moment lees ik het boek: "Twilight in the Desert: The coming Saudi oil shock and the world economy" van Matthew R. Simmons.

Deze man heeft zelf meer dan 30 jaar ervaring in de "Oil-bussiness" en heeft een groot aantal documenten van the Society of Petroleum Engineers (SPE) onderzocht die over de zo genoemde Giant en SuperGiant oil fields in Arabie gaan.

Ik heb het boek nog niet uitgelezen, maar deze man geeft al aan de het lang niet zo rooskleurig plaatje is wat men wel eens beweerd.

"Wat zou dat allemaal", zou je denken als je het artikel leest wat jij hebt geplaatst. "Dan gaan ze toch de "Sand-oil fields" en de "Tar-oil field" ontginnen en exploiteren?

Tja...dat zouden ze kunnen doen, maar helaas is daar niet alleen geld voor nodig, heel veel geld en waar haal je dat geld vandaan als de economy vanwege "peak-oil" in elkaar dondert Ook heb je voor het ontginnen en exploiteren van dat soort velden massa's "crude" olie nodig en dat zou wellicht nog wel eens moeilijk worden. Olie niet alleen om te ontginnen en te extracten, maar ook voor vervoer het opbouwen van dat soort installaties, verwerken enz enz enz

En wat betreft die alternatieve energie vormen tja lees deze link dus ook daarvoor maar http://www.lifeaftertheoilcrash.net/Index.html

Zoals het er nu voorstaat zullen alle vormen van alternatieve enegie vormen niet genoeg zijn om het verlies van "goedkope olie energie" te kunnen compenseren volgens die website en belangrijker volgen de bronnen waarmee die website aankomt.

Maar goed, zoals ik zei ik beweer niet dat dit de "waarheid" is, maar het is wel een ander en veel minder rooskleurig verhaal, iets wat we niet zomaar naast ons neer mogen leggen....want al is er maar een klein gedeelte van het verhaal over "peak-oil" waar, dan nog komen we in een behoorlijk zware periode.

Als je wilt weten wat "peak-oil" is...het wordt dus allemaal uitgelegd op http://www.lifeaftertheoilcrash.net/Index.html

[ Bericht 1% gewijzigd door Semisane op 11-08-2005 14:27:56 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 11 augustus 2005 @ 10:35:58 #57
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29555497
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 09:53 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat reed mijn 25 jaar oude puch maxi ook

Vooruitgang is onbekend in brommer en scooterland. Nog steeds zuipende dingen (in verhouding tot auto's)
Moet je eens kijken wat een zuinige auto weegt en wat een gemiddelde scooter verbruikt.

Suzuki Alto : 1 op 20-22
Gem. scooter: 1 op 20-30
Zuinige scooter: 1 op 40-50

Een auto weegt alleen minstens 6 -7 keer zo veel

brommers en scooters zijn dus hopeloos inefficient eigenlijk.

Maar wel zuiniger dan auto's
Bij scooters zit de verbetering in het comfort en niet in het verbruik. M'n scooter is vrij zuinig omdat hij een viertakt motortje heeft. Maar ik moet toegeven dat ik schrok toen ik hoorde dat tweetaktscooters 1:25 lopen, dat is pas veel.

Het zou eigenlijk wettelijk mogelijk moeten worden dat mensen met een rijbewijs op 125 cc motorscooters of ongeknepen 50cc scooters mogen rijden. Bij voorkeur viertakt. Als dat goed gepromoot wordt lijkt het me door de enorme kostenbesparing mogelijk veel mensen uit de auto te krijgen. Als je kijkt naar de vervuiling is dat ook nog eens veel efficienter dan ov. En in veel landen is het trouwens al toegestaan.
Vampire Romance O+
  donderdag 11 augustus 2005 @ 21:23:28 #59
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29567151
Het gaat goed, elke dag gaat het met dollars tegelijk omhoog lijkt het!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29568828
Ja fantastisch! Wacht maar tot het nog slechter gaat met de economie door die hoge prijzen. Dan zijn de zwakkeren, jij dus, daar het eerst de slachtoffer van. Zegt je Belgische baas dat je niet meer op werk hoeft te verschijnen. Leuk toch? Op naar de 100 dollar inderdaad!

Maar ach, aangezien je in andere topics loopt te klagen dat je geen geld overhoudt ben je toch al niet serieus te nemen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  donderdag 11 augustus 2005 @ 22:33:04 #61
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29568926
ik kijk naar het groter geheel. De hoge olieprijs is doen, omdat het de overheden dwingt meer geld te steken in schone alternatieven. Later pluk je daar weer de vruchten van. Iedereen in de wereld zelfs.. We zijn gebaat bij een zeer hoge olieprijs, al hebben de korte termijn denkers dat niet altijd in de gaten.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:04:21 #62
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_29579605
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 22:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik kijk naar het groter geheel. De hoge olieprijs is doen, omdat het de overheden dwingt meer geld te steken in schone alternatieven. Later pluk je daar weer de vruchten van. Iedereen in de wereld zelfs.. We zijn gebaat bij een zeer hoge olieprijs, al hebben de korte termijn denkers dat niet altijd in de gaten.
Hierin vergis je je dus behoorlijk. Een hoge olie prijs zal idd er toe leiden dat we meer moeten/gaan investeren in alternatieve energie, maar als je de link die ik had gepost door had gelezen, dan weet je ook dat alle alternatieve opgewekte energie (inclusief nucliar) niet voldoende zal zijn het verlies te compenseren. Ik geloof zelf wel dat fusie-energie in potentie olie zou kunnen vervangen, maar fusie staat nog in de kinderschoenen, dus daar kunnen we niet op rekenen

Om het verlies dus enigsinds te kunnen compenseren zullen overheden en bedrijven wellicht overgaan stappen op kolen, waar volgens sommige schattingen voor nog 100 tot 150 jaar reserves voor zijn.
Een duidelijk probleem met kolen alleen is, is dat dit nog vele malen slechter is voor mens, dier en milieu dan olie ooit is geweest en/of zal zijn.

Wellicht bhfh, moet je je eens goed in deze materie gaan verdiepen, want een hoge olie prijs zal sowieso niet zomaar een vermindering van het gebruik van olie in houden en zal dat wel gebeuren zal dat verlies gedeeltelijk gecompenseerd moeten worden door het gebruik van andere fossiele brandstoffen, waarvan enkele nog veel slechter zijn dan olie.

Het is helaas een deel van het verhaal wat de meeste milieu-organisaties zich niet realiseren of als ze dat wel doen, dan houden ze hun kaken stijf op elkaar wat dit betreft.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:58:42 #63
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29590712
vandaag over de $67 per vat!!!

En vwb je verhaal, natuurlijk zou een teruggang naar kolen niet goed zijn, maar kolen kun je niet gebruiken in veel olie toepassingen gelukkig. Een hoge olieprijs stimuleertmet name het gebruik van zuiniger auto's en gedrag en met name voor de mobiliteit onderzoek naar alternatieven. maar ook het gebruik van olie in plastics, etc..

gokje, eind volgende week op $70????
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:01:39 #64
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_29590792
quote:
Olieprijs noteert record na record

12 augustus 2005, 21:39 uur
AMSTERDAM (Dow Jones)--De olieprijs blijft maar stijgen. Vandaag werd opnieuw een nieuw record op de borden gezet en even noteerde het zwarte goud zelfs boven de 67 dollar.

De september-future voor een vat ruwe olie op de termijnmarkt in New York sloot 1,06 dollar hoger op 66,86 dollar. Een vat Brent Noordzee-olie steeg naar 66,46 dollar.

Een van de redenen voor de stijging is het zoveelste incident in de raffinageproductie. De raffinaderij van Premcor in Memphis, goed voor 180.000 vaten per dag, ligt stil. Eerder in de week werden er ook al andere raffinaderijen met productieproblemen gesignaleerd.

Verder is de stijging vooral een van technische aard, aldus Carl Larry van Barclays Capital in New York. "Wat de prijs hoger zet is het momentum. Met opnieuw raffinageproblemen lijkt het voor veel handelaren veiliger om te kopen dan short te gaan", stelt Larry. Hij voegt eraan toe dat de handel gepaard gaat met grote volumes.

Ook de benzine-future schoot door de problemen omhoog. Voor het eerst ging de prijs voor een gallon (3,78 liter) door de 2 dollargrens.

Volgens Fadel Gheit, analist bij Oppenheimer & Co zijn het niet de raffinageproblemen, maar de politieke ontwikkelingen rond Iran die de olieprijs opdrijft. "De problemen bij diverse raffinaderijen zijn van tijdelijke aard, de markt reageert normaal niet zo heftig op tijdelijke problemen", zegt Gheit.

"Handelaren zijn bang dat er militaire actie wordt ondernomen tegen de nucleaire plannen van Iran", stelt Gheit. "Op zich niet vreemd, want Iran vraagt er ook bijna om".

Iran is de tweede producent van het Midden Oosten en heeft, ondanks waarschuwingen van de Europese Unie, weer uranium ingekocht. Volgens Iran is de uranium nodig voor de kerncentrales van het land, maar de VS zegt dat Iran bezig is met een geheim kernwapenprogramma.

Doordat iedereen verwacht dat de olieprijs blijft stijgen zijn er geen nieuwe koersdoelen voor de olieprijs afgegeven. "Handelaren zijn er maar mee gestopt, elk nieuw koersdoel wordt toch gepasseerd", aldus analist Gheit.

Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5890270
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_29620228
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 22:30 schreef StefanP het volgende:
Ja fantastisch! Wacht maar tot het nog slechter gaat met de economie door die hoge prijzen. Dan zijn de zwakkeren, jij dus, daar het eerst de slachtoffer van. Zegt je Belgische baas dat je niet meer op werk hoeft te verschijnen. Leuk toch?
Wie gaat er dan de zwarte piet spelen?
pi_29620393
quote:
Olieprijs maakt broodtrommel duur

door Achille Prick

De Nederlandse plasticfabrikanten raken steeds verder in het nauw nu de olieprijs tot recordhoogte is gestegen. Olie is namelijk de belangrijkste grondstof voor plasticproducten.

,,De huidige olieprijs is voor veel bedrijven die producten van plastic maken echt een heel groot probleem'', zegt algemeen directeur Erik de Ruijter van de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK). ,,Zo'n 35 tot soms 70 procent van de kostprijs van een willekeurig plastic voorwerp heeft te maken met olie. En die prijs is de afgelopen twee jaar bijna verdubbeld.''

Niet alleen menig automobilist houdt de olieprijs scherp in de gaten. Ook de Nederlandse industrie voor plasticproducten zou er bij gebaat zijn als de huidige prijs van ruim zestig dollar voor een vat ruwe olie wat zou gaan zakken. Immers, olie ligt via de fabricage van bijvoorbeeld etheen en propeen aan de basis van alle kunstoffen die in een huishouden of op het werk te vinden zijn.

,,Het probleem is dat je die snelle stijging van de grondstofprijzen niet zomaar kunt doorberekenen in je eindproduct'', zegt De Ruijter van de NRK. ,,De inkopers van Blokker, Hema of welke winkel dan ook, accepteren het niet als de vliegenmepper of het broodtrommeltje plotseling duurder worden. Dat pikt de consument namelijk niet. Aan die kant valt dus weinig door te berekenen.''

Ook bij de leveranciers van de grondstoffen voor de plastic producten is doorgaans weinig te halen. ,,De plasticfabrikanten zijn vaak kleine bedrijven, gemiddeld 32 werknemers, en die kopen hun grondstoffen in bij vaak hele grote concerns'', zegt De Ruijter. ,,En die zijn in staat om hun gestegen kosten door te berekenen. Veel van onze leden voelen zich dan ook het graan tussen twee molens. Het rendement lag in deze bedrijfstak op zo'n drie procent, maar dat is allang als sneeuw voor de zon verdwenen.''

Om niet ten onder te gaan, moeten de makers van plasticproducten iets anders verzinnen. ,,Het mooie van dit soort periodes is dat je heel creatief wordt'', zegt algemeen directeur R. Bloemsma van Wientjes Kunststoffen in Emmen. ,,Het bedrijf, met ook een vestiging in Roden, maakt onder meer de rode brievenbussen van TNT en onderdelen voor de stemcomputers die bij de verkiezingen worden gebruikt. ,,Je gaat op zoek naar grondstoffen waarbij geen of minder olie nodig is. Voor de innovatie in onze tak is het eigenlijk heel goed als de olie duur is. En je kijkt nog eens goed of je wel efficiënt genoeg werkt, daar valt altijd winst te behalen.''
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=66793
pi_29652294
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 22:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
vandaag over de $67 per vat!!!

En vwb je verhaal, natuurlijk zou een teruggang naar kolen niet goed zijn, maar kolen kun je niet gebruiken in veel olie toepassingen gelukkig. Een hoge olieprijs stimuleertmet name het gebruik van zuiniger auto's en gedrag en met name voor de mobiliteit onderzoek naar alternatieven. maar ook het gebruik van olie in plastics, etc..

gokje, eind volgende week op $70????
In de 2e WO had duitsland ook een probleem met olie, en heeft men het proces om van kolen brandstof te maken al een heel stuk geperfectioneerd.

Met rafineren, kraken en ander bewerkingen in de proecsindustrie kunnen de meeste vervangers substituten wel gemaakt worden.

Eind volgens week 70$ lijkt me een wat te snelle stijging. Maar dat ie dit jaar nog een keer de 80 dollar haalt daar ben ik wel van overtuigd.
pi_29655541
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 12:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In de 2e WO had duitsland ook een probleem met olie, en heeft men het proces om van kolen brandstof te maken al een heel stuk geperfectioneerd.

Met rafineren, kraken en ander bewerkingen in de proecsindustrie kunnen de meeste vervangers substituten wel gemaakt worden.

Eind volgens week 70$ lijkt me een wat te snelle stijging. Maar dat ie dit jaar nog een keer de 80 dollar haalt daar ben ik wel van overtuigd.
Mar bij rafineren, kraken etc heb je wel energie nodig. En het lijkt me vrij onrendabel om bijvoorbeeld 100 KJ aan kolen in te stoppen om er 10 KJ aan ole uit te krijgen.
pi_29656067
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 13:58 schreef Brembo het volgende:

[..]

Mar bij rafineren, kraken etc heb je wel energie nodig. En het lijkt me vrij onrendabel om bijvoorbeeld 100 KJ aan kolen in te stoppen om er 10 KJ aan ole uit te krijgen.
Op dit moment worden er al oliebronnen gebruikt waarin men 10 KJ moet stoppen om er 30 KJ uit te krijgen, de energie balans om teerzanden om te zetten in olie is nog veel erger. Maar omdat er nog geodkoop gas te vinden is, is dit nog te doen.
pi_29695922
quote:
Olie weer aan het zakken

De olieprijs zakte gisteren weer onder het record van 67,2 dollar in New York, maar ligt nog steeds zo'n 45 procent boven het niveau van begin dit jaar. Sommige analisten verwachten dat de olie nog tot boven de 70 dollar zal stijgen. Maar tegelijk verschijnen almaar meer rapporten die zeggen dat de stijging stilaan over zijn hoogtepunt heen is. De olielanden zouden tegen eind volgend jaar hun capaciteit met zo'n veertig procent verhogen, waardoor de olieprijs weer kan dalen. Toch durven de speculanten daar nog niet op gokken: de oorlogsdreiging van president Bush tegen Iran maakt de toekomstige bevoorrading onzeker, en houdt mee de olieprijs omhoog.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G7AH34GG

dus bv. aandelen Shell nog even aanhouden
  woensdag 17 augustus 2005 @ 08:17:38 #71
57546 Masta-t
King and Queen of Cheese
pi_29710940
Desondanks dat een stijgende olieprijs onvermijdelijk is, vind ik niet dat je erom moet gaan hopen. Alles is namelijk gekoppeld aan die rare zwarte troep.
Onze gasprijs bijvoorbeeld (ha meer belasting zie ik je roepen), dat klopt, maar waar stoken wij op in nederland? gas!
Geen olie, geen kunststof! Geen olie, geen cosmetica! Geen olie, geen logistiek! Geen olie, geen luchtvaart! Geen olie, geen energie!

"Ze vinden wel wat anders!"
Waarom roept iedereen dat, en toont niemand dit aan? Waar is de biodiesel pomp?

Het is twee voor twaalf, en niemand weet hoe laat het is
Disclaimer: Alles wat hierboven staat is onzin. De steen des aanstoots zit in je hoofd. Degene die aanstoot neemt is kortzichtig. Respect is belangrijk. Onnodig kwetsen is slecht. Per ongeluk is niet erg. De Blauwe Banaan HEEFT echt het antwoord!
pi_29711107
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 08:17 schreef Masta-t het volgende:
Desondanks dat een stijgende olieprijs onvermijdelijk is, vind ik niet dat je erom moet gaan hopen. Alles is namelijk gekoppeld aan die rare zwarte troep.
Onze gasprijs bijvoorbeeld (ha meer belasting zie ik je roepen), dat klopt, maar waar stoken wij op in nederland? gas!
Geen olie, geen kunststof! Geen olie, geen cosmetica! Geen olie, geen logistiek! Geen olie, geen luchtvaart! Geen olie, geen energie!

"Ze vinden wel wat anders!"
Waarom roept iedereen dat, en toont niemand dit aan? Waar is de biodiesel pomp?

Het is twee voor twaalf, en niemand weet hoe laat het is
De biodiesel pomp is men aan het opzetten in het nooorden van het land, maar die biodiesel is maar een druppel op de gloeiende plaat voor onze energievoorziening.

Verder zal de olie niet zomaar op zijn, maar straks zal het aanbod wat / veel minder gaan worden, en zal het voor bederijven wel rendabel gaan worden om aan alternatieven te gaan werken.
pi_29948511
Begin dit jaar nog zo'n 42 dollar voor een vat, gisteren weer een record van 68$

http://www.cnn.com/2005/BUSINESS/08/24/oil.recordprice/

Stabiliseren zie ik het nog niet met al die problemen in Iraq, Iran, Venezuela en de olie behoeften van China en India.
Buenos dias Tristeza
pi_29951596
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 08:17 schreef Masta-t het volgende:

"Ze vinden wel wat anders!"
Technisch gezien kunnen we alles maken zonder fossiele brandstoffen als we even ons best doen. Het probleem is dat fossiele brandstoffen een enorm goedkope grondstof is, de alternatieven zijn dat niet, en zullen dat ook niet snel worden omdat we daar vaak de ruimte en grondstoffen niet in voldoende mate voor hebben. Zie het probleem met de biodiesel, wil je daar alle voertuigen ter wereld op laten rijden dan zou de landbouw wereldwijd moeten verdubbelen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_30055803
quote:
Eurocommissaris verwacht geen daling energieprijzen

De eurocommissaris voor energie Andris Piebalgs verwacht dat de olieprijzen voor lange tijd op een hoog niveau zullen blijven. In een interview stelt hij dat een daling niet voorzien wordt.
De verbruikers moeten zich op een hoog niveau "instellen". Piebalgs stelt dat de negatieve invloed van de energieprijzen op de economie al merkbaar is.
Volgens de commissaris moet meer werk gemaakt worden van energiebesparing, zowel in de bedrijven als in de gezinnen. "We moeten niet wachten tot het pijn doet." De aankoop van energiezuiniger wagens en apparatuur moet bekeken worden, evenals de verwarming van gebouwen. Hernieuwbare energie moet meer gepromoot worden.
Piebalgs stelt dat niet alleen onduidelijkheden over de vraag in de EU en bijvoorbeeld India de hoge prijs verklaart. "Iedere politieke gebeurtenis beïnvloedt de prijs." Piebalgs hoopt op een snelle oplossing van het conflict rond het Iraanse atoomprogramma. Dat zou de olieprijs sterk drukken.
http://www.gva.be/nieuws/economie/default.asp

dus...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')