Onafhankelijkheidsverklaring (PDF)quote:***************************************
Wilders publiceert beginselprogram
DEN HAAG Kamerlid Geert Wilders heeft
een partijprogramma gepubliceerd waarin
hij zich "onafhankelijk verklaart van
de politieke elite" die Nederland de
afgelopen decennia heeft "verkwanseld".
Naast zijn bekende harde standpunten
over veiligheid,moslimfundamentalisme
en vreemdelingenbeleid pleit Wilders
voor forse belastingverlaging en het
beperken van de macht van de overheid.
De oud-VVD'er wil ontwikkelingshulp en
het minimumloon afschaffen,het aantal
ambtenaren halveren en de kinderbijslag
beperken.Verder moeten de Antillen uit
het Koninkrijk en moet de EU ons land
een eigen immigratiebeleid toestaan.
Als het aan Wilders ligt isoleren we ons zelf als Nederland. Natuurlijk kan je alle wetten veranderen en alle verdragen opzeggen (niet dat dat ooit gaat gebeuren, al krijgt Wilders 50 zetels), het middel lijkt me echter erger dan de kwaal.quote:Op donderdag 17 maart 2005 10:29 schreef Mea_Culpa het volgende:
Tja, ik begrijp die 'het kan niet, het is onmogelijk vanwege: verdragen/regels/wetten bla bla bla' houding ook niet. Pure angst voor verandering. Als iedereen altijd zat te miepen dat iets niet kon/mag bla bla dan liepen we nu nog rond in berevellen bang te wezen voor Wodan als het onweert.
Nationalisme in Amerika bijvoorbeeld heeft de positieve eigenschap dat immigranten zich daar zeer snel Amerikaan gaan voelen, dus volwaardig onderdeel van de samenleving worden en dus sneller als verrijking worden gezien door de autochtone Amerikanen dan als een bedreiging zoals in Nederland. Een groep heeft nu eenmaal een bepaalde gedeeltelijke identiteit nodig wil die niet uit elkaar vallen. Een gezond nationalisme is zeer geschikt om dat te bewerkstelligen.quote:Wat zou er dan goed kunnen zijn aan nationalisme. Er zijn geen geslaagde voorbeelden van.
Vóór Napoleon hadden de Fransen echter nog te kampen met het Schrikbewind, dat iedereen die het niet eens was met het regime toendertijd afmaakte. Iets wat Wilders wel zou kunnen heugen, gezien zijn smachten naar rassenrellen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:04 schreef Don_Gurgen het volgende:
Dit ging gepaard (net als bij Wilders) met cultuurnationalisme en resulteerde in overhaaste besluiten en demagogen die het land de vernieling instuurde en uiteindelijk overleverde aan Napoleon.
Ik ben zelf dol op het Argentijnse restaurant op mijn hoek. Toch schijnen daarvoor geen 400.000 fanatieke Christelijke Argentijnen NL binnengeloost te worden.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:09 schreef Don_Gurgen het volgende:
Ben zelf dol op de "Turkse" bakker daar. Echt een verrijking!
Nou, wat we de laatste tijd in NL hebben gezien kwam toch erg dicht bij rassenrellen en laat die situatie nu veroorzaakt zijn door het slappe zakkenbeleid vd afgelopen 30 jaar.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:12 schreef Monidique het volgende:
Wat Wilders wel zou kunnen heugen, gezien zijn smachten naar rassenrellen.
Wat moet ik als nuchtere Nederlander met solidariteit? Laat me met rust.quote:Politiek is een en al gevoel. Bovendien is een goed ontwikkeld national besef en gezonde nationale gevoelens de basis voor echte solidariteit.
Je gaat me toch niet vertellen dat je serieus iets geeft om willekeurige Drenthen? En waarom wel om hen, en niet om let's say... Een Amerikaan?quote:Waarom zou je zonder nationaal gevoel ook maar IETS willen geven voor je mede-Nederlanders in lets say Drenthe?
Jij doelt op handel, ik op economisch beleid. Jij doelt op intuitie, ik op gevoelens. Verwar die begrippen niet zo.quote:Joh, zeg dat even tegen alle beurshandelaren, speculanten, makelaars, autofabrikanten and so on.
Wat een nonsens. Ik ben Nederlander en westerling, maar die categorisatie betekent toch niet dat ik "solidariteit" heb met mensen die dat ook zijn? Ik wil gewoon dat de staat voor ons allemaal haar werk zo efficient mogelijk doet. Natuurlijk zijn er eeuwenoude culturele verschijnselen die behouden moeten worden aangezien ze nuttige constructies zijn voor de maatschappij, maar dat betekent niet dat ik een rat's arse hoef te geven om mensen die deel uitmaken van hetzelfde culturele groepje. Waarom zou ik in vredesnaam die gulden terug willen, om maar terug te komen op het onderwerp? En nee, "ik vind die gulden zo mooi.." is geen reden. Hoe draagt het zingen van het volkslied op scholen (zoals Wilders eens in een interview met Vrij Nederland opperde) in vredesnaam bij aan het functioneren van de staat? Kan je me dat concreet uitleggen?quote:Dat denk ik wel. Nationalisme is de basis voor de natie-staat en alle voordelen die die constructie ons al eeuwen bied. Maar misschien heb je een leuk alternatief of zo? Op het moment dat mensen zich niet meer een eenheid voelen krijg je burgeroorlogen.
Dat is weer een ander probleem. Het ging erom dat er wel een sterke Amerikaanse identiteit bestaat die niet enkel is voorbehouden aan de autochtone Amerikaan.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:09 schreef Don_Gurgen het volgende:
Tikorev,
Ik hoef je toch niet te wijzen op de systematische achterstelling van zwarte mensen?
quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:22 schreef Don_Gurgen het volgende:
Alles wat vreemd is, is slecht en jullie gaan van achter jullie computertje waar niemand je kent iedereen de les lezen.
quote:Op donderdag 17 maart 2005 10:13 schreef Don_Gurgen het volgende:
Maar ik hoop dat het een waardevolle les was voor jullie allemaal.
Ja, afgeslacht en in reservaten gestopt door immigranten...quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:27 schreef Don_Gurgen het volgende:
wat is de autochtone Amerikaan? Een indiaan?
Dat valt wel mee hoor...er is meer dan alleen het hebben van een gezamenlijke identiteit die culturele, religieuze en etnische verschillen te boven gaan.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:30 schreef Don_Gurgen het volgende:
Die het nu volgens jou goed voor me kaar hebben
Als Nederland stelsematig over haar heen laat lopen door de grote buren is een vorm van protectionisme niet onredelijk vind ik.quote:Op donderdag 17 maart 2005 10:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Uit het vorige topic:
[..]
Als het aan Wilders ligt isoleren we ons zelf als Nederland. Natuurlijk kan je alle wetten veranderen en alle verdragen opzeggen (niet dat dat ooit gaat gebeuren, al krijgt Wilders 50 zetels), het middel lijkt me echter erger dan de kwaal.
Nationalisme wordt als eng en intolerant ervaren.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:40 schreef Don_Gurgen het volgende:
Nog als laatste, ik ga nu echt weg. Maar is het jou nooit opgevalllen dat nationalisme Nederland niet past. Dat wij de afgelopen eeuwen eerder in een post-nationalistisch land hebben gewoond. Dat wij het nationalisme bewust hebben laten varen voor tolerantie en pacificeren dat we altijd bereid zijn geweest anderen te respecteren en daardoor een plek te kunnen geven? Dat het merendeel van de Nederlanders niet gesteld is op Nederlandse vlaggen en volksliederen? Dat het juist deze tolerantie en het loslaten van bekrompen nationalistische gevoelens Nederland als bijzonder land in de geschiedenis heeft gemanifesteerd? Dat tolereren en pacificeren typisch Nederlands zijn? Dat hierdoor niet echt een Nederlandse identiteit bestaat en dat we ook niet willen dat hij bestaat? Dat veel mensen op vakantie willen naar plaatsen waar niet teveel Nederlanders zijn?
Als je dat allemaal niet is opgevallen, dan hoop ik dat ik je nu de ogen hebt geopend. Als je nu zo ver bent, zie dan in dat waar jij en misschien in zekere mate ook Wilders voor staan een volledig inconsistent idee is dat onNederlands, eigenlijk allochtoon is. En dat we die kant dus ook neit moeten kiezen.
Don Gurgen
Ik vind dat je toch erg grove beschimpingen maakt aan het adres van Wilders, maar sommigen schijnen hier alles te mogen roepen...quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Vóór Napoleon hadden de Fransen echter nog te kampen met het Schrikbewind, dat iedereen die het niet eens was met het regime toendertijd afmaakte. Iets wat Wilders wel zou kunnen heugen, gezien zijn smachten naar rassenrellen.
Als je maar links genoeg bent.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:47 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik vind dat je toch erg grove beschimpingen maakt aan het adres van Wilders, maar sommigen schijnen hier alles te mogen roepen...
Toevallig wel ja.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:47 schreef Elgigante het volgende:
[..]
maar sommigen schijnen hier alles te mogen roepen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |