abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 april 2005 @ 19:26:06 #251
117876 Riverpoet31
Iedere stap is vrede
pi_26303904
Ik ben het erover eens met speedfreak dat erover de komst van een Europese grondwet niet voldoende gecommuniceerd is met de Europese bevolking.... Ik vind ook dat het hele politieke proces van Europese samenwerking onvoldoende transparant verloopt, en voor veel mensen een 'ver van hun bed-show' is.

Aan de andere kant zie ik een intensieve Europese samenwerking (inclusief een gezamenlijke grondwet) mogelijkheden om een aantal problemen in een breder kader aan te pakken en bepaalde ontwikkelingen beter te kunnen sturen, ik doel hier op zaken als: de opvang van asielzoekers, het streven naar een meer dier-en milieuvriendelijke landbouw, overkoepelend milieubeleid, eventueel een gezamenlijk defentie- en politiebeleid (inkrimpen dat miljardenverslindende wapenarsenaal wat mij betreft, meer nadruk leggen op diplomatie en bestrijding van terrorisme - of dit nu vanuit islamitische hoek komt of vanuit rechts-extremistische hoek)

Ik besef me voldoende dat de samenwerking van Europese staten soms verre van democratisch verloopt, en weinig inizichtelijk is voor de burgers, maar zou daar ook niet sprake van zijn geweest bij de vorming van de Verenigde Staten, ik vertrouw er in ieder geval op dat vanuit de Europese democratische traditie gewerkt wordt richting een samenleving waar niet alleen het rechts van de sterkste voorop staat, maar waarin het besef van een zekere solidariteit (ja, ik vind dat geen vies woord) en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor WELZIJN voorop staat
  zondag 17 april 2005 @ 21:16:34 #252
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_26306973
quote:
Op zondag 17 april 2005 18:37 schreef Sidekick het volgende:
Het is veel groter/langer dan nationale grondwetten. De term grondwet is ook niet echt goed gekozen; het is een grondwettelijk verdrag. De term verdrag had een te vrijblijvende ondertoon, vandaar dat er is gesproken over een grondwet.
Wat is precies het verschil tussen een grondwettelijk verdrag en een grondwet?
quote:
Daarnaast is dit verdrag dus een bundeling van een aantal eerdere verdragen met eigentijdse aanpassingen op het gebied van de EU-voorzitter en diverse veto-rechten. In dat licht is dit wel een vooruitgang.
Inderdaad dat vind ik ook, alleen zou het niet als een grondwet (of grondwettelijk verdrag) gebracht moeten worden. Maar meer als een vervangend verdrag (niet grondwettelijke).
quote:
Al met al vind ik deze grondwet, het referendum en alle poeha eromheen flink overdreven. Er wordt over gesproken alsof dit verdrag een keerpunt is in de geschiedenis van de EU (zowel door voor- als tegenstanders) terwijl het imho een kleine stap voorwaarts is om de organisatie van de EU wat te stroomlijnen.

Ik ben al geen voorstander van referenda, maar gezien het bovenstaande ben ik er vrij zeker van dat ik niet ga stemmen.
Dat er overdreven over de grondwet wordt zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar op zich is het positief dat er eindelijk wat meer discussie over de EU en wat de EU betekent voor de landen door ontstaat. Ook creert het mischien meer interesse voor de structuur van de EU (waar ik ook niet al te bekend mee ben).

Overigens ben ik juist een voorstander van referenda, dus ga ik zeker stemmen. Al vind ik raadgevende referenda wel weer valse referenda omdat het veel te makkelijk voor politici is om de uitslag te negeren.
  zondag 17 april 2005 @ 23:21:00 #253
117864 vanthof
www.genoegisgenoeg.net
pi_26310719
Bij sommige politieke partijen staat de liberalisering van allerlei zaken boven aan de agenda. Je ziet dat in Nederland allerlei bedrijven die eerst in handen van de staat waren nu geprivatiseerd zijn. De kwaliteit van de dienstverlening is er niet beter op geworden. Dit dogma dient verlaten te worden en diegenen die dat willen kunnen dat kenbaar maken via dit referendum.
pi_26316279
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:21 schreef vanthof het volgende:
Bij sommige politieke partijen staat de liberalisering van allerlei zaken boven aan de agenda. Je ziet dat in Nederland allerlei bedrijven die eerst in handen van de staat waren nu geprivatiseerd zijn. De kwaliteit van de dienstverlening is er niet beter op geworden. Dit dogma dient verlaten te worden en diegenen die dat willen kunnen dat kenbaar maken via dit referendum.
Driewerf nee! Om te beginnen oordeelt het referendum niet over de legitimiteit van de regering en haar beslissingen, het referendum oordeelt over een VOORSTEL een aantal bepalingen op europees niveau vast te timmeren. Verder ben ik niet met je eens dat de dienstverlening in alle gevallen minder is geworden, voor wat betreft het OV en de nutsbedrijven zou het kunnen kloppen, voor wat betreft KPN en TPG moet bijvoorbeeld worden opgemerkt dat de dienstverlening sterk is verbeterd. Eén en ander houdt volgens mij meer verband met de mentalteit van het personeel dan met wie uiteindelijk het aandelenkapitaal in handen heeft, daar praat je namelijk over, dat het aandelenkapitaal op de vrije markt komt. Privatiseren is goed, de overheid stoot taken af waar zij in wezen niets mee te maken heeft, zodat zij zich meer kan richten op taken die nu niet genoeg aandacht krijgen. Verder levert het bezuinigingen op in de vorm van minder benodigde personele inzet.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_26326991
quote:
Referendum: Waarom nee beter is dan ja

Alles over de Europese Grondwet in twaalf vragen. Elseviers advies: stem 1 juni tegen
Nederlandse burgers hebben goede redenen om de Europese Grondwet in het komende referendum af te wijzen. Het is de laatste kans om te voorkomen dat de EU vitale Nederlandse belangen schaadt.

De Nederlandse burgers kunnen zich op 1 juni uitspreken over de vraag of ze akkoord gaan met het kabinetsvoorstel om het nieuwe Europese verdrag, ook wel de Europese Grondwet genoemd, goed te keuren (zie 'Twaalf vragen over de Europese Grondwet’ op pagina 29). Er zijn best argumenten om 'ja’ te zeggen. Maar er zijn nog veel betere redenen om 'nee’ te zeggen tegen de Europese Grondwet.

Die is strijdig met vitale Nederlandse belangen. Een 'nee’ van de Nederlandse burgers biedt de enige kans om die schade – op het nippertje – te verzachten. Na een 'nee’ kan het kabinet namelijk vanuit een stevige onderhandelingspositie uitzonderingen voor Nederland bedingen.

Die vitale belangen zijn met name de mogelijkheid voor Nederland om zijn eigen immigratiebeleid te regelen en om zelf te bepalen of het buitenlanders, burgers uit de Europese Unie (EU) of anderen, al dan niet wil toelaten tot uitkeringen, huursubsidies, gezondheidszorg en andere collectieve arrangementen (zie ook 'Een zwart scenario’, Elsevier, 5 maart 2005).

Immigratie en verzorgingsstaat hebben alles met elkaar te maken. Landen als Nederland met royale verzorgingsregimes oefenen grote aantrekkingskracht uit op migranten die met een uitkering stukken beter af zijn dan in hun eigen land, en door de zogeheten armoedeval zelfs beter dan met een baan. De hoge werkloosheid en het hoge uitkeringsgebruik onder niet-westerse immigranten en hun kinderen in Nederland zijn daarvan een pijnlijke illustratie. Feit is ook dat Nederland relatief de hoogste uitkeringen van Europa heeft.

De Europese Grondwet beperkt de door internationale verdragen toch al schaarse mogelijkheden van de Nederlandse overheid om migranten de toegang tot haar uitkeringen te weigeren. Dat gebeurt op drie manieren. Ten eerste wordt het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens integraal onderdeel van de Grondwet. Dat maakt het Nederland praktisch onmogelijk op dat verdrag uitzonderingen te bedingen. Bijvoorbeeld op het onderdeel dat het recht op huwelijksmigratie regelt. En migratiehuwelijken met partners uit arme landen zijn nu juist het belangrijkste kanaal voor problematische immigratie.

Ten tweede wordt de migratie naar de EU volgens de Europese Grondwet een Europese zaak, omdat er met gekwalificeerde meerderheid over zal worden gestemd. Landen die bijvoorbeeld denken dat ze hun vergrijzing kunnen oplossen door de Europese grenzen open te zetten voor arbeidsmigranten, kunnen Nederland makkelijk overstemmen. In Nederland is allang vastgesteld dat de vergrijzing niet kan worden opgelost door op grote schaal niet-Europeanen binnen te laten. Hooguit zeer goed opgeleide migranten kunnen een bijdrage aan de samenleving leveren.

Het Europese migratiebeleid waar de Europese Commissie aan werkt – en dat vooruitloopt op de nieuwe Grondwet – houdt geen rekening met de Nederlandse omstandigheden. Maar als bijvoorbeeld Spanje op grond van de Europese wetgeving arbeidsmigranten binnenlaat, kunnen deze wél naar Nederland doorreizen om hier te werken, dan wel na enige jaren een uitkering bemachtigen.

Dat laatste is des te problematischer omdat – ten derde – de Europese Grondwet alle burgers van de EU plus alle legale migranten in andere EU-landen dezelfde rechten op uitkeringen, gezondheidszorg en sociale huisvesting toekent als die Nederlanders hebben. Nu zal een welvarende Duitser of een ondernemende Zweed niet zo gauw naar Nederland trekken omdat hij hier met nietsdoen ook aardig kan rondkomen. Maar de EU is vorig jaar uitgebreid met acht arme, Oost-Europese landen, en eind volgend jaar worden het nog armere Bulgarije en Roemenië lid. Verder komt het even grote als arme Turkije volgens plan bij de EU, staat heel voormalig-Joegoslavië op de rol om op enig moment lid te worden en kan het lidmaatschap ook een straatarm land als Oekraïne nauwelijks nog ontgaan.

Een klein land met relatief goede, maar toch al te dure sociale voorzieningen en een relatief hoog minimumloon verliest dus het recht om zelf te bepalen of het bijna een kwart miljard inwoners van nieuwe en toekomstige arme lidstaten uit zijn verzorgingsstaat mag weren. Dat is een somber vooruitzicht.

De grootste problemen van Nederland van de laatste halve eeuw waren en zijn het onmatig gebruik van de gulle verzorgingsstaat en de overwegend problematisch uitgevallen migratie uit arme landen. Het lukt de Nederlandse overheid nu al niet om die twee samenhangende problemen op te lossen. De nieuwe Europese Grondwet vergroot de problemen en slaat Nederland de instrumenten uit handen om ze aan te pakken.

Het is onwaarschijnlijk dat de Nederlandse regering erin slaagt om na een 'nee’ op 1 juni vervolgens de zo schadelijke passages in de Europese Grondwet aan te passen. Maar het is wel heel goed mogelijk dat de regering in het zicht van een tweede referendum – of een 'gewone’ beslissing van de Tweede Kamer – uitzonderingen bedingt op de gewraakte passages uit de Grondwet.

Daar is op zich niets bijzonders aan. Alle lidstaten kennen speciale bepalingen die ze bij de Europese Grondwet of bij eerdere Europese verdragen hebben bedongen. Zo dwong CDA-premier Jan Peter Balkenende in juni vorig jaar in nauw overleg met VVD-minister Gerrit Zalm van Financiën af dat de Europese ministerraad in de toekomst pas met meerderheid over de Europese meerjarenbegrotingen kan besluiten als er een oplossing is geboden voor 'de buitensporige negatieve nettobetalingspositie’ van Nederland.

Zulke uitzonderingen zouden ook bedongen kunnen worden om Nederland te vrijwaren van de gevolgen van de bepalingen in de Grondwet die een verdere uitkeringsmigratie naar Nederland op gang kunnen brengen. Daarvoor zijn wel nieuwe onderhandelingen nodig – en die kunnen alleen worden afgedwongen als de Nederlandse bevolking en vervolgens ook de Tweede Kamer 'nee’ zegt tegen de Europese Grondwet.

Denemarken kan als voorbeeld dienen. Daar wees de bevolking in 1992 het Verdrag van Maastricht af. Vervolgens presenteerde de Deense regering aan de andere lidstaten een memorandum waarin Denemarken afzag van volledige deelname aan de euro, van deelname aan de EU-defensie en van het Europese justititie- en immigratiebeleid, maar andere landen niet afhield van het zetten van verdere stappen. De daaropvolgende onderhandelingen werden na een halfjaar, op de Top van Edinburgh, met succes bekroond. Weer een halfjaar later stemden de Denen alsnog in met het – nu van Deense uitzonderingen voorziene – Verdrag van Maastricht.

Opmerkelijk is dat premier Balkenende in Brussel wel hard onderhandelde om te voorkomen dat de overige EU-landen zonder Nederlandse instemming kunnen bepalen wat Nederland aan Brussel afdraagt of terugkrijgt, maar dat er noch in het kabinet noch in de Tweede Kamer oog was voor de uitkeringsmigratie. Het lijkt erop dat vooral CDA-minister Aart Jan de Geus (Sociale Zaken) en VVD-collega Rita Verdonk (Vreemdelingenbeleid) niet goed hebben opgelet.

Laatste kans
Een volgende kans om de eerdere lichtzinnigheid aan de Europese vergadertafels te herstellen, krijgt het kabinet niet. Tenzij de hele Grondwet er niet komt, omdat bijvoorbeeld – drie dagen voordat de Nederlandse burgers naar de stembus kunnen – de Fransen de Grondwet naar de prullenmand verwijzen. Tegen deze achtergrond verbleekt het argument van het kabinet en andere voorstanders van de Grondwet dat die de EU slagvaardiger en democratischer maakt. Hetzelfde geldt voor het betoog dat het omstreden EU-lidmaatschap van Turkije, ergernis over de euro en het feit dat Nederland onevenredig veel betaalt aan de EU niets met de Grondwet te maken hebben.

Dat van die slagvaardigheid is waar, maar die heeft een keerzijde. Volgens de Grondwet kan een meerderheid van landen in de toekomst nog veel vaker dan nu de belangen van een minderheid van landen negeren. De Grondwet kent bovendien in vergelijking met het huidige Verdrag van Nice extra stemmen toe aan landen met een grote bevolking. Dat houdt in dat een middelgroot land als Nederland er in stemmacht verder op achteruitgaat.

Dat het Europees Parlement meer bevoegdheden krijgt, is ook waar. Maar is dat democratische winst? Nederlanders nemen de Tweede Kamer veel serieuzer, maar die mag volgens de Grondwet alleen samen met acht andere parlementen bezwaar maken tegen een wetsvoorstel van de Europese Commissie, waarop de Commissie met die afwijzing vervolgens kan doen en laten wat ze wil.

De promotors van de Europese Grondwet doen ook, nogal vilein, alsof een 'nee’-stem op 1 juni een afwijzing van de Europese integratie als zodanig zou zijn. Europarlementariërs doen daar nog een schepje bovenop, met dreigementen als zou Nederland 'buitenspel’ komen te staan. Feit is, dat als die Grondwet er door toedoen van Nederland of anderen niet komt, het huidige Verdrag van Nice in werking blijft. Een verdrag waarvan bijvoorbeeld de VVD-politici Jozias van Aartsen en Hans van Baalen eerder vaststelden dat daar best nog een tijdje mee valt te werken.

Van de Turkse kwestie wordt beweerd dat die niets met de Grondwet te maken heeft. Maar grote landen krijgen volgens de nieuwe Grondwet meer macht ten koste van de kleine, en Turkije zal kort na de beoogde toetreding naar verwachting het volkrijkste land van de EU zijn. Enig verband is er dus wel.

De euro, door de 'ja’-campagne eveneens buiten de orde verklaard, staat als zodanig bij het referendum niet ter discussie. Maar waarom zou het niet legitiem zijn het voor Nederland schadelijke loslaten van de Europese begrotingsregels mee te laten wegen? Ook de ergernis over de, zeker voor Nederland, hoge kosten van de EU mogen best een rol spelen bij het referendum. Een 'nee’ kan het kabinet trouwens op dat punt een steuntje in de rug geven om via onderhandelingen aan die misstand een eind te maken.

Maar de beste reden om op 1 juni 'nee’ te stemmen is dat de Nederlandse politiek bij de onderhandelingen voor de Grondwet niet steeds goed heeft opgelet. Op last van de burgers kan die fout worden gecorrigeerd.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_26394428
Vanaf morgen online: De referendumwijzer
  vrijdag 22 april 2005 @ 21:54:33 #257
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26442444
quote:
Premier en ministers folderen voor EU-grondwet

ANP

DEN HAAG - Premier Balkenende heeft mensen op straat en op het terras in Den Haag vrijdagmiddag opgeroepen tijdens het referendum op 1 juni voor de Europese grondwet te stemmen. Hij deed dat, terwijl hij samen met enkele ministers samenvattingen van die grondwet uitdeelde aan het publiek.

‘Ik vind dat u ‘ja’ moet stemmen’ en ‘ik hoop dat u vóór stemt’, zei de premier herhaaldelijk tegen voorbijgangers die de folder aanpakten. Dat komt volgens hem de ‘slagvaardigheid’ van Europa ten goede en is bovendien in het belang van de vrede en veiligheid in Europa. Balkenende heeft de actie als een ‘warm bad’ ervaren, omdat mensen volgens hem zo positief reageerden en zeiden te gaan stemmen.

Sommigen op het zonovergoten terras op het Plein, nabij het Binnenhof, voelden zich echter overvallen door de komst van de bewindslieden en de toegestroomde media. ‘Vreselijk zeg’, zei een vrouw die net een folder van Balkenende had ontvangen en bijkwam van de plotselinge aandacht. ‘Zit je lekker relaxed op het terras, krijg je dit’, zei een ander. Anderen wilden een hand of handtekening van de premier, die ze vervolgens samen met een folder kregen.

Onder anderen de ministers Bot (Buitenlandse Zaken) en Brinkhorst (Economische Zaken) en staatssecretaris Nicolaï (Europese Zaken) assisteerden de premier. Maar niet alle bewindslieden stonden te folderen. Sommigen zeiden andere verplichtingen te hebben, minister Zalm (Financiën) zei dat hij er geen zin in had . Minister Donner (Justitie), die net te laat kwam aanlopen met z'n fiets aan de hand, zei dat hij was opgehouden op het departement. ‘Ik heb de folders gemist.’

Balkenende kondigde aan dat de folder zaterdag bij iedereen in de bus valt. De samenvatting is gemaakt door de onafhankelijke referendumcommissie, die de Tweede Kamer heeft ingesteld. De premier zei dat alle bewindslieden de komende tijd in het land zullen proberen de bevolking ervan te overtuigen dat het in het belang van Nederland is om voor de grondwet te stemmen.

Bron: De Volkskrant
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26442544
Interessant, dat wordt werken morgen!
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_26452461
Elsevier [23 - 04 - '05] laat zich evenmin onbetuigd in de referendumkrijg:

1e Hoofdredacteur Joustra: " Een referendum waarbij je alleen 'ja' mag invullen omdat ons anders hel en verdoemenis wachten is geen referendum meer."
M.b.t. aha, paniekapen uit de mouwen van justitie- en economieminister. Donnder dreigt met oorlog, Brinkhorst profeteert ineenstortende economieën.

2e: Columnist Leon de Winter: " Aanvaarding van de grondwet betekent de stichting van een nieuwe, niet door de meeste Europeanen gewenste monsterstaat."
M.b.t. 2e hetgeen het wankele evenwicht tussen de grote en kleine lidstaten mogelijk nóg wankeler maakt. Duitse Bratwurst en Franse Bouillabaisse als hoofdgerecht.

3e: Columnist Bart Tromp: " Het is zeer bedroevend gesteld met de kennis over de Europese Unie."
M.b.t. 3e: Gebrek aan voorlichting? Nee hoor, dom houden. Nadenkende schaapjes blaten 'nee', waardoor ze zich niet in de Europese grondwet laten opsluiten.
iedere engel heeft een duivelse kant.
  zaterdag 23 april 2005 @ 14:08:10 #260
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26453166
Ik vind het hebben over een "monsterstaat" bij een ja-stem eigenlijk net zo overtrokken als zeggen dat oorlog dreigt bij een nee-stem.

Anyway, de samenvatting van de grondwet is binnen. 16 pagina's met wel een goede indruk met alle wijzigingen die in de grondwet staan.
pi_26453327
Ik ben tegen want ik heb geen zin om een hoop geld weg te gooien en onder frankrijk en duitsland geregeerd te worden. Ze zij toch de grootsten dus zullen ze toch wel eisen dat ze meer te zeggen hebben.
  zaterdag 23 april 2005 @ 14:41:50 #262
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_26453751
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 13:28 schreef Sater het volgende:
Elsevier [23 - 04 - '05] laat zich evenmin onbetuigd in de referendumkrijg:

1e Hoofdredacteur Joustra: " Een referendum waarbij je alleen 'ja' mag invullen omdat ons anders hel en verdoemenis wachten is geen referendum meer."
M.b.t. aha, paniekapen uit de mouwen van justitie- en economieminister. Donnder dreigt met oorlog, Brinkhorst profeteert ineenstortende economieën.

2e: Columnist Leon de Winter: " Aanvaarding van de grondwet betekent de stichting van een nieuwe, niet door de meeste Europeanen gewenste monsterstaat."
M.b.t. 2e hetgeen het wankele evenwicht tussen de grote en kleine lidstaten mogelijk nóg wankeler maakt. Duitse Bratwurst en Franse Bouillabaisse als hoofdgerecht.

3e: Columnist Bart Tromp: " Het is zeer bedroevend gesteld met de kennis over de Europese Unie."
M.b.t. 3e: Gebrek aan voorlichting? Nee hoor, dom houden. Nadenkende schaapjes blaten 'nee', waardoor ze zich niet in de Europese grondwet laten opsluiten.
Eens met alle 3 de punten van kritiek. Wbt het laatste punt: psycholoog Rene Diekstra gaf aan dat het een normale reflex is om 'nee' te zeggen tegen veranderingen waarvan je het gevolg niet kunt overzien. "Het gaat goed nu, waarom zou ik een sprong in het diepe wagen?". Dus ik snap sowiezo niet waarom de mensen zo slecht geinformeerd worden.
...misschien omdat er weinig concrete positieve punten zijn?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  zaterdag 23 april 2005 @ 14:48:51 #263
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26453880
quote:
Lauwe respons voor EU-oproep

Van onze verslaggever

DEN HAAG - Het kabinet heeft een honderdtal organisaties gevraagd de Europese Grondwet te steunen. De respons is vooralsnog minimaal. ‘Er heerst teveel een afwachtende houding. Iedereen zit als een konijn in de koplampen van het kabinet te kijken’, zegt staatssecretaris Nicolaï van Buitenlandse Zaken vandaag in de Volkskrant.

Kerken, onderwijsinstellingen, de ANWB, de Bovag, werkgeversorganisaties en vakbonden zijn afgelopen weken benaderd door de verschillende vakministers. Het gaat om een gecoördineerde actie, in de aanloop naar het referendum op 1 juni. Nicolaï: ‘Ik zie nog niet dat er iets gebeurt. Ik vraag geen stemadvies, ik vraag of de organisaties willen aangeven waarom de Grondwet belangrijk is. Ik hoop dat ze zich alsnog gaat roeren.’

De Bovag, belangenbehartiger van de autobranche, voelt zich niet aangesproken door de oproep. De woordvoerder: ‘Onze leden maken hun eigen afweging over de Europese Grondwet.’ De FNV gaat ‘zeker niet met Balkenende op campagne’. Wel geeft de FNV binnenkort op haar website uitleg over de Grondwet.

VNO-NCW kiest ‘haar eigen moment’ om de voordelen van de Grondwet naar buiten te brengen. De ANWB is voorzichtig met een oproep naar zijn leden. ‘Die zijn bij ons aangesloten vanwege hulp bij pech onderweg. Niet voor de Grondwet.’ Wel kiest directeur Van Woerkom in zijn column in het mei-nummer van ledenblad Kampioen duidelijk vóór de Grondwet.

Bron: De Volkskrant
Apart om dit soort organisaties voor je kar te spannen.

IK zou het eigenlijk niet eens zo erg vinden als de grondwet wordt afgewezen. Het zou een fikse kater voor het kabinet zijn.
pi_26454205
ik zag het papiertje van die wet wel hier op tafel liggen maar ik lees em niet, ik denk niet dati k ga stemmen ofzo, euro grondwet boeit me weinig
pi_26456921
Ontving zojuist de brochure: Samenvatting van het verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa. Uit de verantwoording: " Aan deze samenvatting kunnen geen rechten worden ontleend."

Opmerkelijk: opzet brochure is immers bedoeld ter verkrijging van inzicht? Of is een ander inzicht aan de orde? Stem vooral NEEN!!!
pi_26457093
Verkeerde topic&dode linkjes

[ Bericht 71% gewijzigd door Sebastral op 23-04-2005 18:26:10 ]
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
pi_26457233
Commando's in Afghanistan onder oorlogsrecht

DEN HAAG - De commando's en mariniers die zijn ingezet in de strijd tegen het terrorisme in het zuidoosten van Afghanistan, vallen onder het oorlogsrecht. Dat betekent dat zij gedurende de missie aanspraak kunnen maken op strafuitsluitingsgronden.

Minister Kamp van Defensie heeft vrijdag het kabinet op de hoogte gesteld van zijn besluit om artikel 71 van het Wetboek van Militaire Strafrecht op de missie van toepassing te verklaren. Het is voor het eerst in de recente geschiedenis van Nederland dat het artikel uit de kast is gehaald. Defensie zegt niet te hebben kunnen achterhalen, wanneer artikel 71 voor het laatst is gebruikt.

Dus we zijn nu officieel in oorlog begrijp ik ?

Als we JA gaan zeggen die die EU grondwet dan worden dit soort idiote zaken dagelijkse routine.
De 2e kamer heeft nu al niets meer te vertellen over de inzet van Nederlandse militairen.
  zaterdag 23 april 2005 @ 21:19:09 #268
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26461009
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 17:45 schreef Sater het volgende:
Ontving zojuist de brochure: Samenvatting van het verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa. Uit de verantwoording: " Aan deze samenvatting kunnen geen rechten worden ontleend."

Opmerkelijk: opzet brochure is immers bedoeld ter verkrijging van inzicht? Of is een ander inzicht aan de orde? Stem vooral NEEN!!!
Waar heb je het in hemelsnaam over?

Je redenatie is onnavolgbaar.
pi_26461200
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 17:45 schreef Sater het volgende:

Dat is inderdaad aardig bizar. Zo ook de grondwet krant. De meest onintressante en vervelend saaie dingen worden in de "krant" gezet terwijl als je even op www.grondweteu.nl de PDFjes download blijkt dat ze de intressante dingen eruit hebben gelaten

Iets wat mij ook tegenstaat van deze pagina is dat er wel beweringen worden gemaakt maar er tevens niet staat aangegeven waar ik deze beweringen kan controleren of terugvinden in de grondwet. Ik neem niets voor waarheid aan en zeker niet wat betreft dit soort belangrijke bepalingen.

Goed bezig!

[ Bericht 15% gewijzigd door DrWolffenstein op 23-04-2005 21:53:23 ]
pi_26470687
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:08 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind het hebben over een "monsterstaat" bij een ja-stem eigenlijk net zo overtrokken als zeggen dat oorlog dreigt bij een nee-stem.
Het zal misschien nog wel even duren, maar de Verenigde Staten van Europa zal er hoe dan ook komen. Daar is eigenlijk ook niets mis mee, zolang er maar een bepaalde mate van soevereiniteit behouden kan worden.
pi_26471584
Het probleem is dat die grondwet er toch komt. De burgers wordt nu een schijnreferendum voorgehouden.

Als veel mensen nee stemmen, dan gaan ze gewoon terug naar de ontwerptafel, kost het weer ettelijke miljoenen, en wordt een "gewijzigde" grondwet ingevoerd waar geen referendum voor wordt gehouden.

Een "nee, geen grondwet" stem wordt gewoon opgevat als een "nee, mits er wat dingen aangepast worden" stem.

Een Europese Grondwet heeft totaal geen zin als alle lidstaten hun soevereiniteit willen behouden. Ik geloof niet dat Spanje gauw z'n stierengevechten afschaft, of Nederland z'n drugs-, prostitutie- of euthenasiebeleid aanpast.
Met andere woorden, er verandert met deze grondwet gewoon geen ene zak, omdat ieder land toch lekker doet wat ze zelf willen (begrotingstekort groter dan 3%? Ach, das toch een flutregel). Dus wat is het nut dan om het in te voeren?
  zondag 24 april 2005 @ 15:19:44 #272
90365 Sater
hoipoloi
pi_26474797
Geliefde broeders en zusters in Fok. Pardonneer mijn ignorantie die opmerkelijkheden meent te bespeuren in de brochure: Samenvatting van het verdrag tot vaststellen van een grondwet voor Europa. Laat, zo bid ik u, uw stralend licht over mijn brochurebevindingen schijnen.

1e: Blz. 5: " U spreekt dus geen oordeel uit over de regels die nu al in Europa gelden. Die blijven ongewijzigd bestaan."
Blz 6 vermeldt: " Met het verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa zullen sommige regels veranderen en worden nieuwe regels van kracht.
M.b.t. 1e: Hoe verhouden niet te wijzigen regels zich met te veranderen regels?

2e: Blz 8: " Verdwijnt de Nederlandse grondwet? Nee, deze blijft van kracht.
Blz 8 vermeldt tevens:" Het Verdrag en de rechtsregels van de EU die nodig zijn voor de uitvoering van het Verdrag, hebben voorrang boven het nationale recht van de lidstaten."
M.b.t. 2e: landelijke grondwetten worden ondergeschikt aan de Europese grondwet? Beroepsmogelijkheden in geval van geschillen?

3e: Blz 10: " De voorzitter van de Europese Raad, een nieuw element in de EU, wordt door de Europese Raad voor een periode van tweeënhalf jaar gekozen en is eenmaal herkiesbaar."
M.b.t. 3e: Tot nu toe werd de voorzittersstoel bezet door de premier van het voorzittende land. Niet duidelijk is of dit bij de nieuwe regel ook geldt. Gelijke voorzittersrechten voor alle staten?

4e: Blz. 13: " Verder kunnen burgers de Europese Commissie verzoeken de wetgever een wetsvoorstel voor te leggen, dat zij noodzakelijk achten. Dit verzoek moet ten minste worden ingediend door één miljoen burgers die samen een belangrijk aantal lidstaten vertegenwoordigen."
M.b.t. 4e: Hetgeen indienen van beoogde wetsvoorstellen door burgers praktisch onmogelijk maakt. Denk dat genoemde wetsvoorstellen beter via de eigen landelijke regeringen kunnen
worden ingediend.

5e: Blz: " Het recht om te werken in elke lidstaat."
M.b.t. 5e: Het is derhalve denkbaar dat werkgevers dure- tegen goedkopere krachten inruilen?
pi_26478262
quote:
Op zondag 24 april 2005 15:19 schreef Sater het volgende:
Geliefde broeders en zusters in Fok. Pardonneer mijn ignorantie die opmerkelijkheden meent te bespeuren in de brochure: Samenvatting van het verdrag tot vaststellen van een grondwet voor Europa. Laat, zo bid ik u, uw stralend licht over mijn brochurebevindingen schijnen.
2e: Blz 8: " Verdwijnt de Nederlandse grondwet? Nee, deze blijft van kracht.
Blz 8 vermeldt tevens:" Het Verdrag en de rechtsregels van de EU die nodig zijn voor de uitvoering van het Verdrag, hebben voorrang boven het nationale recht van de lidstaten."
M.b.t. 2e: landelijke grondwetten worden ondergeschikt aan de Europese grondwet? Beroepsmogelijkheden in geval van geschillen?
Feitelijk verandert er niets. De Europese regels hebben al voorrang.
  zondag 24 april 2005 @ 17:52:34 #274
3904 Koos Voos
teringhond
pi_26478719
Een duidelijk NEE zal de positie van Nederland in de EU alleen maar versterken ! dan krijgen we wellicht nog wat verloren vetorechten terug...
pi_26479004
Argumenten tegen:

- De grotere landen hebben in Nice een verdrag getekend, waarbij zij zichzelf in de vingers hebben gesneden. Een JA betekent dat de beperkingen ongedaan worden. Wat dient mij dit standpunt als Nederlander?

- De Raad van Ministers, waarin wij participeren, laat ons minder macht toe. Nu is het 1 persoon per land, straks wordt die stem minder. Dus van een eerlijke situatie wordt het Nederland (13) en Duitsland (40). Lekkere verhoudingen tegenover de grotere landen, 3 landen die het met elkaar eens zijn betekent een JA op een EU-voorstel.

- De grondwet wordt ons in de schoot gedrukt, het bevat zelfs!!!!! stukken uit oude verdragen. Denk aan handelsembargo's ed (heeft niets met een grondwet te maken). Waarom moet er zo snel een grondwet komen? Ze willen het TE snel! Als je zelfs oude wetten onveranderd erin schuift, is dat een teken van een snel in elkaar gedrukt werkje. In haast maak je geen grondwet en zeker niet een jaartje na de intrede van 10 nieuwe landen. Je kunt ontwikkeling niet altijd versnellen.

- Engeland en Denemarken hebben "andere regeltjes". Een grondwet is voor iedereen gelijk, maar blijkbaar hebben 2 landen uitzonderingen. Doe dat maar eens met de universele rechten van de mens.

- Wanneer de grondwet niet wordt aangenomen, verandert er niets! Dan betekent het een statusverlies voor de huidige politici, maar da's niet mijn zaak. Ik ga niet stemmen voor andermans status, dan moet er wel heel wat meespelen. Wanneer een Donner dan ook nog eens van die achterlijke uitspraken erover maakt, denk ik: "waarom toch die dwang?" Laat ze maar een grondwet introduceren op het juiste tijdstip, met een goede basis. (Vorige argument: handelsafspraken horen niet in een grondwet!)

- Voor de invoering van de grondwet mocht er geen enkel land uit de EU stappen, nadat de grondwet van kracht is kan een land dit op eigen initiatief doen. Zonder toestemming van de Raad van de Ministers. Dit is nu wel het geval. Waarom zou je dit willen aanpassen?

- Last but not least: Tot nu toe heeft alleen Nederland zich gehouden aan het stabiliteitspact, laat eerst de andere landen zich aan de afspraken houden hieromtrend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')