quote:Op dinsdag 8 maart 2005 19:51 schreef RB het volgende:
Avond
Pepijn, ik kom eind april bij jou in de beurt een nachtje slapen.
Heb de volgende dag een cursus bij Tecnicom in hoogvliet
Het zal wel één van deze of een combinatie ervan geweest zijn jaquote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:01 schreef Rietvaerder het volgende:
Vorst in de grond/koude banden/veel vermogen/weer aan wennen/lang niet gereden/diesel/benzine/olie
Maar je hart zit idd in je keelIk had het ook, alleen merkte ik het niet eens, ik lag gewoon opeens over het asfalt te schuiven
Ikke nie kope nie kawa niequote:
vetquote:Motorfiets die technisch 100% in orde is. Vervanguitlaat toegestaan.
Aangepaste motorkledij:
Beginnersgroep: niet-lederen motorpak ook toegestaan (bv. gore-tex, cordura, enz.)
Expert- en Pro-groep: lederen motorpak verplicht, ééndelig aangeraden
Verplicht voor iedereen: rugbeschermer (!), motorlaarzen, motorhandschoenen, integraal helm
ten 1e welkom,quote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Rijbewijs is inmiddels alweer een tijdje binnen, het schip met geld komt er aan dus nu op zoek naar een eerste fiets.
Ik ben op zoek naar een exemplaar met cardan en op dit moment overweeg ik een Honda NTV650
Mijn bedoeling is woon-werk verkeer en bij mooi weer een stukje touren, maar racen hoef ik er niet mee.
Heeft iemand ervaring met deze Honda? Welke andere, niet-BMW opties heb ik? Wat mag zo'n ding ongeveer kosten? Bekende problemen/euvels/aandachtpunten bij aankoop?
Kortom: vragen, vragen, vragen... WIe helpt deze beginner (letterlijk) op weg?
wie gaan er eigenlijk allemaal? als we nu voor 30 maart zeker weten dan kunnen we toch weer 25 euries besparenquote:Prijs 250 Euro
225 Euro indien betaald voor 30/03/2005
Ik kan niet mee, dan ben ik in duitsland aan het toeren met een paar collega`s.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 21:07 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
wie gaan er eigenlijk allemaal?
Waarom Youssef wel en Hicham niet?quote:Op dinsdag 8 maart 2005 21:11 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
hicham ook niet...youssef straks wel
wat is verkrijgbaarquote:Ter plaatse verkrijgbaar mits betaling
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 21:14 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
[..]
wat is verkrijgbaar
en worden daar foto's/vids gemaakt die je kunt kopen?
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Rijbewijs is inmiddels alweer een tijdje binnen, het schip met geld komt er aan dus nu op zoek naar een eerste fiets.
Ik ben op zoek naar een exemplaar met cardan en op dit moment overweeg ik een Honda NTV650
Mijn bedoeling is woon-werk verkeer en bij mooi weer een stukje touren, maar racen hoef ik er niet mee.
Heeft iemand ervaring met deze Honda? Welke andere, niet-BMW opties heb ik? Wat mag zo'n ding ongeveer kosten? Bekende problemen/euvels/aandachtpunten bij aankoop?
Kortom: vragen, vragen, vragen... WIe helpt deze beginner (letterlijk) op weg?
Uh een rondje ring is 21km, rondje op je circuit niet lijkt mequote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:00 schreef Mercy_symbol het volgende:
eens even rekenen,
rondje ring a 15 euro per 20 minuten, dat voor het gemak even 12 keer = totaal 180 euro,
2dagen cursus in Frankrijk met 12 ronden van 20 minuten, met, instructies, professionele begeleiding, machine controle, kleding controle, banden service, en nog veel meer. maakt een totaal van 250 euro,
waar zou je dan beter mee af zijn ?![]()
het is maar waar je voor wil gaan![]()
Hotel wordt zeker vergoed.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 19:51 schreef RB het volgende:
Avond
Pepijn, ik kom eind april bij jou in de buurt een nachtje slapen.
Heb de volgende dag een cursus bij Tecnicom in hoogvliet
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:50 schreef Mercy_symbol het volgende:
2e ik heb met die Honda geen ervaring maar ben mezelf wel toevallig al 2 weken aan het orienteren op de NTV650 en de NTV650 hawk op het 1e gezicht lijken ze erg veel op elkaar, maar zijn toch nog wel wat kleine verschillen,
Laten we even doen of ik op dit moment nog een vreselijke motor-n00b ben. Wat zijn de dingen waar ik bij aankoop van een motor in elk geval op moet letten??quote:Op dinsdag 8 maart 2005 21:34 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
(behalve de standaard dingen die voor iedere motor gelden)
[..]
quote:Waarop letten als je een 2e hands motorfiets koopt
Koud motorblok?
Het eerste dat je onmiddellijk doet als je bij de verkoper aankomt, is voelen of het motorblok koud is.
Dat is heel erg belangrijk om een goed idee te kunnen krijgen van de staat van het blok.
Dan is de motorolie nog dik en zijn alle spelingen het grootst. De motor start dan het moeilijkst en je hoor alle gerammel en getik het best.
Eens de motor warm en goed gesmeerd is, klinkt hij meestal véél beter. Maar start de motor nog niet, dat houden we voor het laatst
Algemene staat van motorfiets?
Vuil of proper
Als de verkoper zelfs de moeite niet doet om zijn motorfiets te kuisen als hij te koop staat dan mag je al bepaalde vermoedens beginnen koesteren.
Roest
Veel roest wijst op een vochtige parkeerplaats of vele ritten in de regen. Het probleem is natuurlijk dat roest niet altijd direct te zien is.
Soms zit het weggestoken achter een onderdeel van de motorfiets.
Zwaar geoxideerde aluminium onderdelen.
Zware oxidatie wijst op een zwaar leven in veel regen, strooizout en ontoereikende wasbeurten.
Barstjes
Vertonen de kunststof onderdelen barstjes rond de bevestigingspunten? Barstjes wijzen op een te vast aandraaien van de schroeven.
De trillingen van de motorfiets hebben het kunststof kapot getrild.
Afgebroken bevestigingspunten
Kunststof onderdelen zijn heel kwetsbaar aan de bevestigingspunten.
Alleen een zorgzame behandeling en onderhoud kan breuken verhinderen. En dan nog.
Heb je ooit al een plastieken onderdeel gezien waarvan alle bevestigingspuntjes na 10 jaar nog intakt zijn?
Het kan er trouwens ook op wijzen dat de motorfiets ooit omgevallen is.
Glans en kleur
Delen die opvallend meer glans hebben of een enigszins andere tint kunnen recenter zijn. Controleer of de motorfiets omgevallen is.
Staat van de reminstallatie?
Kan het remhendel diep (bijna tot tegen het stuur) ingetrokken worden?
Dit kan wijzen op lucht in de remleidingen, een versleten rempomp, versleten rubberen remleidingen die uitrekken.
Is de remolie kleurloos of amberkleurig?
Amberkleurige remvloeistof moet direct worden vervangen want ze is verouderd en bevat water wat de remcapaciteiten slecht beïnvloedt.
Nieuwe remvloeistof is kleurloos, net zoals water.
Remleidingen
Deze kun je alleen maar controleren op hun uiterlijk. Hou er rekening mee dat de originele rubberleidingen op termijn "versterven".
De leidingen verliezen hun stevigheid en bij het remmen worden ze wat opengerokken. Dit zorgt voor een vermindering van de remkracht.
De enige oplossing is andere remleidingen monteren.
Remklauwen
Zijn moeilijk te controleren zonder demontage. Belanrijk is dat de remzuigers heel erg vlot kunnen in- en uitschuiven.
Bovendien mogen ze ook niet te sterk geabimeerd zijn om lekkage van remvloeistof te vermijden.
Remblokken
Ze moeten nog voldoende dik zijn, anders mag je er direkt nieuwe installeren. Ze mogen ook niet verglaasd zijn, want dan verliezen ze hun remmende werking.
Dat kan alleen gecontroleerd worden na demontage.
Remschijven
Neem de remschijven tussen duim- en wijsvinger en laat je vingers van binnen naar buiten glijden (dus van het hart van het wiel naar de band toe).
Je mag nauwelijks langsgroeven of ribbels voelen. Dat wijst op onregelmatige slijtage en is nefast voor de levensduur van je remblokken.
De remschijven zelf mogen ook niet krom zijn. Om dit te controleren ga je best de baan op met de machine en remt enkele keren zo hard mogelijk.
Als je stuur bij het remmen begint te trillen zal het zeker de moeite lonen om de schijven grondig te controleren. Dit kan haast alleen na demontage.
Contoleer de dikte van de schijven.
Als de schijf aan de buitenste 2 à 3 millimeter, waar de blokken niet op ingrijpen, veel dikker is dan op het remoppervlak, dan mag je aannemen dat de
schijven versleten zijn, of binnenkort aan vervanging toe zijn. Dat is een dure kost die je niet graag zal doen.
remwerking
Zie
Velgen en banden
Velgen
Mogen geen deuken vertonen of een slag hebben.
Spaken mogen niet krom zijn, ontbreken of te los aangedraaid zijn.
Alle spaken moeten goed aangespannen zijn. Sla met een schroevendraaier tegen alle spaken en luister of ze allemaal hetzelfde klinken.
Klinkt een spaak dof dan is ze te los, kllinkt ze mooi helder dan is ze goed aangespannen.
Banden
De banden moeten voldoende profiel hebben (minimum 2 mm vooraan, 1 mm achteraan) anders mag je direkt nieuwe kopen en dat kost al gauw 7.000 à 13.000 BEF,
al naargelang het type velg.
Er mogen geen barstjes in het rubber zitten, want dan zijn de banden al te oud en is het rubber aan het versterven. Dan bestaat het risico op een klapband
en dat wens ik je echt niet toe.
Type (radiaal, diagonaal) en maat (breedte, hoogte) van de banden moeten overeenkomstig de velgmaten zijn.
wiellagers
Ze mogen niet versleten zijn.
Draai de wielen rond als ze van de grond zijn. Dit moet kunnen zonder vreemde bijgeluidjes van de lagers en mag niet haperend of stroef verlopen. Ga links
of rechts van de motorfiets staan en neem het wiel goed vast met beide handen. Trek, duw en sleur en zo hard mogelijk aan. Nergens mag je speling voelen.
Het wiel moet muurvast zitten rond zijn as (if you know what I mean?..)
Het balhoofd
Algemeen
Het balhoofd is het scharnier waarrond de voorvork draait. Meer specifiek is het een as met bovenaan en onderaan lagers. Dit kunnen kogel- of naaldlagers
zijn. Heel de voorvork draait op die lagers. Hierop mag geen speling zijn want dat betekent speling op heel de voorvork. De lagers mogen ook niet in
slechteSpeling op het balhoofd
Om te kontroleren of er speling op het balhoofd zit, zijn er twee mogelijkheden.
Eén : het voorwiel moet van de grond zijn zodat de voorvork vrij kan bewegen. Ga op je hurken voor de motor zitten en neem de vorkbenen met beide
handen vast. Schud met al je macht de voorvork van voor naar achter. Als er speling op zit, zul je voelen dat de voorvork naar voor en achter wat kan
bewegen. Let wel, de vork bestaat uit onder- en bovenbenen. Tussen die twee kan ook speling zitten en dat voelt bijna hetzelfde aan. Vergis je dus niet.
Twee: zet je op de motor, duw hem met het voorwiel tot tegen een muur. Druk nu uit alle macht een aantal keer tegen het stuur naar de muur toe. Is er
speling op het balhoofd, dan zul je voelen dat je voorvork een beetje van voor naar achter kan bewegen. Ook hier geldt de bovenstaande opmerking over
speling tussen onder- en bovenbenen.
De rondheid der lagers
Is zonder demonteren moeilijk te controleren, maar toch bestaat er een trukje.
Zet de motorfiets zodanig dat het voorwiel van de grond is. Beweeg het stuur enkele keren heel voorzichtig van volledig links naar volledig rechts en terug.
Deze beweging moet uniform vlot gaan. Er mag nergens een punt zijn waar het wat stroever of vlotter gaat. Dit betekent namelijjk dat de lagers hier en daar
wat ingedrukt zijn, wellicht door ooit verkeerd te zijn aangespannen. Meestal heb je hier last van bij langzaam rijden, omdat je niet vlot je evenwicht kunt bewaren.
De voorvork
Voorvorkkeerringen
Deze dichtingen houden de voorvorkolie in de voorvork. Als de verchroomde vorkpoten ( = de binnenvorkpoten) pitting hebben (= putjes van opgespatte
steentjes), dan is de kans groot dat er bij het veren olie uitlekt.
Knijp het remhendel in en duw een aantal keren de voorvork zo diep mogelijk in. Als er rond de binnenvorkpoten een olierand te zien is dan wil dit zeggen
dat de voorvorkkeringen lekken. Deze moeten dan vervangen worden.
Bij erge pitting zal dit euvel alleen maar verholpen kunnen worden door nieuwe binnenvorkpoten te monteren !
Vorkbenen
Beide vorkbenen moeten recht zijn. Haast niet te controleren zonder demonteren. Enig hulpmiddel : er mee gaan rijden en zien of het stuur scheef staat,
of puur visuele controle.
De achtervork
Lagers
Plaats de motorfiets met het achterwiel van de grond. Ga naast de motorfiets staan. Neem één kant van de achtervork vast. Trek en duw uit alle macht.
De vork mag niet meebewegen, anders zit er speling op de lagers. Deze kunnen niet afgesteld worden en zijn dan aan vervanging toe
De vering
Dempen en veren
De vering moet natuurlijk veren, maar moet ook kunnen dempen. Dus als je de veren een paar keer goed induwt, moet de veerbeweging supersnel uitgedempt zijn.
Een grondige controle kan alleen maar door gespecialiseerde bedrijven.
De verlichting
Controleer
Kleinlicht
Dimlicht
Grootlicht
Richtingaanwijzers
Achterlicht
Stoplicht
De batterij
Bij onderhoudsvrije (=ondoorzichtige) batterijen kun je haast niets controleren. Bekijk de polen om te zien of daar wittige kristallen zijn.
Dit is uitgekristalliseerd zuur en kan wijzen op een oude batterij.
Bij accu's met een doorzichtige buitenwand kun je de vloeistofniveau's controleren. Die moeten tussen het minimum en maximumniveau liggen.
Met een speciaal toestelletje kun je ook meten of de vloeistof nog genoeg zuur bevat, maar daar ligt meestal het probleem niet.
Het grote probleem komt meestal pas boven als de motor lang heeft stilgestaan of wanneer het buiten heel koud is. Dan geraakt de batterij heel snel uitgeput.
De aandrijving
Er bestaan vier soorten aandrijving
Cardan
Riem
Ketting in gesloten oliebad
Open ketting
Cardan, riem en ketting in gesloten oliebad zijn het minst slijtig, onderhoudsvrij en duurzaam. Gek genoeg worden deze zeer weinig toegepast. Het aantal modellen
met één van deze aandrijvingen is zeer zeldzaam. Harley Davidson is de enige die consequent riemaandrijving gebruikt, Moto Guzzi gebruikt alleen maar cardan aandrijving.
De open ketting gaat het minst lang mee, is heel onderhoudsintensief, maakt het meeste lawaai en wordt het meeste gebruikt?.
Controleer de staat van de tandwielen.
De tanden moeten mooi symmetrisch zijn. Haaietanden duiden op een ketting die al véél te lang meegaat. Vergeet niet dat het voortandwiel het meeste slijt.
Dit is meestal alleen maar te controleren door demontage van een zijdekseltje.
Controleer ook of de tanden zijdelingse slijtage hebben . Dat duidt op een scheef geplaatst achterwiel. Men zegt dat het "niet correct spoort". Dat is eenvoudig te
corrigeren door het achterwiel wat bij te stellen.
Als het achterwiel van de grond is, draai het dan een aantal keer rond. Controleer ondertussen nauwgezet de spanning van de ketting. Als de ketting in de ene positie
te strak gespannen is, en in een andere positie te los, dan is de ketting versleten en moet ze vervangen worden.
Ketting en tandwielen moeten altijd tezamen vervangen worden (net als batterijtjes van een elektrisch toestelletje)
Ga achter de motor staan en neem enkele schakels vast die op het achterkanwiel liggen. Als deze schakels van het kanwiel weggetrokken kunnen worden
(dus als de ketting los op het kanwiel ligt), dan is de ketting versleten. Vervangen
Het motorblok
Zonder demontage is het onmogelijk om een volledige en exacte staat op te maken van het motorblok. Maar er zijn elementen die je wel al iets kunnen vertellen.
Olielekken
Bij deze test is het belangrijk dat de motor koud staat. Alle olie zit dan onderaan, de onderdelen worden de eerste minuut nauwelijks gesmeerd en omdat er
nog niets is uitgezet, zal alles wat meer "rammelen" dan bij een warme motor. Bij een Ducati en een Harley ligt het wat moeilijker, want daar rammelt alles
wat meer dan bij Japanse machines.
Bekijk het blok en kijk of er nergens langs de naden "vettige" vlekken te zien zijn. Dit is wellicht olie die langs de pakkingen naar buiten komt.
Gebeurt dit in heel lichte mate, dan spreekt men van het "zweten" van het motorblok. Als je echter duidelijk kunt zien dat er meer dan een beetje
olie uitkomt, dan zit je met een lekkende pakking (in schoon vlaams: de zjwein). Geen goed teken!
Start de koude motor, hou je gestrekte hand aan de uitlaatmond. Hou die daar een minuutje. Bekijk je handpalm. Merk je dat die vol hele fijne
oliedruppeltjes zit, dan is dat een teken dat de motor inwendig al heel erg versleten is. De zuigerveren zijn niet in staat om de olie tegen
te houden en via de verbrandingsruimte vliegt de olie mee naar buiten. Hier is maar één ding te dooen: de motor reviseren.
Luister aan het kleppendeksel. Als je heel veel luid tikken hoort, dan kan het zijn dat de kleppen gesteld moeten worden.
De compressie meet je heel eenvoudig met een compressiebougie. Je moet daarvoor dan wel de bougies uit het blok schroeven. Zo'n test leert
je in welke staat de afdichting van de verbrandingskamer verkeert
Omdat Hicham een Bandit heeft die bekend staat om zijn beperkte grondspeling = nadelig op het circuit.quote:
Moet ik je weer helpen? Niemand luistert he.quote:Wat mis ik nu trouwens, iemand de link naar het zolder topic?(iets voor de OP??
)
Uitgebreider dan dit kan het niet denk ikquote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:08 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Wat verder nog?
Zegt allemaal niet zo gek veel, maar de reden dat ik me niet op het circuit begeef is nogal simpel: 25kwquote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:13 schreef Patrick281 het volgende:
Omdat Hicham een Bandit heeft die bekend staat om zijn beperkte grondspeling = nadelig op het circuit.
Nu is hij vast minder zwaar dan Riet, dus het kan voor hem het best meevallen.
En er zit al een veel betere achterveer op.
Nog een hoop meer dusquote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:08 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Laten we even doen of ik op dit moment nog een vreselijke motor-n00b ben. Wat zijn de dingen waar ik bij aankoop van een motor in elk geval op moet letten??
Wat ik zelf kan bedenken:
- Banden (profiel/schade)
- Ketting/tandwielen (slijtage) (maar hoe controleer je een cardan??)
- Remmen (schijven recht/slijtage/werking)
- Oliepeil goed, geen prut in de olie (water), geen brandlucht aan de olie. Staat van evt. oliekoeler
- Bij watergekoelde exemplaren: staat van radiator/slangen etc.
- Wielen recht achter elkaar (sporing)
- Algemene staat (roest/lakschade/deuken (en hoe komen die er in??))
- Kenteken ok (chassisnr ok etc)
Wat verder nog?
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:21 schreef RB het volgende:
Ben wel van plan dat weekend naar dit te gaan kijken
[afbeelding]
![]()
![]()
![]()
Een versleten cardan wil je echt niet direct moeten repareren hoor als je motor maar 1.500 euro gekost heeft.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:13 schreef Rietvaerder het volgende:
Enne met een cardan kan weinig mis zijn
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 19:13 schreef Rietvaerder het volgende:
Als ie nou geen nieuwe cpu wilt sturen ga jij er dan ff langs met je Marokkaanse vrienden YoussefZitten op het Marnixplein
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |