abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:03:34 #101
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25428313
Ownee, dit is de snelweg

Damn, de koeler die ik heb ontvangen vandaag is ook niet de goeie Heb betaald voor de CopperSilent2 TC (temperature controlled) en kreeg de normale versie Als t een beetje weer is morgen rijd ik wel naar die zaak in Spijkenisse om hem om te ruilen...



Netshopper is het, ken je die Pepijn>?
pi_25428700
Ik wil rijden

Van welke zaak heb je dat ding dan Riet? Die website?
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:49:45 #103
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25428906
Welke, cpu of koeler?

Cpu van www.computerstunt.nl en koeler van www.netshopper.nl

Damn, ik trip zwaar op 2000mg trinidol
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:54:38 #104
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
  dinsdag 8 maart 2005 @ 19:13:23 #105
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25429157
Als ie nou geen nieuwe cpu wilt sturen ga jij er dan ff langs met je Marokkaanse vrienden Youssef Zitten op het Marnixplein
  dinsdag 8 maart 2005 @ 19:29:57 #106
55299 Romius
GSX-R750 K5
pi_25429327
Heb net ff gereden, was redelijk vroeg thuis en het weer zag er goed uit. Na het eten gelijk pleite om 'm maar ff vol te gooien.
Rijd ik weg bij het tankstation en bij het uitkomen van de bocht ff verderop, fuck!! Die achterkant swiepert heen en weer met meer dan 45 graden (althans zo leek het wel), 3 keer heen en weer. Ik dacht nog, neee dit zal mij toch niet gebeuren dat ie net nieuw is.
Ging allemaal nog maar net goed, maar je ballen zitten dan wel ff in je keel zeg

Waardoor het nou kwam weet ik niet, misschien nog wel een beetje ijs vanwege de koude ondergrond ofzo, maja maakt niet uit verder
Provisie retour bij je Hypotheek? Klik hier
  dinsdag 8 maart 2005 @ 19:51:25 #107
1044 RB
Als ik alles geweten had
pi_25429447
Avond


Pepijn, ik kom eind april bij jou in de buurt een nachtje slapen.
Heb de volgende dag een cursus bij Tecnicom in hoogvliet

[ Bericht 0% gewijzigd door RB op 08-03-2005 20:04:50 ]
<a href="http://img.photobucket.com/albums/v648/Fazert_63/sv1000%20s/opfoto.jpg" target="_blank" rel="nofollow">bsm high mounted</a>
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:01:20 #108
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25429572
Vorst in de grond/koude banden/veel vermogen/weer aan wennen/lang niet gereden/diesel/benzine/olie

Maar je hart zit idd in je keel Ik had het ook, alleen merkte ik het niet eens, ik lag gewoon opeens over het asfalt te schuiven
pi_25429575
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 19:51 schreef RB het volgende:
Avond


Pepijn, ik kom eind april bij jou in de beurt een nachtje slapen.
Heb de volgende dag een cursus bij Tecnicom in hoogvliet
yw

  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:08:36 #110
55299 Romius
GSX-R750 K5
pi_25429666
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:01 schreef Rietvaerder het volgende:
Vorst in de grond/koude banden/veel vermogen/weer aan wennen/lang niet gereden/diesel/benzine/olie

Maar je hart zit idd in je keel Ik had het ook, alleen merkte ik het niet eens, ik lag gewoon opeens over het asfalt te schuiven
Het zal wel één van deze of een combinatie ervan geweest zijn ja
Provisie retour bij je Hypotheek? Klik hier
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:08:36 #111
1044 RB
Als ik alles geweten had
pi_25429667
<a href="http://img.photobucket.com/albums/v648/Fazert_63/sv1000%20s/opfoto.jpg" target="_blank" rel="nofollow">bsm high mounted</a>
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:17:06 #112
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_25429782
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:01 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

yw

ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:21:06 #113
1044 RB
Als ik alles geweten had
pi_25429845
Ben wel van plan dat weekend naar dit te gaan kijken

<a href="http://img.photobucket.com/albums/v648/Fazert_63/sv1000%20s/opfoto.jpg" target="_blank" rel="nofollow">bsm high mounted</a>
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:23:53 #114
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_25429891
Deze is ook mooi

ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:26:37 #115
1044 RB
Als ik alles geweten had
pi_25429942
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:23 schreef Mercy_symbol het volgende:
Deze is ook mooi

[afbeelding]
Ikke nie kope nie kawa nie
zeker nie die kleur nie
Ikke gaan voor een twee pitter
<a href="http://img.photobucket.com/albums/v648/Fazert_63/sv1000%20s/opfoto.jpg" target="_blank" rel="nofollow">bsm high mounted</a>
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:27:38 #116
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_25429956
Rijbewijs is inmiddels alweer een tijdje binnen, het schip met geld komt er aan dus nu op zoek naar een eerste fiets.

Ik ben op zoek naar een exemplaar met cardan en op dit moment overweeg ik een Honda NTV650
Mijn bedoeling is woon-werk verkeer en bij mooi weer een stukje touren, maar racen hoef ik er niet mee.

Heeft iemand ervaring met deze Honda? Welke andere, niet-BMW opties heb ik? Wat mag zo'n ding ongeveer kosten? Bekende problemen/euvels/aandachtpunten bij aankoop?

Kortom: vragen, vragen, vragen... WIe helpt deze beginner (letterlijk) op weg?
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:31:18 #117
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_25430012
Mas du Clos: 30-31 Mei 2005
Circuit Mas du Clos ( Details van het circuit )
Datum 30/05/2005 - 31/05/2005
Prijs 250 Euro
225 Euro indien betaald voor 30/03/2005
Status Open (Nu inschrijven!)
Album Nog geen fotos beschikbaar


Inbegrepen

Technische controle van uw motorfiets
Minimaal 12 sessies van 20' vrij rijden
1 dag instructie voor de beginnersgroep
Aanwezigheid van minimaal 4 instructeurs, vrij ter beschikking van iedereen
Bandenservice, dankzij de steun van www.bridgestone-europe.com
Officieel gebrevetteerde Franse baancommissarissen
Brandweer
Bemande ziekenwagen
Briefingzaal
Ervaren organisatie
Ter plaatse verkrijgbaar mits betaling

Foto's: www.madam.be
Video: www.cinevideo.be
Sandwiches en drank elke middag
Uitgebreid avondmaal op einde eerste dag
Door u mee te brengen

Motorfiets die technisch 100% in orde is. Vervanguitlaat toegestaan.
Aangepaste motorkledij:
Beginnersgroep: niet-lederen motorpak ook toegestaan (bv. gore-tex, cordura, enz.)
Expert- en Pro-groep: lederen motorpak verplicht, ééndelig aangeraden
Verplicht voor iedereen: rugbeschermer (!), motorlaarzen, motorhandschoenen, integraal helm


Identiteitskaart
Goedgemutstheid, discipline, collegialiteit, fit lichaam en heldere geest
Dagindeling en meer details...

... worden aan alle deelnemers tijdig overgemaakt via e-mail


Bron

ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
pi_25430115
quote:
Motorfiets die technisch 100% in orde is. Vervanguitlaat toegestaan.
Aangepaste motorkledij:
Beginnersgroep: niet-lederen motorpak ook toegestaan (bv. gore-tex, cordura, enz.)
Expert- en Pro-groep: lederen motorpak verplicht, ééndelig aangeraden
Verplicht voor iedereen: rugbeschermer (!), motorlaarzen, motorhandschoenen, integraal helm
vet kan ik toch mee
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:45:16 #119
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_25430201
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:39 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

vet kan ik toch mee
cool he
ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
pi_25430244
zeker
  dinsdag 8 maart 2005 @ 20:50:55 #121
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_25430280
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Rijbewijs is inmiddels alweer een tijdje binnen, het schip met geld komt er aan dus nu op zoek naar een eerste fiets.

Ik ben op zoek naar een exemplaar met cardan en op dit moment overweeg ik een Honda NTV650
Mijn bedoeling is woon-werk verkeer en bij mooi weer een stukje touren, maar racen hoef ik er niet mee.

Heeft iemand ervaring met deze Honda? Welke andere, niet-BMW opties heb ik? Wat mag zo'n ding ongeveer kosten? Bekende problemen/euvels/aandachtpunten bij aankoop?

Kortom: vragen, vragen, vragen... WIe helpt deze beginner (letterlijk) op weg?
ten 1e welkom,


2e ik heb met die Honda geen ervaring maar ben mezelf wel toevallig al 2 weken aan het orienteren op de NTV650 en de NTV650 hawk op het 1e gezicht lijken ze erg veel op elkaar, maar zijn toch nog wel wat kleine verschillen,

de prijzen die ik gemiddeld tegen kwam voor wel hele mooie exemplaren lag ongeveer tussen de 1500 en 3000 euro.

het is maar hoe groot je budget is,


de OP werkt
ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
pi_25430545
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:50 schreef Mercy_symbol het volgende:

de OP werkt
pi_25430587
quote:
Prijs 250 Euro
225 Euro indien betaald voor 30/03/2005
wie gaan er eigenlijk allemaal? als we nu voor 30 maart zeker weten dan kunnen we toch weer 25 euries besparen
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:10:29 #124
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25430636
Ik niet Ik kan geen circuit rijden
pi_25430664
hicham ook niet... youssef straks wel
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:12:01 #126
1044 RB
Als ik alles geweten had
pi_25430687
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 21:07 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

wie gaan er eigenlijk allemaal?
Ik kan niet mee, dan ben ik in duitsland aan het toeren met een paar collega`s.
<a href="http://img.photobucket.com/albums/v648/Fazert_63/sv1000%20s/opfoto.jpg" target="_blank" rel="nofollow">bsm high mounted</a>
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:13:31 #127
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25430726
Owja ik ook trouwens
pi_25430731
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 21:11 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
hicham ook niet... youssef straks wel
Waarom Youssef wel en Hicham niet?

Wat mis ik nu trouwens, iemand de link naar het zolder topic? (iets voor de OP?? )

Alles loopt opeens door elkaar, Martie oppert dit toch net gewoon, of is dit eerder besproken

31 mei heb ik wiskunde examen

30 mei nix.. maareeuh..
pi_25430747
quote:
Ter plaatse verkrijgbaar mits betaling
wat is verkrijgbaar

en worden daar foto's/vids gemaakt die je kunt kopen?
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:21:58 #130
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25430873
Ik vind het knap duur voor een paar rondjes rijden... Dan ga ik wel naar de Ring op een doordeweekse dag, veel goedkoper en niet eens zo druk
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:22:06 #131
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_25430876
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 21:14 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

wat is verkrijgbaar

en worden daar foto's/vids gemaakt die je kunt kopen?
ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:33:15 #132
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25431072
Wel beetje ver he... ?

  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:34:05 #133
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_25431087
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:27 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Rijbewijs is inmiddels alweer een tijdje binnen, het schip met geld komt er aan dus nu op zoek naar een eerste fiets.

Ik ben op zoek naar een exemplaar met cardan en op dit moment overweeg ik een Honda NTV650
Mijn bedoeling is woon-werk verkeer en bij mooi weer een stukje touren, maar racen hoef ik er niet mee.

Heeft iemand ervaring met deze Honda? Welke andere, niet-BMW opties heb ik? Wat mag zo'n ding ongeveer kosten? Bekende problemen/euvels/aandachtpunten bij aankoop?

Kortom: vragen, vragen, vragen... WIe helpt deze beginner (letterlijk) op weg?
En wat is er mis met een BMW..

Maar ik heb een NTV-650 gehad. waar je op moet letten kan ik je niet echt vertellen (behalve de standaard dingen die voor iedere motor gelden) want ik heb 2-3 jaar probleemloos met het ding gereden.
(mijn motor was nog z.g.a.n bij verkoop met 104.000 kilometer)
Misschien dat de uitlaat rot kan worden omdat deze motor veel kilometers maakt bij doorrijders en dus veel last heeft van het Nederlandse weer, en eventuele aanvreting door pekel bij een doorrijder.
Dat is het enige wat ik in die tijd heb moeten vervangen.
En om wat strakker te sturen had ik Hyperpro voorveren in de voorvork gedaan.

En nog even terugkomende op Beemers, 99.99% is inderdaad aartslelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Patrick281 op 08-03-2005 21:56:17 ]
pi_25431096
800 km
pi_25431206
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 21:36 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
800 km
Zeg maar gerust 1000
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:00:48 #136
66676 Mercy_symbol
Bwoaperszkilometerduivel
pi_25431259
eens even rekenen,

rondje ring a 15 euro per 20 minuten, dat voor het gemak even 12 keer = totaal 180 euro,

2dagen cursus in Frankrijk met 12 ronden van 20 minuten, met, instructies, professionele begeleiding, machine controle, kleding controle, banden service, en nog veel meer. maakt een totaal van 250 euro,

waar zou je dan beter mee af zijn ?

het is maar waar je voor wil gaan
ride like a devil...... feel like a god !
Let's race
Buienradar
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:05:57 #137
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25431360
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 22:00 schreef Mercy_symbol het volgende:
eens even rekenen,

rondje ring a 15 euro per 20 minuten, dat voor het gemak even 12 keer = totaal 180 euro,

2dagen cursus in Frankrijk met 12 ronden van 20 minuten, met, instructies, professionele begeleiding, machine controle, kleding controle, banden service, en nog veel meer. maakt een totaal van 250 euro,

waar zou je dan beter mee af zijn ?

het is maar waar je voor wil gaan
Uh een rondje ring is 21km, rondje op je circuit niet lijkt me Het gaat niet per minuten op de Ring trouwens.. is ook geen officieel circuit maar gewoon een openbare tolweg...

Zou ik trouwens ook niet beginnen als je geen circuitervaring hebt, is best een link circuit mede door de hoogteverschillen en drukte van ander verkeerd. Doordeweeks is het best rustig

En dan nog de benzinekosten voor de 800km en terug...
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:06:39 #138
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_25431375
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 19:51 schreef RB het volgende:
Avond

Pepijn, ik kom eind april bij jou in de buurt een nachtje slapen.
Heb de volgende dag een cursus bij Tecnicom in hoogvliet
Hotel wordt zeker vergoed. Je bent sowiezo welkom.
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:50 schreef Mercy_symbol het volgende:
2e ik heb met die Honda geen ervaring maar ben mezelf wel toevallig al 2 weken aan het orienteren op de NTV650 en de NTV650 hawk op het 1e gezicht lijken ze erg veel op elkaar, maar zijn toch nog wel wat kleine verschillen,
Waarom, wil je een pekel/woonwerk fiets voor erbij ..

.. en om te leren stunten minder geschikt hoor.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:08:33 #139
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_25431405
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 21:34 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

(behalve de standaard dingen die voor iedere motor gelden)

[..]
Laten we even doen of ik op dit moment nog een vreselijke motor-n00b ben. Wat zijn de dingen waar ik bij aankoop van een motor in elk geval op moet letten??

Wat ik zelf kan bedenken:
- Banden (profiel/schade)
- Ketting/tandwielen (slijtage) (maar hoe controleer je een cardan??)
- Remmen (schijven recht/slijtage/werking)
- Oliepeil goed, geen prut in de olie (water), geen brandlucht aan de olie. Staat van evt. oliekoeler
- Bij watergekoelde exemplaren: staat van radiator/slangen etc.
- Wielen recht achter elkaar (sporing)
- Algemene staat (roest/lakschade/deuken (en hoe komen die er in??))
- Kenteken ok (chassisnr ok etc)

Wat verder nog?
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:11:24 #140
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25431449
quote:
Waarop letten als je een 2e hands motorfiets koopt


Koud motorblok?

Het eerste dat je onmiddellijk doet als je bij de verkoper aankomt, is voelen of het motorblok koud is.
Dat is heel erg belangrijk om een goed idee te kunnen krijgen van de staat van het blok.
Dan is de motorolie nog dik en zijn alle spelingen het grootst. De motor start dan het moeilijkst en je hoor alle gerammel en getik het best.
Eens de motor warm en goed gesmeerd is, klinkt hij meestal véél beter. Maar start de motor nog niet, dat houden we voor het laatst

Algemene staat van motorfiets?

Vuil of proper
Als de verkoper zelfs de moeite niet doet om zijn motorfiets te kuisen als hij te koop staat dan mag je al bepaalde vermoedens beginnen koesteren.
Roest
Veel roest wijst op een vochtige parkeerplaats of vele ritten in de regen. Het probleem is natuurlijk dat roest niet altijd direct te zien is.
Soms zit het weggestoken achter een onderdeel van de motorfiets.

Zwaar geoxideerde aluminium onderdelen.
Zware oxidatie wijst op een zwaar leven in veel regen, strooizout en ontoereikende wasbeurten.

Barstjes
Vertonen de kunststof onderdelen barstjes rond de bevestigingspunten? Barstjes wijzen op een te vast aandraaien van de schroeven.
De trillingen van de motorfiets hebben het kunststof kapot getrild.

Afgebroken bevestigingspunten
Kunststof onderdelen zijn heel kwetsbaar aan de bevestigingspunten.
Alleen een zorgzame behandeling en onderhoud kan breuken verhinderen. En dan nog.
Heb je ooit al een plastieken onderdeel gezien waarvan alle bevestigingspuntjes na 10 jaar nog intakt zijn?
Het kan er trouwens ook op wijzen dat de motorfiets ooit omgevallen is.

Glans en kleur
Delen die opvallend meer glans hebben of een enigszins andere tint kunnen recenter zijn. Controleer of de motorfiets omgevallen is.

Staat van de reminstallatie?

Kan het remhendel diep (bijna tot tegen het stuur) ingetrokken worden?
Dit kan wijzen op lucht in de remleidingen, een versleten rempomp, versleten rubberen remleidingen die uitrekken.

Is de remolie kleurloos of amberkleurig?
Amberkleurige remvloeistof moet direct worden vervangen want ze is verouderd en bevat water wat de remcapaciteiten slecht beïnvloedt.
Nieuwe remvloeistof is kleurloos, net zoals water.

Remleidingen
Deze kun je alleen maar controleren op hun uiterlijk. Hou er rekening mee dat de originele rubberleidingen op termijn "versterven".
De leidingen verliezen hun stevigheid en bij het remmen worden ze wat opengerokken. Dit zorgt voor een vermindering van de remkracht.
De enige oplossing is andere remleidingen monteren.

Remklauwen
Zijn moeilijk te controleren zonder demontage. Belanrijk is dat de remzuigers heel erg vlot kunnen in- en uitschuiven.
Bovendien mogen ze ook niet te sterk geabimeerd zijn om lekkage van remvloeistof te vermijden.

Remblokken
Ze moeten nog voldoende dik zijn, anders mag je er direkt nieuwe installeren. Ze mogen ook niet verglaasd zijn, want dan verliezen ze hun remmende werking.
Dat kan alleen gecontroleerd worden na demontage.

Remschijven
Neem de remschijven tussen duim- en wijsvinger en laat je vingers van binnen naar buiten glijden (dus van het hart van het wiel naar de band toe).
Je mag nauwelijks langsgroeven of ribbels voelen. Dat wijst op onregelmatige slijtage en is nefast voor de levensduur van je remblokken.
De remschijven zelf mogen ook niet krom zijn. Om dit te controleren ga je best de baan op met de machine en remt enkele keren zo hard mogelijk.
Als je stuur bij het remmen begint te trillen zal het zeker de moeite lonen om de schijven grondig te controleren. Dit kan haast alleen na demontage.

Contoleer de dikte van de schijven.
Als de schijf aan de buitenste 2 à 3 millimeter, waar de blokken niet op ingrijpen, veel dikker is dan op het remoppervlak, dan mag je aannemen dat de
schijven versleten zijn, of binnenkort aan vervanging toe zijn. Dat is een dure kost die je niet graag zal doen.

remwerking
Zie

Velgen en banden


Velgen
Mogen geen deuken vertonen of een slag hebben.
Spaken mogen niet krom zijn, ontbreken of te los aangedraaid zijn.
Alle spaken moeten goed aangespannen zijn. Sla met een schroevendraaier tegen alle spaken en luister of ze allemaal hetzelfde klinken.
Klinkt een spaak dof dan is ze te los, kllinkt ze mooi helder dan is ze goed aangespannen.

Banden
De banden moeten voldoende profiel hebben (minimum 2 mm vooraan, 1 mm achteraan) anders mag je direkt nieuwe kopen en dat kost al gauw 7.000 à 13.000 BEF,
al naargelang het type velg.
Er mogen geen barstjes in het rubber zitten, want dan zijn de banden al te oud en is het rubber aan het versterven. Dan bestaat het risico op een klapband
en dat wens ik je echt niet toe.
Type (radiaal, diagonaal) en maat (breedte, hoogte) van de banden moeten overeenkomstig de velgmaten zijn.

wiellagers
Ze mogen niet versleten zijn.
Draai de wielen rond als ze van de grond zijn. Dit moet kunnen zonder vreemde bijgeluidjes van de lagers en mag niet haperend of stroef verlopen. Ga links
of rechts van de motorfiets staan en neem het wiel goed vast met beide handen. Trek, duw en sleur en zo hard mogelijk aan. Nergens mag je speling voelen.
Het wiel moet muurvast zitten rond zijn as (if you know what I mean?..)

Het balhoofd


Algemeen
Het balhoofd is het scharnier waarrond de voorvork draait. Meer specifiek is het een as met bovenaan en onderaan lagers. Dit kunnen kogel- of naaldlagers
zijn. Heel de voorvork draait op die lagers. Hierop mag geen speling zijn want dat betekent speling op heel de voorvork. De lagers mogen ook niet in
slechteSpeling op het balhoofd
Om te kontroleren of er speling op het balhoofd zit, zijn er twee mogelijkheden.

Eén : het voorwiel moet van de grond zijn zodat de voorvork vrij kan bewegen. Ga op je hurken voor de motor zitten en neem de vorkbenen met beide
handen vast. Schud met al je macht de voorvork van voor naar achter. Als er speling op zit, zul je voelen dat de voorvork naar voor en achter wat kan
bewegen. Let wel, de vork bestaat uit onder- en bovenbenen. Tussen die twee kan ook speling zitten en dat voelt bijna hetzelfde aan. Vergis je dus niet.

Twee: zet je op de motor, duw hem met het voorwiel tot tegen een muur. Druk nu uit alle macht een aantal keer tegen het stuur naar de muur toe. Is er
speling op het balhoofd, dan zul je voelen dat je voorvork een beetje van voor naar achter kan bewegen. Ook hier geldt de bovenstaande opmerking over
speling tussen onder- en bovenbenen.

De rondheid der lagers
Is zonder demonteren moeilijk te controleren, maar toch bestaat er een trukje.
Zet de motorfiets zodanig dat het voorwiel van de grond is. Beweeg het stuur enkele keren heel voorzichtig van volledig links naar volledig rechts en terug.
Deze beweging moet uniform vlot gaan. Er mag nergens een punt zijn waar het wat stroever of vlotter gaat. Dit betekent namelijjk dat de lagers hier en daar
wat ingedrukt zijn, wellicht door ooit verkeerd te zijn aangespannen. Meestal heb je hier last van bij langzaam rijden, omdat je niet vlot je evenwicht kunt bewaren.

De voorvork

Voorvorkkeerringen
Deze dichtingen houden de voorvorkolie in de voorvork. Als de verchroomde vorkpoten ( = de binnenvorkpoten) pitting hebben (= putjes van opgespatte
steentjes), dan is de kans groot dat er bij het veren olie uitlekt.
Knijp het remhendel in en duw een aantal keren de voorvork zo diep mogelijk in. Als er rond de binnenvorkpoten een olierand te zien is dan wil dit zeggen
dat de voorvorkkeringen lekken. Deze moeten dan vervangen worden.
Bij erge pitting zal dit euvel alleen maar verholpen kunnen worden door nieuwe binnenvorkpoten te monteren !

Vorkbenen
Beide vorkbenen moeten recht zijn. Haast niet te controleren zonder demonteren. Enig hulpmiddel : er mee gaan rijden en zien of het stuur scheef staat,
of puur visuele controle.

De achtervork

Lagers
Plaats de motorfiets met het achterwiel van de grond. Ga naast de motorfiets staan. Neem één kant van de achtervork vast. Trek en duw uit alle macht.
De vork mag niet meebewegen, anders zit er speling op de lagers. Deze kunnen niet afgesteld worden en zijn dan aan vervanging toe
De vering

Dempen en veren
De vering moet natuurlijk veren, maar moet ook kunnen dempen. Dus als je de veren een paar keer goed induwt, moet de veerbeweging supersnel uitgedempt zijn.
Een grondige controle kan alleen maar door gespecialiseerde bedrijven.
De verlichting

Controleer
Kleinlicht
Dimlicht
Grootlicht
Richtingaanwijzers
Achterlicht
Stoplicht

De batterij

Bij onderhoudsvrije (=ondoorzichtige) batterijen kun je haast niets controleren. Bekijk de polen om te zien of daar wittige kristallen zijn.
Dit is uitgekristalliseerd zuur en kan wijzen op een oude batterij.

Bij accu's met een doorzichtige buitenwand kun je de vloeistofniveau's controleren. Die moeten tussen het minimum en maximumniveau liggen.
Met een speciaal toestelletje kun je ook meten of de vloeistof nog genoeg zuur bevat, maar daar ligt meestal het probleem niet.
Het grote probleem komt meestal pas boven als de motor lang heeft stilgestaan of wanneer het buiten heel koud is. Dan geraakt de batterij heel snel uitgeput.

De aandrijving

Er bestaan vier soorten aandrijving

Cardan
Riem
Ketting in gesloten oliebad
Open ketting
Cardan, riem en ketting in gesloten oliebad zijn het minst slijtig, onderhoudsvrij en duurzaam. Gek genoeg worden deze zeer weinig toegepast. Het aantal modellen
met één van deze aandrijvingen is zeer zeldzaam. Harley Davidson is de enige die consequent riemaandrijving gebruikt, Moto Guzzi gebruikt alleen maar cardan aandrijving.

De open ketting gaat het minst lang mee, is heel onderhoudsintensief, maakt het meeste lawaai en wordt het meeste gebruikt?.


Controleer de staat van de tandwielen.
De tanden moeten mooi symmetrisch zijn. Haaietanden duiden op een ketting die al véél te lang meegaat. Vergeet niet dat het voortandwiel het meeste slijt.
Dit is meestal alleen maar te controleren door demontage van een zijdekseltje.

Controleer ook of de tanden zijdelingse slijtage hebben . Dat duidt op een scheef geplaatst achterwiel. Men zegt dat het "niet correct spoort". Dat is eenvoudig te
corrigeren door het achterwiel wat bij te stellen.
Als het achterwiel van de grond is, draai het dan een aantal keer rond. Controleer ondertussen nauwgezet de spanning van de ketting. Als de ketting in de ene positie
te strak gespannen is, en in een andere positie te los, dan is de ketting versleten en moet ze vervangen worden.
Ketting en tandwielen moeten altijd tezamen vervangen worden (net als batterijtjes van een elektrisch toestelletje)
Ga achter de motor staan en neem enkele schakels vast die op het achterkanwiel liggen. Als deze schakels van het kanwiel weggetrokken kunnen worden
(dus als de ketting los op het kanwiel ligt), dan is de ketting versleten. Vervangen
Het motorblok

Zonder demontage is het onmogelijk om een volledige en exacte staat op te maken van het motorblok. Maar er zijn elementen die je wel al iets kunnen vertellen.

Olielekken
Bij deze test is het belangrijk dat de motor koud staat. Alle olie zit dan onderaan, de onderdelen worden de eerste minuut nauwelijks gesmeerd en omdat er
nog niets is uitgezet, zal alles wat meer "rammelen" dan bij een warme motor. Bij een Ducati en een Harley ligt het wat moeilijker, want daar rammelt alles
wat meer dan bij Japanse machines.
Bekijk het blok en kijk of er nergens langs de naden "vettige" vlekken te zien zijn. Dit is wellicht olie die langs de pakkingen naar buiten komt.
Gebeurt dit in heel lichte mate, dan spreekt men van het "zweten" van het motorblok. Als je echter duidelijk kunt zien dat er meer dan een beetje
olie uitkomt, dan zit je met een lekkende pakking (in schoon vlaams: de zjwein). Geen goed teken!
Start de koude motor, hou je gestrekte hand aan de uitlaatmond. Hou die daar een minuutje. Bekijk je handpalm. Merk je dat die vol hele fijne
oliedruppeltjes zit, dan is dat een teken dat de motor inwendig al heel erg versleten is. De zuigerveren zijn niet in staat om de olie tegen
te houden en via de verbrandingsruimte vliegt de olie mee naar buiten. Hier is maar één ding te dooen: de motor reviseren.
Luister aan het kleppendeksel. Als je heel veel luid tikken hoort, dan kan het zijn dat de kleppen gesteld moeten worden.
De compressie meet je heel eenvoudig met een compressiebougie. Je moet daarvoor dan wel de bougies uit het blok schroeven. Zo'n test leert
je in welke staat de afdichting van de verbrandingskamer verkeert
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:13:10 #141
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_25431487
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 21:13 schreef Youssef het volgende:
Waarom Youssef wel en Hicham niet?
Omdat Hicham een Bandit heeft die bekend staat om zijn beperkte grondspeling = nadelig op het circuit.

Nu is hij vast minder zwaar dan Riet , dus het kan voor hem het best meevallen.
En er zit al een veel betere achterveer op.
quote:
Wat mis ik nu trouwens, iemand de link naar het zolder topic? (iets voor de OP?? )
Moet ik je weer helpen? Niemand luistert he.

[FOK MC] Motormeet deel 10 Circuitdag @ Zolder
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:13:51 #142
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25431495
Dat van die remolie is een beetje achterhaald omdat er tegenwoordig remolie in alle kleuren te krijgen is... zo is die van Fina DOT4 gewoon al goudkleurig...

Enne met een cardan kan weinig mis zijn
pi_25431504
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 22:08 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Wat verder nog?
Uitgebreider dan dit kan het niet denk ik Neem ook de rest van de site even door als je net zo een beginner bent als ik
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:17:33 #144
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25431575
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 22:13 schreef Patrick281 het volgende:

Omdat Hicham een Bandit heeft die bekend staat om zijn beperkte grondspeling = nadelig op het circuit.

Nu is hij vast minder zwaar dan Riet , dus het kan voor hem het best meevallen.
En er zit al een veel betere achterveer op.
Zegt allemaal niet zo gek veel, maar de reden dat ik me niet op het circuit begeef is nogal simpel: 25kw

Op veel circuits geld een inhaalverbod en dat zou betekenen dat ik iedereen ophoud op rechte stukken
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:17:41 #145
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_25431577
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 22:08 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Laten we even doen of ik op dit moment nog een vreselijke motor-n00b ben. Wat zijn de dingen waar ik bij aankoop van een motor in elk geval op moet letten??

Wat ik zelf kan bedenken:
- Banden (profiel/schade)
- Ketting/tandwielen (slijtage) (maar hoe controleer je een cardan??)
- Remmen (schijven recht/slijtage/werking)
- Oliepeil goed, geen prut in de olie (water), geen brandlucht aan de olie. Staat van evt. oliekoeler
- Bij watergekoelde exemplaren: staat van radiator/slangen etc.
- Wielen recht achter elkaar (sporing)
- Algemene staat (roest/lakschade/deuken (en hoe komen die er in??))
- Kenteken ok (chassisnr ok etc)

Wat verder nog?
Nog een hoop meer dus check vooral de vorkpoten op pitting en lekkage van de oliekeerringen.
Rest zie (ook inderdaad dit item) boven.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:20:06 #146
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25431636
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:21 schreef RB het volgende:
Ben wel van plan dat weekend naar dit te gaan kijken
[afbeelding]
pi_25431668
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 22:13 schreef Patrick281 het volgende:
Nu is hij vast minder zwaar dan Riet




McDonalds spottersplek @ schiphol toch? Mooie motor,
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:24:00 #148
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25431715
Hee idd! Had die test zitten lezen maar toen ik het wou posten was Fok down

Zeker bekende plekjes Deze kennen Pepijn en Didiot ook wel



  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:24:21 #149
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_25431722
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 22:13 schreef Rietvaerder het volgende:
Enne met een cardan kan weinig mis zijn
Een versleten cardan wil je echt niet direct moeten repareren hoor als je motor maar 1.500 euro gekost heeft.

De uitlaat van de NTV verdient overigens met name aandacht ondat de collector precies onder de motor bij het achterwiel zit. Alle weersinvloeden worden dus op dit onderdeel afgevuurd.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 22:25:11 #150
35786 Rietvaerder
'Ringvaerder'
pi_25431731
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 19:13 schreef Rietvaerder het volgende:
Als ie nou geen nieuwe cpu wilt sturen ga jij er dan ff langs met je Marokkaanse vrienden Youssef Zitten op het Marnixplein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')