abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25610496
quote:
Op zondag 20 maart 2005 13:55 schreef SCH het volgende:

[..]

In dit geval is die mogelijkheid er niet dus moeten politici zich er niet verder in mengen.
Zover ik weet is er alleen geprobeerd wetgeving aan te nemen die het mogelijk moet maken de ouders de kans te geven de zaak voor te leggen aan een federale rechter. Daar is in principe weinig mis mee. Het zou anders zijn wanneer er achteraf wetgeving gemaakt zou worden dat het onmogelijk zou maken voeding te stoppen van comateuze patienten.
  zondag 20 maart 2005 @ 14:36:29 #102
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_25610556
quote:
Op maandag 28 februari 2005 04:17 schreef Ciurlizza het volgende:
Manlief heeft heel andere belangen dan het belang van zijn vrouw. Hij heeft er alle belang bij dat ze dood wordt verklaard. Niet omwille van de vrouw, maar omwille van eigen belangen. Niet aan meewerken dus, zeker niet als de ouders dat absoluut niet willen.
Voor zover ik begrepen heb heeft de vrouw zelf aangegeven zo niet verder te willen leven. En niet de belangen van haar partner of de ouders dienen voor op te staan. Maar die van haar. En haar wens is nu dus uitgevoerd.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_25610682
quote:
Op zondag 20 maart 2005 14:36 schreef Megumi het volgende:

[..]

Voor zover ik begrepen heb heeft de vrouw zelf aangegeven zo niet verder te willen leven.
Volgens de man in kwestie.
quote:
En niet de belangen van haar partner of de ouders dienen voor op te staan. Maar die van haar. En haar wens is nu dus uitgevoerd.
Daar ben ik het wel mee eens. Het probleem is alleen dat er in dit geval vrij lastig na te gaan is wat de werkelijke wens van de vrouw is geweest.
pi_25610840
quote:
Op zondag 20 maart 2005 14:33 schreef nikk het volgende:

[..]

Zover ik weet is er alleen geprobeerd wetgeving aan te nemen die het mogelijk moet maken de ouders de kans te geven de zaak voor te leggen aan een federale rechter. Daar is in principe weinig mis mee. Het zou anders zijn wanneer er achteraf wetgeving gemaakt zou worden dat het onmogelijk zou maken voeding te stoppen van comateuze patienten.
precies, en dat zou ik ook willen, die kans, als ouder (aannemende dat zij weten wat hun dochter wilt dan), om een federale rechter de zaak voor te leggen.

het is gewoon lastig nu te bepalen wie werkelijk weet wat deze vrouw gewild zou hebben.
en ik griezel net zo van willekeurig welke gelovige die een beslissing als deze tegenhoudt puur en alleen op basis van hun heilig boek, maar ik geloof dat dit hier niet het geval is, dat deze ouders gewoon de wil van hun dochter willen eerbiedigen, niet de wil van God (ook al komt die ms overeen).

en als een federale rechter een laatste strohalm in deze is, waarom dan niet hen die mogelijkheid bieden?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zondag 20 maart 2005 @ 15:10:09 #105
82534 DePresident
Ik mis Tessje
pi_25611292
Ik heb die hele zaak gevolgd, interviews met de ouders en man gezien.... en vind het goed dat Bush ingrijpt, ook al heeft de rechter bepaald dat ze moet sterven. Die vrouw lacht, reageert.... ik geloof niet dat ze 'n kasplantje is. Wat zullen die ouders het erg vinden dat hun dochter ooit met die man getrouwd is....
pi_25611841
quote:
Op zondag 20 maart 2005 13:52 schreef nikk het volgende:

Omdat niet elke groep hetzelfde is. Begrijp me niet verkeerd, ik walg waarschijnlijk net zoveel van die fundamentalistische Christenen als jij.
De wet die aangenomen was in dit verband bleek verstrekkende gevolgen te hebben voor meer dan alleen mevr. Schiavo.
Bovendien was de wet aangenomen met als doel een rechterlijke uitspraak teniet te doen en dat nu is niet toegestaan, het Hooggerechtshof van Florida heeft zich in deze unaniem uitgesproken en geen enkel bezwaar gegrond geacht, als dat niet voldoende is dan weet ik het niet meer.
pi_25611913
quote:
Op zondag 20 maart 2005 14:41 schreef nikk het volgende:

Volgens de man in kwestie.
Dat is door meerdere getuigen bevestigd.
quote:
Daar ben ik het wel mee eens. Het probleem is alleen dat er in dit geval vrij lastig na te gaan is wat de werkelijke wens van de vrouw is geweest.
Mischien en vandaar dat er een rechter in het spel is om die beoordeling te maken en er is een hoger Hof wat zich over die beslissing kan buigen, dat is allemaal gebeurd plus dat er een guardian is aangestelt die geen suggestie kan vinden dat de ouders gelijk hebben.

Dus welke wegen moeten er dan nog bewandeld worden?
  zondag 20 maart 2005 @ 15:49:05 #108
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_25612051
Voor elke dokter die beweert dat ze nog reageert, is er een die beweert dat het enkel om natuurlijke reflexen gaat en dat het onbewust is. Ik vind het allemaal maar het zinloos verlengen van een leven zonder echte waardigheid. Maar het belangrijkste is uiteraard wat de vrouw er zelf van vond.

En ik geef persoonlijk de echtgenoot gelijk wanneer hij zegt dat het triest is dat de mensen die hem niet kennen en niet weten hoe z'n relatie met z'n vrouw was, hem toch maar even een moordenaar en een egoist noemen. En ik geef hem ook gelijk wanneer hij zegt dat politici zich niet met de zaken moeten bemoeien. Zeker wanneer het enorm duidelijk is dat ze dit enkel doen om stemmen te winnen en geen fuck om de dame in kwestie geven. Walgelijk.

Verder denk ik dat de ouders geen afscheid kunnen nemen van hun dochter en uit een (weliswaar verstaanbare) vorm van egoisme dan liever hun dochter laten verder leven als een zielige schim van zichzelf.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zondag 20 maart 2005 @ 17:42:20 #109
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_25614772
Gatver, nu komt zelfs het congres bijeen om het "leven" cq lijden van Schiavo te verlengen.

"Het gaat om het redden van een leven" zegt George Bush, nou dat heeft 'ie nooit gezegd bij al die keren dat hij geen gratie verleende bij ter doodveroordeelden.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_25614943
quote:
Op zondag 20 maart 2005 17:42 schreef Tarak het volgende:

"Het gaat om het redden van een leven" zegt George Bush, nou dat heeft 'ie nooit gezegd bij al die keren dat hij geen gratie verleende bij ter doodveroordeelden.
Behoorlijk hypocriet, ja.
pi_25616489
quote:
Op zondag 20 maart 2005 15:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De wet die aangenomen was in dit verband bleek verstrekkende gevolgen te hebben voor meer dan alleen mevr. Schiavo.
Uiteraard. Maar zolang het om zinvolle wetgeving gaat is dat niet zo'n punt. Ik ben niet thuis in de Amerikaanse rechtsorde, de wetten van Florida en de huidige verandering die aangebracht wordt om te oordelen of het in dit specifieke geval gaat om goede of slechte wetgeving.

Overigens, wat J. Bush deed in Florida is niet goed te praten. Hij probeerde de zaak direct te beinvloeden door rechterlijke beslissingen tegen te werken. Mocht blijken dat de 'bill' in kwestie ook puur daarop gericht is dan is dit uiteraard een zeer slechte zaak.
quote:
Bovendien was de wet aangenomen met als doel een rechterlijke uitspraak teniet te doen en dat nu is niet toegestaan, het Hooggerechtshof van Florida heeft zich in deze unaniem uitgesproken en geen enkel bezwaar gegrond geacht, als dat niet voldoende is dan weet ik het niet meer.
Nee, het doel is de ouders een kans te geven hun zaak uit te vechten voor de federale rechter. Het Amerikaanse Congress vind de State Court kennelijk niet afdoende. Het doel is niet een rechterlijke uitspraak teniet te doen.

[ Bericht 10% gewijzigd door nikk op 20-03-2005 19:12:00 ]
pi_25616529
Ik ben eigenlijk beniewder naar de relatie van de man momenteeel met zijn echtgenote.
Ik neem aan dat de ouders en de zus van de vrouw regelmatig op bezoek gaan en
alles doen wat maar het beste voor haar is.
De echtgenoot van de comapatiente bezoekt hij haar ook regelmatig? Heeft hij al die jaren
ook alles voor haar gedaan?
Of komt hij alleen om te overleggen met de artsen wanneer en hoe ze om zeep geholpen kan
worden?

Wat ik hier mee wil zeggen is dat hij wel recht van spreken heeft als hij zich al die tijd wel als
echtgenoot heeft gedragen en zorgzaam voor haar geweest is, maar naar ik begrepen heb
heeft hij een nieuw gezin opgebouwd en nu verder wil met zn leven.

Zou het niet handiger zijn dan dat die Amerikanen een wet zouden maken dat in dit soort gevallen
wel een echtscheiding mogelijk is?
Dan vervalt zijn verantwoording en kunnen de ouders over haar leven beslissen.

Ik zou zoals haar niet willen leven, maar zoals ik nu tegen de zaak aankijk is deze vrouw
niet geheel comatueus. Een duidelijk beeld kan ik er niet van krijgen, de 1 zegt dit de ander
weer dat.
Als ze volledig in coma is kan ik begrijpen dat iemand dit zinloze leven wil beeindigen.
Niemand wil zo toch verder leven.

Echter, en dat heb ik hier al eerder gezegd, als ze door dit zwaar gehandicapt is en
nog wel enig besef heeft van de buitenwereld dan vind ik het niet juis om dit leven
te beeinidigen. Ook als is ook dit geen volwaardig leven.
Maar er worden zoveel mensen geboren met ernstige handicaps en er zijn zoveel
mensen die gehandicapt worden op latere leeftijd door bv een hersenbloeding, moeten
deze mensen dan ook maar afgemaakt worden?
Waar trek je dan een grens?
  zondag 20 maart 2005 @ 19:05:20 #113
45457 NightH4wk
Semper Fi!
  zondag 20 maart 2005 @ 19:56:38 #114
81237 releaze
best of both worlds
pi_25617822
het is sowieso al een knap iets dat de rechters in amerika tot tweemaal toe toestemming hebben gegeven voor euthenasie, in dat conservatieve land. even niet inhoudelijk op alles wat er gezegd is ingaan, maar dat feit opzich vind ik al genoeg teken dat het leven van deze vrouw beeindigd "hoort" te worden.

voor de rest kan ik me goed vinden in al de voors en tegens die hier verteld zijn.
pi_25619133
Ik vind het vooral erg om te zien hoe deze situatie door politici wordt misbruikt om hun standpunten naar voren te schuiven. Hoe Bush kennelijk de eigen rechtsstaat in de VS (ook) al niet meer respecteert. Hoe de principes van Christenen kennelijk één-op-één op ieder ander mens van toepassing moeten zijn

De kwestie is al lastig en moeilijk genoeg. De vrouw ligt al jaren in coma en er is geen uitzicht op verbetering. Een paar jaar geleden heb ik op TV al eens gezien dat er werd uitgelegd dat de 'reacties' van de vrouw eigenlijk niet als zodanig kunnen worden gezien. Ze reageert niet echt op haar omgeving, was de uitleg.

Nou ja, hoe je het ook wendt of keert: een menswaardig bestaan is het allang niet meer. Maar religieuze fanatici vinden dat niet belangrijk. Voor hen telt alleen het doordrukken van de eigen mening.
pi_25621828
Maar is dat ook niet wat de "voorstanders" doen, doordrukken van hun mening? Welliswaar als een rechtmacht, maar als die religieuze mensen daar nou echt niet in geloven? Het wordt hun ook maar door hun strot geduwd, terwijl ze er niet echt voor staan.

Nog niet zo lang geleden heb ik zelf een dergelijke beslissing mee moeten maken en ik ben erg blij dat dit unaniem is gebeurd. Wat een verdrietige zaak zeg voor alle betrokkenen.
pi_25621906
quote:
Op zondag 20 maart 2005 20:47 schreef dVTB het volgende:
Ik vind het vooral erg om te zien hoe deze situatie door politici wordt misbruikt om hun standpunten naar voren te schuiven. Hoe Bush kennelijk de eigen rechtsstaat in de VS (ook) al niet meer respecteert. Hoe de principes van Christenen kennelijk één-op-één op ieder ander mens van toepassing moeten zijn
Dat ben ik 100 procent met je eens en het baart me ook echt veel zorgen, het christelijk fundamentalisme in de VS is echt een enge zaak.
quote:
Maar religieuze fanatici vinden dat niet belangrijk. Voor hen telt alleen het doordrukken van de eigen mening.
Dat ze niet door hebben hoe gewetenloos ze in feite zijn, is echt schrijnend.
  zondag 20 maart 2005 @ 22:55:18 #118
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_25622613
Iig, om 1 over 12 (tis maandag dan) gaan ze stemmen nu.
pi_25624591
quote:
Op zondag 20 maart 2005 22:25 schreef danosa het volgende:
Maar is dat ook niet wat de "voorstanders" doen, doordrukken van hun mening? Welliswaar als een rechtmacht, maar als die religieuze mensen daar nou echt niet in geloven? Het wordt hun ook maar door hun strot geduwd, terwijl ze er niet echt voor staan.

Nog niet zo lang geleden heb ik zelf een dergelijke beslissing mee moeten maken en ik ben erg blij dat dit unaniem is gebeurd. Wat een verdrietige zaak zeg voor alle betrokkenen.
Nee, de voorstanders hebben niet geprobeerd om noodwetjes te maken of juridische processen te beinvloeden. Dhr. Schiavo heeft ook geen politieke beweging of pressie groepen op de been gebracht.
Er waren geen 'voorstanders', er was een man die zijn vrouw niet eindeloos wilde zien lijden en wegkwijnen.

Dus de religieuzen wordt niets 'door de strot' geduwd, het gaat om een persoon hier en niet om een algemene euthanasie wet die aangenomen is of wordt, ieder verzoek van deze aard moet in de VS door een rechter behandeld worden, jouw argumenten slaan dus helemaal nergens op.
In de VS bestaat geen euthanasie recht zoals in Nederland, religieuzen worden nergens toe gedwongen, sterker, het mag niet eens zonder juridische uitspraak anders is het moord/doodslag/dood door schuld.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2005 00:05:35 ]
  † In Memoriam † maandag 21 maart 2005 @ 01:04:54 #120
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25625964
quote:
Op maandag 21 maart 2005 00:02 schreef Tijger_m het volgende:

het gaat om een persoon hier en niet om een algemene euthanasie wet die aangenomen is of wordt
Uiteindelijk gaat het natuurijk wel om euthanasie in veel bredere zin dan alleen dit geval.

Op zijn minst schept het een precedent en dat is al genoeg om half evangelisch Amerika te mobiliseren. Bush en de republikeinen leunen sterk op dat deel van hun achterban dus die moeten wel wat doen nu. De democraten zullen daardoor eerder geneigt zijn Bush zijn pogingen te torpederen en zo gaat het overal om behalve het belang van Terri zelf.

En er stootvoets van uitgaan dat haar man of haar familie dat wel haar belang voorop zet is ook niet logisch, dan moet je ze ws eerst persoonlijk kennen. Terri heeft een fonds waar een miljoen dollar aan schadegeld, cq. genoegdoening in zit dus weet jij veel wie wat stiekem zit te bekokstoven.

Blijft dus over een vrouw met (ws) onherstelbare hersenbeschadiging waarvan we niet weten wat ze zelf had gewild. Stel dat het jouw moeder of zus is die daar ligt en ondanks alles wel enige reactie toont als je haar bezoekt. Sterke rug die dan de plug eruit trekt denk ik.
pi_25627427
quote:
Op maandag 21 maart 2005 01:04 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Uiteindelijk gaat het natuurijk wel om euthanasie in veel bredere zin dan alleen dit geval.

Op zijn minst schept het een precedent en dat is al genoeg om half evangelisch Amerika te mobiliseren. Bush en de republikeinen leunen sterk op dat deel van hun achterban dus die moeten wel wat doen nu. De democraten zullen daardoor eerder geneigt zijn Bush zijn pogingen te torpederen en zo gaat het overal om behalve het belang van Terri zelf.
Precies al is zelfs dat geen argument aangezien een aantal staten al langer euthanasie wetgeving heeft en er geen gebrek is aan juridische precedenten.
quote:
En er stootvoets van uitgaan dat haar man of haar familie dat wel haar belang voorop zet is ook niet logisch, dan moet je ze ws eerst persoonlijk kennen. Terri heeft een fonds waar een miljoen dollar aan schadegeld, cq. genoegdoening in zit dus weet jij veel wie wat stiekem zit te bekokstoven.
Tja, dat vind ik in het geval van haar man zeer moeilijk te geloven aangezien hem bij herhaling grote sommen geld (1 miljoen dollar en meer) zijn geboden, in het geval van haar ouders...hmm...diezelfde ouders lieten haar na 2 dagen opnemen omdat het te veel werk was om voor haar thuis te zorgen.
quote:
Blijft dus over een vrouw met (ws) onherstelbare hersenbeschadiging waarvan we niet weten wat ze zelf had gewild. Stel dat het jouw moeder of zus is die daar ligt en ondanks alles wel enige reactie toont als je haar bezoekt. Sterke rug die dan de plug eruit trekt denk ik.
Mwah, ik heb voor zo'n situatie gestaan een paar maanden terug met mijn vader, ik wist net zo zeker als Schiavo wat hij wilde en heb daarnaar gehandeld. Had ik dat kunnen bewijzen zodat 'we' het zouden weten? Nee, alleen was ik gelukkig de enige die de beslissing kon en mocht nemen.
  maandag 21 maart 2005 @ 07:18:28 #122
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_25627611
De noodwet is aangenomen is zojuist op het nieuws.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_25628418
quote:
Op maandag 21 maart 2005 07:18 schreef Tarak het volgende:
De noodwet is aangenomen is zojuist op het nieuws.
Het is echt bezopen wat er gaande is.
pi_25629269
Als die streng Christelijke Amerikanen vinden dat het stoppen van de sonde-voeding een zonde is (excuses voor de tenenkrommende woordspeling), waarom introduceerde Jezus 2000 jaar geleden dat infuus dan niet.
Je kunt nooit op bijbelse gronden verplicht worden om de laatste medische technieken tot in het uiterste te gebruiken.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 21 maart 2005 @ 10:30:57 #125
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_25629616
Raar verhaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')