Zover ik weet is er alleen geprobeerd wetgeving aan te nemen die het mogelijk moet maken de ouders de kans te geven de zaak voor te leggen aan een federale rechter. Daar is in principe weinig mis mee. Het zou anders zijn wanneer er achteraf wetgeving gemaakt zou worden dat het onmogelijk zou maken voeding te stoppen van comateuze patienten.quote:Op zondag 20 maart 2005 13:55 schreef SCH het volgende:
[..]
In dit geval is die mogelijkheid er niet dus moeten politici zich er niet verder in mengen.
Voor zover ik begrepen heb heeft de vrouw zelf aangegeven zo niet verder te willen leven. En niet de belangen van haar partner of de ouders dienen voor op te staan. Maar die van haar. En haar wens is nu dus uitgevoerd.quote:Op maandag 28 februari 2005 04:17 schreef Ciurlizza het volgende:
Manlief heeft heel andere belangen dan het belang van zijn vrouw. Hij heeft er alle belang bij dat ze dood wordt verklaard. Niet omwille van de vrouw, maar omwille van eigen belangen. Niet aan meewerken dus, zeker niet als de ouders dat absoluut niet willen.
Volgens de man in kwestie.quote:Op zondag 20 maart 2005 14:36 schreef Megumi het volgende:
[..]
Voor zover ik begrepen heb heeft de vrouw zelf aangegeven zo niet verder te willen leven.
Daar ben ik het wel mee eens. Het probleem is alleen dat er in dit geval vrij lastig na te gaan is wat de werkelijke wens van de vrouw is geweest.quote:En niet de belangen van haar partner of de ouders dienen voor op te staan. Maar die van haar. En haar wens is nu dus uitgevoerd.
precies, en dat zou ik ook willen, die kans, als ouder (aannemende dat zij weten wat hun dochter wilt dan), om een federale rechter de zaak voor te leggen.quote:Op zondag 20 maart 2005 14:33 schreef nikk het volgende:
[..]
Zover ik weet is er alleen geprobeerd wetgeving aan te nemen die het mogelijk moet maken de ouders de kans te geven de zaak voor te leggen aan een federale rechter. Daar is in principe weinig mis mee. Het zou anders zijn wanneer er achteraf wetgeving gemaakt zou worden dat het onmogelijk zou maken voeding te stoppen van comateuze patienten.
De wet die aangenomen was in dit verband bleek verstrekkende gevolgen te hebben voor meer dan alleen mevr. Schiavo.quote:Op zondag 20 maart 2005 13:52 schreef nikk het volgende:
Omdat niet elke groep hetzelfde is. Begrijp me niet verkeerd, ik walg waarschijnlijk net zoveel van die fundamentalistische Christenen als jij.
Dat is door meerdere getuigen bevestigd.quote:
Mischien en vandaar dat er een rechter in het spel is om die beoordeling te maken en er is een hoger Hof wat zich over die beslissing kan buigen, dat is allemaal gebeurd plus dat er een guardian is aangestelt die geen suggestie kan vinden dat de ouders gelijk hebben.quote:Daar ben ik het wel mee eens. Het probleem is alleen dat er in dit geval vrij lastig na te gaan is wat de werkelijke wens van de vrouw is geweest.
Behoorlijk hypocriet, ja.quote:Op zondag 20 maart 2005 17:42 schreef Tarak het volgende:
"Het gaat om het redden van een leven" zegt George Bush, nou dat heeft 'ie nooit gezegd bij al die keren dat hij geen gratie verleende bij ter doodveroordeelden.
Uiteraard. Maar zolang het om zinvolle wetgeving gaat is dat niet zo'n punt. Ik ben niet thuis in de Amerikaanse rechtsorde, de wetten van Florida en de huidige verandering die aangebracht wordt om te oordelen of het in dit specifieke geval gaat om goede of slechte wetgeving.quote:Op zondag 20 maart 2005 15:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De wet die aangenomen was in dit verband bleek verstrekkende gevolgen te hebben voor meer dan alleen mevr. Schiavo.
Nee, het doel is de ouders een kans te geven hun zaak uit te vechten voor de federale rechter. Het Amerikaanse Congress vind de State Court kennelijk niet afdoende. Het doel is niet een rechterlijke uitspraak teniet te doen.quote:Bovendien was de wet aangenomen met als doel een rechterlijke uitspraak teniet te doen en dat nu is niet toegestaan, het Hooggerechtshof van Florida heeft zich in deze unaniem uitgesproken en geen enkel bezwaar gegrond geacht, als dat niet voldoende is dan weet ik het niet meer.
Dat ben ik 100 procent met je eens en het baart me ook echt veel zorgen, het christelijk fundamentalisme in de VS is echt een enge zaak.quote:Op zondag 20 maart 2005 20:47 schreef dVTB het volgende:
Ik vind het vooral erg om te zien hoe deze situatie door politici wordt misbruikt om hun standpunten naar voren te schuiven. Hoe Bush kennelijk de eigen rechtsstaat in de VS (ook) al niet meer respecteert. Hoe de principes van Christenen kennelijk één-op-één op ieder ander mens van toepassing moeten zijn
Dat ze niet door hebben hoe gewetenloos ze in feite zijn, is echt schrijnend.quote:Maar religieuze fanatici vinden dat niet belangrijk. Voor hen telt alleen het doordrukken van de eigen mening.
Nee, de voorstanders hebben niet geprobeerd om noodwetjes te maken of juridische processen te beinvloeden. Dhr. Schiavo heeft ook geen politieke beweging of pressie groepen op de been gebracht.quote:Op zondag 20 maart 2005 22:25 schreef danosa het volgende:
Maar is dat ook niet wat de "voorstanders" doen, doordrukken van hun mening? Welliswaar als een rechtmacht, maar als die religieuze mensen daar nou echt niet in geloven? Het wordt hun ook maar door hun strot geduwd, terwijl ze er niet echt voor staan.
Nog niet zo lang geleden heb ik zelf een dergelijke beslissing mee moeten maken en ik ben erg blij dat dit unaniem is gebeurd. Wat een verdrietige zaak zeg voor alle betrokkenen.
Uiteindelijk gaat het natuurijk wel om euthanasie in veel bredere zin dan alleen dit geval.quote:Op maandag 21 maart 2005 00:02 schreef Tijger_m het volgende:
het gaat om een persoon hier en niet om een algemene euthanasie wet die aangenomen is of wordt
Precies al is zelfs dat geen argument aangezien een aantal staten al langer euthanasie wetgeving heeft en er geen gebrek is aan juridische precedenten.quote:Op maandag 21 maart 2005 01:04 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het natuurijk wel om euthanasie in veel bredere zin dan alleen dit geval.
Op zijn minst schept het een precedent en dat is al genoeg om half evangelisch Amerika te mobiliseren. Bush en de republikeinen leunen sterk op dat deel van hun achterban dus die moeten wel wat doen nu. De democraten zullen daardoor eerder geneigt zijn Bush zijn pogingen te torpederen en zo gaat het overal om behalve het belang van Terri zelf.
Tja, dat vind ik in het geval van haar man zeer moeilijk te geloven aangezien hem bij herhaling grote sommen geld (1 miljoen dollar en meer) zijn geboden, in het geval van haar ouders...hmm...diezelfde ouders lieten haar na 2 dagen opnemen omdat het te veel werk was om voor haar thuis te zorgen.quote:En er stootvoets van uitgaan dat haar man of haar familie dat wel haar belang voorop zet is ook niet logisch, dan moet je ze ws eerst persoonlijk kennen. Terri heeft een fonds waar een miljoen dollar aan schadegeld, cq. genoegdoening in zit dus weet jij veel wie wat stiekem zit te bekokstoven.
Mwah, ik heb voor zo'n situatie gestaan een paar maanden terug met mijn vader, ik wist net zo zeker als Schiavo wat hij wilde en heb daarnaar gehandeld. Had ik dat kunnen bewijzen zodat 'we' het zouden weten? Nee, alleen was ik gelukkig de enige die de beslissing kon en mocht nemen.quote:Blijft dus over een vrouw met (ws) onherstelbare hersenbeschadiging waarvan we niet weten wat ze zelf had gewild. Stel dat het jouw moeder of zus is die daar ligt en ondanks alles wel enige reactie toont als je haar bezoekt. Sterke rug die dan de plug eruit trekt denk ik.
Het is echt bezopen wat er gaande is.quote:Op maandag 21 maart 2005 07:18 schreef Tarak het volgende:
De noodwet is aangenomen is zojuist op het nieuws.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |