www.pvda.nlquote:Een beetje populisme is goed voor de democratie. De toegenomen aandacht voor personen in de politiek hoeft de democratie niet te verzwakken, maar kan deze juist versterken. Deze stellingen verdedigt PvdA-leider Wouter Bos vandaag in Dordrecht bij de Johan de Witt-lezing.
Volgens Wouter Bos blinkt het intellectuele en politieke debat over onze democratie uit door somberheid. Populisten zijn dan vooral goedkope politici die iedereen beloven dat ze alles kunnen krijgen en liefst ook nog gratis. En de opkomende aandacht voor de persoon van politici wordt weggezet met termen als Schwarzeneggerisering van de politiek. Ofwel: het zou alleen nog maar gaan om het kontje en niet om de inhoud.
Maar de PvdA-fractievoorzitter vindt de toegenomen aandacht voor personen juist goed voor de democratie. “Van populisten valt veel te leren. Niet als modegril maar omdat er een aantal zaken in onze samenleving fundamenteel veranderd zijn.” Aldus Wouter Bos.
Ook is Bos niet bang voor de personalisering van de democratie. Volgens de PvdA-fractievoorzitter kan de personalisering van de politiek de politiek immers voor een heleboel mensen boeiender en aantrekkelijker maken. “Er bestaat geen echte tegenstelling tussen aandacht voor de persoon en aandacht voor de inhoud. Het is juist de persoon als drager van een boodschap, als ‘gestold programma’, die vertrouwen wint van mensen; veel meer dan een programma van papier en inkt ooit zou kunnen.”
“Het kan de democratie vitaliseren en dat is her en der hard nodig. Dat gaat niet ten koste van politieke partijen. Die zullen altijd nodig blijken. Maar partijen die deze ontwikkelingen begrijpen en benutten gaan het veel verder schoppen dan partijen die zich ertegen verzetten. Wie alles bij het oude wil laten en essentiële veranderingen in onze cultuur en onze samenleving niet wil zien, kan versteend vast blijven houden aan het oude vertrouwde.
Maar die houding zal uiteindelijk schadelijker zijn voor de democratie dan een oprechte poging haar te moderniseren, personaliseren en populariseren.” Aldus Wouter Bos.
Je leest dat waarquote:Op zaterdag 26 februari 2005 01:23 schreef op_dreef het volgende:
[..]
www.pvda.nl
Eindelijk geeft Bos zelf toe dat populisme de belangrijkste drijfveer is achter zijn succes.
Iedereen, inclusief PvdA fractie, wist het reeds, behalve bepaalde delen van het electoraat. Natuurlijk heb je dan ook nog mensen als Sidekick, die zich in allerlei bochten wringen om het populisme af te doen als serieuze oplossingen, maar gelukkig komt Bos nu zelf "uit de kast". Hij kan ook niet anders, want als het straks op discussies met opponent Scheffer aankomt veegt deze inhoudelijk de vloer aan met het populisme van Wouter.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 01:29 schreef Lemmeb het volgende:
Ik geloof Bos hierin op z'n woord. Hij is immers de Grootmeester van het Populisme, en dat legt hem bepaald geen windeieren. Hij zal het dus wel weten.
Inderdaad.quote:
Wat Bos bedoelt is dat het publiek meer geinteresseerd in een luchtig hapje.quote:Overigens geef ik Bos ongelijk. Populisme is misschien een luchtig hapje, op een bord brinta kun je meer werk verrichten.
Maar als we Fortuyn er weer even bij halen is populisme uiteraard ineens weer iets verwerpelijks, waar alleen viezerikken als Fortuyn zich schuldig aan maken. Het is wel weer duidelijk we in welke hoek we de hypocrisie moeten zoeken.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 02:40 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Inderdaad.
[..]
Wat Bos bedoelt is dat het publiek meer geinteresseerd in een luchtig hapje.
Drempelverlagende politiek kun je dus leren van populisten.
Lijkt mij een goed inzicht, als je inhoudelijker en saaier overkomt loop je achter de feiten aan.
GL is veruit de populistische van de twee. De dierenrechten in de Europese Grondwetquote:Zie het verschil tussen het appeal van GL en de SP. De SP is populistischer en boert beter.
quote:]Zie ook de verkiezingen in de VS waar de wanstaltige populist Bush de 'raspoliticus' Kerry de baas bleef.
Precies, en je moet de vijand met z'n eigen wapens bestrijden.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 02:49 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Maar als we Fortuyn er weer even bij halen is populisme uiteraard ineens weer iets verwerpelijks, waar alleen viezerikken als Fortuyn zich schuldig aan maken. Het is wel weer duidelijk we in welke hoek we de hypocrisie moeten zoeken.
1.quote:Fortuyn was in vergelijking tot Bos overigens niet eens een populist te noemen, en toch scoorde hij hoger. Maar dat even terzijde.
Als de rest van je voorbeeldjes net zo goed zijn...quote:GL is veruit de populistische van de twee. De dierenrechten in de Europese Grondwet. En da's nog maar één voorbeeldje.
quote:![]()
Los van het feit dat Fortuyn niet eens een populist was, zegt dit veel, heel veel, over de PvdA en haar aanhang.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 02:58 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Precies, en je moet de vijand met z'n eigen wapens bestrijden.![]()
Iemand met een populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 03:02 schreef FritsVanEgters het volgende:
Wat is jouw definitie van een populist als je vindt dat Bos er wel één is en Fortuyn niet?
Die betoogtrant heb je jezelf trouwens goed eigen gemaakt.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 03:09 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Iemand met een populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant.
Wouter Bos voldoet hier volledig aan terwijl de ideeen van Fortuyn grotendeels door de huidige politieke partijen ,includus PvdA, zijn overgenomen. Bos is een goedkope volksmenner die enkel bij de gratie van zijn populisme binnen de partij gedoogd wordt. De interne kritiek op Bos is niet voor niets zo groot.
Ehm, oppositiepartijen doen nou eenmaal niks anders dan kankeren op het kabinet, een volkomen normaal politiek verschijnsel. Ze zullen wel moeten willen ze zichzelf kunnen profileren.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 02:04 schreef Wreed_en_wrang het volgende:
Nadenken is ook zoiets he... daar ben je geen oppositiepartij voor geworden. Populisme is natuurlijk gewoon een zwaktebod.
Fortuyn bewees dat populisme veel mensen wist te trekken, en andere partijen hebben aardig wat van hem gekopieerd. De vraag is wie de schuldige is, de populistische politicus, of de mensen die een populist steunen? Het volk krijgt zijn of haar regering en volksvertegenwoordiging die zij verdient.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 11:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Sinds de opkomst van Fortuyn is Nederland iig nog nooit zo populistisch geweest. Alle partijen maken zich daar overigens schuldig aan. Ik heb er overigens een enorme hekel aan.
Nee, Fortuyn bewees dat de zittende politiek los was komen te staan van grote groepen in de maarschappij en hun politiek correctheids gehalte grote problemen onder het tapijt keerde.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 11:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Fortuyn bewees dat populisme veel mensen wist te trekken, en andere partijen hebben aardig wat van hem gekopieerd. De vraag is wie de schuldige is, de populistische politicus, of de mensen die een populist steunen? Het volk krijgt zijn of haar regering en volksvertegenwoordiging die zij verdient.
Dat was grotendeels wel het geheim van zijn succes, plus het feit dat hij tegen de gevestigde orde aantrapte, wat hem vooral onder jongeren erg populair maakte. Het succes van de PvdA in de peilingen is ook te danken aan de grote onvrede in het land. Wouter Bos heeft daar mijns inziens maar weinig voor hoeven doen. Door alle impopulaire maatregelen en de starheid die het kabinet laat zien krijgt de PvdA de kiezers bijna zonder moeite in de schoot geworpen.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 12:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Fortuyn was een rechts populist, ja, dat klopt, maar dat was niet het geheim van zijn succes. Het succes van PF was de grote onvrede onder de bevolking in het westen van het land.
Deze problemen zijn huisgemaakt.
Het gaat om hele basale thema´s
Veiligheid op straat, slechte en onvoldoende huizen, migratie beleid.
Die zogenaamde 'vijand'quote:Op zaterdag 26 februari 2005 02:58 schreef FritsVanEgters het volgende:
Precies, en je moet de vijand met z'n eigen wapens bestrijden.
De persoon Fortuyn was in zijn hoogtijdagen populairder onder het volk dan Woutertje Bos ooit zal zijnquote:1.
2. 26 is meer dan 42?
Niks mis met dit voorbeeldquote:Als de rest van je voorbeeldjes net zo goed zijn...
Wuif je altijd iedereen weg die lacht om je grappenquote:![]()
Bij wijze van spreken.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 15:14 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die zogenaamde 'vijand'is anders inmiddels allang dood
.
Hij was denk ik wel populairder bij zijn achterban, niet bij meer mensen. Verder is die bewering uit de lucht gegrepen.quote:De persoon Fortuyn was in zijn hoogtijdagen populairder onder het volk dan Woutertje Bos ooit zal zijn.
Leg maar eens uit wat er populistisch aan is dan, daarna weerleg ik het graag voor je.quote:Niks mis met dit voorbeeld. Ik kan het nu eenmaal ook niet helpen dat je geen weerwoord hebt
.
Lach jij iedereen weg die je klem lult?quote:Wuif je altijd iedereen weg die lacht om je grappen![]()
quote:Je zult weinig vrienden hebben...
Ooooooooooooooooooooooooooooh, bij wijze van sprekenquote:
Geloof je het zelfquote:Hij was denk ik wel populairder bij zijn achterban, niet bij meer mensen. Verder is die bewering uit de lucht gegrepen.
Het populisme lijkt me evident. Als je dat zo al niet sniesnaasnapt, begrijp ik werkelijk niet wat je nog in een topic als dit te zoeken hebtquote:Leg maar eens uit wat er populistisch aan is dan, daarna weerleg ik het graag voor je.
Geen idee, dat gebeurt nooit.quote:Lach jij iedereen weg die je klem lult?
Bron?quote:Op zaterdag 26 februari 2005 15:39 schreef Lemmeb het volgende:
Geloof je het zelf?
Ongeveer een kwart van Nederland vind Wouter Bos 'wel aardig'. De rest pist nu al op z'n graf.
Half Rotterdam zul je bedoelen. En je zegt het zelf al, vriend en vijand.quote:Voor Pim Fortuyn heeft half Nederland, vriend en vijand, meegelopen in de één of andere 'Stille Tocht'.
Ontwijk de vraag maar weer.quote:Het populisme lijkt me evident. Als je dat zo niet sniesnaasnapt, begrijp ik werkelijk niet wat je nog in een topic als dit te zoeken hebt.
quote:Geen idee, dat gebeurt nooit.
Iemand die zelfs z'n vijanden zover kan krijgen om een dag lang in opperste rouwstemming in een Stille Toch mee te lopen, lijkt me toch een uitstekend politicus. Dat zie ik die Wouter Bos van je zo snel nog niet voor elkaar krijgenquote:Op zaterdag 26 februari 2005 15:46 schreef FritsVanEgters het volgende:
Half Rotterdam zul je bedoelen. En je zegt het zelf al, vriend en vijand.
Volgens mij beweert ook niemand anders. Alleen maakt Woutertje Bos het wel erg bontquote:Op zaterdag 26 februari 2005 16:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Populisme is niet per se het domein van linkse partijen. Ook rechtse partijen maken zich er schuldig aan.
Hier ben ik het wel mee eens. Maar alles dient met mate te worden toegepast, ook populisme.quote:maar ik moet wel erkennen dat populisme als een soort katalysator in debatten kan werken. Wat dat betreft heeft het ook zijn positieve kanten.
Eenschquote:D66 en de SGP zijn in mijn ogen nog de minst populistische partijen in de kamer.
quote:Op zaterdag 26 februari 2005 01:33 schreef op_dreef het volgende:
Natuurlijk heb je dan ook nog mensen als Sidekick, die zich in allerlei bochten wringen om het populisme af te doen als serieuze oplossingen, maar gelukkig komt Bos nu zelf "uit de kast".
quote:Op zaterdag 26 februari 2005 11:22 schreef Sidekick het volgende:
Het is behoorlijk anti-populistisch statement, dat "een beetje populisme is goed voor de democratie".
Maar voor mijn gevoel verwart hij populisme met heldere taal over onderwerpen die vele mensen aanspreken. Simpele, heldere taal is idd goed voor de democratie, maar het moet niet vervallen tot simplisme, populisme of demagogie.
Wouter Bos heeft het volgens mij over iets anders:quote:po·pu·lis·me (het ~)
1 populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant
de·ma·go·gie (de ~ (v.))
1 het ophitsen van de massa door leugenachtige voorstellingen
Politici moeten de inhoud van hun ideeën en politieke handelen kunnen overbrengen naar de kiezer. Nahja, da's toch niet echt een hele schokkende mededeling. Een politicus die zijn eigen politieke programma niet kan verkopen kan nog zo intelligent en goed zijn, hij zal alleen niet ver komen.quote:Volgens de PvdA-fractievoorzitter kan de personalisering van de politiek de politiek immers voor een heleboel mensen boeiender en aantrekkelijker maken. "Er bestaat geen echte tegenstelling tussen aandacht voor de persoon en aandacht voor de inhoud. Het is juist de persoon als drager van een boodschap, als 'gestold programma', die vertrouwen wint van mensen; veel meer dan een programma van papier en inkt ooit zou kunnen."
quote:Op zaterdag 26 februari 2005 16:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Populisme is niet per se het domein van linkse partijen. Ook rechtse partijen maken zich er schuldig aan. Ik hou niet zo van populisme omdat het vaak gepaard gaat met polarisatie, maar ik moet wel erkennen dat populisme als een soort katalysator in debatten kan werken. Wat dat betreft heeft het ook zijn positieve kanten. D66 en de SGP zijn in mijn ogen nog de minst populistische partijen in de kamer.
Wouter Bos had het in juli 2003 al over populisme waar weinig mis mee is.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 17:54 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de "comming out" van Bos in dit geval een reden heeft:
Paul scheffer, een man met daafdwerkelijke inhoud, overweegt zich kandidaat te stellen voor het PvdA leiderschap tegenover Bos.
Reeds bekend was dat Bos al een balletje had opgegooit over het feit "of het al dan niet verstandig was dat er twee kandidaten in de race zouden komen", maar Scheffer liet in verschillende interviews weten dat hij het niet zo opheeft de populistische koers van Bos, en wil de strijd aangaan op inhoud. Gevolg: Bos kan niet anders dan zijn populistische koers toegeven om straks niet finaal onderuit geschoffeld te worden door deze Scheffer.
[afbeelding]
quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:04 schreef Sidekick het volgende:
Dat Bos populisme als positief voor de democratie afschildert, wil niet zeggen dat hij puur populistisch politiek bedrijft of dat zijn grote succes het effect is van populisme. Je conclusies zijn derhalve niet gegrond.
Ik had het tegen op_dreef, maar er bleken al wat posts tussen te zitten.quote:
Dat klopt, dat wil het inderdaad niet automagisch zeggen. Maar het is helaas wel zo: Bos bedrijft puur populisme en heeft daar al zijn huidge succes aan te dankenquote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:04 schreef Sidekick het volgende:
Dat Bos populisme als positief voor de democratie afschildert, wil niet zeggen dat hij puur populistisch politiek bedrijft of dat zijn grote succes het effect is van populisme.
Je kunt je afvragen wat de man nu precies wil. Een van zijn bekendste oneliners die hij tijdens de verkiezingscampagne vaak gebruikte: "het gaat om de inhoud, niet om de poppetjes". Derhalve leg ik een di-rect verband met de kritiek die Scheffer geuit heeft in diverse interviews over het gebrek aan inhoud van Bos. Bos gaat namelijk simpelweg onderuit als hij straks in debatten met Scheffer zijn populisme als serieuze statements verkondigt.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:00 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Wouter Bos had het in juli 2003 al over populisme waar weinig mis mee is: Wat is er mis met populisme?
Zijn 'populisme' (de inhoud goed aan de man weten te brengen) bracht hem in de verkiezingsdebatten juist veel voordeel en je zag dan ook de opmars na het eerste debat op 4 januari 2003. Zoals ik al zei, hij verwart populisme met simpele heldere taal en dat is de grootste fout van Bos die nu ammonutie geeft aan zijn politieke tegenstanders die op inhoudelijk vlak niet kunnen bestrijden.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:10 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Je kunt je afvragen wat de man nu precies wil. Een van zijn bekendste oneliners die hij tijdens de verkiezingscampagne vaak gebruikte: "het gaat om de inhoud, niet om de poppetjes". Derhalve leg ik een di-rect verband met de kritiek die Scheffer geuit heeft in diverse interviews over het gebrek aan inhoud van Bos. Bos gaat namelijk simpelweg onderuit als hij straks in debatten met Scheffer zijn populisme als serieuze statements verkondigt.
Dat is idd een constatering die je kan doen aan de hand van zijn handelen. It's in the eye of the beholder.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat klopt, dat wil het inderdaad niet automagisch zeggen. Maar het is helaas wel zo: Bos bedrijft puur populisme en heeft daar al zijn huidge succes aan te danken.
Wouter Bos, hij kan goed luisteren naar het volk, en dan vooral zijn mond houden. En theedrinken en kontjedraaien, dat kan hij ook retegoedquote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:18 schreef Sidekick het volgende:
Zijn 'populisme' (de inhoud goed aan de man weten te brengen) bracht hem in de verkiezingsdebatten juist veel voordeel en je zag dan ook de opmars na het eerste debat op 4 januari 2003. Zoals ik al zei, hij verwart populisme met simpele heldere taal en dat is de grootste fout van Bos die nu ammonutie geeft aan zijn politieke tegenstanders die op inhoudelijk vlak niet kunnen bestrijden.
Maar dat ontkent dan ook niemand. De vraag is of hij het tijdens de voorgenomen ledenraadpleging niet af gaat leggen tegen Scheffer die zich op een onderscheidende manier puur op inhoud profileert. Binnen PvdA-gelederen loopt al veel langer een discussie over het gebrek aan inhoud van Bos.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zijn 'populisme' (de inhoud goed aan de man weten te brengen) bracht hem in de verkiezingsdebatten juist veel voordeel en je zag dan ook de opmars na het eerste debat op 4 januari 2003.
Dat is natuurlijk een quatch argument. Bos kiest zijn uitspraken doorgaans zeer zorgvuldig, al begint hij zichzelf steeds meer tegen te spreken, dat ben ik met je eens.quote:Zoals ik al zei, hij verwart populisme met simpele heldere taal en dat is de grootste fout van Bos die nu ammonutie geeft aan zijn politieke tegenstanders die op inhoudelijk vlak niet kunnen bestrijden.
Dat is toch geen populisme man.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 02:49 schreef Lemmeb het volgende:
GL is veruit de populistische van de twee. De dierenrechten in de Europese Grondwet. En da's nog maar één voorbeeldje.
Bush sluit beter aan bij de pursuit of the American dream dan de negatieve zeikerd Kerry. Dat heeft niks met populisme te maken, maar alles met levensfilosofie.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 02:40 schreef FritsVanEgters het volgende:
Zie ook de verkiezingen in de VS waar de wanstaltige populist Bush de 'raspoliticus' Kerry de baas bleef.
Nee, dat is naief geloof in regelzucht.quote:
Ach dit is bos zijn eigen populistische stukjequote:Op zaterdag 26 februari 2005 01:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Je leest dat waarOverigens geef ik Bos ongelijk. Populisme is misschien een luchtig hapje, op een bord brinta kun je meer werk verrichten.
als je je richt op halfzacht NL wel.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:43 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Dat is toch geen populisme man.
Vergeet "wereldvreemd" niet.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:01 schreef PJ_O_Rourke het volgende:
[..]
Nee, dat is naief geloof in regelzucht.
Idd. Want die klets komt toch niet in de grondwet. Tenzij GL de Europese wil afschieten om dat er alsnog in te krijgen.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:07 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Vergeet "wereldvreemd" niet.
Een inhoudelijke bestrijding wat weinig inhoud presenteert en ideologische veren laat, kan slechts door kritische belichting van de partijkoers aan de hand van voorbeelden uit het leven van alledag. Bijvoorbeeld door belichting van de lokale partijkoers die een stadsdeelraadslid maandenlang de hand boven het hoofd houdt als deze de eigen partner in weerwil van nederlandse wetgeving gewoon in het land van herkomst tracht te dumpen. Gezien de emancipatoire veren reeds gelaten lijken te zijn helpt slechts het in herinnering roepen van tijden dat zulks door de betreffende partij zou zijn afgestraft en het blijvend belichten van de maatschappelijke omissie die een lokale afdeling bewerkte.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zijn 'populisme' (de inhoud goed aan de man weten te brengen) bracht hem in de verkiezingsdebatten juist veel voordeel en je zag dan ook de opmars na het eerste debat op 4 januari 2003. Zoals ik al zei, hij verwart populisme met simpele heldere taal en dat is de grootste fout van Bos die nu munitie geeft aan zijn politieke tegenstanders die op inhoudelijk vlak niet kunnen bestrijden.
En precies daarom is het populisme, want dat doen ze toch nooitquote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:23 schreef PJ_O_Rourke het volgende:
[..]
Idd. Want die klets komt toch niet in de grondwet. Tenzij GL de Europese wil afschieten om dat er alsnog in te krijgen.
Maar eens uitleggen dat je dan ook muizen, ratten, pissebedden en kakkerlakken beschermt. Zijn de dames dan ook nog zo positief?quote:Op zaterdag 26 februari 2005 23:57 schreef Lemmeb het volgende:
Halfzacht, vrouwelijk Nederland wil maar wat graag horen dat we het opnemen voor de arme lieve diertjes. Dus doet GL net of het die taak vervult. De waarheid is echter, dat het een losse flodder is, louter bedoeld om de partij eventjes in de schijnwerpers te plaatsen.
Een schoolvoorbeeld van populisme dus.
'een beetje'quote:Op zondag 27 februari 2005 00:51 schreef Toad het volgende:
Heeft iemand het stukje uberhaupt gelezen? Of gaan jullie af op de topictitel waar eigenlijk het woordje 'beetje' in moet staan.
Populisme komt wel degelijk voor in extreme of minder extreme mate. Dat verhaal over verantwoording is niet terug te koppelen naar dit stukje wat mij betreft.quote:Op zondag 27 februari 2005 00:53 schreef sjun het volgende:
[..]
'een beetje'
Wordt nogal eens oneigenlijk gebruikt als stopwoordje om niet ter verantwoording geroepen te worden mocht een uitspraak zeer slecht vallen. Het lijkt erop dat deze tactiek ook nu weer deel uitmaakt van het vocabulaire repertoire van een mediacratisch bewust politicus
Zwanger zijn komt ook meer en minder frequent in een populatie voor. Toch kan niet worden gesproken over een beetje zwanger zijn...quote:Op zondag 27 februari 2005 00:55 schreef Toad het volgende:
[..]
Populisme komt wel degelijk voor in extreme of minder extreme mate. Dat verhaal over verantwoording is niet terug te koppelen naar dit stukje wat mij betreft.
Leuk grap. Maar we zitten in POL dus een beetje inhoud in je reactie verwacht ik wel.quote:Op zondag 27 februari 2005 00:59 schreef sjun het volgende:
[..]
Zwanger zijn komt ook meer en minder frequent in een populatie voor. Toch kan niet worden gesproken over een beetje zwanger zijn...
Dat komt nog wel als we de TS moeten geloven. Die is immers helemaal vol van ene Scheffer, De Grote Heiland die ons gaat verlossen van de populistische Demon Bosquote:Op zondag 27 februari 2005 00:55 schreef Toad het volgende:
Dat verhaal over verantwoording is niet terug te koppelen naar dit stukje wat mij betreft.
Wat nou? Hij heeft gewoon gelijk. We hebben het immers ook niet over 'een beetje racisme', 'een beetje discriminatie', of 'een beetje pedofilie'.quote:Op zondag 27 februari 2005 01:02 schreef Toad het volgende:
[..]
Leuk grap. Maar we zitten in POL dus een beetje inhoud in je reactie verwacht ik wel.
Volgens mij heb je gewoon teveel gezopen.quote:Op zondag 27 februari 2005 01:03 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat komt nog wel als we de TS moeten geloven. Die is immers helemaal vol van ene Scheffer, De Grote Heiland die ons gaat verlossen van de populistische Demon Bos
po·pu·lis·me (het ~)quote:Op zondag 27 februari 2005 01:04 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Wat nou? Hij heeft gewoon gelijk. We hebben het immers ook niet over 'een beetje racisme', 'een beetje discriminatie', of 'een beetje pedofilie'.
quote:Op zondag 27 februari 2005 01:09 schreef Toad het volgende:
Maar ik heb hem nog niet op het volgende kunnen betrappen:
de·ma·go·gie (de ~ (v.))
1 het ophitsen van de massa door leugenachtige voorstellingen
Alle het rancuneuze geageer tegen het kabinet van de afgelopen jaren, meelopen op het Museumplein, terwijl hij bijna een soortgelijk regeerakkoord had gesloten?quote:Op zondag 27 februari 2005 01:12 schreef Toad het volgende:
Jij natuurlijk wel. Kom maar met die voorbeelden.
"beetje" is hier totaal misplaatst. Je houd een pleidooi voor populisme of je houd geen pleidooi voor populisme. Of gaat jouw vrouw ook een beetje bevallen van jouw zoon ?quote:Op zondag 27 februari 2005 00:51 schreef Toad het volgende:
Heeft iemand het stukje uberhaupt gelezen? Of gaan jullie af op de topictitel waar eigenlijk het woordje 'beetje' in moet staan.
Neequote:Op zondag 27 februari 2005 01:06 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Volgens mij heb je gewoon teveel gezopen.
Dus als iemand getrouwd is en hetero, en houdt van sex met lekkere wijven van zijn leeftijd, maar af en toe toch stiekem naar de ontluikende tietjes van de 14-jarige buurmeid gluurt, dan is hij niet zomaar een klein beetje een pedofiel, maar een hele pedofiel, en dient de brandstapel al voor hem te worden aangestoken?quote:Op zondag 27 februari 2005 01:09 schreef Toad het volgende:
[..]
po·pu·lis·me (het ~)
1 populaire, oppervlakkige, enigszins demagogische betoogtrant
Volgens mij is dat best een ruim begrip in tegenstelling tot de hierboven genoemde begrippen.
Dan heb je mijn post verkeerd begrepen. Ik heb gezegt dat deze Scheffer inhoudelijk de vloer aanveegt met Bos en dat Bos zich daarom alvast aan het indekken is.quote:Op zondag 27 februari 2005 01:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee. Maar ik ken die Scheffer gewoon helemaal niet, alhoewel z'n kop me wel bekend voorkomt.
Echter, ik wil je best geloven als je zegt dat deze Scheffer ons gaat verlossen van Bos. Op dit moment wil ik alles geloven, zolang Bos maar het veld ruimt.
Op zich een goede. Maar ik wil je voorbeeld toch al direct in twijfel brengen. Bos stond daar omdat hij op cruciale punten van mening verschilde met het kabinet. Dat zorgde (mede) voor de breuk van de formatie destijds. Dus om nou te zeggen dat hij daadwerkelijk stond te liegen daar. Hij heeft geen eens is gesproken op het museumplein.quote:Op zondag 27 februari 2005 01:16 schreef PJ_O_Rourke het volgende:
[..]
Alle het rancuneuze geageer tegen het kabinet van de afgelopen jaren, meelopen op het Museumplein, terwijl hij bijna een soortgelijk regeerakkoord had gesloten?
Zwanger zijn is iets anders dan populist zijn.quote:"beetje" is hier totaal misplaatst. Je houd een pleidooi voor populisme of je houd geen pleidooi voor populisme. Of gaat jouw vrouw ook een beetje bevallen van jouw zoon ?
Euh jij hebt gelijk. Maar dat zwanger-geblaet is gewoon onzin.quote:Dus als iemand getrouwd is en hetero, en houdt van sex met lekkere wijven van zijn leeftijd, maar af en toe toch stiekem naar de ontluikende tietjes van de 14-jarige buurmeid gluurt, dan is hij niet zomaar een klein beetje een pedofiel, maar een hele pedofiel, en dient de brandstapel al voor hem te worden aangestoken?
Of ben je het gewoon met me eens, en komen al dit soort omschrijvingen van menselijk gedrag in verschillende gradaties?
Nee, dat zou wel heel grof geweest zijn. Eerst zou hij niet komen, en toen weer niet...quote:Op zondag 27 februari 2005 01:31 schreef Toad het volgende:
Op zich een goede. Maar ik wil je voorbeeld toch al direct in twijfel brengen. Bos stond daar omdat hij op cruciale punten van mening verschilde met het kabinet. Dat zorgde (mede) voor de breuk van de formatie destijds. Dus om nou te zeggen dat hij daadwerkelijk stond te liegen daar. Hij heeft geen eens is gesproken op het museumplein.
Volgens mij was het Jan Peter van de christen democraten die allerlei zware maatregelen op tafel legde die voor de PvdA gewoonweg niet te accepteren.quote:Op zondag 27 februari 2005 01:34 schreef PJ_O_Rourke het volgende:
[..]
Nee, dat zou wel heel grof geweest zijn. Eerst zou hij niet komen, en toen weer niet...
Het concept-akkoord van CDA-PvdA verschilt nulkommanoppes met het beleid van nu. Hij wil ons alleen doen geloven dat er een gigantische kloof was.
Dat ben ik met je eens. 'Zwanger zijn' is inderdaad geen goede vergelijkingquote:Op zondag 27 februari 2005 01:31 schreef Toad het volgende:
Euh jij hebt gelijk. Maar dat zwanger-geblaet is gewoon onzin.
Ik was bang dat je die post anders zou misinterpreteren als een pleidooi voor jouw menig. Maar dat was niet zo, gelukkig.quote:Derhalve zijn de begrippen 'populisme', 'racisme', 'discriminatie' en 'pedofilie' weldegelijk goed vergelijkbaar. En zoals men bij de laatste drie niet van 'een beetje ...' spreekt, doen we dat bij 'populisme' ook niet.
Wel jammer, ik was al bezig die fles te ontkurkenquote:Op zondag 27 februari 2005 01:25 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post verkeerd begrepen. Ik heb gezegt dat deze Scheffer inhoudelijk de vloer aanveegt met Bos en dat Bos zich daarom alvast aan het indekken is.
oh ok, sorryquote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:10 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik had het tegen op_dreef, maar er bleken al wat posts tussen te zitten.
Ach, waarom zou hij inhoudelijk oppositie voeren als de zetels voor het oprapen liggen met populistisch taalgebruik ? Niet Bos, maar het volk, is achterlijk!quote:Op zondag 27 februari 2005 02:01 schreef zoalshetis het volgende:
fijn dat wouter er recht voor uitkomt, nu moet ie nog leren oppositievoeren, zonder afbreuk, of stupiditeiten, zoals meneer billetje, roosje en bonbonnetje heeft laten zien tot nu toe. bladerdeeg. sterk, sociaal en rechtvaardig leidt tot populistisch en we zien wel.
Valt te verwachten van een FP-erquote:Op zondag 27 februari 2005 02:04 schreef Davitamon het volgende:
Valt te verwachten van de leider van de Sinterklaaspartij.
bos leeft nog vóór het van gogh tijdperk.quote:Op zondag 27 februari 2005 02:08 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Ach, waarom zou hij inhoudelijk oppositie voeren als de zetels voor het oprapen liggen met populistisch taalgebruik ? Niet Bos, maar het volk, is achterlijk!
Wat heb je toch een minachting voor het volk.quote:Op zondag 27 februari 2005 02:08 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Ach, waarom zou hij inhoudelijk oppositie voeren als de zetels voor het oprapen liggen met populistisch taalgebruik ? Niet Bos, maar het volk, is achterlijk!
denk eens nader. ik heb geen zin om heel veel te typen vanavond nl.quote:
In tegendeel, in tegendeel. Het volk krijgt de regering die het verdient!quote:Op zondag 27 februari 2005 02:13 schreef OllieA het volgende:
[..]
Wat heb je toch een minachting voor het volk.![]()
Sorry, verder dan "het volk blijft ondanks populisme en terrorisme-dreigingen op Bos stemmen" kom ik niet.quote:Op zondag 27 februari 2005 02:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
denk eens nader. ik heb geen zin om heel veel te typen vanavond nl.
Je zei toch dat het volk achterlijk was? Dan heb je toch minachting voor het volk?quote:Op zondag 27 februari 2005 02:14 schreef op_dreef het volgende:
[..]
In tegendeel, in tegendeel. Het volk krijgt de regering die het verdient!
Helemaal niet, hoe kom je daar nou toch bij ?quote:Op zondag 27 februari 2005 02:16 schreef OllieA het volgende:
Dan heb je toch minachting voor het volk?
Dus als je schrijft dat het volk achterlijk is, heb je helemaal geen minachting voor het volk. Hahaha. Je bent bijna even komisch als sjun. Het onderwijs in NL is wel hard achteruit gegaan, dat blijkt maar uit juliie soort HAVO-klantjesquote:Op zondag 27 februari 2005 02:17 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Helemaal niet, hoe kom je daar nou toch bij ?
Nogmaals: een volk krijgt de regering die het verdient!
uit mijn posts?quote:Op zondag 27 februari 2005 02:15 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Sorry, verder dan "het volk blijft ondanks populisme en terrorisme-dreigingen op Bos stemmen" kom ik niet.
nou nou...sjun zie ik zeker niet als 'komischklantje' en vind, gezien jouw posts ook niet dat je het recht hebt om zo hooghartig te doen, mea culpa.quote:Op zondag 27 februari 2005 02:23 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dus als je schrijft dat het volk achterlijk is, heb je helemaal geen minachting voor het volk. Hahaha. Je bent bijna even komisch als sjun. Het onderwijs in NL is wel hard achteruit gegaan, dat blijkt maar uit juliie soort HAVO-klantjes
Iemand achterlijk noemen is nog iets anders dan iemand minachten. Misschien heeft op_dreef wel bijzonder veel op met achterlijkheid, weet jij veel.quote:Op zondag 27 februari 2005 02:23 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dus als je schrijft dat het volk achterlijk is, heb je helemaal geen minachting voor het volk. Hahaha. Je bent bijna even komisch als sjun. Het onderwijs in NL is wel hard achteruit gegaan, dat blijkt maar uit juliie soort HAVO-klantjes
Precies, dat is gewoon een persoonlijke opinie die een grote misstap van het volk aan de kaak stelt.quote:Op zondag 27 februari 2005 02:23 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dus als je schrijft dat het volk achterlijk is, heb je helemaal geen minachting voor het volk.
Wat leuk, deze ex havo-klant volgt tegenwoordig onderwijs op een universiteit. Maar ga gerust door met je misplaatste opmerkingen hoor, quasi intellectuele vlooienwipper!quote:Hahaha. Je bent bijna even komisch als sjun. Het onderwijs in NL is wel hard achteruit gegaan, dat blijkt maar uit juliie soort HAVO-klantjes
Op donderdag 16 december 2004 23:42 schreef lucida:quote:Op zaterdag 26 februari 2005 17:54 schreef op_dreef het volgende:
Scheffer liet in verschillende interviews weten dat hij het niet zo opheeft met de populistische koers van Bos, en wil de strijd aangaan op inhoud. Gevolg: Bos kan niet anders dan zijn populistische koers toegeven om straks niet finaal onderuit geschoffeld te worden door deze Scheffer.
[afbeelding]
lucida - zaterdag 18 december 2004 schreef Lucida:quote:
'... Ik heb niet teveel gezegd, als ik constateer dat wij steeds meer worden overgeleverd aan het huichelachtige sociaal-liberaal "fatsoenspopulisme", waarvan de verkondigers niet te beroerd zijn - gedreven door electoraal (eigen)belang - van twee walletjes te eten ...'
'... Het is typisch dat politici die zich het meest profileren aan de hand van populisme anderen verwijten populistisch bezig te zijn ...'
quote:Iemand die nu zeer specifiek het accent legt op het populisme is Wouter Bos. Het legt hem tot nu toe in elk geval geen windeieren sterker; maar bij gebrek aan een echte visie c.q. levensbeschouwelijke ideologie speelt de P.v.d.A. de troef van het "fatsoenspopulisme" uit: zie bijvoorbeeld het recent verschenen P.v.d.A. beginselprogramma dat bol staat van de CDA slogan 'fatsoen moet'.
Kortom, het definitieve failliet van de sociaal-democratie en de PvdA die er in het verleden altijd prat op ging dat de discussie zich toespitste op inhoud. Alhoewel: Kok sprak een aantal jaar geleden al over het afwerpen van de ideologische veren.quote:Op zondag 27 februari 2005 12:41 schreef lucida het volgende:
[..]
Op donderdag 16 december 2004 23:42 schreef lucida:
[..]
lucida - zaterdag 18 december 2004 schreef Lucida:
Wanneer je als politicus vreest dat bepaalde opvattingen ernstige beroering zullen veroorzaken, dan is het populair onder politici - bijv. om het populisme niet te bevorderen - precaire opvattingen en standpunten , juist niet, of op een eufemistische (lees: politiek correcte) wijze te uiten kortom; de strategie van het "fatsoenspopulisme" waarmee men per definitie anticipeert op de affecten bij de meerderheid van het volk, en waarmee men dus electoraal op safe speelt.
Sommige schepselen etaleren middels productie van cynische eenlijners een schrijnende gebrek aan verstehende bagage. Gelukkig zijn kinderhanden gauw gevuld en heeft het weinig zin al te veel te vragen van mensen met wat minder mogelijkheden. Een weinig door hen geproduceerde draaddiarrhee helpt mensen dan wel weer aan grotere waardering voor opbouwende bijdragen aan een discussie.quote:Op zondag 27 februari 2005 02:23 schreef OllieA het volgende:
[..]
Waarop baseer je het idee dat de PvdA de inhoud laat varenquote:Op zondag 27 februari 2005 17:27 schreef op_dreef het volgende:
[..]
Kortom, het definitieve failliet van de sociaal-democratie en de PvdA die er in het verleden altijd prat op ging dat de discussie zich toespitste op inhoud. Alhoewel: Kok sprak een aantal jaar geleden al over het afwerpen van de ideologische veren.
Ik denk dat het er straks binnen die partij om gaat spannen: kiest men voor de macht en laat men de inhoud varen, of kiest men voor de inhoud en loopt men het risico om de macht te moeten laten varen ? Kan nog een leuke tweestrijd worden binnen de PvdA .
Dás een goede vraag! Immers als je niet over inhoud beschikt (lees: de ideologische leegte van de Sociaal Democratie) kun je het ook niet laten varen.quote:Op zondag 27 februari 2005 23:08 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Waarop baseer je het idee dat de PvdA de inhoud laat varen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |