abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:27:08 #1
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247480
quote:
'renteloze' hypotheken kunnen moslim-markt openbreken
Islamitisch bankieren studie ABN

Door Marty Thieleman

ABN Amro onderzoekt de mogelijkheden van Islamitisch bankieren. Het gaat om bijvoorbeeld spaarvormen en leningen voor auto's of onroerend goed, waarbij geen sprake zal zijn van rente.

Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen of ontvangen onderzoekt ABN Amro dienstverlening, die kan voorzien in de behoefte van deze specifieke markt van mogelijk een kwart miljoen huishoudens. Ook de Rabobank bekijkt de mogelijkheid van een hypotheek die voldoet aan Islamitische wensen. Bovendien experimenteert de bank in Boskoop en Utrecht met spaarrekeningen, waarvan de rente naar goede doelen gaat.
Directeur Han de Ruiter van ABN Amro: ,,We kijken naar zowel de particuliere als de zakelijk markt. We moeten wel eerst de doelgroepen in kaart brengen en vervolgens bezien welke financiële producten haalbaar zijn.''
De bank maakt gebruik van de kennis van zijn Islamitische 40-procents dochter Saudi Hollandi Bank (SHB), een van de grootste financiers van Saudi-Arabië. In het Midden-Oosten pleegt de bank al transacties in het goederenverkeer, auto's en vastgoed. Om het renteprobleem bij autoleningen op te lossen worden leasecontracten opgesteld, waarbij de auto eigendom blijft van de bank. Als een bepaald aantal termijnen is betaald gaat de auto alsnog naar de klant. Bij rekening-courantkredieten worden goederen door de bank gekocht en later naar de klant doorverkocht. Vooraf is dan de waarde afgesproken, afgezet tegen de aankoopprijs. De rente bij dit alles wordt dus vervangen door 'vergoedingen'.
Bij het kopen van een huis wordt een vorm van huurkoop gehanteerd. De bank koopt het huis, verhuurt het aan de potentiële koper. Aan het eind van de huurperiode wordt het pand aan de koper overgedragen tegen een prijs, verminderd met de huurtermijnen. Ook kunnen bank en klant gezamenlijk het huis kopen, waarbij het eigendomspercentage van de bank fasegewijs tot nul afneemt.
Volgens De Ruiter heeft ABN Amro voor Nederland nog geen plan ontwikkeld. ,,We onderzoeken eerst de markt en moeten weten wat De Nederlandsche Bank (DNB) als toezichthouder er van vindt.'' Het missen van de hypotheekrenteaftrek is voor Islamieten een keus, maar 'voor de bank geen issue'. ,,Dat is iets voor de overheid en voor de klant zelf, die zo de prijs betaalt voor zijn principes.''

Bron: AD en Geenstijl
Sinds wanneer heeft Nederland een sharia-wetgeving? Heb ik iets gemist? Is Zalm moslim geworden? Het is werkelijk schandalig dat dit soort initiatieven over de rug van rentebetalers gaat. Of banken hebben blijkbaar genoeg geld en maken teveel winst of de rentebetaler gaat hiervoor opdraaien.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:29:05 #2
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_25247515
Denk maar niet dat de banken hier niet minstens net zoveel aan gaan verdienen...
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:32:53 #3
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25247565
Het heeft toch niks te maken met Sharia-wetgeving als een bank er voor kiest om geen rente te rekenen? Het meeste vlees in de supermarkt wordt ook nu al halal geslacht..
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:34:17 #4
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247578
Als islamitisch bankieren goedkoper is, dan mag ik daar als niet-moslim zeker geen gebruik van maken? Dat is discriminatie. Het meest stuitende is nog wel dat de ABN en andere banken zich laten leiden door een sharia-wetgeving, sinds wanneer staat die boven de Nederlandse wetten?
pi_25247583
't wordt voor Moslims lekker duidelijk hoeveel ze nou betalen - NOT.
Bovendien denken banken nog steeds aan geld, sharia of niet..
Maargoed, tis inderdaad niet iets wat we zouden moeten doen.. in Nederland betalen we rente en lullen we er niet net zo lang slap omheen totdat het geen rente meer heet, maar een vergoeding of leaseconstructie.
pi_25247586
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:27 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Sinds wanneer heeft Nederland een sharia-wetgeving? Heb ik iets gemist? Is Zalm moslim geworden? Het is werkelijk schandalig dat dit soort initiatieven over de rug van rentebetalers gaat. Of banken hebben blijkbaar genoeg geld en maken teveel winst of de rentebetaler gaat hiervoor opdraaien.
De banken maken hier net zo veel winst op zenne.
Als er iemand deze formules prefereert en er banken zijn die dit willen aanbieden is er toch geen probleem. Als 'Europese' kledingwinkels hoofddoeken gaan verkopen, is dat toch ook prima.
pi_25247594
-offtopic, ongewenst-

[ Bericht 94% gewijzigd door Sidekick op 25-02-2005 13:11:06 ]
pi_25247605
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:34 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Als islamitisch bankieren goedkoper is, dan mag ik daar als niet-moslim zeker geen gebruik van maken? Dat is discriminatie.
Mag dat niet? Moet je je moslimlidmaatschapspasje tonen?
quote:
Het meest stuitende is nog wel dat de ABN en andere banken zich laten leiden door een sharia-wetgeving, sinds wanneer staat die boven de Nederlandse wetten?
En wat is het illegale aan geen rente uitkeren?
pi_25247620
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]

Net zo illegaal als peijnenburg onder de inkoopprijs verkopen vermoed ik
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:38:48 #10
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247636
Het gaat om wetgeving. Het gaat er ook om dat moslims zich blijkbaar weer eens geen zak willen aantrekken van het Westen en alles zo willen inrichten zodat het voor moslims weer meer op een islamitische staat lijkt. Banken zullen zich er ongetwijfeld aan verrijken. Dit ligt dieper dan de aktie zelf. Banken gaan gewoon mee in de argumenten van de Sharia. Puur uit winstbejag. Lijkt mij beter dat banken eerst eens naar de Sharia in geheel gaan kijken.
pi_25247643
Maar goed, laten we inderdaad moslims maar gaan deporteren en rechten en vrijheden gaan intrekken en beperken, opdat onze liberale samenleving behouden blijft.
pi_25247646
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het heeft toch niks te maken met Sharia-wetgeving als een bank er voor kiest om geen rente te rekenen? Het meeste vlees in de supermarkt wordt ook nu al halal geslacht..
Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen

Kortom, we gaan we (weer) langzaam doordraaien in Nederland.
Na Islamitisch bier nu dan ook Islamitisch bankieren.
Voor mij genoeg redenen om geen Heineken meer te zuipen en mijn ABN rekeningen op te zeggen.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:39:33 #13
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_25247650
God wat ben jij dom Aaahikwordgek...

LEES nou eens, het is echt niet zo dat ze voor moslims gewoon geen rente rekenen en daarmee basta.
De banken doen dit alleen maar om een grotere markt an te boren en dus geld te verdienen.

Ze noemen het gewoon geen rente, maar vragen weer vergoedingen voor iets anders.
Zo valt 't dus voor de moslims goed te praten, maar betalen ze uiteindelijk hetzelfde als wanneer ze rente zouden betalen.
zzz
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:41:02 #14
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247681
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]

Geen rente uitkeren? waar heb jij het over?
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:41:52 #15
31101 _Led_
pi_25247700
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen

Voor mij genoeg redenen om geen Heineken meer te zuipen en mijn ABN rekeninmgen op te zeggen.
Hoezo ?
Koop je ook niks meer bij de Albet Heijn omdat die Amerikaanse producten in hun assortiment hebben ?
Of mogen boekhandels ook geen bijbels meer verkopen omdat jij niet gelooft ?
Wat boeit het jou nou wat die banken doen ? Jij betaalt uiteindelijk toch hetzelfde ?
Zeikerds.
zzz
pi_25247713
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:41 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Geen rente uitkeren? waar heb jij het over?
Ik nam aan dat het mede ging over spaarrekeningen.

Hoe dan ook, is het verboden voor jou? Gaan ze je vragen de Koran te citeren, voordat je zo'n lening aan mag gaan?
pi_25247720
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Het gaat om wetgeving. Het gaat er ook om dat moslims zich blijkbaar weer eens geen zak willen aantrekken van het Westen en alles zo willen inrichten zodat het voor moslims weer meer op een islamitische staat lijkt.
En dat dit gebeurd is jouw conclusie als een commerciele instelling probeert meer klanten te krijgen
pi_25247723
quote:
Als islamitisch bankieren goedkoper is, dan mag ik daar als niet-moslim zeker geen gebruik van maken? Dat is discriminatie. Het meest stuitende is nog wel dat de ABN en andere banken zich laten leiden door een sharia-wetgeving, sinds wanneer staat die boven de Nederlandse wetten?
Als ze het invoeren zal iedereen hier gebruik van kunnen maken, zo werkt dat in Europa. Waarschijnlijk zal geen enkele niet-moslim dit doen want er staat toch in jouw artikel dat je dan de hypotheekrenteaftrek mist.
En de banken laten zich mijn inziens niet leiden door de sharia, maar door mogelijke winsten die ze nu mislopen en waar als ze er niet op inspelen anderen mee zullen gaan lopen. Prima voorbeeld van de vrije markteconomie.
pi_25247725
We moeten als NEDERLANDSE consumenten een signaal af gaan geven naar die bedrijven die blijkbaar de invoering van de Sharia in ons land moreel steunen.
pi_25247745
. De Sharia invoeren...

Mijn God, wat een xenofobentopic...
pi_25247762
.

Leuk topic voor de vroege vrijdagochtend.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:45:54 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25247767
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Koos Voos het volgende:

Voor mij genoeg redenen om geen Heineken meer te zuipen en mijn ABN rekeningen op te zeggen.
Prima toch? Word jij niet geassocieerd met die lui en zij niet met jou

Los van het hele sharia-gedoe lijkt het me best prettig om zonder rente te betalen een lening te kunnen afsluiten. Weet iemand hoe dat zit als bv. de bank een huis koopt en jij dat dus afbetaalt en het over kan nemen aan het einde van de periode tegen een laatste betaling? Een getallenvoorbeeldje ofzo?

Edit: oh ja, dan krijg je idd geen hypotheekrenteaftrek... hmzz
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:47:37 #23
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247796
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Monidique het volgende:
Maar goed, laten we inderdaad moslims maar gaan deporteren en rechten en vrijheden gaan intrekken en beperken, opdat onze liberale samenleving behouden blijft.
Zeg troll, het gaat hier om Shariawetgeving, die geldt gewoon niet in Nederland. Punt.
pi_25247811
Ja, het kost je natuurlijk meer maar je noemt het geen rente.. hypocriete mafkezen
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:48:47 #25
115441 VijfdeColonne
anti-Islam == extreem-rechts
pi_25247815
Nog niet in ieder geval.
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
pi_25247823
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:47 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Zeg troll, het gaat hier om Shariawetgeving, die geldt gewoon niet in Nederland. Punt.
Welke shariawetgeving, troll? Zolang het niet verboden is geen rente te vragen, is het gewoon Nederlandse wetgeving. Natuurlijk is het mogelijk dat het illegaal is geen rente te vragen, maar dat is, voorzover ik weet, niet zo.
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:49:35 #27
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247825
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef L.Denninger het volgende:
God wat ben jij dom Aaahikwordgek...

LEES nou eens, het is echt niet zo dat ze voor moslims gewoon geen rente rekenen en daarmee basta.
De banken doen dit alleen maar om een grotere markt an te boren en dus geld te verdienen.

Ze noemen het gewoon geen rente, maar vragen weer vergoedingen voor iets anders.
Zo valt 't dus voor de moslims goed te praten, maar betalen ze uiteindelijk hetzelfde als wanneer ze rente zouden betalen.
Nee, banken zijn hier te opportunistisch in en laten zich politiek in met sharia. Tijd voor wat klanten om op te stappen.
pi_25247827
Lekker hypocriet. Of het nou 'rente' heet, of 'risicovergoeding', 'administratiekosten' of whatever, het komt toch op hetzelfde neer.
pi_25247851
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:47 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Idd. Dus waar maak je je druk over?

Wat is er zo erg aan dat een bank besluit om een andere service te verlenen aan Moslims?
Daarvoor hoef je toch niet meteen te gaan klagen op Moslims?
pi_25247852
Ach dit lijkt me een typisch product voor de pragmatische redelijk succesvolle moslim die wel een huis wil kopen maar z'n ouders niet voor de kop wil stoten.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:51:23 #31
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25247855
In de middeleeuwen was het in Europa trouwens verboden rente te vragen. Nu leven we niet meer in de middeleeuwen, maar toch Christelijke roots enzo he
pi_25247867
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:49 schreef Monidique het volgende:

[..]

Welke shariawetgeving, troll? Zolang het niet verboden is geen rente te vragen, is het gewoon Nederlandse wetgeving. Natuurlijk is het mogelijk dat het illegaal is geen rente te vragen, maar dat is, voorzover ik weet, niet zo.
geen renteaftrek voor Islamieten... als dat maar goed gaat...
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:54:19 #33
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247901
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:43 schreef calvobbes het volgende:

[..]

En dat dit gebeurd is jouw conclusie als een commerciele instelling probeert meer klanten te krijgen
Ze erkennen daarmee de Sharia en dat is een slecht signaal naar anderen. Het feit dat er al steeds meer islamitische elementen worden ingevoerd is al reden om de Nederlandse wetgeving te toetsen.

Na de hoofddoekdiscussie, weer zo'n kansloos gelul of moslims recht hebben om hun eigen wetgeving na te leven. Ze trekken zich geen zak aan van Nederland, de integratie is volledig mislukt en ze worden met de dag brutaler.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:55:04 #34
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_25247921
Wetgeving? Het gaat toch om een dienst die een bank aanbiedt om haar klanten te bedienen?
pi_25247925
Was al van plan om van de ABN naar de Rabo te switchen maar nu is het zeker!
pi_25247964
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:54 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Ze erkennen daarmee de Sharia
ja idd. De ABN AMRO zal idd nu wel voor lijfstraffen zijn...
Ik denk dat je iets teveel waarde hecht aan de manier van werken van een bank.

Anders kun je zo ook zeggen dat christelijk instellingen nog de kruistochten erkennen en dat een goede zaak vinden.
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:00:50 #37
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248007
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:55 schreef Heerlijkheid het volgende:
Wetgeving? Het gaat toch om een dienst die een bank aanbiedt om haar klanten te bedienen?
Anders lees je even het artikel.

Ik vind het prima als er geen rente meer wordt verrekend, maar dan moet dat voor iedereen gelden. Apartheid ligt weer op de loer.
pi_25248013
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:55 schreef Gixxer_Dude het volgende:
Eeey achterlijk aapje, de rabobank is hier oo kal lang mee bezig hoor .

Ze nemen het land over !

.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:01:34 #39
115441 VijfdeColonne
pi_25248015
Ach, sommige users hebben weinig nodig om hun denkbeelden te ventileren. Een stok om iemand mee te slaan is snel gevonden.
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
pi_25248018
Het wordt steeds gekker... Ik zie niet in waarom je bepaalde producten of diensten moet gaan veranderen vanwege een geloofsovertuiging van een bepaalde groep gelovigen. Feitelijk slaat het ook nog eens nergens op, want 'rente' heet ineens 'vergoedingen'. Als een moslim graag streng in de leer wil zijn en geen rente wil ontvangen of betalen is de oplossing relatief simpel: geen hypotheek nemen en geen geld op een spaarrekening zetten. Ik vraag me trouwens af hoe de bank dan denkt om te gaan met mensen die rood komen te staan op hun lopende rekening en daardoor debetrente moeten betalen.
pi_25248025
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:55 schreef Gixxer_Dude het volgende:
lezen is ook een vak!

uit de OP
quote:
Ook de Rabobank bekijkt de mogelijkheid van een hypotheek die voldoet aan Islamitische wensen.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_25248042
Maar ik durf te wedden dat ze straks wél fiscaal voordeel op hun moslim-hypotheek willen, en anders gaan ze weer lopen gooien met termen als 'discriminatie'.

Begrijp ik het nou verkeerd of is dan de hele essentie van het riba-verbod weg?
pi_25248054
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:01 schreef dVTB het volgende:
Het wordt steeds gekker... Ik zie niet in waarom je bepaalde producten of diensten moet gaan veranderen vanwege een geloofsovertuiging van een bepaalde groep gelovigen.
Er word niks veranderd, er komt een nieuwe service.
En het MOET niet veranderd willen, maar de ABN wil meer klanten trekken en denkt dat op deze manier te kunnen doen.

Net zoiets als speciale leningen voor studenten.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:04:57 #44
115441 VijfdeColonne
pi_25248055
Er zit maar 1 ding voor je op, gixxer. Neem een rekening bij The Bank of Israel. Geheid dat je daar zoveel rente mag betalen als jij wilt.
pi_25248069
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:01 schreef VijfdeColonne het volgende:
Ach, sommige users hebben weinig nodig om hun denkbeelden te ventileren. Een stok om iemand mee te slaan is snel gevonden.
Een stok zoeken om islamieten te slaan is niet meer nodig sinds Verdonk minister van integratie werd, jihadstrijdertje.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:06:09 #46
31101 _Led_
pi_25248081
Waarom zijn zo veel mensen hier er zo op gebrand om domme uitspraken te doen op basis van een overduidelijk gebrek aan kennis van zaken ?

Als je dan wilt lopen zeiken, zorg dan eerst eens dat je weet waar je het over hebt...
zzz
pi_25248113
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:03 schreef Toeps het volgende:
Maar ik durf te wedden dat ze straks wél fiscaal voordeel op hun moslim-hypotheek willen, en anders gaan ze weer lopen gooien met termen als 'discriminatie'.

Begrijp ik het nou verkeerd of is dan de hele essentie van het riba-verbod weg?
Dat lijkt me dan een prima moment om die hypotheekrenteaftrek helemaal overboord te gooien.
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:08:27 #48
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248119
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:01 schreef dVTB het volgende:
Het wordt steeds gekker... Ik zie niet in waarom je bepaalde producten of diensten moet gaan veranderen vanwege een geloofsovertuiging van een bepaalde groep gelovigen. Feitelijk slaat het ook nog eens nergens op, want 'rente' heet ineens 'vergoedingen'. Als een moslim graag streng in de leer wil zijn en geen rente wil ontvangen of betalen is de oplossing relatief simpel: geen hypotheek nemen en geen geld op een spaarrekening zetten. Ik vraag me trouwens af hoe de bank dan denkt om te gaan met mensen die rood komen te staan op hun lopende rekening en daardoor debetrente moeten betalen.
Marketing noemen ze dat en ik begrijp banken wel. Maar ze maken er zo een politiek item van en dat lijkt mij een verkeerd signaal.
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:10:21 #49
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248143
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:04 schreef calvobbes het volgende:

Net zoiets als speciale leningen voor ALLE studenten.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:10:38 #50
31101 _Led_
pi_25248147
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:00 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Anders lees je even het artikel.

Ik vind het prima als er geen rente meer wordt verrekend, maar dan moet dat voor iedereen gelden. Apartheid ligt weer op de loer.
SUKKEL, je snapt het echt niet he..?
Jij mag als niet-islamiet dan ook best zo'n rekening openen hoor !
Je betaalt gewoon evenveel als moslims, namelijk net zo veel als met een normale rekening, alleen omdat het in dit geval niet rente genoemd wordt is het voor moslims niet in strijd met hun geloof.
JIJ hebt er dus niks aan, maar je gaat er ook niet op achteruit - ook niet ten opzichte van moslims.

God, ik wou dat mensen eens de moeite name zich te verdiepen in de stof waar ze blijkbaar graag over zeiken...
Ik snap niet dat je je niet schaamt voor je overduidelijke onwetendheid
zzz
pi_25248148
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:08 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Maar ze maken er zo een politiek item van en dat lijkt mij een verkeerd signaal.
Nee, JIJ maakt er een politiek item van.
De ABN zegt helemaal niet dat de Sharia nu ingevoerd moet worden ofzo.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:11:09 #52
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25248157
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:00 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Ik vind het prima als er geen rente meer wordt verrekend, maar dan moet dat voor iedereen gelden.
Jij mag ook hier gebruik van maken als je wilt. Jij mag ook een hoofddoekje dragen, jij mag ook een moskee bezoeken, jij mag ook malt-bier drinken, jij mag ook een baard laten staan, jij mag alles wat moslims ook mogen, dus kruip eens uit die slachtofferrol.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:11:29 #53
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248163
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan een prima moment om die hypotheekrenteaftrek Sharia helemaal overboord te gooien.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:12:42 #54
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25248179
Meer info over het verbod op rente: De riba (= rente) en de Islam
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:12:56 #55
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248181
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:11 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Jij mag ook hier gebruik van maken als je wilt. Jij mag ook een hoofddoekje dragen, jij mag ook een moskee bezoeken, jij mag ook malt-bier drinken, jij mag ook een baard laten staan, jij mag alles wat moslims ook mogen, dus kruip eens uit die slachtofferrol.
Als je eens goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat er een verkeerd signaal wordt afgegeven. Ik heb het speciaal voor jou in de OP bold gemaakt.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:13:42 #56
115441 VijfdeColonne
pi_25248190
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:05 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Een stok zoeken om islamieten te slaan is niet meer nodig sinds Verdonk minister van integratie werd, jihadstrijdertje.
Dat klopt, de stokken worden voor je neergelegd door deze vrouw. Resultaat is hetzelfde.

Overigens ben ik je dankbaar dat je me een jihadstrijdertje noemt. De grote Jihad, de innerlijke strijd, is de plicht van iedere moslim en duurt je hele leven lang. De kleine Jihad, ofwel de gewapende strijd, is slechts een allerlaatste redmiddel. Tot nu toe is daar nog geen aanleiding voor.

Lovenswaardig dat zelfs een gelegenheidschristen dergelijke complimenten kan uiten.
pi_25248192
quote:
Ongelooflijke kul, gebaseerd op een foutieve aannames en vooroordelen.

1. Islamitisch bankieren is NIET goedkoper dan gewoon bankier. In plaats van rente te betalen over een geleend bedrag wordt er een andere contructie toegepast waar de bank minstens net zo veel aan verdient. Maar dat had je zelf ook kunnen lezen als je het bericht dat je zelf quoot ook echt gelezen had.

2. Wie zegt dat jij als niet-moslim geen gebruik mag maken van die constructies? Natuurlijk mag dat wel. De fiscus zal het een worst wezen of je moslim bent of niet.

3. De ABN en andere banken laten zich in zoverre leiden door de sharia dat ze een markt zien waar ze geld in kunnen verdienen. Ze laten zich niet leiden door de sharia in die zin dat ze zich conformeren aan de sharia-wetgeving. Ze conformeren zich nog altijd aan de Nederlandse wetgeving (voorzover ze in Nederland gevestigd zijn). Ze bieden alleen produkten aan die interessant zijn voor een doelgroep die ze nu nog niet bedienen.

De ABN is te vergelijken met een restaurant dat naast vlees en vis ook vegetarische maaltijden aanbiedt. Niks aan de hand dus.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2005 12:14:52 ]
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:14:55 #58
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248203
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:10 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

SUKKEL, je snapt het echt niet he..?
Jij mag als niet-islamiet dan ook best zo'n rekening openen hoor !
Je betaalt gewoon evenveel als moslims, namelijk net zo veel als met een normale rekening, alleen omdat het in dit geval niet rente genoemd wordt is het voor moslims niet in strijd met hun geloof.
JIJ hebt er dus niks aan, maar je gaat er ook niet op achteruit - ook niet ten opzichte van moslims.

God, ik wou dat mensen eens de moeite name zich te verdiepen in de stof waar ze blijkbaar graag over zeiken...
Ik snap niet dat je je niet schaamt voor je overduidelijke onwetendheid
MONGOOL, dan hoeft de bank het ook niet in te voeren he? Want ze doen het vanwege die Shariawetgeving. Die erkennen ze blijkbaar.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:15:35 #59
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_25248210
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:08 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Marketing noemen ze dat en ik begrijp banken wel. Maar ze maken er zo een politiek item van en dat lijkt mij een verkeerd signaal.
Ik heb nog geen enkel politiek element van de banken gezien in dit stuk. Jij bent degene die er politiek van maakt.

Misschien moet je je eens verdiepen in een onderwerp. De Nederlandse wetgeving bijvoorbeeld. Hoe het bedrijfsleven werkt. Hoe kapitalisme werkt. Wat klanten zijn. Wat een lening is. Wat politiek is.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:16:30 #60
115441 VijfdeColonne
pi_25248220
Als sommige diensten van een bank je niet zinnen, dan ga je toch gewoon weg bij die bank? Niemand die je verplicht om te blijven hoor.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:16:49 #61
31101 _Led_
pi_25248222
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]
Als je eens goed had gelezen, dan had je kunnen lezen dat er een verkeerd signaal wordt afgegeven. Ik heb het speciaal voor jou in de OP bold gemaakt.
Welk verkeerd signaal wordt er afgegeven dan ?
Het signaal dat mensen zelf mogen uitmaken waar ze in geloven, en hoe ze hun zaken willen regelen ?

Als je het over verkeerde signalen wilt hebben, begin dan te zeiken over al die leen-toko's die mensen via radio,televisie en krant proberen te verleiden om geld te lenen voor een nieuwe televisie ofzo.

Jij zoekt problemen. Wat zul jij een kutleven hebben
zzz
pi_25248235
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:10 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]
De extratjes die studenten krijgen, zijn er niet voor niet studerenden. Ik denk dat je daar dan ook maar eens druk over moet gaan maken als je dit zo erg vind.
pi_25248242
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Meer info over het verbod op rente: De riba (= rente) en de Islam
Aha, dividend is wel gewoon toegestaan.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:17:53 #64
31101 _Led_
pi_25248244
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:14 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

MONGOOL, dan hoeft de bank het ook niet in te voeren he? Want ze doen het vanwege die Shariawetgeving. Die erkennen ze blijkbaar.
LEES NOU EERST EENS !

De bank HOEFT het inderdaad niet.
De bank MAG het wel.

Door wie wordt de bank gedwongen volgens jou ?
Welk gedeelte begrijp je nou niet ?
zzz
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:18:24 #65
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248253
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ongelooflijke kul, gebaseerd op een foutieve aannames en vooroordelen.

1. Islamitisch bankieren is NIET goedkoper dan gewoon bankier. In plaats van rente te betalen over een geleend bedrag wordt er een andere contructie toegepast waar de bank minstens net zo veel aan verdient. Maar dat had je zelf ook kunnen lezen als je het bericht dat je zelf quoot ook echt gelezen had.

2. Wie zegt dat jij als niet-moslim geen gebruik mag maken van die constructies? Natuurlijk mag dat wel. De fiscus zal het een worst wezen of je moslim bent of niet.

3. De ABN en andere banken laten zich in zoverre leiden door de sharia dat ze een markt zien waar ze geld in kunnen verdienen. Ze laten zich niet leiden door de sharia in die zin dat ze zich conformeren aan de sharia-wetgeving. Ze conformeren zich nog altijd aan de Nederlandse wetgeving (voorzover ze in Nederland gevestigd zijn). Ze bieden alleen produkten aan die interessant zijn voor een doelgroep die ze nu nog niet bedienen.

De ABN is te vergelijken met een restaurant dat naast vlees en vis ook vegetarische maaltijden aanbiedt. Niks aan de hand dus.
Je snapt de achterliggend laag niet. Het gaat stap voor stap. Dadelijk is er een andere Shariawet die weer zegt dat Moslims geen belasting mogen betalen. Benieuwd hoe xenofoob de fiscus zal reageren. In feite is het betalen van belasting al een soort rente, dus hup hup Moslims, protesteren!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:18:42 #66
13250 Lod
Sapere aude!
pi_25248259
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:14 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

De banken hoeven dat ook helemaal niet in te voeren, niemand die ze daar toe verplicht.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:19:51 #67
31101 _Led_
pi_25248271
En de bank hoeft de Shariawetgeving niet te erkennen om zoiets in te voeren;
de bank hoeft alleen maar te erkennen dat er mensen zijn die zich aan die sharia-wetgeving houden, en dat daar met een kleine aanpassing geld aan verdiend kan worden.

Datr wil helemaal niet zeggen "dat de bank wil dat de sharia ingevoerd wordt".
zzz
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:20:24 #68
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248279
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:17 schreef calvobbes het volgende:

[..]

De extratjes die studenten krijgen, zijn er niet voor niet studerenden. Ik denk dat je daar dan ook maar eens druk over moet gaan maken als je dit zo erg vind.
Verdiep je anders eens even in de waarde van studenten voor de maatschappij. Ze betalen notabene alles tot op de cent terug.
pi_25248301
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:18 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Je snapt de achterliggend laag niet. Het gaat stap voor stap. Dadelijk is er een andere Shariawet die weer zegt dat Moslims geen belasting mogen betalen.
Tuurlijk. Tussen een extra service die een bank (die extra klanten wilt trekken) verleent en een ander belastingstelsel zit maar een kleine stap.

Tja, als je zo paranoide bent kun je overal wel een probleem van maken als je dat wilt.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:23:42 #70
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_25248327
hahaha, de xenofoobjes zijn ook weer wakker... Huilies die janken over
quote:
Ze erkennen daarmee de Sharia en dat is een slecht signaal naar anderen.
maken mijn dag weer goed.

Van markwerking hebben deze kneusjes nog nooit gehoord. Snel in de schuilkelders, de Islamitische horde komt eraan!!!
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_25248330
Wat is nu precies het probleem?? Je kunt je gewoon laten bekeren tot moslim. Dan kun je ook van dergelijke diensten gebruik maken. We worden gewoon alvast klaar gestoomd voor de sharia-wetgeving die hier over een pak hem beet tien jaar wordt ingevoerd. Ook Heineken speelt er alvast op in. Die komen met een alcoholvrij biertje op de markt. Het lijstje wordt dus steeds langer. Ik zeg je, er is geen ontkomen meer aan. Ik ga zometeen ook maar vast een hoofddoekje op de markt kopen .
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:25:23 #72
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248346
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:21 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Tuurlijk. Tussen een extra service die een bank (die extra klanten wilt trekken) verleent en een ander belastingstelsel zit maar een kleine stap.

Tja, als je zo paranoide bent kun je overal wel een probleem van maken als je dat wilt.

Het gaat om de achterliggende gedachte van zo'n Sharia. De vergelijking met belasting is dan zeker gepast.

Ik ga lunchen en daarna even wat bankzaken regelen.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:25:49 #73
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_25248353
quote:

[..]

Je snapt de achterliggend laag niet. Het gaat stap voor stap. Dadelijk is er een andere Shariawet die weer zegt dat Moslims geen belasting mogen betalen.
Je snapt de achterliggende laag niet. Het gaat stap voor stap. Nu probeert Wilders nog gewoon ruzie te creeeren, dan een burgeroorlog te ontketenen, dadelijk hebben we vernietigingskampen.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:25:54 #74
3542 Gia
User under construction
pi_25248354
Hoe willen ze dat dan doen met de belastingaangifte, want wie geen rente betaald kan dat ook niet aftrekken. Toch? Of moet het belastingstelsel daar dan ook maar aan aangepast worden.

Wanneer gaan zij zich eens aanpassen aan Nederland, in plaats van andersom!
pi_25248357
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Het gaat om wetgeving. Het gaat er ook om dat moslims zich blijkbaar weer eens geen zak willen aantrekken van het Westen en alles zo willen inrichten zodat het voor moslims weer meer op een islamitische staat lijkt. Banken zullen zich er ongetwijfeld aan verrijken. Dit ligt dieper dan de aktie zelf. Banken gaan gewoon mee in de argumenten van de Sharia. Puur uit winstbejag. Lijkt mij beter dat banken eerst eens naar de Sharia in geheel gaan kijken.
Het is het idee van de BANKEN, in Engeland is dat allang ingevoerd en daar werkt het gewoon goed. Zit niet zo te kankeren zeg, dit is nu eenmaal de VRIJE marktwerking die in het westen geldt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_25248359
quote:

[..]

Je snapt de achterliggend laag niet. Het gaat stap voor stap. Dadelijk is er een andere Shariawet die weer zegt dat Moslims geen belasting mogen betalen. Benieuwd hoe xenofoob de fiscus zal reageren. In feite is het betalen van belasting al een soort rente, dus hup hup Moslims, protesteren!
Het lijkt me vrij zinloos om een discussie aan te gaan met iemand die denkt dat belasting een vorm van rente is. Maar als je gewoon lekker andermans argumenten wil negeren en alles wil doen om hoe dan ook de Islam zwart te maken, ga je gang. Mij zal je dan niet meer zien, dus dat heb je alvast bereikt.
pi_25248366
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:25 schreef Aaahikwordgek het volgende:

Het gaat om de achterliggende gedachte van zo'n Sharia.
Er is geen achterliggende gedachte bij banken in dit geval. Die willen alleen maar zoveel mogelijk klanten en dus zo veel mogelijk geld verdienen.

Jij zoekt er een achterliggende gedachte achter.
pi_25248370
Vraag ik me af of dan de huurwaardeforfaitbijtelling aanvechtbaar wordt en hoe is het dan gesteld met de OZB en andere zaken waarvan de aanslagen gestoeld zijn op eigenaar/bewoner.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:27:50 #79
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25248378
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Er wordt in een behoefte voldaan door een bank met middelen die binnen de Joods-Christelijke humanistische verlichte wetgeving vallen, wat nooit een verkeerd signaal kan zijn.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:27:54 #80
115441 VijfdeColonne
pi_25248379
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:23 schreef schatje het volgende:
Wat is nu precies het probleem?? Je kunt je gewoon laten bekeren tot moslim. Dan kun je ook van dergelijke diensten gebruik maken. We worden gewoon alvast klaar gestoomd voor de sharia-wetgeving die hier over een pak hem beet tien jaar wordt ingevoerd. Ook Heineken speelt er alvast op in. Die komen met een alcoholvrij biertje op de markt. Het lijstje wordt dus steeds langer. Ik zeg je, er is geen ontkomen meer aan. Ik ga zometeen ook maar vast een hoofddoekje op de markt kopen .
Ik kan je Manzara in Amsterdam aanraden. Daar verkopen ze niet alleen sluiers, maar ook bijpassende rokken, truien, enz. En dat voor een redelijke prijs. Natuurlijk hebben we in NL nog niet zoveel keuze als in islamitische landen als Marokko en Turkije, maar alles heeft zijn tijd.
pi_25248389
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:25 schreef Gia het volgende:

Hoezo zij?? Zij komen niet met dit initiatief??
pi_25248393
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:25 schreef Gia het volgende:
Hoe willen ze dat dan doen met de belastingaangifte, want wie geen rente betaald kan dat ook niet aftrekken. Toch? Of moet het belastingstelsel daar dan ook maar aan aangepast worden.

Ik ben Gia, de gelegenheidschristen, en kan niets anders dan kankeren op moslims

"Banken willen extra service bieden voor moslims" (marktwerking, stap afkomstig van bank, moslims dwingen niemand)

Gia: "Wanneer passen die moslims zich aan, in plaats van andersom"
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:29:15 #83
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_25248400
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:27 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Er is geen achterliggende gedachte bij banken in dit geval. Die willen alleen maar zoveel mogelijk klanten en dus zo veel mogelijk geld verdienen.
Er is wel degelijk een achterliggende gedachte bij de banken. Die heet kapitalisme. Ze hebben er alleen een sausje overheen gegooid zodat niet iedereen dat ziet.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:31:06 #84
115441 VijfdeColonne
pi_25248419
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik ben Gia, de gelegenheidschristen, en kan niets anders dan kankeren op moslims

"Banken willen extra service bieden voor moslims" (marktwerking, stap afkomstig van bank, moslims dwingen niemand)

Gia: "Wanneer passen die moslims zich aan, in plaats van andersom"
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:32:27 #85
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_25248439
quote:
Wat is nu precies het probleem?? Je kunt je gewoon laten bekeren tot moslim. Dan kun je ook van dergelijke diensten gebruik maken. We worden gewoon alvast klaar gestoomd voor de sharia-wetgeving die hier over een pak hem beet tien jaar wordt ingevoerd. Ook Heineken speelt er alvast op in. Die komen met een alcoholvrij biertje op de markt. Het lijstje wordt dus steeds langer. Ik zeg, er is geen ontkomen meer aan. Ik ga zometeen ook maar vast een hoofddoekje op de markt kopen .
Wordt jij dan mijn hoertje??

FF serieus mensen, dit is echt te triest voor woorden. Als je nou eens rustig je hoofd uit je reet haalt en rondkijkt in de wereld dan zul je misschien zien hoe bedrijven hun geld verdienen... Door in te spelen op individuele wensen van hun klanten. Dit is geen JFK conspiracy theory, dit is gewoon hoe een economie werkt. Verder heb ik gehoord dat Rottumeroog nog steeds Islamvrij is...
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_25248466
D1, schatje was sarcastisch

Edit: ow, dat had je al door, sorry, ik las je post verkeerd
Allah Al Watan Al Malik
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:35:11 #87
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248476
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:29 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Er is wel degelijk een achterliggende gedachte bij de banken. Die heet kapitalisme. Ze hebben er alleen een sausje overheen gegooid zodat niet iedereen dat ziet.
Moslims en kapitalisme, als dat maar goed gaat met de Sharia. Als het er niet in wil dat banken de sharia gebruiken als erkenning voor een nieuwe produktlijn voor moslims, dan hou ik maar op met de discussie. Ja, het zijn banken die een opportunity zien, maar dat is op aangeven van de klant, de moslim. Die gebruikt de sharia als reden, een sharia die niet geldt in Nederland.

Van het ene komt het andere, het belastingstelsel is het volgende doelwit.

Van mijn geloof en wetgeving mag je geen belasting betalen, waar blijft de erkenning voor mijn geloof en wetgeving?
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:35:50 #88
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_25248489
Hahahaha, mijn fout. Is vroeg, ben brak, en een beetje in een militante bui door al deze onzin...

@ Schatje: Mijn welgemeende excuses...
pi_25248495
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:35 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Moslims en kapitalisme, als dat maar goed gaat met de Sharia. Als het er niet in wil dat banken de sharia gebruiken als erkenning voor een nieuwe produktlijn voor moslims, dan hou ik maar op met de discussie. Ja, het zijn banken die een opportunity zien, maar dat is op aangeven van de klant, de moslim. Die gebruikt de sharia als reden, een sharia die niet geldt in Nederland.

Van het ene komt het andere, het belastingstelsel is het volgende doelwit.

Van mijn geloof en wetgeving mag je geen belasting betalen, waar blijft de erkenning voor mijn geloof en wetgeving?
Belasting betalen doe je direct of indirect aan de overheid, heeft niets met vrije marktwerking te maken. Het gaat hier niet om staatsbedrijven ofzo.
Allah Al Watan Al Malik
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:38:38 #90
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248526
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Belasting betalen doe je direct of indirect aan de overheid, heeft niets met vrije marktwerking te maken. Het gaat hier niet om staatsbedrijven ofzo.
Lul dan ook maar niet als moslim over marktverovering in Islamitische landen door kapitalistische bedrijven. Of de aanwezigheid van Shell in Afrikaanse landen, dat bedrijf probeert gewoon lekker geld te verdienen en hoeft geen enkele wetgeving na te leven of rekening te houden met geloven.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:38:47 #91
31101 _Led_
pi_25248530
* L.Denninger nomineert Aaahikwordgek voor de "Grootste zeikerd van vandaag" award.
zzz
pi_25248551
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:14 schreef Aaahikwordgek het volgende:MONGOOL, dan hoeft de bank het ook niet in te voeren he? Want ze doen het vanwege die Shariawetgeving. Die erkennen ze blijkbaar.
Ze erkennen volgens mij gewoon nog de nederlandse wetgeving, ze herkennen alleen een doelgroep als ze er één zien.

Er zijn mensen die het verbod op woeker nog respecteren en dus geen lening, hypotheek etcetera af willen sluiten. Toch bestaat er in de moderne wereld een behoefte aan dit soort diensten, ook voor dit soort mensen.

In de islamitische wereld is dit probleem opgelost door speciale constructies te bedenken waardoor er op papier geen rente gevraagd wordt maar waar de geldschieter toch voldoende ingedekt is en gecompenseerd wordt dan zijn rentevragende collega's. Je kan het bijvoorbeeld vergelijken met huurkoop: als ik bij Skala een TV koop betaal ik maar een klein bedrag per maand en na een bepaald aantal termijnen hoef ik die niet meer te betalen en mag ik de TV toch houden. Als ik alle termijnen bij elkaar optel kom ik op een veel hoger bedrag uit dan de normale verkoopprijs van de TV, toch heb ik geen moment rente betaald.

Of dit hypocriet is of niet laat ik in het midden: Niet meer of minder dan de christenen die in de middeleeuwen bij joodse bankiers aanklopten omdat christenen geen geld tegen rente mochten uitlenen.

De bekende banken hebben nu een keuze: of ze houden het bij hun oude, normale, oerhollandse leningen en hypotheken en zien een hoop klanten aan hun neus voorbijgaan of ze passen hun dienstverlening een beetje aan en verdienen nog wat. Je kan het vergelijken met het schap voor vegetariërs in de supermarkt. Als ze zich er even voor inspannen lukt het ook nog vast om binnen een paar jaar de kleinere gespecialiseerde islamitische banken weg te concurreren.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_25248561
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Lul dan ook maar niet als moslim over marktverovering in Islamitische landen door kapitalistische bedrijven. Of de aanwezigheid van Shell in Afrikaanse landen, dat bedrijf probeert gewoon lekker geld te verdienen en hoeft geen enkele wetgeving na te leven of rekening te houden met geloven.
Je hebt je te houden aan de wetgeving van de staat als "kapitalistisch" bedrijf, zolang dit initiatief van de banken gewoon kan volgens de regelgeving in NL heb jij pech. Niemand zit te zeiken over de bedrijven in Islamitische landen.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:42:55 #94
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_25248588
Dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door Dante_A op 25-02-2005 12:48:05 ]
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:46:39 #95
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248629
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:40 schreef Alecks het volgende:

[..]

Ze erkennen volgens mij gewoon nog de nederlandse wetgeving, ze herkennen alleen een doelgroep als ze er één zien.

Er zijn mensen die het verbod op woeker nog respecteren en dus geen lening, hypotheek etcetera af willen sluiten. Toch bestaat er in de moderne wereld een behoefte aan dit soort diensten, ook voor dit soort mensen.

In de islamitische wereld is dit probleem opgelost door speciale constructies te bedenken waardoor er op papier geen rente gevraagd wordt maar waar de geldschieter toch voldoende ingedekt is en gecompenseerd wordt dan zijn rentevragende collega's. Je kan het bijvoorbeeld vergelijken met huurkoop: als ik bij Skala een TV koop betaal ik maar een klein bedrag per maand en na een bepaald aantal termijnen hoef ik die niet meer te betalen en mag ik de TV toch houden. Als ik alle termijnen bij elkaar optel kom ik op een veel hoger bedrag uit dan de normale verkoopprijs van de TV, toch heb ik geen moment rente betaald.

Of dit hypocriet is of niet laat ik in het midden: Niet meer of minder dan de christenen die in de middeleeuwen bij joodse bankiers aanklopten omdat christenen geen geld tegen rente mochten uitlenen.

De bekende banken hebben nu een keuze: of ze houden het bij hun oude, normale, oerhollandse leningen en hypotheken en zien een hoop klanten aan hun neus voorbijgaan of ze passen hun dienstverlening een beetje aan en verdienen nog wat. Je kan het vergelijken met het schap voor vegetariërs in de supermarkt. Als ze zich er even voor inspannen lukt het ook nog vast om binnen een paar jaar de kleinere gespecialiseerde islamitische banken weg te concurreren.
Rente is juist een duidelijker manier om aan te geven waar je precies voor betaalt. Dat snappen de middeleeuwse sharia-aanhangers nog niet. Ze krijgen dus een sigaar uit eigen doos.
Rente is volledig begrijpelijk, waarom zouden banken kosteloos en risicovol geld uitlenen, terwijl ze dat geld ook hadden kunnen gebruiken voor aandelen of obligaties? Daar vragen ze dus een vergoeding voor ter compensatie. Dat moslims zich zo strikt aan die middeleeuwse wetten wil houden getuigt wederom van diepe domheid, want met huurkoop schieten ze uiteindelijk ook niks op en betalen ze zogenaamd voor de huur. Ze laten zich dus in feite oplichten, maar nee, de Sharia weet het beter, dus die lopen ze gedwee achterna. Blijft een gevaarlijk en achterlijk geloof.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 12:47:14 #96
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_25248633
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:35 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Die gebruikt de sharia als reden, een sharia die niet geldt in Nederland.
De sharia is hier totaal irrelevant. De sharia geldt niet in NL, er is niemand die zegt dat het wel zo is. Het enige wat er gebeurt is dat er een groep mensen is die behoefte heeft aan bepaalde financieele producten. Het leveren van deze financiele producten is NIET in strijd met de in NEDERLAND geldende wetgeving dus kan een bedrijf zo'n product leveren, een slim bedrijf doet dat ook als ze er winst op denken te kunnen maken.
quote:
Dat is prima maar in Nederland geldt de Nederlandse en Europese wetgeving. Daar dien je je dus aan te houden en die schrijft voor dat je belasting moet betalen. Jammer maar helaas.

Er zijn overigens wel landen waar je geen belasting zult hoeven te betalen. Liberia lijkt me een goede, of Darfur op dit moment.
pi_25248655
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:46 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Rente is juist een duidelijker manier om aan te geven waar je precies voor betaalt. Dat snappen de middeleeuwse sharia-aanhangers nog niet. Ze krijgen dus een sigaar uit eigen doos.
Rente is volledig begrijpelijk, waarom zouden banken kosteloos en risicovol geld uitlenen, terwijl ze dat geld ook hadden kunnen gebruiken voor aandelen of obligaties? Daar vragen ze dus een vergoeding voor ter compensatie. Dat moslims zich zo strikt aan die middeleeuwse wetten wil houden getuigt wederom van diepe domheid, want met huurkoop schieten ze uiteindelijk ook niks op en betalen ze zogenaamd voor de huur. Ze laten zich dus in feite oplichten, maar nee, de Sharia weet het beter, dus die lopen ze gedwee achterna. Blijft een gevaarlijk en achterlijk geloof.
Een systeem afkraken die je helemaal niet kent, daar ben je erg goed in
Allah Al Watan Al Malik
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 12:50:13 #98
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25248676
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je hebt je te houden aan de wetgeving van de staat als "kapitalistisch" bedrijf, zolang dit initiatief van de banken gewoon kan volgens de regelgeving in NL heb jij pech. Niemand zit te zeiken over de bedrijven in Islamitische landen.
Nee, maar ondertussen lekker mekkeren over de Amerikaanse invasie en bemoeienissen.
pi_25248687
Bepaalde bedrijven bieden ook producten aan die Kosher zijn, ondanks dat de Torah niet de Nederlandse wet is ...
Ditzelfde geld nu voor banken, die kunnen een bepaalde lening aanbieden, die ook voldoet aan bepaalde islamitische normen...

het voordeel is dat nederlandse moslims nu ook bij een nederlandse bank een lening kunnen afslutien, zonder te zondigen tegen hun leefregels ...
Dit bedrijf zal dat doen, omdat ze doorhebben dat bepaalde islamitische banken een sterke groei door hebben gemaakt, doordat deze een specifieke doelgroep aanspreken...

Het is volgens mij een goed iets dat een bedrijf deze keuze kan maken.
Of ben je van mening dat de Overheid dit zou moeten verbieden? Dat hier en dusdanige vorm van concurrentie-vervalsing van uitgaat dat 'Nederlandse' banken dit niet zouden mogen doen... ik denk dat dan juist sneller de nederlandse banken maken dat ze wegkomen uit Nederland.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_25248695
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 12:42 schreef Dante_A het volgende:
Dat is prima maar in Nederland geldt de Nederlandse en Europese wetgeving. Daar dien je je dus aan te houden en die schrijft voor dat je belasting moet betalen. Jammer maar helaas.
Juist.

Zolang het huis van de bank is, zoals aangeven in de OP, hoeft men dan ook geen vermogensbelasting te betalen TOTDAT het werkelijk 100% betaald en je eigendom is.

Ideale vorm van hypotheek: Huurkoop............ wel lusten en weinig lasten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')