abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 maart 2005 @ 16:05:59 #76
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25314394
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 12:19 schreef Cheiron het volgende:

, dat denk ik ervan. Net als dat ik denk over het feit dat het verschrikkelijk moeilijk is om als starter een huis te kopen.
1. Dat is echt onzin. Ik ben ook een starter en ik uit een heleboel huizen kunnen kiezen toen ik iets zocht in Den Haag. Zowel in het centrum, als meer aan de buitenkant.

2. Het is helemaal niet de bedoeling dat iedereen een huis kan kopen. Dat is misschien een idee dat is ontstaan in de luxe van de jaren '90. Ik vind dat als je het geld hebt dat je een huis moet kunnen kopen, als je dat niet hebt dan kan je gaan huren. Niks mis mee, zolang iedereen maar een dak boven zijn hoofd heeft.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 16:12:33 #77
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25314504
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 14:55 schreef Pietverdriet het volgende:

...Hypotheek rente moet worden afgeschaft...

Waarom? Dat maakt huizen alleen maar onbetaalbaarder.
Het is feitelijk een subsidie van het rijk aan de mensen die een huis kunnen betalen. Lijkt me niet de bedoeling eigenlijk. Ik vind het best als de overheid mensen wil steunen met regelingen, maar doe dat dan heel minimaal en alleen voor de mensen die het nodig hebben.

Heel langzaam zal dit moeten worden afgebouwd, met bijvoorbeeld 1 procent per jaar de komende 50 jaar ofzo. Tja, ik baal er ook van als dat gebeurt, want mijn hypotheekrenteaftrek gaat er ook aan. Maar vroeg of laat zal het toch moeten, want anders zorgt de EU er wel voor dat het wordt afgeschaft.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 16:16:51 #78
61927 DaveM
uitgefokt
pi_25314552
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je lult naar dat je verstand hebt, tup, probleem van de huizenmarkt is dat ie niet vrij is. De overheid heeft het monopolie.
Jullie hebben beiden gelijk.
De overheid beperkt (al dan niet terecht) het aanbod aan bouwgrond en in die zin is er dus allesbehalve een volledig vrije markt.

Helaas zijn "dankzij" de liberale invloed de grondprijzen wél volledig vrij en is grondpolitiek (pogingen om de commerciële exploitatie van grondschaarste te beperken) taboe verklaard.

Een slechtere combinatie kun je niet hebben.
Dit verklaart de overspannen markt en de veel te hoge prijzen voor zowel grond als huizen.

Helaas staan de enorme financiële belangen van bepaalde partijen een oplossing in de weg.
pi_25314622
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 14:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Woontorencomplexen hebben in binnen en buitenland laten zien dat ze niet zijn wat mensen willen en niet zo positief zijn.
Zou dat dan de reden zijn dat men in westpoint tilburg nog steeds niet alles verkocht heeft, of zou het komen omdat men voor 80m^2 275.000 euro vraagt, en je hierbij dan ook nog eens 200 euro per maand aan servicekosten/vve mag ophoesten.

Dat iedereen graag een vrijstaandhuis wil hebben, dat komt volgens mij voornamelijk door de eenzijdige berichtgeving in de media. Ik woon in een flat en ben er zeer tevreden mee, geen tuin om bijj te houden, een superuitzicht over de stad heen, weinig stookkosten.

Als we ook bijvoorbeeld eens naar rotterdam kijken , volgens mij zijn daar in de stad niet eens echt normale huizen te vinden, de meeste mensen wonen daar ook op verdiepingen.
pi_25314640
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 16:05 schreef IntroV het volgende:

[..]

1. Dat is echt onzin. Ik ben ook een starter en ik uit een heleboel huizen kunnen kiezen toen ik iets zocht in Den Haag. Zowel in het centrum, als meer aan de buitenkant.

2. Het is helemaal niet de bedoeling dat iedereen een huis kan kopen. Dat is misschien een idee dat is ontstaan in de luxe van de jaren '90. Ik vind dat als je het geld hebt dat je een huis moet kunnen kopen, als je dat niet hebt dan kan je gaan huren. Niks mis mee, zolang iedereen maar een dak boven zijn hoofd heeft.
Huren is helaas ook niet gemakkelijk.......
  dinsdag 1 maart 2005 @ 17:15:49 #81
61927 DaveM
uitgefokt
pi_25315184
quote:

2. Het is helemaal niet de bedoeling dat iedereen een huis kan kopen. Dat is misschien een idee dat is ontstaan in de luxe van de jaren '90.
Wiens bedoeling heb je het over?
Die van het kabinet?
Die zeggen anders dat het huidige (imo asociale) woonbeleid bedoeld is om het bezit van een eigen huis te stimuleren (aantoonbaar onzin maar dit even terzijde), maw het kabinet verzwijgt wel degelijk hun werkelijke agenda?
quote:
Ik vind dat als je het geld hebt dat je een huis moet kunnen kopen, als je dat niet hebt dan kan je gaan huren. Niks mis mee, zolang iedereen maar een dak boven zijn hoofd heeft.
Dus als overheidsbeleid ervoor zorgt dat huizen onnodig duur zijn en je kunt daar met je salaris geen hypotheek voor krijgen, mag je blij zijn dat je nog maandelijks een veel te hoge huur mag ophoesten?
  dinsdag 1 maart 2005 @ 17:35:02 #82
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25315403
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 17:15 schreef DaveM het volgende:

Wiens bedoeling heb je het over?
Die van het kabinet?
Die zeggen anders dat het huidige (imo asociale) woonbeleid bedoeld is om het bezit van een eigen huis te stimuleren (aantoonbaar onzin maar dit even terzijde), maw het kabinet verzwijgt wel degelijk hun werkelijke agenda?
Er is wat mij betreft een subtiel verschil tussen het stimuleren van het eigen huis bezit en het feit dat iedereen een huis moet kunnen kopen.
quote:
Dus als overheidsbeleid ervoor zorgt dat huizen onnodig duur zijn en je kunt daar met je salaris geen hypotheek voor krijgen, mag je blij zijn dat je nog maandelijks een veel te hoge huur mag ophoesten?
Het is een illusie om te denken dat iedereen, hoe laag het inkomen ook is, een huis kan kopen. Ongeacht het woningbeleid van de overheid heeft een huis een bepaalde kostprijs. Ook in de meest gunstige situatie (dus geen overspannen woningmarkt) kan je niet verwachten dat iedereen met een minimumloon de kostprijs van een eensgezinswoning kan betalen. Gelukkig is daar helemaal niks ergs aan, omdat er ook de mogelijkheid is om een woning te huren.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 18:39:55 #83
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_25316368
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 14:11 schreef Tup het volgende:
Ik begrijp dat overheidsrestricties de prijs opdrijven. Maar nog steeds: wie zegt dat dan de prijs omhoog moet. Zo langzamerhand lijken we te geloven in de maakbaarheid van alles (gentech, repressie, uitzetting), behalve als het gaat om "de markt":
- ingrijpen zorgt er voor dat de markt niet werkt
- de markt werk niet en dus moeten we ingrijpen
De kip of het ei.
Geen kip of ei, gewoon het vraag en aanbod principe dat de prijs beïnvloedt.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 19:10:33 #84
61927 DaveM
uitgefokt
pi_25316823
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 17:35 schreef IntroV het volgende:

Er is wat mij betreft een subtiel verschil tussen het stimuleren van het eigen huis bezit en het feit dat iedereen een huis moet kunnen kopen.
Ok, zoals je het schreef leek het alleen alsof je het standpunt van het kabinet verwoordde ipv jouw persoonlijke mening.
quote:
Het is een illusie om te denken dat iedereen, hoe laag het inkomen ook is, een huis kan kopen. Ongeacht het woningbeleid van de overheid heeft een huis een bepaalde kostprijs. Ook in de meest gunstige situatie (dus geen overspannen woningmarkt) kan je niet verwachten dat iedereen met een minimumloon de kostprijs van een eensgezinswoning kan betalen.
Wat dacht je van flatwoningen, vakantiehuisjes of oudere huizen (die nu massaal om commerciële redenen gesloopt worden)? Die kunnen ook door lagere inkomens gekocht worden.
Kwestie van de juiste keuzes maken als regering (minder afbraak, huren niet vrijgeven enz) iets wat ze wel doen, helaas alleen vanuit het standpunt van belanghebbende partijen ipv de minder gefortuneerde burgers.

En als grondspeculatie wordt aangepakt krijg je veel goedkope nieuwe bouwgrond erbij zodat ook goedkope huizen winstgevend gebouwd kunnen worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door DaveM op 01-03-2005 19:15:51 ]
  dinsdag 1 maart 2005 @ 22:27:19 #85
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25320321
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 09:47 schreef michiel5 het volgende:
Ik mis nog 1 andere verklaring voor de hogere huizenprijzen in Nederland:
De hypotheek rente aftrek. Ga maar na: als de rente niet meer aftrekbaar is, zullen mensen minder geld uit kunnen geven voor een huis waardoor de prijs zal dalen. Simpel vraag en aanbod verhaal.
Weet je hoeveel mensen dan een koophuis niet meer kunnen betalen of in de financiele problemen komen?

Dan moeten er echt veel hurenhuizen beschikbaar komen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25326977
Heb nog steeds maar een fatsoenlijke uitspraak gezien. Ik ben HBO en heb een vriendin. Maar voor een normale hypotheek koop je hier geen huis. Dan moet je al snel >x5 inkomen lenen en dat lijkt me teveel als ik kinderen wil. Ja een starterswoning (140k) maar daar zijn we niet voor uitgeloot.
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
pi_25327095
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 09:00 schreef BartvdBk het volgende:
Heb nog steeds maar een fatsoenlijke uitspraak gezien. Ik ben HBO en heb een vriendin. Maar voor een normale hypotheek koop je hier geen huis. Dan moet je al snel >x5 inkomen lenen en dat lijkt me teveel als ik kinderen wil. Ja een starterswoning (140k) maar daar zijn we niet voor uitgeloot.
En je wil vast ook nog een auto, een platte tv en twee keer per jaar op vakantie.

Tja, je kan niet alles hebben hè.
T-Mobile
  woensdag 2 maart 2005 @ 10:24:15 #88
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_25328300
quote:

[..]

Die discussie heb ik al een keer gevoerd:
1- Amsterdam, daar werk ik, woon ik nu en zou ik graag willen blijven wonen. En daar zijn de gemiddelde starteswoningen tegen de 2 ton aan. Nu verdien ik leuk, maar dat is VEEL geld.

2- Nee, huren in Amsterdam is een optie Jammer dat je minstens 10 jaar ingeschreven moet staan voor een woning. Dan is kopen als snel een optie he...
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  woensdag 2 maart 2005 @ 10:54:25 #89
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25328820
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 10:24 schreef Cheiron het volgende:

[..]

Die discussie heb ik al een keer gevoerd:
1- Amsterdam, daar werk ik, woon ik nu en zou ik graag willen blijven wonen. En daar zijn de gemiddelde starteswoningen tegen de 2 ton aan. Nu verdien ik leuk, maar dat is VEEL geld.

2- Nee, huren in Amsterdam is een optie Jammer dat je minstens 10 jaar ingeschreven moet staan voor een woning. Dan is kopen als snel een optie he...
Funda.nl
Plaats: Amsterdam
Prijs: 0 - 150.000

505 gevonden

Zit vast wel iets leuks tussen, toch?

Maar natuurlijk is de woningmarkt in Nederland verneukt. Er zijn het afgelopen jaar geloof ik rond de 60.000 nieuwe huizen gebouwd. Alleen ik vraag me af hoeveel huizen er het afgelopen jaar zijn gesloopt.

Waarom treedt de overheid niet harder op tegen coorporaties die niet genoeg bouwen? Er is toch vast wel een streefcijfer af te spreken voor sociale woningbouw en voor duurdere woningen. Als het aantal sociale woningen dan niet gehaald wordt, dan krijgt een andere organisatie de kans om te laten zien dat ze het wel kunnen.
pi_25328861
Ik ga niet opvakantie en de tv en auto zijn ouder dan 10jaar. Alleen met beleggingshypotheek kan je een fatsoenlijk huis kopen (= bouwval/ simpel huis waarvan vraagprijs verdubbeld is in 10 jaar). Maar ja ik ga denk ik niet meer reageren hier want dat heeft niet zoveel nut...Of kan mij iemand uitleggen waarom nederland zo;n Ruimtelijk Ordeningsbeleid heeft? Duitsland en Belgie kennen de problemen zoals hier niet (ja alleen prijsopdrijving door nederlandse kopers, dat wel).
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
  woensdag 2 maart 2005 @ 16:55:59 #91
61927 DaveM
uitgefokt
pi_25333524
uit een andere discussie:
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 15:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nog 1 ding, de overheid geeft helemaal niet teveel ruimte aan de markt juist het tegenovergestelde.
Zou je de markt compleet vrij laten dan is het snel afgelopen met de schaarste bijvoorbeeld want dan zou iedereen kunnen bouwen wat hij wil en waar hij wil.
Wat denk je dat er met vrije grondprijzen gebeurt als een huis op het platteland bouwen makkelijker wordt?
quote:
Dit lijkt me ook niet de oplossing maar het is pertinent oinjuist om te stellen dat de comercie te veel vrij spel heeft
Het bovenstaande voorbeeld toont nogmaals aan dat je het verkeerd ziet.
quote:
de markt probeert alleen het maximale rendement te halen uit de totaal verziekte markt en geef ze eens ongelijk.
Makkelijk geld "verdienen" wil iedereen ja, dus ik geef ze zeker geen ongelijk. Jammer dat de overheid dat niet tegenhoudt.
quote:
De overheid is immers de verzieker door te stellen hoeveel woningen een gemeente mag bouwen per jaar,
Als dat inderdaad waar is ben ik wel benieuwd naar het waarom. Enig idee?
quote:
waarna de gemeente het ook nog eens verziekt door de huizenbouwers te dwingen in een bepaald concept te bouwen.
Je bedoelt dat ze gedwongen worden om ook voor modale en lagere inkomens te bouwen en niet alleen villa's? Ik zie niet in wat daar nou op tegen kan zijn.
pi_25334912
quote:
Volgens prof. H. Priemus van de TU Delft vallen de geldbedragen die met de bouwfraude gemoeid waren "in het niet" bij de speculatiewinsten op de grondmarkt. Grondspeculanten kopen strategisch landbouwgronden op in de hoop dat deze in de toekomst een bouwbestemming krijgt. De boer krijgt ongeveer 4 euro per vierkante meter. Tegen de tijd dat de huiseigenaar mag afrekenen, kost diezelfde grond rond de 600 euro per vierkante meter.
Deze cijfers kloppen lang niet overal

Maar stel dat je 50 hectare koopt hoef je maar 20 kavels van 600 m2 te verkopen om winst te maken en met landbouwgrond te verpachten krijg je ook nog wel wat inkomsten.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 2 maart 2005 @ 18:56:25 #93
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25334949
Dikke kans dat jullie de uitzending van Zembla al gezien hebben, maar ik vond het goed aangeven dat de markt van alle kanten verziekt wordt.

Ook een ambitieus idee van ene René Strijland:
quote:
Huurders moeten rijker worden

Ingezonden

Links Nederland loopt te hoop tegen de huurliberalisering van minister Dekker. Er is een veel slimmere oplossing dan het onliberale wegpesten van ‘scheefwoners’.

12 januari 2005

René Strijland, ondernemer en vastgoedadviseur

Minister Dekker denkt dat ze dé oplossing heeft voor de volkomen vastgelopen woningmarkt: ze wil 25 procent van de huren vrijgeven. De prijs van die woningen, in gewilde wijken, staat voortaan los van het geldende woningwaarderingsstelsel. Waar veel vraag naar woningen is, zal door schaarste de marktprijs stijgen, terwijl de huren in achterstandswijken laag blijven. Het zou gaan om ongeveer 600.000 huurwoningen, een kwart van het totaal.
Hiermee hoopt de minister de scheefwoners, mensen met redelijke inkomens, te dwingen tot het kopen van een huis. Waarna dat huurhuis dan weer – met huursubsidie natuurlijk – kan worden toegewezen aan een armer gezin.

Huurders zijn niet soeverein
Minister Dekker zit dan wel bij een liberale partij, maar ze begrijpt niet helemaal hoe de markt werkt. Het probleem van de vastgelopen huur- en koopmarkt zit ‘m niet in het zogenaamde scheefwonen, huurders die (volgens het ‘genormeerde huurquotum’) te goedkoop wonen en daardoor de doorstroming zouden blokkeren. ‘Scheefwonen’ en ‘genormeerde huurquota’ zijn begrippen uit de achterhaalde, bureaucratische volkshuisvestingsideologie.

Het kernprobleem is dat huurders niet kunnen opereren op de woningmarkt als soevereine consumenten met keuzevrijheid. Huurders hebben domweg te weinig eigen vermogen om hun woonbehoeften op de markt tot gelding te kunnen brengen. En zullen dat vermogen ook nooit opbouwen als het systeem blijft zoals het is.
Het huurplan van Minister Dekkers maakt hen alleen maar nóg afhankelijker en duwt hen verder in het huursubsidiedoolhof. De échte oplossing van de problemen van de woningmarkt is een tweede, ditmaal definitieve privatisering van de woningcorporaties. En wel zo dat de huurders de eigenaren worden.

Gigantische stille reserves
In 1994 werden de woningcorporaties geprivatiseerd. De subsidierelatie met de Staat werd losgeknipt. De woningcorporaties moesten leren op eigen benen te staan. In ruil voor het kwijtschelden van de lopende bouwschulden aan het Rijk moesten ze in het vervolg zelf nieuwe sociale huurwoningen financieren. De corporaties bouwen veel te weinig, maar ze hebben gigantische stille reserves, zoals blijkt uit een onderzoek van het Centraal Fonds voor de Volkshuisbesting. Dat berekende dat de corporaties gezamenlijk meer dan 10 miljard euro 'over' hebben. Reeds in 2006 zal dit bedrag waarschijnlijk zijn gegroeid met nog eens 5 miljard.

Een tweede, definitieve privatiseringsronde kan nu de huurders op eigen benen leren staan: het eigendom van de 2,4 miljoen corporatiehuurwoningen moet worden overgedragen aan de zittende huurders.

Verkocht – en dat is nieuw – tegen precies dezelfde netto lasten als in de huursituatie. Namelijk: verkocht tegen de boekwaarde. De maandelijkse woonlasten, inclusief verrekening huursubsidie, belastingaftrek en VvE-bijdrage, blijven dus gelijk en zullen op den duur zelfs dalen, omdat er nooit meer huurverhogingen komen. Daar staat wel een onderhoudsplicht tegenover, maar die wordt afgedekt door fondsvorming door de verenigingen van eigenaren.
Een op te richten Corporatie Hypotheek Bank moet huurders hypotheken gaan verstrekken voor hun huurwoning, uitgaande van gelijke netto woonlasten in de eigendomssituatie.

Zó kunnen huurders rijk worden
Huurders worden door deze eigendomsoverdracht eindelijk ook snel rijk: ze kunnen hun woning kopen vér onder de marktwaarde. De maandelijkse woonlasten blijven op hetzelfde peil; na dertig jaar zijn ze volledig eigenaar en hebben zo een appeltje voor de dorst opgebouwd, net als andere huiseigenaren.
Corporatiedirecteuren schatten dat ongeveer 1,6 miljoen huurders die overstap naar eigendom tegen dezelfde woonlasten zullen gaan maken, al zijn er ook die beweren dat ‘de huurders’ dit ‘niet willen’. (Maar dan doelen ze op de verkoop zoals die nu gaat: tegen de marktwaarde, minus een bescheiden korting voor mensen die hun eigen huurwoning kopen.)
De overblijvende 800.000 corporatiewoningen zijn dan voor doelgroepen als bejaarden, studenten en tijdelijk buitenlands personeel, dan wel zijn in te slechte bouwkundige staat om te verkopen. Natuurlijk hebben huurders die om persoonlijke redenen moeten of liever blijven huren, de vrijheid om dat te doen.

Zelfs bijstandsmoeders
Die 1,6 miljoen nieuwbakken woningeigenaren zullen in overgrote meerderheid gewoon in hun eigen woning blijven zitten, maar wel geleidelijk gaan investeren in het uitrustingsniveau: dakkapellen, keukens en zo meer. Leuk voor de Gamma en de kleine-klussenbranche.
Een klein deel, de zogenaamde scheefwoners (volgens Dekker), zal cashen en doorstromen naar een kwalitatief betere koopwoning. En dat is precies waar de koopwoningenmarkt om vraagt. Doorstroming door marktwerking en niet, zoals in het huurplan van VVD-minister Dekker, afgedwongen door toch niet werkende overheidsbureaucratie. Hogere bouwproductie door deze marktwerking is het gevolg. Iedereen tevreden.
Zelfs een bijstandsmoeder kan bij deze lage prijs, als ze wil, zonder al te veel risico de overstap naar woningeigendom en daarmee op den duur financiële zelfstandigheid maken.

In het huurplan van Minister Dekker heeft zij de bijkans gekmakende zekerheid tot aan de dood aan het huursubsidie-infuus te mogen liggen.
Ook op het integratiefront ontstaan interessante mogelijkheden: de veel voorkomende allochtone huurder verwerft eigendom en daarmee volgens de liberale ideologie meer betrokkenheid bij het gastland en de wijk, buurt en straat, in plaats van dat-ie van z’n miminumloon of wao-uitkering een huis in Turkije of Ghana bij elkaar spaart. Grotere sociale controle en meer stabiliteit in ‘allochtone’ woonbuurten is daarvan het gevolg.
Op leeftijd gekomen kan de allochtoon dan met een gerust hart huiswaarts keren met de opbrengst van de afgeloste woning contant in de tas: de basis voor een prettige oude dag in het dorp in de bergen.

Eigenbelang corporaties
Na deze verkoopoperatie houden de woningcorporaties, na aflossing van leningen en andere verplichtingen netto 50 miljard over. Experts hebben allang in de gaten dat in de corporatiesector een enorme hoeveelheid maatschappelijk kapitaal schuilt. Het is als de woningeigenaar die op driekwart van z'n hypotheeklooptijd ontdekt dat-ie vermogend geworden is: en dat dan maal 2,4 miljoen. Dat maatschappelijk kapitaal overtreft met gemak de aardgasbel in Slochteren. En die is eindig, zoals we ooit zullen ontdekken, terwijl de waardegroei van de corporatiewoningen vrolijk doorgaat.
Om die reden betwijfelen sommigen of mijn voorstel wel haalbaar is. De corporaties hebben net van de minister van Vrom uitzicht hebben gekregen op hogere huuropbrengsten; ze zijn toch niet gek? PvdA-Kamerlid Staf Depla mailde mij: we gaan toch niet wat we in een eeuw hebben opgebouwd nu voor afbraakprijzen aan de huurders verkopen? Dit is een variant op het aloude gezegde van de fabrikant en de pastoor: hou jij ze dom, dan hou ik ze arm.

Huurders zijn niet zielig
Mijn doel is uitdrukkelijk het gigantische vermogen dat besloten zit in het corporatiebezit te spreiden over de huurders, om die huurders rijk te maken. En daarmee zelfstandig optredende burgers op de woningmarkt. Corporaties zijn een middel en nooit een doel. Begin 20ste eeuw werden de eerste coöperatieve bouwverenigingen opgericht door de arbeiders zelf. Inmiddels zijn het bureaucratische marktinstellingen zonder enige tegenmacht van de woonconsumenten.
Het is onzin te veronderstellen dat al die 2,4 huurders zielig en dom zijn; het is de linkse ideologie die dit dicteert. Als mensen hun auto APK kunnen laten keuren en hun volkstuintje onderhouden, kunnen ze dat ook met hun huis.
Op dit moment bepalen politici en corporatiedirecteuren, die zelf profiteren van de waardestijging van hun woning, dat al die verpleegkundigen, agenten en onderwijzers maar tot Sint Juttemis afhankelijk moeten blijven. Met de liberaliseringsvoorstellen van minister Dekker (zo liberaal vind ik die niet) worden ze ook nog eens gestraft, terwijl ze de huidige marktprijzen, zeker in steden als Amsterdam, vaak net niet kunnen betalen.
Ik voorspel dat deze discussie alleen maar in verhevigde mate zal terugkomen. Door de lage rente, de waardestijging en de krappe woningmarkt zullen de corporaties (bij ongewijzigd beleid) zo ontstellend vermogend worden dat ze over tien jaar net zo veel hebben als het bedrag van de staatsschuld!

Nieuwbouw
Houden we de nieuwbouwopgave over. Voor een jaarproductie van 30.000 nieuw te bouwen sociale huurwoningen hebben de corporaties ongeveer 10 miljard euro nodig.
De Corporatie Hypotheek Bank, de grootste hypotheekverstrekker van het land, levert daarbij ook financieringskapitaal die deze bouwproductie tot diep in deze eeuw zal garanderen. Via die Corporatie Hypotheek Bank kan het proces ook sociaal gestuurd worden voor huurders die financieel misgrijpen.
Over hun bestaansrecht en werkgelegenheid behoeven corporaties zich geen zorgen te maken: ze hebben hun handen vol om die jaarproductie van 30.000 nieuwe sociale huurwoningen (het dubbele van het huidige aantal) te realiseren. Na tien jaar huurexploitatie worden die nieuwe woningen vervolgens weer aan de dan zittende huurders aangeboden volgens bovenstaand model. Van minvermogende starters op de woningmarkt worden zo, in een doorgaand proces, vermogende, soevereine woonconsumenten gemaakt.

Dat is nou liberalisme, minister Dekker.
De resterende 40 miljard moet door de corporaties worden afgedragen aan de Staat, die daarmee ons nationaal pensioengat kan volstorten of de staatsschuld kan inlossen. Met dit plan is zowel de vergrijzing (het pensioenprobleem) als de woningproductie tot 2050 afgedekt.
Ik denk dat zowel het toestaan van bouwen op je eigen grond (dus exit bestemmingsplannen), het vrijgeven van de huurprijzen en bovenstaande idee goed samen kunnen gaan. De positie aan de onderkant wordt versterkt, de markt wordt vrijer waardoor er minder belastinggeld verspild hoeft te worden en vraag en aanbod worden beter op elkaar afgestemd, mensen kunnen ruimer en vooral goedkoper wonen, grondspeculatie wordt weer echt speculatie ipv afwachten tot een of andere (corrupte) ambtenaar een beslissing neemt en het saaie rijtjeshuizen-wonen wordt eens verholpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 02-03-2005 19:01:38 ]
  woensdag 2 maart 2005 @ 23:27:24 #94
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_25338966
Het is voldoende om meer bouwgrond ter beschikking te stellen. Dan komt er eindelijk een einde aan de woningnood in NL. Dat mag ook wel na 60 jaar.

Snoeien in de vreemde wereld die HRA, huursubsidie, woningforfait en onroerendzaak-belasting heet is ook een goede zaak. Een einde aan de rondpompeconomie!
  donderdag 3 maart 2005 @ 08:22:22 #95
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_25342268
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 23:27 schreef bankrupcy het volgende:
Het is voldoende om meer bouwgrond ter beschikking te stellen. Dan komt er eindelijk een einde aan de woningnood in NL. Dat mag ook wel na 60 jaar.
Meer bouwgrond zonder het afschaffen van alle overbodige regelgeving zal weinig helpen op korte termijn. Bouwprojecten duren veel en veel te lang omdat er tig ambtenaren zijn die zich ermee mogen bemoeien, die allemaal bepaalde regels moeten verdedigen en zo hun eigen belangen hebben. Als de ambtenaren klaar zijn beginnen de inspraakprocedures. Dat schiet gewoon niet op. Men zal dus ook wat moeten doen aan de snelheid waarmee een bouwvergunning wordt afgegeven.
pi_25343437
Wat ook niet helpt is dat we nog steeds lopen te klooien met de VINEX nota uit 93 als geldend planologisch beleid . Die heeft aardig gewerkt (halverwege de jaren 90 is er vrij veel gebouwd) maar is nu uit de tijd.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_25346132
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 08:22 schreef NewOrder het volgende:
Als de ambtenaren klaar zijn beginnen de inspraakprocedures. Dat schiet gewoon niet op.
Idd.

Wat mij trouwens opvalt:
Dat de mensen die het hardste roepen dat de schuld van de hoge prijzen volledig bij de bureaucratie ligt (en vaak de factor commercie negeren omdat dat niet in hun liberale straatje past) en dat de problemen simpelweg opgelost kunnen worden door een hoop ambtenaren eruit te gooien en een hoop regels af te schaffen, vaak wel als eerste een procedure starten als er tegenover hun huis een woonwijk dreigt te komen (omdat ze bang zijn dat hun eigen huis daardoor minder waard wordt) en desnoods doorprocederen tot de Raad van State.

Dan komen alle regeltjes tot bescherming van het landschap en al die bureaucratische bezwaarprocedures ineens uitstekend van pas, stelletje hypocrieten dat het zijn!

Maw het is een illusie om te denken dat je wel even 90% van de ambtenaren en regels kunt wegsnijden, laat staan dat de woonsector daarna weer gezond zou zijn omdat er dan een vrije markt zou overblijven die alle problemen in no time zou oplossen.
pi_25346375
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 16:55 schreef DaveM het volgende:
uit een andere discussie:
[..]

Wat denk je dat er met vrije grondprijzen gebeurt als een huis op het platteland bouwen makkelijker wordt?
[..]

Het bovenstaande voorbeeld toont nogmaals aan dat je het verkeerd ziet.
[..]

Makkelijk geld "verdienen" wil iedereen ja, dus ik geef ze zeker geen ongelijk. Jammer dat de overheid dat niet tegenhoudt.
[..]

Als dat inderdaad waar is ben ik wel benieuwd naar het waarom. Enig idee?
[..]

Je bedoelt dat ze gedwongen worden om ook voor modale en lagere inkomens te bouwen en niet alleen villa's? Ik zie niet in wat daar nou op tegen kan zijn.
De vrije grondprijzen zullen niet worden opgedreven als het bouwen op het platteland makkelijker wordt. Wanneer een persoon op een stuk grond een huis wil bouwen is er geen ruimte voor speculatie, deze persoon kan immers net zo makkelijk uitwijken naar een ander stuk grond. Zo valt het hele kaartenhuis wat beteft grondspeculatie ineen.

Je hebt gelijk dat grondspeculatie het verkeerde beleid van de overheid aan het licht brengt (het is de executie van de fundamentele fouten in het beleid), er zijn dus twee oplossingen mogelijk: Of de overheid pas haar verkeerde beleid aan, of er komen extra restricties om de schadelijke gevolgen van het beleid te corrigeren. Het probleem met het tweede is dat het ingaat tegen een fundamenteel recht, de vrijheid om afspraken te maken, een stuk grond te kopen, etc. Dit heeft daarom niet de voorkeur. Het aanpassen van het restrictieve overheidsbeleid is daarom de enige juiste oplossing. Snap je waar ik heen ga?

Ook de enorme tegoeden van de woningcoorperaties kunnen alleen op de eerste manier worden vrijgegeven. Als je naar de eerdergenoemde uitzending van zembla kijkt zie je dat bij de gemeente alkmaar (als ik het goed herinner) alles tot de grens van de gemeente was volgebouwd, de woningcoorperatie kan geen enkele kant op, daarom besluiten ze het geld te besteden aan duurdere woningen, wat zoals jij zelf zegt een groot probleem is voor de onderkant van de markt.

Alle problemen op de woningmarkt komen voort uit het restrictieve overheidsbeleid, de speculatie is hier slechts een executie van - een executie die je niet kan inbinden omdat het gebaseerd is op fundamentele waarden.

Overigens is een ander punt dat aangepakt moet worden de vele tijd die nodig is mbt regelgeving.

[ Bericht 1% gewijzigd door HalfLife2ABC op 03-03-2005 17:34:28 ]
  vrijdag 4 maart 2005 @ 04:48:43 #99
46960 StefanP
polemicist
pi_25358751
Lachwekkend gewoon. Zo triest dat het grappig is. Wat een kloteland toch, dat Nederland.

Huizen zijn al jarenlang onbetaalbaar en dat komt door het achterlijke ruimtelijke beleid van de oveheid en de achterlijke hypotheekrente. Ik zeg het op Fok al jaren maar niemand interesseert het (ofwel domme studentjes die niets weten, ofwel huiseigenaren die zichzelf rijk rekenen met hun vroeger gekochte huis).

Ga gerust zo verder Nederland, met je wet uit 1920 of zo waarin staat dat er nergens gebouwd mag worden behalve binnen de stadsgrenzen. Zo kunnen de projectontwikkelaars, de gemeenten en vooral jullie zelf bakken met geld blijven incasseren terwijl Jan Lul een half miljoen gulden op tafel mag leggen voor een gemiddeld rijtjeshuis.

Alsof weilanden natuurgebied zijn, kom op zeg. Wat een onzin. Nederland ziet er sowieso al niet uit met alle nieuwbouwwijken vol identieke huizen. Dat gras maakt het heus niet leuker. Het zou naast het vrijgeven van alle weilenden rondom grote steden voor bouwdoeleinden ook aan te raden zijn die achterlijke welstandscommissies e.d. af te schaffen, zodat mensen tenminste een leuk huisje kunnen bouwen dat niet identiek is aan alle andere 100 in dezelfde straat.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  † In Memoriam † vrijdag 4 maart 2005 @ 04:58:08 #100
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25358755
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 04:48 schreef StefanP het volgende:

[...]
Dit is wmb je laatste waarschuwing. Iedere ochtend loop je wat topics af om te galbakken en altijd is je conclusie dat Nederland een kutland is. Dat weten we nu wel. Zoek dus een andere plek voor je dagelijkse galuurtje want hier is het genoeg geweest nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')