abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 februari 2005 @ 21:22:47 #51
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_25256382
In Amsterdam stijgen de huurprijzen van woningen die al in de jaren 70 waren afgeschreven nog altijd flink, want dat is "nodig"

[ Bericht 3% gewijzigd door HarigeKerel op 25-02-2005 21:39:54 ]
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  vrijdag 25 februari 2005 @ 21:38:35 #52
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_25256624
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 16:22 schreef du_ke het volgende:
eerder de projectontwikkelaars. Vinex was idd niet echt slim toen is te vroeg duidelijk geworden waar gebouwd zou gaan worden. Daar hebben een aantal projectontwikkelaars bijzonder veel mee verdiend.
Het zijn een hele hoop handen op een buik waar de gewone burger slachtoffer van wordt. Het is ook niet het moment om nu uit te gaan zoeken wie er nou de meeste schuld heeft. Er is een kritieke situatie ontstaan en daar zijn acute maatregelen voor nodig om hier verandering in aan te brengen. We kunnen niet nog eens 10 jaar verspillen aan discussies, onderzoeken enz. om uiteindelijk tot dezelfde conclusie te komen.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 22:04:18 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25257035
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:30 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ja dat ken ik, maar wijdsheid van het landschap vind ik ook erg belangrijk. Een paar huizen kunnen dat al snel verstoren.
maw jij hebt een huis en schijt aan de rest,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 02:49:14 #54
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25261272
Ik ben het helemaal met PietVerdriet eens. Als iedereen gewoon mag bouwen waar hij wil (evt. behoudens natuurgebieden) dan valt er niks meer te speculeren.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 04:34:25 #55
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_25261965
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:

En dat is heel (uniek) Nederlands
  zaterdag 26 februari 2005 @ 11:22:10 #56
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_25263309
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is het gebrek aan realisme bij veel mensen en dat zie je ook terug bij politieke partijen. Men is bang dat Nederland wordt volgebouwd en dat het open landschap verdwijnt. De ironie is echter dat het gevoel dat Nederland vol is juist toeneemt met het huidige beleid. Er moeten meer en meer huizen komen in hetzelfde gebied, met als gevolg dat ieder stukje groen en open ruimte in de directe woonomgeving wordt opgeofferd voor nieuwbouw. We komen dus steeds dichter op elkaar te wonen en dat zal uiteindelijk leiden tot nieuwe maatschappelijke problemen.

Bovendien gaat er sowieso wat veranderen in het open landschap. Veel boeren zullen de komende jaren gaan stoppen met hun landbouwbedrijf. De akkers die nu nog onderhouden worden gaan dan als het ware een eigen leven leiden. Het open landschap verandert in een verwilderd terrein. Als we nou slim zijn, dan kunnen we profiteren van het feit dat er landbouwgrond vrij komt door deze een nieuwe bestemming te geven.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 11:40:29 #57
45206 Pietverdriet
pi_25263538
Als je het groen hart, wat geen natuur gebied is, maar een intensief landbouw gebied, nu eens voor de helft tot een mooi natuurgebied maakt, en de andere helft voldoende huizen en parken aanlegt voor de hele randstad.
Dan heb je
1) Veel meer natuur
2) Voldoende huizen
3) Voldoende bedrijven terreinen
Probleem opgelost.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 11:42:45 #58
45206 Pietverdriet
pi_25263574
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:36 schreef Stuart het volgende:
Op zich niets mis mee, en een goede belegging om te bezitten
Nee, want het is een kunstmatig opgedreven prijs.
pi_25264606
Ik raad iedereen aan de desbetreffende Zembla-aflevering te bekijken:

http://portal.omroep.nl/mplayer?nav=vmanfCsHEbGcZtHjIqoZ
pi_25265507
De woningmarkt in Nederland is gewoon ziek, komt deels door de hypotheekaftrek en de huursubsidies. Daarnaast wordt de aanbod kunstmatig laag gehouden door de projectontwikkelaars, woningbouw stichtingen en de overheid, ze hebben er allemaal belang bij dat die schaarste blijft, zodat woningen bouwen een risicoloze onderneming is, waar ze bakken met geld kunnen verdienen.

De woningenbouw stichtingen doen hun werk niet, ze bouwen geen betaalbare woningen meer, ze breken goede woningen die 30 of 40 jaar oud af waar de hypotheek is afbetaald , door hier nieuwe woningen neer te zetten, waar die de oorspronkelijke bewoners de huur niet van kunnen betalen of er moet heel wat huursubsidies bij. De woningenbouw stichtingen wentelen hun verantwoordelijkheid om betaalbare woningen te bouwen af de overheid, van onze belastingcenten. Daarnaast gaan de prijzen van huurwoningen elk jaar automatische omhoog, wat het zijn van een woningbouwstichting een riscoloze bedrijfstak maakt, ze zijn er zeker van dat hun huuropbrengsten omhoog gaat.

Door de hypotheekaftrek, kunnen Nederlanders veel duurdere woningen betalen, dus dit drijft de prijs op., daarnaast kost dit wederom veel belastinggeld.

Daarnaast is veels te weinig bouwgrond beschikbaar, het ideaal van een Nederlander is eengezinswoning met tuintje. Als de grond schaars is, zou je eigelijk de hoogte in moeten, maar dat gebeurd niet, omdat het ideaal een eengezinswoning is. We hebben genoeg weidegrond in Nederland, we moeten die boeren gewoon uitkopen en hier huizen op zetten.

De huidige huizenbezitters hebben er ook belang bij dat de prijzen blijven stijgen , zodat hun huis steeds meer waard wordt.

[ Bericht 2% gewijzigd door rja op 26-02-2005 14:16:41 ]
  zaterdag 26 februari 2005 @ 15:17:43 #61
45206 Pietverdriet
pi_25266288
RJA
Het is vooral de overheid die de markt schaars houd, een project ontwikkelaar verkoopt liever 3 huizen waar ie 10.000 euro per stuk onder de streep verdient dan 1 waar ie er 25.000 euro aan verdient.
pi_25266504
Walgelijk dit beleid van de overheid. Oplossing:

-Procedures korter, maximaal 2 maanden tussen aanvraag en beginnen met bouwen.
-Restrictieve beleid opdoeken, overal mag gebouwd worden behalve in een aantal (natuur)gebieden.

Klaar.
pi_25267447
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 15:17 schreef Pietverdriet het volgende:
RJA
Het is vooral de overheid die de markt schaars houd, een project ontwikkelaar verkoopt liever 3 huizen waar ie 10.000 euro per stuk onder de streep verdient dan 1 waar ie er 25.000 euro aan verdient.
Ook de projectontwikkelaats hebben ook belang bij de schaarste op de markt, dat zorgt er voor dat ze hun huizen verkopen tegen een hoge prijs. Daarnaast verdienen ze veel geld met grondspeculatie.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 19:54:14 #64
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_25269765
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je het groen hart, wat geen natuur gebied is, maar een intensief landbouw gebied, nu eens voor de helft tot een mooi natuurgebied maakt, en de andere helft voldoende huizen en parken aanlegt voor de hele randstad.
Dan heb je
1) Veel meer natuur
2) Voldoende huizen
3) Voldoende bedrijven terreinen
Probleem opgelost.
En omdat de huizen goedkoper zijn kunnen we af met een lager salaris wat weer goed is voor onze concurrentiepositie.

Je zou haast vergeten dat onze pensioenen veelal zijn belegd in de hypotheken van onze veel te dure huizen
pi_25295946
of wat dacht je hier van.

Kabinet matst babyboomers
RICK VAN DER PLOEG

Tijdens de jaren negentig groeide de Nederlandse economie sneller dan in de rest van Europa. Dit poldermirakel was vooral te danken aan een inhaalslag, waarbij steeds meer vrouwen het leger van arbeidskrachten versterkten. Zo bleven de lonen relatief laag, steeg de arbeidsvraag en draaide de economie als een tierelier.

Nu is dit reservoir van arbeidskrachten bijna op en zit onze economie in het slop. De enige manier om lonen dan laag te houden en de economie te stimuleren is te zorgen dat mensen langer werken en later met pensioen gaan. Als dat niet lukt, moeten we genoegen nemen met lagere welvaart en afbraak van sociale voorzieningen. Bij ons worden immers veel minder uren gedraaid en meer vakantiedagen opgenomen dan elders in Europa en vervroegd pensioen is voor velen een recht geworden. In de Verenigde Staten en in Azië wordt veel meer en langer gewerkt dan in Europa.

De arbeidsduurverkorting en vervroegde pensionering in de jaren zeventig en tachtig hebben veel schade veroorzaakt. Deze afbraak van het arbeidsaanbod heeft geen extra werkgelegenheid opgeleverd, maar heeft de armoede slechts verdeeld. Nu de inhaalslag van vrouwen op de arbeidsmarkt bijna voltooid is, boeten we voor deze historische fouten.

Ook de oplopende kosten van de vergrijzing eisen een radicale koerswijziging. De pensioenkosten van de verdubbeling van het aantal 65-plussers ten opzichte van het aantal werkenden is alleen te financieren met een grotere en langduriger arbeidsinspanning.

De babyboomers hebben het nog nooit zo goed gehad. Ze hadden de banen voor het kiezen in de jaren zestig en daarna, en genieten van goudgerande - vervroegde - pensioenregelingen. De rekening wordt grotendeels afgewenteld op de twintigers, dertigers en veertigers van vandaag.

De vakbonden zijn de ongegeneerde belangenvertegenwoordigers van vijftigers en zestigers. Zie hun verwoede pogingen de babyboomers te vrijwaren van de versoberingen van de WAO, het prepensioen en de vut. Voor de jongere generaties is het kiezen of slikken, want de regering verklaart de cao's algemeen verbindend.

Mijn collega en dertiger Bas Jacobs heeft in de Volkskrant in detail op een rijtje gezet waarom het kabinet babyboomers ontziet en jongeren de rekening laat betalen. Zo konden de babyboomers en hun kinderen genieten van een riante studiefinanciering, terwijl de huidige studenten veel meer zelf moeten dokken. Babyboomers die hun huis hebben afgelost, hoeven geen eigen-woningforfait meer te betalen. Dit stuwt de huizenprijzen omhoog, wat gunstig is voor oudere en ongunstig voor jongere generaties.

De pensioenrechten van babyboomers zijn flink opgetuigd zonder dat ze daarvoor zelf betalen. Geen wonder dat het vermogen van de pensioenfondsen circa een derde lager is dan toekomstige verplichtingen. De jongere generaties zijn de pineut, want zij moeten extra premie betalen voor het zuiveren van deze tekorten. De hogere premies stuwen de arbeidskosten omhoog, hetgeen funest is voor de banengroei.

Het is een gotspe dat babyboomers jongere generaties de mond snoeren door te zeggen dat ze later flinke erfenissen zullen toucheren. Dat geldt voor de kinderen van rijke babyboomers, die aandelen en huizen erven. Jongeren met minder rijke ouders betalen de rekening. Dit betekent dat de solidariteit binnen toekomstige generaties wordt uitgehold. Ook is het bizar dat babyboomers beweren dat jongeren meer gaan verdienen dan zij. Immers, de babyboomers profiteren van de hogere inkomens van jongere generaties zolang pensioenen gekoppeld blijven aan lonen.

Het minste wat het kabinet kan doen is eisen dat de vele welvarende babyboomers zelf meebetalen aan de kosten van vergrijzing. Dat betekent dat rijke ouderen voortaan ook sociale premies moeten gaan betalen. Het betekent ook dat babyboomers duidelijk wordt gemaakt dat zij pas later met pensioen kunnen.

Een moeilijke boodschap. Moedige politieke rentmeesters wegen de belangen van jongeren en ongeboren generaties mee, ook al hebben die nog geen politieke stem.

Rick van der Ploeg is hoogleraar economie, Europees Universitair Instituut te Florence en Universiteit van Amsterdam, oud-staatssecretaris van OCW gedurende 1998-2002, en vertegenwoordiger voor Nederland in het Unesco Werelderfgoedcomité.
Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
  dinsdag 1 maart 2005 @ 10:22:33 #66
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25309178
Op de vrije markt is je gulden een euro waard.
Wasserwunderland
  dinsdag 1 maart 2005 @ 10:37:45 #67
45206 Pietverdriet
pi_25309386
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 10:22 schreef Tup het volgende:
Je lult naar dat je verstand hebt, tup, probleem van de huizenmarkt is dat ie niet vrij is. De overheid heeft het monopolie.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 12:00:49 #68
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25310634
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Je lult naar dat je verstand hebt, tup, probleem van de huizenmarkt is dat ie niet vrij is. De overheid heeft het monopolie.
Op wat? Ik heb mijn huis niet van de overheid gekocht.
Wasserwunderland
  dinsdag 1 maart 2005 @ 12:19:17 #69
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_25310941
quote:
Op maandag 28 februari 2005 10:58 schreef BartvdBk het volgende:
of wat dacht je hier van.

Kabinet matst babyboomers
RICK VAN DER PLOEG
, dat denk ik ervan. Net als dat ik denk over het feit dat het verschrikkelijk moeilijk is om als starter een huis te kopen.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  dinsdag 1 maart 2005 @ 12:29:31 #70
45206 Pietverdriet
pi_25311092
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 12:00 schreef Tup het volgende:

[..]

Op wat?
Het bouwrijp maken van grond.
pi_25311298
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het bouwrijp maken van grond.
En voornamelijk het toewijzen van bouwgrond.

Een mooi voorbeeld zijn ook de vakantie woningen die op redelijke stukjes grond neer worden gezet, tegen betaalbare prijzen, maar niet permanent bewoond mogen worden, terwijl deze wel permanent verhuurd mogen worden

Bij vakantiewoningen maken vaak de recreatie parken zelf de grond bouwrijp en heb je wel geen stoep voor de deur liggen, maar daar staan de betaalbare voordelen tegenover.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 13:07:54 #72
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_25311635
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 10:22 schreef Tup het volgende:
Helaas is er helemaal geen vrije markt. De overheid is degene die bepaalt waar gebouwd mag worden. Doordat er maar in zeer beperkte mate bouwgrond beschikbaar komt is er sprake van schaarste wat een negatieve invoed heeft op de prijs (vanuit de koper gezien). De hoge prijs van bouwgrond is direct gerelateerd aan het restrictieve beleid van de overheid.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 14:11:30 #73
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25312609
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 13:07 schreef NewOrder het volgende:
Helaas is er helemaal geen vrije markt. De overheid is degene die bepaalt waar gebouwd mag worden. Doordat er maar in zeer beperkte mate bouwgrond beschikbaar komt is er sprake van schaarste wat een negatieve invoed heeft op de prijs (vanuit de koper gezien). De hoge prijs van bouwgrond is direct gerelateerd aan het restrictieve beleid van de overheid.
Ik begrijp dat overheidsrestricties de prijs opdrijven. Maar nog steeds: wie zegt dat dan de prijs omhoog moet. Zo langzamerhand lijken we te geloven in de maakbaarheid van alles (gentech, repressie, uitzetting), behalve als het gaat om "de markt":
- ingrijpen zorgt er voor dat de markt niet werkt
- de markt werk niet en dus moeten we ingrijpen
De kip of het ei.
Wasserwunderland
  dinsdag 1 maart 2005 @ 14:34:30 #74
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_25312935
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 14:11 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik begrijp dat overheidsrestricties de prijs opdrijven. Maar nog steeds: wie zegt dat dan de prijs omhoog moet. Zo langzamerhand lijken we te geloven in de maakbaarheid van alles (gentech, repressie, uitzetting), behalve als het gaat om "de markt":
- ingrijpen zorgt er voor dat de markt niet werkt
- de markt werk niet en dus moeten we ingrijpen
De kip of het ei.
yay das toch logisch. Als er meer mensen een huis willen dan dat er huizen zijn > stijgen de prijzen.
Hypotheek rente moet worden afgeschaft. Overal moet gebouwd mogen worden behalve in natuurgebieden.
Ook moeten er in de steden meer hoge woontorens gebouwd worden zodat de steden compacter worden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 1 maart 2005 @ 14:55:39 #75
45206 Pietverdriet
pi_25313271
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 14:34 schreef BlaZ het volgende:

[..]

yay das toch logisch. Als er meer mensen een huis willen dan dat er huizen zijn > stijgen de prijzen.
tot een niveau wat we nu zien waar het voor starters vrijwel onmogelijk wordt op een huis volledig te financieren, en er nauwelijks meer huizen gebouwt worden maar er een enorm gebrek aan huizen is.
quote:
Hypotheek rente moet worden afgeschaft.
Waarom? Dat maakt huizen alleen maar onbetaalbaarder.
quote:
Overal moet gebouwd mogen worden behalve in natuurgebieden.
eens
quote:
Ook moeten er in de steden meer hoge woontorens gebouwd worden zodat de steden compacter worden.
Zouden we niet mensen zelf uit laten maken waar ze willen wonen? Woontorencomplexen hebben in binnen en buitenland laten zien dat ze niet zijn wat mensen willen en niet zo positief zijn.
Geef mensen de vrijheid om op een betaalbaar stukje grond zelf een huis te laten zetten.
Krijg je leuke en gevarieerde wijken van, en raken we af van de standaard rijtjesworst die we kennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')