Oscar-weekend. Dus.
Sideways: erg leuke Payne. Het lijkt behoorlijk op About Schmidt, maar dat is helemaal niet erg natuurlijk. De erg fijne cast en de erg fijne dialogen maken dit erg fijn. Er zijn wel wat grappen die een beetje karikaturen van de personages maken, maar ach. Fijn open einde ook. 8.
Ray: zoals bij zoveel biopics het geval is wordt er nogal aan overstating gedaan, zijn er vervelende verklarende flashbacks en duurt het behoorlijk wat te lang. Dat neemt natuurlijk niet weg dat Foxx ontzettend goed is, de score ontzettend tof is en dat dit dientegevolge ook prima wegkijkt. Verder is er ook niets mis met de regie enzo. Dat is het dan ook wel. Het voldoet in ieder geval prima als achtergrondvulling. 7.
Kinsey: ook deze biopic duurt veel te lang, maar overstating en vervelende flashbacks ontbreken gelukkig grotendeels. Net zoals echt drama, jammer genoeg. Het is allemaal nogal bescheiden en ingehouden, en dat zorgt ervoor dat dit absoluut niet slecht is, maar nog geen honderdste zo spraakmakend is als Kinsey zelf dat destijds was. 7-.
The Motorcycle Diaries: het begint allemaal erg tof, met goed acteerwerk, leuk doch lichtelijk spastisch camerawerk en een hippe soundtrack. Het is een beetje repititief, maar ach wat. Dan volgt er op twee derde een Ben Hur-iaanse wending, waardoor het geheel (net als in, bijvoorbeeld, Ben Hur) allemaal nogal saai en langdradig wordt. Ook vervelend is dat dan het 'Che-Guevara was zo-en-zo omdat zo-en-zo gebeurde (met overdramatisch muziekje)'-effect prominenter werd. Wel okay, maar meer om de sfeer dan iets anders. 7.
The Aviator: de eerste helft van Scorsese's versie van Citizen Kane is echt geweldig. Intens toffe sets, intens tof acteerwerk, intens tof sfeertje, enzovoorts. Scorsese neemt echter wat teveel hooi op z'n vork en in de tweede helft buitelen de verhaalelementen over elkaar heen, waardoor de film af en toe uit mijn handjes glipte en ik geen idee had waar dit in Godsnaam vandaan kwam of heen ging. Eenmaal aan het einde aanbeland viel alles toch weer in elkaar en in retrospect was dit een geweldige film. Wel jammer van die ene vervelende obligate biopic-flashback. 8,5.
Ik heb in de maand februari 32 films gezien. Daarvan zag ik er 10 in de bioscoop en ik had er 3 al eerder gezien.
Beste vijf:
1.
La Meglio Gioventù - 9
2.
The Aviator - 8,5
3.
Sweet Sixteen - 8,5
4.
Lightning over Water - 8+
5.
Drifting Clouds - 8+
Slechtste vijf:
5.
Boxcar Bertha - 5
4.
Dodgeball - A True Underground Story - 5
3.
Beverly Hills Cop 2 - 4+
2.
Voyage to the Planet of Prehistoric Women - 3+
1.
Wish Upon a Star - 2,5
Het was wel een okaye filmmaand, en ik heb voor mijn doen ontzettend veel gezien, maar echt veel meesterwerken zijn er niet voorbij gekomen.
![]()
.
[ Bericht 5% gewijzigd door Sai op 28-02-2005 23:08:05 ]