"American Psycho" ~ Bret Easton Ellis
Behoeft geen introductie, lijkt me.
Ik had de film lang geleden gezien, en ik krijg nu de indruk dat dat een braaf gecensureerde verfilming van het boek is. De film kon me niet schokken, maar was wel erg amusant. Het boek kan me tot nu toe ook nog niet echt schokken (en ik vraag me af of dat wel mogelijk is), maar de toon is harder dan die van de film. En dat is maar goed ook, want anders hoef ik het ook niet te lezen.
En met schokken bedoel ik overigens niet de hoeveelheid bloed die vergoten wordt, of de manier waarop de slachtoffers afgeslacht worden (ook al is er wat dát betreft nu al een duidelijk verschil tussen de film en het boek), maar meer de vertoonde psychische eigenaardigheden van Bateman. In het boek komt dat volgens mij veel meer tot zijn recht. Sommige gedachten zijn ook wel erg herkenbaar.
Hiervoor heb ik "Je gaat het pas zien als je het doorhebt" ~ Pieter Winsemius gelezen. Een verrassend boeiend boek, over o.a. leiderschap, kwaliteit en inzicht, met als centraal punt de visie van Johan Cruyff (en anderen) en zijn ervaringen als voetballer en coach. Het had nog wel wat uitgebreider mogen zijn, maar was inspirerend.
En dáárvoor dan weer "High Fidelity" ~ Nick Hornby. Leuk, maar de tip van de dag is: lees eerst het boek en kijk daarna de film. Het boek heeft niet echt toegevoegde waarde (zoals American Psycho dat waarschijnlijk wél heeft) wanneer je de film al hebt gezien. Voornamelijk omdat de film simpelweg briljant uitgewerkt is; Niet voor niets één van mijn favorieten.
[ Bericht 7% gewijzigd door Bombie op 06-03-2005 16:06:46 ]