inderdaad vaker aan bod gekomen, maar toch een andere benadering gekozenquote:Op vrijdag 18 februari 2005 23:54 schreef Alicey het volgende:
Dit onderwerp is al vaker ter sprake gekomen.
Bij evolutie draait alles om overlevingskansen. Met brakke vleugeltjes heb jij nog steeds meer kans om aan een belager te ontkomen dan zonder vleugels, dus is het niet vreemd dat brakke vleugeltjes snel terrein winnen t.o.v. dezelfde wezentjes zonder vleugels.
dan moet je deze info toch eens doorspelen naar de wetenschappers!!!quote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:25 schreef ATuin-hek het volgende:
Heb je wel es een vogelskelet gezien? Dat is zo fragiel dat het heel niet zo verbazend is dat er bijna geen fossielen zijn.
Bovendien is er een complete diergroep bekend van een soort ren/loop vogels. Soort half dino, half struisvogel. De theorie was dat die hun vleugeltjes al voor balans gebruikten.
ik zat er al op te wachtenquote:Op zaterdag 19 februari 2005 00:43 schreef ATuin-hek het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Feathered_dinosaur
Moet je kijken wat ik in een minuutje vind. Zal je bronnen maar es beter checken.
wat je verteld klinkt logisch, maar leg eens uitquote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:03 schreef notnajja het volgende:
Waar het om gaat is dat de evolutietheorie de enige wetenschappelijk verantwoorde theorie is die kan verklaren waardoor nieuwe soorten ontstaan, een proces dat zich NU afspeelt en dus gecontroleerd kan worden, wat niet geldt voor de scheppingstheorie (creationisme). In bijzondere omstandigheden kan iets heel snel ontstaan en dominant worden, denk ook aan de mens. Je vindt dan de eerdere vormen moeilijk terug. Vogels zijn ontzettend succesvol gebleken, maar hun ontstaan kan in een klein gebiedje op Aarde hebben plaatsgevonden. Daarna hebben ze zich heel snel verspreid.
Maar leg eens uit... Waarom ben je appels met peren aan het vergelijken?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:06 schreef Aegir het volgende:
wat je verteld klinkt logisch, maar leg eens uit
waarom is het dan zo dat alles wat wij maken via ontwerp gaat
je gaat toch niet beweren dat een vliegtuig zich langzamerhand heeft ontwikkeld
vanuit een stoomlocomotief
De mens schept zelf wel dingen, dat noemen we dan de culturele evolutie. Maar ook daarbij bouw je voort op iets wat er al is, je schept niet uit het niets.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:06 schreef Aegir het volgende:
[..]
Vreemde logica heb je.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:15 schreef Aegir het volgende:
simpel,
evolutie wordt zo gemakkelijk als waarheid aangenomen,
terwijl het bewijs ervan 'nog' lang niet rond is.
en alles wat we zelf doen is ontwerp
dan zou dat toch een veel logischere waarheid zijn
inderdaad van koets tot locomotiefquote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:14 schreef notnajja het volgende:
[..]
De mens schept zelf wel dingen, dat noemen we dan de culturele evolutie. Maar ook daarbij bouw je voort op iets wat er al is, je schept niet uit het niets.
Dat de mens dit kan wil niet zeggen dat er iets menselijks ten grondslag lag aan de oorsprong van nieuwe soorten. Zeker niet in de tijd voorafgaand aan het ontstaan van de mens.
Darwin kwam wel tot zijn theorie door te kijken naar hoe mensen duivenrassen fokten. Natuurlijke selectie is eenzelfde soort mechanisme als concurrentie: alleen de beste vorm overleeft. Overigens, een treinwagon heeft zich weldegelijk ontwikkeld (qua vorm) uit het idee van de koets.
Er is ook wel een evolutie van vormen die de mens heeft gemaakt.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ik ga nu slapen...
tja een beetje wel, via een voorzichtige om weg,quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:17 schreef P-Style het volgende:
[..]
Vreemde logica heb je.
Is dit trouwens het vervolg op je vorige topic? Evolutie of Intelligent Design?
Dat komt omdat vliegtuigen zich niet kunnen voortplanten, zelfs Fokkers nietquote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:06 schreef Aegir het volgende:
[..]
dat zou ik eerder omkerenquote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:20 schreef ATuin-hek het volgende:
En waarom zou de natuur werken zoals onze technologische geschiedenis?
Dat komt, denk ik, omdat je de essentie van de evolutie-theorie gewoon nog steeds niet snapt.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:20 schreef Aegir het volgende:
tja een beetje wel, via een voorzichtige om weg,
omdat ik vond dat niemand op mijn argumenten in ging
en gewoon z'n eigen onbewezen argumenten als waarheid nam
Behóórlijk ja!quote:ben lichtelijk eigenwijs zoals je merkt![]()
Je weet ook niet wat je wil he. Hier gebruik je het nog andersom.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:06 schreef Aegir het volgende:
[..]
Dat is toch op een bepaalde manier ook zo. Vliegtuigen zijn geevolueerd, langzaam verbeterd.Het grote verschil is dat er over vliegtuigen wordt nagedacht voordat ze gemaakt worden, dat geld voor vogels (en de natuur in 't algemeen) niet.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:21 schreef Aegir het volgende:
[..]
dat zou ik eerder omkeren
zou het niet logisch zijn dat onze technologische kennis en opbouw volgt vanuit de natuur
oh ik snap hem wel, maar hij is gewoon nog telkens niet bewezen en er wordt hier constantquote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:23 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dat komt, denk ik, omdat je de essentie van de evolutie-theorie gewoon nog steeds niet snapt.
[..]
Als je de evolutietheorie zou bevatten, dan zou je'm juist wèl logisch vinden en niet van dit soort topics openen.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:26 schreef Aegir het volgende:
oh ik snap hem wel, maar hij is gewoon nog telkens niet bewezen en er wordt hier constant
maar vanuit gegaan dat dat wel zo is.
daarnaast als je naar alle andere processen op aarde kijkt is de theorie helemaal niet logisch
Vertel, wat is er niet logisch aan de evolutie theorie?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:26 schreef Aegir het volgende:
[..]
daarnaast als je naar alle andere processen op aarde kijkt is de theorie helemaal niet logisch
behalve dan dat het vliegtuig niet voortkomt uit andere bestaande mechanismenquote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:25 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Dat is toch op een bepaalde manier ook zo. Vliegtuigen zijn geevolueerd, langzaam verbeterd.Het grote verschil is dat er over vliegtuigen wordt nagedacht voordat ze gemaakt worden, dat geld voor vogels (en de natuur in 't algemeen) niet.
lees de OPquote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:28 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Vertel, wat is er niet logisch aan de evolutie theorie?
Wat is er niet logisch aan de ontwikkeling van de vleugel?quote:
quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:35 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Wat is er niet logisch aan de ontwikkeling van de vleugel?
Dat niet elke tussenstap bewaard is gebleven doet toch niets af aan de mogelijkheid van die ontwikkeling. Zou je pas tevreden zijn als elke denkbare tussenstap als fossiel gevonden is?
waarom meest logisch?????????quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:55 schreef ATuin-hek het volgende:
Wetenschap zoekt doorgaans juist naar bewijzen tegen een theorie. Die zijn na mijn weten nog niet gevonden, ergo tot nu toe is het de meest logische verklaring voor het bestaan en ontwikkeling van de huidige soorten. Bovendien is er ook een behoorlijke stapel bewijzen en aanwijzingen voor evolutie. Dingen als het mooie voorbeeld hierboven van P-Style, simulatie's, microevolutie, etc.
pfffff welk topic heb jij gelezen???quote:Op zaterdag 19 februari 2005 02:03 schreef ATuin-hek het volgende:
Doe es wat voorbeelden dan. Vogelvleugel is niet overtuigend genoeg en imo al afdoende onderuit geschoffeld afgelope post's.
Zouden we weer iemand hebben die zijn eigen logica aan de natuur probeert op te leggen, en verbaasd is dat dat niet tot correcte resultaten leidt?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:20 schreef ATuin-hek het volgende:
En waarom zou de natuur werken zoals onze technologische geschiedenis?
De evolutietheorie is geen waarheid, alleen het meest passende model van de waarnemingen. Jij smijt constant erg onhandig met het woordje "waarheid".quote:Op zaterdag 19 februari 2005 02:26 schreef Aegir het volgende:
ik beloof je dat als jij daar de tijd voor neemt
ik dit hele topic nog eens opnieuw voor je zal typen
in het 'nederlands' zodat je het ook kunt lezen![]()
het is echter wel lollig dat waar de wetenschappers volmondig toegeven
nog helemaal geen bewijzen te hebben
jij dat al als waarheid ziet![]()
je bent een waar 'gelover' in de evolutie![]()
spreek je de volgende keer, ik ga pitten![]()
Nee he, toch niet weer hetzelfde gezever over (knie)gewrichten, het menselijk oog, de bombardeerkever, etc. etc. die zogenaamd niet kunnen evolueren. In je vorige topic is dit al lang en breed behandeld, maar je wil het gewoon niet begrijpen. Zelfs op de eerste pagina al van het topic claimde je dat evolutie onzin is, zonder je ook maar iets van de andere posts aan te trekken.quote:
Klopt, maar ja, niets is zeker, dus in zekere zin is alles een geloof.quote:
Omdat iedere andere verklaring nog minder waarschijnlijk is, aangezien die met een omweg alsnog tot dezelfde onvolkomenheden leidt als die de evolutietheorie tracht te verklaren.quote:
Onzin. Ik wil niet zeggen dat evolutie op alle punten even aannemelijk is, maar een aantal van de mankementen die jij hier oppert duiden op onwetendheid. Over dat missen van tussenvormen; als je wist wat er allemaal bij het ontstaan, bewaard blijven en vinden van een fossiel komt kijken, hoe astronomisch klein de kans is dat wij van een soort uberhaupt een fossiel vinden, wordt het een stuk plausibeler dat we van een heleboel tussenvormen (of andere vormen die we nog geeneens kennen!) nog helemaal niks hebben gevonden.quote:en er is een even grote stapel met bewijzen en aanwijzingen tegen evolutie
Hoezo weerquote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:22 schreef Alicey het volgende:
Zouden we weer iemand hebben die zijn eigen logica aan de natuur probeert op te leggen, en verbaasd is dat dat niet tot correcte resultaten leidt?
Omdat wij een bepaald doel hebben met de apparaten die we maken. Als we evolutie zouden gebruiken zouden we niet weten of datgene eruit komt wat we voor ogen hadden. Bij evolutie is er geen doel.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:06 schreef Aegir het volgende:
Je snapt natuurlijk ook dat dit onhaalbare kaart is, en erg kortzichtig om op grond hiervan een theorie te verwerpen, tussen elke gevonden "tussen vorm" zit namelijk weer een nieuwe "missing link". Of wil je dat er overblijfselen gevonden worden van bacterie nr. 1 t/m de laatste gestorven mens?quote:
Agh, toch nog telkens is evolutie het 'meest' logische systeemquote:Op zaterdag 19 februari 2005 12:35 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Omdat wij een bepaald doel hebben met de apparaten die we maken. Als we evolutie zouden gebruiken zouden we niet weten of datgene eruit komt wat we voor ogen hadden. Bij evolutie is er geen doel.
Bovendien zouden we dan te lang moeten wachten op een goed resultaat.
haha dit is echt mooiquote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:39 schreef Pool het volgende:
Misschien heeft God de wereld wel 3 minuten geleden geschapen. Met alles erop en eraan, waarbij ook ons eigen 'ingevulde geheugen' als zodanig is geschapen, waardoor wij denken dat er zoiets bestaat als een 'verleden'. Zolang die mogelijkheid bestaat is inderdaad geen enkele oorsprongtheorie bewezen. Sterker nog, op die manier kun je helemaal niets bewijzen.
Aan zulke theorieën heb je echter niets. Daarom gaat de wetenschap uit van een bepaalde materiële werkelijkheid. En vanuit die materiële werkelijkheid gezien is de evolutietheorie terecht de meest waarschijnlijke verklaring voor het huidige leven op aarde. Alleen wanneer je die materiële werkelijkheid verwerpt, kun je mijns inziens op andere uitkomsten komen, maar dan ben je ook buiten onze wetenschap getreden en bevind je je meer in spirituele sferen.
tja, dat klopt ik ben zeg maar de ongelovige thomas, alles moet in mijn geval bewezen zijn,quote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De evolutietheorie is geen waarheid, alleen het meest passende model van de waarnemingen. Jij smijt constant erg onhandig met het woordje "waarheid".
sorry, maar jij maakt gewoon teveel aannames,quote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:58 schreef MrData het volgende:
[..]
Nee he, toch niet weer hetzelfde gezever over (knie)gewrichten, het menselijk oog, de bombardeerkever, etc. etc. die zogenaamd niet kunnen evolueren. In je vorige topic is dit al lang en breed behandeld, maar je wil het gewoon niet begrijpen. Zelfs op de eerste pagina al van het topic claimde je dat evolutie onzin is, zonder je ook maar iets van de andere posts aan te trekken.
Wat heeft de lucht en het water trouwens met de evolutie-theorie te maken?
En ook al is het een geloof (wat het niet is), wat dan nog? Voel je je dan aangevallen in je eigen geloof, omdat evolutionisten geen schepper nodig hebben om te verklaren hoe de natuur is ontstaan?
uiteraardquote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:54 schreef Frezer het volgende:
[..]
Je snapt natuurlijk ook dat dit onhaalbare kaart is, en erg kortzichtig om op grond hiervan een theorie te verwerpen, tussen elke gevonden "tussen vorm" zit namelijk weer een nieuwe "missing link". Of wil je dat er overblijfselen gevonden worden van bacterie nr. 1 t/m de laatste gestorven mens?
volgens mij ben jij de enige die de lol ervan inziet omdat jij de enige bent die denkt dat evolutionisten evolutie als waarheid en niet als theorie zien, maar goed...als dat jou plezier oplevertquote:Op zaterdag 19 februari 2005 18:36 schreef Aegir het volgende:
[..]
uiteraardsnap ik dat dit onhaalbare kaart is, maar mijn lol zit er in om de overtuigde
evolutionisten uit te leggen dat zei ook nog telkens maar een 'geloof' zijn, met het grote
risicoom een mythologie te worden,
jij hebt toch ook wel eens lol met overtuigde christenen![]()
hmm als dat zo is vind je dan ook niet dat er wat al te denigrerend wordt gereageerdquote:Op zaterdag 19 februari 2005 18:54 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
volgens mij ben jij de enige die de lol ervan inziet omdat jij de enige bent die denkt dat evolutionisten evolutie als waarheid en niet als theorie zien, maar goed...als dat jou plezier oplevert
Wat er tot nu toe in dit en het vorige topic aan tegenargumenten is aangedragen is netjes en grondig ontkracht. Dus wat er dan verder nog te zeuren is...quote:Op zaterdag 19 februari 2005 18:57 schreef Aegir het volgende:
[..]
hmm als dat zo is vind je dan ook niet dat er wat al te denigrerend wordt gereageerd
op tegen argumenten, als het puur als theorie gezien wordt zouden mijn tegenargumenten
toch juist moeten leiden tot interessant debat wat er ontbreekt en waar dat stuk missende
info te zoeken/vinden![]()
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar zal toch maar een reactie geven. Meest logisch staat neem ik aan voor meest waarschijnlijk. Mijn inziens is de evolutie theorie de waarschijnlijkste theorie op dit moment omdat er aanwijzingen/bewijzen zijn gevonden van tussenvormen tussen organismen.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 18:22 schreef Aegir het volgende:
Agh, toch nog telkens is evolutie het 'meest' logische systeem![]()
haha dat is dus wat ik bedoelquote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:00 schreef ATuin-hek het volgende:
Ik vraag me af of de TS uberhaupt wel weet wat een theorie is.
als jij met een andere theorie zou komen gebaseerd op jouw waarnemingen zou men misschien wat serieuzer ingaan op je posts. ga je anders eerst even inlezen op http://www.talkorigins.org en http://www.fsteeman.dds.nl/index.htmlquote:Op zaterdag 19 februari 2005 18:57 schreef Aegir het volgende:
hmm als dat zo is vind je dan ook niet dat er wat al te denigrerend wordt gereageerd
op tegen argumenten, als het puur als theorie gezien wordt zouden mijn tegenargumenten
toch juist moeten leiden tot interessant debat wat er ontbreekt en waar dat stuk missende
info te zoeken/vinden![]()
Je doet zelf precies hetzelfde. Bovendien zou een antwoord hierop ook wel handig zijn (als je er weer bent).quote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:02 schreef Aegir het volgende:
[..]
haha dat is dus wat ik bedoel![]()
maar sorry ik moet er weer vandoor, had even snel tijd te reageren
ben benieuwd naar verdere reacties, zie het morgen wel
shit, moet nog even reageren,quote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:02 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar zal toch maar een reactie geven. Meest logisch staat neem ik aan voor meest waarschijnlijk. Mijn inziens is de evolutie theorie de waarschijnlijkste theorie op dit moment omdat er aanwijzingen/bewijzen zijn gevonden van tussenvormen tussen organismen.
Ook is in simulaties iig aangetoond dat het met een set regels en beginwaardes eenvoudige systemen automatisch ontwikkelen naar complexere. Dat laatste is geen bewijs voor de evolutie, maar toont wel aan dat evolutie mogelijk is.
Daarom is evolutie waarschijnlijker dan intelligent design waar totaal geen bewijzen voor zijn.
antwoord op?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:06 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je doet zelf precies hetzelfde. Bovendien zou een antwoord hierop ook wel handig zijn (als je er weer bent).
ik heb geen theorie, ik wurm me gewoon door alle theorien heenquote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:03 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
als jij met een andere theorie zou komen gebaseerd op jouw waarnemingen zou men misschien wat serieuzer ingaan op je posts. ga je anders eerst even inlezen op http://www.talkorigins.org en http://www.fsteeman.dds.nl/index.html
Mijn vraag of je weet wat een wetenschappelijke theorie is.quote:
ik heb je die lijst toch gegeven waarvan de wetenschappers zelf die de evolutiequote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:09 schreef ATuin-hek het volgende:
Kom dan es met een goed onderbouwd argument/experiment tegen evolutie dat niet onderuit te halen is. Dan hebben we iets om over te praten.
Of evolutie bewezen is of niet laat ik aan anderen over die er meer kennis van hebben (microevolutie is dacht ik wel bewezen en macroevolutie heeft nog problemen).quote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:06 schreef Aegir het volgende:
ben niet met je eens dat evolutie meer waarschijnlijkheid heeft,
dat hebben ze beide en beide zijn onbewezen,
en voor beide zijn aanwijzingen te vinden als je er voor open staat
Een theorie kun je niet bewijzen. Het gaat hier niet om wiskunde.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:16 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Of evolutie bewezen is of niet laat ik aan anderen over die er meer kennis van hebben (microevolutie is dacht ik wel bewezen en macroevolutie heeft nog problemen).
Maar ik sta open voor aanwijzingen van intelligent design. Al betwijfel ik dat die er zijn, omdat het me iets onbewijsbaars lijkt. Maar als je me een link/bron oid geeft wil ik het best eens doornemen.
Mja oke, heb je gelijk in.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:18 schreef Haushofer het volgende:
Een theorie kun je niet bewijzen. Het gaat hier niet om wiskunde.
Ej, ik ben een betweterquote:
Hehe, ach je bent tenminste betweterig op een gebied waar je verstand van hebt (althans meer dan de gemiddelde persoon). Alleen heb ik nu wel een gruwelijke hekel aan je gekregen omdat je me verbeterde. Dat begrijp je wel tochquote:
Dit en de vraag over wat een theorie is wordt weer prachtig omheengedraaid. Kan je ook hier es een antwoord op geven TS?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:58 schreef MrData het volgende:
Wat heeft de lucht en het water trouwens met de evolutie-theorie te maken?
als ik het kon vindenquote:Op zaterdag 19 februari 2005 20:00 schreef Bensel het volgende:
Jep, dat mag natuurlijk altijd
quote:Op zaterdag 19 februari 2005 20:13 schreef Bensel het volgende:
Okee, hier de link: [Centraal] Evolutie deel II
Volgens mij slaag je er niet in dat uit te leggen. Dat is vergelijkbaar met proberen uit te leggen dat het Christendom een wetenschap is. (slaat aldus als een tang op een varken)quote:Op zaterdag 19 februari 2005 18:36 schreef Aegir het volgende:
[..]
uiteraardsnap ik dat dit onhaalbare kaart is, maar mijn lol zit er in om de overtuigde
evolutionisten uit te leggen dat zei ook nog telkens maar een 'geloof' zijn, met het grote
risicoom een mythologie te worden,
jij hebt toch ook wel eens lol met overtuigde christenen![]()
Kansloos.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 23:46 schreef Aegir het volgende:
Evolutie is een Geloof
vogels zijn dermate afwijkend van andere schepselen dat,
als vogels geevolueerd zouden zijn, er honderdduizenden
overgangsvormen zouden moeten zijn.
met zo'n groot aantal overgangsvormen is het zeker dat
daarvoor fossiele aanwijzingen gevonden zouden zijn.
wat er in werkelijkheid gevonden wordt, is een volledige
afwezigheid van overgangsvormen in het fossiele materiaal.
Gelovigen zweven, ergens in het bronzen tijdperk.quote:dus: Evolutie Zweeft![]()
Valt wel mee. Het computerscherm voor mijn neus is een onweerlegbaar feit.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 11:35 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Klopt, maar ja, niets is zeker, dus in zekere zin is alles een geloof.
....................
Nee hoor. Het is voor jou een subtieve waarneming dat er een scherm voor je neus staat, en dat er een kop thee op je houten bureau naast staat. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze er ook daadwerkelijk zijn. Misschien ben jij niets anders dan een klompje hersenen in een laboratorium waar ze allerlei proeven doen met waarneming. Jij kan dat niet onweerlegbaar uitmaken.quote:Op maandag 21 februari 2005 10:33 schreef Godslasteraar het volgende:
Valt wel mee. Het computerscherm voor mijn neus is een onweerlegbaar feit.
Net als de kop thee op mijn houten bureau.
Macroevolutie ís microevolutie maar dan over een langere tijdspanne.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 19:16 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Of evolutie bewezen is of niet laat ik aan anderen over die er meer kennis van hebben (microevolutie is dacht ik wel bewezen en macroevolutie heeft nog problemen).
Maar ik sta open voor aanwijzingen van intelligent design. Al betwijfel ik dat die er zijn, omdat het me iets onbewijsbaars lijkt. Maar als je me een link/bron oid geeft wil ik het best eens doornemen.
Jij bent echter weldegelijk in staat om mijn posts te lezen. Waarop we moeten concluderen dat jouw klompje hersenen zich in hetzelfde laboratorium moeten bevinden.quote:Op maandag 21 februari 2005 10:51 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee hoor. Het is voor jou een subtieve waarneming dat er een scherm voor je neus staat, en dat er een kop thee op je houten bureau naast staat. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze er ook daadwerkelijk zijn. Misschien ben jij niets anders dan een klompje hersenen in een laboratorium waar ze allerlei proeven doen met waarneming. Jij kan dat niet onweerlegbaar uitmaken.
Vanuit jouw perspectief kan jij niet bewijzen dat ik een autonoom bewustzijn heb/ben. Misschien ben ik een hele goeie bot die de Turing-test zou doorstaan.quote:Op maandag 21 februari 2005 10:59 schreef Godslasteraar het volgende:
Jij bent echter weldegelijk in staat om mijn posts te lezen. Waarop we moeten concluderen dat jouw klompje hersenen zich in hetzelfde laboratorium moeten bevinden.
![]()
Nooit de matrix gezien? (okee, cliche, maar toch)quote:Op maandag 21 februari 2005 10:33 schreef Godslasteraar het volgende:
Ben het wel met je eens hoor, in principe vind ik dat feiten niet bestaan omdat alles subjectief is, maar "in de praktijk" werkt het natuurlijk wel zo.quote:Als een stelling of vermoeden onderbouwt wordt door een grote hoeveelheid bewijs dan kun je er van uit gaan dat het géén geloof is maar een feit.
Je zou ook kunnen beweren dat de uitspraak dat het morgen weer licht is buiten ook een geloof is. Het zou mogelijk kunnen zijn dat het donker blijft. Echter, de laatste 2 miljard jaar is het altijd weer licht geworden, en dus is de stelling dat er morgen ook weer een dag is geen geloof maar een statistische uitspraak gebaseerd op empirische ervaring
Het wordt natuurlijk anders als je beweert dat tot in de eeuwigheid elke dag het licht schijnt. De zon houdt er eens mee op.
Preciesquote:Gelovigen willen om hun eigen onzekerheid te overschreeuwen iedereen bij hun eigen onzekerheid betrekken en alles tot geloof verklaren. Onzin dus.
Nooit de matrix gezien? (okee, cliche, maar toch)quote:Op maandag 21 februari 2005 10:33 schreef Godslasteraar het volgende:
Ben het wel met je eens hoor, in principe vind ik dat feiten niet bestaan omdat alles subjectief is, maar "in de praktijk" werkt het natuurlijk wel zo.quote:Als een stelling of vermoeden onderbouwt wordt door een grote hoeveelheid bewijs dan kun je er van uit gaan dat het géén geloof is maar een feit.
Je zou ook kunnen beweren dat de uitspraak dat het morgen weer licht is buiten ook een geloof is. Het zou mogelijk kunnen zijn dat het donker blijft. Echter, de laatste 2 miljard jaar is het altijd weer licht geworden, en dus is de stelling dat er morgen ook weer een dag is geen geloof maar een statistische uitspraak gebaseerd op empirische ervaring
Het wordt natuurlijk anders als je beweert dat tot in de eeuwigheid elke dag het licht schijnt. De zon houdt er eens mee op.
Preciesquote:Gelovigen willen om hun eigen onzekerheid te overschreeuwen iedereen bij hun eigen onzekerheid betrekken en alles tot geloof verklaren. Onzin dus.
Nee hoor, hij bestaat helemaal niet. De suggestie van een ander persoon die jouw posts leest is, net als dat computerscherm en die kop thee, een projectie in het lab op jouw klompje hersenenquote:Op maandag 21 februari 2005 10:59 schreef Godslasteraar het volgende:
Jij bent echter weldegelijk in staat om mijn posts te lezen. Waarop we moeten concluderen dat jouw klompje hersenen zich in hetzelfde laboratorium moeten bevinden.
![]()
Turing Test? dat is nieuw voor mij, zal het later deze week bestuderen.quote:Op maandag 21 februari 2005 11:06 schreef Doffy het volgende:
[..]
Vanuit jouw perspectief kan jij niet bewijzen dat ik een autonoom bewustzijn heb/ben. Misschien ben ik een hele goeie bot die de Turing-test zou doorstaan.
Hoe dan ook, onweerlegbare feiten zijn bijzonder lastig te vinden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |