[edit]quote:Have the ice sheets always been stable?
Geological evidence shows that global sea level has
risen and fallen by 10 to 40 m many times during
the last 34 million years, with each cycle of sealevel
change lasting 40,000 or 100,000 years.
The sea-level changes imply that Antarctica had
extensive periods when its ice sheets were highly
unstable, fluctuating in volume by up to 80%. This is
thought to be particularly true between 34 and 15
million years ago when atmospheric CO2 levels were
twice as high and global average temperatures were
2 degree Celsius warmer, than in the year 1900. These are similar
to CO2 and temperature conditions predicted for the
next few hundred years!
Oef, die IPCC ligt momenteel nogal onder vuur. Verder blijkt binnen dat bureau ook een gigantische tweedeling te zijn, het lijkt er op dat het IPCC bewust met politiek wenselijke uitspraken komt. Cijfers liegen niet, misbruik daarvan wel.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 11:40 schreef Zwansen het volgende:
Die cyclus is toch vrij bekend in de wetenschap en in deze link die je gaf uit N.-Z. ( http://www.rsnz.org/education/alpha/Alpha120.pdf ) staat toch duidelijk dat de stijgingen van de afgelopen eeuw van CO2 en de temperatuur niet te wijten zijn aan de natuurlijke klimaat cyclus.
Kijk maar eens naar de voorspellingen voor de komende 100 jaar... Die zijn helemaal extreem.
Cijfers zijn trouwens van IPCC. http://www.ipcc.ch/about/about.htm
Vrij betrouwbare bron.
Is dat zo? IPCC hoort toch bij de VN? Of zegt dat ook al niets meer...quote:Op vrijdag 18 februari 2005 11:52 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Oef, die IPCC ligt momenteel nogal onder vuur. Verder blijkt binnen dat bureau ook een gigantische tweedeling te zijn, het lijkt er op dat het IPCC bewust met politiek wenselijke uitspraken komt. Cijfers liegen niet, misbruik daarvan wel.
Wat was volgens jou dan de oorzaak van de laaste ijstijd? De mens was toen nog helemaal niet ontwikkeld, en er waren ook nog veel minder mensen dan vandaag de dag.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:46 schreef Tha.Gnome het volgende:
Natuurlijk heeft de natuur z'n up en downs, maar het zal altijd hoe dan ook in evenwicht blijven.
Door toedoen van de mens (al is het maar 3%) verstoren wij al de natuurlijke balans.
Dat er eerder warmere perioden waren wil niet zeggen dat de huidige opwarming niet wordt veroorzaakt door door de mens. Evenmin wil het zeggen dat dat wél het geval is.quote:Op zondag 20 februari 2005 22:29 schreef speedfreak1 het volgende:
Overigens kun je ook naar de temperatuur van de laatste 10.000 jaar kijken, dan blijkt dat er zeker warmere perioden zijn geweest, waarin bovendien de mensheid ontwikkeling doormaakte.
Ik ken iemand die er op vakantie wasquote:En dat het weer op het ogenblik wat vreemd doet zal ik niet ontkennen, sneeuw op Mallorca is wel apart.
De boomringonderzoeken zijn gewoon te beperkt geweest, daarnaast hebben ze niet welgevallige resultaten doelbewust weggelaten. Cherry-picking wordt dat genoemd, oftewel het naar het resultaat toewerken. Deed ik op de middelbare school ook op uiterst geraffineerde wijze als de scheikundeproef niet lukte, maar ben toch met een 9 geslaagd. Alleen kon mijn gerotzooi geen kwaad, had geen maatschappelijke en economische impact, het gerotzooi met zulk onderzoek als dat van het IPCC kan wel kwaad.quote:Op zondag 20 februari 2005 22:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik ontken niks. Maar juist op die boomringonderzoeken was laats nogal wat kritiek met die heisa over de "hockeystick" van Kyoto...
Dat onderzoek bedoelde ik idd.quote:Op zondag 20 februari 2005 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Grrrrrr
de twijfels over de boomringen?
Je bedoelt het onderzoek van de klimaatstatisticus van de Universiteit van Virginia, Michael Mann
Meneer Mann had slechts op 10 lokaties steekproeven genomen,
Als je kijkt naar het onderzoek van Soon, dat meer dan 250 onderzoeken meenam kom je tot dit resultaat
[afbeelding]
quote:Jaaroverzicht 2004
Warm, zonnig en vrij nat
2004 was zonnig met landelijk gemiddeld 1734 zonuren tegen 1553 uren normaal. Gemiddeld over het land viel 862 mm neerslag, terwijl het langjarig gemiddelde 799 mm bedraagt.2004 is het achtste jaar op rij met een gemiddelde temperatuur van boven de 10,0 °C.!
Nee, maar dat onderzoek kan je ook zelf lezenquote:Op zondag 20 februari 2005 22:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat onderzoek bedoelde ik idd.
Maar als ik het goed zie gaat dat onderzoek van Soon dus alleen over de Sargasso Zee.
Dat Nederland zakt komt niet door mondiale stijging van het zeewaterniveau, maar door het kantelen van de continentale plaat. In de ijstijd was het noordelijk halfrond bedekt met ijs, toen dat terugtrok verminerde de druk op de continentale plaat. Zodoende kwam Nederland eerst een beetje omhoog, nu zie je dat Scandinavië stijgt, die stijging is al eeuwen aan de gang. Men verwacht dat in de verre toekomst de Botnische golf droog komt te liggen. Dat proces valt dus inderdaad niet te stoppen, en men zal het inderdaad tijdig moeten onderkennen. En nee, een milieuverdrag stopt platentektoniek al helemaal niet.quote:Op zondag 20 februari 2005 22:53 schreef -erwin- het volgende:
Leuk grafiekjeEchter is er wel een probleem met de hedendaagse opwarming, namelijk dat nederland een stukje onder de zeespiegel ligt, en dat we dus goed moeten oppassen. Zoals bekend zag de kaart van nederland er in de middeleeuwen ietsje anders uit.
Of dit wel of niet door de mens veroorzaakt wordt is irrelevant voor het probleem, maar wel voor de oplossing. Is het uberhaupt mogelijk om het te remmen, of is dijken bouwen de enige oplossing. De ene 'deskundige' beweert van wel. De ander van niet. Hoe moet ik als ondeskundige dan nog weten welk bewijs ik moet geloven? Ik ben geneigd te denken dat greenpeace etc het fout hebben, omdat zij het bijna altijd fout hebben, maar zeker weten doe ik dit niet.
Ik zie het, waar heb je die gegevens precies vandaan? Op de site van het KNMI kan ik eigenlijk maar weinig historische gegevens vinden.quote:Op zondag 20 februari 2005 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, maar dat onderzoek kan je ook zelf lezen
http://www.marshall.org/pdf/materials/132.pdf
Staat het
Verder over mijn laatste post in het vorige topic, zie je dus dat je verhaal dat er de laatste decennia een veel warmere zomers NL niet klopt? De periode 1900 tot 1950 had veel meer tropische dagen en hittegolven
In de jaren 40 waren er 42 tropische dagen, van 1950 tot 2001 45quote:Op zondag 20 februari 2005 22:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nog even over het weer in Nederland:
[..]
http://www.stichtingklimaat.nlquote:Op zondag 20 februari 2005 23:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik zie het, waar heb je die gegevens precies vandaan? Op de site van het KNMI kan ik eigenlijk maar weinig historische gegevens vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |