abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 maart 2005 @ 11:09:37 #151
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25377578
Let even op dat laatste regeltje inderdaad, ilona...Nederland is met de UK en Zweden het veiligste land qua verkeersveiligheid van Europa, en volgens veel onderzoeken zelfs ter wereld. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het rijexamen en de rijlessen, maar dat maakt er wel een heel groot deel vanuit! Er zijn zelfs heel veel buitenlandse ministeries die Nederlandse experts inschakelen om daar het systeem van rijopleidingen en -examens te verbeteren, dat zegt ook wel wat!

Natuurlijk is het vervelend dat je zo vreselijk veel geld kwijt bent voor je rijbewijs, maar persoonlijk hecht ik toch meer aan veilig over straat kunnen.

Natuurlijk kun je pech of geluk hebben in de "klik" die je hebt met je examinatrice/examinator. Maar in het algemeen is het gewoon zo dat je, als je zakt, je gewoon nog niet toe bent aan dat papiertje. Al blijft iemand anders de schuld geven is altijd prettig natuurlijk
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zaterdag 5 maart 2005 @ 11:13:58 #152
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25377632
Voor de statistiekjes:
quote:
Aantal verkeersdoden per 100.000 inwoners in 2002:
Verenigd Koninkrijk 6,0
Nederland 6,1
Zweden 6,3

[.... veel andere landen]

België 11,8
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_25377706
Ik voel me nooit onveilig, imho heb ik gewoon goed les gehad, + een foutloos examen.
pi_25378028
Ik moet zo weer gaan rijden .

Lekker door de sneeuw ploeteren (valt wel mee geloof ik vandaag)

Nou ja ik ga.
pi_25380701
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 11:45 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik moet zo weer gaan rijden .

Lekker door de sneeuw ploeteren (valt wel mee geloof ik vandaag)

Nou ja ik ga.
en je weet he, enkel de handrem gebruiken
De status 'bagger-user' voorbij
pi_25384017
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 11:13 schreef Hik het volgende:
Voor de statistiekjes:
[..]
onthoudt wel dit:
In Belgie heb je hetzelfde rijexamen met de rijschool als met je ouders. Dus als je ouders het slecht leren dan zak je gewoon. 2x zakken = rijlessen nemen (minimum 4u)

Je hoort nooit dat er ongelukken gebeuren door mensen die met een voorlopig (leer) rijbewijs rijden.
En onthoudt ook: de wegen in Belgie zijn een stuk (groooot stuk) onveiliger dan in NL, véél slechter aangeduidt etc. Ook de mentaliteit van jongeren is anders (alcohol achter stuur). Er vallen ongeveer ieder weekend 4 doden door dit!!)

denk echt niet dat het veel ligt aan de manier van rijbewijs halen.

Je hebt een rijbewijs nodig in deze wereld (voor véél beroepen dan toch). Ik vind dat zowel de armen als de rijken een goeie kans moeten krijgen.
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_25384129
Belgen zijn gewoon dom, ze krijgen echt wel goed les, maar ze zijn gewoon te simpel om goed aan het verkeer deel te nemen
pi_25390242
Ik heb nu ruim een week mijn rijbewijs en ik ben afgelopen week bij mijn schoonouders in België geweest.. Heb daar ook uiteraard een aantal kilometers gereden en dat is toch echt heel anders dan in NL. Er zijn ook wat andere regeltjes, heb het net nog ondervonden. Als je in BE van rechts komt en je stopt verlies je je voorrang.. Aangezien mij netjes geleert is om iedereen van rechts voor te laten gaan, stopte ik netjes en wilde diegene voorrang verlengen. Hij maar seinen dat ik moest rijden.. Ja wist ik veel dat dat zo is in BE..

Misschien handige site als je naar BE gaat: www.grensverkeer.nl
pi_25390415
Oja nog zoiets, let niet op me tekenkunsten, maar ze hebben ook van die logische verkeerslichten:

1) Rechtsaf toegestaan, rechtdoor niet.
2) Rechtdoor toegestaan, rechtsaf niet.
3) Rechtdoor en rechtsaf toegestaan.
  zondag 6 maart 2005 @ 09:58:34 #160
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25392664
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 18:56 schreef Virus3000 het volgende:
denk echt niet dat het veel ligt aan de manier van rijbewijs halen.

Je hebt een rijbewijs nodig in deze wereld (voor véél beroepen dan toch). Ik vind dat zowel de armen als de rijken een goeie kans moeten krijgen.
Je hebt gelijk dat er heel veel facetten zijn die bijdragen. Maar uit onderzoek blijkt toch dat een goede rijopleiding een zéér belangrijke factor is. Hoe men zich gedraagt in het verkeer (alcohol, hard rijden etc.) is nóg belangrijker en hoort daarom eigelijk ook onderdeel te zijn van een goede rijopleiding/examen. Nederland loopt behoorlijk voorop in het onderzoeken hóe dit zou kunnen en in de toekomst gaat "attitude" er zeker onderdeel van uitmaken. (Overigens focust dit onderzoek zich vooral op bestuurders onder de 24. Volgens alle statistieken maken zij vérreweg de meeste ongelukken en valt er in deze categorie ook het grootste aantal verkeersdoden)

Ik ben het helemaal met je eens dat iedereen (onafhankelijk van inkomen) een kans moet hebben op een rijbewijs. Maar ik hecht óók aan verkeersveiligheid. En hoewel in België álle ongeveer omstandigheden slecht zijn valt het niet te ontkennen dat hoe je geleerd hebt te rijden héél belangrijk is.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 15:10:44 #161
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_25427110
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:25 schreef MillFreak het volgende:
Oja nog zoiets, let niet op me tekenkunsten, maar ze hebben ook van die logische verkeerslichten:

[afbeelding]

1) Rechtsaf toegestaan, rechtdoor niet.
2) Rechtdoor toegestaan, rechtsaf niet.
3) Rechtdoor en rechtsaf toegestaan.
Dat is in Nederland ook hoor. Een stoplicht met een pijl geldt alleen in de richting van de pijl, een 'rond' stoplicht geldt voor de overige (danwel alle) richtingen.

Ik vind de Belgische variant eigenlijk wel efficient!
pi_25427179
Morgen om 8:55 mag ik voor het eerst op voor auto B. Beetje vroeg, maar wel lekker rustig op de weg in Haarlem
  dinsdag 8 maart 2005 @ 15:27:37 #163
95657 Fisher
I don't think, I drink!!
pi_25427328
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 15:16 schreef amokjeeh het volgende:
Morgen om 8:55 mag ik voor het eerst op voor auto B. Beetje vroeg, maar wel lekker rustig op de weg in Haarlem
Succes!!!

En je hebt opzich wel een fijne tijd zo'n beetje iedereen begint om 08.30 uur dus zoals je zegt lekker rustig
ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!!!!
pi_25427639
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 15:27 schreef Fisher het volgende:

[..]

Succes!!!

En je hebt opzich wel een fijne tijd zo'n beetje iedereen begint om 08.30 uur dus zoals je zegt lekker rustig
Thx, ja ik heb een aantal keer gelest om negen uur en dan is er echt geen kip op de weg. Heerlijk!

Weet iemand trouwens precies welke handelingen er van je verwacht worden voordat je daadwerkelijk weggaat?

Ogentestje en wat verder?
  dinsdag 8 maart 2005 @ 17:47:24 #165
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_25428176
quote:
Da's toevallig, ik heb overmorgen examen !!! En wel om 9.50. Hoop wel dat de ochtendspits dan wel genoeg is opgelost.

Voor zover ik weet doen ze eerst ogentestje, wat algemene vragen van de auto; dan onder de motorkap (is dacht ik niet altijd zo) en dan rijden.
Weet trouwens iemand of ze de speciale verrichtingen verspreid over het examen zelf doen of dat ze het op het eerst, of op het laatst doen ?

Heb je speciale verrichtingen nog extra geoefend ?
Ben je zenuwachtig ???

in ieder geval wens ik je een goede nachtrust en een goede afloop van het examen

Ik heb vandaag nog speciale verrichtingen geoefend ; maar fileparkeren ging echt voor geen meter. Ik doe het precies volgens de regels, maar hij gaat er maar niet goed in. Waar kan het aan liggen ?!

Mijn lesbak

[ Bericht 11% gewijzigd door Vassili_Z op 08-03-2005 18:09:36 ]
Era Vulgaris
pi_25428229
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 17:47 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Da's toevallig, ik heb overmorgen examen !!! En wel om 9.50. Hoop wel dat de ochtendspits dan wel genoeg is opgelost.

Voor zover ik weet doen ze eerst ogentestje, wat algemene vragen van de auto; dan onder de motorkap (is dacht ik niet altijd zo) en dan rijden.
Weet trouwens iemand of ze de speciale verrichtingen verspreid over het examen zelf doen of dat ze het op het eerst, of op het laatst doen ?

Heb je speciale verrichtingen nog extra geoefend ?
Ben je zenuwachtig ???

Ik heb vandaag nog speciale verrichtingen geoefend ; maar fileparkeren ging echt voor geen meter. Ik doe het precies volgens de regels, maar hij gaat er maar niet goed in. Waar kan het aan liggen ?!
Ook in Haarlem afrijden? toevallig hoorde ik net dat een kennis op dezelfde tijd als ik moet morgen. Gezellig

Enfin nee ben eigenlijk niet echt zenuwachtig, beetje spanning voor het presteren. Meer niet

En gister 3 uurtjes gereden om alle puntjes op de i te zetten. Heb 1,5 jaar ook een aantal lessen gehad en toen gestopt. Nu dus weer begonnen en had het na een paar lessen al aardig onder de knie

Ja dat fileparkeren is erg raar. Regels zijn er inderdaad wel, maar het kijkpunt bij insturen is voor iedereen weer een beetje anders, omdat je kleiner of groter bent waardoor je kijkpunt anders is.
Maja als je het 1x verprutst is het nog niet met je gedaan hoor!

Verder ga ik inderdaad vroeg slapen en knal ik er 's ochtends nog een red bull in en dan op hoop van zegen!

Jij al zenuwachtig of kan je wel tegen wat gezonden spanning?

[ Bericht 5% gewijzigd door amokjeeh op 08-03-2005 18:00:57 ]
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:23:07 #167
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_25428555
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 17:55 schreef amokjeeh het volgende:

[..]

Ook in Haarlem afrijden? toevallig hoorde ik net dat een kennis op dezelfde tijd als ik moet morgen. Gezellig

Enfin nee ben eigenlijk niet echt zenuwachtig, beetje spanning voor het presteren. Meer niet

En gister 3 uurtjes gereden om alle puntjes op de i te zetten. Heb 1,5 jaar ook een aantal lessen gehad en toen gestopt. Nu dus weer begonnen en had het na een paar lessen al aardig onder de knie

Ja dat fileparkeren is erg raar. Regels zijn er inderdaad wel, maar het kijkpunt bij insturen is voor iedereen weer een beetje anders, omdat je kleiner of groter bent waardoor je kijkpunt anders is.
Maja als je het 1x verprutst is het nog niet met je gedaan hoor!

Verder ga ik inderdaad vroeg slapen en knal ik er 's ochtends nog een red bull in en dan op hoop van zegen!

Jij al zenuwachtig of kan je wel tegen wat gezonden spanning?
Gisteren 3 uurtjes gereden ? wauw da's knap Moet je het zeker wel goed kunnen vinden met je rijinstructeur.
Ik probeer zo min mogelijk te denken aan het examen overmorgen, gewoon zo normaal mogelijk aan doen,gewoon voorstellen als een gewoon autoritje zonder je instructeur. Ik was eigenljk meer zenuwachtiger voor het theorieexamen dan voor praktijk nu, raar he?

Ennuh, ik moet wel in Noord-Holland afrijden, maar geen Haarlem (jammer genoeg).
Neem je vlak voor het examen nog een rijlesje ? En gaat je instructeur mee met je mee de auto in tijdens het examen ?
Era Vulgaris
pi_25428909
quote:
Ik mag ook om 8:55, maar dan over twee weken 'pas'. Het lesje daarvoor begint bij mij dus al om 7:40 (jaja, en dat op een maandag), hoe doe jij dat?
pi_25428971
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 18:23 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Gisteren 3 uurtjes gereden ? wauw da's knap Moet je het zeker wel goed kunnen vinden met je rijinstructeur.
Ik probeer zo min mogelijk te denken aan het examen overmorgen, gewoon zo normaal mogelijk aan doen,gewoon voorstellen als een gewoon autoritje zonder je instructeur. Ik was eigenljk meer zenuwachtiger voor het theorieexamen dan voor praktijk nu, raar he?

Ennuh, ik moet wel in Noord-Holland afrijden, maar geen Haarlem (jammer genoeg).
Neem je vlak voor het examen nog een rijlesje ? En gaat je instructeur mee met je mee de auto in tijdens het examen ?
Ja is een prima vent, altijd erg gezellig in de auto.

Maar jouw instructeur gaat niet mee? die van mij zit in ieder geval op de achterbank.

En ik doe geen lesje van te voren. Hij komt me om 8:15 halen en dan rijden we naar het CBR toe.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 18:58:39 #170
114112 Fiddlergurl
MegaFluiter!
pi_25429013
Ik ben in augustus begonnen met lessen, en doe dat sindsdien 1 keertje in de week. 16 maart moet ik afrijden hééél spannend!!!! ik heb er dan 30 lessen opzitten.
Mijn instructeur heeft niet zo erg vaak moeten ingrijpen. De eerste paar lessen wel, omdat ik het bochtje te krap nam zeg maar
Ik moet wel goed op mijn 'kijktechniek' letten, zegt hij altijd.
Ik ben benieuwd of ik slaag de 16e. Duimen hoor!

“I'm just like anyone. I cut and I bleed. And I embarass easily.” M.J.J.
[quote]Op woensdag 12 augustus 2009 21:21 schreef ... het volgende:
Is fiddlergurl nog een kloon van Paul?
pi_25429961
Iedereen succes met afrijden in de komende dagen...
Ik heb mijn rijbewijs inmiddels bijna 2 maanden Nog steeds ben ik er heel blij mee en is het een feest als ik met de bak van mijn ouders weg mag Rijlessen en rijbewijs was helaas zó duur dat ik geen geld over heb voor een eigen car Komt nog wel...
Ik merk dat het steeds beter gaat met het rijden. In het begin vond ik de benzine-auto van mijn ouders maar niks, maar nu slaat de motor nooit meer af (afkloppen ) en gaat ook het remmen (geen rembekrachting) veel beter. Toch ben ik nog wel eens zenuwachtig als ik rij, vooral als het druk op de weg is. Ik hou er niet zoveel van dat mensen achter mij rijden. Gewoon puur omdat ze denken "wat een jonge meid achter het stuur" en dat ze dan op mijn rijstijl gaan letten.. Muziekje zorgt wel voor enige ontspanning.

Vassili_Z: het examen is niet veel anders dan een gemiddelde rijles. Stukje snelweg, stukje 30km/u en tussendoor bijzondere verrichtingen. Elke examinator heeft zijn/haar eigen examenroute. Dus als je bij een brug komt in een woonwijk en het is er rustig + er is ruimte voor een hellingproef, zul je dat waarschijnlijk krijgen. Als er een geschikte plek is voor fileparkeren zal hij/zij je vragen daar je auto tussen te zetten. Net als bij de rijlessen. Ik denk dat je sowieso fileparkeren zult krijgen, omdat de meeste mensen al weg zijn naar hun werk en er dus veel ruimte vrij is op de parkeerstroken.
Nou, ik zal je vertellen dat bij mij tijdens de lessen het file parkeren ook voor geen meter ging en tijdens het examen had ik hem er in 1x heel netjes in onvoorstelbaar. Ik dacht: "laat ik het gewoon doen, zie wel hoe hij erin komt" Zelfs mijn instructeur (die meereed) was versteld
Als je een goede band hebt met je instructeur, raad ik jou (en natuurlijk alle anderen) aan om te vragen of hij mee wil rijden. Voordeel is dat je een vertrouwd iemand bij je hebt en dat de instructeur meekijkt tijdens het examen. Als je zakt, weet hij/zij precies wat je fout hebt gedaan en kunnen jullie eraan werken.
Ennuh, 3 uren achterelkaar lessen is erg relax, maar wel vermoeiend, vooral voor je benen die het natuurlijk niet gewend zijn. Kep het 1x gedaan, daarna niet weer.. 2 uren is mooi genoeg.

Kop op!! Jullie kunnen het
pi_25430259
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 15:10 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Dat is in Nederland ook hoor. Een stoplicht met een pijl geldt alleen in de richting van de pijl, een 'rond' stoplicht geldt voor de overige (danwel alle) richtingen.

Ik vind de Belgische variant eigenlijk wel efficient!
Ja oké, maar als je voor het eerst in België rijd, en je zit op het groen te letten en opeens brand er wel een groene pijl, maar ook een rood licht. Dan twijfel je toch ff of je wel door mag rijden
pi_25430849
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 15:43 schreef Hik het volgende:

[..]

Die vriendin krijgt waarschijnlijk een RIS-opleiding, een rijopleiding in stappen. Dat betekent dat in verschillende modules onderwijs volgt en tussendoor steeds toetsen krijgt, waarmee ze vrijstellingen kan verkrijgen voor het examen. RIS is een methode die je bij bepaalde rijscholen kunt volgen en is zeker niet verplicht. Wel liggen de slagingspercentages van RIS-kandidaten een stúk hoger dan van "gewone" kandidaten. Het is dus wellicht het overwegen waard.

Meer info: http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=36
Het is wel duurder omdat je toetsen krijgt (proefexames) die door het CBR afgenomen worden en daar betaal je voor natuurlijk. Verder kun je, als de rijschool je niet bevalt, niet halverwege overstappen naar een andere rijschool.
Sib | Dab | Dua
pi_25431317
Ik heb volgende week dinsdag ook 3 uur rijles.

Gaan we even op en neer naar Gouda rijden (ik woon in Den Haag) en daar in Gouda dan alle speciale verrichtingen oefenen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik heb er wel vertrouwen in. Gaat wel lekker zo de lesjes.
pi_25431689
Mijn instructeur gaat GELUKKIG niet mee met het examen! Ik vroeg zelf of ik ervoor kon kiezen om hem thuis te laten maar hij zei dat hij sowieso nooit meer meegaat omdat hij een zwak hart heeft.

Nou, prima dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')