Dat valt wel mee. Ik heb er met 3 gesproken, ik heb er geen cent aan betaald. Uiteindelijk een passende oplossing gevonden, met alle voors en tegens duidelijk voor onze situatie. Nu heb ik een hypotheek op 1 salaris, wat goed te behappen is.quote:Ik kan het ook wel vragen aan een adviseur maar die zijn naar mijn mening ook op geld uit
Dat kan alleen zonder een verplicht aan de hypotheek gekoppelde polis als de hoofdsom van de hypotheek gelijk is aan zo'n 80% van de executiewaarde. Dat lijkt me in deze tijd niet erg realistisch. Of het moet zijn dat de TS veel eigen geld inbrengt bij de koop van het huis.quote:Pak een zo hoog mogelijke aflossingsvrije hypotheek en geniet zo lang mogelijk de maximale aftrek (zolang het duurt).
Spaarhypotheek is een mooie vorm als je zekerheid wil. Maar hou er wel rekening mee dat een spaarhyotheek een vorm is waar je wat moeilijker je maandlasten omlaag zal kunnen brengen. Wanneer je met een Spaarhypotheek het omslagpunt voorbij bent zul je niet kunnen genieten van een lage rentestand, doordat lage rente dan zal betekenen dat je minder rente krijgt over je spaarsaldo, je spaarpremie omhoog gaat en je minder kan aftrekken van je belastbaar inkomen.quote:Op maandag 14 februari 2005 11:23 schreef Denagam het volgende:
Ik ben ook op dit moment aan het kijken en kom er zo'n beetje achter dat een 50/50 verdeling tussen spaar en aflossingsvrije hypotheek ook erg aantrekkelijk is. Spaar 10 jaar vastzetten en Aflossingsvrij een 15-20 jaar. De rente staat op dit moment zo laag dat het best aantrekkelijk is nu iets te gaan investeren in vastgoed.
Stel dat de rente stijgt... dan maakt dat met je spaarhypotheek niet zoveel uit, want ook de rente over je al opgebouwde bedrag stijgt als de rente stijgt. Dat is dus met 10 jaar al redelijk goed afgedicht zou ik denken. Afslossingsvrij afsluiten voor een 4.5 % op dit moment, moet lukken.
En wat scheelt dit in maandlasten ten opzichte van bijv 50% aflossingsvrij en 50% spaarhypotheek? Ben wel benieuwd waarom dit jou voorkeur heeftquote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:17 schreef anconakip het volgende:
Mijn vroiuw en ik gaan ook een huis kopen. Wij zijn er al wel over uit wat voor soort hypotheek het gaat worden.
Een Hybride hypotheek met een klein deel aflossingsvrij. Hybride is een combi van sparen en beleggen.
Beleggen kan je weer zo risicovol maken als dat jezelf wilt, obligaties is bijvoorbeeld een veilige vorm van beleggen alhoewel dat momenteel met de huidige rentestand niet ver van een spaarhypotheek zal afzitten.quote:Op woensdag 13 april 2005 21:30 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Beleggen is risicovol.... zo succesvol zijn de meeste beleggingshypotheken niet eigenlijk.
Die zelfde zekerheid heb je ook standaard bij hypotheken als de Spaarhypotheek. Sterker nog, die zekerheid is zelfs mogelijk bij elke hypotheekvorm, namelijk door middel van een Overlijdens Risico Verzekering (ORV).quote:Op woensdag 13 april 2005 20:53 schreef Bayswater het volgende:
Heb me er ook eens in proberen te verdiepen, lastige materie moet ik zeggen. Maar aangezien de adviseur mij een spaarhypotheek probeerde aan te smeren, ben ik eens gaan speuren op internet.
Naast de aflossingsvrije hypotheek gecombineerd met een levenhypotheek (zekerheid nabestaande, liefst in een beleggingsvorm) lijkt voor mij situatie de beste keus.
Die zijn er niet.quote:De rente wil ik eigenlijk 1 jaar slechts vastzetten, een snelle rentestijging zoals in de VS verwacht ik namelijk niet hier.
Ziet iemand hier grote nadelen naast het risico van de rente voor 1 jaar vastzetten?
Variabele rente zou ik inderdaad ook prima vinden. De reden is niet dat ik denk dat het nog veel lager gaat, wel dat het verschil tussen lang vastzetten en kort vastzetten/variabel vrij groot is. Daarbij ga ik niet aan de top zitten met de hypotheek en is er ook financiele ruimte. De berekening van de lange rente wordt naar de banken toegerekend lijkt mij en is natuurlijk ook voor een groot deel gebaseerd op de rentegolven in het verleden. Daarbij als je nu op je maandlasten bespaart, kan je dit weer wegzetten.quote:Op woensdag 13 april 2005 21:58 schreef KreKkeR het volgende:
Mag ik vragen wat de exacte redenen zijn dat je voor zo'n korte rente vaste periode gaat? Wil je een zo laag mogelijk percentage? Wil je wachten tot de rente op z'n laagst is? Iets anders?
Als je het je voornamelijk gaat om zo laag mogelijke maandlasten te bewerkstelligen, waarom zou je je dan volledig toespitsen op een een dure kapitaal opbouw hypotheek? Waarom niet 50 a 75% aflossingsvrij en de rest aflossings of kapitaalopbouw vorm?quote:Op woensdag 13 april 2005 22:51 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Variabele rente zou ik inderdaad ook prima vinden. De reden is niet dat ik denk dat het nog veel lager gaat, wel dat het verschil tussen lang vastzetten en kort vastzetten/variabel vrij groot is. Daarbij ga ik niet aan de top zitten met de hypotheek en is er ook financiele ruimte. De berekening van de lange rente wordt naar de banken toegerekend lijkt mij en is natuurlijk ook voor een groot deel gebaseerd op de rentegolven in het verleden. Daarbij als je nu op je maandlasten bespaart, kan je dit weer wegzetten.
Normaal gesproken zal mijn inkomensontwikkeling in de toekomst verbeteren dus een mindere druk aan het begin lijkt mij niet ongunstig.
Bedankt voor je verdere info btw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |