En een waarschuwing voor Noord Duitsland ivm orkaanachtige winden (12 Bft) en sneeuwval.quote:UNWETTERWARNUNG vor ERGIEBIGEM DAUERREGEN
für den Kreis Lörrach
gültig von: Samstag, 12.02.05 08:00 Uhr
bis: Sonntag, 13.02.05 08:00 Uhr
ausgegeben vom Deutschen Wetterdienst
am: Samstag, 12.02.05 07:51 Uhr
Weiterhin Regen. In den nächsten 24 Stunden 50 bis 100 l/qm.
Dabei bis zum Abend Tauswetter bis in die Hochlagen. Nachts dann
Absinken der Schneefallgrenze unter 900 m.
Hinweis auf mögliche Gefahren:
Vorsicht!
Durch steigende Flusspegel muss mit Überflutungen gerechnet
werden!
Konkrete Infos erteilt die
Hochwasser-Vorhersage-Zentrale Baden- Württemberg.
DWD / RZ Stuttgart
quote:WARNLAGEBERICHT für
SCHLESWIG-HOLSTEIN, HAMBURG, NIEDERSACHSEN und BREMEN
ausgegeben vom Deutschen Wetterdienst
am Sonnabend, 12.02.2005, 16:00 Uhr
Gefahr orkanartiger Böen, nachts und morgen Glätte durch Schneeschauer
Entwicklung der WETTER- und WARNLAGE
bis Sonntag, 13.02.2005, 16:00 Uhr:
Ein Orkantief zieht von Schleswig-Holstein rasch zum Baltikum. Dabei
dreht der Wind auf West bis Nordwest und es treten zeitweise orkanartige
Böen um 110 km/h, örtlich auch Böen über 120 km/h auf. Nachts und
Sonntag Morgen ist in ganz Norddeutschland Glättegefahr durch
Schneeschauer gegeben. Im Oberharz herrscht anfangs noch Tauwetter
und Dauerregen, nachts zum Teil starken Schneefall.
Nächste Aktualisierung: spätestens Sonnabend, 12.02.2005, 22:00 Uhr
DWD / RZ Hamburg =
http://www.wetteronline.de/feature/ot120205.htmquote:Orkantief "Ulf" zieht am Samstagabend von Schleswig-Holstein weiter ostwärts in die westliche Ostsee. Dabei muss man sich im Norden Niedersachsens, in Schleswig-Holstein, in Mecklenburg-Vorpommern und im Norden Brandenburgs in der Nacht zu Sonntag auf weitere Sturm- und Orkanböen einstellen. Generell treten auch in den höheren Lagen der Mittelgebirge und in den Alpen Orkanböen auf.
quote:Op zaterdag 12 februari 2005 19:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
Kortom: 't wordt gezellig de komende dagen.
Swets denkt daarnet een bliksem te hebben gezien (omg. R'dam). Ik stond onder de douche, dus ik zag niksquote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:14 schreef Oom_Agent het volgende:
Er ontstaan onweersbuien in het westen van het land. Een buienlijn komt vanaf zee het land binnen.......
Er ligt een lijntje voorbij de oostkust van GB. En wat kleinere buienstraatjes liggen op de lijn Rotterdam - Eindhoven, en het noordoosten van het land.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:18 schreef Grimli het volgende:
ik zie niks binnen komen alleen een paar losse buitjes
Yep, ontlading omgeving Zoetermeer - Gouda.....quote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:22 schreef E.T. het volgende:
[..]
Swets denkt daarnet een bliksem te hebben gezien (omg. R'dam). Ik stond onder de douche, dus ik zag niks
Atmosfeer staat op ontploffen (3)quote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:08 schreef Dr_Flash het volgende:
in welk deel stond de grote storm van 27-10-2002?
Huh??quote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:28 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Atmosfeer staat op ontploffen (3)
Astu
O jee we worden van 2 fronten aangevallenquote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:31 schreef Oom_Agent het volgende:
Over 15 minuten trekt er een flinke bui tussen Hoek van Holland en Haarlem het land op........ matige tot zware regenval zit er al op. Nog verdere ontwikkeling tot een mogelijke onweersbui zit eraan te komen.
Bovendien dikke onweersbui ontstaan ten zuiden van Maastricht, richting Verviers. Weerlicht moet te zien zijn vanuit Zuid Limburg.........
Dat komt wel goedquote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:41 schreef Grimli het volgende:
gebeurt er nog wat in Friesland
Weet je het zeker dat het die dag was?quote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Huh??er is niets te vinden....
Atmosfeer staat op ontploffen (3) is de laatste post ervoor, echt 2 dagen van tevoren.. dan drie maanden niks
Nou ja, morgen maar ff opnieuw dan
Ja, weet ik zekerquote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:52 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Weet je het zeker dat het die dag was?
Anders moet je alle delen eens na lezen
Ja, het is wel verwarrend, de kern ligt boven de Oostzee en de wind gaat te westelijk langs ! Maar volgens het kaartje zit de meeste wind boven de Ierse Zee en het Zuidelijke Kanaal.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 21:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Westelijk langs ons heen??Dan moet het wel een behoorlijk forse omweg maken... Of zie ik iets verkeerd???
Neeeeeeeee!!!!!!!!!!!quote:Onstuimig en buiig.
Een actieve depressie boven Denemarken trekt oostwaarts. Deze zorgt voor
een onstuimig weerbeeld. Verspreid over het land komen talrijke buien
voor waarbij het soms ook hagelt. De wind is westelijk, vrij krachtig
tot krachtig, windkracht 5 tot 6, aan de kust hard, in het Oostelijk
Waddengebied stormachtig. De temperatuur ligt rond 5 graden.
Morgen waait het nog steeds flink. Zoals het er nu naar uitziet bereikt
de noordwesterstorm ons niet maar blijft deze ten westen van onze
kusten. De wind wordt hard tot stormachtig. De temperatuur ligt rond 5
graden, maar tijdens zware buien daalt deze naar +1 graad. Vooral in de
kustprovincies komen (zware) windstoten voor tot ongeveer 85 km/uur.
In 2002 werd het topic voornamelijk gebruikt voor onweer. Die storm van 27 oktober stond daarom in een apart topic:quote:Op zaterdag 12 februari 2005 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, weet ik zekerMaar goed, ik heb zelf ook nog zat foto's van toen, pak ik die er nog weleens bij
Ondertussen worden we wel van alle kanten aangevallen door het water. In Duitsland komt het kennelijk met bakken naar beneden, hier is het ook niet bepaald droog, en dan die aanhoudende NW stroming op de Noordzee die zorgt voor hoog water langs de kust:quote:Opgesteld door het KNMI op zaterdag 12 februari 2005 om 23.22 uur.
MODELLEN BEOORDELING:
Analuse van Hir18/Uk18 en van Ec12+06 Uitvoer zien er goed uit. In
hir1803 Uitvoer lijkt ht lagedrukgebied bij de Shetland Eilanden wat te
zuidelijk te liggen.
In de Duitse Bocht en mogelijk ook het oosten van district Rottum staat
aan de W-kant van de Occlusie boven de Noordzee tussen 00 en 03 UTC nog
NW 9 Bft. De ontwikkelingen na 06 UTC zijn met het beschikbaar komen van
de 18 UTC Uitvoer een stuk duidelijker geworden. In de noordelijke
stroming trekken kleinschalige storingen zuidwaarts. Een Trog, om 00 UTC
nabij de Shetland Eilanden ligt om 12 UTC nabij 54 NB. Zoals het er nu
naar uitziet passeert het sterkste windveld behorend bij deze Trog
(gelegen aan de westflank van het rotatiecentrum) ten W van de
Nederlandse kust. In de EC1212 Uitvoer blijft het maximum van het
windveld ten W van de kust, dit gebeurt ook volgens de Hir18 en Uk18
Uitvoer. We gaan er op grond van deze informatie van uit dat de 9 Bft
onze kust in de middag niet bereikt. Voor de late avond dient zich wel
weer een onzekerheid aan. De hir18 Uitvoer komt met een windband (Bij
een volgende trog) van 9 Bft die rond 21 UTC de W-kust bereikt. We
vinden de windband ook in de UK18 Uitvoer voor 18 UTC terug, hoewel ca 5
kt minder wind. Aangezien wij voor 21 UTC tijdstip niet kunnen
beschikken over UK of EC Uitvoer is het niet duidelijk of de sterkte van
de windband realistisch is. Het kwam niet voor in de Hir12 Uitvoer.
Vooralsnog negeren we dit even.
Bij buien is de kans op vaste neerslag (vooral hagel en in langdurig
aanhoudende buien ook sneeuw) groot. Toch is het niet waarschijnlijk dat
zich op uitgebreide schaal een hagel/sneeuwdek vormt. Tijdens zware
buien kan het wel even wit worden. Natteboltemp is ongeveer +1 tot +2
graden in de buiengebieden. Vanwege de sterke stroming loopt de
temperatuur tussen de buien door weer snel op en verdwijnt de
sneeuw/hagel weer.
Kan iemand mij vertellen wat ik precies onder 'alarmpeil' moet verstaan? Stormvloedkeringen dicht, of permanente dijkbewakingquote:Opmerkelijk: Waterhoogte (opzet) bereikt in de middag alarmpeil.
Goeiemorgen.......... 't gaat wel waaien, maar storm zit er denk ik niet in. Wel heel veel felle buien, met hagel, sneeuw, onweer en zware windstoten. ( die zijn ook leukquote:Op zondag 13 februari 2005 05:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
Goedemorgen oom_agent
Hier beetje regen.
Flinke wind.
Hoe lijkt het nu: komt er nog storm of niet.
Die laatste, volgens mij pa danquote:Op zondag 13 februari 2005 00:19 schreef Againzender het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat ik precies onder 'alarmpeil' moet verstaan? Stormvloedkeringen dicht, of permanente dijkbewaking
In Eindhoven ook al flink wat water, de lokale rivier staat vrij hoog. (Trouwens nog zo'n 50 cm onder het peil wat ik ooit gezien heb een jaar of 10 terug, toen stond het tot op de onderkant van de bruggen.. hehe..) Maar wie weet.quote:Op zondag 13 februari 2005 08:45 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Die laatste, volgens mij pa dan
Hier staat veel wind, komt er nog véél meer water uit de lucht vallen, vanmorgen zelfs hagel gehoord en net onweer. Sloten stonden gister al hoog en nu nog steeds. Ben benieuwd hoe Maasdijk en De Lier het er vanaf brengen![]()
En de Guidance:quote:GELDIG 130900/131500 UTC
SITUATIE: Een sterke noordwestelijke
stroming voert onstabiele polaire lucht
aan. Een trog boven de Noordzee trekt
naar het zuiden, bereikt halverwege de
periode de Wadden en ligt om 15 UTC
boven het midden van het land.
SIGNIFICANT WEER: Overwegend
geclusterde buien, sommige met natte
sneeuw of hagel en lokaal vergezeld van
onweer. In buien matige tot zware
turbulentie en ijsaanzetting. Verder
matige low-level turbulentie.
WIND: Westnoordwest 10-18 knopen, in de
kustgebieden 18-24 knopen en aan zee
24-32 knopen. Meeste wind in het
zuidwestlijk kustgebied. Bij buien 5
knopen meer wind en vlagen landinwaarts
tot 35, in de kuststrook tot 45 knopen.
Achter de trog ruimend N-lijk en enkele
knopen toenemend.
quote:MODELLEN BEOORDELING:
Analyse van Hir00/Uk00 en van Ec12 uitvoer kruipen steeds verder naar
elkaar toe. Toch is de vertaalslag van drukpatronen van HIRlam naar
windsterkte het hoogst. Gisterenmiddag had Hirlam het ook bij het rechte
eind, dus voorlopig geen reden om van Hirlam af te wijken en dus kan
Hirlam gevolgd worden. Het betekent dat er vanmiddag, rond 15 UTC, een
trog, om 00 UTC nabij de Shetland Eilanden, op de westkust ligt (de
Noordzee afgezakt)
Vreemd is dat er tijdens de trogpassage, minder neerslag berekend wordt
terwijl m.i. juist dan geclusterde buien verwacht kunnen worden. Achter
de trog kan in de loop van de avond de wind weer aantrekken tot 9Bft n
ook dan zijn weer windstoten te verwachten tot zo'n 50 knopen.
Bij buien is de kans op vaste neerslag (vooral hagel en in langdurig
aanhoudende buien ook sneeuw) groot. Toch is het niet waarschijnlijk dat
zich op uitgebreide schaal een hagel/sneeuwdek vormt. Tijdens zware
buien kan het wel even wit worden. Natteboltemp is ongeveer +1 tot +2
graden in de buiengebieden. Vanwege de sterke stroming loopt de
temperatuur tussen de buien door weer snel op en verdwijnt de
sneeuw/hagel weer.
De ijsaangroei op het vliegtuig wordt daar mee bedoeld, maar denk het zelfde effect als ijzel, druppels vriezen vast aan het onderkoelde vliegtuig.quote:Op zondag 13 februari 2005 11:00 schreef Evil-Cherry het volgende:
ijsaanzet = ijzel?
quote:
Sneeuw?? Net heel even wat natte troep ja, maar dat heeft de grond niet geraakt hierquote:Op zondag 13 februari 2005 11:38 schreef Ambrosius het volgende:
In ZW-Noord-Brabant ook flinke sneeuw en harde wind. Het blijft niet liggen, het is 3 graden.
Thnx Oom_Agentquote:
quote:Sneeuwstorm legt verkeer in Denemarken lam
In Denemarken heeft een zware sneeuwstorm grote delen van het verkeer lamgelegd. De luchthaven van de hoofdstad Kopenhagen is gesloten. En lichte voertuigen mogen niet meer over de brug over de Grote Belt rijden. In Jutland houdt het Deense leger pantservoertuigen voor noodtransporten klaar.
quote:NASA: 2005 could be warmest year recorded
Friday, February 11, 2005 Posted: 11:26 AM EST (1626 GMT)
NEW YORK (Reuters) -- A weak El Nino and human-made greenhouse gases could make 2005 the warmest year since records started being kept in the late 1800s, NASA scientists said this week.
While climate events like El Nino -- when warm water spreads over much of the tropical Pacific Ocean --affect global temperatures, the increasing role of human-made pollutants plays a big part.
"There has been a strong warming trend over the past 30 years, a trend that has been shown to be due primarily to increasing greenhouse gases in the atmosphere," said James Hansen of NASA's Goddard Institute for Space Studies, based in New York.
The warmest year on record was 1998, with 2002 and 2003 coming in second and third, respectively.
Short-term factors like large volcanic eruptions that launched tiny particles of sulfuric acid into the upper atmosphere in 1963, 1982 and 1991 can change climates for periods ranging from months to a few years.
Last year was the the fourth-warmest recorded, with a global mean temperature of 57 degrees Fahrenheit (14 Celsius), which was about 1.5 degrees warmer than the middle of the century, NASA scientist Drew Shindell said in an interview.
Average temperatures taken from land and surfaces of the oceans showed 2004 was 0.86 degrees Fahrenheit (0.48 Celsius) above the average temperature from 1951 to 1980, according to Hansen.
The spike in global temperatures in 1998 was associated with one of the strongest El Ninos of recent centuries and a weak El Nino contributed to the unusually high global temperatures in 2002 and 2003, NASA said.
Carbon dioxide, emitted by autos, industry and utilities, is the most common greenhouse gas. Hansen also said that the Earth's surface now absorbs more of the sun's energy than gets reflected back to space.
That extra energy, together with a weak El Nino, is expected to make 2005 warmer than 2003 and 2004 and perhaps even warmer than 1998, which had stood out as far hotter than any year in the preceding century, NASA said in a statement.
The U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration said on Thursday the current weak El Nino will diminish and end during the next three months.
En dat was volgens mij niet eens de enige van die winter...quote:Op zondag 13 februari 2005 22:08 schreef Grimli het volgende:
precies 26 Jaar geleden ging het er pas hard aan toe. Sneeuwstorm 1979
Bedanktquote:Op maandag 14 februari 2005 10:19 schreef Dauntless het volgende:
radarcode van vandaag: 630468
Niet echt schaatsweer, maar in ieder geval een stukje kouder. We wachten af.....quote:BIJZONDERHEDEN:
De aanloop naar de geblokkeerde situatie volgende week
begint steeds consistenter te worden in de div. Uitvoer.
In de periode zondag-woensdag is er een kans van ongeveer 30-45% op meer
dan 1 cm sneeuw, maar grote hoeveelheden worden niet verwacht. Omdat ook
de maximumtemperaturen in het algemeen ruim boven nul liggen is een
bestendig sneeuwdek niet zo waarschijnlijk. Toch krijgen we
waarschijnlijk voor het eerst deze winter gedurende een aantal dagen met
een duidelijk winters weerbeeld te maken.
Dat is nou typisch een gevalletje gevoelstemperatuur. Door die vrij droge noordelijke/noordoostelijke wind voelt het veel kouder.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 23:23 schreef aloa het volgende:
Ik vond het vandaag echt wel koud, terwijl het niet eens vroor. Die combinatie wind en 2graden boven nulKoud
![]()
Na ... dan halen we voor de zoveelste keer maar de slee weer eens tevoorschijn.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 13:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
Voorspellingen zijn goed voor de winterliefhebbers!
Volgendeweek dalen de temp tot rond of onder het vriespunt met sneeuw!
Mogen ze ook toevoegen:quote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:21 schreef aloa het volgende:
Deze link vond ik Historisch overzicht staan leuke weerfeiten in van de afgelopen eeuw in Nederland![]()
Mailen dan maarquote:Op zaterdag 19 februari 2005 14:52 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Mogen ze ook toevoegen:Koninginnedag 2004
Ohjah en 4 februari 2004, toen met 18°C in Eindhoven een nieuw temperatuurrecord gevestigd werd.
Hmmz, wel leukquote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:21 schreef aloa het volgende:
Deze link vond ik Historisch overzicht staan leuke weerfeiten in van de afgelopen eeuw in Nederland![]()
Dat is jammer ja, ze mogen het wel eens updaten dan. Blijft leuk.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 16:30 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Hmmz, wel leukmaar al die pagina's zijn voor het laatst geupdate in 2000 of 2001, de wat actuelere weerrecords staan er dus niet in
![]()
Prachtige wolken inderdaad vandaagquote:Op zaterdag 19 februari 2005 18:32 schreef -CRASH- het volgende:
In de winkel kon ik het niet laten om naar buiten te kijken...
Dus maakte ik deze foto
De volgende foto's zijn bewerkt om de wolkdetail beter te laten zien. (Originals Are Available)
[afbeelding]
Maar omdat de lampen reflecteren ben ik maar weer naar buiten gegaan.
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Entwicklung der WETTER- und WARNLAGE
bis Sonntag, 20.02.05, 22:00 Uhr
Auf der Rückseite eines Tiefs über Skandinavien strömt
weiterhin wolkenreiche Meereskaltluft nach Nordrhein-Westfalen.
GLÄTTE:
In der Nacht muß in ganz Nordrhein-Westfalen mit teils
erheblicher Gefährdung durch Eisglätte, teils auch durch
Schneeglätte gerechnet werden!
Hm, dat rare lagedrukgebiedje dat ze vanmorgen voorspelden en in Duitsland zou blijvenquote:Op zondag 20 februari 2005 00:45 schreef Oom_Agent het volgende:
En wat gebeurt er op het ogenblikEen lage drukgebiedje boven NW Duitsland zorgt ervoor dat er een sneeuwbuiengebied vanuit het noorden het land komt binnendraaien. De verwachting was dat het droog zou blijven in het binnenland, maar als ik het zo bekijk gaat er toch een mooi dekje vallen.
Ook de Duitse weerdienst verwacht vanuit het noorden sneeuwval in het grensgebied met die Niederlande.......
[..]
Het verkeer ten zuiden van EIndhoven staat ook flink vast zo te horen.quote:Op maandag 21 februari 2005 08:37 schreef indahnesia.com het volgende:
Nou, Eindhoven is glad, met de brommer nog net te doen, dat wel. Zo'n 2 cm sneeuw is er denk ik achtergebleven, en er vallen nog altijd vlokjes.
Amsterdam is ook alweer een tijdje groen....quote:Op maandag 21 februari 2005 11:12 schreef Poerkie het volgende:
Groningen ook compleet groen![]()
Waar is de sneeuw gevallen in het land?
quote:Op maandag 21 februari 2005 14:18 schreef JoeKurr het volgende:
Paar foto's van vanmorgen
(Oosterhout --> Gilze)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo te zien ligt daar genoeg sneeuw...quote:Op maandag 21 februari 2005 14:18 schreef JoeKurr het volgende:
Paar foto's van vanmorgen
(Oosterhout --> Gilze)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier ook niet meer, helaas.quote:Op maandag 21 februari 2005 15:20 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Zo te zien ligt daar genoeg sneeuw...
Wil je eens wat naar Venlo brengen... HIER LIGT NIETS
En daarna ??? Wordt het dan weer warmer (zoals de laatste keren)quote:Op maandag 21 februari 2005 16:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mensen mensen mensen!!!!
Effe aandacht
Euhm, ja zuiden hebben echt geluk met hun sneeuwval.
Maaaaaaaaaaaaaaaaar
Voor het hele land wordt woensdag+donderdag totaal zo'n 10 cm verwacht!!!
Kortom, 2 goeie winterdagen!
Ja... dat zijn dus net de 2 dagen dat ik Nederland ontvlucht om sneeuw te horen kraken onder mijn voeten.quote:Op maandag 21 februari 2005 16:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mensen mensen mensen!!!!
Effe aandacht
Maaaaaaaaaaaaaaaaar
Ja, ik las iets over een actieve randstoring, klonk interessantquote:Op maandag 21 februari 2005 16:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mensen mensen mensen!!!!
Effe aandacht
Maaaaaaaaaaaaaaaaar
Hoe kom je aan die wijze praat?quote:Op maandag 21 februari 2005 16:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mensen mensen mensen!!!!
Effe aandacht
Maaaaaaaaaaaaaaaaar
De neerslag zit noordelijker, boven de Noordzee. De wadden pakken af en toe nog wat mee daarvan.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 14:31 schreef michiel_merk het volgende:
vaag hier is het de hele dag al droog en de zon schijnt volop , terwijll er in het noorden sneeuw was voorspeld
U heerstquote:Op dinsdag 22 februari 2005 13:47 schreef Againzender het volgende:
Vooral wat neerslag boven Brabant en Noord Limburg zo te zien.
Code nodig?:
725267
Alstu, dat iedereen er wat aan heeftquote:
Tsja, als er veel sneeuw valt valt er veel sneeuw. Als er geen sneeuw valt, dan niet. PPquote:Op dinsdag 22 februari 2005 17:18 schreef 61neorej het volgende:
Piet Paulusma heeft het over sneeuwduinen mogelijk
Ach, Piet zegt wel eens vaker wat enthousiaste dingenquote:Op dinsdag 22 februari 2005 17:18 schreef 61neorej het volgende:
Piet Paulusma heeft het over sneeuwduinen mogelijk
Behoorlijk wat wind (waarschijnlijk meer dan vandaag) zoals het zich laat aanzien.quote:Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren
en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 18 UTC en de
overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Geldig tot donderdag 24 februari 2005, 00 UTC.
Opgesteld door het KNMI op dinsdag 22 februari 2005 om 22.39 uur.
MODELLEN BEOORDELING:
De verschillen tussen de diverse modellen zijn voor de kortere termijn
opnieuw klein en het weerbeeld consistent, maar hebben allemaal moeite
met de sneeuw die momenteel valt. Een gordel van hogedruk boven
Scandinavië, de Noorse Zee en IJsland en een lagedrukgebied boven Italie
zorgen voor een noordoostelijke stroming met vrij koude en droge lucht.
Het lagedrukgebied trekt langzaam naar het noorden. Het zwaartepunt van
het sneeuwgebied, behorend bij een occlusie boven Oostenrijk en
Hongarije, nadert ons land. De sneeuw trekt woensdag en donderdag over
ons land. Deze nieuwe HiRLAM-run is opnieuw wat sneller met de sneeuw en
geeft de eerste significante neerslag vanaf woensdagochtend, maar het
beperkt zich in eerst instantie voornamelijk in het noorden en westen
van het land, maar breidt zich in de middag over het hele land
uit.
Vanaf h+24 zijn er voor aandachtsgebied meer verschillen tussen de
modellen. ECMWF en HiRLAM zijn trager dan UKRM met de verplaatsing van
een randstoringen die vanuit centraal Europa onze kant opkomt. Alle
modellen laten het laag echter vrijwel dezelfde baan volgen. Het grote
verschil zit hem naast de hoeveelheid sneeuw en de plek waar het valt,
juist in het windveld dat boven de zuidelijke Noordzee wordt berekend.
ECMWF en UKRM komen woensdagavond met NO-8 terwijl HiRLAM niet veel
verder komt dan een NO-7.
PS Onzekerheid is de hoeveelheid en locatie van de sneeuw en de
windsterkte als gevolg van timing/positie van de randstoring.
AANDACHTSPUNTEN:
WIND vanaf 12 UTC:
HiRLAM tot woensdagmiddag goed bruikbaar: matig, aan de kust krachtig
uit NO. In het noordelijk kustgebied hard, 7 Bft.
Na 12 UTC wordt het twijfelachtig wat de wind gaat doen: Volgens ECMWF
en UKRM trekt de wind aan tot een 8 Bft boven de zuidelijke Noordzee.
HiRLAM komt niet verder dan een dikke 7 Bft.
ZICHT vanaf 12 UTC:
Buiten sneeuw goed, tijdens sneeuw matig of slecht, soms minder dan
1000m.
BEWOLKING vanaf 12 UTC:
Dikker wordende frontale bewolking en tijdens sneeuwval kans op stratus.
NEERSLAG vanaf 12 UTC:
Eerst in het noorden en westen, hier ligt in alle modellen het
zwaartepunt van de neerslag, maar vrij snel in het hele land sneeuw.
Alleen UKRM beperkt de sneeuw tot het noorden en westen van het
land.
TEMPERATUUR vanaf 06 UTC:
Maximumtemperatuur rond 2 graden. Tijdens sneeuw rond het vriespunt.
Oh jammer... Het begint hier net echt ergens op te lijkenquote:Op woensdag 23 februari 2005 08:05 schreef Againzender het volgende:
Nou, het ziet er naar uit dat het niet echt spectaculair gaat worden vandaag. Gewoon van tijd tot tijd wat (lichte) sneeuw. Geen sneeuwstormen dus
quote:
Nou, dat lijkt voor hier dus niet zoveel meer te wordenquote:Het langgerekte, vlakke lagedrukgebied boven Duitsland (Van Berlijn naar het Ruhrgebied)
trekt westwaarts over ons land, om 00 UTC ligt het vrijwel boven
Nederland. Het gradiëntveld blijft meest ten N en W van ons land (komt
tot juist over het Waddengebied) en wordt door UK en Hir vrijwel
identiek weergegeven. Bij het lagedrukgebied horen twee
neerslagsystemen. Een occlusie aan de N en NW-flank, deze brengt in het
noorden en noordwesten nog circa 1-3 mm neerslag, boven de Wadden in de
vorm van regen, boven land meest lichte sneeuw. Boven het Ruhrgebied
bevindt zich een ander neerslaggebied wat over het ZO van het land
trekt. De neerslaghoeveelheden zijn gering. Na passage van het
lagedrukgebied wordt de stroming zuidelijk. Door lijwerking van de
middelgebergten kunnen er donderdag van het zuidoosten uit flinke
opklaringen voorkomen.
Daar heb ik er ook een paar van gemaakt vanmorgen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 11:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier is ongeveer 1 cm gevallen.
Na de helenacht te hebben gesneeuw is het toch een behoorlijke tegenvaller.
Had ik niet verwacht.
Al met al kon ik toch nog mooie plaatje's schieten.
[afbeelding]
jahaa...het gaat erg koud worden volgende week. Strenge vorst zit er aan te komen.....quote:Op donderdag 24 februari 2005 11:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
Sneeuw wat nu valt blijft niet meer liggen.
Dat kun je rustig gaan vergeten.
Wel gaan we een koude weekeind te gemoet.
[afbeelding]
let op!!! op 850 hpa
Aan de grond kan het al gauw tot -3 komen overdag.
Eerst zien ... Dan geloven...quote:Op donderdag 24 februari 2005 14:07 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
jahaa...het gaat erg koud worden volgende week. Strenge vorst zit er aan te komen.....
http://teletekst.nos.nl/gif/704-01.html?navi=704&submit=gaan
De kou wordt zeker aangevoerd uit Rusland..quote:Op donderdag 24 februari 2005 14:28 schreef Againzender het volgende:
Strenge vorst, ik hoorde vanochtend ook al zoiets op de radio van een ver familielid....
Transportkou?
Hier was net ook zoiets....quote:Op donderdag 24 februari 2005 15:06 schreef Oom_Agent het volgende:
Verrassing in de maak, er ontstaan een paar buien hier vlak over de grens. Het was daarnet nog onbewolkt, nu flinke cumulus in de maak.
[afbeelding]
[afbeelding]
Goed id!!!!!quote:Op donderdag 24 februari 2005 15:26 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hier was net ook zoiets....
Ojaa.... Ik heb net een foto naar RTLweer verstuurd (die 2 eenden die aan wal staan)
Thnxquote:
Naar ... editie.nl.weerfoto@rtl4.nlquote:Op donderdag 24 februari 2005 18:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Thnx
@ crash: naar welk adres heb jij em gestuurd?
Ben bang dat ik em naar een verkeerde adres heb verstuurd, krijg namelijk geen ontvangst mail van editieNL.
Ook kan ik die hele adres niet meer op die website vinden, lekker vaag.
Hmmz toch dezelfde adres.quote:Op donderdag 24 februari 2005 18:36 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Naar ... editie.nl.weerfoto@rtl4.nl
Ik heb ook geen bevestiging gekregen .... zie ik
Kerstkaartenquote:Op donderdag 24 februari 2005 20:09 schreef leviathanfd het volgende:
Kijk maar eens op mijn site! Vandaag naar de Botrange geweest. Dat is pas sneeuw!
Hier alvast een voorproefje:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ghehe hoe laat je iemand verlangen naar de volgende ijstijdquote:Op donderdag 24 februari 2005 21:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
Van http://www.wetter-zentral(...)onfig.pl?read=647634
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]![]()
.
Of thumbals die als je er op klikt de grotere foto laat zien....quote:Op donderdag 24 februari 2005 23:30 schreef SpeedyGJ het volgende:
Misschien is het wel handig om dat te gaan beperken tot 1/2 voorbeeld foto's.
* SpeedyGJ die nu eigelijk ook een beetje fout bezig is
Zo dat is snel gegaan! De neerslag bleef al zo'n 5 uur rond Hannover hangen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 22:57 schreef Oom_Agent het volgende:
Neerslag van Duitsland op komst !
[afbeelding]
Ben bang van niet.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:02 schreef Evil-Cherry het volgende:
De temperatuur is inmiddels gedaald tot 1 graad. Verder gebeurd er niets hier. Kan het westen nog wat verwachten?
Hm, daar lijkt toch nog een aardig neerslaggebied het noorden in te trekken?quote:Op zaterdag 26 februari 2005 22:40 schreef Roel_Jewel het volgende:
[afbeelding]
Aan de radarbeelden te zien blijft 't nog wel ff sneeuwen.
quote:Op zondag 27 februari 2005 00:23 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zeker, matige tot zware sneeuwval.
Aangezien bij de vorige bui al kleine 3 cm viel zal zeker de 5 cm gehaald worden
Noorden en zuiden in de sneeuw terwijl de rest van NL nu zit te kijken hoeveel plezier wij nu hebben
Intotaal zit ik nu momenteel op 4 dagen met gesloten dek, waarvan:
2X 5/10 cm
2X 1/5 cm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |