quote:NASA: 2005 could be warmest year recorded
Friday, February 11, 2005 Posted: 11:26 AM EST (1626 GMT)
NEW YORK (Reuters) -- A weak El Nino and human-made greenhouse gases could make 2005 the warmest year since records started being kept in the late 1800s, NASA scientists said this week.
While climate events like El Nino -- when warm water spreads over much of the tropical Pacific Ocean --affect global temperatures, the increasing role of human-made pollutants plays a big part.
"There has been a strong warming trend over the past 30 years, a trend that has been shown to be due primarily to increasing greenhouse gases in the atmosphere," said James Hansen of NASA's Goddard Institute for Space Studies, based in New York.
The warmest year on record was 1998, with 2002 and 2003 coming in second and third, respectively.
Short-term factors like large volcanic eruptions that launched tiny particles of sulfuric acid into the upper atmosphere in 1963, 1982 and 1991 can change climates for periods ranging from months to a few years.
Last year was the the fourth-warmest recorded, with a global mean temperature of 57 degrees Fahrenheit (14 Celsius), which was about 1.5 degrees warmer than the middle of the century, NASA scientist Drew Shindell said in an interview.
Average temperatures taken from land and surfaces of the oceans showed 2004 was 0.86 degrees Fahrenheit (0.48 Celsius) above the average temperature from 1951 to 1980, according to Hansen.
The spike in global temperatures in 1998 was associated with one of the strongest El Ninos of recent centuries and a weak El Nino contributed to the unusually high global temperatures in 2002 and 2003, NASA said.
Carbon dioxide, emitted by autos, industry and utilities, is the most common greenhouse gas. Hansen also said that the Earth's surface now absorbs more of the sun's energy than gets reflected back to space.
That extra energy, together with a weak El Nino, is expected to make 2005 warmer than 2003 and 2004 and perhaps even warmer than 1998, which had stood out as far hotter than any year in the preceding century, NASA said in a statement.
The U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration said on Thursday the current weak El Nino will diminish and end during the next three months.
En dat was volgens mij niet eens de enige van die winter...quote:Op zondag 13 februari 2005 22:08 schreef Grimli het volgende:
precies 26 Jaar geleden ging het er pas hard aan toe. Sneeuwstorm 1979
Bedanktquote:Op maandag 14 februari 2005 10:19 schreef Dauntless het volgende:
radarcode van vandaag: 630468
Niet echt schaatsweer, maar in ieder geval een stukje kouder. We wachten af.....quote:BIJZONDERHEDEN:
De aanloop naar de geblokkeerde situatie volgende week
begint steeds consistenter te worden in de div. Uitvoer.
In de periode zondag-woensdag is er een kans van ongeveer 30-45% op meer
dan 1 cm sneeuw, maar grote hoeveelheden worden niet verwacht. Omdat ook
de maximumtemperaturen in het algemeen ruim boven nul liggen is een
bestendig sneeuwdek niet zo waarschijnlijk. Toch krijgen we
waarschijnlijk voor het eerst deze winter gedurende een aantal dagen met
een duidelijk winters weerbeeld te maken.
Dat is nou typisch een gevalletje gevoelstemperatuur. Door die vrij droge noordelijke/noordoostelijke wind voelt het veel kouder.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 23:23 schreef aloa het volgende:
Ik vond het vandaag echt wel koud, terwijl het niet eens vroor. Die combinatie wind en 2graden boven nulKoud
![]()
Na ... dan halen we voor de zoveelste keer maar de slee weer eens tevoorschijn.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 13:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
Voorspellingen zijn goed voor de winterliefhebbers!
Volgendeweek dalen de temp tot rond of onder het vriespunt met sneeuw!
Mogen ze ook toevoegen:quote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:21 schreef aloa het volgende:
Deze link vond ik Historisch overzicht staan leuke weerfeiten in van de afgelopen eeuw in Nederland![]()
Mailen dan maarquote:Op zaterdag 19 februari 2005 14:52 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Mogen ze ook toevoegen:Koninginnedag 2004
Ohjah en 4 februari 2004, toen met 18°C in Eindhoven een nieuw temperatuurrecord gevestigd werd.
Hmmz, wel leukquote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:21 schreef aloa het volgende:
Deze link vond ik Historisch overzicht staan leuke weerfeiten in van de afgelopen eeuw in Nederland![]()
Dat is jammer ja, ze mogen het wel eens updaten dan. Blijft leuk.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 16:30 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Hmmz, wel leukmaar al die pagina's zijn voor het laatst geupdate in 2000 of 2001, de wat actuelere weerrecords staan er dus niet in
![]()
Prachtige wolken inderdaad vandaagquote:Op zaterdag 19 februari 2005 18:32 schreef -CRASH- het volgende:
In de winkel kon ik het niet laten om naar buiten te kijken...
Dus maakte ik deze foto
De volgende foto's zijn bewerkt om de wolkdetail beter te laten zien. (Originals Are Available)
[afbeelding]
Maar omdat de lampen reflecteren ben ik maar weer naar buiten gegaan.
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Entwicklung der WETTER- und WARNLAGE
bis Sonntag, 20.02.05, 22:00 Uhr
Auf der Rückseite eines Tiefs über Skandinavien strömt
weiterhin wolkenreiche Meereskaltluft nach Nordrhein-Westfalen.
GLÄTTE:
In der Nacht muß in ganz Nordrhein-Westfalen mit teils
erheblicher Gefährdung durch Eisglätte, teils auch durch
Schneeglätte gerechnet werden!
Hm, dat rare lagedrukgebiedje dat ze vanmorgen voorspelden en in Duitsland zou blijvenquote:Op zondag 20 februari 2005 00:45 schreef Oom_Agent het volgende:
En wat gebeurt er op het ogenblikEen lage drukgebiedje boven NW Duitsland zorgt ervoor dat er een sneeuwbuiengebied vanuit het noorden het land komt binnendraaien. De verwachting was dat het droog zou blijven in het binnenland, maar als ik het zo bekijk gaat er toch een mooi dekje vallen.
Ook de Duitse weerdienst verwacht vanuit het noorden sneeuwval in het grensgebied met die Niederlande.......
[..]
Het verkeer ten zuiden van EIndhoven staat ook flink vast zo te horen.quote:Op maandag 21 februari 2005 08:37 schreef indahnesia.com het volgende:
Nou, Eindhoven is glad, met de brommer nog net te doen, dat wel. Zo'n 2 cm sneeuw is er denk ik achtergebleven, en er vallen nog altijd vlokjes.
Amsterdam is ook alweer een tijdje groen....quote:Op maandag 21 februari 2005 11:12 schreef Poerkie het volgende:
Groningen ook compleet groen![]()
Waar is de sneeuw gevallen in het land?
quote:Op maandag 21 februari 2005 14:18 schreef JoeKurr het volgende:
Paar foto's van vanmorgen
(Oosterhout --> Gilze)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo te zien ligt daar genoeg sneeuw...quote:Op maandag 21 februari 2005 14:18 schreef JoeKurr het volgende:
Paar foto's van vanmorgen
(Oosterhout --> Gilze)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier ook niet meer, helaas.quote:Op maandag 21 februari 2005 15:20 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Zo te zien ligt daar genoeg sneeuw...
Wil je eens wat naar Venlo brengen... HIER LIGT NIETS
En daarna ??? Wordt het dan weer warmer (zoals de laatste keren)quote:Op maandag 21 februari 2005 16:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mensen mensen mensen!!!!
Effe aandacht
Euhm, ja zuiden hebben echt geluk met hun sneeuwval.
Maaaaaaaaaaaaaaaaar
Voor het hele land wordt woensdag+donderdag totaal zo'n 10 cm verwacht!!!
Kortom, 2 goeie winterdagen!
Ja... dat zijn dus net de 2 dagen dat ik Nederland ontvlucht om sneeuw te horen kraken onder mijn voeten.quote:Op maandag 21 februari 2005 16:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mensen mensen mensen!!!!
Effe aandacht
Maaaaaaaaaaaaaaaaar
Ja, ik las iets over een actieve randstoring, klonk interessantquote:Op maandag 21 februari 2005 16:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mensen mensen mensen!!!!
Effe aandacht
Maaaaaaaaaaaaaaaaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |