Kneedownen is helemaal niet zo moeilijk! Vandaag heb je er ook perfect weer voor ook! Als je een beetje kunt surfen zul je het dit wel snappen.
Met dit weer kun je namelijk veel schuiner, omdat je als het ware tegen de wind kunt leunen. De aerodynamica van je motor zorgt ervoor dat als je tè plat gaat, dat je motor dan weer rechter op gaat.
Verder is nat wegdek ideaal, aangezien je nu minder snel je banden gaat verbranden door het harde rijden; het water geeft extra koeling. Daarbij zorgt dat water er ook nog voor dat je wat extra grip hebt; dat water vormt een contactoppervlak tussen de groeven in je profiel en het wegdek. Net zoeits als twee tandwielen, waarbij de ene tand (hier het water) in de ander(de groef van de band) valt.
De rest van de band heeft natuurlijk volledig contactoppervlak, zoals je ook met droog weer hebt. Dit samen maakt het tot een ideale kneedown-dag!
De techniek is ook vrij simpel. Kijk eens een tijdje naar discovery channel, dan kom je vast wel een programma over apen tegen. Observeer hun gedrag heel goed en sla dit goed in je geheugen op.
Als je dan nu op de plek des onheils bent, ga dan meteen als een aap naast je motor hangen, terwijl je met 10km/u een hele flauwe bocht maakt. Je zult zien dat de aerodynamica van je knie zo geperfectioneerd is, dat je steeds schuiner wilt gaan. Doe dit net zo lang tot je het wegdek met je knie aan weet te raken. Het kan zijn dat je in de tussentijd een paar keer weg glibbert. Dit maakt niet uit. Zo lang je motor nog rijdt en je zelf niet al te veel verwondingen hebt, kun je gewoon opnieuw blijven proberen.
Beschermende kleding kan ik je erg afraden; het is redelijk duur en als je omderuit gaat, gaat het kapot..
![]()
Dit is natuurlijk zonde van je geld. Ik hanteer namelijk de stelling; kapotte kleding kost geld, verwondingen genezen gratis!
Als je dan eindelijk je in spijkerbroek verpakte knie over het asfalt voelt schrapen, zet dan steeds meer druk op deze knie. Wanneer er een mooi plat vlak in je knieschijf gesleten is, kun je wel stoppen. Je hebt dan wel genoeg bewijs om aan je vrienden te laten zien dat je met je knie aan de grond gezeten hebt; een afgesleten knieschijf en een mooi bloedspoortje op de plek des onheils..
Dit was mijn korte beschrijving voor het doen van een kneedown. Misschien geef ik later nog tips voor het doen van wheelies, stoppies en powerslides..