behalve als de wetenschap min of meer in overeenstemming is met iets uit een heilig boek, dan is wetenschap, ratio of kennis wel te rijmen met het goddelijke.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Weet jij dan niet dat de wetenschap één groot complot is om mensen van hun geloof af te helpen? De wetenschap is, evenals ratio en kennis, een instrument van Satan!

Ik meen het wel! Ik heb me bekeerd! Geloofd en geprezen zij de Heer!quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:24 schreef het_fokschaap het volgende:
maar Lupa, het is toch minder leuk zo hoor... ik weet dat je het niet meent

Iets minder sarcastisch mag ook wel. Ik zie hier niet dat gelovigen jou continue voor gek verklaren. Wel zie ik dat er mensen zoals STORMSEEKER hun best doen om antwoorden te geven op de vragen hier.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Weet jij dan niet dat de wetenschap één groot complot is om mensen van hun geloof af te helpen? De wetenschap is, evenals ratio en kennis, een instrument van Satan!

Jee, maak je even druk om een geintje zeg...quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:28 schreef Denagam het volgende:
Iets minder sarcastisch mag ook wel. Ik zie hier niet dat gelovigen jou continue voor gek verklaren. Wel zie ik dat er mensen zoals STORMSEEKER hun best doen om antwoorden te geven op de vragen hier.
Het lijkt erop dat je alleen maar hout op het vuur wilt gooien. Laat liever mensen wat meer in hun waarde en hou het een beetje netjes aub.

eigenlijk verklaren gelovigen ongelovigen wel voor gek door er prat op te gaan de onveranderlijke waarheid in pacht te hebben.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:28 schreef Denagam het volgende:
Iets minder sarcastisch mag ook wel. Ik zie hier niet dat gelovigen jou continue voor gek verklaren. Wel zie ik dat er mensen zoals STORMSEEKER hun best doen om antwoorden te geven op de vragen hier.

Klopt, de verschillende wetenschappers zijn het nog niet volledig eens, maar volgens mij is hun verschil van mening niet dusdanig dat je dus geen enkel onderzoek serieus hoeft te nemen en je kunt blijven aannemen dat de wereld maximaal 6000 jaar oud is. En toch zijn er gelovigen (wederom, ik weet niet of STORMSEEKER daartoe behoort, maar er zijn er wel degelijk) die dat blijven volhouden, omdat dat zo uit de bijbel gehaald is. Dan wordt de discussie natuurlijk onmogelijk.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:23 schreef Denagam het volgende:
[..]
Probleem is ook dat veel wetenschappers elkaars onderzoeken bestrijden en verschillende dateringsmethoden hebben. Denk niet dat het bestrijden dus puur iets van religieuze aard is.
Daarnaast denk ik zelf dat er veel invloeden kunnen zijn die op langere termijn ervoor kunnen zorgen dat de berekeningen verstoord worden. Noem maar bijvoorbeeld het gebied waar vroeger Sodem en Gomorra ( spel ik dat goed? ) lag... de bijbel spreekt erover dat dit gebied vernietigd is door vuur en zwavel uit de hemel. Wie weet wat dit voor invloed kan hebben op de techniek die ze zover ik weet gebruiken om hele oude stoffen te dateren. Zover ik weet ( en nee, ben geen kenner ) bepalen ze dit aan de hand van de halveringstijd van bijvoorbeeld radioactieve koolstof toch?

dat hoeft geen probleem te zijn. het wordt pas een probleem als je dogmatisch wilt vasthouden aan de eigen bevindingen of die uit een heilig boek.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:23 schreef Denagam het volgende:
Probleem is ook dat veel wetenschappers elkaars onderzoeken bestrijden en verschillende dateringsmethoden hebben. Denk niet dat het bestrijden dus puur iets van religieuze aard is.
Sodomquote:Sodem en Gomorra ( spel ik dat goed? )
ik ben ook geen kenner, maar er zijn meerdere methoden zover ik weet.quote:Zover ik weet ( en nee, ben geen kenner ) bepalen ze dit aan de hand van de halveringstijd van bijvoorbeeld radioactieve koolstof toch?

Nee, dat zijn gewoon twee meningen.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:33 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
eigenlijk verklaren gelovigen ongelovigen wel voor gek door er prat op te gaan de onveranderlijke waarheid in pacht te hebben.

de vraag is of het hier ooit een discussie geweest isquote:Op donderdag 17 februari 2005 13:37 schreef Alicey het volgende:
Ergens heeft Denagram imo wel een punt dat het wel een discussie moet blijven.

Stormseeker is een JG. JG geloven dat de wereld zo'n 6000 jaar oud zou zijn en dat de eindtijd eraan komt. In 1975 was deze eindtijd ook al voorspeld, maar toen is het niet doorgegaan. In 1975 was de wereld 6000 jaar oud volgens de berekening en zou het eindspel beginnen. Dit is nu uitgesteld tot nader order en ze houden zich nu verre van specifieke voorspellingen.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt, de verschillende wetenschappers zijn het nog niet volledig eens, maar volgens mij is hun verschil van mening niet dusdanig dat je dus geen enkel onderzoek serieus hoeft te nemen en je kunt blijven aannemen dat de wereld maximaal 6000 jaar oud is. En toch zijn er gelovigen (wederom, ik weet niet of STORMSEEKER daartoe behoort, maar er zijn er wel degelijk) die dat blijven volhouden, omdat dat zo uit de bijbel gehaald is. Dan wordt de discussie natuurlijk onmogelijk.
Ik meen trouwens dat er in een eerder topic al eens wat is gepost over de diverse dateringsmethoden...ik zal eens zoeken
edit: koolstof halveringstijd vs geologisch bewijs
hier dus iets

Ik neem aan, maar daar ga ik ook geen harde uitspraken over doen, dat er niet wordt gezegd dat de aarde max 6000 jaar oud is, maar de mensheid die erop leeft.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:41 schreef miss_sly het volgende:
en je kunt blijven aannemen dat de wereld maximaal 6000 jaar oud is. En toch zijn er gelovigen (wederom, ik weet niet of STORMSEEKER daartoe behoort, maar er zijn er wel degelijk) die dat blijven volhouden, omdat dat zo uit de bijbel gehaald is. Dan wordt de discussie natuurlijk onmogelijk.

Gek genoeg zou ik niet zo precies weten waar die problemen in zitten. Maar jij vast wel; er zijn gewoon verschillende methoden van datering, en allemaal hebben ze hun probleempjes (zoals beperkte datering, zoals C14 bijv.). Vandaar dat ze naast elkaar gebruikt worden.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:23 schreef Denagam het volgende:
Nauwelijks, omdat de geologie van de te onderzoeken gebieden vaak afdoende bekend is. Goed, je kan zaken niet op de dag nauwkeurig bepalen, maar dat is ook niet zo belangrijk.quote:Daarnaast denk ik zelf dat er veel invloeden kunnen zijn die op langere termijn ervoor kunnen zorgen dat de berekeningen verstoord worden.
Op z'n minst moet je dan een aardlaagje vinden met een enorme concentratie zwavel, lijkt me zo. Dat heeft verder geen invloeden op de isotopen in de bodem.quote:Noem maar bijvoorbeeld het gebied waar vroeger Sodem en Gomorra ( spel ik dat goed? ) lag... de bijbel spreekt erover dat dit gebied vernietigd is door vuur en zwavel uit de hemel. Wie weet wat dit voor invloed kan hebben op de techniek die ze zover ik weet gebruiken om hele oude stoffen te dateren.
Bijvoorbeeld ja. Er zijn nog tig radioactieve isotopen die gebruikt kunnen worden, naast evt. geologische modellen.quote:Zover ik weet ( en nee, ben geen kenner ) bepalen ze dit aan de hand van de halveringstijd van bijvoorbeeld radioactieve koolstof toch?

Veel gelovigen zijn niet gelijk aan de JG. Ok, je hebt gelijk dat het misschien niet over het ontstaan van de aarde gaat wat betreft die 6000 jaar, maar in ieder geval over de mensen die dus 6000 jaar geleden ontstaan zouden zijn in het paradijs in Mesopotamië, het huidige Irak.quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:50 schreef Denagam het volgende:
Veel gelovigen gaan er al niet zo maar vanuit dat de scheppingsdagen letterlijke dagen waren en dus misschien wel duizenden jaren geduurd kunnen hebben. Er is zover ik weet dus geen manier om te berekenen hoe oud de aarde is aan de hand van de bijbel.

En hoe zou een vloed van uitwerking kunnen zijn op de hoogte van de aardlagen?quote:Op donderdag 17 februari 2005 13:56 schreef het_fokschaap het volgende:
overigens in het geval van de evt. eerste mens was de datering gedaan op basis van de aardlaag waarin de overblijfselen gevonden werden begreep ik. niet zozeer een halveringstijd dus.

Er is aan aardlagen heel goed te zien of er water op gestaan heeft of niet. Verder heeft het weinig invloed, althans geen invloeden die niet passen in de geologische modellen.quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:01 schreef Denagam het volgende:
En hoe zou een vloed van uitwerking kunnen zijn op de hoogte van de aardlagen?
Dat zeggen ze ook al 100 jaar, maar ik heb nog geen ark gezien.quote:Ze denken restanten van de ark gevonden te hebben op de top van de ararat.
Zeker, maar nogmaals, niets dat niet te modellen is. Zo'n vloed zou sporen na laten, zoals het vaak heel goed te zien is als een bepaald hooggelegen gebied vroeger oceaan is geweest - vandaar dat je hoog op de de Mount Everest fossiele vissen kan vinden.quote:En in de bijbel voor de vloed wordt volgens mij alleen gesproken over heuvels en geen bergen. Uiteraard geen bewijs dat er geen bergen zijn, maar ik ben zelf wel van mening dat een watermassa over heel de aarde flinke uitwerking kan hebben op de locatie van aardlagen, toch?

ervan uitgaande dat er inderdaad een wereldwijde vloed is geweest natuurlijk. zover ik begreep wordt de bijbelse vloed verbonden met een soort tsunami in de buurt van de bosporus ofzo...quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:01 schreef Denagam het volgende:
[..]
En hoe zou een vloed van uitwerking kunnen zijn op de hoogte van de aardlagen?
Ze denken restanten van de ark gevonden te hebben op de top van de ararat. En in de bijbel voor de vloed wordt volgens mij alleen gesproken over heuvels en geen bergen. Uiteraard geen bewijs dat er geen bergen zijn, maar ik ben zelf wel van mening dat een watermassa over heel de aarde flinke uitwerking kan hebben op de locatie van aardlagen, toch?

heb je misschien een linkje met meer informatie ?quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:36 schreef miss_sly het volgende:
Als je kijkt naar wat er gebeurde met de betreffende vulkaan is het zelfs nog wel mogelijk dat er wereldwijd problemen waren. Ik heb daar een stuk over gelezen, moet dat boek erbij pakken om alles goed neer te zetten, maar aangezien het een enorm stuk land betrof dat ver de zee in schoof, waren de gevolgen echt desastreus! Bovendien kunnen de plagen en het openen van de zee ook hiermee in verband gebracht worden, als ik me niet vergis. Erg interessant stuk
Ik ben het wel met je eens dat die vloed waarschijnlijk regionaal was trouwens

Mooi eiland ook, Santorini, mooie vakantie bestemming! En idd als er in die tijd een gebied van 100 bij 20 km blank komt te staan kan ik me indenken dat het voor de lokale bevolking was alsof de hele wereld blank stond, dus zo'n verhaal in de bijbel is wel te verklaren.quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:36 schreef miss_sly het volgende:
...

"Jij ben net als je vader" betekend niet dat jij je vader bent.quote:Op donderdag 17 februari 2005 15:13 schreef het_fokschaap het volgende:
Ok, 1 dag als duizend jaar, dus in de eerste 7 duizend jaar is de aarde geschapen met alles erop en eraan en met de mens.

Ik vind dit een prima redenering, maar dan vraag ik je: waarom moeten we de rest van de bijbel dan wel letterlijk nemen? Waarom mag dit overdrachtelijk bedoeld zijn, maar "moeten" we andere dingen begrijpen "zoals ze er staan"? Wie bepaalt dat? Op grond waarvan? Interpretatie?quote:Op donderdag 17 februari 2005 16:04 schreef Denagam het volgende:
"Jij ben net als je vader" betekend niet dat jij je vader bent.
Het lijkt er bijna op dat hier selectief naar de letter gekeken wordt om het scheppingsverhaal even onderuit te schoppen.
Je kan dit ook wat breder zien...
'Het is als gisteren dat ik je zag" zei de vrouw die haar oude buurvrouw al 10 jaar niet gezien had.
Is nu 10 jaar ineens letterlijk 1 dag?

maar wat is het dan volgens jou ? is het in het scheppingsverhaal nou één dag waarover een dag gesproken wordt, of gaat het om één dag als in duizend jaarquote:Op donderdag 17 februari 2005 16:04 schreef Denagam het volgende:
[..]
"Jij ben net als je vader" betekend niet dat jij je vader bent.
Het lijkt er bijna op dat hier selectief naar de letter gekeken wordt om het scheppingsverhaal even onderuit te schoppen.
Je kan dit ook wat breder zien...
'Het is als gisteren dat ik je zag" zei de vrouw die haar oude buurvrouw al 10 jaar niet gezien had.
Is nu 10 jaar ineens letterlijk 1 dag?

Ik heb dit uit een boek, zal als ik thuis ben wel even kijken hoe en watquote:Op donderdag 17 februari 2005 14:51 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
heb je misschien een linkje met meer informatie ?

graagquote:Op donderdag 17 februari 2005 16:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb dit uit een boek, zal als ik thuis ben wel even kijken hoe en wat

Hier heb je een punt.... en dan nog zelfs 1 waarop ik weinig kan zeggenquote:Op donderdag 17 februari 2005 16:22 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik vind dit een prima redenering, maar dan vraag ik je: waarom moeten we de rest van de bijbel dan wel letterlijk nemen? Waarom mag dit overdrachtelijk bedoeld zijn, maar "moeten" we andere dingen begrijpen "zoals ze er staan"? Wie bepaalt dat? Op grond waarvan? Interpretatie?
Nu snap ik waarom er zoveel christelijke stromingen zijn die allemaal gelijk hebben!

is de enige reden dat jij voor het christelijk geloof hebt gekozen je opvoeding ?quote:Op donderdag 17 februari 2005 19:08 schreef Denagam het volgende:
Maar daar heet het weer geloof voor. Als alles zeker was dan heette het vast anders.

Er is voor mij niet een 100% keuze voor mij, want daarmee zou ik het ene geloof als waarheid bestempelen en de rest als onwaarheid, ik neem aan dat je die gedachte ook wel kan halen uit wat ik hierboven zei.quote:Op donderdag 17 februari 2005 19:18 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
is de enige reden dat jij voor het christelijk geloof hebt gekozen je opvoeding ?

ja, dat zou mooi zijn jaquote:Op donderdag 17 februari 2005 19:43 schreef Denagam het volgende:
over een God die in de toekomst dingen recht zal zetten en ons een prettigere leefomgeving zal geven.

Ik denk dat ‘het verstikte’ betrekking heeft op vlees waarin bloed is achtergebleven en geronnen is. Als je een dier de keel doorsnijdt, is het vrijwel direct dood, maar het bloed kan er nog wel uitstromen en zo kan het lichaam iig worden gekwalificeert worden als leeggebloed en dan is het aanvaardbaar om het te eten. Maar als een dier (bv.) stikt (om het maar in de terminologie te houden), dan blijft het bloed er in en stolt het en is het dus onaanvaardbaar voor een christen om dit te eten. Denk hierbij dus ook aan geschoten wild en bloedworst.quote:Op donderdag 17 februari 2005 00:50 schreef krakkemieke het volgende:
Trouwen met te nauw verwante mensen, kan erfelijke ziektes meer kans geven.
Dat zou dus de goede eigenschappen verstikken.
En erfelijke eigenschappen zijn 'bloedverwant' om het zo te zeggen.
Vandaar deze opvatting van 'bloed vermengen'.
Hoe denken JG daarover?
Valt toch echt erg mee hoor..quote:Op donderdag 17 februari 2005 06:46 schreef ikkemem het volgende:
Ik vind dat je een teksten plukker bent hoor.
Allereerst moet ik melden dat ik al eerder een enorme discussie gevoerd heb over dit onderwerp in het ‘bestaat de hel’-topic. Ik weet wat er staat en er staat inderdaad dat er gaven gegeven zouden worden. Echter, er staat onomstotelijk in de al eerder aangehaalde tekst dat ‘gaven zullen worden weggedaan’. Het lijkt er meer op dat jij deze tekst negeert aangezien je stelt, in weerwil van deze tekst, dat er nog steeds zulke gaven zijn.quote:Je rukt hele gedeelten uit elkaar om je gelijk te krijgen.
bv dat over de gaven wordt in het volgende hooftstuk beter uitgelegt.
Paulus zegt daar dat niet een ieder de gaven heeft ,omdat God die schenkt aan wie Hij verkiest.
En dat de een de gave heeft van profetie,de ander de gave van spreken in tongen enz.
En hoofstuk 12 gaat ook over hoe de gaven in de gemeente werken.
Over de hele wereld zie je Gods grootheid nog steeds.
Er gebeuren nog steeds grote wonderen,in de Naam van Jezus.
Natuurlijk kan alleen God beoordelen of iemand dat echt is of niet, maar wat ik hoor krijg ik niet echt de indruk dat hij zich nederig opstelt en van veel zelfbeheersing blijkgeeft. Als hij zich plotseling had bekeerd tot Christen en ging prediken en e.d. had ik het vast in de krant gelezen, wat ik dus niet heb vernomen. Verder was hij pas nog erg close met Jomanda, iemand waarvan ik nou niet direct het gevoel heb dat ze in verbinding staat met God op wat voor manier dan ook (zie bovenstaande stuk!), hoewel zij daar wellicht anders over denkt.quote:ps hoe durf jij te oordelen over wie een echte christen is of niet?
Zoals ik liet zien kan God van gedachten veranderen inzake relatief kortlopende zaken zoals toen met Nineve.quote:Op donderdag 17 februari 2005 08:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En ik wil ook wel graag antwoord op mijn vraag wat het nut is van het geloven in een onveranderlijk boek als god van gedachten kan veranderen?
Ah, dat voelt zeker wel indrukwekkend, Latijnse spreuken quoten?quote:Op donderdag 17 februari 2005 08:10 schreef DustPuppy het volgende:
"Stultior stulto, fuisti qui tabellis crederes!"
Idioot onder idioten, om te geloven wat geschreven staat.

Zoals ik al zei is het niet zo dat God ‘dus dan maar alles constant verandert’. Geheel niet zelfs. Ik stelde dat hij dat kon als de situatie dat vraagt/toelaat en er meestal eerst sprake is van een reactie van menselijke kant, zoals in Nineve. Echter, de grote dingen die de bijbel voorzegt die betrekking hebben op het herstel van de wereld en de heiliging van Gods naam zullen geenszins anders verlopen dan God zelf heeft laten optekenen. Er is geen reden om dat aan te nemen aangezien hij er geen melding van maakt en al vanaf het begin van de bijbel tot het eind ervan zich steeds houdt aan dat voornemen.quote:Op donderdag 17 februari 2005 08:22 schreef miss_sly het volgende:
Dat heeft hij dan voor op de meesten die in hem geloven en claimen te weten wat hij denkt en vindt.
Het wordt ook wel wat lastig om te claimen dat je weet wat hij vindt, denkt en wil, als hij inderdaad van gedachten kan veranderen en dingen kan aanpassen. Hoe zeker kun je dan zijn dat je dat oude boek zo ontzettend letterlijk moet nemen, 2000 jaar later?
Het antwoord op je vraag staat al in het aangehaalde stuk. Er staat hier niet dat de wet nog geldt. Er staat juist dat ‘toen de wet nog gold, toen...’ , ‘maar nu...’ Er wordt een vergelijking gemaakt met de toestand onder de wet en de toestand na de dood van Jezus en er wordt gesteld dat nu Jezus het verbond heeft gesloten (hoger dan Mozes dus) het nog kwalijker is als men dat dat verbond te schande maakt.quote:Op donderdag 17 februari 2005 11:49 schreef het_fokschaap het volgende:
nou ja, nog maar een bijbelquote dan
iets over het overtreden van de wet van mozes terwijl Jezus al dood is
‘Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over, maar een vreselijk uitzicht op het oordeel en de felheid van een vuur, dat de wederspannigen zal verteren. Indien iemand de wet van Mozes heeft terzijde gesteld, wordt hij zonder mededogen gedood op het getuigenis van twee of drie personen. Hoeveel zwaarder straf, meent gij, zal hij verdienen, die de Zoon van God met voeten heeft getreden, het bloed des verbonds, waarmee hij geheiligd was, onrein geacht en de Geest der genade gesmaad heeft? Want wij weten wie gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden! En nog een keer: De Here zal zijn volk oordelen. Vreselijk is het, te vallen in de handen van de levende God!’ (Hebr. 10:26-31)[/i]

quote:Op donderdag 17 februari 2005 22:08 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het antwoord op je vraag staat al in het aangehaalde stuk. Er staat hier niet dat de wet nog geldt. Er staat juist dat ‘toen de wet nog gold, toen...’ , ‘maar nu...’ Er wordt een vergelijking gemaakt met de toestand onder de wet en de toestand na de dood van Jezus en er wordt gesteld dat nu Jezus het verbond heeft gesloten (hoger dan Mozes dus) het nog kwalijker is als men dat dat verbond te schande maakt.

Ik zal echt niet meteen roepen dat wetenschap er naast zit en volledig onkundig is, maar ik zou in het algemeen wel willen benadrukken dat het mensenwerk blijft en dat de geschiedenis wel laat zien dat ook de wetenschap niet onfeilbaar is.quote:Op donderdag 17 februari 2005 11:58 schreef miss_sly het volgende:
Probleem hierbij is dat veel gelovigen (ik weet niet of dat ook voor STORMSEEKER geldt) de dateringsmethoden bestrijden, dus bewijs uit wetenschappelijk onderzoek is voor hen niet valide.

terwijl je dit eigenlijk wel denkt want anders klopt het allemaal niet meer met jouw geloofquote:Op donderdag 17 februari 2005 22:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik zal echt niet meteen roepen dat wetenschap er naast zit en volledig onkundig is,
en de bijbel is dat natuurlijk nietquote:maar ik zou in het algemeen wel willen benadrukken dat het mensenwerk blijft en dat de geschiedenis wel laat zien dat ook de wetenschap niet onfeilbaar is.

Hoe verder terug, hoe groter de afwijking ook zal zijn. Hetzelfde als bij een hoog gebouw b.v. Stel dat een flat van 100 meter, 10 centimeter scheef staat, dan zie je dat dus niet. Staat datzelfde gebouw opeens 5 meter scheef, dan begint het toch wel op te vallen. Een verschil van 6 miljard jaar is inderdaad veel.quote:Op donderdag 17 februari 2005 22:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik zal echt niet meteen roepen dat wetenschap er naast zit en volledig onkundig is, maar ik zou in het algemeen wel willen benadrukken dat het mensenwerk blijft en dat de geschiedenis wel laat zien dat ook de wetenschap niet onfeilbaar is.
Een voorbeeldje: Het lijkt mij enorm moeilijk (maar zeker interessant) om bv. de leeftijd van het heelal te bepalen. We hebben zeer geavanceerde middelen, modellen en theorieen en toch varieert de geschatte leeftijd (voorzover ik heb vernomen althans) tussen de 8 en 14 miljard jaar. Dat is dus wel even 6 miljard jaar speling!
Als er ergens botten in de grond worden gevonden, wellicht half vergaan, wat biedt dan zoveel zekerheid dat er vast gezegd kan worden dat ze x jaar oud zijn? Als men er maar een factor 3 naast zit kan de +-20.000 jaar al zo worden gehaald en misschien is het nog wel moeilijker te zeggen.

De C-14 methode is dus niet de enige dateringsmethode, zoals je zelf ongetwijfeld ook weet. Je plukt deze er nu even uit; waarom uitgerekend deze? Heb je je ook wel eens verdiept in de andere dateringsmethoden?quote:Op donderdag 17 februari 2005 22:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
- Heel verhaal -
Dit zijn door wetenschappers zelf opgestelde criteria die, naar mij logisch lijkt, nog altijd gelden (ze zijn hooguit strenger geworden, niet soepeler).
Het is al duidelijk dat het niet meevalt materiaal te vinden dat inderdaad aan al die zaken voldoet.
Het komt toch relatief weinig voor dat er menselijke resten worden gevonden waarvan gelijk al wordt vermoed dat ze ouder zijn dan 6000 jaar. Vervolgens moet dat materiaal nog eens voldoen aan al die eisen en is er sowieso altijd meetonnauwkeurigheid.
Al met al is de C-14 methode erg interessant en goed bedacht en zeker niet waardeloos, maar moeten er wel degelijk kanttekens worden gezet bij de bepaling van veel zaken. Het is helaas nog geen wondermethode (ik kan nog stukken langer over doorgaan over alle valkuilen die deze methoden telt, van kosmische straling tot houtringen, maar laat het hier voorlopig bij).

In ca. 1650 BC is de vulkaan op Santorini uitgebarsten en daarna in zee verdwenen. Om de gevolgen van deze uitbarsting ongeveer in kaart te brengen, hebben ze de uitbarsting van de Krakatau in 1883 onderzocht; hiervan was wel documentatie te vinden.quote:

Hm..quote:Op donderdag 17 februari 2005 22:54 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
terwijl je dit eigenlijk wel denkt want anders klopt het allemaal niet meer met jouw geloof
[..]
en de bijbel is dat natuurlijk niet
Wat betreft de rest van je betoog hoop ik op mensen met meer verstand van zaken
volgens mij is het wel redelijk duidelijk dat het heelal zo'n 15 miljard jaar bestaat.

Ik zie erg vaak een leeftijd tussen de 13 en 14 miljard jaar. Ik weet dan ook niet waar je die getallen vandaan haalt.quote:Op donderdag 17 februari 2005 22:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Een voorbeeldje: Het lijkt mij enorm moeilijk (maar zeker interessant) om bv. de leeftijd van het heelal te bepalen. We hebben zeer geavanceerde middelen, modellen en theorieen en toch varieert de geschatte leeftijd (voorzover ik heb vernomen althans) tussen de 8 en 14 miljard jaar. Dat is dus wel even 6 miljard jaar speling!
Tja, atomen kun je tellen. En je gaat uit van een bepaalde periodiciteit. Daarmee kun je nauwkeurig leeftijden bepalen. Je geeft niet echt een reden waarom het onbetrouwbaar zou zijn, je zegt alleen dat het nogal een precisiewerkje is om leeftijden te bepalen.quote:Als er ergens botten in de grond worden gevonden, wellicht half vergaan, wat biedt dan zoveel zekerheid dat er vast gezegd kan worden dat ze x jaar oud zijn? Als men er maar een factor 3 naast zit kan de +-20.000 jaar al zo worden gehaald en misschien is het nog wel moeilijker te zeggen.
Dat je met een erg gecompliceerd systeem hebt te maken, dat ben ik met je eens. Ik zou ook niet verbaasd zijn als de C14 methode bijgesteld zou moeten worden, ivb bepaalde evenwichten die men nog niet zo goed begrijpt. Maar ik geloof wel dat de methode nauwkeurig is. Mag ik je vragen wat je bronnen zijn van deze wetenschappelijke aanhalingen?quote:Vaak wordt de C-14 methode toegepast.
Interessant daaromtrent:
Symposium te Uppsala
De belangstelling voor de radiokoolstofdatering is opnieuw gewekt door een publikatie (uit 1971) van de verhandelingen van het twaalfde Nobel-symposium dat in 1969 te Uppsala in Zweden werd gehouden. Op dit symposium kwamen radiochemie-deskundigen uit vele landen met geologen en archeologen samen. Zij bespraken hun jongste onderzoekingen in verband met de theorie en het praktische gebruik van radiokoolstof (koolstof 14) voor ouderdomsbepalingen.

ik vind het geen suffe opmerking, want ik ben zelf geen wetenschapper en kan dus slechts nablaten wat anderen onderzocht hebben. ik laat dat soort zaken liever over aan andere mensen die er evt. voor doorgeleerd hebben, zoals bv. Haushofer. Dat Stormseeker van alle markten thuis is is voor hem natuurlijk een godsgeschenkquote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:16 schreef Denagam het volgende:
Dat je vraagt naar mensen met meer verstand van zaken vind ik ook een beetje een suffe opmerking, sorry dat ik het zeg. Persoonlijk vind ik dat STORMSEEKER dingen wel een fundering meegeeft ipv losse kreten te lanceren.
dat had ik van een site op SCIAM (Scientific American)quote:Jou argument? "volgens mij is het wel redelijk duidelijk dat het heelal zo'n 15 miljard jaar bestaat".
diezelfde superstrakke theorieën als waar jij mee aankomt ?quote:Who cares wat jij denkt? Als je er zo graag tegenin wil gaan kom dan met superstrakke argumenten die elke andere theorie onderuit halen. Lukt je dat niet, stel jezelf dan wat minder arrogant op.

leuke informatie. dankjewel !quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In ca. 1650 BC is de vulkaan op Santorini uitgebarsten en daarna in zee verdwenen. Om de gevolgen van deze uitbarsting ongeveer in kaart te brengen, hebben ze de uitbarsting van de Krakatau in 1883 onderzocht; hiervan was wel documentatie te vinden.
Krakatau rees 420 mt boven de zee. Door een aardschok spleet het eiland, stroomde koud zeewater binnen en bouwde de druk op. Door de druk vloog de top van de berg en ontstond een zuil van stoom en stof die tot 53 km reikte. Door stof en zwaveldampen werden Java en Sumatra twee dagen in totale duisternis gehuld. Door de knal barstten muren en braken ramen tot 160 km verderop; huizen schudden tot 750 km verderop; de ontploffing klonk als kanonvuur tot 3200 km verderop. Het stof in de atmosfeer verspreidde zich over de aarde waardoor zonsondergangen zo rood werden dat weken later in New York en Connecticut de brandweer uitrukte. De lege vulkaan stortte in zee: oppervlakte van de berg 21 km2 en de krater die hij sloeg was 180 mt diep.De vloedgolven tot ene hoogte van 30 m verwoestten 295 steden, verdronken 36000 mensen en werden schepen tot 3 km landinwaarts gevonden. De golven sloegen 16000 km verder in Chili de schepen los van hun kabels in de haven.
Het patroon van de uitbarsting in Santorini was gelijk, alleen veel groter. De berg was 1470 m hoog ipv 420 m, de oppervlakte 57 km2 en de krater die hij sloeg toen h ijin zee verdween was 360 m, hetgeen kan leiden tot vloedgolven tot 1,6 km hoogte. Er is drijvende vulkanische as van deze uitbarsting gevonden in Israel op de berghellingen, 1600 km van Santorini!
De gevolgen van deze uitbarsting kunnen geleid hebben tot de 10 bijbelse plagen en de zondvloed.
Ikzelf heb dit uit een boek, Verre Geheimen, van Ronald Schiller, maar ook via google kun je hierover eea vinden.

Het kwam er misschien iets harder uit dan dat ik wilde... maar wat is nou dan het verschil tussen jou en stormseeker? Jij geloofd iets dat je hebt gelezen of gehoord... en hij ook. Alleen beide wat anders. Waar het mij om ging was dat het overkwam alsof je zijn argumenten maar een beetje belachelijk maakte terwijl die van jouzelf nou ook niet zo sterk waren.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:14 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik vind het geen suffe opmerking, want ik ben zelf geen wetenschapper en kan dus slechts nablaten wat anderen onderzocht hebben. ik laat dat soort zaken liever over aan andere mensen die er evt. voor doorgeleerd hebben, zoals bv. Haushofer. Dat Stormseeker van alle markten thuis is is voor hem natuurlijk een godsgeschenk
[..]
Welke theorieën? Ik dacht dat ik mij toch redelijk op de vlakte hield met het uitspreken van keiharde bewijzen die ik toch niet kan onderbouwen. Het enige wat ik wel gezegd heb is dat ik de aanname dat de aarde 47529544657467562473764237 jaar oud kan zijn... voor mij geen bewijs is dat de bijbel ongelijk heeft omdat ik geen relatie zie tussen het 6000+ jarig bestaan van de mensheid en de leeftijd van de aarde. Ik ben zelf van mening dat de bijbel hierin symbolisch bedoeld is, maar.. mocht deze letterlijk bedoeld zijn dan klopt het inderdaad niet.quote:diezelfde superstrakke theorieën als waar jij mee aankomt ?

Ik geloof in zaken die door de wetenschap zijn onderzocht. Stormseeker gelooft in de bijbel als zijnde van goddeljke oorsprong en dus de waarheid.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:47 schreef Denagam het volgende:
Het kwam er misschien iets harder uit dan dat ik wilde... maar wat is nou dan het verschil tussen jou en stormseeker? Jij geloofd iets dat je hebt gelezen of gehoord... en hij ook. Alleen beide wat anders. Waar het mij om ging was dat het overkwam alsof je zijn argumenten maar een beetje belachelijk maakte terwijl die van jouzelf nou ook niet zo sterk waren.
Dat jij gelooft dat de bijbel best in overeenstemming kan zijn met de wetenschap vind ik prima, maar waarom vind de wetenschap dan dat de oorsprong van de mens in Afrika ligt en niet in Mesopotamië.quote:Welke theorieën? Ik dacht dat ik mij toch redelijk op de vlakte hield met het uitspreken van keiharde bewijzen die ik toch niet kan onderbouwen. Het enige wat ik wel gezegd heb is dat ik de aanname dat de aarde 47529544657467562473764237 jaar oud kan zijn... voor mij geen bewijs is dat de bijbel ongelijk heeft omdat ik geen relatie zie tussen het 6000+ jarig bestaan van de mensheid en de leeftijd van de aarde. Ik ben zelf van mening dat de bijbel hierin symbolisch bedoeld is, maar.. mocht deze letterlijk bedoeld zijn dan klopt het inderdaad niet.
Toch staan er in de bijbel wel meer symbolische dingen, bijv dat het makkelijker is voor een kameel door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke het koninkrijk Gods binnen te gaan. Of ze hadden hele kleine kamelen, of hele grote naalden... of sommige dingen moet je wat minder letterlijk zien dan dat ze staan beschreven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |