quote:De discussie wordt ff moeijlijker wanneer een kind van Jehova's binnengebracht wordt met een bloeding en bloed moet hebben omdat ie anders sterft en de ouders weigeren. Mindere bak, want wat dan? Gelukkig hebben we een speciaal iemand die ons hiermee kan helpen, maar vraag me niet precies wat het bij zo'n geval zou zijn.
De alternatieve wijzen voor bloedtransfusie die hieronder worden gegeven zijn idd mogelijkheden om bloedtransfusies te verkomen, echter bij een acuut geval helpen velen niet omdat ze door de darmen moet worden opgenomen en door de lever (mensen met leverproblemen hebben dan ook weer problemen) moeten worden verwerkt etc. Duurt allemaal lang. Tevens wordt het lastig wanneer de lever zijn voorraad aan ijzer reeds heeft verspeeld en dit weer moet worden opgebouwd, duurt ook weer ff. Die vervangende middelen genoemd als plasmavervangmiddelen is GEEN alternatief voor bloedtransfusie, maar dit zijn VULmiddelen, want waar immers geen Hemoglobine (Hb) zit, zit geen O2 dus bij veel bloedverlies MOET je dus wel transfusie doen EN vullen.
Al met al kan ik nog wel ff doorlullen, maar ik ben VOOR bloedtransfusies op indicatie. Mochten andere middelen beter zijn, zoals de schrijver beweert dat er studies etc zijn, dan zou dit allang toegepast worden in de praktijk. Bloedtransfusies draaien nou 1maal om het snel toe kunnen dienen van Hemoglobine en dat zit nauw eenmaal niet in een pil.

Nou, alvorens je je laat dopen is het wel noodzakelijk dat je wel de meest ‘basic’ dingen weet, anders weet je ook niet waarom je je laat dopen en wat het inhoudt. Dus iedereen kan verder inderdaad wel gedoopt worden hoewel een grondige studie vooraf wel is aan te bevelen.quote:Op woensdag 16 februari 2005 14:47 schreef aloa het volgende:
In principe kan dus iedereen gedoopt worden. Een grondige studie is dan dus niet nodig.
Tuurlijk is de 1 van vlotter en minder verlegen dan de ander, maar de praktijk leert dat vrijwel iedereen zonder veel problemen dit werk kan doen. Het is ook goed mogelijk wat standaard inleidingen en vervolgen te leren (niet te star, maar wel een voor jezelf makkelijker te volgen richtlijn) en ook scheelt het als je met een ervarener iemand samenwerkt zodat je elkaar kan aanvullen.quote:Wat ik me afvraag met dat "veldwerk", is of daar iedereen geschikt voor is. Er zullen vast mensen tussen zitten, die wel de nodige bijbelkennis hebben, maar niet de sociale vaardigheden om dit door te geven aan andere mensen.
Nee hoor, ook doordeweeks. Ik ga meestal wel op zaterdag, aangezien ik dan meer tijd heb. Het is niet zo dat er constant iemand achter je aan zit zo van: ‘He! Je hebt nog maar zoveel uur velddienst deze maand’ oid. Iedereen is vrij te doen wat hij/zij kan. Niet iedereen heeft evenveel mogelijkheden, verantwoordelijkheden die tijd eisen en een even goede gezondheid. Maar wij worden vanuit de bijbel wel verplicht om het werk te doen, ja.quote:Zijn alle jehovah's in het weekend op pad om langs de deuren te gaan? (zit er een bepaalde verplichting achter).
Dat waren iets andere tijden...Wij als volgelingen van Christus mogen het zwaard niet opheffen.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:35 schreef het_fokschaap het volgende:
waarom neem je het zwaard niet op om het woord God's te verspreiden ? God zelf heeft dit meerdere malen gedaan. Zelfs heeft hij een engel des doods gestuurd om de eerstgeborenen om te brengen bij mensen die geen dood bokje aan de deur hadden hangen...(zoiets was het)

Goed lezen is een kunst, zeker, zekerquote:Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef Doffy het volgende:
Stormseeker heeft me beloofd om uit te zoeken waar precies staat dat het "oude verbond" niet meer zou gelden. Ik heb het in die bijna 3 keer dat ik de bijbel gelezen heb, nergens kunnen vinden, maar ok. Enerzijds zouden ze dus het OT kunnen schrappen, anderzijds doen ze het niet... mysterie, mysterie...

Het vorige topic was door een ander gestart. (DuchessX)quote:Op woensdag 16 februari 2005 21:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het valt me trouwens op (zo tussendoor) dat er er twee keer een JG topic is gestart door dezelfde user en dat deze user verder geheel niet meer reageert..beetje vreemd.

Begrijp ik hieruit dat JG geloven dat God kan veranderen van gedachten?quote:Op woensdag 16 februari 2005 22:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
Er wordt alleen aan dingen vastgehouden waarvan bekend is dat ze opnieuw ge/verboden werden in het NT door Jezus. En dingen waarvan bekend is dat God er een bepaalde zienswijze op heeft die hij niet veranderd heeft.

Je hebt gelijk, sorry.quote:Op woensdag 16 februari 2005 22:08 schreef aloa het volgende:
Het vorige topic was door een ander gestart. (DuchessX)

‘Wie één van de kleinste geboden [van de wet van Mozes] ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen’ (Matth. 5:19),quote:Op woensdag 16 februari 2005 22:18 schreef STORMSEEKER het volgende:
En ook heeft hij de Wet met al haar kleine regeltjes en regelingen afgeschaft omdat hij ze niet langer nodig achtte. Maar hij denkt altijd hetzelfde over de 'basisregels' zeg maar.

hij doet nu alleen nog tsunami'squote:Op woensdag 16 februari 2005 22:50 schreef krakkemieke het volgende:
Volgens mij moest God ook even wennen aan die vrije wil. Na de Zondvloed heeft Hij ook beloofd dat Hij dat niet meer zou doen.

Matth 5quote:Op woensdag 16 februari 2005 22:27 schreef het_fokschaap het volgende:
dit spreekt jou toch sterk tegen.

Er zijn inderdaad voorbeelden te vinden waar God het niet gebruikt als ook voorbeelden waar hij het wel gebruikt. Ik denk inderdaad dat hij wel het vermogen heeft, maar het niet nodig acht het constant te gebruiken.quote:Op woensdag 16 februari 2005 22:24 schreef Alicey het volgende:
Hoe zie je dit in de context van almachtigheid en alwetendheid, StormSeeker..
Of zou God bewust zijn alwetendheid niet gebruiken, zodat hij ook eens verrast kan worden? Kan God kiezen om iets wel of niet te weten?
Tja, we zijn wel wat anders dan gemiddeld, ja.quote:Je bent overigens een van de weinige christenen die rechtstreeks zegt dat God van gedachten kan veranderen.. Veel christenen draaien er toch omheen.

ja? dus?quote:Op woensdag 16 februari 2005 23:13 schreef het_fokschaap het volgende:
Wee u, schriftgeleerden en farizeeën, schijnheiligen; u draagt een tiende af van munt, anijs en komijn, maar wat het zwaarst weegt in de wet verwaarloost u: recht, barmhartigheid en trouw! Het ene moet u doen, maar het andere niet laten. Blinde leiders, die de mug uitzeven en de kameel doorslikken!
Mt 23:23

je bent daar wel selectief in volgens mij. het niet in aanraking komen met bloed is ook onderdeel van die wet.quote:Op woensdag 16 februari 2005 23:34 schreef STORMSEEKER het volgende:
ja? dus?
Ik zei dus al: In Jezus tijd op aarde gold de wet en Jezus moest zich er aan houden en ook de Farizeeen en schriftgeleerden.

Nou, nou, wat zijn we ineens meegaand, er zit vast meer achter..quote:Op woensdag 16 februari 2005 23:31 schreef het_fokschaap het volgende:
informatie aangaande de ware christen, waar we Stormseeker toch toe mogen rekenen.
(en inderdaad..)quote:Zieken de handen opleggen en ze zo beter te maken (Markus 16:17, 18)
kan jij dit ook Stormseeker ?
Same.quote:Lopen op slangen en schorpioenen zonder enig letsel op te lopen (Lucas 10: 19)
Publiciteitsgek:ja, ware Christen: nee.quote:Is Emile Ratelband een ware christen ?
Relaxedquote:Men zal gehaat worden door iedereen (Mt. 10: 21, 22)
Ik haat je niet Stormseeker.
In de eerste eeuw beschikten christenen in sommige kwesties waarin geoordeeld moest worden, over wonderbare werkingen van Jehovah’s heilige geest, zoals in het oordeel dat over Ananías en Saffíra werd geveld (Hand. 5:1-11; 1 Kor. 12: 4-11). Sinds de wonderbare gaven van de geest met de dood van de apostelen zijn geëindigd, hebben christenen geen rechtstreekse wonderbare aanwijzingen vanuit de hemel verwacht met betrekking tot de wijze waarop er in een kwestie beslist moet worden (1 Kor. 13:8-13). Niettemin beschikken wij nog steeds over datgene wat Jehovah’s Woord heeft te zeggen over juist gedrag en over de wijze waarop in kwesties beslist moet worden.quote:
Men zal de Vader vragen om wat dan ook en het zal gebeuren (Mt. 18: 19).

Ten eerste was het een herhaling van het verbod om het opnieuw te bekrachtigen aangezien de Wet van Mozes inderdaad was ge-eindigd.quote:Op woensdag 16 februari 2005 23:39 schreef het_fokschaap het volgende:
je bent daar wel selectief in volgens mij. het niet in aanraking komen met bloed is ook onderdeel van die wet.

Dat heeft hij dan voor op de meesten die in hem geloven en claimen te weten wat hij denkt en vindt.quote:Op woensdag 16 februari 2005 23:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad voorbeelden te vinden waar God het niet gebruikt als ook voorbeelden waar hij het wel gebruikt. Ik denk inderdaad dat hij wel het vermogen heeft, maar het niet nodig acht het constant te gebruiken.
[..]
Tja, we zijn wel wat anders dan gemiddeld, ja.
Maar voor de duidelijkheid: Gods voornemens met betrekking tot het herstellen van het paradijs en het eindigen van de wereldstelsels zijn nog altijd hetzelfde. Hij houdt zijn beloften, maar is niet star en kan dingen aanpassen als dat past in het kader van barmhartigheid en rechtvaardigheid.

Dit gaat gewoon over het feit dat iedereen ergens anders goed in is. Wereldschokkend hoor!quote:Op donderdag 17 februari 2005 06:46 schreef ikkemem het volgende:
Paulus zegt daar dat niet een ieder de gaven heeft ,omdat God die schenkt aan wie Hij verkiest.
En dat de een de gave heeft van profetie,de ander de gave van spreken in tongen enz
Je kunt niet met zo'n uitspraak komen zonder voorbeelden te noemen. Dus kom maar op!quote:Op donderdag 17 februari 2005 06:46 schreef ikkemem het volgende:
En hoofstuk 12 gaat ook over hoe de gaven in de gemeente werken.
Over de hele wereld zie je Gods grootheid nog steeds.
Er gebeuren nog steeds grote wonderen,in de Naam van Jezus.

Er staat niet 'misbruik' van bloed, overigens, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 17 februari 2005 00:20 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ten eerste was het een herhaling van het verbod om het opnieuw te bekrachtigen aangezien de Wet van Mozes inderdaad was ge-eindigd.
Hand 15
19 Daarom is mijn beslissing om degenen uit de natiën die zich tot God keren, niet lastig te vallen, 20 maar hun te schrijven zich te onthouden van dingen die door afgoden zijn bezoedeld en van hoererij en van het verstikte en van bloed. 21 Want van oudsher heeft Mozes in stad na stad mensen gehad die hem prediken, omdat hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen."
Echter er is nog iets. Het misbruik van bloed wordt hier in op 1 lijn gesteld met hoererij en afgoderij.
Het is dus niet zozeer een voedselverbod o.i.d. als meer een moreel vereiste.
Uit het hele OT is Gods zienswijze omtrent hoererij, afgoderij en bloed zeer duidelijk.
Nergens staat dat zijn zienswijze hierover veranderd is. In het NT dacht Hij er dus nog net zo over.
Derhalve blijft het voor Christenen onaanvaardbaar.

die vond ik toevallig en vond het al goed genoeg dat men Nature als bron noemdequote:Op woensdag 16 februari 2005 23:45 schreef Haushofer het volgende:
Moet dat nou weer een link van de Telegraaf zijn.....

ik heb bovenstaande maar even gepost, want we kunnen wel tegenoverelkaar gestelde bijbelquotes blijven posten, maar het blijkt uit wetenschappeljk onderzoek dat de eerste mens uit Afrika komt. Veel ouder dan de door Jehova's berekende 6000 jaar dat de aarde bestaat en zeker de mens. Er zouden heel wat meer schakels tussen moeten zitten dan in de bijbel genoemde vader zoon bla bla van Abraham, David tot Jezusquote:Op woensdag 16 februari 2005 23:40 schreef het_fokschaap het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)ns_blijkt_ouder.html
LONDEN - De eerste 'moderne' mensen blijken ouder dan tot nu toe was aangenomen. Nieuw onderzoek lijkt aan te tonen dat twee schedels van de Homo Sapiens mogelijk 195.000 jaar oud zijn. Wetenschappers hadden de twee schedels uit Zuid-Ethiopië 35 jaar geleden op 130.000 jaar gedateerd.
De nieuwe ouderdom is afgeleid uit een herbeoordeling van de bodemlaag bij de Omo-rivier, waarin de fossielen destijds werden aangetroffen, meldt het Britse vakblad Nature in de editie van donderdag. Met de vondst van Omo I en Omo II in 1967 onderbouwden wetenschappers de theorie dat onze vroege voorvaderen uit Afrika afkomstig zijn.

Probleem hierbij is dat veel gelovigen (ik weet niet of dat ook voor STORMSEEKER geldt) de dateringsmethoden bestrijden, dus bewijs uit wetenschappelijk onderzoek is voor hen niet valide.quote:Op donderdag 17 februari 2005 11:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik heb bovenstaande maar even gepost, want we kunnen wel tegenoverelkaar gestelde bijbelquotes blijven posten, maar het blijkt uit wetenschappeljk onderzoek dat de eerste mens uit Afrika komt. Veel ouder dan de door Jehova's berekende 6000 jaar dat de aarde bestaat en zeker de mens. Er zouden heel wat meer schakels tussen moeten zitten dan in de bijbel genoemde vader zoon bla bla van Abraham, David tot Jezus
De eerste mens is dus ouder dan men op kan tekenen uit de bijbel en tevens is Afrika de oorsprong en niet het paradijs in Mesopotamië.

mmm tja, dat is dan een groot bord voor de koppen van gelovigen die dergelijke methoden niet valide vinden omdat zij zo nodig moeten geloven wat er in de bijbel staat. Overigens staat er ook dat de mens uit Afrika komt, dat is niet Mesopotamië.quote:Op donderdag 17 februari 2005 11:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Probleem hierbij is dat veel gelovigen (ik weet niet of dat ook voor STORMSEEKER geldt) de dateringsmethoden bestrijden, dus bewijs uit wetenschappelijk onderzoek is voor hen niet valide.

Weet jij dan niet dat de wetenschap één groot complot is om mensen van hun geloof af te helpen? De wetenschap is, evenals ratio en kennis, een instrument van Satan!quote:Op donderdag 17 februari 2005 11:25 schreef het_fokschaap het volgende:
De eerste mens is dus ouder dan men op kan tekenen uit de bijbel en tevens is Afrika de oorsprong en niet het paradijs in Mesopotamië.

Probleem is ook dat veel wetenschappers elkaars onderzoeken bestrijden en verschillende dateringsmethoden hebben. Denk niet dat het bestrijden dus puur iets van religieuze aard is.quote:Op donderdag 17 februari 2005 11:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Probleem hierbij is dat veel gelovigen (ik weet niet of dat ook voor STORMSEEKER geldt) de dateringsmethoden bestrijden, dus bewijs uit wetenschappelijk onderzoek is voor hen niet valide.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |