Daar heb je gelijk in. Het blijft mensenwerk en dat is natuurlijk altijd een beperkende factor aangezien alleen God echt geheel kan doorzien wat iemand denkt en voelt. Desalniettemin kan aan de hand van bijbelse voorbeelden en inzichten toch vrijwel altijd een duidelijk gesprek plaatsvinden.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:26 schreef miss_sly het volgende:
Toch zitten in dit hele verhaal waarin je uitlegt dat JG's niet verantwoordelijk zijn voor de uitstoting maar god, een heleboel tegenstrijdigheden.
De zondaaar heeft geen gesprek met god, maar met mensen. Deze mensen bepalen of hij gunstig reageert, of hij werkelijk berouw heeft en of hij mag blijven. god doet daar verder helemaal niets aan.
Hoezo beperkend? Je hebt zelf aangegeven te willen leven op de bijbelse manier en als je dat later weigert heeft dat consequenties. De keuze is dit: Je blijft en hebt berouw of je hebt geen berouw en je gaat weg. Er is geen middenweg mogelijk. Je hoeft toch geen kwaad te doen? Als je overspel pleegt is het toch niet meer dan logisch dat daar consequenties aan vast zitten?quote:Bovendien vind ik de 'keuze' die de mensen hebben vrij beperkt. Je kunt je dan ook afvragen of er werkelijk sprake is van een 'keuze' of dat men toch wel voor het blok wordt gezet.

Dat is dus niet waar. Ik kan mijn eigen opvoeding als voorbeeld nemen. Mijn ouders hebben mij vanaf een zeer jonge leeftijd mijn eigen beslissingen laten nemen. Om een klein voorbeeldje te geven, toen ik vier was, mocht ik mijn eigen kleren kiezen (met als gevolg dat ik compleet voor joker liep, maar dat was mijn keus). Ze hebben mij nooit meningen opgedrongen. Wèl verteld wat hun mening was, maar nooit of te nimmer gezegd wat ik moest vinden, denken of geloven. Mijn ouders vertrouwden erop dat ik dat wel voor mezelf kon bepalen. En het was daarom dat ik met relatief weinig moeite voor het geloof kon kiezen en er ook met relatief weinig moeite weer af kon stappen toen ik merkte dat het me geen goed deed. Ik had namelijk niet allerlei voorgeprogrammeerde ideeën in mijn hoofd. Er is mij geleerd om onafhankelijk te denken, mijn eigen ideeën te formuleren. Dàt is vrijheid. En dat ik ook vrije wil. En ik meende dat god de mens geschapen had met vrije wil.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
, is het zo dat wij onze kinderen eenvoudig het beste mee willen geven, dat waar we zelf ook van overtuigd zijn zoals evengoed elke ouder doet op elk (dus ook niet-religieus) gebied.

En dus hebben je ouders je naar hun beste inzicht vrij gelaten in de opvoeding net zoals anderen de opvoeding naar hun inzicht weer anders aanpakken.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[...]

Waarmee je het systeem bewust overeind houdt, en impliciet aangeeft dat blijkbaar de Enige Ware Religie aan mensen opgedrongen moet worden. Je zou toch zeggen dat De Waarheid uiteindelijk altijd triomfeert! Maar blijkbaar heb je zo weinig vertrouwen in God dat je niet eens gelooft dat hij jou en jouw kinderen uiteindelijk op zijn weg zal leiden. Daarom doe jij het maar. Beetje raar, vind ik dat.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
Zoals ik al liet zien in onder andere een voorbeeld, is het zo dat wij onze kinderen eenvoudig het beste mee willen geven, dat waar we zelf ook van overtuigd zijn zoals evengoed elke ouder doet op elk (dus ook niet-religieus) gebied. Als ze ouder zijn ze dan ook geheel vrij en moeten ze zelf weten wat doen, hoewel ze inderdaad wel het nodige hebben meegekregen.

Ik neem toch aan dat jij een verschil ziet tussen het wel en niet indoctrineren van je kinderen? Jij geeft je kinderen een vaststaand normen- en waardensysteem mee (dat zij waarschijnlijk niet ter discussie mogen of kunnen stellen), mijn ouders hebben mij mijn eigen normen- en waardensysteem laten vaststellen.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
En dus hebben je ouders je naar hun beste inzicht vrij gelaten in de opvoeding net zoals anderen de opvoeding naar hun inzicht weer anders aanpakken.

dat halen ze uit de bijbel hè !quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Waarmee je het systeem bewust overeind houdt, en impliciet aangeeft dat blijkbaar de Enige Ware Religie aan mensen opgedrongen moet worden. Je zou toch zeggen dat De Waarheid uiteindelijk altijd triomfeert! Maar blijkbaar heb je zo weinig vertrouwen in God dat je niet eens gelooft dat hij jou en jouw kinderen uiteindelijk op zijn weg zal leiden. Daarom doe jij het maar. Beetje raar, vind ik dat.

Daar staat vooral ook in dat je blind op God kunt en moet vertrouwen... maar blijkbaar weer niet zoveel dat je andere mensen vrij kunt laten, want dat heeft God blijkbaar niet in de hand... ondanks alle almacht en liefde enzow...quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:04 schreef het_fokschaap het volgende:
dat halen ze uit de bijbel hè !

voor je het weet eet men weer een appel van de boom van kennis van goed en kwaad.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:09 schreef Doffy het volgende:
Daar staat vooral ook in dat je blind op God kunt en moet vertrouwen... maar blijkbaar weer niet zoveel dat je andere mensen vrij kunt laten, want dat heeft God blijkbaar niet in de hand... ondanks alle almacht en liefde enzow...

waarin merk jij iets van je band met God. Speelt God hier ook een aktieve rol in ? en zo ja, waaruit blijkt dat ?quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:07 schreef STORMSEEKER het volgende:
Waar geloof komt uiteindelijk toch door een band met God die je zelf moet aankweken en onderhouden.

Als god van z'n eigen domme fouten geleerd heeft, laat ie dat geen tweede keer gebeurenquote:Op woensdag 16 februari 2005 13:10 schreef het_fokschaap het volgende:
voor je het weet eet men weer een appel van de boom van kennis van goed en kwaad.

Waarbij zich de vraag opdringt of dat wel een absoluut goede manier is. Weet een kind meer dan een wijs man van 80? Hoewel ouders vaak een stuk jonger zijn (duh) weten zij toch meer van de wereld dan een kind. Als dat kind geheel vrij wordt gelaten om het maar vooral geen regels op te leggen kan dat goed resulteren in een hoop ellende op latere leeftijd. (Zie dhr. Spock).quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik neem toch aan dat jij een verschil ziet tussen het wel en niet indoctrineren van je kinderen? Jij geeft je kinderen een vaststaand normen- en waardensysteem mee (dat zij waarschijnlijk niet ter discussie mogen of kunnen stellen), mijn ouders hebben mij mijn eigen normen- en waardensysteem laten vaststellen.

Een paar dagen voordien had ik een discussie achter de rug met een christen-fundamentalist die zei dat homos geen mensen...enzv...enzv zijn, en als er dan Jehova getuige aan je deur komt bellen... mja schoot ik uit mijn kram hé. Christen-fundamentalisten boor ik op verbaal gebied de grond in, wat uit hun mond komt is pure haatzaaierij en dat kan ik absoluut niet verteren sorry.quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:07 schreef Alicey het volgende:
Waar komt die blinde woede dan vandaan?

Natuurlijk moet je regels opleggen. Maar dat is heel iets anders dan het opleggen van denkbeelden!quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:17 schreef STORMSEEKER het volgende:
Waarbij zich de vraag opdringt of dat wel een absoluut goede manier is. Weet een kind meer dan een wijs man van 80? Hoewel ouders vaak een stuk jonger zijn (duh) weten zij toch meer van de wereld dan een kind. Als dat kind geheel vrij wordt gelaten om het maar vooral geen regels op te leggen kan dat goed resulteren in een hoop ellende op latere leeftijd. (Zie dhr. Spock).
Ouders kunnen het goede voorbeeld geven. Ondanks het feit dat ik zeer vrij ben opgevoed, ben ik een uitermate moreel persoon en ik heb ik nooit dingen gedaan zoals jij die hier beschrijft. Mijn ouders gaven me namelijk een bepaald voorbeeld, zonder dat ze mij dwongen om hun denkbeelden over te nemen.quote:Ouders horen hun kinderen gewoon normen en waarden te leren in plaats van hen zelf te laten uitvinden dat zij bijvoorbeeld geld kunnen aftroggelen door hun klasgenootjes te terroriseren en dat normaal vinden.

Wat leggen jullie de kinderen (bijvoorbeeld) uit wanneer zij vragen waarom God zoveel mensen doodmaakt?quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
Laat ik je dan vertellen dat wij onze kinderen meenemen naar vergaderplaatsen waar hetzelfde wordt verteld aan iedereen. Kinderen krijgen echt wel vanaf het begin mee hoe alles in elkaar zit.
Ze begrijpen nog niet meteen alles, maar worden zeker niet vals voorgelicht of onderwezen op een eenzijdige manier. De hele bijbel komt aan bod met al haar inhoud.
Het probleem hierbij is een absolute overtuiging van de waarheid in pacht hebben.. Kun je je voorstellen dat misschien Mohammed toch gelijk had?quote:De bijbel moedigt aan om kinderen al van kleins af aan te onderwijzen in de wet van God en dus zou het vreemd zijn als God het wel goed zou keuren als je je kinderen wel laat doen wat God jouw verbiedt.

Ik vind het ook een beetje kortzichtig om nou juist deze religie opdringerig te noemen. Het is denk ik logisch dat je een kind met een bepaald idee opvoed. Je moet immers wel 'iets' meegeven.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waar blijft de vrije wil van een mens als je hem van geboorte af aan een idee opdringt? Kun je dan nog werkelijk een keuze maken in vrijheid? Wil god geïndoctrineerde kindertjes die nauwelijks in aanraking komen met een andere waarheid, andere ideeën? Kun je dan nog spreken van 'kiezen voor god'? Kun je kiezen als je nooit meer dan één keuzemogelijkheid voorgehouden hebt gekregen? Wat wil je op je brood, lief kind, pindakaas of pindakaas?

waarom neem je het zwaard niet op om het woord God's te verspreiden ? God zelf heeft dit meerdere malen gedaan. Zelfs heeft hij een engel des doods gestuurd om de eerstgeborenen om te brengen bij mensen die geen dood bokje aan de deur hadden hangen...(zoiets was het)quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
zoals je misschien wel/niet weet zijn wij een volledig pacifistische organisatie.

Heden ten dage is het niet God, maar zijn het tijd (ouderdom) en onvoorziene gebeurtenissen (ongelukken e.d.). En als je doelt op het OT: De Israelieten waren Gods verbondsvolk en hadden een voorbeeldfunctie. Als zij goede dingen deden ging het hen goed en ook als niet-leden van het volk zich gedroegen zoals het God het wilde ging het hen ook goed. Maar als zij willens en wetens slechtheden begingen en het verbond dat zijn met God hadden schonden, ging het hen slecht en dat kon hun dood betekenen. En hetzelfde geldt voor de omliggende natien in die tijd.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:30 schreef Alicey het volgende:
Wat leggen jullie de kinderen (bijvoorbeeld) uit wanneer zij vragen waarom God zoveel mensen doodmaakt?
Ik kan het opleggen van geloof met geweld zoals Mohammed dat zag niet rijmen met vrede en liefde en dus kan ik daar geen geloof in stellen. Ik vind in de bijbel wel een antwoord op vragen en zie daar wel liefde in. En daarom blijk ik zowiezo bij iets wat dingen leert die overeenkomen met de basisbehoeften van de mens in geestelijk opzicht.quote:Het probleem hierbij is een absolute overtuiging van de waarheid in pacht hebben.. Kun je je voorstellen dat misschien Mohammed toch gelijk had?

Fundamentalisten sla ik liever om de oren met de evangelien uit het nieuwe testament.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:22 schreef andromeda1968 het volgende:
[..]
Een paar dagen voordien had ik een discussie achter de rug met een christen-fundamentalist die zei dat homos geen mensen...enzv...enzv zijn, en als er dan Jehova getuige aan je deur komt bellen... mja schoot ik uit mijn kram hé. Christen-fundamentalisten boor ik op verbaal gebied de grond in, wat uit hun mond komt is pure haatzaaierij en dat kan ik absoluut niet verteren sorry.

Wat is het verschil met het OT? Ik snap echt niet dat je dat voor jezelf kunt rechtpraten, het feit dat god zijn volk opdraagt om vele duizenden mensen (inclusief kinderen!) te vermoorden omdat ze niet doen wat hij wil... Noem jij dat liefde...?quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik kan het opleggen van geloof met geweld zoals Mohammed dat zag niet rijmen met vrede en liefde en dus kan ik daar geen geloof in stellen.

Is dat misschien niet dat Jezus zei de vervulling van de (oude) wet te zijn.. en dat hij nieuwe wetten bracht zoals : Heb je naaste lief zoals jezelf ( en later zoals ik u heb liefgehad ) en God boven alles?quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef Doffy het volgende:
Stormseeker heeft me beloofd om uit te zoeken waar precies staat dat het "oude verbond" niet meer zou gelden. Ik heb het in die bijna 3 keer dat ik de bijbel gelezen heb, nergens kunnen vinden, maar ok. Enerzijds zouden ze dus het OT kunnen schrappen, anderzijds doen ze het niet... mysterie, mysterie...

heb je ook de NWV gelezen ?quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:47 schreef Doffy het volgende:
Stormseeker heeft me beloofd om uit te zoeken waar precies staat dat het "oude verbond" niet meer zou gelden. Ik heb het in die bijna 3 keer dat ik de bijbel gelezen heb, nergens kunnen vinden, maar ok. Enerzijds zouden ze dus het OT kunnen schrappen, anderzijds doen ze het niet... mysterie, mysterie...

Vervullen? Ja prima hoor:quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:50 schreef Denagam het volgende:
Is dat misschien niet dat Jezus zei de vervulling van de (oude) wet te zijn..
Amen.quote:en dat hij nieuwe wetten bracht zoals : Heb je naaste lief zoals jezelf ( en later zoals ik u heb liefgehad ) en God boven alles?

Nee, dat niet. Ben nu bezig in de NBV.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:52 schreef het_fokschaap het volgende:
heb je ook de NWV gelezen ?

Dat vers ken ik natuurlijk. Maar dat zegt niets over het afschaffen van de wet! Of liever, dat zegt juist dat de wet niet afgeschaft is; hooguit uitgebreid. God heeft blijkbaar ook een bureaucratisch ministerie voor aardse zaken.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, het verhaal van "Ik ben niet gekomen om de wet af te schaffen maar om hem te vervullen" ofzoiets.
Het voordeel van, zoals God wordt gezegd te zijn, oneindig zijn, is dat je elk concept moeiteloos om kan buigen in elk willekeurig ander begrip. Van moord en verkrachting 'liefde' maken, is dus een koud kunstje.quote:Maar goed, wat mij betreft zijn de wetten zoals die in Leviticus staan nou niet echt samen te vatten onder de noemer "heb je naaste lief etc."...

Goh, ik wou dat ik God was.quote:Op woensdag 16 februari 2005 14:01 schreef Doffy het volgende:
Het voordeel van, zoals God wordt gezegd te zijn, oneindig zijn, is dat je elk concept moeiteloos om kan buigen in elk willekeurig ander begrip. Van moord en verkrachting 'liefde' maken, is dus een koud kunstje.

In principe kan dus iedereen gedoopt worden. Een grondige studie is dan dus niet nodig.quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Enorm hoge kenniseisen mag je niet stellen. In de bijbel staan ook zat voorbeelden van mensen die voor het eerst van Jezus en het goede nieuws hoorden en zich meteen lieten dopen.
Maar het is wel zaak om de basisbeginselen te kennen voordat je kiest je aan God op te dragen.
Daarbij leert de 1 makkelijker en sneller dan de ander en heeft de 1 meer bewijs nodig dan de ander.
Dus dat verschilt ook van persoon tot persoon en als iemand het graag wil houden wij hem niet tegen, maar proberen wel duidelijk te maken wat je doop inhoudt.

Ja ok, maar dat is het hele idee. Immers, jij zag dat al aankomen nog voor het begin der tijden! Daarbij, hij gaat toch dood en vervolgens op de hemeltroon zitten, en ook dat was de bedoeling. Dus dat hele offer is volstrekt gratuit, het is een beetje zoals verkiezingen in Iran. Officieel heel belangrijk, officieus een giller.quote:Op woensdag 16 februari 2005 14:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Om die vervolgens zelf te laten vermoorden in naam der liefde.
Leuke baan!

Laten we een 'jihad' beginnen tegen alle goddeloze kledingwinkels waar ze stoffen van twee vezels verkopen!quote:Op woensdag 16 februari 2005 14:48 schreef het_fokschaap het volgende:
‘Wie één van de kleinste geboden [van de wet van Mozes] ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen’ (Matth. 5:19),

Alle kledingwinkels dus. Behalve die ene hier in de stad die alleen maar kleding van hennepvezel verkoopt. Maar dat zal ook wel niet goed zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:02 schreef Doffy het volgende:
Laten we een 'jihad' beginnen tegen alle goddeloze kledingwinkels waar ze stoffen van twee vezels verkopen! [afbeelding]

Hmm ik zit nu met een brandend theologisch probleem... ik heb net gechecked, maar alles wat ik aanheb is van minstens 2 vezelsoorten gemaakt. Moet ik nu naakt over straat naar huis, zometeen, of is dat dan ook weer zondig? En zo ja, wat is erger?quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Alle kledingwinkels dus. Behalve die ene hier in de stad die alleen maar kleding van hennepvezel verkoopt. Maar dat zal ook wel niet goed zijn.

Naakt over straat lijkt me het beste. Waar kom je langs?quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:12 schreef Doffy het volgende:
Hmm ik zit nu met een brandend theologisch probleem... ik heb net gechecked, maar alles wat ik aanheb ik van minstens 2 vezelsoorten gemaakt. Moet ik nu naakt over straat naar huis, zometeen, of is dat dan ook weer zondig? En zo ja, wat is erger?![]()

Bespeur ik hier wellustige gedachten?!quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Naakt over straat lijkt me het beste. Waar kom je langs?![]()

Je bent toch gay? Dan wordt het toch al niks. Maar kijken mag toch wel? Mijn ervaring heeft bewezen dat 9 van de 10 homoseksuele mannen bloedmooi zijn, dus ik ga er voor het gemak even van uit dat jij bij die 9 hoort.quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:20 schreef Doffy het volgende:
Bespeur ik hier wellustige gedachten?!Gij zondaar! Gij zult niet begeren andermans vriendje!

Excuus, NWV bedoel ikquote:Op woensdag 16 februari 2005 15:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=&id18=1&pos=0&set=18&lang=nl2

quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je bent toch gay? Dan wordt het toch al niks. Maar kijken mag toch wel? Mijn ervaring heeft bewezen dat 9 van de 10 homoseksuele mannen bloedmooi zijn, dus ik ga er voor het gemak even van uit dat jij bij die 9 hoort.
Ja, laten we de rest van onzequote:Hm, we gaan wel erg offtopic nu onze JG's er niet meer zijn.

Lupa is oké, olé oléquote:Op woensdag 16 februari 2005 15:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
http://home.zonnet.nl/NiWeVe/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |