quote:Op vrijdag 11 februari 2005 14:56 schreef DzjieDub het volgende:
"contra file" - zou dat "tegendraads" kunnen zijn? Dus niet met de spiervezels mee, maar juist dwars erop?
Net als elke goede huisvrouw/man, trippel ik naar een slager of supermarkt, en koop vlees.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, contra filet is het stuk aan de andere kant van de filet.
De filet is de haas,
Dus als je een haaskarbonade hebt, is dat smalle malse stukje de haas (filet) en het andere de contra filet
Goed, een T Bone steak is de Haaskarbonade van de koe, daar zit aan de ene kant de filet, en aan de andere kant de Entracote, of contrafilet
Daarom heeft een entracote ook een vetlaagje aan één kant, net als dat stukje vlees aan de haaskarbonade
quote:Het is de punt van de ossenhaas waardoor er eigen lijk maar twee stukken chateau briand aan een dier is. Maar er word ook chateau briand gesneden van de heup, wat de prijs daar van is wel dezelfde prijs als de ossenhaas en dit is hier bij ons zo 17 euro per kg.
Eigenlijk alles wat er over te weten valt.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet maakt grijnzend een TVP
Wat wil je weten over vlees, Oblivion?
wat van welk beest komt? Of waar je wat voor kan gebruiken?
quote:Op vrijdag 11 februari 2005 21:18 schreef tim2308 het volgende:
Ow sorry hoor.. Je bent nogal kieskeurig, nietwaar? "2 Seconden google, en dat is alles wat je er over kan vinden wat interessant genoeg is?"
quote:Wees blij dat mensen de moeite nemen om je (proberen) te helpen.
Tja, als je alleen maar een link neerzet, kan de rest niet ruiken wat je daar mee bedoeld.quote:Maar goed, ik reageerde eigenlijk op de zinssnede:"Kan ook nog wel mergpijpjes van gehakt uit elkaar houden...." Maar ik maak het nog wel een keertje goed.
Ik slacht eigen lam en kalf bij de slager. Daarnaast thuis wild en kippen... Ben nog niet zo handig als mijn pa, maar oefening baart kunst.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 00:26 schreef Martijn_77 het volgende:
Drive-r welke beesten slacht je dan?
Nee als alleen de antwoorden van Piet goed genoeg zijn ga dan ff een priveemail opstellen naar hem........quote:Op vrijdag 11 februari 2005 21:53 schreef Oblivion het volgende:
[..]
ja, ik denk dat het een leuk en informatief en LEESBAAR topic zou kunnen worden,
[..]
Een link neerplemmen kan iedereen, dus wat was ook alweer de moeite?
[..]
Tja, als je alleen maar een link neerzet, kan de rest niet ruiken wat je daar mee bedoeld.![]()
Beetje jammer dat mensen de OP niet zo best lezen...![]()
En er nu alweer een paar post in staan die de sfeer gewoon niet ten goede komen, inclusief de mijne.
Ik weet dus niet zoveel van vlees, vandaar dit topic, en iedereen is vrij informatie te posten.quote:Op zondag 13 februari 2005 14:33 schreef lone_wolf het volgende:
Nee als alleen de antwoorden van Piet goed genoeg zijn ga dan ff een priveemail opstellen naar hem........
pfffffff en kom zelf eens met iets!
quote:Biefstuk kan van verschillende delen van het rund worden gesneden. De duurste en meest malse is de biefstuk van de haas. Een dubbele biefstuk, die 200 à 250 gram weegt, snijdt men van het dikste gedeelte van de ossehaas en heet ook wel Chateaubriand. Zo genoemd naar de Franse graaf Chateaubriand, wiens kok, bezorgd omdat zijn meester zo hard werkte, vaak een dubbele biefstuk voor hem bereidde om hem op krachten te houden.
Een kleinere haasbiefstuk, maar net zo lekker, is de tournedos, die gemiddeld zo`n 125 gram weegt. Naar het verhaal is deze naam ontstaan toen een maitre d`hotel in een Parijs restaurant zich zo geneerde voor de kleine afmetingen van dit biefstukje dat hij het achter de rug - tournedos - van een klant op een bord legde met saus en garnituur om het meer te doen lijken.
Bron!quote:Voor de kleinere eters onder ons is er tenslotte nog een lichtere haasbiefstuk die 'filet mignon' wordt genoemd. Deze filet mignon wordt met name in de betere restaurants geserveerd.
quote:Filet mignon:
biefstukje uit het dunne gedeelte van de runderhaas.
quote:Op zondag 27 februari 2005 23:23 schreef Isabeau het volgende:
Bij triviant werd de volgende vraag gesteld: "Welke bil van de kip is malser, de linker of de rechter?"
We schoten uiteraard in de lach en het antwoord bleek de linkerbil te zijn. Helaas geeft triviant nooit uitleg bij de antwoorden en werden wij in het ongewisse gelaten betreffende het waarom. Triviant beantwoordt geen vragen, het roept slechts vragen op. De vraag is dan ook: wáárom is de linkerbil van de kip malser dan de rechterbil?
Omdat Kippen rechts zijn?quote:Op maandag 28 februari 2005 11:07 schreef Oblivion het volgende:
Deze is ook gevraagd, weet iemand het antwoord?
[..]
Neuh, ikke niet, en bovendien, kip eet je moddergaar, vlees moet van het bot afvallen imho.quote:Op maandag 28 februari 2005 11:19 schreef Isabeau het volgende:
Oblivion, bedanktIk wist niet dat dit topic bestond.
Het is dus een serieuze vraag waar we werkelijk geen idee bij hadden. Ik heb ook nooit verschil geproefd tussen linker of rechterpoot. (wie wel?)
Mooi, doe dat eens uit de doeken. Hoe anders?quote:Op donderdag 3 maart 2005 22:21 schreef krakkemieke het volgende:
Ik vind het altijd een avontuur om in Frankrijk rundvlees te kopen, want daar wordt het heel anders gesneden........
Hm.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 15:33 schreef Oblivion het volgende:
Net als elke goede huisvrouw/man, trippel ik naar een slager of supermarkt, en koop vlees.
Lamsvlees, rundvlees, kippenvlees, kalfsvlees etc etc.
quote:
Ik fluister maar even, omdat mijn associatie met je topictitel blijkbaar nogal off-topic is...quote:Op vrijdag 4 maart 2005 08:04 schreef Oblivion het volgende:
[..]Moonah..
![]()
Valt tegen he?
Wat weet jij van de technische kant van vlees?
Nope!quote:Op vrijdag 4 maart 2005 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Jij weet dus ook niet waarom de linkerbil van een kip malser is dan de rechter?
ik werk in een poelierswinkel...en ik had er zelf eigenlijk nog nooit wat van gehoord, tot een paar maanden geleden.. meeste dingen die belangrijk zijn om te weten heeft m'n baas me wel verteld.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Jij weet dus ook niet waarom de linkerbil van een kip malser is dan de rechter?
Ja, dit is wel vrij bekend hoor, ook bij slagers. Als je iemand achter de balie tegenkomt die anders beweerd, dan is het een omhoog gevallen bouwvakker!quote:Op dinsdag 7 juni 2005 00:42 schreef MaartenGrendel het volgende:
Interessant topic.
Ik heb ooit eens gehoord dat verse biefstuk helemaal niet zo geweldig hoeft te zijn en dat biefstuk het beste op smaak is als deze na het slachten nog een paar weken in de koeling tot rijping is gekomen.
Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad waar is, want dan weet ik dat als ik een slager ooit hoor verkondigen dat de biefstuk die hij/zij verkoopt gisteren nog in de wei liep ik beter ergens anders vlees kan kopen.
Ok bedankt, zoiets vermoedde ik al.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 00:50 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ja, dit is wel vrij bekend hoor, ook bij slagers. Als je iemand achter de balie tegenkomt die anders beweerd, dan is het een omhoog gevallen bouwvakker!
Ja dat zag ik ook.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 02:17 schreef Pietverdriet het volgende:
weet ik niet, maar dat is die aflevering van KVW over biefstuk toch? Of wacht, er waren er geloof ik twee.
iig staan alle afleveringen op die website als het goed is.
Hey, dank je wel voor je bijdrage! Dus er is inderdaad een reden dat de linkerpoot malser is dan de rechterquote:Op dinsdag 7 juni 2005 00:29 schreef doraantje het volgende:
kippen hebben bij de poten aan de binnenkant aan d'r binnenkant links een kwabje vet zitten, aan de rechterkant hebben ze dit niet. daardoor is de linkerpoot dus malser/lekkerder dan de rechterpoot
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |