Nee, je kunt in principe versnellingen ook met de SRT uitrekenen. Alleen wordt er in de SRT altijd erg de nadruk gelegt op inertiaalstelsels, en daarom denken veel mensen dat je geen versnellingen kunt uitrekenen. De termen worden alleen een beetje lastigerquote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:52 schreef Pie.er het volgende:
Dom vraagje misschien, maar de SRT werkte toch alleen met constante snelheden, dus ook niet met versnellingen? Dus ook al mag je zwaartekracht als versnelling zien, versnelling zit toch niet in de SRT, daarvoor is de ART nodig?
Dus als ikzelf 299.792.457 m/s vooruit ga en ik doe een zaklamp aan dan zal het licht wat eruit komt slechts 1 m/s sneller gaan dan ik?quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:39 schreef Alicey het volgende:
We hebben gezien dat snelheid relatief is. Bij licht is dat echter niet het geval. Het maakt niet uit of ik stil sta of met 10.000 km/s beweeg, of tegen lichtsnelheid aan. Als ik kijk, zie ik altijd dat het licht ten opzichte van mijzelf met een snelheid van 299.792.458 m/s beweegt.
Nee, want snelheid is dus relatief. Het licht zal dus 299.792.458 m/s ten opzichte van jou vertrekken.quote:Op zondag 20 februari 2005 16:19 schreef IntroV het volgende:
[..]
Dus als ikzelf 299.792.457 m/s vooruit ga en ik doe een zaklamp aan dan zal het licht wat eruit komt slechts 1 m/s sneller gaan dan ik?
Nee, het licht zal met ong 300.000 km/s van je weg gaan.quote:Op zondag 20 februari 2005 16:19 schreef IntroV het volgende:
[..]
Dus als ikzelf 299.792.457 m/s vooruit ga en ik doe een zaklamp aan dan zal het licht wat eruit komt slechts 1 m/s sneller gaan dan ik?
6 minuten te laat.quote:Op zondag 20 februari 2005 16:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee, het licht zal met ong 300.000 km/s van je weg gaan.
quote:Op zondag 20 februari 2005 16:25 schreef Alicey het volgende:
Nee, want snelheid is dus relatief. Het licht zal dus 299.792.458 m/s ten opzichte van jou vertrekken.
Een externe waarnemer zal jou ook niet met 299.792.457 m/s zien bewegen, maar met 299.792.456 m/s.quote:Op zondag 20 februari 2005 16:39 schreef IntroV het volgende:
[..]
![]()
Damn
Maar dan gaat het licht in het geval van mijn voorbeeld dus met 599584915 m/s ten opzichte van een externe stilstaande waarnemer. Dan gaat het licht dus sneller dan het licht.
![]()
Hmmm... ik heb nog veel te lezen zo te merken.
[wijsneusmodus]quote:Op zondag 20 februari 2005 16:47 schreef Alicey het volgende:
Een externe waarnemer zal jou ook niet met 299.792.457 m/s zien bewegen, maar met 299.792.456 m/s.
De externe waarnemer zit een ander inertiaal frame, en zal dus andere snelheden waarnemen dan je zelf doet.
zie het vetgemaakte stukjequote:Op zondag 20 februari 2005 16:55 schreef IntroV het volgende:
[..]
[wijsneusmodus]
Ja, dit zeg je wel zo makkelijk, maar als ik beweeg tussen punt A en punt B met 299.792.457m/s dan wordt er net als met schaatsen en hardlopen gemeten wanneer ik punt A passeer en wanneer punt B. Het afstandverschil tussen A en B wordt gedeeld door de tijd die ik er over doe en dus kom je uit op 299.792.457m/s
[/wijsneusmodus]
Ga ik vanuit
![]()
Maargoed, zal wel weer voor geen meter kloppen.
Dat is wat je intuitief zou denken. Ook hier hangt het echter weer af van de waarnemer. Jouw seconde lijkt voor een externe waarnemer als het ware langer te duren.quote:Op zondag 20 februari 2005 16:55 schreef IntroV het volgende:
[..]
[wijsneusmodus]
Ja, dit zeg je wel zo makkelijk, maar als ik beweeg tussen punt A en punt B met 299.792.457m/s dan wordt er net als met schaatsen en hardlopen gemeten wanneer ik punt A passeer en wanneer punt B. Het afstandverschil tussen A en B wordt gedeeld door de tijd die ik er over doe en dus kom je uit op 299.792.457m/s
[/wijsneusmodus]
Ga ik vanuit
![]()
Maargoed, zal wel weer voor geen meter kloppen.
Dat van die muonen geeft wel echt een heel mooi voorbeeld van het verschil in tijdservaring tussen waarnemers!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:27 schreef Haushofer het volgende:
Eigenlijk is zo, formules ed daargelaten, al heel veel van de speciale rel.theorie behandeld. Misschien is het nog mooi om even het muonenexperiment te noemen.
Muonen zijn deeltjes die de atmosfeer binnen komen, en na een bepaalde tijd kunnen vervallen. ( zo zal bijvoorbeeld binnen enkele milliseconden de helft van alle muonen zijn vervallen) Als je weet wat die halveringstijd is, kun je uitrekenen hoeveel muonen je hier op Aarde kunt verwachten; een deel zal zijn vervallen, en een deel zal gewoon aankomen. Dat is dus gemeten, maar wat bleek nou: er kwamen veel meer muonen aan, dan dat er werd uitgerekend ! Hoe kan dit?
De speciale relativiteitstheorie geeft antwoord: de muonen gaan ontzettend snel, ongeveer met 99,8% van de lichtsnelheid. En dus zal, ten opzichte van ons, hun innerlijke klokken veel trager lopen dan die van ons. Als er voor ons 29 secondes voorbij is gegaan, dan is er voor het muon nog maar 1 seconde voorbij ! Dit is natuurlijk gemeten vanuit ons stelsel op Aarde. Die halfwaarde-tijd slaat natuurlijk op de klok van de muonen, en die loopt voor ons gezien veel trager dan onze eigen klok. En dus zullen er veel minder muonen vervallen als dat je klassiek verwacht, want als de muonenklokjes trager lopen, krijgen ze ook minder kans om te vervallen. Dit is nagerekend, en de formules blijken inderdaad te kloppen. Mooi toch
Er zijn nog veel meer experimenten gedaan, o.a met 2 vliegtuigen, die elk een kant opgaan en daardoor een tijdsverschil tussen elkaar meten. Dit is wat subtieler, omdat de aarde draait, en omdat het zwaartekrachtsveld van de Aarde ook invloed heeft op de tijd. Dat is iets wat de algemene relativiteit voorspelt. Misschien dat strax dan maar?
Lijkt me meer iets voor dit topic: Elementaire Deeltjes!quote:Op donderdag 24 februari 2005 11:03 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort, maar ik lees hier en daar wat over deeltjesversnellers en materie/antimaterie, en wat dat betreft ben ik nog volledig blanco...weet niet wat het is en kan me er ook niet iets bij voorstellen...
Kun je daar iets in dummytaal over vertellen?
Nou, als je 2 lichtstralen hebt, dan is de lichtsnelheid c van de ene tov de andere nog steeds c, terwijl je 2c verwacht toch?quote:Op donderdag 24 februari 2005 23:32 schreef Pri het volgende:
Pfoeh, voor iemand die alle problemen nog steeds te lijf gaat met y=ax+b is het begrijpen van de relativiteitstheorie volgens mij een bijna onmogelijke opgave. Ik doe mijn best, maar ben al vrij snel gestrand. Want, van de volgende stap zie ik nog even niet de logica:
'Dus de lichtsnelheid is altijd, en voor iedereen, hetzelfde. Ongeacht de waarnemer. Dat betekent dus, dat je niet meer zomaar snelheden bij elkaar mag optellen...' (Citaat van Alicey)
Ik begrijp ondertussen dat licht, welke snelheid je ook hebt, met dezelfde snelheid naar je toekomt. Maar hoe volgt daaruit dat je snelheden niet zomaar bij elkaar op mag tellen? Waarom mag dat niet? Kan iemand dat misschien uitleggen aan een persoon zonder voorkennis die niet op eigen kracht een denkstap kan zetten?
' Massa' neemt toch niet oneindig toe, maar in de ogen van de waarnemer neemt de massa toe. Dat wil dus niet zeggen dat de massa ook daadwerkelijk verandert.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 19:14 schreef rudeonline het volgende:
Ik vind het wel prachtig bedacht, de formule waaruit blijkt dat de lichtsnelheid altijd dezelfde is. Maar in hoevere strookt dit met de werkelijkheid? Als ik 50 km/u rijdt em jij 100km/u dan zal een externe waarnemer dit ook als zodanig meten. Vraag maar aan een politieagent.
En je maakt mij niet wijs dat 2x 50km/u niet 100km/u is. Of heb je geen 100 km afgelegt als je 2 uur lang 50 km/u hebt gereden?
Verder wou ik graag verder discuseren over het feit dat massa toenemen tot oneindig indien zij de lichtsnelheid zouden kunnen bereiken. Dit is natuurlijk een gedacht expiriment, maar ik dacht dit al bewezen was d.m.v Einsteins relativiteits theorie. Wat zou het voor het heelal betekenen wanneer een massa gigantisch groot zou worden? ( denk even aan de zwaartekracht)
Tja Rude, dit staat al heel vaak in dit topic, waarom dat zo is. Dat ga ik echt niet voor je herhalen. Je zult dit keer dus echt een topic moeten doorlezen om verder te komen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 19:14 schreef rudeonline het volgende:
Ik vind het wel prachtig bedacht, de formule waaruit blijkt dat de lichtsnelheid altijd dezelfde is. Maar in hoevere strookt dit met de werkelijkheid? Als ik 50 km/u rijdt em jij 100km/u dan zal een externe waarnemer dit ook als zodanig meten. Vraag maar aan een politieagent.
En je maakt mij niet wijs dat 2x 50km/u niet 100km/u is. Of heb je geen 100 km afgelegt als je 2 uur lang 50 km/u hebt gereden?
Een massa kan de lichtsnelheid niet halen. Daarvoor is oneindig veel energie nodig. En dat is er niet. Dat is zoiets als speculeren wat er zou gebeuren als ik opeens Jehova zou worden.quote:Verder wou ik graag verder discuseren over het feit dat massa toenemen tot oneindig indien zij de lichtsnelheid zouden kunnen bereiken. Dit is natuurlijk een gedacht expiriment, maar ik dacht dit al bewezen was d.m.v Einsteins relativiteits theorie. Wat zou het voor het heelal betekenen wanneer een massa gigantisch groot zou worden? ( denk even aan de zwaartekracht)
En dat begrijp je helemaal goed. Iets wat Rude al heel vaak over het hoofd heeft gezien, oa door te stellen dat de lichtsnelheid 0 is. Daarmee werp je het hele rel.postulaat om. Maar een vraag aan jou: Heb je tot nu toe alles wat goed begrepen, over de algemene rel.theorie ? Ben wel benieuwd of het overkomtquote:Op vrijdag 25 februari 2005 19:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
' Massa' neemt toch niet oneindig toe, maar in de ogen van de waarnemer neemt de massa toe. Dat wil dus niet zeggen dat de massa ook daadwerkelijk verandert.
Tenminste, zo heb ik het begrepen...
Ik heb de indruk dat ik het wel redelijk heb begrepen. Ik moet even een uitstapje maken naar het topic over Elementaire Deeltjes, omdat ik ook op dat gebied bijgespijkerd moet worden. Het begrip foton was me bijvoorbeeld niet echt bekend, de term wel maar wat het is niet.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 19:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En dat begrijp je helemaal goed. Iets wat Rude al heel vaak over het hoofd heeft gezien, oa door te stellen dat de lichtsnelheid 0 is. Daarmee werp je het hele rel.postulaat om. Maar een vraag aan jou: Heb je tot nu toe alles wat goed begrepen, over de algemene rel.theorie ? Ben wel benieuwd of het overkomt
Op wat voor manier neemt de massa dan toe? Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in de ogen van.."?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 19:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
' Massa' neemt toch niet oneindig toe, maar in de ogen van de waarnemer neemt de massa toe. Dat wil dus niet zeggen dat de massa ook daadwerkelijk verandert.
Tenminste, zo heb ik het begrepen...
Je blijft me verbazen Rude. Dit hebben we nou al -tig topics met jouw besproken, en Miss_Sly begrijpt het na 1 topic al. Wat gaat er dan mis? Zelf denk ik dat je de topics gewoon niet leest,maar alleen jouw posts hier neerkwakt. Je zei zelf dat je een IQ van 120 hebt, dus lezen moet wel lukken, lijkt me.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:06 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Op wat voor manier neemt de massa dan toe? Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in de ogen van.."?
Heeft een voorwerp welke met 80%c beweegt nou wel of niet een grotere massa?
Tja, zelfde verhaal als hierboven. Lezen enzo. Het kan hier wel weer voor je worden herhaald, maar dat lijkt mij vrij zinloos. Heel veel users hier hebben al veel te veel tijd in uitleg aan jou gestoken, en nu blijkt dat je dat na zoveel topics het nog niet hebt begrepen. Tragisch.quote:Verder begrijp ik niet dat 2x 50km/u niet gewoon 100km is.
50 km/u + 50 km/u is hetzelfde als 2 x 50 km/u..
Overigens, 50+50 is hetzelfde als 50/50, want a+b=a/b. Dus 50+50=1. Daarom is de lichtsnelheid ook 0.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:06 schreef rudeonline het volgende:
50 km/u + 50 km/u is hetzelfde als 2 x 50 km/u..
Klopt dit?quote:Massa (of energie) is er ook een. Wanneer een voorwerp met een relativistische snelheid beweegt, wordt zijn massa groter, kortom het voorwerp wordt zwaarder. De factor waarmee de massa van het voorwerp toeneemt is weer gamma. Een kanonskogel van 1,00 kg die met 99% van de lichtsnelheid wordt afgeschoten weegt dan dus 7,09 kg !
Ik vond vroeger natuurkunde en scheikunden ook al interessant, maar toen begreep ik er echt niets van en kon ik ook niet aannemen dat iets was zoals gezegd werd. Nu vind ik het wel leuk om het (op mijn niveau althans) te snappen. Op zich is er met mijn intelligentie niet echt iets mis denk ik, ik heb uiteindelijk mijn VWO diploma (sinds 2,5 jaarquote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:04 schreef Haushofer het volgende:
Nou, als je je ooit es wilt verdiepen in de speciale rel.theorie:Einstein heeft er zelf een boekje over geschreven, genaamd " Mijn Theorie". Het is vooral voor diegene die niet teveel formularia willen zien, hoewel ze wel wat voorkomen. Maar met normaal middelbaar onderwijs is het heel goed te volgen. En dat voor maar 10 euro. Komt dat zien, komt dat zien
Maar ik vind het leuk dat het je interesseert ! Het is ook bijzonder interessant. Natuurlijk
De impuls (ook wel momentum of relativistische massa genoemd) wordt groter bij een hogere snelheid. De massa (ook wel rustmassa of invariante massa genoemd) veranderd niet.quote:
En als de impuls groter wordt, neemt de zwaartekracht of aantrekkingskacht van deze massa dan ook niet toe?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 21:14 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De impuls (ook wel momentum of relativistische massa genoemd) wordt groter bij een hogere snelheid. De massa (ook wel rustmassa of invariante massa genoemd) veranderd niet.
Volgens mij is de impuls waarnemersafhankelijk, vandaar ook het synoniem 'relativistische massa' en neemt de zwaartekracht niet toe.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 21:21 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als de impuls groter wordt, neemt de zwaartekracht of aantrekkingskacht van deze massa dan ook niet toe?
Ook de impuls is afhankelijk van de hoeveelheid massa en zijn snelheid. Omdat snelheid relatief is, een voorwerp staat altijd stil t.o.v zichzelf, lijkt het mij dan niet vreemd als de massa toeneemt bij "versnellen" tot dicht bij c. Het is toch niet uit iemands duim gezogen dat een massa van 1kg bij 99%c 7.09 kg wordt?quote:De rustmassa (m0) is de massa van een deeltje dat zich in rust bevindt. Volgens de relativiteitstheorie is de momentane waarde van de massa afhankelijk van de snelheid; er is dus een massatoename bij toenemende snelheid. Dit effect is pas merk- of meetbaar wanneer de lichtsnelheid voldoende benaderd wordt. Er is steeds meer energie nodig om het deeltje te versnellen naarmate het de lichtsnelheid nadert.
quote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Overigens, 50+50 is hetzelfde als 50/50, want a+b=a/b. Dus 50+50=1. Daarom is de lichtsnelheid ook 0.
Dat is ook de reden waarom er vaak de term rustmassa wordt gebruikt. De rustmassa is de massa wanneer een object in rust is.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 22:44 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb nog 's zitten gooooogelen, maar ook volgens wikipedia neemt de massa werkelijk toe.
Je zegt het al, een voorwerp staat altijd stil ten opzichte van zichzelf. Het snelheidsverschil met zichzelf is dus 0, wat betekent dat de massa niet toeneemt volgens zichzelf.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 22:44 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb nog 's zitten gooooogelen, maar ook volgens wikipedia neemt de massa werkelijk toe.
[..]
Ook de impuls is afhankelijk van de hoeveelheid massa en zijn snelheid. Omdat snelheid relatief is, een voorwerp staat altijd stil t.o.v zichzelf, lijkt het mij dan niet vreemd als de massa toeneemt bij "versnellen" tot dicht bij c. Het is toch niet uit iemands duim gezogen dat een massa van 1kg bij 99%c 7.09 kg wordt?
quote:Rude snap je niet hoe nutteloos het is om te speculeren over een situatie die niet voor kan komen?
En bovendien, ga je nou eindelijk es je absolute denkbeeld over tijd en ruimte laten varen? De wetenschappelijke wereld was al behoorlijk lang zover.
Strikt gesproken? Nee, er mist iets. En wat zou dat zijn, denk je? Heb je je antwoord al gevonden in het topic? Het is toch echt aanwezig, en wel meerdere keren ook nog.quote:
Goed, de rustmassa bepaalt de zwaartekracht van een massa. En aangezien een voorwerp t.o.v zichzelf altijd stil staat, kan zijn massa dus helemaal niet toenemen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 23:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je zegt het al, een voorwerp staat altijd stil ten opzichte van zichzelf. Het snelheidsverschil met zichzelf is dus 0, wat betekent dat de massa niet toeneemt volgens zichzelf.
In vergelijking met iemand anders waarmee een groot snelheidsverschil is (naderend tot c), zal die waarnemer wel een flink grotere massa meten.
Twee verschillende waarnemers, twee verschillende uitkomsten qua meting van de massa. En dan komen we tot de kern van de relativiteitstheorie, namelijk dat je niet kan beweren dat 1 waarnemer het bij het rechte eind heeft. Maar goed, deze waarneming heeft dus betrekking op de relatieve massa oftewel impuls. De rustmassa (zoals de waarnemer van zichzelf meet) is bepalend voor de zwaartekracht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |