abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25158838
Een vervolgje.....

Einstein heeft dus in 1905 zijn speciale relativiteitstheorie uitgebracht. Alleen kon hij niet goed de zwaartekracht er in brengen. Hij bedacht het volgende gedachtenexperiment:

Stel je voor, dat je in een hele kleine doos zit, in de ruimte. De doos is helemaal afgezonderd van de buitenwereld. Nu laat je een knikker los, en deze valt naar je voeten toe. Wat kun je concluderen?

- Er is zwaartekracht aanwezig,die de knikker naar beneden trekt
- je versnelt in de tegenovergestelde richting van de valrichting van de knikker

Die eerste is vrij duidelijk. Die tweede misschien iets minder. Als de doos omhoog versnelt, dan werkt er een kracht op jouw, die je voeten tegen de grond drukt. Diezelfde kracht zorgt ervoor dat die knikker naar beneden zal vallen, met een bepaalde versnelling.

Dus: je kunt op die manier geen onderscheid maken tussen zwaartekracht en versnelling ! Merk op, het gaat hier om een kleine doos.

Nu maak je de doos heel groot, en laat je aan beide kanten weer knikkers vallen.
Ze vallen idd weer naar beneden, dus je weet:
- of er is een zwaartekrachtsveld
-of de doos wordt versnelt.

Maar de doos is erg groot. En massa's vallen onder invloed van een zwaartekracht altijd naar het massamiddelpunt van de bron toe ( een steen valt bv altijd naar het massamiddelpunt van de aarde) Dus als de doos versneld, dan zullen de knikkers allebei evenwijdig naar beneden versnellen. Maar is er een zwaartekrachtveld,dan zullen beide knikkers allebei naar het massamiddelpunt van de bronmassa ( die het zwaartekrachtsveld maakt ) vallen, en deze banen zullen niet evenwijdig zijn als je de doos maar groot genoeg maakt! Bij een bolvormige massa zullen de banen bijvoorbeeld naar elkaar toe gaan.

Dus hieruit kun je concluderen: In een ruimte-tijd die klein genoeg is, kun je zwaartekracht als versnelling bekijken, en kun je dus altijd de speciale relativiteitstheorie toepassen, ook al is er zwaartekracht! Maar voor grote gebieden ruimte-tijd lukt dit niet meer in aanwezigheid van zwaartekracht : je zult iets anders moeten bedenken.
  zaterdag 19 februari 2005 @ 13:52:14 #152
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_25161043
Dom vraagje misschien, maar de SRT werkte toch alleen met constante snelheden, dus ook niet met versnellingen? Dus ook al mag je zwaartekracht als versnelling zien, versnelling zit toch niet in de SRT, daarvoor is de ART nodig?
pi_25163891
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 13:52 schreef Pie.er het volgende:
Dom vraagje misschien, maar de SRT werkte toch alleen met constante snelheden, dus ook niet met versnellingen? Dus ook al mag je zwaartekracht als versnelling zien, versnelling zit toch niet in de SRT, daarvoor is de ART nodig?
Nee, je kunt in principe versnellingen ook met de SRT uitrekenen. Alleen wordt er in de SRT altijd erg de nadruk gelegt op inertiaalstelsels, en daarom denken veel mensen dat je geen versnellingen kunt uitrekenen. De termen worden alleen een beetje lastiger De ART vertelt jouw alleen wat er gebeurt als je zwaartekracht invoert.

Dus wat mn post probeert te zeggen: als je een stukje ruimte-tijd neemt, en je neemt dat klein genoeg, dan kun je zwaartekracht negeren, en de speciale relativiteitstheorie toepassen. En dat was een belangrijke stap in de ontwikkeling van de ART.

Het beschreven principe heet het EEP: Einstein Equivalentie Principe. Het is dus onmogelijk om een zwaartekrachtsveld te detecteren in zo'n kleine doos; het kan net zo goed een versnelling zijn wat je waarneemt! Let op, dit geldt alleen voor zwaartekrachtsvelden. Niet voor bijvoorbeeld elektrische of magnetische velden.

Tja, en dan nu het onvermijdelijke stukje wiskunde, waarbij ik geen formules zal laten zien. Ik hoop dat het conceptueel wat duidelijk is. In 19e eeuw is door oa Riemann een soort wiskunde ontwikkelt, wat oppervlaktes en dergelijke beschrijft, en hoe je daarmee rekent. Die oppervlaktes stel je je natuurlijk altijd 2 dimensionaal voor, als een stuk papier, maar dat kan best wel meer dimensies hebben. Maar voor de duidelijkheid laten we het even 2-dimensionaal. Stel je es zo'n stuk papier voor, dat gekromd is. Die kromming kun je uitdrukken met bepaalde objecten, genaamd tensoren. Nou is een heel belangrijk punt van zo'n oppervlak, dat als je maar een klein genoeg stukje neemt, het papier vlak lijkt. Dat is hier op Aarde ook zo: wij zijn te klein om echt iets van de kromming van de Aarde te vernemen. Dus zo'n stuk papier kan nog zo gekromd zijn, als je maar een klein genoeg stukje van dat papier neemt, dan kun je zeggen dat het er locaal vlak uit ziet.

Einstein realiseerde zich toen het volgende:
-In de natuur is het dus zo, dat je in kleine ruimte-tijd gebiedjes de zwaartekracht niet kunt meten
- in de wiskunde van gekromde oppervlaktes is het zo, dat je in kleine stukjes van die oppervlaktes de kromming niet kunt meten.

Zwaartekracht zou dus kunnen worden beschreven als een kromming ! Maar waarvan?
Je voelt em waarschijnlijk al aankomen: dat stuk papier is de ruimte-tijd. In de speciale relativiteit is de ruimte-tijd altijd vlak, want je spreekt daar niet over zwaartekracht. Die ruimte-tijd is 4-dimensionaal, maar ook in een 4-dimensionale ruimte kun je prima een kromming definieren. Dat gaat weer via dat wiskundige obect, die tensor. En wat bleek toen Einstein het uitwerkte: je kreeg er voor zwakke zwaartekrachtsvelden, die niet in de tijd veranderen, en bij lage snelheden de wetten van Newton weer terug ! Endat is ook wat je verwacht, want in die gevallen kun je met de Newtoniaans mechanica prima zwaartekracht beschrijven.
  zondag 20 februari 2005 @ 16:19:18 #154
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25180437
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:39 schreef Alicey het volgende:
We hebben gezien dat snelheid relatief is. Bij licht is dat echter niet het geval. Het maakt niet uit of ik stil sta of met 10.000 km/s beweeg, of tegen lichtsnelheid aan. Als ik kijk, zie ik altijd dat het licht ten opzichte van mijzelf met een snelheid van 299.792.458 m/s beweegt.
Dus als ikzelf 299.792.457 m/s vooruit ga en ik doe een zaklamp aan dan zal het licht wat eruit komt slechts 1 m/s sneller gaan dan ik?
  zondag 20 februari 2005 @ 16:25:21 #155
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25180556
quote:
Op zondag 20 februari 2005 16:19 schreef IntroV het volgende:

[..]

Dus als ikzelf 299.792.457 m/s vooruit ga en ik doe een zaklamp aan dan zal het licht wat eruit komt slechts 1 m/s sneller gaan dan ik?
Nee, want snelheid is dus relatief. Het licht zal dus 299.792.458 m/s ten opzichte van jou vertrekken.
  zondag 20 februari 2005 @ 16:31:07 #156
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_25180656
quote:
Op zondag 20 februari 2005 16:19 schreef IntroV het volgende:

[..]

Nee, het licht zal met ong 300.000 km/s van je weg gaan.
  zondag 20 februari 2005 @ 16:32:22 #157
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_25180676
quote:
Op zondag 20 februari 2005 16:31 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee, het licht zal met ong 300.000 km/s van je weg gaan.
6 minuten te laat.
pi_25180710
Vanuit een stilstaande waarnemer bekeken zal de relatieve snelheid 1 m/s zijn. Als je het zelf meet, zul je 299.792.458 m/s meten. En om dit verschil te verklaren is de relativiteitstheorie bedacht.
Power perceived is power achieved.
  zondag 20 februari 2005 @ 16:38:45 #159
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25180775
dubbel
  zondag 20 februari 2005 @ 16:39:19 #160
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25180779
quote:
Op zondag 20 februari 2005 16:25 schreef Alicey het volgende:
Nee, want snelheid is dus relatief. Het licht zal dus 299.792.458 m/s ten opzichte van jou vertrekken.

Damn

Maar dan gaat het licht in het geval van mijn voorbeeld dus met 599584915 m/s ten opzichte van een externe stilstaande waarnemer. Dan gaat het licht dus sneller dan het licht.

Hmmm... ik heb nog veel te lezen zo te merken.
  zondag 20 februari 2005 @ 16:41:56 #161
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25180813
Owja, te snel... ik lees net dat het voor een externe waarnemen toch maar met 299792458m/s gaat.
  zondag 20 februari 2005 @ 16:47:55 #162
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25180916
quote:
Op zondag 20 februari 2005 16:39 schreef IntroV het volgende:

[..]

Damn

Maar dan gaat het licht in het geval van mijn voorbeeld dus met 599584915 m/s ten opzichte van een externe stilstaande waarnemer. Dan gaat het licht dus sneller dan het licht.

Hmmm... ik heb nog veel te lezen zo te merken.
Een externe waarnemer zal jou ook niet met 299.792.457 m/s zien bewegen, maar met 299.792.456 m/s.

De externe waarnemer zit een ander inertiaal frame, en zal dus andere snelheden waarnemen dan je zelf doet.
  zondag 20 februari 2005 @ 16:55:10 #163
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_25181030
quote:
Op zondag 20 februari 2005 16:47 schreef Alicey het volgende:

Een externe waarnemer zal jou ook niet met 299.792.457 m/s zien bewegen, maar met 299.792.456 m/s.

De externe waarnemer zit een ander inertiaal frame, en zal dus andere snelheden waarnemen dan je zelf doet.
[wijsneusmodus]
Ja, dit zeg je wel zo makkelijk, maar als ik beweeg tussen punt A en punt B met 299.792.457m/s dan wordt er net als met schaatsen en hardlopen gemeten wanneer ik punt A passeer en wanneer punt B. Het afstandverschil tussen A en B wordt gedeeld door de tijd die ik er over doe en dus kom je uit op 299.792.457m/s
[/wijsneusmodus]

Ga ik vanuit

Maargoed, zal wel weer voor geen meter kloppen.
  zondag 20 februari 2005 @ 17:06:17 #164
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25181187
quote:
Op zondag 20 februari 2005 16:55 schreef IntroV het volgende:

[..]

[wijsneusmodus]
Ja, dit zeg je wel zo makkelijk, maar als ik beweeg tussen punt A en punt B met 299.792.457m/s dan wordt er net als met schaatsen en hardlopen gemeten wanneer ik punt A passeer en wanneer punt B. Het afstandverschil tussen A en B wordt gedeeld door de tijd die ik er over doe en dus kom je uit op 299.792.457m/s
[/wijsneusmodus]

Ga ik vanuit

zie het vetgemaakte stukje tijd is relatief en bij een snelheidsverschil zul jij bij de ander altijd een ander tijdsverloop meten dan bij jezelf. Ten opzichte van jou duurt een seconde bij de ander langer.

Zie het zo, als ik ten opzichte van jou met een snelheid X beweeg, en ik heb een zaklamp die ik op de muur van mijn ruimteschip schijn, dan meet ik dat dat licht met c beweegt, en dus vrijwel direct op de muur aankomt. Jij ziet mij echter met snelheid X bewegen, en jij meet OOK dat het licht dat mijn zaklamp verlaat met c beweegt (en niet c+X, lichtsnelheid is constant voor iedere waarnemer) dan zie je dat het licht er langer over doet om de muur te raken dan ik meet (immers, ik beweeg ook met X voort en als het licht dus y meter verder is, is het ruimteschip ook weer een stukje opgeschoven).

Als jij op mijn stopwatch, waarmee ik die snelheid meet, kijkt, dan zie je dat die trager loopt dan de jouwe.. juist doordat de lichtsnelheid gelijk is voor iedere waarnemer
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zondag 20 februari 2005 @ 17:07:40 #165
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25181205
quote:
Op zondag 20 februari 2005 16:55 schreef IntroV het volgende:

[..]

[wijsneusmodus]
[/wijsneusmodus]

Ga ik vanuit

Dat is wat je intuitief zou denken. Ook hier hangt het echter weer af van de waarnemer. Jouw seconde lijkt voor een externe waarnemer als het ware langer te duren.

Misschien moet je eens bij het begin van dit topic beginnen, misschien dat er dan het een en ander duidelijk wordt.
pi_25182177
Maar anders lees je het topic even ofzo....
Power perceived is power achieved.
pi_25182625
[faqpromotie] misschien is het stukje in de FAQ wel nuttig voor je, introV [/faqpromotie]
pi_25228348
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:27 schreef Haushofer het volgende:
Eigenlijk is zo, formules ed daargelaten, al heel veel van de speciale rel.theorie behandeld. Misschien is het nog mooi om even het muonenexperiment te noemen.

Muonen zijn deeltjes die de atmosfeer binnen komen, en na een bepaalde tijd kunnen vervallen. ( zo zal bijvoorbeeld binnen enkele milliseconden de helft van alle muonen zijn vervallen) Als je weet wat die halveringstijd is, kun je uitrekenen hoeveel muonen je hier op Aarde kunt verwachten; een deel zal zijn vervallen, en een deel zal gewoon aankomen. Dat is dus gemeten, maar wat bleek nou: er kwamen veel meer muonen aan, dan dat er werd uitgerekend ! Hoe kan dit?

De speciale relativiteitstheorie geeft antwoord: de muonen gaan ontzettend snel, ongeveer met 99,8% van de lichtsnelheid. En dus zal, ten opzichte van ons, hun innerlijke klokken veel trager lopen dan die van ons. Als er voor ons 29 secondes voorbij is gegaan, dan is er voor het muon nog maar 1 seconde voorbij ! Dit is natuurlijk gemeten vanuit ons stelsel op Aarde. Die halfwaarde-tijd slaat natuurlijk op de klok van de muonen, en die loopt voor ons gezien veel trager dan onze eigen klok. En dus zullen er veel minder muonen vervallen als dat je klassiek verwacht, want als de muonenklokjes trager lopen, krijgen ze ook minder kans om te vervallen. Dit is nagerekend, en de formules blijken inderdaad te kloppen. Mooi toch

Er zijn nog veel meer experimenten gedaan, o.a met 2 vliegtuigen, die elk een kant opgaan en daardoor een tijdsverschil tussen elkaar meten. Dit is wat subtieler, omdat de aarde draait, en omdat het zwaartekrachtsveld van de Aarde ook invloed heeft op de tijd. Dat is iets wat de algemene relativiteit voorspelt. Misschien dat strax dan maar?
Dat van die muonen geeft wel echt een heel mooi voorbeeld van het verschil in tijdservaring tussen waarnemers!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25228363
Ow, ik had het dus even wat drukker, maar ik ben nu aan het bijlezen! Niet dat ik het vergeten was of niet meer interessant vind!
pi_25229588
Ik hoop dat je de stukjes over de algemene relativiteitstheorie nog kunt volgen. Het is iig een erg mooie theorie. Vind ik dan
pi_25229654
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort, maar ik lees hier en daar wat over deeltjesversnellers en materie/antimaterie, en wat dat betreft ben ik nog volledig blanco...weet niet wat het is en kan me er ook niet iets bij voorstellen...

Kun je daar iets in dummytaal over vertellen?
  donderdag 24 februari 2005 @ 11:21:00 #172
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25229875
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 11:03 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort, maar ik lees hier en daar wat over deeltjesversnellers en materie/antimaterie, en wat dat betreft ben ik nog volledig blanco...weet niet wat het is en kan me er ook niet iets bij voorstellen...

Kun je daar iets in dummytaal over vertellen?
Lijkt me meer iets voor dit topic: Elementaire Deeltjes!
'Nuff said
pi_25230058
Geweldig!
Wat een service hier

Nog even en ik ben niet meer zo'n ongelofelijke nono als het om zulke onderwerpen gaat....
pi_25241391
Pfoeh, voor iemand die alle problemen nog steeds te lijf gaat met y=ax+b is het begrijpen van de relativiteitstheorie volgens mij een bijna onmogelijke opgave. Ik doe mijn best, maar ben al vrij snel gestrand. Want, van de volgende stap zie ik nog even niet de logica:

'Dus de lichtsnelheid is altijd, en voor iedereen, hetzelfde. Ongeacht de waarnemer. Dat betekent dus, dat je niet meer zomaar snelheden bij elkaar mag optellen...' (Citaat van Alicey)

Ik begrijp ondertussen dat licht, welke snelheid je ook hebt, met dezelfde snelheid naar je toekomt. Maar hoe volgt daaruit dat je snelheden niet zomaar bij elkaar op mag tellen? Waarom mag dat niet? Kan iemand dat misschien uitleggen aan een persoon zonder voorkennis die niet op eigen kracht een denkstap kan zetten?
pi_25242377
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 23:32 schreef Pri het volgende:
Pfoeh, voor iemand die alle problemen nog steeds te lijf gaat met y=ax+b is het begrijpen van de relativiteitstheorie volgens mij een bijna onmogelijke opgave. Ik doe mijn best, maar ben al vrij snel gestrand. Want, van de volgende stap zie ik nog even niet de logica:

'Dus de lichtsnelheid is altijd, en voor iedereen, hetzelfde. Ongeacht de waarnemer. Dat betekent dus, dat je niet meer zomaar snelheden bij elkaar mag optellen...' (Citaat van Alicey)

Ik begrijp ondertussen dat licht, welke snelheid je ook hebt, met dezelfde snelheid naar je toekomt. Maar hoe volgt daaruit dat je snelheden niet zomaar bij elkaar op mag tellen? Waarom mag dat niet? Kan iemand dat misschien uitleggen aan een persoon zonder voorkennis die niet op eigen kracht een denkstap kan zetten?
Nou, als je 2 lichtstralen hebt, dan is de lichtsnelheid c van de ene tov de andere nog steeds c, terwijl je 2c verwacht toch?

Als ik met 0,5*c op een lichtstraa afga, dan verwacht je dat de lichtsnelheid c tov mij dan 0,5+1=1,5*c is, tru?

Toch is dat niet zo; de uitkomsten zijn altijd 1*c. Dus wat zoek je: een formule, die:

- voor lage snelheden bijna overeenkomt met lineair optellen ( dus V= ongeveer v1+v2 ), want dat je snelheden voor lage snelheden lineair mag optellen, dat is wel duidelijk

-de resulterende snelheid v in die formule is altijd kleiner dan c, of gelijk aan c.

Zo een klein beetje duidelijker? Wiskundig kun je het natuurlijk volledig justificeren ( mooi woord ), maar ik denk niet dat je daar behoefte aan hebt
pi_25254268
Ik vind het wel prachtig bedacht, de formule waaruit blijkt dat de lichtsnelheid altijd dezelfde is. Maar in hoevere strookt dit met de werkelijkheid? Als ik 50 km/u rijdt em jij 100km/u dan zal een externe waarnemer dit ook als zodanig meten. Vraag maar aan een politieagent.
En je maakt mij niet wijs dat 2x 50km/u niet 100km/u is. Of heb je geen 100 km afgelegt als je 2 uur lang 50 km/u hebt gereden?

Verder wou ik graag verder discuseren over het feit dat massa toenemen tot oneindig indien zij de lichtsnelheid zouden kunnen bereiken. Dit is natuurlijk een gedacht expiriment, maar ik dacht dit al bewezen was d.m.v Einsteins relativiteits theorie. Wat zou het voor het heelal betekenen wanneer een massa gigantisch groot zou worden? ( denk even aan de zwaartekracht )
  Moderator vrijdag 25 februari 2005 @ 19:18:51 #177
5428 crew  miss_sly
pi_25254351
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 19:14 schreef rudeonline het volgende:
Ik vind het wel prachtig bedacht, de formule waaruit blijkt dat de lichtsnelheid altijd dezelfde is. Maar in hoevere strookt dit met de werkelijkheid? Als ik 50 km/u rijdt em jij 100km/u dan zal een externe waarnemer dit ook als zodanig meten. Vraag maar aan een politieagent.
En je maakt mij niet wijs dat 2x 50km/u niet 100km/u is. Of heb je geen 100 km afgelegt als je 2 uur lang 50 km/u hebt gereden?

Verder wou ik graag verder discuseren over het feit dat massa toenemen tot oneindig indien zij de lichtsnelheid zouden kunnen bereiken. Dit is natuurlijk een gedacht expiriment, maar ik dacht dit al bewezen was d.m.v Einsteins relativiteits theorie. Wat zou het voor het heelal betekenen wanneer een massa gigantisch groot zou worden? ( denk even aan de zwaartekracht )
' Massa' neemt toch niet oneindig toe, maar in de ogen van de waarnemer neemt de massa toe. Dat wil dus niet zeggen dat de massa ook daadwerkelijk verandert.

Tenminste, zo heb ik het begrepen...
pi_25254509
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 19:14 schreef rudeonline het volgende:
Tja Rude, dit staat al heel vaak in dit topic, waarom dat zo is. Dat ga ik echt niet voor je herhalen. Je zult dit keer dus echt een topic moeten doorlezen om verder te komen.
quote:
Een massa kan de lichtsnelheid niet halen. Daarvoor is oneindig veel energie nodig. En dat is er niet. Dat is zoiets als speculeren wat er zou gebeuren als ik opeens Jehova zou worden.
Voor zwaartekrachtseffecten heb je niet genoeg aan de speciale rel.theorie, daar heb je de algemene voor nodig.
Maar je stipt wel een punt aan, waar ik zelf niet helemaal uit ben. Het is niet zozeer de massa, maar de impuls die groter wordt. En die wordt in de algemene rel.theorie uitgedrukt in de energie-momentum tensor, en die wordt dan weer uitgedrukt in de kromming van de ruimte-tijd. Zal ik es over nadenken. Voor de rest verwacht ik niet dat je dit topic gaat verneuken met vragen die al lang zijn beantwoord, zoals je eerste hier boven.
pi_25254549
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 19:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

' Massa' neemt toch niet oneindig toe, maar in de ogen van de waarnemer neemt de massa toe. Dat wil dus niet zeggen dat de massa ook daadwerkelijk verandert.

En dat begrijp je helemaal goed. Iets wat Rude al heel vaak over het hoofd heeft gezien, oa door te stellen dat de lichtsnelheid 0 is. Daarmee werp je het hele rel.postulaat om. Maar een vraag aan jou: Heb je tot nu toe alles wat goed begrepen, over de algemene rel.theorie ? Ben wel benieuwd of het overkomt
  Moderator vrijdag 25 februari 2005 @ 19:38:27 #180
5428 crew  miss_sly
pi_25254669
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 19:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En dat begrijp je helemaal goed. Iets wat Rude al heel vaak over het hoofd heeft gezien, oa door te stellen dat de lichtsnelheid 0 is. Daarmee werp je het hele rel.postulaat om. Maar een vraag aan jou: Heb je tot nu toe alles wat goed begrepen, over de algemene rel.theorie ? Ben wel benieuwd of het overkomt
Ik heb de indruk dat ik het wel redelijk heb begrepen. Ik moet even een uitstapje maken naar het topic over Elementaire Deeltjes, omdat ik ook op dat gebied bijgespijkerd moet worden. Het begrip foton was me bijvoorbeeld niet echt bekend, de term wel maar wat het is niet.
Ik denk echter dat ik het nog niet echt aan iemand anders zou kunnen uitleggen, zelfs niet in mijn lekentermen. Misschien dat ik hier en daar het niet snap, maar aanneem dat het zo is, hetgeen voor mij eigenlijk ook al een enorme stap is
pi_25255104
Nou, als je je ooit es wilt verdiepen in de speciale rel.theorie:Einstein heeft er zelf een boekje over geschreven, genaamd " Mijn Theorie". Het is vooral voor diegene die niet teveel formularia willen zien, hoewel ze wel wat voorkomen. Maar met normaal middelbaar onderwijs is het heel goed te volgen. En dat voor maar 10 euro. Komt dat zien, komt dat zien

Maar ik vind het leuk dat het je interesseert ! Het is ook bijzonder interessant. Natuurlijk
pi_25255131
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 19:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Op wat voor manier neemt de massa dan toe? Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in de ogen van.."?
Heeft een voorwerp welke met 80%c beweegt nou wel of niet een grotere massa?

Verder begrijp ik niet dat 2x 50km/u niet gewoon 100km is.
50 km/u + 50 km/u is hetzelfde als 2 x 50 km/u..
pi_25255234
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:06 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Op wat voor manier neemt de massa dan toe? Ik begrijp niet wat je bedoelt met "in de ogen van.."?
Heeft een voorwerp welke met 80%c beweegt nou wel of niet een grotere massa?
Je blijft me verbazen Rude. Dit hebben we nou al -tig topics met jouw besproken, en Miss_Sly begrijpt het na 1 topic al. Wat gaat er dan mis? Zelf denk ik dat je de topics gewoon niet leest,maar alleen jouw posts hier neerkwakt. Je zei zelf dat je een IQ van 120 hebt, dus lezen moet wel lukken, lijkt me.
quote:
Verder begrijp ik niet dat 2x 50km/u niet gewoon 100km is.
Tja, zelfde verhaal als hierboven. Lezen enzo. Het kan hier wel weer voor je worden herhaald, maar dat lijkt mij vrij zinloos. Heel veel users hier hebben al veel te veel tijd in uitleg aan jou gestoken, en nu blijkt dat je dat na zoveel topics het nog niet hebt begrepen. Tragisch.
pi_25255284
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:06 schreef rudeonline het volgende:

Overigens, 50+50 is hetzelfde als 50/50, want a+b=a/b. Dus 50+50=1. Daarom is de lichtsnelheid ook 0.
pi_25255979
quote:
Massa (of energie) is er ook een. Wanneer een voorwerp met een relativistische snelheid beweegt, wordt zijn massa groter, kortom het voorwerp wordt zwaarder. De factor waarmee de massa van het voorwerp toeneemt is weer gamma. Een kanonskogel van 1,00 kg die met 99% van de lichtsnelheid wordt afgeschoten weegt dan dus 7,09 kg !
Klopt dit?
  Moderator vrijdag 25 februari 2005 @ 21:01:03 #186
5428 crew  miss_sly
pi_25256013
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:04 schreef Haushofer het volgende:
Nou, als je je ooit es wilt verdiepen in de speciale rel.theorie:Einstein heeft er zelf een boekje over geschreven, genaamd " Mijn Theorie". Het is vooral voor diegene die niet teveel formularia willen zien, hoewel ze wel wat voorkomen. Maar met normaal middelbaar onderwijs is het heel goed te volgen. En dat voor maar 10 euro. Komt dat zien, komt dat zien

Maar ik vind het leuk dat het je interesseert ! Het is ook bijzonder interessant. Natuurlijk
Ik vond vroeger natuurkunde en scheikunden ook al interessant, maar toen begreep ik er echt niets van en kon ik ook niet aannemen dat iets was zoals gezegd werd. Nu vind ik het wel leuk om het (op mijn niveau althans) te snappen. Op zich is er met mijn intelligentie niet echt iets mis denk ik, ik heb uiteindelijk mijn VWO diploma (sinds 2,5 jaar ) dus mijn middelbaar onderwijs-niveau is wel in orde

Ik ga dat boekje bestellen!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 21:14:35 #187
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25256245
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:58 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Klopt dit?
De impuls (ook wel momentum of relativistische massa genoemd) wordt groter bij een hogere snelheid. De massa (ook wel rustmassa of invariante massa genoemd) veranderd niet.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25256360
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 21:14 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De impuls (ook wel momentum of relativistische massa genoemd) wordt groter bij een hogere snelheid. De massa (ook wel rustmassa of invariante massa genoemd) veranderd niet.
En als de impuls groter wordt, neemt de zwaartekracht of aantrekkingskacht van deze massa dan ook niet toe?
  vrijdag 25 februari 2005 @ 21:29:32 #189
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25256484
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 21:21 schreef rudeonline het volgende:

[..]

En als de impuls groter wordt, neemt de zwaartekracht of aantrekkingskacht van deze massa dan ook niet toe?
Volgens mij is de impuls waarnemersafhankelijk, vandaar ook het synoniem 'relativistische massa' en neemt de zwaartekracht niet toe.
pi_25257584
Ik heb nog 's zitten gooooogelen, maar ook volgens wikipedia neemt de massa werkelijk toe.
quote:
De rustmassa (m0) is de massa van een deeltje dat zich in rust bevindt. Volgens de relativiteitstheorie is de momentane waarde van de massa afhankelijk van de snelheid; er is dus een massatoename bij toenemende snelheid. Dit effect is pas merk- of meetbaar wanneer de lichtsnelheid voldoende benaderd wordt. Er is steeds meer energie nodig om het deeltje te versnellen naarmate het de lichtsnelheid nadert.
Ook de impuls is afhankelijk van de hoeveelheid massa en zijn snelheid. Omdat snelheid relatief is, een voorwerp staat altijd stil t.o.v zichzelf, lijkt het mij dan niet vreemd als de massa toeneemt bij "versnellen" tot dicht bij c. Het is toch niet uit iemands duim gezogen dat een massa van 1kg bij 99%c 7.09 kg wordt?
  vrijdag 25 februari 2005 @ 22:44:25 #191
639 Dion
De beuker
pi_25257586
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Overigens, 50+50 is hetzelfde als 50/50, want a+b=a/b. Dus 50+50=1. Daarom is de lichtsnelheid ook 0.
Kapot is leuker
  vrijdag 25 februari 2005 @ 22:46:23 #192
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25257627
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 22:44 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb nog 's zitten gooooogelen, maar ook volgens wikipedia neemt de massa werkelijk toe.
Dat is ook de reden waarom er vaak de term rustmassa wordt gebruikt. De rustmassa is de massa wanneer een object in rust is.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 23:03:07 #193
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25257931
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 22:44 schreef rudeonline het volgende:
[..]

Ook de impuls is afhankelijk van de hoeveelheid massa en zijn snelheid. Omdat snelheid relatief is, een voorwerp staat altijd stil t.o.v zichzelf, lijkt het mij dan niet vreemd als de massa toeneemt bij "versnellen" tot dicht bij c. Het is toch niet uit iemands duim gezogen dat een massa van 1kg bij 99%c 7.09 kg wordt?
Je zegt het al, een voorwerp staat altijd stil ten opzichte van zichzelf. Het snelheidsverschil met zichzelf is dus 0, wat betekent dat de massa niet toeneemt volgens zichzelf.

In vergelijking met iemand anders waarmee een groot snelheidsverschil is (naderend tot c), zal die waarnemer wel een flink grotere massa meten.

Twee verschillende waarnemers, twee verschillende uitkomsten qua meting van de massa. En dan komen we tot de kern van de relativiteitstheorie, namelijk dat je niet kan beweren dat 1 waarnemer het bij het rechte eind heeft. Maar goed, deze waarneming heeft dus betrekking op de relatieve massa oftewel impuls. De rustmassa (zoals de waarnemer van zichzelf meet) is bepalend voor de zwaartekracht.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 23:35:37 #194
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_25258656
quote:
Rude snap je niet hoe nutteloos het is om te speculeren over een situatie die niet voor kan komen?
En bovendien, ga je nou eindelijk es je absolute denkbeeld over tijd en ruimte laten varen? De wetenschappelijke wereld was al behoorlijk lang zover.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_25261895
Misschien leuk, een overzicht van de waarden van gamma, de maat van het effect van relatieve beweging (T'/T):

100km/u..........1,000000000 (auto)
2000km/u........1,000000000 (concorde)
1km/s...............1,000000000 (geweerkogel)
11km/s.............1,000000001 (ontsnappingssnelhid aarde)
30km/s.............1,000000005 (omwentelingssnelheid aarde)
30.000km/s.....1,005 (10% vd lichtsnelheid)
150.000km/s...1,155 (50% vd lichtsnelheid)
0,9 c..................2,294
0,98 c................5,025
0,988 c..............6,474
0.99 c................7,089
0,999 c.............22,37
0,9999 c...........70,71
0,99999999 c..7071

Zelfs bij 10% van de lichtsnelheid is het effect nog te verwaarlozen (0,5%)
pi_25266309
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:58 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Klopt dit?
Strikt gesproken? Nee, er mist iets. En wat zou dat zijn, denk je? Heb je je antwoord al gevonden in het topic? Het is toch echt aanwezig, en wel meerdere keren ook nog.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 16:24:23 #197
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_25267072
Haushofer!!!
ik heb iets dat echt wat voor jou is om aan mee te doen! (net in de kijk gelezen)

http://www.pirelliaward.com/einstein.html

Een wedstrijd SRT uitleggen
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_25282745
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 23:03 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je zegt het al, een voorwerp staat altijd stil ten opzichte van zichzelf. Het snelheidsverschil met zichzelf is dus 0, wat betekent dat de massa niet toeneemt volgens zichzelf.

In vergelijking met iemand anders waarmee een groot snelheidsverschil is (naderend tot c), zal die waarnemer wel een flink grotere massa meten.

Twee verschillende waarnemers, twee verschillende uitkomsten qua meting van de massa. En dan komen we tot de kern van de relativiteitstheorie, namelijk dat je niet kan beweren dat 1 waarnemer het bij het rechte eind heeft. Maar goed, deze waarneming heeft dus betrekking op de relatieve massa oftewel impuls. De rustmassa (zoals de waarnemer van zichzelf meet) is bepalend voor de zwaartekracht.
Goed, de rustmassa bepaalt de zwaartekracht van een massa. En aangezien een voorwerp t.o.v zichzelf altijd stil staat, kan zijn massa dus helemaal niet toenemen.

Hoe heeft men bepaalt dat de massa dan toeneemt bij versnellling? En wat is het probleem om een massa welke 99%c vliegt verder te versnellen, als elke snelheid op zichzelf ook als 0 kan worden gezien. Een massa staat t.o.v zichzelf immers altijd stil. Welke kracht moet overwonnen worden om een voorwerp verder te versnellen. Kort gezegt, welke kracht bepaalt dat een massa niet verder versnelt kan worden als een voorwerp t.o.v zichzelf altijd stil staat? Ook bij 99%c...
pi_25283050
- Voorwerpen streven naar een ruststand. Streven dus naar rangorde in de harmonie waar ze thuishoren.
- Zonder externe invloed is er slechts de ruststand die evenwel tov het groter geheel volop in beweging is (waarnemer ziet rust, buitenstaander ziet beweging)
- Wanneer een voorwerp een externe kracht ondervindt dan ontstaat er een tegengestelde kracht die terug naar de harmonische rustpositie wil. Kwestie van absorberen van de harmonische anomalie. Absorberen leidt tot integreren dus de 0 (rust) die de waarnemer had wordt een andere 0. De waarnemer heeft dus opnieuw een probleem als hij sec naar zijn feiten kijkt. Appelen worden peren en peren worden citroenen, het fruit in zijn diversiteit wordt onder 1 noemer gegooid: 0.
- Problemen beschouwd vanaf het standpunt van de waarnemer zijn geen problemen maar percepties van het probleem.
- De 0 gezien vanuit de perceptie is geen absolute 0.

mjah, zomaar wat gedachten om Ruudje te helpen bij het doorbreken van zijn vicieuze rechtlijnige cirkel.
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')