maar dan wel voor de waarnemer ten opzichte waarvan het object met deze aan lichtsnelheid naderende snelheid beweegtquote:Op zaterdag 12 februari 2005 15:17 schreef rudeonline het volgende:
Hoe dichter je de lichtsnelheid zou naderen des te langzamer gaat de tijd.
Dan zou je op meerdere plekken tegelijk wezen. Soms wordt deze eigenschap aan lichtdeeltjes gegeven maar hoe ik het begrijp kun je licht op zo'n moment beter als golf zienquote:Op zaterdag 12 februari 2005 16:01 schreef rudeonline het volgende:
Kun jij dan van 1 punt naar een ander gaan zonder dat je daarbij tijd "aflegt"?
Nee, natuurlijk niet maar dat heeft er helemaal niets mee te maken.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 16:01 schreef rudeonline het volgende:
Kun jij dan van 1 punt naar een ander gaan zonder dat je daarbij tijd "aflegt"?
het heelal is niet oneindig grootquote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:31 schreef rudeonline het volgende:
Maar het heelal is oneindig groot, wat bepaalt de grens van het heelal?
het heelal is onbegrensdquote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:40 schreef rudeonline het volgende:
Wat is er dan op de grens van het heelal?
quote:het heelal is niet oneindig groot
Leg uit, of spreek je jezelf nu tegen?quote:het heelal is onbegrensd
Google es op " Olber". Een bol is bijvoorbeeld onbegrensd, maar niet oneindig groot.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:44 schreef rudeonline het volgende:
[..]
[..]
Leg uit, of spreek je jezelf nu tegen?
oe jah die is mooierquote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Google es op " Olber". Een bol is bijvoorbeeld onbegrensd, maar niet oneindig groot.
Dat zal allemaal wel, maar het heelal wordt toch groter? In welke ruimte wordt het heelal groter?quote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Google es op " Olber". Een bol is bijvoorbeeld onbegrensd, maar niet oneindig groot.
Je hebt nu een topic in WFL, zullen we daar zulke discussie's voort zetten?quote:Op zaterdag 12 februari 2005 17:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel, maar het heelal wordt toch groter? In welke ruimte wordt het heelal groter?
wat ik ZIE is de verleden tijd. Ik zie inderdaad van alles de verleden tijd. Het beeld van de stoel waar ik naar kijk is eerder vertrokken dan dat het aangekomen is op mijn netvlies. Echter die stoel heeft die foton wel een fractie van een seconde eerder afgeschoten, anders kon die helemaal niet op mijn netvlies terecht komenquote:Op zondag 13 februari 2005 02:20 schreef rudeonline het volgende:
Maar wat jij als het heden ervaart is toch eigenlijk al geweest. Denk maar aan de sterren om ons heen, ook die nemen we waar in verleden tijd, terwijl wij alleen maar in de toekomst daadwerkelijk bij ze kunnen zijn?
alles heeft een eigen tijdservaring daar ben ik het helemaal met je eens. Maar volgens mij is jouw redenatie dat alles in de verleden tijd bevindt omdat de fotonen niet ouder worden en derhalve exact 0 seconden ouder zijn geworden vanaf de bron tot de bestemming. Heb ik het fout?quote:Op zondag 13 februari 2005 02:25 schreef rudeonline het volgende:
Maar om naar die stoel toe te gaan zul je ook in de "tijd" moeten reizen. Daarom bevindt die stoel zich t.o.v jou in de toekomst. Het enige heden wat bestaat, ben jezelf. Alles t.o.v jou bestaat in een andere tijd.
1. Alles om jou heen is eigenlijk de toekomst, maar omdat het even duurt voor het licht vanaf de toekomst ook bij jou is zal het voor jou even duren voordat je het licht waarneemt. Daarvoor wordt het op jou klokje later omdat je zodoende naar de toekomst reist.quote:Op zondag 13 februari 2005 02:39 schreef PeterM het volgende:
Het lukt me simpelweg niet me iets voor te stellen bij deze zienswijze. Er zitten voor mij te veel tegenstellingen in:
[afbeelding] Alles om me heen bevindt zich in de toekomst, maar alles wat ik om me heen zie is het verleden (okay, die kan nog)
[afbeelding] Licht staat stil tov zichzelf, maar ik neem echt wat anders waar.
[afbeelding] Een lichtstraal gaat altijd richting het verleden, maar ik zie alleen maar lichtstralen naar mij toe komen (ik zie alleen licht dat in mijn oog valt). Omdat alles wat ik zie het verleden is zie ik dus licht uit het verleden naar mij toe komen (toch?).
[afbeelding] Licht staat stil in de tijd, en blijft als een spoor achter in het verleden, maar als ik mijn lamp uitdoe is het meteen donker.
Wat is het voordeel om er anders tegenaan te kijken als het niks extra's oplevert?quote:Op zondag 13 februari 2005 11:29 schreef rudeonline het volgende:
Ik negeer de waarnemigen niet maar probeer er een andere zienswijze aan te geven.
Maar dat mensen het vroeger fout hadden geeft toch geen garantie dat dit weer het geval is? Daarnaast zeggen die appels niet zoveel. De kleinste processen (op een heel klein niveau gezien) zijn ongetwijfeld goed te vangen met wiskunde maar op een hoger niveau zijn er simpelweg teveel parameters, teveel chaos om nog een bonafide voorspelling te doen. Dit maakt het onderliggende systeem niet fout maar geeft slecht aan dat je met relatief simpele elementen een hele complexe situatie kunt creeeren.quote:Het leven is geen wiskundige berekening waardoor de wiskunde maar een heel klein stukje van de werkelijkheid kan beschrijven. Je kunt uitrekenen dat een appel gaat vallen en uitrekenen hoe hard hij gaat vallen, maar je kunt niet uitrekenen of dat iemand hem opraapt of dat hij uitgroeid tot een nieuwe boom. De werkelijkheid zit met heel veel toevalligheden in elkaar, en daar bestaat geen wiskundige formule voor. Vroeger was de aarde plat en nu is hij rond. Ook onze visie op de werkelijkheid verandert. En lang geleden waren er ook wijze mensen die toen geloofde dat de aarde plat was. Nu begrijpt een kind dat dat niet zo is. Zodoende zullen we ook tot de conclusie gaan komen dat het leven zelf de grens van het heelal is, nu nog vreemd, maar over een aantal jaren de normaalste zaak van de wereld.
quote:Op zondag 13 februari 2005 11:41 schreef iteejer het volgende:
Het is zondermeer interessant om te zien hoezeer de eigen persoon verweven is met de aangehangen gedachten en overtuigingen.
Als het je lukt om dat te kunnen zien en volgen, en je eigen gedachtes los te laten, dus om te kunnen waarnemen met loslating van je eigen paradigma's (dus zonder filtering door die eigen paradigma's) dan heb je écht wat bereikt.
En kun je als het ware een andere denkwereld binnengaan.
Maar ga dan niet steeds weer denklen 'maar dat klopt niet want je meten en beredenren' etc. Want dan ga je het weer in je eigen realiteitsmodel proppen.
Het doel van rude is duidelijk niet het kunnen meten van snelheid of het kunnen voorspellen van posities in hetv gangbare 3-dimensianle stelsel. Want dat de kreet '3 km/h' betekent dat je na een uur 3 kilometer verder bent snapt hij ook wel.
Dus bekijk zijn posts en theoreien zonder het criterium 'kan ik dit omzetten in wetmatigheden en kan ik het meten'.
Negeer datgene wat je geleerd hebt en hoor zijn verhaal aan, ZONDER de filteringen, en je betreedt letterlijk een andere wereld.
Waarmee je iets wezenlijks toevoegt aan je eigen bewustzijn, waarmee je jezelf verrijkt.
Al was het maar omdat het je doet inzien dat er naast de jouwe nog andere denkwerelden kunnen bestaan, en dat die denkwerelden meer zijn dan foute afwijkingen.
Die diepte is wat WFL, en ieder forum, écht interessant maakt. Andere gedachten ontmoeten. Niet als strijdtoneel of als profileringsmogelijkheid, maar als wat het is: een andere wereld, een ander bewustzijn.
Je lekt!quote:Op zondag 13 februari 2005 11:47 schreef iteejer het volgende:
Omdat het mi toch ook hier wel van toepassing is, quote ik hier een post van mij in het forumcrew-forum over dit onderwerp:
Dit komt omdat er teveel parameters zijn. Alles heeft invloed op alles. Maar alles gaat ook volgens de natuurkundige wetten. Zo kun je op hele kleine en hele grote schaal alles zeer goed voorspellen, maar op tussenliggende schaal gaat dat wat moeilijker omdat er teveel parameters zijn.quote:Op zondag 13 februari 2005 11:29 schreef rudeonline het volgende:
Ik negeer de waarnemigen niet maar probeer er een andere zienswijze aan te geven. Het leven is geen wiskundige berekening waardoor de wiskunde maar een heel klein stukje van de werkelijkheid kan beschrijven. Je kunt uitrekenen dat een appel gaat vallen en uitrekenen hoe hard hij gaat vallen, maar je kunt niet uitrekenen of dat iemand hem opraapt of dat hij uitgroeid tot een nieuwe boom.
Het is maar net of je in toeval geloofd. Als je de quantummechanica moet geloven bestaat er wel een toevalsfactor. En dat is vervelend. Maar daar zou je dan gelijk in hebbenquote:De werkelijkheid zit met heel veel toevalligheden in elkaar, en daar bestaat geen wiskundige formule voor.
Vroeger was de aarde ovaal, nu nog steeds. De aarde was plat omdat de kerk dat zei, niet omdat onze waarnemingen dat zeiden. Onze waarnemingen zeiden heel wat anders. Dus de kerk had het fout.quote:Vroeger was de aarde plat en nu is hij rond.
Jij denkt werkelijk dat jouw denkwijze over een aantal jaren basisschoolstuff zal worden en dat iedereen het aanhangt?quote:Ook onze visie op de werkelijkheid verandert. En lang geleden waren er ook wijze mensen die toen geloofde dat de aarde plat was. Nu begrijpt een kind dat dat niet zo is. Zodoende zullen we ook tot de conclusie gaan komen dat het leven zelf de grens van het heelal is, nu nog vreemd, maar over een aantal jaren de normaalste zaak van de wereld.
Een ander vraagje aan Rudeonline. Zijn je ideeen alleen om de concepten anders te bekijken, of wil je het ook nog eens gaan toetsen? Of acht je dat niet belangrijk?quote:Op zondag 13 februari 2005 13:14 schreef rudeonline het volgende:
Mijn gedachte is in ieder geval minder vierkant als jou gedachte. Ik denk dat die plaat voor jou hoofd toch iets dikker is als de mijne. Maar goed, daar gaat de discussie hier niet over..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |