abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 februari 2005 @ 12:53:37 #101
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_25038697
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 11:49 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Nou heb ik me in de chaos theorie nog nooit zo heel erg verdiept, maar iets kan idd lijken op chaos doordat bepaalde variabelen niet bekend zijn. Dan is het nog geen daadwerkelijke chaos.
ja dat dacht ik in de eerste instantie ook, maar in WFL waren mensen die veel meer van die theorie weten, die de verklaring van 'onbekende' variabelen, vrijwel geheel uitsloten. Maargoed.. Ik ben meer de spirituele persoon dan wetenschappelijk . makkelijker ha!
quote:
Neuh vinnik niet erg hoor. We snappen elkaar wel geloof ik.

Het zijn inderdaad leuke onderwerpen. Jammer genoeg ingewikkeld, maar wel bijzonder interessant.
YuP!
  vrijdag 11 februari 2005 @ 14:36:05 #102
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_25040485
Nah... ik ben misschien wetenschappelijk niet zo onderlegd op dat gebied... maar ik geloof niet in chaos. Gaat er bij mij gewoon niet in.

Nah ja, maakt ook niet zo veel uit. Eet vanavond gewoon snijbonen met aardappeltjes en een gehaktbal... met of zonder chaos.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 11 februari 2005 @ 14:46:25 #103
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25040641
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 14:36 schreef Pappie_Culo het volgende:
Nah... ik ben misschien wetenschappelijk niet zo onderlegd op dat gebied... maar ik geloof niet in chaos. Gaat er bij mij gewoon niet in.

Nah ja, maakt ook niet zo veel uit. Eet vanavond gewoon snijbonen met aardappeltjes en een gehaktbal... met of zonder chaos.
Waar wringt voor jou de schoen?
'Nuff said
pi_25041039
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 13:14 schreef rudeonline het volgende:
Dat is het hele punt, ik probeer jullie voorstellingsvermogen te vergroten waardoor een oneidig aantal dimensies duidelijk voor je zullen worden. Een opgerolde dimensie? Hoe stel je je dat voor? Verder zou ik toch eens van dat beeld afstappen dat de wiskunde alles kan verklaren. Met Romeinse cijfers liep men uiteindelijk ook vast terwijl dat voor dat moment genoeg kon bewijzen.
Het is wel makkelijk om te zeggen dat dimensies zijn opgerold, want dan hoef je er verder niet over na te denken. Ik probeer jullie bewust te maken van meerdere dimensies, en omdat dat nogal wat gevolgens zal hebben voor de huidige wetenschap is het niet eenvoudig te begrijpen..
Kijk, jij hebt het hier over een opgerolde dimensie. Maar wat is volgens jouw een dimensie? Zou je dat es kunnen toelichten ? Ik denk dat jouw idee over dimensies toch heel erg anders is dan die van de wetenschappelijke wereld.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 18:37:05 #105
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_25044319
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 14:46 schreef Doffy het volgende:

[..]

Waar wringt voor jou de schoen?
Das dus lastig uit te leggen zonder echt wetenschappelijk onderlegd te zijn... ik proef dan ook enig cynisme in je post

God.... hoe ga ik dat nou onder woorden brengen?

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat er zoiets bestaat als volstrekte willekeur in het universum. Ik kan mij niet voorstellen dat naast al die zaken die er zijn die volgens een bepaalde logica werken (actie-reactie) er ook dingen zijn die volstrekt willekeurig en dus absoluut niet te bepalen zijn omdat er variabelen zijn die je (op den duur) wel kunt identificeren als zijnde een variabele.... maar waarvan de waarde nooit bekend kan zijn.

Ik kan me dat gewoon absoluut niet voorstellen... maar dat kan natuurlijk aan mijn beperkte mensenbreintje liggen.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  vrijdag 11 februari 2005 @ 19:09:16 #106
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_25044897
Pappie_culo, wat ik uit mijn ervaringen begrepen heb, is dat hetgeen dat wij nog niet kunnen meten in ons universum is Bewustzijn. En is wellicht het missende ingrediënt.. Want het is vaak genoeg gezegd door wetenschappers, dat het lijkt alsof het deeltje gewoon bewust is..

ik denk zelf dat daar het antwoord ligt.
pi_25045127
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 15:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kijk, jij hebt het hier over een opgerolde dimensie. Maar wat is volgens jouw een dimensie? Zou je dat es kunnen toelichten ? Ik denk dat jouw idee over dimensies toch heel erg anders is dan die van de wetenschappelijke wereld.
Ik zal nogmaals proberen uit te leggen hoe de dimensie tijd in zijn werk gaat.
Jij bevindt je in het nu. Dat lijkt me toch wel duidelijk. Stel nu eens voor dat er 10 meter voor jou een stoel staat. Die stoel zie je eigenlijk een klein beetje in verleden tijd omdat het even duurt voor het licht jou ogen bereikt. Aan de andere kant bevindt die stoel zich t.o.v jou in de toekomst. Je zult immers 10 meter moeten afleggen om bij die stoel te komen. Elke plaats ( in dit geval daar waar de stoel staat) om jou heen is in principe een plaats in de toekomst. Om van punt A naar punt B de gaan zul je ook een stukje tijd moeten afleggen. Anders zou je nooit van plaats kunnen veranderen. Zodoende is elke plek t.o.v jou een plek in de "mogelijke" toekomst. Als je nu een tijdlijn zou tekenen, gewoon een rechte lijn Ab, en jij staat op punt A dan is alle ruimte om jou heen punt B.
A = het nu.
B = toekomst ( welkie kant je ook op beweegt, je beweegt altijd in de richting van de toekomst)
Tot zover te volgen?
  vrijdag 11 februari 2005 @ 19:28:11 #108
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_25045260
rude, alsjeblieft ga verder met je uitleg.. meerdere posts zijn niet nodig.
pi_25046165
Ik wil wel graag weten of het tot zover te volgen is... anders kan ik straks weer helemaal opnieuw beginnen en weet ik niet wat jullie er niet van begrijpen.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 20:35:26 #110
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25046326
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 20:26 schreef rudeonline het volgende:
Ik wil wel graag weten of het tot zover te volgen is... anders kan ik straks weer helemaal opnieuw beginnen en weet ik niet wat jullie er niet van begrijpen.
tot nu toe geef je steeds maar kleine stukjes, schrijf eens een keer het geheel op zodat het een duidelijk overzicht geeft
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_25046488
Ik vraag me eerst af of je je een voorstelling kunt maken van het feit dat jij je in het absolute nu bevindt en dat jou omgeving wordt waargenomen in verleden tijd, maar dat het zich tegenlijk in de toekomst bevindt. Vertel eerst maar eens of je dit begrijpt, anders heeft het geen zin om verder te gaan. Het is immers een soort puzzel welke je langzaamaan duidelijk moet worden gemaakt. Anders zou je genoeg moeten hebben aan de openingspost denk ik..
pi_25047731
Er zijn theorien die serieus overwegen dat het heelal zich uitbreid met een snelheid die groter is dan het licht. Anders gezegd, de rand beweegt zich sneller van ons af dan het licht zich naar ons toe beweegt.
Dat betekent dus dat er geen licht naar ins toekomt - de resulterende snelheid is nl van ons afgericht.

Dat betekent dus dat er een gebied is wat we nooit zullen kunnen waarnemen, hoe oud we ook worden.

Dat noemt men dan de tijd-horizon: verder dan dat zul je nooit kunnen kijken. Dat betelent dus dat er hele gebieden zijn, mogelijk hele sterrstelsels, die we per definitie nooit zullen kunnen waarnemen.

Kun je je dát voorstellen, rude?
pi_25047867
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 19:21 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Ik zal nogmaals proberen uit te leggen hoe de dimensie tijd in zijn werk gaat.
Jij bevindt je in het nu. Dat lijkt me toch wel duidelijk. Stel nu eens voor dat er 10 meter voor jou een stoel staat. Die stoel zie je eigenlijk een klein beetje in verleden tijd omdat het even duurt voor het licht jou ogen bereikt. Aan de andere kant bevindt die stoel zich t.o.v jou in de toekomst. Je zult immers 10 meter moeten afleggen om bij die stoel te komen. Elke plaats ( in dit geval daar waar de stoel staat) om jou heen is in principe een plaats in de toekomst. Om van punt A naar punt B de gaan zul je ook een stukje tijd moeten afleggen. Anders zou je nooit van plaats kunnen veranderen. Zodoende is elke plek t.o.v jou een plek in de "mogelijke" toekomst. Als je nu een tijdlijn zou tekenen, gewoon een rechte lijn Ab, en jij staat op punt A dan is alle ruimte om jou heen punt B.
A = het nu.
B = toekomst ( welkie kant je ook op beweegt, je beweegt altijd in de richting van de toekomst)
Tot zover te volgen?
Ja, dat is een concept van de relativiteitstheorie. Daarin worden ook afstanden in de tijd en ruimte in 1 afstand gezet. Maar ik vroeg je, hoe definieer jij een dimensie?
pi_25048008
Je begrijpt dus dat het altijd tijd zal kosten om van A naar B te bewegen? Ik ben bezig om een nieuwe dimensie te verklaren, de defenitie komt later.
pi_25048096
Dat begrijp ik. Maar euj, je spreekt constant over dimensies, dan is het wel handig om een definitie te hebben......
pi_25048157
Vergeet die defenitie even, dat is nu even niet belangrijk. Het gaat erom dat je begrijpt dat een afstand afleggen tijd kost. Zodoende zou je kunnen zeggen dat een voorwerp wat van jou af staat, de richting is niet belangrijk, zich t.o.v jou in de toekomst bevindt.
pi_25048233
Maar dat voorwerp kan precies hetzelfde over jou zeggen.
pi_25048273
Dat klopt, alles bevindt zich in zijn eigen nu..
pi_25048449
Kun je je zodoende voorstellen dat alles zich in zijn eigen tijd bevindt. Ieder persoon of voorwerp bestaat in zijn eigen tijd op een andere plek.
pi_25048473
Mja, dat is hetzelfde als dat elk persoon een eigen punt heeft in de ruimte-tijd.
pi_25048695
Nu weet je ook dat elke afstand die je eventueel wilt afleggen gepaart gaat met het verstrijken van tijd. Waardoor alle afstanden t.o.v jou eigenlijk een klein stukje tijd vertegenwoordigen. Wanneer je b.v 1m/sec zou bewegen, dan vertegenwoordigt op dat moment de meter 1sec.
Je kunt dan zeggen dat iemand welke 5 meter van jou vandaan staat voor jou ( indien je van plan bent om 1m/sec te gaan bewegen richting hem) ook 5 sec van jou verwijdert is. Op dat moment bevindt de andere persoon zich eigenlijk 5sec in de toekomst.
pi_25048788
Maar dat is geheel wederzijds. Dus is er geen absolute toekomst of verleden, volgens jouw redeneren.
pi_25048909
t.o.v jezelf bevindt alles zich in de toekomst. Je kunt dat in een tijdslijn zien dat dat alles zich voor jou bevindt. Jij beweegt zelf ( ook als je denkt stil te staan) van heden richting toekomst waardoor je alles op een later tijdstip waarneemt. Daarom is alles wat wij waarnemen eigenlijk een stukje verleden tijd.
pi_25048931
Wat jij overigens beschrijft, komt erg overeen met dat ruimte-tijd interval wat je in de SRT gebruikt.
pi_25049006
Ik denk ook niet dat de SRT helemaal onzin is, je moet er alleen op een andere manier tegen aan proberen te kijken. Maar zie je in dat elke afstand in principe een stukje tijd vertegenwoordigt, ongeacht de snelheid waarmee je een afstand overbrugt?
pi_25056556
Afstand vertegenwoordigt dus tijd, en jij bepaalt zelf hoe lang je over een bepaalde afstand doet. Maar dat maakt het wel zo dat alles zich t.o.v jou in de toekomst bevindt waardoor vanuit het oogpunt tijd, alles zich voor jou bevindt terwijl jij tegelijkertijd zelf continue verder reist van het heden richting toekomst. Hierdoor neem je alles vanzelf iets later waar omdat jij zelf op een later tijdstip in de toekomst beland. In de dimensie tijd reis je eigenlijk in 3 richtingen tegenlijk.
pi_25056625
Mja, nu je het dan over de "dimensie tijd" hebt: wat zie jij als een dimensie?
Overigens volg ik je nog steeds
pi_25056903
Een dimensie is volgens mij een ruimte waarin iets bestaat.
En begrijp je dat als iets wat zich voor jou bevindt ( en dat is uiteindelijk alles om jou heen) door een lichtstraal geraakt wordt, dit licht stil blijft staan in de tijd waardoor jij het op een later tijdstip waarneemt? Wanneer je zelf met 300.000km/sec zou reizen, dan bevindt de maan zich eigenlijk 1sec voor jou in de toekomst. In feite reizen we ook met een bepaalde snelheid door de tijd waardoor je inderdaad na 1sec het licht waarneemt welke de maan achterliet in de tijd.
Je kunt je dat misschien ook voorstellen als dat jij in je auto rijdt terwijl er 100 meter voor jou een andere auto rijdt. Je rijdt zelf met 10m/sec zodat je zelf na 10sec het spoor van de auto waarneemt waar deze zich 10sec geleden bevondt.
pi_25057006
Welke drie?

Natuurlijk is af te leggen afstand gerelateerd aan tijd, vandaar dat het begrip snelheid is uitgevonden.

Mijn huidige plaats bevindt zich ook in de toekomst, de tijd verstrijkt ook als ik me niet verplaats.
pi_25057122
Je kunt dan misschien wel stilstaan t.o.v de aarde, maar dat is dus een relatief begrip. De aarde staat immers niet stil. Ook is afstand gerelateerd aan tijd, en als we de lichtsnelheid meten gaat er bij ons een seconde voorbij terwijl dat voor het licht niet geldt. Het is immers algemeen bekend en mijn inziens ook bewezen dat de tijd stil staat bij lichtsnelheid. Hoe dichter je de lichtsnelheid zou naderen des te langzamer gaat de tijd. Ik begrijp evan niet wat je bedoelt met "welke 3?" Bedoel je daar mee de 3 ruimtelijke dimensies? Gezien de richting van tijd beweeg je altijd van heden richting toekomst, en maakt het niet uit in welke richting je dat doet.
pi_25057170
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:17 schreef rudeonline het volgende:
Hoe dichter je de lichtsnelheid zou naderen des te langzamer gaat de tijd.
maar dan wel voor de waarnemer ten opzichte waarvan het object met deze aan lichtsnelheid naderende snelheid beweegt
pi_25057244
t.o.v ons gaat de tijd voor een persoon welke met bijna de lichtsnelheid beweegt langzamer. Hij ziet weliswaar onze tijd ook langzamer gaan, maar nadat hij terugkomt op aarde is er bij hem ook daadwerkelijk minder tijd verstreken en bij ons meer. Er is dus wel een verschil met datgene wat je ziet en datgene wat er in werkelijkheid gebeurt.
pi_25057655
Een dimensie is een as in een coordinatenstelsel.
Een lijn heeft slechts 1 dimensie: lengte.
Een vlak heeft 2 dimensies: lengte en breedte.
Een ruimte heeft 3 dimensies: lengte, breedte en hoogte.
Een gebeurtenis heeft 4 dimensies: lengte, breedte, hoogte en tijd.

Alles om mij heen bevindt zich NIET in de toekomst. Het heeft dezelfde coordinaat in de dimensie tijd. Het bevindt zich wel op een andere coordinaat in één (of meer) van de ruimtelijke dimensies.
Kapot is leuker
pi_25057691
Kun jij dan van 1 punt naar een ander gaan zonder dat je daarbij tijd "aflegt"?
  zaterdag 12 februari 2005 @ 16:04:12 #136
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_25057730
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 16:01 schreef rudeonline het volgende:
Dan zou je op meerdere plekken tegelijk wezen. Soms wordt deze eigenschap aan lichtdeeltjes gegeven maar hoe ik het begrijp kun je licht op zo'n moment beter als golf zien
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_25057953
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 16:01 schreef rudeonline het volgende:
Nee, natuurlijk niet maar dat heeft er helemaal niets mee te maken.
Ik kan ook niet op mijn plaats blijven zonder dat daarbij tijd verstrijkt.
Kapot is leuker
pi_25058004
Inderdaad, ook als je stil staat verstrijkt er tijd, maar kun jij ooit zeggen dat je absoluut stilstaat? Waarschijnlijk niet, hierdoor zal de tijd altijd verstrijken voor je, en zodoende geldt dat voor alle massa. Wij defineren stilstand als dezelfde snelheid hebben als iets anders, in dat geval de snelheid van de aarde. Maar de aarde staat nooit stil.
pi_25058066
Die aarde staat inderdaad niet stil maar hij beweegt wel degelijk in een bepaalde richting en niet in alle richtingen tegelijk
Kapot is leuker
pi_25058109
Maar je begrijpt dus dat je nooit absoluut stil kan staan, ook al lijkt dat soms wel zo.
pi_25058335
Tuurlijk begrijp ik dat. De aarde roteert om zijn as en draait om de zon en de zon draait weer om het centrum van de melkweg en de melkweg heeft ook weer een snelheid, etc, etc... tot je het gewoon niet meer kan meten want je hebt altijd een referentie nodig om beweging te kunnen meten.

Dit alles betekent nog steeds niet dat de tafel zie zich op 1 meter afstand van mij bevindt, zich eigenlijk in de toekomst bevindt.
Jij bent eigenlijk gewoon op zoek naar de ether. een stilstaand referentiepunt, het raster van het heelal en jij denkt dat licht niet beweegt tov dit raster.
Ik begrijp precies wat je bedoelt, alleen het klopt niet want het strookt nu eenmaal niet met de waarneming dat licht zich in alle richtingen tegelijk verplaatst.
Kapot is leuker
  zaterdag 12 februari 2005 @ 16:52:30 #142
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25058449
wie zegt dat de aarde niet stilstaat rude? Kijk, de aarde draait om de zon met snelheid X, en de zon om het melkwegstelsel met snelheid Y. Maar wie zegt niet dat het melkwegstelsel op een bepaalde manier ergens omheen draait met snelheid X+Y in de andere richting, zodat de aarde eigenlijk effectief stilstaat?
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_25058536
Misschien wordt het tijd om ons model van het universum eens anders te bekijken. Vroeger kon men zich ook geen aarde voorstellen die rond was, dat duurde ook even. Zo zal het ook enige ti9jd duren voor wij ons kunnen voorstellen dat wij de rand van het universum zijn, en dat alles en iedereen eigenlijk zijn eigen grens van het universum is. Een tafel welke op 1 meter afstand staat bevindt zich uiteindelijk wel in de toekomst, je kunt er namelijk alleen maar naar toe gaan door een stukje tijd af te leggen. Zodoende is alle ruimte om jou heen eigenlijk de toekomst. En reis jij door de tijd overal achterna. Men ziet het heelal nu als een enorme ruimte welke steeds groter wordt, zonder daar bij te bedenken dat wij ons op de grens bevinden tussen verleden en toekomst. Dat zul je nooit d.m.v wiskunde kunnen begrijpen, daar heb je je eigen bewustzijn voor nodig. De reden waarom wij denken dat licht alle kanten tegenlijk op beweegt is gebaseert op onze waarneming van ee 3 dimensionale ruimte. Vroeger kon je ook zien dat de aarde plat was, zoals we nu kunnen zien dat hij een bol is.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 17:09:41 #144
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25058649
volgens mij zien wij nog altijd een 4 dimensionale ruimte
pi_25058916
Maar het heelal is oneindig groot, wat bepaalt de grens van het heelal?
  zaterdag 12 februari 2005 @ 17:37:33 #146
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25059005
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 17:31 schreef rudeonline het volgende:
Maar het heelal is oneindig groot, wat bepaalt de grens van het heelal?
het heelal is niet oneindig groot
  zaterdag 12 februari 2005 @ 17:42:55 #148
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_25059085
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 17:40 schreef rudeonline het volgende:
Wat is er dan op de grens van het heelal?
het heelal is onbegrensd
pi_25059107
quote:
het heelal is niet oneindig groot
quote:
het heelal is onbegrensd
Leg uit, of spreek je jezelf nu tegen?
pi_25059133
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 17:44 schreef rudeonline het volgende:

[..]

[..]

Leg uit, of spreek je jezelf nu tegen?
Google es op " Olber". Een bol is bijvoorbeeld onbegrensd, maar niet oneindig groot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')