quote:
Mohammed Bouyari.
Gezien we hier in een draad over het gelijk van Ayaan hirsi Ali zitten lijkt het me goed ons daar omheen te concentreren.
Voor wat betreft de reeds getraceerde ganzen die zich als kinderen van de Iblis gedragen zou je denken dat kinderhanden wel erg vlot gevuld zijn. Hadden zij zich meer verdiept in de godsdienstige traditie die zij veinzen aan te hangen dan hadden zij zich wat aangetrokken van de wijze raadgevingen daaruit. Zij zouden bijvoorbeeld het boek Dertig redenen voor geluk” van sjeikh cAïd al-Karni eens kunnen opslaan.
Daarin konden zij dan een tekst aantreffen die hen wat op weg kon helpen het hoofd te bieden aan de goedkope verleiding van sjeitan om in de slachtofferrol te kruipen en geweld te gaan verheerlijken.
Voor vandaag alleen zal ik leven, dan zal ik de deugd in mijn hart planten en de boom der kwaad eruit rukken samen met al zijn stekende takken, waaronder hoogmoed, zelfingenomenheid, riyaa’, afgunst, haat, wrok en argwaan.
Voor vandaag alleen zal ik leven, ik zal dan in dienst staan van anderen, welwillend zijn jegens anderen, iemand die radeloos is wegwijs maken, iemand die onrecht is aangedaan bijstaan, voorspaak doen voor een zwakkeling, bezoek brengen aan een zieke, het leed van een verdrietige persoon verlichten, een begrafenisstoet volgen, een hongerige voeden, een getroffene troosten, een geleerde eren, een kleine begenadigen en een oudere eerbiedigen.
Voor vandaag alleen zal ik leven. Ik spreek het verleden aan, dat heen is gegaan en zeg: “Ga onder net zoals jouw zon is ondergegaan. Ik zal niet om jou schreien, noch zal je mij ooit zien aan jou denken. Immers, je hebt ons verlaten en in de steek gelaten en je bent voor goed vertrokken en zal nimmer naar ons terugkeren”.
Tevens spreek ik de toekomst aan en zeg: “Jij behoort tot het verborgene, ik zal daarom geen zaken doen met de droomwereld, noch zal ik mezelf ‘verkopen’ aan de illusies of zal ik de geboorte verhaasten van wat ik ontbeer. Immers, morgen is nog niet geschapen noch is er iets over hem verhaald.
Riyaa’: een aanbidding verrichten met een valse intentie, zodat de dienaar met zijn aanbidding niet (alleen) het welgevallen en het aangezicht van Allah nastreeft, maar (ook) de aandacht van anderen.
verder lezend in deze inzichten zouden zij kunnen komen tot de rijkelijk uitgedeelde navolgende wijsheden:
Hoe om te gaan met kwaadwillige kritiek
De suffige zwakzinnigen hebben zelfs de Schepper en de Voorziener, verheven zij Hij, uitgescholden en hebben God, de Enige Die het recht heeft aanbeden te worden gelasterd. Wat zouden ik en u, wij de feilbare onrechtvaardige dienaren, dan verwachten. U zult in uw leven zeker een hevige strijd tegemoet gaan, waarin u niet zult ontkomen aan bittere, kwaadwillige kritiek, opzettelijke, goed doordachte ondermijning en doelbewuste belediging, zolang u productief, constructief, invloedrijk, opvallend en hooggewaardeerd bent. Deze zwakzinnigen zullen u nooit met rust laten, totdat u een gang in de aarde of een ladder naar de hemel vindt om hen zodoende te ontvluchten! Maar zolang u zich tussen hen bevindt verwacht dan van hen niets anders dan wat u deert, uw oog doet huilen, uw pupil doet bloeden en uw slaap verstoort.
Mensen misgunnen de knaap zijn hoog streven
Tegenstander of vijand, allen door nijd gedreven
Wie op de grond zit kan zeker niet omvallen. En mensen schoppen niet tegen een dode hond, maar ze zijn boos op u omdat u hen hebt overtroffen in deugdelijkheid, geleerdheid, beleefdheid en ‘rijkdom’. U bent in hun ogen een zondaar die uitgesloten van berouw is zolang u niet uw talenten en de gunsten waarmee u door Allah bent beschonken achterwege laat, zich niet onttrekt aan alle prijzenswaardige eigenschappen en zich niet ontdoet van alles wat voor edelheid en nobelheid staat. Als het aan hun ligt blijft u indolent en onnozel, als een waardeloze (grote) nul die uitgeput is. Dit is wat ze precies willen!
Biedt dan het hoofd aan hun kwaakspraak, hun kritiek, hun geruis en hun minachtende houding. “Oehoed, houd stand!” en wees als een zwijgzame geduchte rots, waartegen hagelstenen zich breken, om zich op deze wijze te doen gelden en te bewijzen dat hij in staat is voort te bestaan. Als u gehoor geeft aan hun kwaakspraak en zichzelf daardoor laat beïnvloeden, dan heeft u weliswaar hun grote wens om uw leven zuur te maken reeds vervuld. U kunt zich beter vergevensgezind opstellen, zich niets van hen aantrekken en zich niet ongerust maken over wat zij beramen. Hun banale kritiek geeft een respectabele beschrijving van u weer. De mate van gekunstelde, kwaadwillige kritiek is afhankelijk van uw waarde.
U zult niet in staat zijn de monden van deze mensen te snoeren, noch hun tongen ‘gevangen’ te nemen, maar u bent wel in staat om hun kritiek en schending onder de grond te stoppen door hen de rug toe te keren, hen geen aandacht te geven en hun woorden aan u voorbij te laten gaan:
[ Zegt: sterft in jullie woede ].
Ik zal het niet betreuren
Dat zij om mijn goedheid treuren
Noch zal ik hen gaan smeken
Dat zij geen kwaad over mij spreken
U bent zelfs in staat om mosterdextract in hun monden te gieten door uw deugden te vermeerderen, zich meer goede eigenschappen eigen te maken en uw gebreken recht te trekken.
Als de deugden die ik vertoon
Door u als gebreken worden gadegeslagen
Het spijt me zeer, maar vertel me dan
Hoe ik excuus moet vragen
Als u de acceptatie nastreeft van iedereen, bij hen allen geliefd wil zijn en door de hele wereld als vrij van gebreken beschouwd wil worden, dan vraagt u het onmogelijke en koestert een valse hoop.
Een valse aantijging uit afgunst
Kan ik aanhoren en dulden zonder blaam
Een beschuldiging, doch vrijspraak en gunst
Wie zegt dat ik me daarvoor schaam
Echter wie dan deze wijsheden op het eigen leven toepast zal ook moeten toegeven dat het nogal eens geenszins om valse aantijgingen uit afgunst gaat. Dat het nogal eens om terechte verwijten gaat die hout snijden. De ware ambassadeur van Allah, de Erbarmer, de Barmhartige weet dat het dan tijd is om zich om te keren van een heilloze weg en zich zaken te laten gezeggen. Immers wie zich als een ezel blijft gedragen zal een zodanige behandeling over zichzelf afroepen. Deze moet niet menen dat Allah gediend is met halstarrigheid, nukkig gedrag en zelfbeklag. Allah gebruikt de kafirs ter beproeving van zijn kinderen Zo wordt dan duidelijk wie zjin kinderen zijn en wie de iblis nalopen. Het is nog niet te laat om de weg weg van koppige halsstarrigheid en het overvoeren van het eigen ik te verlaten en de wegen van Allah daadwerkelijk te gaan volgen.