abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24945343
Waarom zijn moslims (islamieten) zo geloofsvast? Lijkt wel of 99,9 % van de moslims ook de rest van hun leven gelovig moslim blijven. Terwijl iemand die in de westerse wereld christelijk wordt opgevoedt een veel grotere kans heeft om van zijn geloof af te raken. Waar ligt dat aan?
  zaterdag 5 februari 2005 @ 23:36:06 #2
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24945382
Druk vanuit de familie, een moslim die uit zijn geloof stapt loopt het risico door zijn familie afgemaakt danwel buitengesloten te raken.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_24945406
oh, ga eens op vakantie in de buurt van Barneveld of Staphorst... D''r zijn meer dan genoeg geloofvaste mensen in nederland hoor!
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_24945415
Zo eenzelfde indruk krijg ik overigens met Jehova getuigen, en zéker met Joodse mensen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_24945418
Jij hebt een indruk dat iets het geval is, en daar maak je maar meteen waarheid van.
Opvallend...

maar wat versta jij onder Moslim? Iedereen die ooit een keer de Koran heeft gelezen?
pi_24945456
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef calvobbes het volgende:
maar wat versta jij onder Moslim? Iedereen die ooit een keer de Koran heeft gelezen?
Dat zou wel een heel vreemde definitie van zijn
  zaterdag 5 februari 2005 @ 23:39:11 #7
46511 Linz
held der helden
pi_24945457
Komt ook door de doctrine die vanuit de islam als geloof zelf uitgaat. Islam betekent totale overgave aan God, dat zegt wel wat natuurlijk.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_24945478
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef Stuart het volgende:
Zo eenzelfde indruk krijg ik overigens met Jehova getuigen, en zéker met Joodse mensen
Ja oke das waar, maar het blijft raar.
pi_24945496
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef calvobbes het volgende:
Jij hebt een indruk dat iets het geval is, en daar maak je maar meteen waarheid van.
Opvallend...

Als ik het als waarheid beschouwde dan opende ik er geen topic over om er over te discussieren.
pi_24945499
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:40 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja oke das waar, maar het blijft raar.
Zou het volledig vrijwillig zijn dan denk je Zelf denk ik het namelijk niet
Als jij het geloof wat hun aanhouden opgeeft, geef je tegelijkertijd de band met je familie op
pi_24945510
Tis gewoon een soort Katholieke Kerk uit de middeleeuwen. (veel van die landen leven nog in 700)
pi_24945686
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:41 schreef NightH4wk het volgende:
Tis gewoon een soort Katholieke Kerk uit de middeleeuwen. (veel van die landen leven nog in 700)
Nou ja, de Kerk kan het natuurlijk niet zijn. Als je al vergelijkingen wilt maken. Er is geen Islamitische Paus en er is geen Kerkelijke organisatie.

In ieder geval, waarom ze zo geloofsvast zijn? Stel dat het zo is. Geen idee. Maar het lijkt mij een redelijke constante in de menselijke beschaving, met name in de wat minder welvarende of "onderdrukte" samenlevingen.
pi_24945687
Over vijftig jaar is dat heel anders vermoed ik. Net zoals het hier tot vijftig jaar terug heel anders was. Zoiets kost tijd.
pi_24945738
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nou ja, de Kerk kan het natuurlijk niet zijn. Als je al vergelijkingen wilt maken. Er is geen Islamitische Paus en er is geen Kerkelijke organisatie.

In ieder geval, waarom ze zo geloofsvast zijn? Stel dat het zo is. Geen idee. Maar het lijkt mij een redelijke constante in de menselijke beschaving, met name in de wat minder welvarende of "onderdrukte" samenlevingen.
Yep, mensen dom houden enzo en soms een Ayatollah erbij.
pi_24945773
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Over vijftig jaar is dat heel anders vermoed ik. Net zoals het hier tot vijftig jaar terug heel anders was. Zoiets kost tijd.
Terrorisme is juist een reactie op die beweging: bepaalde mensen zijn bang om hun macht te verliezen (of zouden het juist kunnen krijgen in de oude situatie) en willen dus dat wij opbokken met onze ideeen.
pi_24945784
Geloof is de as van al het kwaad op deze "vredelievende" wereld...
  zondag 6 februari 2005 @ 00:00:01 #17
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_24945816
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:36 schreef HarigeKerel het volgende:
Druk vanuit de familie, een moslim die uit zijn geloof stapt loopt het risico door zijn familie afgemaakt danwel buitengesloten te raken.
Denk ik eigenlijk ook wel. Streng opgevoed, altijd op hun geloof gewezen e.d.
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_24945822
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:56 schreef NightH4wk het volgende:
Terrorisme is juist een reactie op die beweging: bepaalde mensen zijn bang om hun macht te verliezen (of zouden het juist kunnen krijgen in de oude situatie) en willen dus dat wij opbokken met onze ideeen.
Natuurlijk. Maar ze zijn gedoemd te verliezen. Net zoals de Kerk het verloor in de Verlichting.
pi_24945847
Trouwens, ik denk dat het toch vooral het beeld van de Islam die pberends heeft, is waar we nu over praten.
pi_24945858
Terrorisme in de Islamitische wereld, dat is heel wat anders dan de Kerk ten tijde van de Verlichting.
pi_24945943
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:56 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Religieus-conservatisme, waar het neem ik aan over gaat, leidt uiteraard niet, of misschien zelfs juist niet in dit geval, tot de terreur die we tegenwoordig mogen meemaken. De hele radicale Islamitische gedachtegangen zijn eigenlijk het tegenovergestelde van conservatisme, hoewel ze wel duidelijk leunen op de, verdraaide, geschiedenis.
pi_24946222
Moslims weten dat hun religie er eentje van haat is. In een debat zouden ze toch maar verliezen, dus moeten ze dit debat vermijden door te roepen en te tieren.
Moslims die in Islam-gedomineerde landen wonen, "verdwijnen" als ze kritiek spuien over Islam. Vooral Saudie Arabië is daar goed in.

Het Christendom is misschien een klein beetje verstandiger geworden maar dat is nog maar heel recent. De verlichting zal echter van korte duur geweest zijn want het nieuwe fanatieke Christendom komt eraan vooral vanuit de VS.

Waarom wordt het geloof zo goed onderhouden ? Zonder geloof geen strijd, zonder strijd geen reden tot angst, zonder angst geen wapenindustrie, zonder wapenindustrie minder inkomsten. Geloof is gewoon economie.

[ Bericht 25% gewijzigd door andromeda1968 op 06-02-2005 00:39:43 ]
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_24946298
quote:
Op zondag 6 februari 2005 00:02 schreef Monidique het volgende:
Terrorisme in de Islamitische wereld, dat is heel wat anders dan de Kerk ten tijde van de Verlichting.
De Kerk was gewoon een hoop vastgeroesde gebruiken (en de monopolie op kennis) waarmee je domme mensen tam kon houden. Usama en andere matties van hem zou geen kans hebben gehad met invloed vanuit het westen: hij wilde daarom een deal sluiten met Europa of we wilden opbokken nadat hij zag dat we hem niet z'n gang lieten gaan. Er is natuurlijk een verschil tussen de Islam als dekmantel voor macht en als een echt geloof, maar in beide gevallen is er een groep mensen die geloofsvast zijn: een domme groep of een slimme.
pi_24946334
Je hebt gelijk, geloof is de as van al het kwaad...
pi_24946496
quote:
Op zondag 6 februari 2005 00:22 schreef andromeda1968 het volgende:
Het Christendom is misschien een klein beetje verstandiger geworden maar dat is nog maar heel recent. De verlichting zal echter van korte duur geweest zijn want het nieuwe fanatieke Christendom komt eraan vooral vanuit de VS.(..)
In de VS is men altijd al fanatiek geweest: een reden om de VS op te richten was dat je zonder een bepaalde vrijheid God niet volgens je geweten kan dienen. En om dit te bereiken hadden ze willen sterven. Maar dit gaat ligt offtopic.
pi_24946830
Ja, maar, NightH4wk, ho ho, wacht even. Het Islamitisch terrorisme is, in tegenstelling tot de (Middeleeuwse) Kerk, geen alom geresp geaccepteerd instituut. Koning Abdullah zal nooit naar Mosul reizen om Al-Zarqawi te vragen hem tot keizer te kronen.
pi_24946955
quote:
Op zondag 6 februari 2005 01:05 schreef Monidique het volgende:
Ja, maar, NightH4wk, ho ho, wacht even. Het Islamitisch terrorisme is, in tegenstelling tot de (Middeleeuwse) Kerk, geen alom geresp geaccepteerd instituut. Koning Abdullah zal nooit naar Mosul reizen om Al-Zarqawi te vragen hem tot keizer te kronen.
Yep, het is natuurlijk niet exact hetzelfde maar tis in beide gevallen wel handig als de bevolking niet al te slim is (en weinig connecties heeft met het westen.) Maar die Marokkaan valt toch nog wel mee?
pi_24949016
Meteen een heel gezeur over de Middeleeuwse Kerk die niet te vergelijken valt met het hedendaags terrorisme, terwijl ik de twee helemaal niet vergeleek. Het ging in dit topic over geloofsvastheid en dat op zich heeft geen ruk met terrorisme te maken. Ik zei dat de geloofsvastheid zal verdwijnen, dat het geloof het zal verliezen net zoals de Kerk het verloor tijdens de Verlichting. Ik denk dat de ratio van de mens uiteindelijk zal winnen. Ik denk dat er een tijd komt dat er bijna geen gelovigen meer zullen zijn. De strijd die nu gaande is, hoort volgens mij bij de laatste stuiptrekkingen van het geloof. Zie bijvoorbeeld de wanhopige strijd tegen de evolutieleer. Er is strijd omdàt de gelovigen weten dat het geloof zal verliezen, ze proberen het wanhopig vast te houden en daardoor neemt het conservatisme af. Maar ik hoop dat de mensheid over enkele honderden jaren in staat zal zijn gebleken de ijzeren klauwen des geloofs los te laten. Misschien is het wishful thinking, misschien heb ik te veel vertrouwen in de ratio, maar toch denk ik dat dat is wat er te gebeuren staat.

Het zou trouwens volledig in overeenkomst zijn met veel voorspellingen uit heilige boeken: de afname van het aantal gelovigen. Zij zien dat als een achteruitgang, ik zie het als vooruitgang.
pi_24952125
quote:
Op zondag 6 februari 2005 09:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Meteen een heel gezeur over de Middeleeuwse Kerk die niet te vergelijken valt met het hedendaags terrorisme, terwijl ik de twee helemaal niet vergeleek.
Uhm, dat jij die dingen vergelijkt en dat ze exact geijk zijn heb ik nooit beweerd en ik begon er zelf over.
quote:
Het ging in dit topic over geloofsvastheid en dat op zich heeft geen ruk met terrorisme te maken.
Lees m'n post hierboven, ik vergelijk twee verschillende groepen waar geloofsvastheid te vinden is en de mate waarin het echt op hun geloof gebaseerd is (en anders het dus gebruikt wordt om de bevolking dom te houden, wat ook een truck van de Kerk was.)
quote:
Ik zei dat de geloofsvastheid zal verdwijnen, dat het geloof het zal verliezen net zoals de Kerk het verloor tijdens de Verlichting. Ik denk dat de ratio van de mens uiteindelijk zal winnen. Ik denk dat er een tijd komt dat er bijna geen gelovigen meer zullen zijn. De strijd die nu gaande is, hoort volgens mij bij de laatste stuiptrekkingen van het geloof. Zie bijvoorbeeld de wanhopige strijd tegen de evolutieleer. Er is strijd omdàt de gelovigen weten dat het geloof zal verliezen, ze proberen het wanhopig vast te houden en daardoor neemt het conservatisme af. Maar ik hoop dat de mensheid over enkele honderden jaren in staat zal zijn gebleken de ijzeren klauwen des geloofs los te laten. Misschien is het wishful thinking, misschien heb ik te veel vertrouwen in de ratio, maar toch denk ik dat dat is wat er te gebeuren staat.
Misschien is de verlichting wel een stimulans voor bepaalde religies:
quote:
The foundation of our empire was not laid in the gloomy age of Ignorance and Superstition, but at an Epocha when the rights of mankind were better understood and more clearly defined, than at any former period;

the researches of the human mind, after social happiness, have been carried to a great extent;

the Treasures of knowledge, acquired through a long succession of years, by the labours of Philosophers, Sages and Legislatures, are laid open for our use, and their collected wisdom may be happily applied in the Establishment of our forms of Government;

the free cultivation of Letters, the unbounded extension of Commerce, the progressive refinement of manners, the growing liberality of sentiment, and above all, the pure and benign light of Revelation, have had a meliorating influence on mankind and increased the blessings of Society.

At this auspicious period, the United States came into being as a Nation, and if their Citizens should not be completely free and happy, the fault will be entirely their own.
— George Washington
quote:
Het zou trouwens volledig in overeenkomst zijn met veel voorspellingen uit heilige boeken: de afname van het aantal gelovigen. Zij zien dat als een achteruitgang, ik zie het als vooruitgang.
Ik heb weinig problemen met religie die niet gebaseerd is op vastgeroesde gebruiken omdat die andere mensen wel vrij laten, maar ok.
  zondag 6 februari 2005 @ 13:45:08 #30
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_24952499
Verschillende oorzaken..

Kijk je naar de Moslims hier in Europa dan komt het omdat men immigrant is of van immigranten ouders en is ook een vorm van identiteit.. daarom zie je juist dat men hier, zker tegenwoordig, sneller geneigd is een Hoofddoek te dragen terwijl mijn nichtjes in Tunesie van jongere generatie bijna geen hoofddoek meer draagt en dat ook niet echt een probleem is.

Kijk je naar Moslims in Arabische landen is het misschien omdat men het daar niet zo goed heeft als hier, en in slechte tijden is geloof HET houdvast..zou iedereen toch moeten weten..

Gelukkig weet ik beter en zie je vooral in eigen land dat er ook genoeg mensen rondlopen die zich wel Moslim noemen maar dat eigenlijk helemaal niet zo praktiseren..heb er verschillende v in mijn familie..

Maar ik ben er juist wel trots op dat wij Moslims, OVER HET ALGEMEEN DAN HE, niet zo snel onze religie opgeven..vind het wel een mooi iets eigenlijk
X
  zondag 6 februari 2005 @ 14:33:12 #32
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_24953035
Het is eigenlijk net als christenen. Vroeger waren arme christenen heel gelovig en mochten ook niet zeggen dat ze het in twijfel trokken. Rijke zakenmannen en dokters mochten wel zeggen wat ze willen en richten wat vrijzinnigere clubjes op.
pi_24953288
Nighthawk, mijn post was helemaal niet tegen jou gericht ofzo hoor.
pi_24953616
Uhm, ok, maar ik was de enige naast Monidique die over de Kerk postte, maar iig, het was maar een klein deel uit die laatst post.
pi_24953665
quote:
Op zondag 6 februari 2005 15:06 schreef NightH4wk het volgende:
Uhm, ok, maar ik was de enige naast Monidique die over de Kerk postte, maar iig, het was maar een klein deel uit die laatst post.
Nou, ik was geloof ik de eerste die iets zei over de Kerk die verloor tijdens de Verlichting en daarom dacht ik dat die hele discussie veroorzaakt was door mijn opmerking. Maar nee, Lupa, het universum draait weer eens niet om jou.
pi_24953722
Zijn er wel zoveel moslims geloofsvastig? Geloofsvastiger dan andere religies? Of wordt er een grotere schijn gewekt? Islam is gesticht op basis van 1 man en het oude testament, erg veel verschil is er niet met de bijbel. Wel in interpretatie, want zeg nou zelf: waar ben je met je geloof als je de grondregels mag overschreiden voor geloofsdoeleinden? Hele essentie is dan al uit de Islam, lijkt me. Islam is politiek aardig uitgekiend in elk geval, kijk maar naar indonesie op frontpage.
pi_24953837
quote:
Op zondag 6 februari 2005 15:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nou, ik was geloof ik de eerste die iets zei over de Kerk die verloor tijdens de Verlichting en daarom dacht ik dat die hele discussie veroorzaakt was door mijn opmerking. Maar nee, Lupa, het universum draait weer eens niet om jou.
Mooi, dan kunnen we mooi over dat onderwerp verder discussieren als je er zo graag over begon.
pi_24958929
Ja, het was wel wat off-topic.
pi_24958979
quote:
Op zondag 6 februari 2005 20:21 schreef Monidique het volgende:
Ja, het was wel wat off-topic.
Check de TS eens.
pi_24960699
Omdat ze dom zijn. Het is niet voor niets dat juist de minst ontwikkelde landen de strengste religie-beleving hebben.

Geloven is voor simpele zielen en laten er daar nu heel veel van rondlopen in de islamitische kweekvijver.
"Ik zweer hierbij plechtig de basisbeginselen en vrijheden van de Westerse cultuur tegen elke prijs te verdedigen en alle vijanden die deze beginselen en vrijheden bedreigen tot aan de laatste man aan toe uit te roeien."
pi_24962310
quote:
Op zondag 6 februari 2005 22:14 schreef Luger het volgende:
Omdat ze dom zijn. Het is niet voor niets dat juist de minst ontwikkelde landen de strengste religie-beleving hebben.

Geloven is voor simpele zielen en laten er daar nu heel veel van rondlopen in de islamitische kweekvijver.
Verdient dat een beetje, zo mooi die tuintjes schoffelen voor de gemeente? Lijkt me erg dankbaar werk . Ik ben zo blij dat er toch nog mensen willen werken voor hun uitkering, maakt me zo trots om Nederlander te zijn .
pi_24962364
quote:
Op zondag 6 februari 2005 23:34 schreef Integrity het volgende:

[..]

Verdient dat een beetje, zo mooi die tuintjes schoffelen voor de gemeente? Lijkt me erg dankbaar werk . Ik ben zo blij dat er toch nog mensen willen werken voor hun uitkering, maakt me zo trots om Nederlander te zijn .
Wat fijn voor je. Doe ze de groeten bij Parnassia en je weet het he? Het is nergens voor nodig, dat gerommel met scheermesjes op je pols.
"Ik zweer hierbij plechtig de basisbeginselen en vrijheden van de Westerse cultuur tegen elke prijs te verdedigen en alle vijanden die deze beginselen en vrijheden bedreigen tot aan de laatste man aan toe uit te roeien."
pi_24970202
quote:
Op zondag 6 februari 2005 23:37 schreef Luger het volgende:

[..]

Wat fijn voor je. Doe ze de groeten bij Parnassia en je weet het he? Het is nergens voor nodig, dat gerommel met scheermesjes op je pols.
niet elke borderline snijdt zichzelf, ik word meestal agressief. Maar ik vind het wel knap dat je dat allemaal bedenkt tijdens het schoffelen.
pi_24970643
quote:
Op zondag 6 februari 2005 22:14 schreef Luger het volgende:

Ik ben puur Hollands, 100% Arisch en 2 orgine hollandse ouders, beide ongelovig, zo ook mijn grootouders en ben bekeerd tot soennitische islam, doe momenteel VWO 4, gymnasium dus het zal niet aan mijn geloof liggen dat ik achterlijk ben. Kun je alsjeblieft niet ophorken met je hokjesgeblaat?
Verwijderd door Admin.
pi_24970685
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:33 schreef pberends het volgende:
Waarom zijn moslims (islamieten) zo geloofsvast? Lijkt wel of 99,9 % van de moslims ook de rest van hun leven gelovig moslim blijven. Terwijl iemand die in de westerse wereld christelijk wordt opgevoedt een veel grotere kans heeft om van zijn geloof af te raken. Waar ligt dat aan?
Dat lijkt inderdaad maar zo .

Ook onder moslims is er sprake van een toenemende onmoskeeïng. Het valt jou niet echt op misschien maar dat heeft er eerder mee te maken dat je gefixeerd bent op de uitspattingen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_24970825
ik vraag me al een poos af wat men nu precies verstaat onder gematigd moslims.

Zijn dat moslims die de Koran niet als het letterlijke woord van God zien, en dus het boek meer als leidraad zien en niet als wet, een en ander in de kontext van de tijd plaatsend dus?

Als zelfs gematigde moslims het gebruik van Koranteksten in de kunst of als statement zoals AHA dat deed als uitermate beledigend zien "het is het directe woord van God en daar blijf je van af!" dan zijn er dus geen gematigde moslims feitelijk

Of we hebben te maken met verschillende meetlatten.
Wat is gematigd?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_24970870
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:00 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Ik ben puur Hollands, 100% Arisch en 2 orgine hollandse ouders, beide ongelovig, zo ook mijn grootouders en ben bekeerd tot soennitische islam, doe momenteel VWO 4, gymnasium dus het zal niet aan mijn geloof liggen dat ik achterlijk ben. Kun je alsjeblieft niet ophorken met je hokjesgeblaat?
Als jij een pure Hollander bent zoals je beweert die zich bekeerd heeft tot dat simpele fascistengeloof, ben je de 21e eeuwse variant van de NSB-er. Een overloper, een landverrader. Opbokken met mensen zoals jij, als jij gelooft in de kleuterverhalen in de knoran, dan ben je objectief gezien gewoon simpel. Laten we hopen dat het aan je jeugdige leeftijd ligt en je over een paar jaar het stoer doen om te shockeren/identiteit zoeken weer zat bent en je je hersens weer normaal zal laten werken.
Nederlandse bekeerlingen zijn trouwens per definitie kneuzen. Het zijn ALTIJD, zonder uitzondering, de kneusjes van de klas, de losers die geen vrienden hebben en geen vriendinnetje kan krijgen en dus schreeuwt om ergens geaccepteerd te worden. Het zijn NOOIT succesvolle mensen maar altijd van die sukkels ala Van der Ven en Jason W : sociale outkasts die zich dan maar bij die groepering zieltjeszoekers aansluiten.
  maandag 7 februari 2005 @ 14:15:15 #48
113380 demediadoodt
Neen, het is geen taalfout.
pi_24970877
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:11 schreef milagro het volgende:
Wat is gematigd?
Wat zijn gematigde Christenen? Dat denkt iedereen wel te weten, nou projecteer dat dan op dezelfde manier op moslims.
En dat moslims niet blij zijn met de film van AHA is ook niet raar te noemen aangezien Christenen nog niet eens zo lang geleden ook helemaal niet blij waren als er kritiek op een spottende of zelfs kwetsende manier werd geuit op hun geloof, alleen zijn veel Christenen er nu blijkbaar aan 'gewend' en nemen ze deze kritiek of niet eens meer serieus of ze 'zien' die kritiek niet eens meer. Dus zoveel verschil is er niet tussen een gematigde moslim en gematigde Christenen als dat veel mensen (willen?) geloven.
Er staat GEEN spelfout in mijn gebruikersnaam, het was een bewuste keuze, en ik sta er nog steeds volledig achter enzo.
R@b: "Ik voel me inderdaad superieur aan het volk wat uit de riolen van Allah omhoogborrelt"
pi_24970879
.
  maandag 7 februari 2005 @ 14:17:47 #50
113380 demediadoodt
pi_24970903
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:14 schreef Luger het volgende:

[..]

Als jij een pure Hollander bent zoals je beweert die zich bekeerd heeft tot dat simpele fascistengeloof, ben je de 21e eeuwse variant van de NSB-er. Een overloper, een landverrader. Opbokken met mensen zoals jij, als jij gelooft in de kleuterverhalen in de knoran, dan ben je objectief gezien gewoon simpel. Laten we hopen dat het aan je jeugdige leeftijd ligt en je over een paar jaar het stoer doen om te shockeren/identiteit zoeken weer zat bent en je je hersens weer normaal zal laten werken.
quote:
Kun je alsjeblieft niet ophorken met je hokjesgeblaat?
Er staat GEEN spelfout in mijn gebruikersnaam, het was een bewuste keuze, en ik sta er nog steeds volledig achter enzo.
R@b: "Ik voel me inderdaad superieur aan het volk wat uit de riolen van Allah omhoogborrelt"
pi_24970928
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:11 schreef milagro het volgende:
ik vraag me al een poos af wat men nu precies verstaat onder gematigd moslims.

Zijn dat moslims die de Koran niet als het letterlijke woord van God zien, en dus het boek meer als leidraad zien en niet als wet, een en ander in de kontext van de tijd plaatsend dus?

Als zelfs gematigde moslims het gebruik van Koranteksten in de kunst of als statement zoals AHA dat deed als uitermate beledigend zien "het is het directe woord van God en daar blijf je van af!" dan zijn er dus geen gematigde moslims feitelijk

Of we hebben te maken met verschillende meetlatten.
Wat is gematigd?
Ik beschouw mijzelf als een gematigde moslim. Je moet weten dat er geen dé Islam is, (de reprenstatieve Islam oid), ieder heeft zijn eigen pad. Gematigd versat ik dat je dult dat anderen ongelovige dingen doen (methabith) en dat je ze niet schaadt, ook al biedt Qura'an dat (jullie noemen dat kleine jihad) Van gematigd is geen officiele definitie, maar eigenlijk een archaïsch begrip dat in deze tijden niet meer toe te passen is, dus wat JIJ gematigd vindt, is dan ook zo voor jou, en niet wat anderen vinden.

Stel, een extremitische moslim van NLse bodem is in Iran een gematigde, dus DAAR is ie gematigd, hier niet. Zo ook voor jou. Dat gematigde kun je vergelijken met andere geloofsgenoten, dwz wie is extremitisch en dat andere valt dan weer mee = gematigd.
Verwijderd door Admin.
  maandag 7 februari 2005 @ 14:21:10 #52
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24970953
Kan iemand deze vraag beantwoorden:
Waarom zijn moslims over het algemeen zulke vervelende mensen?
  maandag 7 februari 2005 @ 14:22:23 #53
113380 demediadoodt
pi_24970973
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:21 schreef tommytheman het volgende:
Kan iemand deze vraag beantwoorden:
Waarom zijn moslims over het algemeen zulke vervelende mensen?
Kan jij deze vraag even beantwoorden:
Is VMBO2 voor de zesde keer nou echt makkelijker dan bij de vijfde keer?
pi_24970988
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:15 schreef demediadoodt het volgende:

[..]

Wat zijn gematigde Christenen? Dat denkt iedereen wel te weten, nou projecteer dat dan op dezelfde manier op moslims.
En dat moslims niet blij zijn met de film van AHA is ook niet raar te noemen aangezien Christenen nog niet eens zo lang geleden ook helemaal niet blij waren als er kritiek op een spottende of zelfs kwetsende manier werd geuit op hun geloof, alleen zijn veel Christenen er nu blijkbaar aan 'gewend' en nemen ze deze kritiek of niet eens meer serieus of ze 'zien' die kritiek niet eens meer. Dus zoveel verschil is er niet tussen een gematigde moslim en gematigde Christenen als dat veel mensen (willen?) geloven.
Een gematigd christen plaatst de Bijbel in de kontext, zal niet gaan steigeren bij scherpe kritiek, zal niet alles persoonlijk opvatten, zal niet gaan flippen als 1 van de tien geboden op een t-shirt verschijnt, gaat niet over de zeik van een film als de Life of Brian etc etc etc.

Ik heb geen reet te maken met hoe christenen er 100 jaar of 50 jaar geleden nog over dachten, het gaat om NU en hoe men NU om gaat met de zaken.

Nogmaals bestaan er wel gematigde moslims?
Ik zeg nee
  maandag 7 februari 2005 @ 14:24:33 #55
113380 demediadoodt
pi_24971006
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:19 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Ik beschouw mijzelf als een gematigde moslim. Je moet weten dat er geen dé Islam is, (de reprenstatieve Islam oid), ieder heeft zijn eigen pad.
Precies; er staat dat gene geschreven in de Koran (of een ander geloofsboek) wat de gelovige er leest. Zo staat er in de Bijbel ook veel 'homo-onvriendelijks' maar zolang de (meeste) Christenen dit er niet lezen, is er geen probleem. En zo lezen de (meeste) moslims ook een vredige Koran.
pi_24971014
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:14 schreef Luger het volgende:

[..]

Nederlandse bekeerlingen zijn trouwens per definitie kneuzen. Het zijn ALTIJD, zonder uitzondering, de kneusjes van de klas, de losers die geen vrienden hebben en geen vriendinnetje kan krijgen en dus schreeuwt om ergens geaccepteerd te worden. Het zijn NOOIT succesvolle mensen maar altijd van die sukkels ala Van der Ven en Jason W : sociale outkasts die zich dan maar bij die groepering zieltjeszoekers aansluiten.
Ik kan ergens wel diep heel beetje begrip opbrengen voor je uitspattingen, het is immers de angst voor het vreemde. Maar geen nood, Islam is vredelievend.
Virendin heb ik, de meeste van mijn vrienden zijn ongelovig (gek aangezien ik veeleisend ben wat betreft vrienden), en kneus? Mwah, ieder zijn oordeel, maar ik merk wel dat ik best populair ben.

Maar wat betreft NSB'er neem ik je kwalijk. Ik hou zielsveel van dit land, en ik zal het altijd verdedigen. Als hier anarchie uitbreekt, ben jij de eerste die ik verhang aan je eigen kringspier, smerige rat.
Verwijderd door Admin.
  maandag 7 februari 2005 @ 14:26:24 #57
113380 demediadoodt
pi_24971041
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:23 schreef milagro het volgende:

[..]

Een gematigd christen plaatst de Bijbel in de kontext, zal niet gaan steigeren bij scherpe kritiek, zal niet alles persoonlijk opvatten, zal niet gaan flippen als 1 van de tien geboden op een t-shirt verschijnt, gaat niet over de zeik van een film als de Life of Brian etc etc etc.
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:24 schreef demediadoodt het volgende:

[..]

Precies; er staat dat gene geschreven in de Koran (of een ander geloofsboek) wat de gelovige er leest. Zo staat er in de Bijbel ook veel 'homo-onvriendelijks' maar zolang de (meeste) Christenen dit er niet lezen, is er geen probleem. En zo lezen de (meeste) moslims ook een vredige Koran.
quote:
Ik heb geen reet te maken met hoe christenen er 100 jaar of 50 jaar geleden nog over dachten, het gaat om NU en hoe men NU om gaat met de zaken.
Maak daar maar maximaal 50 jaar van.
quote:
Nogmaals bestaan er wel gematigde moslims?
Ik zeg nee
Dan ben jij extreem kortzichtig en waarschijnlijk ook zeer wereldvreemd en zelfs 'een beetje dom'.
pi_24971065
quote:

[..]

Het is eerder een kwestie van perspectief, zo moet je weten dat Koran al 1500 jaar oud is, dus niet meer reprenstatief voor deze jaargetijden. Maar wat betreft homo's, niks ertegen zolang ze maar van mijn wijf afblijven. Maar één feit staat als paal boven water: het is onnatuurlijk, anders had de mensheid zich niet voortgeplant.
Verwijderd door Admin.
pi_24971067
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:24 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

Maar wat betreft NSB'er neem ik je kwalijk. Ik hou zielsveel van dit land,
Ja, dat zei Mussert ook

Je bent gewoon een verrader, een overloper. Die heult met de vijand. Niets meer, niets minder.
pi_24971072
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:28 schreef Luger het volgende:

Je bent gewoon een verrader, een overloper. Niets meer, niets minder.
Jij ook.
pi_24971094
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:28 schreef Monidique het volgende:

[..]

Jij ook.
Welnee, ik ben immers geen moslim geworden.
pi_24971096
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:19 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Ik beschouw mijzelf als een gematigde moslim. Je moet weten dat er geen dé Islam is, (de reprenstatieve Islam oid), ieder heeft zijn eigen pad. Gematigd versat ik dat je dult dat anderen ongelovige dingen doen (methabith) en dat je ze niet schaadt, ook al biedt Qura'an dat (jullie noemen dat kleine jihad) Van gematigd is geen officiele definitie, maar eigenlijk een archaïsch begrip dat in deze tijden niet meer toe te passen is, dus wat JIJ gematigd vindt, is dan ook zo voor jou, en niet wat anderen vinden.

Stel, een extremitische moslim van NLse bodem is in Iran een gematigde, dus DAAR is ie gematigd, hier niet. Zo ook voor jou. Dat gematigde kun je vergelijken met andere geloofsgenoten, dwz wie is extremitisch en dat andere valt dan weer mee = gematigd.
Bladibla.

Neem je de Koranteksten letterlijk?
Plaats jij ze in de kontext van de tijd?
(Hetgeen de vrouwen vooral ten goede zou komen)
Zie jij de teksten als het directe woord van God?
Die dan ook zoveel mogelijk en waar mogelijk letterlijk opgevolgd dienen te worden?

Jij bent een bekeerling, hè ?
Nu is mijn ervaring dat juist de bekeerlingen over het algemeen verre van gematigd zijn, juist omdat zij, meer nog dan de van geboorte af gelovigen die alles vooral van aanname hebben i.e. klakkeloos overnemende of iig minder diep op de materie ingegaan zijnde, juist omdat zij dus tot hun geloofsovertuiging zijn gekomen door intense studie, verdieping

Ergo, ik ken geen gematigde bekeerlingen
pi_24971109
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:29 schreef Luger het volgende:

[..]

Welnee, ik ben immers geen moslim geworden.
Mussert ook niet.
pi_24971122
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:26 schreef demediadoodt het volgende:

[..]

[..]

[..]

Maak daar maar maximaal 50 jaar van.
[..]

Dan ben jij extreem kortzichtig en waarschijnlijk ook zeer wereldvreemd en zelfs 'een beetje dom'.
Nee, verre van.

Geloof jij in predestinatie?
Predestinatie staat lijnrecht tegenover vrije wil.

En iemand die geen vrije wil heeft of wil hebben, is tja.... een beetje dom
pi_24971123
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:30 schreef Monidique het volgende:

[..]

Mussert ook niet.
Had hij nu geweest, dan zeker wel. Dan was hij geen voorstander van het Groot Germaanse Rijk geweest, maar van het Kalifaat.
pi_24971137
We kunnen het hem echter niet vragen, .
  maandag 7 februari 2005 @ 14:32:56 #67
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24971145
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:22 schreef demediadoodt het volgende:

[..]

Kan jij deze vraag even beantwoorden:
Is VMBO2 voor de zesde keer nou echt makkelijker dan bij de vijfde keer?
Dat zou jij toch moeten weten...ben je niet in staat om mijn vraag normaal te beantwoorden?
pi_24971192
Ik denk dat het vooral komt omdat de moslims zelf het meeste weten over hun eigen geloof. En aangezien alles in de islam zo netjes op elkaar aansluit en rechtvaardig en barmhartig is...
pi_24971205
quote:

[..]

dus dit "" O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet." (Maidah:51)

"Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden." (Maidah:82)

"Zij kunnen u niet schaden, alleen enige moeilijkheid bezorgen en als zij tegen u vechten zullen zij u spoedig hun rug tonen. Dan zullen zij niet worden geholpen." (al-'Imran:111)

wordt gewoon genegeerd bijvoorbeeld?

Tenzij je een niet gematigd moslim bent.
pi_24971244
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:29 schreef milagro het volgende:
Neem je de Koranteksten letterlijk?
Als ik 1500 jaar geleden leefde, wel, maar nu neem ik sommige stukjes in ander perspectief.
quote:
Plaats jij ze in de kontext van de tijd?[/qoute]Anno nu, ja.
[quote](Hetgeen de vrouwen vooral ten goede zou komen)
Mijn vriendin is ongelovig, en we zijn knettergek op elkaar, soit.
quote:
Zie jij de teksten als het directe woord van God?
Ik beantwoord dit met een volmondig ja.
quote:
Die dan ook zoveel mogelijk en waar mogelijk letterlijk opgevolgd dienen te worden?
Vroeger wel, maar je moet vatten dat iedere arabische woord een eigen betekenis heeft. Zo worden er wel eens fouten gemaakt in vertalen, stel, gechargeerd, bus (auto) in arabisch wordt vertaald in NLse begrippen als bus (koker), wat weer pot wordt. Dus de Nederlandse vertaling die jij ziet is niet dé echte koran.
quote:
Jij bent een bekeerling, hè ?
Nu is mijn ervaring dat juist de bekeerlingen over het algemeen verre van gematigd zijn, juist omdat zij, meer nog dan de van geboorte af gelovigen die alles vooral van aanname hebben i.e. klakkeloos overnemende of iig minder diep op de materie ingegaan zijnde, juist omdat zij dus tot hun geloofsovertuiging zijn gekomen door intense studie, verdieping

Touché, ik geef je gelijk, doch ben ik gematigd. Ik drink naar hartelust alcohol (wordt afgeraden in sura's) maar absoluut geen varkensvlees (dit verbiedt mijn God namelijk), etc.
quote:
Ergo, ik ken geen gematigde bekeerlingen
Aangenaam.
Verwijderd door Admin.
pi_24971248
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:28 schreef Luger het volgende:

[..]

Ja, dat zei Mussert ook

Je bent gewoon een verrader, een overloper. Die heult met de vijand. Niets meer, niets minder.
Het zit je ook allemaal niet mee hè? Eerst je geboorte, nu dit weer. Achteraf gezien kun je beter blijven leven en die lijdensweg verlengen.
Verwijderd door Admin.
pi_24971253
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:35 schreef Youssef het volgende:
Ik denk dat het vooral komt omdat de moslims zelf het meeste weten over hun eigen geloof. En aangezien alles in de islam zo netjes op elkaar aansluit en rechtvaardig en barmhartig is...
Ik heb een gedichtje voor je

De hemel met al zijn macht
De nacht met al zijn pracht
Die stilletjes de mens omhult
en hem met vrees voor zijn Heer vervult

De dag met de stralende zon
zijn stralen verlichtend alom
Die warmte en licht afgeeft
waardoor de schepping überhaupt nog leeft

En stromend water uit de wolken
waarmee akkers worden bevloeit
waarna een land na haar dood weer opleeft
en groente en fruit in overvloed groeit

Hij is degene die voor ons echtgenoten heeft geschapen
Opdat je rust in haar vindt
en barmhartigheid, passie en welbehagen
en die je met Zijn verlof verblijdt met een kind

Hij is Allah, Schepper van al deze gunsten
die geen deelgenoot kent in Zijn macht
Hij schept in de mooiste vormen, als ware het allen kunsten
Aan Hem alleen behoort alle kracht

Hem alleen aanbidden wij
en Hem alleen smeken wij om hulp
Wie kan ons gebeden verhoren dan Hij?
Nee, buiten Hem is er geen hulp!

Hij staat in Zijn oordeel geen deelgenoot toe
alleen Hij heeft het recht op istihlaal
maar de tawaghiet, zij maken het harame halaal
verwerp hen daarom, voorwaar hen aanbidden leidt alleen naar de hel

Waarlijk alleen ALLAH heeft het recht om te worden aanbeden
en alles wat naast hem word aangeroepen dient te worden vermeden
De waarheid is gekomen en de valsheid is ten ondergegaan
aanbidt daarom alleen ALLAH, ar-Rahmaan
pi_24971311
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:40 schreef milagro het volgende:

[..]

Ik heb een gedichtje voor je
Mooi gedicht, koekje derbij?

Over die bekeerde extreme moslims.. waren er niet laatst een aantal moslims uitgenodigd bij B&W? Of een dergelijk programma, dat waren toch een heel ander soort moslims hoor...
pi_24971337
Lieve Milagro,
De Qur'aan gaat over de relgieuze context, dus je moet die soera's ook in dat opzicht interpreteren.
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:36 schreef milagro het volgende:

[..]

dus dit "" O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet." (Maidah:51)
Dat klopt, want wat betreft in religieuze zin zijn ze mijn vrienden niet. Maar in het dagelijks leven wel.
quote:
"Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden." (Maidah:82)
Omdat het een ander geloof is, nogal logisch, hè? Ben je toevallig gelovig, want je staat nogal vijandig tegenover.
quote:
"Zij kunnen u niet schaden, alleen enige moeilijkheid bezorgen en als zij tegen u vechten zullen zij u spoedig hun rug tonen. Dan zullen zij niet worden geholpen." (al-'Imran:111)
Dat klopt, religies kunnen niet naast elkaar leven, maar gelovigen in het dagelijks leven wél.
quote:
wordt gewoon genegeerd bijvoorbeeld?
Nee, maar als jij in het context van Islam-bashen plaatst, dan wordt het gewoonweg genegeerd.
quote:
Tenzij je een niet gematigd moslim bent.
Jammer van je vooroordeel.
Verwijderd door Admin.
pi_24971357
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:39 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Als ik 1500 jaar geleden leefde, wel, maar nu neem ik sommige stukjes in ander perspectief.
[..]

Ik beantwoord dit met een volmondig ja.
[..]

Vroeger wel, maar je moet vatten dat iedere arabische woord een eigen betekenis heeft. Zo worden er wel eens fouten gemaakt in vertalen, stel, gechargeerd, bus (auto) in arabisch wordt vertaald in NLse begrippen als bus (koker), wat weer pot wordt. Dus de Nederlandse vertaling die jij ziet is niet dé echte koran.
[..]
Hoe kan je het directe woord van God nu in de kontext van de tijd plaatsen?
Zijn de woorden van God die aan Mohammed doorgegeven zijn dan niet van alle tijden?
Waarom staat die disclaimer dan niet in de Koran : Let wel , aya 1, 3 , 45 en 78 dienen in de kontext van de tijd (van optekening dus) gezien te worden!

Hoe kun jij weten welke zaken er WEL in een bepaald perspectief gezien moeten worden en welke NIET?
Mag jij wel zo vrijblijvend omgaan met het DIRECTE woord van God?
Het directe woord van God én in perspectief plaatsen zo waar het jou uitkomt of waar jij dénkt het in een bepaald perspectief te kunnen of moeten plaatsen, is gewoon tegenstrijdig

Oh en over de vertaling, je weet toch wel dat de teksten oorspronkelijk ook niet in het arabisch opgeschreven waren, hè, maar in het syrisch aramees.

Ergo de Koran zoals jij die kent is ook niet dé echte Koran
pi_24971427
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:44 schreef Youssef het volgende:

[..]

Mooi gedicht, koekje derbij? [afbeelding]

Over die bekeerde extreme moslims.. waren er niet laatst een aantal moslims uitgenodigd bij B&W? Of een dergelijk programma, dat waren toch een heel ander soort moslims hoor...
Gedicht is geschreven door een zekere Jason W.

Ik dacht dat je wel zou bevallen

Maar vind jij ook niet, Youssef, dat als je de Koran als het directe woord van God beschouwt, je niet dingen in de kontext van de tijd mag plaatsen?
Sluit het een niet het ander uit?

Ik bedoel, het directe woord van God is toch van alle tijden?
Hoe bepaal je immers wat wel of niet in een bepaald perspectief gezien mag worden?

Je neemt de teksten letterlijk en probeert je er zoveel mogelijk aan te houden of je neemt ze niet letterlijk, ziet ze niet als het directe woord van God, maar bijvoorbeeld een interpretatie van de profeet en plaatst er dan hier en daar voetnoten bij.
pi_24971495
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:47 schreef milagro het volgende:

Ergo de Koran zoals jij die kent is ook niet dé echte Koran
Ehhrr?? Waar haal je die nuttige info vandaan (toch grappig dat al die 'anti'-moslims best veel kennis hebben over de islam, het zit ze kennelijk erg diep..

Maargoed, de Koran zoals die nu bestaat, is er in 7 'dialecten'. De bekendste hier zijn bijvoorbeeld "Hafs" en "Warsh". Hafs is de Saoedische standaard, en Warsh wordt vooral gebruikt in Marokko.

Dit verschil in teksten is niet meer dan het verschil tussen bijvoorbeeld vrachtwagen in het een geschreven, terwijl het in het ander als frachtwagen wordt geschreven. Of een Kanon en een Canon. Deze 7 zijn ooit door Othmaan volgens mij ignesteld om te voorkomen dat er bijvoorbeeld net als de bijbel verschillende versies ontstaan.

Het precieze weet ik er niet van, maar het staat in iedere (groene) Koran, dus als je het echt wil weten hoe wij het verhaal kennen zoals uitgelegd in de Korans.. dan moet ik dat even vragen aan moederlief ofzo omdat te vertalen
pi_24971594
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:58 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ehhrr?? Waar haal je die nuttige info vandaan (toch grappig dat al die 'anti'-moslims best veel kennis hebben over de islam, het zit ze kennelijk erg diep..

Maargoed, de Koran zoals die nu bestaat, is er in 7 'dialecten'. De bekendste hier zijn bijvoorbeeld "Hafs" en "Warsh". Hafs is de Saoedische standaard, en Warsh wordt vooral gebruikt in Marokko.

Dit verschil in teksten is niet meer dan het verschil tussen bijvoorbeeld vrachtwagen in het een geschreven, terwijl het in het ander als frachtwagen wordt geschreven. Of een Kanon en een Canon. Deze 7 zijn ooit door Othmaan volgens mij ignesteld om te voorkomen dat er bijvoorbeeld net als de bijbel verschillende versies ontstaan.

Het precieze weet ik er niet van, maar het staat in iedere (groene) Koran, dus als je het echt wil weten hoe wij het verhaal kennen zoals uitgelegd in de Korans.. dan moet ik dat even vragen aan moederlief ofzo omdat te vertalen
De oorspronkelijke taal was het aramees.
Het arabisch zoals men nu aantreft in de koran is dus in feite ook een vertaling.

Dus als iemand zegt dat de NL versie geen recht doet aan de oorspronkelijke teksten, dan doet de arabische versie dat ook niet
pi_24971596
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:47 schreef milagro het volgende:

[..]

Hoe kan je het directe woord van God nu in de kontext van de tijd plaatsen?
Mohammed was de laatste die de rij der profetieën van Ismail, Isaak, Jakob, Jozef, Mozes en Jezus sloot, hij corrigeerde hiermee de fouten die in het oude testament (en verder) stonden. Maar voor tegenwoordig zou God misschien anders geoordeeld worden, maar nee, Mohammed was de laatste boodschapper. Dus indien je Islam van 1500 jaar niet met historisch besef interpreteert, dan is het ook logisch dat je een achterlijk geloof vindt.
quote:
Zijn de woorden van God die aan Mohammed doorgegeven zijn dan niet van alle tijden?
Waarom staat die disclaimer dan niet in de Koran : Let wel , aya 1, 3 , 45 en 78 dienen in de kontext van de tijd (van optekening dus) gezien te worden!
Kun je dan ook de sura's opdragen? Dan zal ik even naar kijken in welke context dit is vergeleken met de andere sura's.
[quote]
Hoe kun jij weten welke zaken er WEL in een bepaald perspectief gezien moeten worden en welke NIET?
Hetzelfde grondslag zoals jouw argwaan tegen Islam, immers, ieder heeft een eigen perspectief. Zo zal een woord door 2 anderen op 2 verschillende manieren kunnen uitgelegd worden, zo ook bij mij, want ik bezie dat.Anders zou niemand een eigen mening hebben, jij ook niet hé, want je doet immers ook hetzelfde.
quote:
Mag jij wel zo vrijblijvend omgaan met het DIRECTE woord van God?
Perpectie (nee, dat is niet fout gespeld, het is een psyschologische term). Ik kan het niet anders, want perpectie blijf je altijd behouden.
quote:
Het directe woord van God én in perspectief plaatsen zo waar het jou uitkomt of waar jij dénkt het in een bepaald perspectief te kunnen of moeten plaatsen, is gewoon tegenstrijdig
Het is tegenstrijdig met wat? Nogmaals, tegenstrijdig met duizenden jaren geleden als je de historie bedoelt. Bepaal jij eigenlijk wel of het tegenstrijdig is? Het spijt me, iedereen heeft namelijk een eigen mening.
quote:
Oh en over de vertaling, je weet toch wel dat de teksten oorspronkelijk ook niet in het arabisch opgeschreven waren, hè, maar in het syrisch aramees.
Deels, Mohammed was analfabeet. Zijn boodschappen werden bijgehouden door 7 mensen die konden schrijven. Leuk detail om te weten is dat Arabisch 18 verschillende categoriëen van dichtkunst heeft, een gedicht schrijven zonder dat in een van die groepen valt, is onmogelijk. Toch rijmt de Koran en valt niet in een van die categorieën, sommigen noemen het dan ook zelfs een wonder.

Ik wil je vragen niet aanvallend te zijn, daar schieten wij weinig mee op. Je zou wat vriendelijker kunnen proberen benaderen, het zal de discussie hier wel goed toedoen.
Verwijderd door Admin.
pi_24971639
Ja hallo nu al lange tenen
Ik ben vriendelijk dus niet zeuren.

Je kunt niet én iets als het directe woord van God zien én het dan vervolgens in de kontext van de tijd plaatsen

Als je tenminste niet hypocriet bezig wilt zijn.

Een gematigd gelovige ziet de teksten in zijn heilig boek naar keuze niet als het directe woord van God, en kan daarom ook er meer afstand van nemen, kan daarom het op punten ook in een bepaald perspectief plaatsen
pi_24971654
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:58 schreef Youssef het volgende:

[..]

Let wel even op, broeder. Sommige dingen die ze presenteert blijken niet helemaal te kloppen. Als je over iets twijfelt, naar de bron ervan vragen. Ik was dat ook eerst van plan, had maar gelaten. Anders zou ze het Islam nog meer gaan bashen. Ernaar vragen als je twijfelt.
Verwijderd door Admin.
pi_24971714
quote:
Deels, Mohammed was analfabeet. Zijn boodschappen werden bijgehouden door 7 mensen die konden schrijven. Leuk detail om te weten is dat Arabisch 18 verschillende categoriëen van dichtkunst heeft, een gedicht schrijven zonder dat in een van die groepen valt, is onmogelijk. Toch rijmt de Koran en valt niet in een van die categorieën, sommigen noemen het dan ook zelfs een wonder.

Ik wil je vragen niet aanvallend te zijn, daar schieten wij weinig mee op. Je zou wat vriendelijker kunnen proberen benaderen, het zal de discussie hier wel goed toedoen.
Of Mo een analfabeet was, daar is geen zekerheid over.
Er zijn nogal wat tegenstrijdigheden daarover aan te treffen in de hadith bv

De Koran is pas opgetekend ná het overlijden van Mo, dus dat zal aan de letterlijkheid ook geen goed gedaan hebben
pi_24971716
quote:
Op maandag 7 februari 2005 15:09 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Let wel even op, broeder. Sommige dingen die ze presenteert blijken niet helemaal te kloppen. Als je over iets twijfelt, naar de bron ervan vragen. Ik was dat ook eerst van plan, had maar gelaten. Anders zou ze het Islam nog meer gaan bashen. Ernaar vragen als je twijfelt.
Nou ja... naar die bron was ik eigenlijk al benieuwd. Maar ik had verwacht dat ze uit zichzelf ermee op de proppen zou komen
pi_24971740
quote:
Op maandag 7 februari 2005 15:09 schreef milagro het volgende:
Ja hallo nu al lange tenen
Ik ben vriendelijk dus niet zeuren.
Ik kreeg wel lange tenen bij die NSB-uitspraak van luger. Bij jou niet, maar je staat nogal argwanend tegenover wat niet echt bevordelijk is voor de discussie.
quote:
Je kunt niet én iets als het directe woord van God zien én het dan vervolgens in de kontext van de tijd plaatsen
Je hebt waarschijnlijk verkeerd begrepen. Het is wél het directe woord van God toendertijds.
quote:
Als je tenminste niet hypocriet bezig wilt zijn.
Kom maar, kom maar.
quote:
Een gematigd gelovige ziet de teksten in zijn heilig boek naar keuze niet als het directe woord van God, en kan daarom ook er meer afstand van nemen, kan daarom het op punten ook in een bepaald perspectief plaatsen
Voor algeheel klopt het op 1 punt na, ik neem er geen afstand van.
Verwijderd door Admin.
pi_24971789
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:52 schreef milagro het volgende:

[..]

Gedicht is geschreven door een zekere Jason W.

Ik dacht dat je wel zou bevallen
Ik verwachtte al zo een kleine 'instinker'
quote:
Maar vind jij ook niet, Youssef, dat als je de Koran als het directe woord van God beschouwt, je niet dingen in de kontext van de tijd mag plaatsen?
Sluit het een niet het ander uit?

Ik bedoel, het directe woord van God is toch van alle tijden?
Hoe bepaal je immers wat wel of niet in een bepaald perspectief gezien mag worden?

Je neemt de teksten letterlijk en probeert je er zoveel mogelijk aan te houden of je neemt ze niet letterlijk, ziet ze niet als het directe woord van God, maar bijvoorbeeld een interpretatie van de profeet en plaatst er dan hier en daar voetnoten bij.
Ik neem de teksten letterlijk, maar ik stel daarbij wel dat je uitkijkt met wat jij zegt milagro. Dat kun jij namelijk verkeerd opvatten. Sommige dingen zijn adviezen, en aan sommige dingen is nog niet iedereen toe of is de situatie niet toereikend. Bij jou moet ik namelijk wel uitkijken met wat ik zeg, voor je me uitmaakt voor potentiele moordenaar of verkrachter

Wat ik wel weet is dat mijn kennis nog zeker niet de hele islam bevat, maar daar werken we natuurlijk wel aan En voor een beginnende moslim is het zeker niet verstandig om teveel hooi op den vork te nemen, dat kan namelijk leiden tot het geheel nalaten van de verplichtingen of de verkeerde handelingen verrichten.
pi_24971838
quote:
Op maandag 7 februari 2005 15:13 schreef milagro het volgende:

[..]

Of Mo een analfabeet was, daar is geen zekerheid over.
Er zijn nogal wat tegenstrijdigheden daarover aan te treffen in de hadith bv
Hadith is niet van onze God, maar van Mohammed. En Mohammed zei het al, hij is niet de perfecte profeet, maar een gewone mens. Je hoeft niet te verwachten dat Mohammed volgens ons een perfect iemand was.
quote:
De Koran is pas opgetekend ná het overlijden van Mo, dus dat zal aan de letterlijkheid ook geen goed gedaan hebben
Ik betwijfel wat je hier zegt, in het algemeen is er niks aan de Koran bijgevoegd na dood van Mohammed. Probeer niet aanvallend te zijn, maar mag ik een bron hiervan? Dat Koran opgetekend is ná het overlijden van Mohammed?

Gaarne een bron.
Verwijderd door Admin.
pi_24972328
quote:
Op maandag 7 februari 2005 15:22 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Hadith is niet van onze God, maar van Mohammed. En Mohammed zei het al, hij is niet de perfecte profeet, maar een gewone mens. Je hoeft niet te verwachten dat Mohammed volgens ons een perfect iemand was.
[..]

Ik betwijfel wat je hier zegt, in het algemeen is er niks aan de Koran bijgevoegd na dood van Mohammed. Probeer niet aanvallend te zijn, maar mag ik een bron hiervan? Dat Koran opgetekend is ná het overlijden van Mohammed?

Gaarne een bron.
Het is verzameld ná zijn dood en gebundeld bedoel ik.
Opgetekend is het idd al tijdens zijn leven.
Echter het is door verschillende volgelingen opgetekend en later door een of andere kalief verzameld.
Ja, sorry maar dat maakt het voor mij toch een uit derde vierde vijfde hand opgetekend iets:)
Liever had ik Mo zien notuleren

Na het overlijden van de Mo is de Hadith pas opgetekend, daar was ik mee in de war
Er was iig tijdens zijn leven nauwelijks sprake van enige notering van gegevens
  maandag 7 februari 2005 @ 16:13:58 #88
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_24972541
Op de oorspronkelijke vraag:

1. IQ is belangrijk, de noord afrikanen en arabieren zijn gemiddeld wat dommer. Hetzelfde voor de VS. Dit heeft zowel genetische als maatschappelijke oorzaken. Voor de zeikerds, idd, onderzoeken die genetische verschillen aantonen zijn racistisch en zodoende taboe in nederland. Een fascistische godsdienst past daar goed bij.

2. Besnijdenis, deze verminking van het geslachts orgaan is goed voor een minder waardigheids complex dat via het geloof dan weer opgekrikt kan worden.

3. Een haat cultuur aan alles wat anders is, zodoende dus een isolement. Nederlandse vrouwen zijn hoeren, etc.

4. Het is verboden om je te bekeren. Hier staat de doodstraf op in Iran, en op z'n minst verbanning uit de familie in nederland.
I'm nobody's sheep
pi_24972583
quote:
Op maandag 7 februari 2005 15:56 schreef milagro het volgende:

[..]

Het is verzameld ná zijn dood en gebundeld bedoel ik.
Ach, terugkrabbelen kan nog altijd.
quote:
Opgetekend is het idd al tijdens zijn leven.
Echter het is door verschillende volgelingen opgetekend en later door een of andere kalief verzameld.
Ja, sorry maar dat maakt het voor mij toch een uit derde vierde vijfde hand opgetekend iets:)
Liever had ik Mo zien notuleren
De schrijvers moesten aan Mohammed voorlezen wat ze hadden opgeschreven. Dus met betrouwbaarheid van wat Mohammed sprak, zal het wel goed zitten.
quote:
Na het overlijden van de Mo is de Hadith pas opgetekend, daar was ik mee in de war
Er was iig tijdens zijn leven nauwelijks sprake van enige notering van gegevens
Dat klopt.
Verwijderd door Admin.
  maandag 7 februari 2005 @ 17:08:31 #90
113380 demediadoodt
pi_24973174
Dit topic mag wel op slot, zelden zulke simpele gedachtes in 1 topic tezamen gelezen.
pi_24973380
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:08 schreef demediadoodt het volgende:
Dit topic mag wel op slot, zelden zulke simpele gedachtes in 1 topic tezamen gelezen.
Kun je misschien vertellen welke dingen jij hier dan simpel vindt?
Verwijderd door Admin.
  maandag 7 februari 2005 @ 17:25:25 #92
113380 demediadoodt
pi_24973420
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:22 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Kun je misschien vertellen welke dingen jij hier dan simpel vindt?
Deze post heeft het qua simpelheid wel gewonnen: Waarom zijn moslims zo geloofvast? .
En dat is een hele prestatie gezien de sterke concurrentie in dit topic.
  maandag 7 februari 2005 @ 17:31:59 #93
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_24973529
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:08 schreef demediadoodt het volgende:
Weer zo'n klote intellectueel die de minder bedeelden discrimineerd. Wij gaan toch ook niet vragen of een topic op slot mag omdat we het niet snappen?
I'm nobody's sheep
pi_24973680
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:25 schreef demediadoodt het volgende:

[..]

Deze post heeft het qua simpelheid wel gewonnen: Waarom zijn moslims zo geloofvast? .
En dat is een hele prestatie gezien de sterke concurrentie in dit topic. [afbeelding]
Ach, paar posts in 1 topic maakt een hele topic nog niet achterlijk.
Verwijderd door Admin.
  maandag 7 februari 2005 @ 17:43:03 #95
113380 demediadoodt
pi_24973735
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:31 schreef Scandum het volgende:

[..]

Weer zo'n klote intellectueel die de minder bedeelden discrimineerd. Wij gaan toch ook niet vragen of een topic op slot mag omdat we het niet snappen?
Ik heb mij in dit topic zeker niet als intellectueel geprofileerd noch heb ik op 'minder bedeelden' ( ) neergekeken, ik erger mij enkel aan de simplistische posts van bepaalde users (milagro en Lugro), maar als jij jezelf ook tot de 'minder bedeelden' rekent dat moet je hier zijn; http://frontpage.fok.nl/reacties.fok en dan vooral veel op de nieuwsberichten van R@b reageren, daar vind je volop lotgenoten.
Het is trouwens "zo'n klote intellectueel die (...) discrimineert" .
  maandag 7 februari 2005 @ 17:44:31 #96
113380 demediadoodt
pi_24973757
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:40 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Ach, paar posts in 1 topic maakt een hele topic nog niet achterlijk.
Dat heb ik dan ook bepaald niet beweerd.
  maandag 7 februari 2005 @ 18:08:19 #97
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_24974151
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:43 schreef demediadoodt het volgende:
maar als jij jezelf ook tot de 'minder bedeelden' rekent dat moet je hier zijn; http://frontpage.fok.nl/reacties.fok
Heb je ook een linkje naar een plekje waar we de moslimpjes naartoe kunnen sturen? Hun godsdienst is ook simplistisch.

Ik zie niet wat er mis is met simplistisch, zijn vaak de makkelijke en effectieve oplossingen die zo benoemd worden om een discussie te slopen, taboe te maken, en een groep mensen zwart te maken.

Milagro en Lugro zeggen waar het op staat. Met alle nuance van de wereld kan je nog niet op tegen de schijnheiligheid van de islam.
I'm nobody's sheep
pi_24974164
  maandag 7 februari 2005 @ 18:09:39 #99
113380 demediadoodt
pi_24974170
Wat een matige kloon, R@b.
pi_24974559
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:43 schreef demediadoodt het volgende:

[..]

Ik heb mij in dit topic zeker niet als intellectueel geprofileerd noch heb ik op 'minder bedeelden' ( ) neergekeken, ik erger mij enkel aan de simplistische posts van bepaalde users (milagro en Lugro), maar als jij jezelf ook tot de 'minder bedeelden' rekent dat moet je hier zijn; http://frontpage.fok.nl/reacties.fok en dan vooral veel op de nieuwsberichten van R@b reageren, daar vind je volop lotgenoten. [afbeelding]
Het is trouwens "zo'n klote intellectueel die (...) discrimineert" [afbeelding] .
Och, Milagro mag ik niet zo, maar debiel als Luger is ze weer niet, hoor.
Verwijderd door Admin.
  maandag 7 februari 2005 @ 19:14:38 #101
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24975129
off-topic: demediadoodt, ga dood(t)...

ik denk dat de geloofsvastigheid onder moslims relatief is, iranezen en afghanen in nederland zijn in grote getale atheistisch geworden. Bij mij op school ken ik aardig wat iranezen en geen enkele is meer een moslim.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 08:29:38 #102
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_24983237
quote:
Op maandag 7 februari 2005 16:13 schreef Scandum het volgende:
Op de oorspronkelijke vraag:
3. Een haat cultuur aan alles wat anders is, zodoende dus een isolement. Nederlandse vrouwen zijn hoeren, etc.
als je een avondje tv kijkt en ziet hoe "wij" onze vrouwen etaleren vind ik het niet zo heel vreemd dat ze op zulke ideeen komen eigenlijk.
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_24983356
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 08:29 schreef Fonkmeistah het volgende:

[..]

als je een avondje tv kijkt en ziet hoe "wij" onze vrouwen etaleren vind ik het niet zo heel vreemd dat ze op zulke ideeen komen eigenlijk.
Inderdaad. Ze slaan, binnen opsluiten en achter tenten verstoppen is veel beter. Stel je voor dat een vrouw zelf wat uit zou mogen maken.
pi_24989956
tvp
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:45:02 #105
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_25003177
quote:
Moslims zijn degelijke conservatieve mensen die zich vastklampen aan de waarheid. Elk persoon die daadwerkelijk de Islam heeft bestudeerd en alle ins en outs kent zal de Islam nooit meer loslaten dan wel verlaten. Het is nl. een zoet geloof wat zelfs een verslavende invloed heeft. De Islam is nl. meer dan een religie, het is een levenswijze. Mensen zijn een bepaalde levenswijze gewend, die kan je niet zomaar opgeven. Zeker niet als het alternatief, de westerse manier van leven, hier inferieur aan is

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:47:35 #106
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_25003232
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:45 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Mensen zijn een bepaalde levenswijze gewend, die kan je niet zomaar opgeven. Zeker niet als het alternatief, de westerse manier van leven, hier inferieur aan is

Waarom breng je dit als feit, terwijl dat het niet is.
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:55:25 #107
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_25003374
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:47 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Waarom breng je dit als feit, terwijl dat het niet is.
Mijn fout, ik had "wij Moslims vinden" moeten zeggen

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_25004632
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:45 schreef BansheeBoy het volgende:
Mensen zijn een bepaalde levenswijze gewend, die kan je niet zomaar opgeven. Zeker niet als het alternatief, de westerse manier van leven, hier inferieur aan is

Ik denk niet dat alleen de moslims dit vinden, zelfs vele Hollandschen kunnen dit bevestigen. Alleen velen vinden de stap te groot om deze te kunnen maken. Iedereen weet immers dat ook al zou je het proberen het leven in een vorm van elke week dronken, jezelf niet wassen, geen aanbidding verrichten en jezelf rond eten achter een PC totaal niet bevredigend is.
  woensdag 9 februari 2005 @ 13:18:18 #109
114005 Blood_Money
where is the money?
pi_25005500
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 12:18 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ik denk niet dat alleen de moslims dit vinden, zelfs vele Hollandschen kunnen dit bevestigen. Alleen velen vinden de stap te groot om deze te kunnen maken. Iedereen weet immers dat ook al zou je het proberen het leven in een vorm van elke week dronken, jezelf niet wassen, geen aanbidding verrichten en jezelf rond eten achter een PC totaal niet bevredigend is.
Spreek voor jezelf, zeg. Ik kan tenminste nog bevatten dat wij allebei EVEN overtuigd zijn dat we DE waarheid hebben gevonden, terwijl jij moslim bent en ik atheist. Dat zal jou nooit lukken.
pi_25005825
quote:

[..]

Ik denk niet dat alleen de moslims dit vinden, zelfs vele Hollandschen kunnen dit bevestigen. Alleen velen vinden de stap te groot om deze te kunnen maken.
wat een bull shit de meeste nederlanders staan negatief tegenover de islam en de gene die het dan enigzins ok vinden willen zeker geen moslim worden. op figuren zoals v/d ven na maar die is op hele jonge leeftijd gewoon zwaar geindoctrineerd en kijk eens naar het resultaat het is een extremist geworden!!!
quote:
Iedereen weet immers dat ook al zou je het proberen het leven in een vorm van elke week dronken, jezelf niet wassen, geen aanbidding verrichten en jezelf rond eten achter een PC totaal niet bevredigend is.
kolere wat een onzin.... ja wij nederlanders douchen/wassen onz zelden en we eten altijd achter de PC en je hebt gelijk het is niet bevredigend

ik zal me even aanpassen aan jullie:
begin vandaag nog met een bom die ik onder mijn jas ga bevestigen en dan ga ik onschuldige mensen opblazen in de naam van allah
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_25006166
quote:

[..]

Inderdaad. Wie wil er nu niet zijn voorhuid eraf gesneden hebben door een oude man, op ze 26e nog bij pappa en mamma in de portiekflat wonen, geen meisje kunnen regelen dus regelen je oude maar dat je met je half nicht de genen-degeneratie nog verder kan doorzetten, in oude sokken en vieze schoenen naar de konten van andere voorhuidslozen turen, vrouwen slaan, binnen en dom houden, een achtergrond hebben van de armste en minst ontwikkelde gebieden ter wereld, overmatig zweten, bang zijn voor iets wat niet bestaat en als helden moordenaars die burgers opblazen hebben?
pi_25006286
quote:

[..]

VWO doen zegt echt niets meer over je intelligentie tegenwoordig, bij sommigen vraag je je echt af waarom ze daar zitten Van die standaard alpha-sletjes bijvoorbeeld, en maar denken dat ze slim zijn
"Cry 'havoc,' and let slip the dogs of war."
pi_25011587
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 14:04 schreef Luger het volgende:

[..]

Inderdaad. Wie wil er nu niet zijn voorhuid eraf gesneden hebben door een oude man, op ze 26e nog bij pappa en mamma in de portiekflat wonen, geen meisje kunnen regelen dus regelen je oude maar dat je met je half nicht de genen-degeneratie nog verder kan doorzetten, in oude sokken en vieze schoenen naar de konten van andere voorhuidslozen turen, vrouwen slaan, binnen en dom houden, een achtergrond hebben van de armste en minst ontwikkelde gebieden ter wereld, overmatig zweten, bang zijn voor iets wat niet bestaat en als helden moordenaars die burgers opblazen hebben?

ps. je vergeet de oververtegenwoordiging in alle criminaliteit
pi_25011740
quote:
Bijna overal zijn mensen meer geloofsvast als in Westereuropa (ok, er zijn uitzonderingen)

'Geloofsvast' staat wat mij betreft gelijk aan 'houvast' . Wie niet veel heeft, die is geloofsvast. In de meeste moslimlanden is het overgrote deel doodarm en weinig ontwikkeld. De paar landen die dat niet zijn omdat ze bijv zakendoen met het westen, zijn dan ook niet zo radicaal. Wie in luxe en in vrijheid leeft doet sneller aan religieus gourmetten. Of die doet gewoon voor de vorm mee, of gewoon niet aan religie. In de hele westerse wereld waar mensen het goed hebben zijn niet zoveel geloofsvaste landen, laat staan moslimfundamentalisten. Dat zegt toch wel iets. Religie en zekerheden doen niks voor elkaar omdat ze in dezelfde vijver vissen.

NB Het geloofsgepooier van moslims die eerst van god los leefden, dat heeft natuurlijk weinig met geloofsvast te maken he. Alsof je weer maagd wordt wanneer je je hele leven hoer bent geweest. Kun je toch beter bij de here Jezus aankloppen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Manono op 10-02-2005 01:53:13 ]
Jusqu'ici tout va bien...
pi_25012971
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 20:57 schreef Manono het volgende:

[..]

In bijna alle religies zijn mensen meer geloofsvast dan Westereuropese Christenen (ok, er zijn uitzonderingen) 'Geloofsvast' staat wat mij betreftelijk gelijk aan 'houvast' . Wie niet veel heeft, die is geloofsvast. In de meeste moslimlanden is het overgrote deel doodarm en weinig ontwikkeld. De paar landen die dat niet zijn, omdat ze bijv zakendoen met het westen, zijn dan ook niet zo radicaal. Wie in luxe en in vrijheid leeft doet sneller aan religieus gourmetten. Of die doet gewoon voor de vorm mee, of gewoon niet aan religie. In de hele westerse wereld waar mensen het goed hebben zijn niet zoveel geloofsvaste landen, laat staan moslimfundamentalisten. Dat zegt toch wel iets.
Ja, in Saudi Arabie bv leven ze er ook maar wat op los
Sharia? kennen ze niet.
Bidden? doen ze niet.
Sluier? hoeven ze niet.

pi_25013045
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 22:03 schreef milagro het volgende:

[..]

Ja, in Saudi Arabie bv leven ze er ook maar wat op los
Sharia? kennen ze niet.
Bidden? doen ze niet.
Sluier? hoeven ze niet.

Achter gesloten deuren is de elite inderdaad wat minder Islamitisch dan het land zelf.
pi_25013489
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 22:06 schreef Monidique het volgende:

[..]

Achter gesloten deuren is de elite inderdaad wat minder Islamitisch dan het land zelf.
Ja maar daar gaat het niet om, het gaat erom wat er de dienst uit maakt.

Jij hebt het over schijnheiligheid en hypocrisie, als je je ongezien waant en te midden van gelijkgezinden een en ander aan je laars lappen.
Dat doen alle streng gelovigen.
Het leven anno 2000 nu is simpelweg niet vol te houden zonder gedraai, gekonkel, gelieg en (zelf)bedrog voor een gelovige.
Ik heb het niet over grote leugens en extreem bedrog, maar small sins for great fun

Moslims zijn geloofvast omdat 'eruit stappen' nauwelijks mogelijk is
Afvalligheid wordt niet echt gewaardeerd, en in landen waar IEDEREEN om je heen moslim is , is het dus absoluut geen optie.
En in landen waar de meerderheid niet-moslim is, schept het geloof een band , zo in den vreemde
pi_25017876
Toen ik 12 was (26 jaar geleden) waren vrouwen met een rokje en een broek eronder ondenkbaar op school, dat was de gastarbeiderlook, dat was vies en lelijk en dat moest je niet aantrekken want dan werd er niet eens met je gepraat. Dat werd geassocieerd met armoede, grauwheid, verkeerde behangetjes, sluiergordijnen, plastic tafellakens, hooddoekjes, besnorde mannen die raar keken. In de Nederlandse maatschappij hadden Moslims lang eigenlijk geen identiteit en geen rol van betekenis. Als zoiets maar lang genoeg duurt gaat dat diep in families zitten, zeker wanneer de cultuur zo verschilt van de onze. Ik denk dat veel Moslims in Nederland zich lang onbelangrijk hebben gevoeld. En let's face it, we wisten er eigenlijk nooit veel van en eigenlijk interesseerde het ons ook niet. Over Turken begonnen we al anders te denken nadat we in Turkije op vakantie waren geweest. En ontdekten dat het daar niet stonk, dat er heel andere kanten aan onze gastarbeiders zaten. Inonesie daar hadden we allang een band mee. Het is pas sinds de laatste 7-10 jaar dat Marokko een semi gangbare vakantiebestemming voor autochtone Nederlanders is.

911 zette de wereld op scherp en ik denk dat veel Moslims die het niet zo goed hadden toen beseften dat ze deel waren van een groter geheel. Geen schimmen, nee, deel van een trots geloof. Die jongetjes op straat op 11 september kwamen ineens op TV, toen ze lachten om de ramp. Ineens worden Marokkanen overal genoemd en worden ze op een bijna mystieke manier in de media neergezet. Want nog steeds weten we weinig van Marokkanen. Ineens wil heel iedereen van alles over de Islam weten. Ineens zijn Moslims van totaal onbeduidend tot een 'gevaarlijke invloed' geworden, ze zijn Moslim en soms ook nog crimineel. Terroristen. Ik zou ook vasthouden aan mij geloof. Als het je een vijand van formaat maakt, en geliefd onder de mensen door wie je geaccpteerd wilt worden, dan is dat toch tien keer beter dan een schim?

[ Bericht 0% gewijzigd door Manono op 10-02-2005 03:20:25 ]
pi_25018931
Alleen Manononono, op vakantie kom je niet die " gastarbeiders" tegen.
Of je moet naar het Rifgebergte trekken of in oost Anatolie gaan zonnebaden

Ik denk dat de 1e generatie moslims hier een dubbele cultuurshock hebben gekregen, van het dorp naar de stad en dan ook nog eens naar een Westers land.
Zich afzonderen hebben ze van het begin af gedaan en dat is niet enkel gebeurd omdat wij geen kontakt zochten, ze hadden er zelf ook weinig behoefte aan, ze gingen immers toch terug, dachten ze.

In de jaren 70 ben ik met redelijk wat Marokkaanse en Turkse jongens omgegaan en kontakt krijgen met hun was uiteraard niet moeilijk (als meisje) met hun ouders des te meer. De moeder zag je niet of nauwelijks, leek volkomen afwezig of schoot snel weer weg, de vader wilde jou niet zien, want je was geen Marokkaanse.
De keren dat ik bij hen thuis geweest ben, kwam je (toen) echt in een compleet andere wereld.
Die ouders, in de achterstandswijk, leefden buiten de maatschappij, deels door vrije keuze (ze gingen terug), deels doordat ze de taal niet spraken, deels door onverschilliheid van de omgeving.
Het geloof was idd hun enige houvast en dat houvast bleek stationair in de stand "Rifgebergte 60-er jaren staan.
En in die sfeer groeiden hun kinderen op. Alleen kwamen die wél me buitenwereld in aanraking. En daar kwamen ook toen al problemen van, dat dubbele leven. Wat ik toen gezien heb, verschilt weinig met wat je nu ziet, alleen toen viel het mensen (politiek) nog niet op, omdat het nog een relatief kleine groep was.
De jongens die niet uit de voeten kunnen met dat dubbele leven, er niet echt bij horen, de straatrovertjes of anderzins kutjochies van nu, dat zag je toen ook, alleen had je toen nog geen scooters, mobieltjes etc
Die gastjes zien volgens mij zelden een moskee van binnen, maar toch identificeren zij zch vaak als eerste als moslim.
Dat groepsgevoel brengt de cultuur met zich mee, het geloof doet er nog eens driedubbel kwadraat een schep boven op, de sociale controle doet de rest.
Ik geloof niet dat het geheel te wijten is aan de omgeving die hen niet accepteert. Het is een wisselwerking van het begin af aan al.
En nee, wij hadden over het algemeen geen idee wat zij nu precies dachten en vonden. Door 9/11 werden 'wij' verrast door de reacties van sommigen, velen uit die groep. Begrip, meer dan begrip, de VS, het Westen kreeg eindelijk eens op zijn donder..we wisten niet wat we hoorden, keken ze dan echt zo tegen ons aan?

Dat vasthouden aan het geloof is echter daarvóór al lang een feit, door die afzijdigheid.
9/11 heeft hen niet geloviger gemaakt door de reacties van ons. 9/11 heeft blootgelegd hoe blijkbaar toch een aanzienlijk deel van die groep dacht over het Westen, al tijden.

Ik blijf erbij dat een geloof als de Islam, net als je dat ziet bij bijv. Jehova's Getuigen, gewoon zoveel trouwe volgelingen heeft, omdat eruit stappen of openlijk je vraagtekens zetten bij bepaalde opvattingen gewoon niet geaccepteerd wordt.
Ze vinden wel van alles, maar uitspreken, ho maar.
Dat was 30 jaar geleden zo, dat is nu nog zo.
Ik zie nu, zoals ik al zei, geen verschil in houding van jongeren naar 'ons' toe, als toen in de jaren zeventig, echt niet.
  donderdag 10 februari 2005 @ 23:21:14 #120
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_25030921
Verder kijken dan de gewoonte. Ik zag afgelopen oktober een oudere dame bij superdeboer in Leiden 's ochtends een blikje Heienken kopen, en bij de plank waar men normaal de boodschappen inpakt het genoegelijk opdrinken. Zij droeg een hoofddoekje.

Zo'n weken terug ging ik naar de mac met een maat van me. Op weg naar de uitgang zag ik een stel middelbare scholieren zitten. 1 meisje rookte. En zij droeg ook een hoofddoekje.

Dat zijn 2 dingen die absoluut verboden zijn voor goede moslims.
Dus ik vraag mij wel eens af hoeveel geloof vastte moslims er zijn en hoeveel er alleen meegaan omdat hun naaste omgeving, en de Nederlandse mentaliteit hen 'dwingt' om zgn 'geloofsvast' te worden.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_25031948
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 23:21 schreef Shark.Bait het volgende:
Verder kijken dan de gewoonte. Ik zag afgelopen oktober een oudere dame bij superdeboer in Leiden 's ochtends een blikje Heienken kopen, en bij de plank waar men normaal de boodschappen inpakt het genoegelijk opdrinken. Zij droeg een hoofddoekje.

Zo'n weken terug ging ik naar de mac met een maat van me. Op weg naar de uitgang zag ik een stel middelbare scholieren zitten. 1 meisje rookte. En zij droeg ook een hoofddoekje.

Dat zijn 2 dingen die absoluut verboden zijn voor goede moslims.
Dus ik vraag mij wel eens af hoeveel geloof vastte moslims er zijn en hoeveel er alleen meegaan omdat hun naaste omgeving, en de Nederlandse mentaliteit hen 'dwingt' om zgn 'geloofsvast' te worden.
1 op de 10.000 moslima`s draagt ook geen hoofdoek. lekker belangrijk...

waar het om gaat is niet of ze alcohol drinken of roken. het gaat erom dat ze zich moeten aanpassen aan onze cultuur, regels en wetten. daar falen ze en niet zoǹ klein beetje ook!!!

alles wat hun niet zint of wat niet mag volgens dat boekje van 1400 jaar oud. dat moet het vergelden want de islam bladiebla ik schijt op dat terroristen handboek, maar mij zie je geen moslims op straat ritueel slachten omdat ik het niet met ze eens ben. DAT is het verschil.

kunnen of willen ze zich niet aanpassen dan is er gewoon geen plek voor ze PUNT zo moet het zijn en niet andersom!!!
pi_25071572
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 09:06 schreef milagro het volgende:
Ik denk dat de 1e generatie moslims hier een dubbele cultuurshock hebben gekregen, van het dorp naar de stad en dan ook nog eens naar een Westers land. Zich afzonderen hebben ze van het begin af gedaan en dat is niet enkel gebeurd omdat wij geen kontakt zochten, ze hadden er zelf ook weinig behoefte aan, ze gingen immers toch terug, dachten ze.
(..) Ik geloof niet dat het geheel te wijten is aan de omgeving die hen niet accepteert. Het is een wisselwerking van het begin af aan al. (..) Ik zie nu, zoals ik al zei, geen verschil in houding van jongeren naar 'ons' toe, als toen in de jaren zeventig, echt niet.
Nee dat ben ik volledig met je eens en ik wil ook niet beweren dat het (geloofsvast zijn?) enkel te wijten zou zijn aan de omgeving die hen niet accepteert, maar het is wel zo dat onze houding het er ook nooit beter op heeft gemaakt. En dat we er niet onderuitkomen meer te moeten weten over de mensen die we in huis hebben genomen. Dat er door media zo hijgerig over de Islam en terrorisme wordt gedaan (waarmee deze eigenlijk als enkel begrip verheerlijkt worden) komt onder andere door de enorme onwetendheid en ik denk eigenlijk dat het mensen alleen maar sterkt in hun geloof. Ik praat vaak met Marokkanen en zie gelukkig wel veel verschil. We zijn er nog niet en het heeft tijd nodig maar naarmate er bijv meer Marokkanen op de televisie te zien zijn wordt dit ook meer hun land en zullen er meer goede dingen van die kant komen, meer ruimte voor gematigde overtuigingen.

Vrij Nederland publiceerde een jaar of 3, 4 geleden een artikel over Marokkaanse jongetjes die op vakantie teruggingen naar hun eigen land. In Marokko waren ze verschrikkelijk trots dat ze uit Nederland kwamen, terwijl de houding van Nederlanders bij thuiskomst hen er meteen aan herinnerde tweederangsburgers te zijn. Hoe moeilijk ze dat altijd vonden. En zolang we dat ontkennen zullen we de voedingsbodem van het extremisme ook niet begrijpen.
pi_25262198
quote:
Ik denk dat je mensen in hun waarde moet laten.
pi_25262200
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 20:57 schreef Manono het volgende:

[..]

Bijna overal zijn mensen meer geloofsvast als in Westereuropa (ok, er zijn uitzonderingen)

'Geloofsvast' staat wat mij betreft gelijk aan 'houvast' . Wie niet veel heeft, die is geloofsvast. In de meeste moslimlanden is het overgrote deel doodarm en weinig ontwikkeld. De paar landen die dat niet zijn omdat ze bijv zakendoen met het westen, zijn dan ook niet zo radicaal. Wie in luxe en in vrijheid leeft doet sneller aan religieus gourmetten. Of die doet gewoon voor de vorm mee, of gewoon niet aan religie. In de hele westerse wereld waar mensen het goed hebben zijn niet zoveel geloofsvaste landen, laat staan moslimfundamentalisten. Dat zegt toch wel iets. Religie en zekerheden doen niks voor elkaar omdat ze in dezelfde vijver vissen.

NB Het geloofsgepooier van moslims die eerst van god los leefden, dat heeft natuurlijk weinig met geloofsvast te maken he. Alsof je weer maagd wordt wanneer je je hele leven hoer bent geweest. Kun je toch beter bij de here Jezus aankloppen.
Inderdaad geen enkel gebied in de wereld is zo ongelovig als de meeste landen in West Europa. Want zelfs in de VS zijn de Christenen geloofvast maar toch machtig.
pi_33568010
Veel moslims zijn ook "gelovig" uit vrees voor familie, wanneer ze de islam verlaten worden ze meestal door de familie rug toe gekeert, als een van minste consequenties.
  zaterdag 31 december 2005 @ 10:46:53 #126
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33572447
Zinloze topic kick
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')