Dat zou wel een heel vreemde definitie van zijnquote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef calvobbes het volgende:
maar wat versta jij onder Moslim? Iedereen die ooit een keer de Koran heeft gelezen?
Ja oke das waar, maar het blijft raar.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef Stuart het volgende:
Zo eenzelfde indruk krijg ik overigens met Jehova getuigen, en zéker met Joodse mensen![]()
Als ik het als waarheid beschouwde dan opende ik er geen topic over om er over te discussieren.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef calvobbes het volgende:
Jij hebt een indruk dat iets het geval is, en daar maak je maar meteen waarheid van.
Opvallend...
maar wat versta jij onder Moslim? Iedereen die ooit een keer de Koran heeft gelezen?
Zou het volledig vrijwillig zijn dan denk jequote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:40 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja oke das waar, maar het blijft raar.
Nou ja, de Kerk kan het natuurlijk niet zijn. Als je al vergelijkingen wilt maken. Er is geen Islamitische Paus en er is geen Kerkelijke organisatie.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:41 schreef NightH4wk het volgende:
Tis gewoon een soort Katholieke Kerk uit de middeleeuwen. (veel van die landen leven nog in 700)
Yep, mensen dom houden enzo en soms een Ayatollah erbij.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou ja, de Kerk kan het natuurlijk niet zijn. Als je al vergelijkingen wilt maken. Er is geen Islamitische Paus en er is geen Kerkelijke organisatie.
In ieder geval, waarom ze zo geloofsvast zijn? Stel dat het zo is. Geen idee. Maar het lijkt mij een redelijke constante in de menselijke beschaving, met name in de wat minder welvarende of "onderdrukte" samenlevingen.
Terrorisme is juist een reactie op die beweging: bepaalde mensen zijn bang om hun macht te verliezen (of zouden het juist kunnen krijgen in de oude situatie) en willen dus dat wij opbokken met onze ideeen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Over vijftig jaar is dat heel anders vermoed ik. Net zoals het hier tot vijftig jaar terug heel anders was. Zoiets kost tijd.
Denk ik eigenlijk ook wel. Streng opgevoed, altijd op hun geloof gewezen e.d.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:36 schreef HarigeKerel het volgende:
Druk vanuit de familie, een moslim die uit zijn geloof stapt loopt het risico door zijn familie afgemaakt danwel buitengesloten te raken.
Natuurlijk. Maar ze zijn gedoemd te verliezen. Net zoals de Kerk het verloor in de Verlichting.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:56 schreef NightH4wk het volgende:
Terrorisme is juist een reactie op die beweging: bepaalde mensen zijn bang om hun macht te verliezen (of zouden het juist kunnen krijgen in de oude situatie) en willen dus dat wij opbokken met onze ideeen.
Religieus-conservatisme, waar het neem ik aan over gaat, leidt uiteraard niet, of misschien zelfs juist niet in dit geval, tot de terreur die we tegenwoordig mogen meemaken. De hele radicale Islamitische gedachtegangen zijn eigenlijk het tegenovergestelde van conservatisme, hoewel ze wel duidelijk leunen op de, verdraaide, geschiedenis.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:56 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Terrorisme is juist een reactie op die beweging: bepaalde mensen zijn bang om hun macht te verliezen (of zouden het juist kunnen krijgen in de oude situatie) en willen dus dat wij opbokken met onze ideeen.
De Kerk was gewoon een hoop vastgeroesde gebruiken (en de monopolie op kennis) waarmee je domme mensen tam kon houden. Usama en andere matties van hem zou geen kans hebben gehad met invloed vanuit het westen: hij wilde daarom een deal sluiten met Europa of we wilden opbokken nadat hij zag dat we hem niet z'n gang lieten gaan. Er is natuurlijk een verschil tussen de Islam als dekmantel voor macht en als een echt geloof, maar in beide gevallen is er een groep mensen die geloofsvast zijn: een domme groep of een slimme.quote:Op zondag 6 februari 2005 00:02 schreef Monidique het volgende:
Terrorisme in de Islamitische wereld, dat is heel wat anders dan de Kerk ten tijde van de Verlichting.
In de VS is men altijd al fanatiek geweest: een reden om de VS op te richten was dat je zonder een bepaalde vrijheid God niet volgens je geweten kan dienen. En om dit te bereiken hadden ze willen sterven. Maar dit gaat ligt offtopic.quote:Op zondag 6 februari 2005 00:22 schreef andromeda1968 het volgende:
Het Christendom is misschien een klein beetje verstandiger geworden maar dat is nog maar heel recent. De verlichting zal echter van korte duur geweest zijn want het nieuwe fanatieke Christendom komt eraan vooral vanuit de VS.(..)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |