abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24945343
Waarom zijn moslims (islamieten) zo geloofsvast? Lijkt wel of 99,9 % van de moslims ook de rest van hun leven gelovig moslim blijven. Terwijl iemand die in de westerse wereld christelijk wordt opgevoedt een veel grotere kans heeft om van zijn geloof af te raken. Waar ligt dat aan?
  zaterdag 5 februari 2005 @ 23:36:06 #2
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24945382
Druk vanuit de familie, een moslim die uit zijn geloof stapt loopt het risico door zijn familie afgemaakt danwel buitengesloten te raken.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_24945406
oh, ga eens op vakantie in de buurt van Barneveld of Staphorst... D''r zijn meer dan genoeg geloofvaste mensen in nederland hoor!
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_24945415
Zo eenzelfde indruk krijg ik overigens met Jehova getuigen, en zéker met Joodse mensen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_24945418
Jij hebt een indruk dat iets het geval is, en daar maak je maar meteen waarheid van.
Opvallend...

maar wat versta jij onder Moslim? Iedereen die ooit een keer de Koran heeft gelezen?
pi_24945456
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef calvobbes het volgende:
maar wat versta jij onder Moslim? Iedereen die ooit een keer de Koran heeft gelezen?
Dat zou wel een heel vreemde definitie van zijn
  zaterdag 5 februari 2005 @ 23:39:11 #7
46511 Linz
held der helden
pi_24945457
Komt ook door de doctrine die vanuit de islam als geloof zelf uitgaat. Islam betekent totale overgave aan God, dat zegt wel wat natuurlijk.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_24945478
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef Stuart het volgende:
Zo eenzelfde indruk krijg ik overigens met Jehova getuigen, en zéker met Joodse mensen
Ja oke das waar, maar het blijft raar.
pi_24945496
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:37 schreef calvobbes het volgende:
Jij hebt een indruk dat iets het geval is, en daar maak je maar meteen waarheid van.
Opvallend...

Als ik het als waarheid beschouwde dan opende ik er geen topic over om er over te discussieren.
pi_24945499
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:40 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja oke das waar, maar het blijft raar.
Zou het volledig vrijwillig zijn dan denk je Zelf denk ik het namelijk niet
Als jij het geloof wat hun aanhouden opgeeft, geef je tegelijkertijd de band met je familie op
pi_24945510
Tis gewoon een soort Katholieke Kerk uit de middeleeuwen. (veel van die landen leven nog in 700)
pi_24945686
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:41 schreef NightH4wk het volgende:
Tis gewoon een soort Katholieke Kerk uit de middeleeuwen. (veel van die landen leven nog in 700)
Nou ja, de Kerk kan het natuurlijk niet zijn. Als je al vergelijkingen wilt maken. Er is geen Islamitische Paus en er is geen Kerkelijke organisatie.

In ieder geval, waarom ze zo geloofsvast zijn? Stel dat het zo is. Geen idee. Maar het lijkt mij een redelijke constante in de menselijke beschaving, met name in de wat minder welvarende of "onderdrukte" samenlevingen.
pi_24945687
Over vijftig jaar is dat heel anders vermoed ik. Net zoals het hier tot vijftig jaar terug heel anders was. Zoiets kost tijd.
pi_24945738
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nou ja, de Kerk kan het natuurlijk niet zijn. Als je al vergelijkingen wilt maken. Er is geen Islamitische Paus en er is geen Kerkelijke organisatie.

In ieder geval, waarom ze zo geloofsvast zijn? Stel dat het zo is. Geen idee. Maar het lijkt mij een redelijke constante in de menselijke beschaving, met name in de wat minder welvarende of "onderdrukte" samenlevingen.
Yep, mensen dom houden enzo en soms een Ayatollah erbij.
pi_24945773
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Over vijftig jaar is dat heel anders vermoed ik. Net zoals het hier tot vijftig jaar terug heel anders was. Zoiets kost tijd.
Terrorisme is juist een reactie op die beweging: bepaalde mensen zijn bang om hun macht te verliezen (of zouden het juist kunnen krijgen in de oude situatie) en willen dus dat wij opbokken met onze ideeen.
pi_24945784
Geloof is de as van al het kwaad op deze "vredelievende" wereld...
  zondag 6 februari 2005 @ 00:00:01 #17
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_24945816
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:36 schreef HarigeKerel het volgende:
Druk vanuit de familie, een moslim die uit zijn geloof stapt loopt het risico door zijn familie afgemaakt danwel buitengesloten te raken.
Denk ik eigenlijk ook wel. Streng opgevoed, altijd op hun geloof gewezen e.d.
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_24945822
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:56 schreef NightH4wk het volgende:
Terrorisme is juist een reactie op die beweging: bepaalde mensen zijn bang om hun macht te verliezen (of zouden het juist kunnen krijgen in de oude situatie) en willen dus dat wij opbokken met onze ideeen.
Natuurlijk. Maar ze zijn gedoemd te verliezen. Net zoals de Kerk het verloor in de Verlichting.
pi_24945847
Trouwens, ik denk dat het toch vooral het beeld van de Islam die pberends heeft, is waar we nu over praten.
pi_24945858
Terrorisme in de Islamitische wereld, dat is heel wat anders dan de Kerk ten tijde van de Verlichting.
pi_24945943
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:56 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Religieus-conservatisme, waar het neem ik aan over gaat, leidt uiteraard niet, of misschien zelfs juist niet in dit geval, tot de terreur die we tegenwoordig mogen meemaken. De hele radicale Islamitische gedachtegangen zijn eigenlijk het tegenovergestelde van conservatisme, hoewel ze wel duidelijk leunen op de, verdraaide, geschiedenis.
pi_24946222
Moslims weten dat hun religie er eentje van haat is. In een debat zouden ze toch maar verliezen, dus moeten ze dit debat vermijden door te roepen en te tieren.
Moslims die in Islam-gedomineerde landen wonen, "verdwijnen" als ze kritiek spuien over Islam. Vooral Saudie Arabië is daar goed in.

Het Christendom is misschien een klein beetje verstandiger geworden maar dat is nog maar heel recent. De verlichting zal echter van korte duur geweest zijn want het nieuwe fanatieke Christendom komt eraan vooral vanuit de VS.

Waarom wordt het geloof zo goed onderhouden ? Zonder geloof geen strijd, zonder strijd geen reden tot angst, zonder angst geen wapenindustrie, zonder wapenindustrie minder inkomsten. Geloof is gewoon economie.

[ Bericht 25% gewijzigd door andromeda1968 op 06-02-2005 00:39:43 ]
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_24946298
quote:
Op zondag 6 februari 2005 00:02 schreef Monidique het volgende:
Terrorisme in de Islamitische wereld, dat is heel wat anders dan de Kerk ten tijde van de Verlichting.
De Kerk was gewoon een hoop vastgeroesde gebruiken (en de monopolie op kennis) waarmee je domme mensen tam kon houden. Usama en andere matties van hem zou geen kans hebben gehad met invloed vanuit het westen: hij wilde daarom een deal sluiten met Europa of we wilden opbokken nadat hij zag dat we hem niet z'n gang lieten gaan. Er is natuurlijk een verschil tussen de Islam als dekmantel voor macht en als een echt geloof, maar in beide gevallen is er een groep mensen die geloofsvast zijn: een domme groep of een slimme.
pi_24946334
Je hebt gelijk, geloof is de as van al het kwaad...
pi_24946496
quote:
Op zondag 6 februari 2005 00:22 schreef andromeda1968 het volgende:
Het Christendom is misschien een klein beetje verstandiger geworden maar dat is nog maar heel recent. De verlichting zal echter van korte duur geweest zijn want het nieuwe fanatieke Christendom komt eraan vooral vanuit de VS.(..)
In de VS is men altijd al fanatiek geweest: een reden om de VS op te richten was dat je zonder een bepaalde vrijheid God niet volgens je geweten kan dienen. En om dit te bereiken hadden ze willen sterven. Maar dit gaat ligt offtopic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')