Un Long Dimanche De Fiançailles.Hele mooie film over de Eerste Wereldoorlog. Geregisseerd door Jean-Pierre Jeunet (de regisseur van Amélie) en in de hoofdrol Audrey Tautou (Amélie uit Amélie). Het gaat over Mathilde, die aan polio lijdt en haar verloofde Manech. Manech wordt ingezet in de Eerste Wereldoorlog in de loopgraven. Hij krijgt daar de doodstraf en wordt niemandland in gestuurd. Mathilde gelooft en begint na de oorlog een zoektocht naar Manech.
Audrey Tautou is natuurlijk een van de mooiste actrices van deze tijd. Ze acteert wederom heel erg goed. Het is absoluut een andere soort film dan Amélie, maar toch zie je veel Amélieske dingen er in terug (en dat zijn de humoristische stukjes dan). Ook zaten er veel acteurs uit Amélie in (de man uit het fotohokje, de stalker uit het café, Amélies vader, de verteller, Amélie zelf uiteraard, de man van het groentenkraampje). Het verhaal is echt heel erg mooi en slim. Het verhaal is niet clichématig, wat ik erg sterk vond. Want de meeste vrouw-zoekt-man (of andersom) verhalen zijn erg voorspelbaar. Dat vond ik bij deze film totaal niet. De beelden zijn echt prachtig.
Door de film kan ik me meer voorstellen blij de Eerste Wereldoorlog en de loopgraven. Op school hebben we wel geleerd dat het vreselijk was, dat de loopgraven echt een ramp waren en dat er enorm veel geleden is. Maar omdat de WOI niet in Nederland heeft gewoed weet je er toch minder van en kun je je niets voorstellen bij de loopgraven. Na deze film gezien te hebben is dat veranderd.
Apocalypse Now.Heel erg indrukwekkende film over de Vietnamoorlog. Ik heb de gewone versie gezien, niet de langere Redux-versie, die wil ik ook een keer gaan kijken. Maar het is erg mooi gefilmd, prachtige beelden, een vreselijk verhaal (als in: wat erg!) en erg goed geacteerd. Heel erg goed.
Dirty Pretty Things.Hippe dramathriller met Audrey Tautou en anderen. Het gaat over leven in de illegaliteit in Londen. Leuk verhaal, verrassend verhaal ook, goed geacteerd, gewoon een goede film.
After the Sunset.Rommel. Slecht. Nog slechter dan Gone In 60 Seconds. Het verhaal heeft dezelfde strekking. Alleen speelt het zich dan af op een zonnig eiland. De humor is om te huilen en het is gewoon kut. Afrader.