Eergisteren en gisteren gezien:
American History XHad de Engelse dvd binnen gekregen, dus gelijk maar gekeken. En wat blijft dit een goede film! Het verhaal is goed en staat als een huis.Toch kun je er wel wat opmerkingen bij plaatsen. Het feit dat Derek uit de gevangenis komt en zo erg is veranderd dat ie al z`n principes (hoe aanstootgevend die ook zijn) overboord gooit. Ik bedoel: als al die dingen gebeuren die met hem gebeuren in deze film zul je ongetwijfeld anders tegen dingen aankijken, maar om t dan over een geheel andere boeg te gooien vond ik persoonlijk een klein beetje overdreven. Maar goed, dat doet natuurlijk niets af aan t feit dat deze film zo goed. Het acteerwerk van de hele cast en met name van Edward Norton is werkelijk subliem. De muziek is erg sterk, en het geheel is mooi en stijlvol gefilmd.
Een film die je zeker aan t denken zet en die t kijken meer dan waard is
IMDB Cijfer: 8,4/10
Mijn Cijfer: 8,5/10
Wo hu cang long (Crouching Tiger Hidden Dragon)Oscar voor beste buitenlandse film winnende film over t zwaard van t Groene Lot dat gestolen word van Li Mu Bai (Yun-Fat Chow).
Hele mooie film. De eerste keer dat ik deze film zag was ik halverwege in slaap gevallen (
![]()
) dus nu nog eens kans gegeven. En dat was niet voor niets
![]()
. De fotografie is zeer mooi, de effecten erg cool en het gebruik van kleuren erg stijlvol. Het verhaal is echt net een sprookje, zeer mooi. Het acteerwerk is sterk en het geheel wordt afgemaakt met een werkelijk sublieme soundtrack
Zeker een aanrader
![]()
IMDB Cijfer: 8,3/10
Mijn Cijfer: 7,8/10
Donnie DarkoIk heb wel vaker gehoord dat je deze film vaker als een keer moet bekijken om m te kunnen snappen. Dus ging m voor de 2e keer kijken. De film blijft geweldig. Een onbetwiste mindfuck die je heerlijk aan t denken zet. De hele film heeft een heerlijke donkere sfeer, lekker spannend. Jake Gyllenhaal steelt uiteraard de show. Zijn acteerprestatie is erg goed. Hij is erg goed als de gefreakte gast Donnie Darko. Je zou bijna met m te doen krijgen
![]()
. Bij de 2e keer kijken vielen me wel steeds andere (hele kleine) dingetjes op die je gedachte over t hoe-en-wat doen veranderen.
De soundtrack is lekker wazig, wat zeker bijdraagdt aan de sfeer.
Ga m zeker nog eens bekijken, en aan iedereen die dat nog niet heeft gedaan: ga dat zeker doen
![]()
IMDB Cijfer: 8,3/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
En in de bios gisteren:
SidewaysSideways vertelt ons t verhaal over de 2 boezemvrienden Miles (een Oscar verdienende Paul Giamatti) en Jack (Thomas Haden Church). Miles is een mislukt schrijver die sinds zijn scheiding in een depressie zit en sindsdien alleen maar kan praten over z`n grote liefde: wijnen. Jack is aangekomen in z`n laatste week van zijn vrijheid, want hij gaat trouwen. Samen gaan ze op pad om er een leuke laatste week van te maken, maar dan ontmoeten ze de 2 vriendinnen Maya (Virginia Madsen) en Stephanie (Sandra Oh) en loopt alles anders als dat ze gehoopt hadden...
Na alle uiterst positieve recensies moest ik deze film uiteraard ook zien om te kijken of alle kritiek terecht was. En daar kan ik maar 1 antwoord op geven:
JA!!!!. Wat een ge-wel-di-ge film is dit!
Als je erover nadenkt is t erg knap om te zien hoe dit verhaal is uitgewerkt. Een film over 2 vrienden die van wijn houden kan natuurlijk al snel saai worden. Maar dat is hier allerminst t geval. En dat is knap. De casting, waar al zoveel over is gezegd, is erg goed gedaan. De acteerprestaties zijn zeer, zeer goed te noemen. Vooral Paul Giamatti is werkelijk geweldig. Het is dan ook onbegrijpbaar dat ie geen Oscar nominatie heeft gekregen voor deze rol. Maar ook de rest van de cast is zeer goed. Het wat, denk ik, deze film zo goed maakt is het feit dat t gaat over 4 doodnormale mensen waar we ons allemaal wel een beetje in herkennen. En dat er dus eens geen superhelden ofzo in voorkomen, maar gewone mensen. De sfeer van de film erg relaxed en mooi. Onder ongeveer de gehele film zit een rustig piano-achtig deuntje dat de sfeer aansterkt. Het geheel is heel mooi gefilmd, vooral de scene tussen Miles en Maya op de veranda is werkelijk fenomenaal. Ook sfeervol en gevoelig belicht.
Kortom: werkelijk helemaal niets anders dan lof over deze film. Dit is de beste film van t jaar tot nu toe. (ok, t jaar is nog jong maar toch
![]()
) Zeker gaan zien. En wat die Oscars betreft: het zal niet zover komen, maar van mij mag deze best de Oscar voor Beste Film meenemen
IMDB Cijfer: 8,1/10
Mijn Cijfer: 9,0/10