quote:
nope, niet exact. De een heeft 200 km/u op de sneller en de ander 100 km/u. Maar omdat ze tov de weg een bepaalde snelheid hebben, gaat voor hun dat uur trager ten opzichte van de weg, waardoor de snelheid die ze meten niet de snelheid is die de weg meet. Die zal 199,999.... meten voor degene met 200 km/u en 99.9999... km/u voor de andere.quote:Stel nu eens voor dat je een politieagent bent en je staat sil langs de weg waarna je een auto flitst welke met exact 200km/u langs komt. Jij gaat er achteraan en op een gegeven moment rij jij exact 100km/u.
Vanuit de weg gezien (een 3e waarnemer) rijdt de een 200km/u en de ander 100km/u.
Jup!! De verschilsnelheid tussen de politieagent en snelle henk is nl. maar 100 km/u waardoor er minder relativistische invloeden zijn dan snelle henk met de weg, daar is het verschil nl. 200 km/u.quote:Nu zou de agent echter een andere snelheid moeten meten voor de snelle henk als een waarnemer langs de weg.
waar haal je die conclusie vandaan?quote:De weg zelf heeft niets met de auto's te maken en ligt gewoon stil en wordt dus niet langer of korter. De auto's zelf staan t.o.v zichzelf ook stil en worden dus ook niet langer of korter. Op zich heeft ieders beweging dus niks te maken met wat de ander doet.
quote:Wat is de snelheid die de agent meet voor de snelle auto? Hij rijdt zelf 100km/u. En ik wil het zo exact mogenlijk weten.
Maar als voor de agent en henk ook allebei de tijd trager gaat dan zouden ze toch allebei juist een iets hogere snelheid moeten meten? Een uur duurt immers iets langer t.o.v de persoon langs de weg zodat ze per seconde meer afstand afleggen. Op het moment dat de een 200km/u rijdt op zijn teller dan zou de waarnemer langs de weg een snelheid van 200,00001km/u moeten meten.quote:nope, niet exact. De een heeft 200 km/u op de sneller en de ander 100 km/u. Maar omdat ze tov de weg een bepaalde snelheid hebben, gaat voor hun dat uur trager ten opzichte van de weg, waardoor de snelheid die ze meten niet de snelheid is die de weg meet. Die zal 199,999.... meten voor degene met 200 km/u en 99.9999... km/u voor de andere.
Die weg wordt dus alleen korter waargenomen voor een waarnemer die er snel overheen rijdt. Je kan dus niet spreken van "de weg wordt korter" omdat voor een bermtoerist de weg niet korter is. De lengte van de weg is derhalve niet een vaststaand getal, maar is afhankelijk van de relatieve snelheid van de waarnemer. De weg is tegelijkertijd lang en iets minder lang. De ene waarneming is niet meer waar dan de andere.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 00:00 schreef rudeonline het volgende:
Wat kan die weg er nou aan doen dat iemand daar met 200km/u overheen rijdt?
Hoe komen ze erbij dat de weg korter wordt?
Als niets sneller als licht kan gaan, dan kan het licht ook niet bewegen t.o.v zichzelf. Dat zou immers betekenen dat het ene licht sneller beweegt als het andere. En dat kan niet.quote:Alhoewel dit strict genomen niet onjuist is is het niet handig om deze uitspraak zo te doen omdat het een oorsprong of nulpunt van beweging suggereert dat er niet is. Alles gaat altijd met c tov van het licht, zelfs het licht gaat met c tov het licht. Twee fotonen bewegen altijd tov elkaar met c.
Zodoende zegt de uitspraak "alle materie beweegt met c toc het licht" vreemd genoeg niets over de beweging van materie omdat de uitspraak bij elke denkbare beweging waar is.
Welles. Tov elke waarnemer (dus ook een foton als denkbeeldige waarnemer) beweegt elk ander foton met c, da's nu juist het uitgangspunt. Jij neemt een uitgangspunt (c=constant voor elke waarnemer), keert dat om en trekt vervolgens de conclusie dat het uitgangspunt niet klopt!quote:Op zaterdag 5 februari 2005 01:14 schreef rudeonline het volgende:
Als niets sneller als licht kan gaan, dan kan het licht ook niet bewegen t.o.v zichzelf.
Nee, het betekent dat 2 fotonen die voor één waarnemer tov elkaar stilstaan voor een andere waarnemer tov elkaar bewegen. En dat kan wel, want snelheid is relatief.quote:Dat zou immers betekenen dat het ene licht sneller beweegt als het andere. En dat kan niet.
Inderdaad, maar de uitspraak is betekenisloos en misleidend.quote:Verder is mijn stelling dat alle materie met c beweegt t.o.v het licht net zo waar als dat licht altijd met c beweegt.
Licht kan wel onderling bewegen (kijk om je heen! licht gaat alle kanten op) maar het overtreft zijn eigen snelheid niet omdat de snelheid relatief is.quote:Het vreemde is echter dat wij onderling wel kunnen bewegen en licht niet. Licht zou dan immers z'n eigen snelheid overbruggen.
Goh.quote:Mijn inziens kunnen wij wel sneller als het licht en gaat de tijd sneller naar mate je harder beweegt. Alle materie beweegt zodoende met een bepaalde snelheid. Niet de snelheid verandert maar de tijd. ( welcome to the matrix)
kun je zien dat de carnaval is begonnen?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 23:09 schreef DionysuZ het volgende:
[..]welles
[..]
nope, niet exact. De een heeft 200 km/u op de sneller en de ander 100 km/u.
Mja, het volgt uit je Maxwell vergelijkingen ( om het wat technischer te stellen: je kunt via ijkinvariantie je vectorpotentiaal zo kiezen dat ze voldoet aan de klassieke golfvergelijking. Aangezien je elektrische en magnetische veld functies zijn van deze vectorpotentiaal, voldoen deze er ook aan. Als snelheid komt daar dan c uit, en het blijkt dat die snelheid alleen van het medium afhangt)quote:Het is echter niet zozeer een wilde aanname geweest maar een logisch gevolg van het feit dat licht een electromagnetische golf is dat geen medium nodig heeft om zich door voort te planten. Sinds ik dit begrijp is het zelfs onlogisch dat licht NIET een constante snelheid heeft voor alle waarnemers.
Nou weet ik het niet, Rude, maar je bent nu echt dom aan het redeneren. Ik ga hier ook niet inhoudelijk op in, totdat je bovenstaande allemaal begrijpt.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 00:39 schreef rudeonline het volgende:
Dat je de weg korter ziet worden, daar kan ik me wel in vinden. Daar heb ik geen problemen mee. Waar het mij om gaat is dat z'n tijd iets langzamer gaat. Hij zou dus in 1 sec tijd meer meters af kunnen leggen alsdat de gene in stilstand waarneemt. Als hij na 1sec b.v 1 meter aflegt, dan zou de waarnemer in stilstand waarnemen dat hij iets meer als een meter aflegt.
Daar is toch niets mis mee? Je hebt het dan niet meer over een relatieve snelheid tussen 2 objecten, maar je bekijkt 2 objecten vanuit een derde punt; je bekijkt het vanuit een stilstaand frame. Echter, vanuit het ene foton bekeken gaat het andere met de lichtsnelheid, hoewel je klassiek zou verwachten dat deze c- -c=2*c zou gaan.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:05 schreef rudeonline het volgende:
Goed, we nemen 2 fotonen welke in tegengestelde richting bewegen.
Ze bewegen allebei 300.000km/sec vanaf jou waarnemingspunt gezien. Na 1 sec is hun tussenlichtende afstand dus 600.000km. rara, hoe kan dat?
Lees mijn post nou nog es door.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:34 schreef rudeonline het volgende:
Dan zou de tussenliggende afstand tussen 2 fotonen nooit meer als 300.000km kunnen zijn.
Lees mn post nog es door. Hoe vaak moet ik dit nog herhalen? Jij bekijkt de situatie vanuit 1 frame, en concludeert dat dan de situatie vanuit alle andere frames exact hetzelfde moet zijn.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:44 schreef rudeonline het volgende:
Denk eens goed na. Na 1sec liggen de fotonen 300.000km uit elkaar t.o.v elkaar. Want t.o.v elkaar kunnen ze niet sneller bewegen waardoor de afstand dus ook niet groter kan zijn. Na 2 sec is hun tussenlichende afstand 600.000km. Dat zou moeten betekenen dat ze eigenlijk allebei 150.000km/sec bewegen. Dat slaat toch geen hout?
Kijk, hier vermeld je al niet vanuit welke waarnemer dit standpunt geldt. Vreemd. Dan doe ik het wel voor je: dit geldt alleen als je het vanuit foton 1 of foton 2 bekijkt. Niet als je bijvoorbeeld als stilstaande waarnemer naar de 2 fotonen kijkt.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:
Misschien wordt het tijd voor de realiteitstheorie.
Als de lichtsnelheid constant is dan kan de tussenlichtende afstand tussen 2 fotonen nooit groter worden als 300.000km/sec.
"Nagenoeg" slaat nergens op, en weer zeg je niet vanuit welke waarnemer. In dit geval geldt dit voor alle waarnemers, behalve het desbetreffende foton zelf. Dus dit gaat weer niet op, en weer maak je dezelfde fout. En wat is in Godsnaam "denken in meerdere tijdsframes"?quote:Daarbij komt dat de tijd bij lichtsnelheid nagenoeg stil staat waardoor elke beweging die waargenomen wordt altijd hoger zal zijn als oneindig. Ik denk wel in meerdere tijdsframes, ik denk dat jullie dat niet doen.
Die heb ik je net gegeven. Als je het vanuit 1 van de 2 fotonen bekijkt, is de onderlinge snelheid de lichtsnelheid. Maar vanuit een derde waarnemer, die de 2 fotonen bekijkt, kan de onderlinge afstand best elke seconde 600.000 km toenemen. Want je hebt het dan niet meer over een relatieve snelheid.quote:Je kunt me geen simpel antwoord geven op de vraag of de tussenligende afstand tussen 2 fotonen na 1 sec ooit groter kan zijn als 300.000km. Zo niet, dan beweegt licht met 150.000km/sec en zouden wij deze snelheid ook voor het licht moeten meten.
De relatieve snelheid niet. Dat is nou wel aangetoond, lijkt mij.quote:De maximale snelheid die gehaald kan worden is altijd te verdubbelen wanneer 2 voorwerpen van elkaar af bewegen.
Ja. Klopt. En dat is ook niet in tegenspraak met de rel.theorie, omdat deze ervan uitgaat dat jij als waarnemer, bewegend of stilstaand, de snelheid van iemand anders meet. Als je meerdere waarnemers gaat betrekken, heb je het niet meer over relatieve snelheden.quote:Als in het oosten een foton naar het oosten vliegt en in het westen vliegt een foton naar het westen dan zal hun tussenafstand ongeacht van elkaar altijd met 600.000km toe nemen. En desnoods vertrekt 1 foton vanuit New York en de ander uit Tokio.
Maar dat zou dan weer betekenen dat, wanneer ik 2 fotonen naar oost en west zie bewegen dat ze 0,5c gaan, en dat klopt dus niet...quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:
Als de lichtsnelheid constant is dan kan de tussenlichtende afstand tussen 2 fotonen nooit groter worden als 300.000km/sec.
Niet waar. Dat wij de tijd van een foton stil zien staan betekent niet dat het in absolute zin stil staat. Het foton ziet haar eigen tijd gewoon lopen en onze tijd stil staan. Een uitgangspunt van de relativiteitstheorie is dat de ene waarnemer niet meer gelijk heeft dan de andere.quote:Daarbij komt dat de tijd bij lichtsnelheid nagenoeg stil staat (...)
Simpel gezegd: ja. Vanuit ons gezien is de afstand 600.00km. Vanuit één van de twee fotonen gezien is het 300.000km.quote:Je kunt me geen simpel antwoord geven op de vraag of de tussenligende afstand tussen 2 fotonen na 1 sec ooit groter kan zijn als 300.000km.
... behalve gezien vanuit één van beide fotonen...dan is de afstand 300.000km!quote:Als in het oosten een foton naar het oosen vliegt en in het westen vliegt een foton naar het westen dan zal hun tussenafstand ongeacht van elkaar altijd met 600.000km toe nemen.
O mijn God, 20 topics verder en jij ziet het verschil tussen een afstand, snelheid en versnelling nog niet.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:
tussenlichtende afstand tussen 2 fotonen nooit groter worden dan 300.000km/sec.
Tezamen met iedereen die hem ooit eens iets op een forum heeft gepoogd uit te leggen?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 20:38 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij ooit op school hebt gezeten, maar ze zouden iedere leraar die ooit voor jouw klas heeft gestaan meteen moeten afschieten.
Leuk gevonden.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:59 schreef rudeonline het volgende:
Je verwart het beeld (wat door licht weergegeven wordt) met het object. De zon zend een foton uit, dat foton landt enkele seconden later op een netvlies, via een complex systeem maakt het brein daar een plaatje van de zon van. Dit betekent niet dat de zon van een aantal seconden geleden op je netvlies knalt. Het betekent dat het beeld van de zon van een aantal seconden geleden door een foton naar je brein wordt gestuurd. Sterker nog, het feit dat we door dat licht beelden van enige tijd geleden waarnemen is een argument voor een beperkte snelheid van het licht. Als het beeld van de zon zou ontstaan op het moment dat het foton ontstond dan zou je namelijk altijd het beeld van de realiteit zoals deze nu is waarnemen.quote:Op zondag 6 februari 2005 00:26 schreef rudeonline het volgende:
Voor een foton bestaat er geen tijd. Hij komt immers aan op hetzelfde moment als dat hij vertrok.
We nemen immers licht waar uit een ver verleden, waardoor deze fotonen hetzelfde beeld vertonen als eeuwen geleden.
als het puur water is (H2O en niets anders) of precies dezelfde oplossing is, is het (6+40)/2 gewoon het gemiddelde (vrij logisch)quote:Op vrijdag 4 februari 2005 20:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat die liters water betreft denk ik dat je die 6 graden van die 40 af moet trekken en dan uitkomt op 2 liter water van 34 graden. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wat betreft die percentagesbetreft zou je wel op een gemmiddelt persentage van 6% uitkomen als je het over dezelfde hoeveelheid bevolking hebt.
Voor een foton bestaat natuurlijk wel tijd. Dit is de zoveelste correctie op je posts, Rude.....quote:Op zondag 6 februari 2005 00:26 schreef rudeonline het volgende:
Voor een foton bestaat er geen tijd. Hij komt ommers aan op hetzelfde moment als dat hij vertrok.
We nemen immers licht waar uit een ver verleden, waardoor deze fotonen hetzelfde beeld vertonen als eeuwen geleden.
Tja, ik blijf herhalen. Vanuit welk frame wil je het hebben? Vanuit ons frame is het foton niet ouder geworden. Maar vanuit het frame van het foton zelf is het foton natuurlijk wel gewoon 5 jaar ouder geworden.quote:Op zondag 6 februari 2005 10:29 schreef rudeonline het volgende:
Hoe oud is een foton dan nadat hij 5 lichtjaar gereist heeft?
Wij zijn dan 5 jaar ouder, en het foton?
Een snelheid kan prima eindig en relatief zijn. Je begrijpt het idee 'relatief' niet, het zegt alleen dat je altijd 2 waarnemers nodig hebt om een snelheid te definieren. Als jij met de lichtsnelheid zou reizen, dan zou iemand anders meten dat jouw tijd stil staat. Jijzelf niet.quote:Op zondag 6 februari 2005 10:51 schreef rudeonline het volgende:
Hoe komt men er dan bij dat de tijd bij lichtsnelheid stilstaat, terwijl wij t.o.v een foton met lichtsnelheid bewegen ( wat overigens volgens de huidige theorie helemaal niet kan) en daarbij ook nog eens tijd noteren. Snelheid is niet relatief, anders zouden wij immers ook met de lichtsnelheid kunnen bewegen ( bij lichtsnelheid sta je immers stil t.o.v jezelf en zou je niks moeten merken) Als snelheid relatief was dan was het ook niet eindig.
Ik vraag me af wat het IQ van Rude is. En dit bedoel ik zeker niet negatief, maar ik heb vaak het gevoel dat de psuedo-intellectuelen deze theorie schijnen te snappen.quote:Op zondag 6 februari 2005 10:56 schreef Haushofer het volgende:
Nou ja, mijn laatste poging om jou wat bij te brengen. Want je wilt het kennelijk niet begrijpen. Kritisch zijn is goed Rude, maar dan wel tegenover iets wat je begrijpt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |