abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24810862
Stel je voor, je wilt een doorbakken biefstuk bestllen in een 4 sterren resteaurant....
kan dan??
zonder dat je commentaar krijgt van het personeel????
ik denk van niet, want klant is koning toch???
Booonnie bonnie bonnie kom je buiten spelen!!! Bonnie kom je gauw op straat? Bonnie kheb nog kauwgom om te delen :{ Bonnie Ik heb een echte pop die praat, die herinnering raak je niet kwijt..... waar is ie gebleven die tijd? ;( :D ;)
pi_24810867
nee dat kan niet
pi_24810870
elke zichzelf respecterende kok heeft namelijk de pest aan mensen die een doorbakken biefstuk bestellen.
pi_24810873
jah ok, die hebben de pest aan dat soort mensen, maar ze krijgen gewoon betaald, en de klant is toch koning???
Booonnie bonnie bonnie kom je buiten spelen!!! Bonnie kom je gauw op straat? Bonnie kheb nog kauwgom om te delen :{ Bonnie Ik heb een echte pop die praat, die herinnering raak je niet kwijt..... waar is ie gebleven die tijd? ;( :D ;)
pi_24810876
de klant kan vanuit de keuken gezien dood vallen
pi_24810879
vanuit de keuken wel, heb je gelijk aan, maar denk je dat persooneel gaat klagen als je dat besteld..........
pi_24810882
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 05:48 schreef Sinaasappel het volgende:
vanuit de keuken wel, heb je gelijk aan, maar denk je dat persooneel gaat klagen als je dat besteld..........
Geen idee maaarre, waarom wil je het eigenlijk weten?
pi_24810884
klanten die een doorbakken biefstuk willen moet je dan ook altijd voorstellen de menukaart op te eten.
pi_24810893
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 05:50 schreef Thieske het volgende:

[..]

Geen idee maaarre, waarom wil je het eigenlijk weten?
omdat ik er een discussie over heb, een vriend van me, wil beweren dat hij gelijk heeft, en beweer van niet, als de klant maar betaald dan bakken ze het wel is mijn mening....
  zaterdag 29 januari 2005 @ 09:12:30 #10
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_24811099
In vrijwel elk geval zal het heus wel geserveerd worden, goed personeel laat verder niet blijken wat ze van de keus van een klant vinden.
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
pi_24811178
Ik denk dat je in een echt luxe restaurant geen biefstuk kan bestellen.
pi_24811299
Alleen als je er meteen ketchup bij besteld.

(CUL -> ONZ wellicht?)
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:12:43 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24811430
Waar haalt TS een 4 sterren restaurant vandaan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24811482
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:

Maar als er een biefstuk op het menu zou staan kan dit inderdaad. Het is echt niet zo dat vanuit de keuken gezien de klant kan doodvallen. Hoe jullie op dit idee komen is mijn onduidelijk.
pi_24811506
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
http://www.viamichelin.co(...)ntroller/Restaurants
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:25:37 #16
33309 El_Jefe
WHY??????????????
pi_24811526
4 sterrerestaurants bestaan dus ECHT NIET he, dus nee is niet mogelijk
WHY NOT?????????????????????????????????????
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:29:57 #17
45206 Pietverdriet
pi_24811559
quote:
Nope, daar haal je geen 4 sterren vandaan
pi_24811562
Afgezien daarvan, een stelling is toch heel iets anders?
pi_24811565
Ah, ze bedoelt van der valk natuurlijk.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:32:09 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24811579
Ik zou me als topkok in een sterrenrestaurant flink in mijn kuif gepikt voelen als een klant om een doorbakken biefstuk vraagt.
Je komt naar een sterrenrestaurant om je smaakpapillen te laten verwennen door de vakkunde en vakliefde van de kok. Wil je een schoenzool op je bord, kun je beter naar Van der Valk of de plaatselijke schoenlapper gaan.

Kan me dan ook heel goed voorstellen dat een topkok weigert deze biefstuk te maken, en dat ie die heiligschennis overlaat aan de toiletjuffrouw .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_24811583
BIj een goed restaurant vragen ze nieteens hoe je hem wilt. Een biefstuk is namelijk maar op 1 manier goed te eten en dat is medium...
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:33:55 #22
45206 Pietverdriet
pi_24811595
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 10:19 schreef harlingen het volgende:

[..]

Maar als er een biefstuk op het menu zou staan kan dit inderdaad. Het is echt niet zo dat vanuit de keuken gezien de klant kan doodvallen. Hoe jullie op dit idee komen is mijn onduidelijk.
Oh jawel, als een klant om een doorbakken biefstuk vraagt kan ie doodvallen.
Hij krijgt hem wel, bij een steaktent, maar vraag niet wat de keuken er mee uitvreet.

En voor de rest bestaan 4 sterren tenten niet, en in een 3 sterren tent word je waarschijnlijk geen biefstuk geserveerd.
TS heeft duidelijk ongelijk, maar niet op het punt waar ie denkt gelijk op te hebben.
pi_24811596
Je zal het ongetwijfeld gewoon krijgen, maar waarschijnlijk krijg je niet de meest verse biefstuk omdat je het toch niet meer proeft. Is de vriend van de topicstarter toevallig schoenmaker?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:35:19 #24
45206 Pietverdriet
pi_24811612
Dahei, goeie biefstuk is niet vers, die is van een koe die al weken dood is.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:35:40 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24811615
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 10:32 schreef PrintScrn.nl het volgende:
BIj een goed restaurant vragen ze nieteens hoe je hem wilt. Een biefstuk is namelijk maar op 1 manier goed te eten en dat is medium...
Da's niet helemaal waar. Ben toevallig afgelopen weekend in l'Est geweest, een Paul Bocuse restaurant in Lyon.
Daar werd me ook gevraagd hoe ik m'n biefstuk (of was het nu tournedos?) wilde... Medium rare uiteraard, dat dan weer wel .
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:36:57 #26
45206 Pietverdriet
pi_24811630
quote:
Laat jij nou nooit in goede restaurants komen...
  zaterdag 29 januari 2005 @ 10:38:58 #27
45206 Pietverdriet
pi_24811650
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 09:12 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
In vrijwel elk geval zal het heus wel geserveerd worden, goed personeel laat verder niet blijken wat ze van de keus van een klant vinden.
wel eens in frankrijk geweest?
pi_24811659
als ik een doorbakken biefstuk wil dan heeft meneer kok dat maar ff te regelen
doet ie dat niet dan dan krijgt ie hem gewoon weer terug
je betaald er voor en jij wilt een biefstuk zoals jij hem lekker vind
ps: doe de mijne maar lekker bloederig hoor
pies on joe toe
  zaterdag 29 januari 2005 @ 11:09:43 #29
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24811939
altijd mogelijk, der wordt alleen een herdenking gehouden in de keuken, en dit is geen geintje
pi_24812145
Weet je hoe goed een biefstuk het doet in de magnetron? Als ze hem doorbakkeb willen, krijgen ze hem heus wel, maarik heb er wel ongelovelijke schijt aan. Wat doe je eraan? Aks de gast hem zo wil... Laatst een hele tafel van 6 man met doorbakken kogelbiefstuk, eendenborst en zelfs de tonijn.... Ik wilde ze bijna hun geld teruggeven, begrijp niet hoe ze die zooi naar binnen krijgen...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_24812238
Wat is nou het verschil tussen een biefstuk en een "tournedos van ossenhaas" (hoofdgerecht bij een dinnershow in Hilversum verzorgd door een landelijke cateraar) Waar komt het biefstuk dan vandaan? Volgens mij noemen ze af en toe alle stukjes vlees van het rund biefstuk...
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_24812638
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 84% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 10:37:07 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 12:19:44 #33
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_24812690
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 10:35 schreef Copycat het volgende:

[..]

Da's niet helemaal waar. Ben toevallig afgelopen weekend in l'Est geweest, een Paul Bocuse restaurant in Lyon.
Daar werd me ook gevraagd hoe ik m'n biefstuk (of was het nu tournedos?) wilde... Medium rare uiteraard, dat dan weer wel .
medium rare in een Paul Bocuse restaurant zullen ze zeker verstaan hebben?
medium rare zeg je in een Amerikaans steak house
pi_24813204
een 3 sterren zaak heeft zelden een 'biefstuk' op de kaart staan, dus het zal weinig voorkomen denk ik.
teach them how to fish, not catch the damn things for them. -> www.google.nl
pi_24813301
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 12:14 schreef Mikkie het volgende:
In principe vind ik dat dat moet kunnen, je komt daar immers om te eten wat jíj lekker vind... dus je kiest iets dat jij lekker vind en de wens die je erbij hebt is niet heel vreemd, je hoort het vaker.

Van de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat de kok zegt van: ja dag, ik ga hier niet professioneel vlees staan verneuken, dat doe ik gewoon niet.
Je kan in een goed restaurant ook een frikadelspeciaal gaan bestellen en die zal de kok dan ook niet gaan maken

Ik gooide de biefstukken voor mensen die hem doorbakken willen altijd even 2 minuten in de pan en daarna in de magenetron, het maakt die figuren toch niet uit dat het niet te vreten is
pi_24813330
Bij het restaurant waar ik werk kan de gast in eerste instantie niet op medewerking rekenen. Als het op 1 avond vaak gebeurt kan de chef nog wel eens kwaad worden en roepen dat ze maar naar de friettent op de hoek moeten gaan. Zo hard dat ze het zelf kunnen horen, zeg maar...
  zaterdag 29 januari 2005 @ 13:06:05 #37
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24813365
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 12:19 schreef Little_Meanie het volgende:

medium rare in een Paul Bocuse restaurant zullen ze zeker verstaan hebben?
Verstonden ze prima, hoor .
pi_24813385
Wat is het gehele probleem met een doorgebakken biefstuk? jezus..al die nep koks hiero paranoia worden...alsof jullie kunnen beslissen voor een ander...hij vind het doorgebakken lekkerder punt klaar uit...kan jij het niet? dan gaan we lekker naar een ander..

wat een arrogantie zeg.
Aakab account overleden...Adnan account herrezen
pi_24813933
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:07 schreef Adnan het volgende:
Wat is het gehele probleem met een doorgebakken biefstuk? jezus..al die nep koks hiero paranoia worden...alsof jullie kunnen beslissen voor een ander...hij vind het doorgebakken lekkerder punt klaar uit...kan jij het niet? dan gaan we lekker naar een ander..

wat een arrogantie zeg.
pies on joe toe
pi_24814021
quote:

wat een arrogantie zeg.
Uiteindelijk ben je gewoon 'te gast', en kun je kiezen uit een stel verschillende gerechten. Als de kok dat gerecht gebaseerd heeft op een bepaalde bereidingswijze wil hij dat niet aanpassen. En nogmaals: je bent te gast.

Het probleem is, dat afwijkende bereidingswijzen niet veel goeds betekenen voor het gerecht. En daar wordt dan de kok op aangekeken.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 13:47:48 #41
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_24814095
quote:

wat een arrogantie zeg.
Laten we het al helemaal niet hebben over het gemiddelde iq van een kok.

en ze vinden zichzelf zo geweldig in de keuken he

Als een klant een doorbakken biefstuk wil dan maak je die maar fatsoenlijk klaar. Je bent niet voor niks kok geworden. Om te maken wat mensen lekker vinden en niet om te bepalen wat mensen lekker moeten vinden.
Zelf vreten ze bijna allemaal een bak gevuld met 1/2 patat en 1/2 mayo.......nee dat is pas klasse eten he!
  zaterdag 29 januari 2005 @ 13:48:50 #42
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24814117
Daarbij, een kok die 1, 2 of zelfs 3 Michelinsterren van de hemel kookt, heeft wmb wel recht op enige mate van arrogantie waar het zijn vak betreft.
En mensen die een biefstuk door en doorgebakken willen eten zie ik trouwens ook niet zo snel diep in de buidel tasten voor een diner in een sterrenrestaurant.
pi_24814137
Er zijn nog steeds mensen die vragen om mayonaise bij hun vlees hoor...
  zaterdag 29 januari 2005 @ 13:50:56 #44
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_24814158
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:48 schreef Copycat het volgende:
Daarbij, een kok die 1, 2 of zelfs 3 Michelinsterren van de hemel kookt, heeft wmb wel recht op enige mate van arrogantie waar het zijn vak betreft.
En mensen die een biefstuk door en doorgebakken willen eten zie ik trouwens ook niet zo snel diep in de buidel tasten voor een diner in een sterrenrestaurant.
Dus zoals jij het zegt komen de topkok en de mensen die een doorbakken biefstuk willen elkaar toch niet tegen.
Dan kan er toch geen probleem zijn?
  zaterdag 29 januari 2005 @ 13:53:04 #45
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24814200
Slotje dan maar?
pi_24814215
ik zou niet weten wat er mis is aan een doorbakken biefstuk. Bijna niemand heeft het graag zo, dus het is niet echt iets 'kneuterigs'/zieligs ofzo, zoals bijvoorbeeld mongolen in Spanje die paella bestellen in een restaurant en er even later pindasaus bij vragen.
}]_*_Marinus is mijn makker_*_[{
"Hetzelfde, ero. Een geil 2005."
  zaterdag 29 januari 2005 @ 13:58:58 #47
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_24814298
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:44 schreef Cosworth het volgende:

[..]

Uiteindelijk ben je gewoon 'te gast', en kun je kiezen uit een stel verschillende gerechten. Als de kok dat gerecht gebaseerd heeft op een bepaalde bereidingswijze wil hij dat niet aanpassen. En nogmaals: je bent te gast.

Het probleem is, dat afwijkende bereidingswijzen niet veel goeds betekenen voor het gerecht. En daar wordt dan de kok op aangekeken.
"te gast" is een leuke uitspraak maar je vergeet iets... je bent een betalende gast en doordat die er zijn heeft o.a. de kok een salaris. als eigenaar van een restaurant zou ik de kok aanspreken op zijn houding en gedrag en hem verplichten om het de gast naar wens te maken ongeacht zijn vreemde voorkeur. iedere baan heeft minder leuke kanten. als kok zijnde kan ik me goed voorstellen dat je het niets vindt om een doorbakken biefstuk te maken maar daar moet je je dan maar even overheen zetten. daarnaast vraag ik me af hoe vaak zoiets in de praktijk voorkomt.

de gast (klant) is koning en hij die betaalt bepaald!
Neerkomen wel!
pi_24815516
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:58 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

De kok heeft geen leveringsverplichting. Je kunt je gasten of klanten vragen om hun geld ergens anders te besteden. Vooral als je klanten zat hebt is het aan te raden om een selectie te maken van die klanten waarbij je jezelf het prettigste voelt.

Kijk, je hebt mensen die denken dat je voor maximale omzet of winst moet gaan, en dat je dat bereikt door iedereen zo snel mogelijk te voorzien van eten. Maar als je een rustig restaurant hebt, en d'r komt opeens een druk gezin binnen met een paar kleine kinderen en een grote hond dan heb je kans dat het binnenhalen van zo'n 'klant' je ook klanten kost. Iets soortgelijks heb je ook met al te erg toegeven aan klantwensen. Snap je?
  zaterdag 29 januari 2005 @ 15:31:21 #49
45206 Pietverdriet
pi_24815758
Toch grappig dat mensen die IMHO nog nooit een restaurant met 3 sterren van binnen hebben gezien hier kunnen vertellen hoe het vakkundige personeel, dat zulks een zaak mogelijk maakt, hun werk moeten doen.
pi_24816195
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:58 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

"te gast" is een leuke uitspraak maar je vergeet iets... je bent een betalende gast en doordat die er zijn heeft o.a. de kok een salaris. als eigenaar van een restaurant zou ik de kok aanspreken op zijn houding en gedrag en hem verplichten om het de gast naar wens te maken ongeacht zijn vreemde voorkeur. iedere baan heeft minder leuke kanten. als kok zijnde kan ik me goed voorstellen dat je het niets vindt om een doorbakken biefstuk te maken maar daar moet je je dan maar even overheen zetten. daarnaast vraag ik me af hoe vaak zoiets in de praktijk voorkomt.

Dus als jij naar een feest gaat waar huisregels gelden een dresscode hangt en je betaalt je entree, hoef je je ook niet te houden aan de huisregels en dresscode?

Da's bijna hetzelfde. De (ongeschreven) huisregels van sommige restaurants moet je respecteren. En in sjieke restaurants wordt je biefstuk niet doorbakken.
pi_24816488
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 15:57 schreef Cosworth het volgende:

[..]

Dus als jij naar een feest gaat waar huisregels gelden een dresscode hangt en je betaalt je entree, hoef je je ook niet te houden aan de huisregels en dresscode?

Da's bijna hetzelfde. De (ongeschreven) huisregels van sommige restaurants moet je respecteren. En in sjieke restaurants wordt je biefstuk niet doorbakken.
Ok dan wil ik dat dan ook horen dat het niet gaat...en niet dat hij in de magnetron beland en ach die viezerikken eten toch alles wel..
Aakab account overleden...Adnan account herrezen
  zaterdag 29 januari 2005 @ 16:18:39 #52
45206 Pietverdriet
pi_24816537
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 16:15 schreef Adnan het volgende:

[..]

Ok dan wil ik dat dan ook horen dat het niet gaat...en niet dat hij in de magnetron beland en ach die viezerikken eten toch alles wel..
Alsof jij het gevaar loopt in een 3 sterren tent je prak te nuttigen.
Sorry, maar dat is net zo iets als dat je klaagt dat je geen trekhaak geleverd kan krijgen van Austin Martin, of dat je moeilijk doet dat mensen geen lampenkap willen maken van een schilderij van van Gogh.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 16:22:55 #53
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24816610
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:

Sorry, maar dat is net zo iets als dat je klaagt dat je geen trekhaak geleverd kan krijgen van Austin Martin, of dat je moeilijk doet dat mensen geen lampenkap willen maken van een schilderij van van Gogh.

Mooie vergelijking!

Trouwens, heb jij wel eens in een driesterrenzaak gedineerd?
Ik kom niet verder dan 2 x 1 ster.
pi_24816612
of dat je van een installateur een rode radiator krijgt omdat ie dat een mooie kleur vind
pies on joe toe
  zaterdag 29 januari 2005 @ 16:28:22 #55
45206 Pietverdriet
pi_24816694
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 16:22 schreef Copycat het volgende:

[..]

Mooie vergelijking!

Trouwens, heb jij wel eens in een driesterrenzaak gedineerd?
Ik kom niet verder dan 2 x 1 ster.
Hier inmiddels een paar keer gegeten, vreselijk goed, en eigenlijk best betaalbaar (9 gangen 110 euro)
http://www.im-schiffchen.com/
  zaterdag 29 januari 2005 @ 16:29:27 #56
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_24816713
ik heb het genoegen gehad om 1 x in een 2 sterren restaurant te mogen eten. najah, om eerlijk te zijn viel het mij zwaar tegen -nee, had niets met het eten te maken maar veel meer met alles eromheen.
Neerkomen wel!
  zaterdag 29 januari 2005 @ 16:36:11 #57
45206 Pietverdriet
pi_24816817
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 16:29 schreef Freeflyer het volgende:
ik heb het genoegen gehad om 1 x in een 2 sterren restaurant te mogen eten. najah, om eerlijk te zijn viel het mij zwaar tegen -nee, had niets met het eten te maken maar veel meer met alles eromheen.
Zoals ik al zei, jouw opwinding over hoe een theoretische biefstuk wordt klaar gemaakt in een 3 sterren tent is dus net zoiets als dat jij je opwind over het ontbreken van een trekhaak aan een austin martin.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 16:39:04 #58
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24816858
quote:
Dat lijkt me aan de kaart te zien inderdaad een (relatief goedkoop) genoegen!

Freeflyer, wat was het dat je zo tegenstond aan de entourage en/of ambiance?
Als het allemaal heel stijfjes is en moet, voel ik me trouwens ook niet echt op m'n gemak in een restaurant.
Een beetje 'klasse hoort wel bij een sterrenrestaurant, maar dat hoeft niet een op een vertaald te worden met snobistische chique.
pi_24816880
quote:
austin martin
Aston Martin...
pi_24816927
-edit- Niet schelden, is nergens voor nodig.

[ Bericht 78% gewijzigd door Oblivion op 01-02-2005 12:49:22 ]
pi_24816959
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 16:42 schreef EternalSolstice het volgende:
ja pverdriet is een kutwijsneus ..... en het dan ook nog verkeerd schrijven..
Voor de rest heeft ie gewoon gelijk hoor. Als jij denkt dat het in een sjiek restaurant normaal is om een doorbakken biefstuk te vragen ben je gewoon een sloeber, of althans, je gedraagt je er naar.
pi_24817056
Wat is er niet sjiek aan een doorbakken biefstuk? alsof dat iets voor 'sloebers' is. Ik ken niemand die het op die manier lekker vindt, zie ook mijn eerste post in dit topic.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 17:38:24 #63
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24817885
Wie gaat er in een drie sterren restaurant nu een biefstuk bestellen?

Daar ga je naar toe om je smaakpapilen te laten verwennen!!!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24817930
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 16:49 schreef EternalSolstice het volgende:
Wat is er niet sjiek aan een doorbakken biefstuk? alsof dat iets voor 'sloebers' is. Ik ken niemand die het op die manier lekker vindt, zie ook mijn eerste post in dit topic.
Het is ongeveer hetzelfde als een Marquant-radio in je Ferrari stoppen. Je hebt het geld, maar totaal geen smaak.
pi_24818131
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 17:40 schreef Cosworth het volgende:

[..]

Het is ongeveer hetzelfde als een Marquant-radio in je Ferrari stoppen. Je hebt het geld, maar totaal geen smaak.
Eigenlijk vinnik dat mensen die een ferrari kopen sowieso geen smaak hebben, dus dan kan die marquant-radio d'r ook nog wel bij .

Echte patsers gaan daarom naar een vijf-sterrenrestaurant, want daar wordt tenminste wel een doorbakken biefstuk geserveerd.
pi_24818277
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 17:38 schreef Martijn_77 het volgende:
Wie gaat er in een drie sterren restaurant nu een biefstuk bestellen?

Daar ga je naar toe om je smaakpapilen te laten verwennen!!!
inderdaad...
  zaterdag 29 januari 2005 @ 22:05:06 #67
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24823212
Ik heb het genoegen mogen hebben om te mogen eten (na lang sparen ) bij La ferme de mon Père te mogen eten, op de reis terug van vakantie in spanje, tevens bij Louis XV in Monte Carlo mogen eten. Bij beiden heb ik genoten! Mocht iemand menuspecificatie willen, stuur ik em wel op msn. (Bij Louis XV krijg je een eigen menukaart, die je mee mag nemen. Met je naam/datum en alles erop. Wel in het frans, maar das voor menig culinair liefhebber geen probleem toch ? )

Verder werk ik zelf bij Da Vinci in Maasbracht (1 ster) en heb in Nederland verschillende restaurants al gehad. De Librije in de tijd dat ze nog 2 sterren hadden, Parkheuvel, de Bokkendoorns, Le Cirque (die waren toen net open, was er toen niet kapot van), Vermeer (Jalhaij), Beluga, Karpendonkse Hoeve, Lindehof, Boreas. Verder ook gewerkt bij Les Deux Charmes in Weert, die vorig jaar een Bib Gourmand toegekend kregen.

Wat trouwens vooral helpt is bij Da Vinci werken, want vanuit daar zijn we vaak met Margo bij die restaurants gaan eten op uitnodiging! (bv la ferme, gelukkig hoefden we maar de helft te betalen, want die tent is me toch idioot duur. Ze koken daar ook nog altijd volgens het écht klassieke frans, wat ook enorm veel gangen inhoud. Hebben 3 michelin sterren en als 1 van de 2 restaurants ter wereld een score van 20/20 bij Gault Millau. Het andere restaurant is overigens in handen van dezelfde chef als die van la ferme de mon père meen ik. Prijzen van 500 euro p/p per menu zijn geen uitzondering hier!).
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 29 januari 2005 @ 22:14:01 #68
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24823381
Trouwens om op je stelling in te gaan, jij krijgt geen doorbakken biefstuk in een driesterrenzaak. Simpelweg omdat ze vaak niet eens een in hun ogen "gewone" biefstuk in huis hebben!

Las ook ergens dat als een gast een doorbakken biefstuk wou hebben dat hij daar maar voor moest zorgen. Dat slaat ook nergens op, tenzij het op de kaart staat. Die kerel is geen tovenaar en als ie iets niet heeft dan heeft ie het ook niet. Als het er wel op staat dan moet ie het zelf weten en krijgt ie gewoon zn doorbakken biefstukje.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24823453
Die michelin sterren zijn toch zwaar overrated als je het mij vraagt. En juist in de hele dure restaurants geven ze je wat je lekker vind, want op dat vlees verdienen ze hun geld niet. Dat komt wel met de wijn, dus die willen echt wel dat je daar komt eten als je met wat mensen bent en eruit ziet alsof je even flink veel komt uitgeven.
pi_24823620
Het lijkt me niets, doorbakken biefstuk. Maar als je in een restaurant bent dat biefstuk op de kaart heeft staan, waarom zou je dat dan niet serveren? Goed, de kok zal het misschien niet leuk vinden, maar dan had hij maar geen kok moeten worden. Zodra er niks absurds wordt gevraagd heb je met de klant mee te gaan. Al kun je iemand er natuurlijk wel op wijzen dat een minder doorbakken biefstukje veel lekkerder is.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 22:33:32 #71
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24823817
Als men jou vraagt hoe je je vlees wilt:
-Bleu
-Saignant
-Au point
....of iets ertussen, dan neem ik aan dat het absoluut geen probleem is om "au point" te nemen of "très au point". Daar bestaat de keuze voor, om het de klant het zo comfortabel te maken.
Als de klant het lekker vindt, dan is het de plicht van de chef om een zo lekker mogelijke doorbakken biefstuk te maken.

Sommigen vinden het gewoon niets om de smaak van bloed te proeven.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_24849500
Een niet-al-te-dik gesneden entrecote, met een mooi vetje, mag best doorbakken zijn.
Net het rode eraf, is nog altijd hardstikke lekker.
Magere biefstukken verpest je veel sneller met een te lange gaartijd.

Ik ga naar een restaurant om te genieten van voedsel. Ik houd mn fatsoen, maar ik heb wel wensen.
Soms krijg je "blikken" als je om mayonnaise vraagt bij je frites. Belachelijk.
pi_24849616
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:50 schreef Cosworth het volgende:
Er zijn nog steeds mensen die vragen om mayonaise bij hun vlees hoor...
Ik weet niet hoe het met jou zit, maarreh... als ik een doorbakken biefstuk heb, heb ik echt wel mayo nodig om dat stuk vlees überhaupt door te kunnen slikken.

Geef mij de biefstuk maar rare.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
  maandag 31 januari 2005 @ 14:01:43 #74
45206 Pietverdriet
pi_24849966
Kan hoog en laag springen, maar bij friet hoort mayo (en dan ook geen frietsaus, maar mayo) In Belgie zou een 3 sterrenkok zich er allerminst voor schamen bij de maaltijd (zelfgesneden) frieten te serveren, met een (huisgemaakte) Mayonaise.
Sterker nog, heb in Italie bij een toptent in de buurt van Florence eens gegrillde duif gegeten, waar men frietes bij serveerde, en bij dezelfde tent ook een steak florentine, met frietes.
Die steak was overginds slechts lauwwarm van binnen, en volstrekt rauw, heerlijk, verrukkelijk, wordt van een bepaald soort rund gesneden en is een soort über Tbone
  maandag 31 januari 2005 @ 21:26:23 #75
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24853368
Compleet offtopic, maar duif, BAH. Heb het op verschillende manieren gegeten, geen 1 was te pruimen. Allemaal zo taai, en het zit tussen hele rare (niet lekkere) smaak en geen smaak in. Vind ik persoonlijk dan.. (net als ik met Champions heb, die lust ik dus écht niet, onder geen beding eet ik die dingen op. Is ook het enige wat ik niet lust.)
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  maandag 31 januari 2005 @ 21:42:27 #76
45206 Pietverdriet
pi_24853606
Heeft Euc het over postduiven of over wilde houtduiven?
pi_24853809
-edit- Niet schelden, verder is het niet relevant.

[ Bericht 91% gewijzigd door Oblivion op 01-02-2005 12:51:06 ]
pi_24854030
ik wil gare steak, warm iig van binnen. En mayo is mayo, de real thing! Net als boter, ja!
Ik ben gewoon een huisvrouw, geen culi* dinges. Boter is boter en mayo is geen frietsaus!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24854189
quote:
Op maandag 31 januari 2005 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan hoog en laag springen, maar bij friet hoort mayo (en dan ook geen frietsaus, maar mayo) In Belgie zou een 3 sterrenkok zich er allerminst voor schamen bij de maaltijd (zelfgesneden) frieten te serveren, met een (huisgemaakte) Mayonaise.
Ah, goed te weten dat ik de kok van mijn favoriete eettent niet mortaal beledigd heb door om mayonaise te vragen bij de friet. Al zal hij minder blij zijn geweest dat ik bij het overigens prima hoofdgerecht een sideorder friets bestelde

Ontopic: Tot nu toe heb ik al in heel wat restaurants gegeten, maar de enige keer dat mij ooit gevraagd is hoe ik mijn rundvlees wilde was bij Rancho's. Een Argentijnse vleesbraadhut. En daar doen ze het gemiddeld genomen niet bepaald naar de wens van de klant. Ik bedoel, medium is wat anders dan compleet rauw vanbinnen.
Alle andere restaurants waar me ooit koe-producten zijn geserveerd is het me nooit gevraagd. En terecht. Als men mij moet vragen hoe de biefstuk/entrecot/medallion/whatever gebakken moet worden hebben ze waarschijnlijk niet zoveel vertrouwen in de kok...
pi_24854321
Niet mee eens Timberwolf..... Ik wil m'n steak meer gaar dan over de pan gevlogen. Afgezien van schoen-zool-gaar, mag je best je mening zeggen en imho wordt daar ook rekening mee gehouden. Ja, ook in Franse restaurants.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24854415
Ik ga er natuurlijk vanuit dat de kok zijn vak verstaat, en een brug weet te slaan tussen de lekkerste smaak, en de door de gemiddelde eter geaccepteerde smaak. Kok weet ook dat een half rauwe steak misschien erg lekker is, maar ik 9 van de 10 gevallen terug komt.
  maandag 31 januari 2005 @ 22:30:02 #82
45206 Pietverdriet
pi_24854468
Wat ik veel erger vindt is dat als ik om een bloedering, blauw, engels, rauw, net ff de pan aangeraakte steak vraag hem toch medium krijg.
pi_24854522
Nee, ik ben gewend aan restaurants waar gevraagd wordt of je rood-rauw of rose-warme steak wilt........
En zelfs in een een frans-naast-de-snelweg-restaurant, is dat beter als hier in een grill restaurant
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 31 januari 2005 @ 22:37:20 #84
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24854606
quote:
Op maandag 31 januari 2005 21:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft Euc het over postduiven of over wilde houtduiven?
het werd uitgelegd als wilde duif, dus neem aan de wilde houtduif.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  maandag 31 januari 2005 @ 22:40:13 #85
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24854658
quote:
Op maandag 31 januari 2005 21:55 schreef EternalSolstice het volgende:
piet rot eens op met je 'mayo' (geen frietsaus!!!!!!!!!) en 'boter' (ik eet geen margarine bah!!!!!!!!!), vieze johannes van dam wannabe
een chef waar ik onder gewerkt heb was ook zo en wat heb ik toch veel geleerd van die man geen koksroom maar slagroom geen comprimie gewoon het beste en het lekkerste
en ik heb veel van deze man geleerd heeft me over me angst heen geholpen om niet mer duren produkten te werken
  † In Memoriam † dinsdag 1 februari 2005 @ 00:50:51 #86
43556 miss_dynastie
pi_24856530
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 05:40 schreef Sinaasappel het volgende:
Ja hoor. De ex van mijn schoonzusje werkte in een sterrenzaak (de Hoefslag) en daar kreeg je je eten geserveerd zoals je het wilde, zonder dat er in werd getuft of zo. Mijn vader heeft overigens ook zijn biefstukje well done gegeten in de beste tenten, geen enkel probleem. De klant is koning, inderdaad.

[ Bericht 6% gewijzigd door miss_dynastie op 01-02-2005 00:57:32 ]
pi_24856698
quote:
Op maandag 31 januari 2005 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ik veel erger vindt is dat als ik om een bloedering, blauw, engels, rauw, net ff de pan aangeraakte steak vraag hem toch medium krijg.
Als ik de keuze krijg, en men levert mij mijn keuze niet gaat het terug. Zo simpel. In zo'n geval heb ik ook niets met de gevoelens van de kok te maken. Als ik bij mijn steak roep 'make it moo' en ik krijg um roze, lichtrood of bruin gaat ie gewoon terug naar de keuken, Kies ik overigens zelden voor, de restaurants die me tot nu toe de keuze boden in hoe mijn vlees bereid werd leverder niet super goed vlees. En dan is ie echt niet lekker als ie rare/underdone is. Sterker nog, bij inferieur vlees is well-done vaak lekkerder als medium. Dan proef je het vlees niet zo

Maargoed, ik ben ook een beetje een zeikerd met eten Ik laat ook redelijk wat geld achter bij restaurants, daar ik graag buiten de deur eet
  dinsdag 1 februari 2005 @ 01:01:31 #88
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_24856707
in een 4 sterren restaurant wordt jou echt niet gevraagd hoe je je biefstuk wil. in een 1 ster restaurant ook niet trouwens. op dat niveau bestel je een gerecht, en niet een ingredient. en geloof maar dat die kok beter weet dan jij hoe dat gerecht dient te smaken., en hoe de individuele ingredienten klaargemaakt dienen te worden.

persoonlijk wordt ik er altijd een beetje kriegel van als een ober me dat vraagt. het is toch godverdomme hun gerecht?.. maak het maar zoals jullie vinden dat het het beste smaakt.

als ik een nieuwe mercedes koop krijg ik toch ook geen telefoontje van de fabriek met de vraag welk merk remmen ik erin wil?
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_24857736
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 01:01 schreef punchdrunk het volgende:
*knop*
als ik een nieuwe mercedes koop krijg ik toch ook geen telefoontje van de fabriek met de vraag welk merk remmen ik erin wil?
nee, maar als jij zegt dat je Yokohama banden wil, met Brembo's en enkei velgen, kunnen ze dat wel voor je regelen (of ze sturen je naar AMG)

ach ja, ik hou best van lekker eten, en als er al biefstuk besteld kan worden, dan krijgt de klant hem zoals hij hebben wil neem ik aan.

Hoewel al vaker gezegd in dit topic, in een x sterren restaurant bestel je een heel menu en beleef je het gewoon allemaal ^^

nergens zorgen over maken (oke behavel de rekening mischien ) en alleen maar genieten.

PS.

ECHTE ROOMBOTER RULES!!! EN FRIETSAUS IS NIET TE VRETE!!!!!
pi_24858242
quote:
Op maandag 31 januari 2005 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Kun je je voorstellen wat je gekregen zou hebben als je medium besteld had.
pi_24858270
mag ik ook gewoon eten wat ik wil of heb ik dan een probleem met de eet maffia hier

wat een vpro mentaliteit hier zeg
vergeet je pink niet omhoog te doen he
  dinsdag 1 februari 2005 @ 11:14:02 #92
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24859650
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 09:37 schreef pikwik het volgende:
mag ik ook gewoon eten wat ik wil of heb ik dan een probleem met de eet maffia hier

In 95 % van de restaurants waar je biefstuk kunt bestellen (mag je hopen) da\t ze vragen hoe je je biefstuk wilt. Als je hem dan doorbakken wil zul je hem ook wel krijgen. In de sterrenzaken zullen ze meestal niet eens biefstuk serveren. Omdat er daar van je verwacht wordt je te laten verrassen door de gerechten en bereiding. Dat 99,9 % van de culinaire liefhebbers een doorbakken biefstuk verfoeilijkt is iets anders. Iedereen mag gewoon eten wat ie wil, zelfs een doorbakken biefstuk..... (alleen laat je dan nooit meer hier zien ) Want over smaak valt wel degelijk te twisten.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  dinsdag 1 februari 2005 @ 11:36:33 #93
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_24860067
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 09:37 schreef pikwik het volgende:

heeft niks met mentaliteit te maken. ik zie het gewoon zo.

-als je naar een "gewoon" restaurant gaat,is het alsof je een poster koopt voor aan de muur. je kiest een kleur, vraagt of hij mischien een maatje groter kan, of ze hem ook in het blauw hebben, etc. als je dus bij een eetcafe een biefstukje besteld, geef je aan hoe je hem wil hebben,

- in een sterrentent is de kok een kunstenaar. die man/vrouw kan gerechten maken, die helemaal verfijnd en "af" zijn, dan ga je je als consument toch niet bemoeien met hoe die kok zijn werk moet doen?.. je vraagt toch ook niet aan de kunsthandel, als je een van gogh van 10 miljoen koopt: " heeft u hem ook in het blauw?"

daarbij bestel je een menu in zo'n tent. en geloof maar dat geen enkele sterrenkeuken je gaat vragen hoe jij je biefstukje wil.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_24860161
in een sterrenrestaurant heb je een vast kaart en moetje idd niet zeuren

in elke ander restaurant waar ze biefstuk oid serveren (wat 99 van de 100 restaurants in NL zijn) hebben ze gewoon te serveren waar de klant (beleefd) om vraagt

klaar
pi_24860509
Stel, je bent vrouw, zwanger... dan mag je geen "rood" of "medium"gebakken rundvlees eten.
Stel, je bent vrouw, zwanger en hebt onwijs zin in een stukje biefstuk (of hoe ze het ook mogen noemen). Mag je dan niet je biefstuk doorbakken vragen?

Wat is er dan belangrijker?? de kok te vriend houden of risico's lopen tijdens de zwangerschap? Ook al ben je gast (en geen klant zoals veel gezegd ) moet je je biefstuk doorbakken kunnen bestellen. Je betaald tenslotte het salaris van de kok :-)

btw:
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 11:37 schreef tim2308 het volgende:
Wat is nou het verschil tussen een biefstuk en een "tournedos van ossenhaas" (hoofdgerecht bij een dinnershow in Hilversum verzorgd door een landelijke cateraar) Waar komt het biefstuk dan vandaan? Volgens mij noemen ze af en toe alle stukjes vlees van het rund biefstuk...
Ze mogen die tournedos daarzo weer terug draaien naar de oude en vertrouwde met bospaddestoelen gevulde parelhoenfilet !
  dinsdag 1 februari 2005 @ 12:04:03 #96
45206 Pietverdriet
pi_24860579
quote:
[b]Op dinsdag 1 februari 2005 12:00
Ze mogen die tournedos daarzo weer terug draaien naar de oude en vertrouwde met bospaddestoelen gevulde parelhoenfilet !
Over dingen eten tijdens je zwangerschap gesproken...
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:29:28 #97
98634 Lempicka
Back to Life
pi_24864275
Heb jaren in klasse zaken gewerkt. het verschilt nogal, sommige chef's weigeren een steak te doorbakken (en terecht) anderen maken hem met een lang gezicht toch klaar (het liefst even in de magnetron). Maar commentaar krijg je zowieso.
"Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
pi_24864320
als je een beetje chef bent maak je een biefstuk ook nog lekker klaas als -ie doorbakken is. daarnaast zijn er diverse gradaties in doorbakken natuurlijk.

zomaar iets afkeueren omdat het not done is, of omdat het je eigen smaak niet is, is waanzin natuurlijk
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:39:16 #99
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24864428
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:32 schreef pikwik het volgende:
als je een beetje chef bent maak je een biefstuk ook nog lekker klaas als -ie doorbakken is. daarnaast zijn er diverse gradaties in doorbakken natuurlijk.

zomaar iets afkeueren omdat het not done is, of omdat het je eigen smaak niet is, is waanzin natuurlijk
Een kok wijst zoiets af omdat hij het niet met die intensie op de kaart zet. een kok wil graag voldoening in zn werk en dat bereikt hij niet met een doorbakken biefstuk.

Een doorbakken biefstuk is trouwens zo goed als niet lekker klaar te maken. En echt heel veel verschillende gradaties van doorbakken heb je niet (doorbakken en verkoold misschien).

Als ik in een restaurant zit en zeg gooi het allemaal maar even in de foodprcesor want dat vindt ik lekker, denk je dan dat ik dat dan zo krijg?? > nee natuurlijk niet.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:42:30 #100
111463 pikwik
slappe bak
pi_24864486
[quote]Op dinsdag 1 februari 2005 15:39 schreef Chielus het volgende:

[..]

Een kok wijst zoiets af omdat hij het niet met die intensie op de kaart zet.
[/quote

als er op de kaart 'biefstuk' staat en men vraagt aan mij bij het bestellen hoé ik die wil hebben, ben ik daar toch vrij in als KLANT? moeilijk gedoe allemaal zeg.

ik heb ook wel eens dagen dat ik niet het nirvana van werkgenot bereik ( :[ ), hou nou toch op zeg!!!
pi_24864560
Zou deze stelling vaak voorkomen, bij ster-restaurants?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:48:14 #102
111463 pikwik
slappe bak
pi_24864585
en nu gaat hele fok doen alsof ze dagelijks bij ster restaurants eten, let op

food-puristen., zucht
pi_24864636
jij kunt rustig een doorbakken biefstuk bestellen als jij dat lekker vindt.
Het is wat zonde van het vlees en het personeel zal je voor gek verslijten, maar los daarvan kun jij zonder problemen je schoenzool krijgen.
En het blijft een ingewikkeld spel van voortdurend aanstoten en aftrekken
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:52:05 #104
111463 pikwik
slappe bak
pi_24864663
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:50 schreef N-joy het volgende:
jij kunt rustig een doorbakken biefstuk bestellen als jij dat lekker vindt.
nou, kennelijk niet!
quote:
Het is wat zonde van het vlees
hoho, laat MIJ dat bepalen ja?!
pi_24864703
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 22:14 schreef Euc- het volgende:
Trouwens om op je stelling in te gaan, jij krijgt geen doorbakken biefstuk in een driesterrenzaak. Simpelweg omdat ze vaak niet eens een in hun ogen "gewone" biefstuk in huis hebben!

Las ook ergens dat als een gast een doorbakken biefstuk wou hebben dat hij daar maar voor moest zorgen. Dat slaat ook nergens op, tenzij het op de kaart staat. Die kerel is geen tovenaar en als ie iets niet heeft dan heeft ie het ook niet. Als het er wel op staat dan moet ie het zelf weten en krijgt ie gewoon zn doorbakken biefstukje.
Hertenbiefstuk?
Runderlende?

Ik meen me te herinneren dat zelfs Da Vinci zich aan het bereiden van ordinaire biefstukjes schuldig heeft gemaakt.
pi_24864751
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:52 schreef pikwik het volgende:

[..]

nou, kennelijk niet!
dat is dan een hoogst gastonvriednelijk restaurant. En dat krijgt een ster?
quote:
[..]

hoho, laat MIJ dat bepalen ja?!
Nou, het vlees verliest bepaalde sappen en luchtigheid maar goed, als dat jouw persoonlijke voorkeur heeft, soit.
Feit is dat goed, mals vlees, meestal saignant gebakken, het best tot zijn recht komt.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:59:45 #107
111463 pikwik
slappe bak
pi_24864818
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:56 schreef N-joy het volgende:

Feit
mening.
pi_24864862
Feit!

Ne nene ne nèè
pi_24864907

We gaan toch geen ruzie maken?

Nogmaals? Hoe vaak wordt dat gevraagd? Het flink doorbakken van biefstuk?
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:06:55 #110
45206 Pietverdriet
pi_24864932
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:48 schreef pikwik het volgende:
en nu gaat hele fok doen alsof ze dagelijks bij ster restaurants eten, let op

food-puristen., zucht
Ik heb de laatste 20 jaar aanzienlijk meer ster gegeten dan chinees-indisch
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:07:07 #111
111463 pikwik
slappe bak
pi_24864936
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 16:03 schreef N-joy het volgende:
Feit!

Ne nene ne nèè
serieus, hoe kun je nu iets subjectiefs als smaak en 'lekker vinden' als voldwongen feit presenteren?
pi_24865309
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 16:07 schreef pikwik het volgende:

[..]

serieus, hoe kun je nu iets subjectiefs als smaak en 'lekker vinden' als voldwongen feit presenteren?
ik heb het over "tot zijn recht komen" en "malsheid".
Mals vlees is mals en daar is simpelweg geen discussie over mogelijk. Wèl over de vraag of jij dat al dan niet lekker vindt. Nogmaals: soit.
Mals vlees blijft mals wanneer het op die manier bereid wordt, en dat is een feit.

Overigens, het klopt dat in sterrenrestaurants niet wordt gevraagd naar iemands voorkeur voor die bereidingswijze. Jouw vlees wordt standaard zo mals mogelijk bereid, als jij het anders wil moet je dat vantevoren zelf zeggen.
pi_24865618
Ik heb de discussie niet gelezen, maar op basis van het leuke icoon van n-joy ben ik het met haar eens.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:55:38 #114
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24865749
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 16:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb de laatste 20 jaar aanzienlijk meer ster gegeten dan chinees-indisch
Ja jij wel,..... (zaten daar ook sterren-Chinees/Indische Restaurants bij )
  dinsdag 1 februari 2005 @ 17:01:34 #115
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24865844
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 16:27 schreef N-joy het volgende:

[..]

ik heb het over "tot zijn recht komen" en "malsheid".
Mals vlees is mals en daar is simpelweg geen discussie over mogelijk. Wèl over de vraag of jij dat al dan niet lekker vindt. Nogmaals: soit.
Mals vlees blijft mals wanneer het op die manier bereid wordt, en dat is een feit.

Overigens, het klopt dat in sterrenrestaurants niet wordt gevraagd naar iemands voorkeur voor die bereidingswijze. Jouw vlees wordt standaard zo mals mogelijk bereid, als jij het anders wil moet je dat vantevoren zelf zeggen.
Malsheid ligt in eerste instantie aan het vlees en niet aan de bereiding.
pi_24865955
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 17:01 schreef Chielus het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook?
Maar om mals vlees mals te houden, moet het op de goede manier bereid worden.
pi_24866003
quote:
Ja jij wel,..... (zaten daar ook sterren-Chinees/Indische Restaurants bij
er is/was een chinees/japans restaurant met een ster. in noord-holland geloof ik.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 17:16:45 #118
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24866091
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 17:01 schreef Chielus het volgende:

Nou... bak jij maar eens een malse biefstuk door en door. Dan is de originele malsheid toch echt heel ver te zoeken.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 17:18:35 #119
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24866122
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 17:08 schreef N-joy het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch ook?
Maar om mals vlees mals te houden, moet het op de goede manier bereid worden.
Sorry, verkeerd gelezen.geintrepeteerd. Je hebt idd helemaal gelijk.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 17:25:11 #120
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24866237
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 17:16 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nou... bak jij maar eens een malse biefstuk door en door. Dan is de originele malsheid toch echt heel ver te zoeken.
Ik zeg ook in eerste instantie....... ik snap ook wel dat als een biefstuk doorbakken is er weinig malsheid over is....
  dinsdag 1 februari 2005 @ 22:16:51 #121
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24871813
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 17:11 schreef postman het volgende:

[..]

er is/was een chinees/japans restaurant met een ster. in noord-holland geloof ik.
Yamazato restaurant, in amsterdam

Dit restaurant zit trouwens in het Okura hotel, die als enig hotel in Europa 2 verschillende keukens met een michelinster onder 1 dak heeft. (Yamazato is trouwens wel belachelijk duur, 3 gangen 70 euro. En volgens velen deze prijs absoluut niet waard.)
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 1 februari 2005 @ 22:22:18 #122
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24871928
Ik kan me trouwens niet herrineren ooit biefstukjes klaar te hebben gemaakt bij Da Vinci. (Werk er dan ook pas een half jaartje).
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24872660
Doe mij er dan maar een. Goed doorbakken wel. Opsturen per post mag, ik mik um wel in de magnetron
pi_24874403
Ik kreeg van het weekend een doorbakken biefstuk terwijl ik een seignant had besteld...... dat vond ik veel erger
pi_24874754
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 00:04 schreef bloodymary het volgende:
Ik kreeg van het weekend een doorbakken biefstuk terwijl ik een seignant had besteld...... dat vond ik veel erger
Zeg me alsjeblieft dat je het apparaat direct terug gestuurd hebt? Ik heb er zelf echt een hekel aan en wil de kok echt niet beledigen, maar als hij echt doorbakken is, kan hij prima zijn fout erkennen en ermee leven. Iedereen maakt foutjes, ik accepteer ze ook altijd...
  woensdag 2 februari 2005 @ 09:37:34 #126
112879 MarkDeMagiër
Magic is only a Mark away
pi_24878432
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 05:40 schreef Sinaasappel het volgende:
Stel je voor, je wilt een doorbakken biefstuk bestllen in een 4 sterren resteaurant....
kan dan??
Je moet je gaan schamen dat je al aan doorbakken biefstukken denkt... onverlaat...
Moppies rule the world...
  woensdag 2 februari 2005 @ 10:09:41 #127
83828 RelaxedM
Beetje jammer!
pi_24878812
Engelse gasten eten hun biefstuk niet anders....welldone
pi_24879321
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 09:37 schreef MarkDeMagiër het volgende:

[..]

Je moet je gaan schamen dat je al aan doorbakken biefstukken denkt... onverlaat...
houden jullie je muil nou eens een keer, volgens jullie ben je al een untermensch als je niet met die hippe kut meute meeloopt die oh-zo politiek correct zit te eten lazer een eind op zeg!!! laat mensen hun eigen keuze nou eens in z'n waarde!!!
pi_24879789
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 10:47 schreef pikwik het volgende:

houden jullie je muil nou eens een keer, volgens jullie ben je al een untermensch als je niet met die hippe kut meute meeloopt die oh-zo politiek correct zit te eten lazer een eind op zeg!!! laat mensen hun eigen keuze nou eens in z'n waarde!!!
Dat laten we, nadat we duidelijk gemaakt hebben dat ze gewoon geen smaak hebben.

Dikke mensen met een legging en een lila truitje hebben toch ook geen smaak?
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:16:21 #130
45206 Pietverdriet
pi_24879827
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:13 schreef Cheese het volgende:

[..]

Dat laten we, nadat we duidelijk gemaakt hebben dat ze gewoon geen smaak hebben.

Dikke mensen met een legging en een lila truitje hebben toch ook geen smaak?
of een tube top
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:19:49 #131
45206 Pietverdriet
pi_24879877
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 10:47 schreef pikwik het volgende:

[..]

Is dit nu Biefstuk socialisme?
pi_24879971
grachtengordel mentaliteit ten top hier - snobs!
nou, ga lekker met elkaar politiek correct zitten eten van gouden schaaltjes, de ballen!!
pi_24879985
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is dit nu Biefstuk socialisme?
Nee, dat zou het zijn als iedereen exact dezelfde, net niet correct gekookte, biefstuk zou krijgen.

Maar goed, wat zou er lekkerder zijn aan een doorbakken biefstuk? Ik heb redenen gelezen om goed gemaakte biefstukken lekker te vinden maar ik kan niets vinden waarom iemand een doorbakken exemplaar zou willen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Karboenkeltje op 02-02-2005 11:45:14 (schrijfincompetentie.) ]
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:34:27 #134
45206 Pietverdriet
pi_24880152
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:24 schreef pikwik het volgende:
grachtengordel mentaliteit ten top hier - snobs!
nou, ga lekker met elkaar politiek correct zitten eten van gouden schaaltjes, de ballen!!
Neeee, hoe kom je daar nou bij, restaurants met 3 sterren elitair, hoe kom je er op
LOL
* Pietverdriet zingt de bieflap internationale voor Pikwik
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:37:54 #135
45206 Pietverdriet
pi_24880216
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:25 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Nee, dat zou het zijn als iedereen exact dezelfde, net niet correct gekookte, biefstuk zou krijgen.

Maar goed, wat zou er lekkerder zijn aan een dorbakken biefstuk? Ik heb redenen gelezen op goed gemaakte biefstukken lekker te vinden maar ik kan niets vinden waarom iemand een doorbakken exemplaar zou willen.
idd, de redene die mensen geven voor een doorbakken biefstuk hebben niets met smaak te doen, maar uit angsten voor bloed (alsof er nog bloed in een biefstuk zit, dan is het echt slecht), besmetting voor hun nageslacht (statistisch gezien zijn er dan eerder andere dingen waar je je zorgen om moet maken)
pi_24880312
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

idd, de redene die mensen geven voor een doorbakken biefstuk hebben niets met smaak te doen
knul je weet niet waar je over lult
dring mij jou smaak niet op!!! het heeft ALLES met smaak te doen!! waarom wil dat nou niet in die botte koppen doordringen, dat er mensen zijn die houden van zoet en van zout, van bitter en van scherp en ja, godsgruwel, van rauw en van gaar. is dat nou zo moeilijk te accepteren?????
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:47:44 #137
45206 Pietverdriet
pi_24880432
Zou het de snor zijn waardoor mensen zulke trekjes krijgen?
pi_24880471
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Zou het de snor zijn waardoor mensen zulke trekjes krijgen?
wat voor trekjes? openstaan voor iedereen zijn mening en niet als een chefkok wannabe voor anderen gaan beslissen wat lekker is of moet zijn?? ik ben blij dat ik niet zo kortzichtig ben, nee, als je dat bedoelt

als mensen een doorbakken biefstuk willen, kunnen ze 'm krijgen!
als mensen appelmoes willen, prima toch?

stel je toch allemaal niet zo aan over een hap eten zeg
pi_24880489
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:42 schreef pikwik het volgende:

knul je weet niet waar je over lult
dring mij jou smaak niet op!!! het heeft ALLES met smaak te doen!! waarom wil dat nou niet in die botte koppen doordringen, dat er mensen zijn die houden van zoet en van zout, van bitter en van scherp en ja, godsgruwel, van rauw en van gaar. is dat nou zo moeilijk te accepteren?????
Dat klopt, maar sommige dingen worden gewoon gezien als "geen smaak", en daar valt dit bij heleboel mensen ook onder.
Wie wil er nu geen mals vlees, maar een taaie, grijze, al een beetje naar lever smakende schoenzool. Dan heb je gewoon geen smaak .

Bedenk zelf maar eens iets waarvan jij vindt dat iemand daar absoluut geen smaak in heeft. Nou. Klaar.
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:51:54 #140
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24880526
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:49 schreef pikwik het volgende:
En hieruit blijkt eens en te meer dat sterrenrestaurants niet aan jou besteed zijn .
pi_24880549
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:50 schreef Cheese het volgende:

[..]

Dat klopt, maar sommige dingen worden gewoon gezien als "geen smaak",
nou, dan ben ik degene die zich daar geen fuck van aantrekt en gewoon eet wat -ie wil, of de foodsnobs dat nou leuk vinden of niet

als je je zo gedraagt is het net zoiets als altijd in de laatste mode willen lopen omdat de buurvrouw dat ook doet, gewoon meeloopgedrag dus - ik zal mensen nooit beoordelen op hun smaak!! dat moet ieder voor zich weten!!
pi_24880659
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:51 schreef Copycat het volgende:

[..]

En hieruit blijkt eens en te meer dat sterrenrestaurants niet aan jou besteed zijn .
erg he
ik snap dat ik het leven niet waard ben maar zo is het nu eenmaal
als ik er maar van slaap vannacht!!!
  woensdag 2 februari 2005 @ 11:59:29 #143
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24880708
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:57 schreef pikwik het volgende:

erg he
Nee hoor: ieder zijn meug .
Ik hoef ook niet elke week een exquise diner voorgeschoteld te krijgen. Maar hecht wel waarde aan een kok die een stukje vlees op juiste waarde weet te schatten en met zorg en liefde bereidt.
En een doorbakken biefstuk ontbeert zorg en liefde.
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:00:25 #144
45206 Pietverdriet
pi_24880726
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:49 schreef pikwik het volgende:

[..]

wat voor trekjes? openstaan voor iedereen zijn mening en niet als een chefkok wannabe voor anderen gaan beslissen wat lekker is of moet zijn?? ik ben blij dat ik niet zo kortzichtig ben, nee, als je dat bedoelt

als mensen een doorbakken biefstuk willen, kunnen ze 'm krijgen!
als mensen appelmoes willen, prima toch?

En als mensen doorbakken bieflap, patat en appelmoes willen dan moet een 3 sterren tent dat maar voor ze maken?
LOL
Over de dictatuur van het proletariaat gesproken.
pi_24880743
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:59 schreef Copycat het volgende:

En een doorbakken biefstuk ontbeert zorg en liefde.
dan heb je een waardeloze kok (en je presenteert wederom een mening als feit! - cul afwijking ofzo)
NOGMAALS!!! als de KLANT dit lekker vind, kan de kok het dus ook prima bereiden want de KLANT zal het lekker vinden!!!

en nee, dit gaat niet in een 6000 sterrentoko want daar heb je een vaste kaart
pi_24880782
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En als mensen doorbakken bieflap, patat en appelmoes willen dan moet een 3 sterren tent dat maar voor ze maken?
nee

maar jehoeft er ook niet zo neerbuigend over te doen
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:05:47 #147
45206 Pietverdriet
pi_24880819
Als je moet richten naar wat mensen willen en compromissen voor iedere besnorde schreeuwer, heb je alleen nog maar RTL4 en van der Valk.
Het is juist het stronteigenwijs strijden voor de elitaire en snobistische smaak, de mening van koks die doen willen wat zij belangrijk vinden die het culinaire landschap naar een hoger plan trekken.
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:07:49 #148
45206 Pietverdriet
pi_24880856
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:03 schreef pikwik het volgende:

[..]

nee

maar jehoeft er ook niet zo neerbuigend over te doen
Ach gus, hij strijd voor de onderdrukte massa...
pi_24880859
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 11:52 schreef pikwik het volgende:

[..]

nou, dan ben ik degene die zich daar geen fuck van aantrekt en gewoon eet wat -ie wil, of de foodsnobs dat nou leuk vinden of niet

als je je zo gedraagt is het net zoiets als altijd in de laatste mode willen lopen omdat de buurvrouw dat ook doet, gewoon meeloopgedrag dus - ik zal mensen nooit beoordelen op hun smaak!! dat moet ieder voor zich weten!!
Ja, maar bij kleding ligt het toch net iets anders dan bij voedsel. Er is een zekere mate van universele kwaliteitsbepaling bij de bereiding van bepaalde soorten voedsel. Net als bij wijn. Als je een stel maagdelijke tongen laat proeven zal een een behoorlijk breed assortiment aan wijnen lekker (of vies) gevonden worden. Als diezelfde tongen nu een tijd lang vaak (blind) wijnen gaan proeven zullen ze op een gegeven moment de wat betere wijnen gaan waarderen.

Maar goed, dat werkt bij veel dingen (met een objectieve kwaliteitsnorm) zo. Ik ken mensen die geen autoradio hebben omdat ze "van muziek houden". Wat dat betreft is het soms praktischer om je smaak en inzicht niet te ontwikkelen.

Maar goed, ik ben het wel met je eens in de zin dat je gewoon zelf moet doen wat je leuk/lekker vindt.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24880868
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:05 schreef Pietverdriet het volgende:
die het culinaire landschap naar een hoger plan trekken.
snik - je bent niet wijs!!!
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:14:46 #151
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24880965
Ik denk dat Pietverdriet in deze materie iets (...) meer verstand van zaken heeft dan jij, pikwik.
Niet dat ik denk dat we het er ooit over eens gaan worden in dit topic.
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:15:20 #152
45206 Pietverdriet
pi_24880976
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:08 schreef pikwik het volgende:

[..]

snik - je bent niet wijs!!!
En denk je dat dit uit jouw mond een belediging is voor mij?
pi_24881004
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:14 schreef Copycat het volgende:
Ik denk dat Pietverdriet in deze materie iets (...) meer verstand van zaken heeft dan jij, pikwik.
nee, ik denk dat ik dat zelf hele goed weet, okay?
lees ook even mijn post in het feedback topic om te snappen waarom ik me zo gruwelijk irriteer aan die eet snobs svp!!!
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:19:43 #154
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24881050
Heb je berichtje gelezen.
Maar wat dit topic betreft: besef je wel dat het gaat over sterrenzaken en niet over de dichtsbijzijnde Van der Valk...
pi_24881127
Okay, zijn we het eens over het niet eens zijn?

Kan me in allebei wel vinden...
Als je in een sterren-restaurant een biefstuk doorgebakken, wilt, neem dan geen biefstuk.
En als je het alsnog zou willen, dan vind ik dat de kok daar gehoor aan moet geven.

Maar kan me ook voorstellen dat als er op topniveau wordt gekookt, dat je niet gaat lopen friemelen (zoals ik altijd doe... ) aan het menu. Maar proeft zoals de kok het bedoeld en bedacht heeft.

En Pikwik heeft ergens ook gelijk, de klant is en blijft koning.
pi_24881199
Misschien is de gast die die doorbakken biefstuk bestelt daar op uitnodiging van een van zijn tafelgenoten en/of gruwt hij van wat vleessappen op zijn bord. Bovendien, het eten gaat echt niet om die perfect gebakken biefstuk alleen. Je gaat daar eten voor het hele gebeuren: de aankleding, de bediening, het tafelgezelschap, de presentatie van de gerechten, de bijgerechen, de mooie balans en daar kan iemend die toevallig een doorbakken biefstuk wil net zo goed van genieten.
Dus heren koks, haal een keer je schouders op en geef je gast gewoon wat hij wil. Zo vaak zal het toch niet voorkomen?
Some weasel took the cork out of my lunch...
  Moderator woensdag 2 februari 2005 @ 12:33:52 #157
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_24881281
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:25 schreef Oblivion het volgende:
Als je in een sterren-restaurant een biefstuk doorgebakken, wilt, neem dan geen biefstuk.
En als je het alsnog zou willen, dan vind ik dat de kok daar gehoor aan moet geven.
Waarom eigenlijk?
"De klant is koning" is maar betrekkelijk, lijkt me. Een kok in een sterrenreataurant heeft het volste recht om te zeggen: sorry maar ík bepaal hier hoe het eten bereid wordt. En het is het volste recht van de klant om dan beledigd de deur uit te lopen en ergens ander zijn vlees te laten verpesten.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:34:27 #158
45206 Pietverdriet
pi_24881300
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:30 schreef Adfundum het volgende:
Dus heren koks, haal een keer je schouders op en geef je gast gewoon wat hij wil. Zo vaak zal het toch niet voorkomen?
Vind jij dat een kunstschilder ook een huilend zigeunerjongetje moet schilderen als de klant daar om vraagt?
pi_24881635
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind jij dat een kunstschilder ook een huilend zigeunerjongetje moet schilderen als de klant daar om vraagt?
Zoals ik al zei, die biefstuk is maar een klein gedeelte van de totale beleving en niet het hele kunstwerk. Mij krijg je ook niet aan de doorbakken biefstuk (liever helemaal geen biefstuk, maar dat terzijde) maar dat wil toch niet zeggen dat hij je kookkunsten niet op waarde weet te schatten. De gast geeft slechts zijn voorkeur aan voor de bereiding van een stuk vlees en laat de rest van de gerechten aan de kok over. Dat hij jouw restaurant uitkiest geeft toch ook aan dat hij verder veel vertrouwen in je heeft.

De sommelier weigert toch ook niet een wijn te schenken die eigenlijk minder bij het gerecht past. Hij zal hooguit een welgemeend advies geven.
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:54:57 #160
45206 Pietverdriet
pi_24881676
Je praat er om heen,
Ja of nee
pi_24881738
nee. maar ik vind je vergelijking niet opgaan
pi_24881744
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:53 schreef Adfundum het volgende:

Dat hij jouw restaurant uitkiest geeft toch ook aan dat hij verder veel vertrouwen in je heeft.
Behalve in iets onbelangrijks als het bereiden van het vlees? Je hele post is een grote tegenspraak, wat mij betreft.
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:03:43 #163
45206 Pietverdriet
pi_24881821
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:59 schreef Adfundum het volgende:
nee. maar ik vind je vergelijking niet opgaan
Dus iedereen die kunstacademie heeft afgemaakt en depressief behang loopt te froebelen mag een klant een opdracht weigeren, maar iemand die het bereiden van eten op een ongelofelijk hoog niveau heeft getrokken dat er maar 2 restaurants zijn in NL met 3 sterren, zo iemand mag van jouw geen nee zeggen?

pi_24882029
3-sterren restaurant serveren geen biefstuk. Er zijn genoeg "gewone" goede en minder goede restaurants waar doorbakken ook geweigerd wordt en dat vind ik jammer. Beetje onnodig moeilijk doen. Ik zou gewoon denken: "Jammer, die gast weet niet beter, ik zal zorgen dat hij de rest van mijn gerechten wel op waarde weet te schatten." Bovendien, dat rerecht is na een paar uur verdwenen, het zigeunerjongete hangt nog jaren aan de muur met de handtekening van de kunstenaar eronder.
We veschillen gewoon van mening, kan gebeuren toch?

Bovendien, als ik iemand uitnodig voor een diner in een mooi restaurant, alles klopt en is gezellig en dan weigert de kok die ene wens aan MIJN gast dan komt er toch een domper op het hele gebeuren en dat kan de sfeer behoorlijk verpesten. Dat zou ik erg jammer vinden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Adfundum op 02-02-2005 13:24:03 ]
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:14:03 #165
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24882035
Eén van de leuke dingen van naar een goed restaurant gaan, vind ik dat je 'geëntertaind' wordt door de kok. Hij verrast je met zijn vakmanschap, zijn gevoel voor het combineren van gerechten, zijn kooktechniek etc. Het is een soort voorstelling eigenlijk.

Als je naar een voorstelling van Theo Maassen gaat, vraag je vooraf toch ook niet of hij die en die mop wil vertellen omdat je die altijd zo 'lachen' vind..

Daarnaast denk ik, dat je in goed overleg er altijd wel uit komt. Ik plaats van keihard 'nee' te zeggen, zou een kok of het bedienend personeel ook kunnen uitleggen waarom een doorbakken biefstuk minder lekker is, en de klant zo overhalen om eens zo'n enge rooie lap te bestellen!

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:18:45 #166
45206 Pietverdriet
pi_24882120
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 13:13 schreef Adfundum het volgende:
3-sterren restaurant serveren geen biefstuk.
Dat is in dit voorbeeld irrelevant.
quote:
Er zijn genoeg "gewone" goede en minder goede restaurants waar doorbakken ook geweigerd wordt en dat vind ik jammer.
Dat is in dit voorbeeld irrelevant.
quote:
Beetje onnodig moeilijk doen. Ik zou gewoon denken: "Jammer, die gast weet niet beter, ik zal zorgen dat hij de rest van mijn gerechten wel op waarde weet te schatten." Bovendien, dat rerecht is na een paar uur verdwenen, het zigeunerjongete hangt nog jaren aan de muur met de handtekening van de kunstenaar eronder.
We veschillen gewoon van mening, kan gebeuren toch?
Je lult er weer volledig omheen
Bovendien kan ik nu een vriend van me bellen, en hem herinneren aan een bepaalde maaltijd die wij gezamelijk eens ergens hebben genuttigt, die zo goed was, dat we en nu nog lirisch over kunnen worden terwijl het zeker 15 jaar terug was.
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:27:35 #167
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24882297
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:16 schreef pikwik het volgende:

[..]

nee, ik denk dat ik dat zelf hele goed weet, okay?
lees ook even mijn post in het feedback topic om te snappen waarom ik me zo gruwelijk irriteer aan die eet snobs svp!!!
Volgens mij is het Fok!Forum nog steeds een discussieforum waar men elkaars standpunten probeerd duidelijk te maken en met argumenten deze wil onderbouwen. Volgens mij heeft nog nooit iemand van Fok! bij jou in de keuken gestaan die jou oplegd dat jij je biefstuk niet mag verkolen. Als jij roept dat Doorbakken biefstukken lekker zijn en daar veel mensen op reageren dan is daar toch niks mis mee. Of moeten we allemaal ja en amen roepen..... En wanneer iedereen dan roept dat dat niet lekker is, dan zeg je gewoon dat dit jouw smaak is en bakt die avond gewoon je Biefstuk weer doorbakken

Er is verder weinig snobsime aan van lekker eten houden. Dit zou namelijk inhouden dat velen hier wel roepen dat ze veel van eten weten en houden maar er eigenlijk geen bal verstand van hebben (De kunst en de wetenschap van voedsel en bereiding). Daarmee kwalificeer jij jezelf namelijk als iemand die er of wel heel veel van weet (ten opzichte van de rest)...... of iemand die er blijkbaar geen bal verstand van heeft. (wat je ontkent want je hebt redelijk duidelijk je mening klaar.)

Wees blij dat er ook in het Culiforum zo nu en dan wat scherper wordt gereageert. onders valt de boel hier ook maar in slaap.
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:31:56 #168
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24882378
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:53 schreef Adfundum het volgende:

[..]

De sommelier weigert toch ook niet een wijn te schenken die eigenlijk minder bij het gerecht past. Hij zal hooguit een welgemeend advies geven.
Als een sommelier weet dat de combinatie zowel de wijn als het eten een stuk zwakker maakt zal hij deze niet schenken om de teleurstelling bij jou te voorkomen. Een sommelier heeft dat juist als taak.
pi_24882455
Nou ik vind dat het juist veel discussies dichtslaat Chielus. Maar goed dat is een andere discussie.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:37:53 #170
45206 Pietverdriet
pi_24882493
Bovendien, kijk eens hoe een sommelier reageert als je een fles wijn van een topchateau uit het jaar van de eeuw vraagt te serveren in een karaf met lekker veel ijs.
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:06:49 #171
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24883089
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 13:35 schreef DancingPhoebe het volgende:
Nou ik vind dat het juist veel discussies dichtslaat Chielus. Maar goed dat is een andere discussie.
Hoe bedoel je??
pi_24883157
hey nogmaals van mij mag iedereen helemaal uit zn dak gaan in een 3 sterrentoko whatever floats your boat weet je

maar doe alsjeblieft niet alsof je zoveel beter dan een ander bent alleen vanwege het voer dat je elke avond in je waffel duwt - DAT vervelende (cul) trekje ging het mij om!!!

overdrijving: "gatver doorgebakken biefstuk dat vreet je toch niet dat soort mensen moet echt dood gewoon stelletje mongolen!!!"

wenselijk: "hey, ik hoef het niet, vind het niet lekker, maar als mensen 't graag eten moeten ze dat zelf weten toch"

of niet dan
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:15:33 #173
45206 Pietverdriet
pi_24883270
Medicijnen niet gehad vandaag, pikwik?
pi_24883280
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:10 schreef pikwik het volgende:

overdrijving: "gatver doorgebakken biefstuk dat vreet je toch niet dat soort mensen moet echt dood gewoon stelletje mongolen!!!"

wenselijk: "hey, ik hoef het niet, vind het niet lekker, maar als mensen 't graag eten moeten ze dat zelf weten toch"

of niet dan
Nee, niet dan. Het gaat er om of je het in een restaurant met een zichzelf respecterende kok opgediend krijgt of niet. Of je thuis die rotzooi wilt eten, a la.
En niemand heeft je dood gewenst hoor, enkel beticht van geen smaak hebben .
pi_24883290
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:06 schreef Chielus het volgende:

[..]

Hoe bedoel je??
Dat bepaalde figuren hier in Culinesse hun mening zo neerzetten als alom geldende waarheid en zich zelf als culinair omnipotent. And they just woooooooont let it go! Meer wegen brengen je naar Rome en niet iedereen heeft dezelfde standaard als het op koken aankomt.

Culinesse leek me in het begin een erg leuk forum, maar mede hierdoor kom ik er nauwelijks meer.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_24883332
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Medicijnen niet gehad vandaag, pikwik?
sorry maar de zuster wou ze niet flamberen vanochtend dus ik heb maar overgeslagen, ben toch geen pauper zeker!!!
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:18:19 #177
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24883334
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:10 schreef pikwik het volgende:
hey nogmaals van mij mag iedereen helemaal uit zn dak gaan in een 3 sterrentoko whatever floats your boat weet je

maar doe alsjeblieft niet alsof je zoveel beter dan een ander bent alleen vanwege het voer dat je elke avond in je waffel duwt - DAT vervelende (cul) trekje ging het mij om!!!

of niet dan
Prima zijn we het daar over eens dan.
Alleen ben ik van mening dat die mening dat hier niet zozeer geroepen wordt dat iemand beter is als ie iets eet. Ik hoop alleen dat zoveel mogelijk mensen bijzonder, speciaal en lekker voedsel wat eens wat verder gaat dan wat er standaard in Nederland voor geschoteld wordt leren kennen weten te waarderen. In Nederland leeft nog steeds een enorme cultuur van wat een Boer nie kent dat eet ie niet en proeft hij het een keer dan vindt hij het lekker maar onee hij zal het zelf nooit of ten immer zelf kopen of maken.
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:22:19 #178
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24883420
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:16 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Dat bepaalde figuren hier in Culinesse hun mening zo neerzetten als alom geldende waarheid en zich zelf als culinair omnipotent. And they just woooooooont let it go! Meer wegen brengen je naar Rome en niet iedereen heeft dezelfde standaard als het op koken aankomt.

Culinesse leek me in het begin een erg leuk forum, maar mede hierdoor kom ik er nauwelijks meer.
Dan laat je jezelf wel erg kennen door 1 of 2 personen. Je kent je eigen kunsten toch het beste. Als jij een gerecht op een bepaalde wijze klaarmaakt en je vindt dat de lekkerste, so be it. Er zijn nou eenmaal bepaalde standaarden in de kook kunst, maar wie zegt dat jij daar niet van af mag wijken.....
pi_24883457
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:22 schreef Chielus het volgende:

[..]

Dan laat je jezelf wel erg kennen door 1 of 2 personen. Je kent je eigen kunsten toch het beste. Als jij een gerecht op een bepaalde wijze klaarmaakt en je vindt dat de lekkerste, so be it. Er zijn nou eenmaal bepaalde standaarden in de kook kunst, maar wie zegt dat jij daar niet van af mag wijken.....
het gaat meer om het toontje waarop het gebeurt - dat zeikerige, betweterige, alles-beter-wetende zeurtoontje.

"wat?! teel jij niet je eigen tuinkruiden?! - belachelijk!! hoe KUN je nog van je eten genieten zeg!!" - dat werk dus.
pi_24883480
Ik heb het niet over mijn kunsten. Ik heb het over de toon die in dit forumonderdeel hangt. Die maakt dit voor mij geen leuk forumonderdeel. Ook al hou ik wel van koken en alles daar omheen.
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:32:52 #181
45206 Pietverdriet
pi_24883613
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:24 schreef pikwik het volgende:

[..]

het gaat meer om het toontje waarop het gebeurt - dat zeikerige, betweterige, alles-beter-wetende zeurtoontje.

"wat?! teel jij niet je eigen tuinkruiden?! - belachelijk!! hoe KUN je nog van je eten genieten zeg!!" - dat werk dus.
Volgens mij heeft het niets hiermee te maken, maar zoek jij dit gewoon om je frustratie te kunnen uiten.
Je pikt er zeer selectief dingen uit om je over op te winden.
In het topic wat over lekkere koffie gaat en gesproken wordt over oploskoffie tot beste bonen, van aldi koffie tot espresso apparaten, ga jij je gal spugen in het feedback topic dat mensen het over dure espresso machines hebben.
Lijkt mij dat jij andere problemen hebt, en die loopt te projecteren op iets anders
pi_24883641
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:32 schreef Pietverdriet het volgende:

Lijkt mij dat jij andere problemen hebt, en die loopt te projecteren op iets anders
ben je nu ook al amateur psycholoog ofzo
hou dat lekker voor je

ik ben niet de enige die er problemen mee heeft hoor
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:39:24 #183
45206 Pietverdriet
pi_24883713
je zegt het heel goed, pikwik, jij hebt er problemen mee...
pi_24883774
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
je zegt het heel goed, pikwik, jij hebt er problemen mee...
ik niet alleen
maar goed ik ben er wel klaar mee ik hoop dat de moderators er wat mee doen maar ik heb er een hard hoofd in aangezien ze jou als kookmessias zien ofzo

cul wordt een soort tweakers forum zo jammer
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:45:19 #185
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24883822
* x 1 (= 1 keer in een 1 sterrenrestaurant gegeten)

Moeten we deze hele discussie niet gaan terugbrengen op de vraag wat men hier onder een 'goed' restaurant en/of een sterrenresaturant verstaat?

In dat laatste geval kun je gewoon echt vergeten dat je daar een biefstukje pepersaus kunt bestellen namelijk en is de stelling, zoals al eerder gezegd, volkomen irrelevant.

edit:

Als ik me ook even zijdelings in de verdere discussie mag mengen; ik ben het eens dat dit een wat minder toegankelijk forum is in vergelijking met bijvoorbeeld GC, KLB of ONZ, maar het gaat hier daarentegen ook over wat tastbaars: voedsel en wat daarmee te maken heeft.

Nou ken ik Pietverdriet verder helemaal niet, maar ik ben wel van mening dat hij daar veel van af weet en hij dus wel enig recht van spreken heeft. Of dat op de juiste toon gebeurd is dan weer een andere vraag, maar je kunt je ook afvragen of je jezelf dat zo aan moet trekken. Ik geloof namelijk niet dat ik iets beledigends van zijn hand heb gezien, but correct me if I'm wrong.

[ Bericht 46% gewijzigd door Rio op 02-02-2005 14:54:37 ]
Ik heb al een boek.
  woensdag 2 februari 2005 @ 15:03:37 #186
45206 Pietverdriet
pi_24884139
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:42 schreef pikwik het volgende:

[..]

ik niet alleen
maar goed ik ben er wel klaar mee ik hoop dat de moderators er wat mee doen maar ik heb er een hard hoofd in aangezien ze jou als kookmessias zien ofzo

cul wordt een soort tweakers forum zo jammer
Denk je dan niet dat je absoluut het verkeerde topic hebt gekozen om je frustratie te luchten? Hier gaat het over absolute top tenten, en dan kom jij baggeren over dat mensen het recht hebben op doorbakken biefstuk. Ik maakte niet voor niets de vergelijking naar kunstenaars die het al dan niet mogen weigeren van het schilderen van een huilend zigeunerjongetje.
In een topic over burgers zeg ik ook dat ik burgerking lekkerder vind dan mac, en heb ik het niet over esotherische burgers. In het topic over Koffie raad ik de aldi goudmerk koffie aan die lekker en betaalbaar is.
Maar als ik zeg dat ganzevet lekker is om aardappels in te bakken dan ga jij je er over opwinden. Wat is dat? Heb je wat tegen iets wat anders is dan de middenmoot? Zonee, dan lijkt het er verdomt veel op dat je gewoon de schurft hebt aan non confirmisme.
pi_24884240
lees dan mijn post in het feedback topic!!!!!
  woensdag 2 februari 2005 @ 15:09:29 #188
45206 Pietverdriet
pi_24884242
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:45 schreef Rio het volgende:

Nou ken ik Pietverdriet verder helemaal niet, maar ik ben wel van mening dat hij daar veel van af weet en hij dus wel enig recht van spreken heeft. Of dat op de juiste toon gebeurd is dan weer een andere vraag, maar je kunt je ook afvragen of je jezelf dat zo aan moet trekken. Ik geloof namelijk niet dat ik iets beledigends van zijn hand heb gezien, but correct me if I'm wrong.
Oh, ik ben vaak zat beledigend, maar niet meer als een doorsnee fokker.
  woensdag 2 februari 2005 @ 15:18:51 #189
45206 Pietverdriet
pi_24884415
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 15:09 schreef pikwik het volgende:
Heb ik gedaan, en beantwoord.
  woensdag 2 februari 2005 @ 15:19:23 #190
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24884438
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:24 schreef pikwik het volgende:

Jij ziet echt een beetje spoken. Dit is een forum waarop meningen worden uitgewisseld, ook meningen die niet stroken met de jouwe. Dat is nu eenmaal het gevaar van je op een forum begeven.

Ik geef toe dat er een aantal mensen met een behoorlijke culinaire zendingsdrang rondlopen hier, maar dat heeft vermoedelijk meer te maken hun passie voor koken, dan met jou het leven zo zuur mogelijk te maken.

Ik vind het zelf prachtig om te lezen hoe ver sommigen gaan om een perfect gerecht te maken, maar dat betekent niet, dat ik me aangevallen voel als ik het anders doe.

Kortom 'nicht ärgern nur wundern' (en je leert een hoop hier!)

woensdag 2 februari 2005 @ 15:21:49 #191
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24884476
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 15:09 schreef pikwik het volgende:
Oke, omdat je er zo op aandringt:
quote:
er hangen hier echt enorme foodsnobs rond, niet te zuinig zeg

ik snap best dat sommige mensen er verstand van hebben of interessant willen doen, maar je krijgt de indruk dat je pas serieus wordt genomen als je zelf je eigen koeien slacht en 3 weken laat versterven om ze daarna in de ganzenreuzel te bakken en ze met een serieus gezicht vanaf een gouden bordje naar binnen werkt!

open een topic over koffie en je krijgt gelijk zeikerds op je dak dat je een espresso apparaat van 1000 euro moet hebben en dat je anders een minderwaardig mens bent

er heerst echt een enorme grachtengordel mentaliteit, bah!
- Ik heb al eerder neergezet waarom ik het totaal niet eens ben met de term Snobs...
- Ik zou toch graag van je willen weten waar mensen het er over hebben dat jij een minderwaardig mens bent......
- Wees blij dat er mensen zijn die eens wat verder kijken dan de plaatselijke Edah
pi_24884798
hmm ik weet niet hoor maar volgends mij ging dit topic over of je een doorgebakken biefstuk kan bestellen in een zeer goed restaurant.. en niet over al dat geklaag en gekip waar jullie het over hebben?!!

kunnen jullie dat niet ff ergens anders doen ofzo?
  woensdag 2 februari 2005 @ 18:08:56 #193
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_24886379
jongens denken jullie even om jullie bloeddruk

wil bij jullie allemaal nog eens eten
  woensdag 2 februari 2005 @ 18:11:31 #194
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24886421
quote:
Helemaal mee eens, alleen als je dat vind moet je niet in een sterrentoko gaan eten. Mensen die de absolute top hebben bereikt in Nederland, zoals Piet al zegt ga je niet vragen om een doorbakken biefstuk.

Moet trouwens mezelf wel tegenspreken, want ik meen dat ze bij de Parkheuvel en de Librije een biefstuk van het Wagyu (oid) rund op de kaart hebben staan?

Verder naar pikwik: Het gaat hier om een discussieforum. Waar amateurskoks en prof. koks samen komen. Sommigen werken in een superdeluxe tent waar alles draaid om perfectie, andere werken in een middenmoot restaurantje waar alles niet zo nauw komt, en weer anderen hebben helemaal niets met de prof. wereld te maken en zijn blij dat ze hun schnitzeltje kunnen bakken. Het ging/gaat er in dit topic om of je in een STERRENZAAK (niet de lage/middeklasse restaurants, waar ik overigens helemaal niks op tegen heb!), mensen die de absolute top hebben bereikt met hun 3 sterrenzaak (zijn er niet eens 50 van in heel de wereld, of het is maandag toch nog iets meer geworden..). Dit zullen ze gewoon niet doen, klaar. Tevens zegt iemand dat een sommelier je hooguit tegen zal spreken en je proberen op een ander spoor te zetten als je bij je biefstukje (om maar even bij het onderwerp te blijven) een witte wijn besteld. Ik heb er verschillende meegemaakt, en kan je ook verschillende noemen die dit permanent weigeren! Durf er zelfs geld op te zetten dat dit in 80/90% van de sterrenzaken (waar dit topic immers over gaat) ook zal gebeuren.

Verder zijn er idd topics genoeg waar de wat professionelere mensen hier, en de perfectionisten ervaringen en tips uitwisselen. Hoef jij je toch niet mee te bemoeien? Dat jij geen geld hebt om een duur espresso apparaat aan te schaffen neemt niemand je kwalijk, wat wij je wel kwalijk nemen is dat als iemand zegt dat je met een bepaald duur espressoapparaat superkwaliteit koffie kan maken, en in dezelfde reactie zegt dat een bepaald soort merk koffie van de aldi ook heerlijk is je gaat zeuren over de snobs die hier rondhangen en over al die kakmensen met dure espressoapparaten.

Ook nog even een taallesje, ik snap niet wat snobben hiermee te maken hebben. De letterlijke vertaling van een snob is:
snob (de ~ (m.), ~s)
1 iem. met onechte belangstelling voor kunst en wetenschap

Je zou koken idd als een kunst uit kunnen leggen, maar als iemand Beluga kaviaar aanraad omdat deze lekkerder is dan zalmkaviaar, ben je dan ook een snob? Nee, je bent dan iemand die het beste wilt, wat in de top van dit wereldje doodnormaal is. Vooral omdat je er ook voor betaald.

Ik ben niet verantwoordelijk voor alle geleden emotionele en fysieke schade die mogelijk door dit bericht is opgelopen. Tevens onder voorbehoud van spellingsfouten.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24886803
Misschien is het een idee om het een keer te testen??
pi_24886990
Euc, gooi even een spellingscontrole over je post en neem me dan niet kwalijk dat ik niet veel waarde hecht aan een taallesje van jouw kant...
  woensdag 2 februari 2005 @ 19:10:43 #197
64781 bonke
pipo koeie
pi_24887430
een kok bepaald niet wat jij lekker vind
pies on joe toe
  woensdag 2 februari 2005 @ 19:41:34 #198
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24888011
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 18:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Euc, gooi even een spellingscontrole over je post en neem me dan niet kwalijk dat ik niet veel waarde hecht aan een taallesje van jouw kant...
1 keer een n vergeten, 2 keer dt spelling verkeerd gedaan. Verder woorden die die niet kent als Beluga en nog iets, ook nog paar dingen die hij aangaf als "Populair taalgebruik". Daarbij, omdat ik enkele spelfouten maak wilt niet zeggen dat ik de betekenis van een woord niet ken/snap.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24888142
Ik ben dus zo'n mongool die doorbakken biefstuk lekker vindt.

Ik heb een aantal keren in sterrenrestaurants gegeten en ook in gewone goede restaurants en ik kan het eten zeker waarderen, eet ook vaak genoeg "vreemde" dingen en ben niet huiverig voor nieuwe smaken oid.

Ik heb alleen gewoon een afwijking qua biefstuk. Ik weet dat het zonde van de goede biefstuk is en dat het niet zo hoort, maar goed, ik moet het opeten en ik vind het op die manier lekker
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_24888342
@Euc: Nee, maar als jij het op semantiek wil gooien terwijl we allemaal weten wat de schrijver van het woord snob (en btw in mijn Dikke van Dale geeft bij snob: iemand die uit modezucht of zucht tot distinctie, om voor kunstzinnig en beschaafd te willen doorgaan, meer belangstelling in en begrip voor kunst of wetenschap voorwendt, dan hij in werkelijkheid bezit) (look it up) bedoelt, mag ik ook op grond van grammatica en spelling doen of ik een punt heb. (Terwijl we ook allemaal weten wat jij bedoelt.)
pi_24888527
overigens is het een goede optie om het bediendend personeel van de 'gewone' zaken te instrueren om mensen die een doorbakken biefstuk oid bestellen, iets anders aan te raden.
pi_24888664
Mensen met kritiek op de zogenaamde "eetkenners": dit forumonderdeel heet ook Culinesse a gogo en niet vreten a gogo, dus ze hebben het goed recht hun kennis te spuien. Ik waardeer het in ieder geval en kan er nog iets van leren.

En ik houd ook van frikandellen.
  woensdag 2 februari 2005 @ 20:26:18 #203
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24888861
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 20:14 schreef bloodymary het volgende:

Welkome relativering.
pi_24889469
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 20:14 schreef bloodymary het volgende:
doorbakken?
  woensdag 2 februari 2005 @ 21:12:48 #205
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24889908
of "bloody as hell"
pi_24890721
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 21:12 schreef Chielus het volgende:
of "bloody as hell"
Uh.. Als je frikandel 'bloody as hell' is, moet je misschien controleren of je niet een tampon aan het frituren bent

(excuus voor het onsmakelijk...)
  woensdag 2 februari 2005 @ 23:02:08 #207
83828 RelaxedM
Beetje jammer!
pi_24892054
Ten eerste zou ik een sterrenrestaurant nooit biefstuk bestellen, maar ja dat is wat anders. Ik zelf werk als bijbaan in een restaurant van een hotel...en vraag bij de steak/grillgerechten en de biefstuk, tournedos en entrecote wel hoe ze het willen hebben. Omdat ik geen zin heb in zeikerds, die naderhand zeggen van meneerrrr mn biefstuk moet doorbakken....ok geen probleem....tikkie magnetron....en dan is het opeens wel goed
  woensdag 2 februari 2005 @ 23:15:35 #208
64781 bonke
pipo koeie
pi_24892344
een goeie kok weet ook een doorbakken biefstuk lekker te maken
pies on joe toe
  donderdag 3 februari 2005 @ 00:05:17 #209
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_24893533
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh, ik ben vaak zat beledigend, maar niet meer als een doorsnee fokker.
Dat zeg ik. Maw: ik mag je posts graag lezen, om verschillende redenen
Ik heb al een boek.
  donderdag 3 februari 2005 @ 02:43:29 #210
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24895570
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 23:15 schreef bonke het volgende:
een goeie kok weet ook een doorbakken biefstuk lekker te maken
Maar nooit zo lekker als een Biefstuk saigant (en dat is een mening, ik wil verder niemand iets opleggen.....)

En die enkele keer dat ik mn biefstuk doorbakken heb gehad (ik heb het werkelijk 1x besteld om te bekijken hoe dat smaakt in een restaurant) vond ik het niet echt geweldig (en dat is een understatement).
  donderdag 3 februari 2005 @ 08:24:44 #211
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24896582
Ik heb het gisteren het weer eens uitgeprobeerd. Bij de slager een 400 gram entrecote gekocht. Thuis maar erg veel aandacht aan het bakken besteed en het resultaat is een heerlijk sappig stuk entrecote A POINT!
Het is net voorbij de rode fase en een ietsiepietsie roze is er nog te zien. Verder geen druppel bloed, maar des te meer "sap". Mijn definitie van "doorbakken" en het is HEERLIJK! (al zou ik het zelf nooit bestellen want ik denk niet dat de kok het ook zo kan, in een drukke keuken)

De indruk die ik krijg van de "doorbakken" biefstuk in deze thread is er een van een schoenzool. Taai en droog.
Die van mij was, op z'n minst gezegd, anders.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
  donderdag 3 februari 2005 @ 09:35:12 #212
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_24897211
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 08:24 schreef Ashram het volgende:
...
En toch blijf ik het zonde vinden...
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  donderdag 3 februari 2005 @ 09:40:10 #213
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24897268
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 09:35 schreef Hallahan het volgende:

[..]

En toch blijf ik het zonde vinden...
Vind ik ook, maar ik zou het dus echt niet erg vinden als een klant een "doorbakken" biefstuk bestelt. In mijn geval is de kunst groter zou ik zeggen, dan bij een saignant biefstukje. Daar is een ruimere marge beschikbaar om de bakken.
Maar ik heb voor mezelf nogmaals bewezen dat het perfect mogelijk is om een hoogstaand stukje "doorbakken" te maken.
pi_24898364
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 08:24 schreef Ashram het volgende:
Ik heb het gisteren het weer eens uitgeprobeerd. Bij de slager een 400 gram entrecote gekocht. Thuis maar erg veel aandacht aan het bakken besteed en het resultaat is een heerlijk sappig stuk entrecote A POINT!
Het is net voorbij de rode fase en een ietsiepietsie roze is er nog te zien. Verder geen druppel bloed, maar des te meer "sap". Mijn definitie van "doorbakken" en het is HEERLIJK! (al zou ik het zelf nooit bestellen want ik denk niet dat de kok het ook zo kan, in een drukke keuken)

De indruk die ik krijg van de "doorbakken" biefstuk in deze thread is er een van een schoenzool. Taai en droog.
Die van mij was, op z'n minst gezegd, anders.
Zoals je zelf zegt, was die van jouw nog net a point.
Dus niet doorbakken
pi_24899203
ligt er denk ik ook een beetje aan hoe je het vanaf thuis gewent bent.
een vriend van mij is gewend dat zijn ma het echt als een schoenzool klaar maakt.
toen hij voor het eerst biefstuk bij mij at... en hij dus medium- rare klaar gemaakt was keek hij me echt zo aan van... eeej dies nog niet goed!!! hijs nog rood van binnen!!
hij wist dus niet dat je biefstuk zo een stuk lekkerder is... maar omdat hij gewend is het als een schoenzool te eten.. vind hij het als het medium-rare is dus te rood en vind hij het niet lekker.
hij heeft de biefstuk dus ook liever doorbakken.
pi_24899546
Zie je nou wel, is het toch de schuld van de huismoeders...

Geintje...
pi_24900256
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:03 schreef Oblivion het volgende:

Geintje...
haha maar in dit geval heb je zeker gelijk.. wel zonde hoor want tis net zo lekker
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:40:11 #218
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24900257
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:03 schreef Oblivion het volgende:

Geintje...
Ach huisMOEDERS willen natuurlijk ook het beste voor hun kroost en tegewoordig weten we ook wel dat rood vlees niet zo goed is voor de verteringsstelsel. Maakte het niet de darmen lui of zo?
Bovendien kun je beter geen risico's lopen met het vlees van tegenwoordig.

Mam
pi_24910836
Tegenwoordig loop je volgens de media en de mensen overal risico mee. BSE, varkenspest (mensen krijgen dat niet), salmonella....
En dus ook als je te schoon bent, da's ook niet goed........
Ik eet dus lekker van alles wat en maak niet te vaak schoon. Ik geloof er lekker niks meer van
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24911285
Licht offtopic, maar kan iemand voor deze eenvoudige huiskok (nouja, het mag geen kok heten) de diverse termen (a point enzo) op een rijtje zetten? Met zo'n beetje de betekenis erachter?
  donderdag 3 februari 2005 @ 23:38:03 #221
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24911641
Rauw /Raw (of as bloody as hell) /Bleu = aan beide zijde 1,5 minuut gebakken
Rood/ Rare/ Seigant = 2 minuten aan beide zijde gebakken
Rosé / Medium / à point = 3,5 minuten aan beide zijde gebakken
Doorbakken / Well done/ Bien = 5 a 6 minuten aan beide zijde gebakken
pi_24911791
Maar ligt de tijd ook niet aan de dikte van de biefstuk?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 3 februari 2005 @ 23:52:39 #223
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24911995
Idd, en je kunt ze ook snel aanbakken en doorlaten garen in de oven..... maar dit zijn standaard getallen, maar een gigantische dikke ossenhaas is langzamer medium dan een platgeslagen Biefstukje
pi_24912425
Is het niet beter om het met gevoel te doen, zoals ik volgens mij al eens heb gelezen? Het ging erom dat elk stadium moest voelen, zoals een deel van je hand als je erop duwde. Zo ongeveer doe ik het zelf, tijd is maar subjectief.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 4 februari 2005 @ 00:19:42 #225
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24912576
je kunt ook kijken in hoeverre het vlees terugveert op het moment dat jehet indrukt, maar ik bak niet zo vaak een beifstuk dat ik het daaruit kan opmaken.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 00:40:19 #226
45206 Pietverdriet
pi_24913022
Druk met je vinger op het midden dan de biefstuk
voelt het als je wang is ie rood
voelt ie als het puntje van je kin is ie medium
voelt ie als het puntje van je neus is ie well done.
voelt ie als je voorhoofd, is ie volledig doorbakken.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 00:46:21 #227
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24913146
Houd je duim en wijsvinger met de puntjes tegen elkaar aan, druk +/- 1cm onder de duim, als je biefstuk zo voelt is ie rare, houd je je duim en middelvinger doorelkaar, voelt weer en je biefstuk voelt ook zo is ie medium, pink en duim is dan doorbakken
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 4 februari 2005 @ 01:01:59 #228
45206 Pietverdriet
pi_24913470
Bij mijn eeltige duim is dat echt niet zo, Euc..
pi_24916478
Ik voel niet echt veel verschil tussen mijn kin en mijn voorhoofd...
  vrijdag 4 februari 2005 @ 11:03:06 #230
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24918119

# Take one hand and hold it up loosely. With the other hand, squeeze the thick part (the pad) of the thumb to get the feeling of rare steak.
# Bring your index finger to your thumb to make a circle. With the other hand, squeeze the thumb pad again - that is the feeling of a steak that is medium done.
# Bring your middle finger to your thumb to make a circle - squeeze the thumb pad again with your other hand to get the feeling of well done steak.

vrijdag 4 februari 2005 @ 12:13:34 #231
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24919378
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 01:01 schreef Pietverdriet het volgende:
bij mijn kin en voorhoofd ook niet
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 4 februari 2005 @ 12:24:12 #232
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24919567
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 01:01 schreef Pietverdriet het volgende:
bij mijn kin en voorhoofd ook niet (niet dat ze eeltig zijn dan, maar ik voel geen verschil..
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  vrijdag 4 februari 2005 @ 12:25:47 #233
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24919577
Wat vinden jullie trouwens het lekkerste stukje vlees van een rund.? Bij mij is dat de Entrecote en niet de ossenhaas. Hoe zit dat bij jullie??
pi_24919643
Ik ga ook voor entrecote! O daar mag je me echt midden in de nacht voor uit bed plukken! Rib eye ook. Contra filet.

Biefstuk doet me weinig.
pi_24919676
Ik vind een mooie rib-eye erg lekker, smaakvol vlees. Wel het vet eraf snijden natuurlijk.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 12:54:31 #236
45206 Pietverdriet
pi_24919691
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 12:25 schreef Chielus het volgende:
Wat vinden jullie trouwens het lekkerste stukje vlees van een rund.? Bij mij is dat de Entrecote en niet de ossenhaas. Hoe zit dat bij jullie??
Soit, ik kan ook erg genieten van de staart, gesmoord in rode wijn, vette riblappen, sucade, kalfshersens, kalfslever of een lekker balletje gehakt, Gestoofde schenkel, etc etc.
Het allerlekkerst ligt eerder aan de bereidingswijze dan aan welk deel. Liever een goede ossestaart dan een matige entracote.
pi_24920826
Ik vind nog altijd het lekkerste stukje van een rund (koe) de uier.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:04:13 #238
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_24920840
Een lekker stukje koeientong in Madeirasaus mag toch niet ontbreken?
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:07:33 #239
64781 bonke
pipo koeie
pi_24920892
dit topic gaat over doorbakken biefstuk, ja of nee en niet over staarten en tongen bah
pies on joe toe
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:10:39 #240
45206 Pietverdriet
pi_24920942
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 14:07 schreef bonke het volgende:
dit topic gaat over doorbakken biefstuk, ja of nee en niet over staarten en tongen bah
Nee, het gaat over toprestaurants, en wat je daar al dan niet kan bestellen.
Ik persoonlijk denk dat zulks een toptent eerder kalfstong serveert trouwens dan doorbakken biefstuk.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:11:20 #241
45206 Pietverdriet
pi_24920951
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 14:04 schreef Ashram het volgende:
Een lekker stukje koeientong in Madeirasaus mag toch niet ontbreken?
Oeh, lekkugh.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 14:46:41 #242
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24921602
Voor de mensen die liever plaatjes kijken:

vrijdag 4 februari 2005 @ 23:30:49 #243
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24928348
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, het gaat over toprestaurants, en wat je daar al dan niet kan bestellen.
Ik persoonlijk denk dat zulks een toptent eerder kalfstong serveert trouwens dan doorbakken biefstuk.
Wagyu, maar om nou een biefstuk van een beest dat terwijl die leefde compleet gemasseerd was met bier om het biefstukje zo lekker en mals mogelijk te krijgen doorbakken te gaan serveren..

Kalfstong is trouwens toch heel normaal om te serveren in (semi)top tenten? Wij hebben bv een trio van kalf op het menu staan, kalfstong, haas en zwezerik.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 5 februari 2005 @ 00:03:39 #244
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24929004
Ohja, gebakken kalfszwezerik

Rundertong wil ik nog wel eens een keertje klaar maken, ik zie het in Frankrijk altijd in de vitrine liggen en denk dan altijd weer dat ga ik als ik thuis kom een seen x kopen en maken maar ik vergeet het steeds weer. (ik kom waarschijnlijk te weinig bij de goeie slager)
pi_24947134
quote:
Een goed restaurant heeft geen "biefstuk" op de kaart staan, hoogstens filet mignon, biefstuk van de haas!
pi_24948679
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 12:25 schreef Chielus het volgende:
Absoluut alles zo'n beetje. Inmiddels wel geleerd door de eigen slacht, zoveel mogelijk verwerken! Van niertjes tot tong, maakt allemaal geen donder uit, alles is heerlijk op zijn tijd. Laatst voor het eerst lamstestikels geprobeerd en dat was ook geweldig, dus een favoriet? Nee...
  zondag 6 februari 2005 @ 07:01:24 #247
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_24948683
Biefstuk of Steak?

Ik ga voor de steak, zeker weten.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zondag 6 februari 2005 @ 11:40:45 #248
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24950270
quote:
Op zondag 6 februari 2005 07:01 schreef Nickthedick het volgende:
Biefstuk of Steak?

Ik ga voor de steak, zeker weten.

tip: als je terugkomt van stappen niks meer posten.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24970286
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 00:03 schreef Chielus het volgende:
Ohja, gebakken kalfszwezerik

Rundertong wil ik nog wel eens een keertje klaar maken, ik zie het in Frankrijk altijd in de vitrine liggen en denk dan altijd weer dat ga ik als ik thuis kom een seen x kopen en maken maar ik vergeet het steeds weer. (ik kom waarschijnlijk te weinig bij de goeie slager)
Zo maak ik af en toe varkenstongen klaar Apart bestellen bij de slager. Zien er rauw echt niet uit! met gaten en vellen. Maar na he kookproces zijn ze absoluut verrukkelijk!!!!
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
pi_24990583
quote:
Op zondag 6 februari 2005 01:28 schreef fastwalker het volgende:

[..]

Een goed restaurant heeft geen "biefstuk" op de kaart staan, hoogstens filet mignon, biefstuk van de haas!
of runderlende, of reerug, of hertebiefstuk... Toch?
pi_25793887
Ik kan begrijpen dat zo'n topkok er niet echt zin in heeft om daar tijd aan te besteden, maar er loopt toch nog massa's aan ander personeel rond in zo'n keuken die dat f kan fixen? Dan conflicteren de belangen van de topkok en de klant toch helemaal niet?

(als een gewone biefstuk wel op de kaart staat natuurlijk)

[ Bericht 4% gewijzigd door EnderOnline op 27-03-2005 23:30:56 ]
deze account is gehacked door GreyHatHacks
  maandag 28 maart 2005 @ 03:05:11 #252
15067 Sinaasappel
Hennie stoel O+
pi_25798920
Dank u...
Nu heb ik officieel de discussie gewonnen van een vriend van me
  maandag 28 maart 2005 @ 10:31:56 #253
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_25800356
quote:
Op maandag 28 maart 2005 03:05 schreef Sinaasappel het volgende:
Dank u...
Nu heb ik officieel de discussie gewonnen van een vriend van me
en daar heb je 2 maanden over gedaan
  maandag 28 maart 2005 @ 14:17:19 #254
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_25805347
Ik heb één keer in een 1-ster-restaurant gegeten, mijn broertje is daar hulpkok. Ik was toen zwanger en er stond rood vlees op het menu. I.P.V. het vlees voor mij te doorbakken, kreeg ik een vervangend gerecht. Zo hoort het ook vind ik .
Verder kom ik nooit in sterrenrestaurants, ik heb er het geld niet voor. Maar het was wel leuk om een keer mee te maken.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_25806926
vier sterren restaurant bestaat niet
Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
  maandag 28 maart 2005 @ 18:59:06 #256
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25811957
quote:
Op maandag 28 maart 2005 15:26 schreef E- het volgende:
vier sterren restaurant bestaat niet
nee echt? Daar waren we gelukkig nog niet achter. Bedankt dat je dat even voor ons opgehelderd hebt!
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_25819864
Een restaurant in een viersterrenhotel wel. Dus dat is dan ook automatisch een viersterrenrestaurant.
  maandag 28 maart 2005 @ 23:55:56 #258
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_25819944
  dinsdag 29 maart 2005 @ 08:52:11 #259
37887 Dauthi
Progressive
pi_25823927
quote:
Op maandag 28 maart 2005 23:52 schreef tim2308 het volgende:
Een restaurant in een viersterrenhotel wel. Dus dat is dan ook automatisch een viersterrenrestaurant.
Hahahahahaha Droomverder, volgens de officiele normingen die we aan houden in Europa is een 3 ster het maximum, de sterren die daarna op een kuthotelletje in Spanje staan zijn gemeentelijk sterren die aantonen wat voor voorzieningen ze hebben, dus er zit een zwembad bij hoppa 3 sterren, geisoleerde muren hoppa 12 sterren.

Een restaurant wordt zeker met het oog op de Michelin altijd apart beoordeelt.

Anyhow, wat er wel eens gebeurd is dat het bedienend personeel, je advies geeft dat de biefstuk rare toch echt een stuk beter smaakt dan welldone, en tja als de klant niet wijkt kan ie dood vallen.

Maar ja een biefstuk in een 3ster het komt zelden voor en als ze het al serveren wordt je niet eens gevraagd naar hoe je het wil, maar krijg je het zoals de potschaft.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_25824408
toch nog iemand die serieus op mijn logica in gaat!
pi_25824428
Toch nog even serieus:
quote:
Hahahahahaha Droomverder, volgens de officiele normingen die we aan houden in Europa is een 3 ster het maximum,
Mag ik hier een bronvermelding van?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 09:50:51 #262
45206 Pietverdriet
pi_25824488
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 09:45 schreef tim2308 het volgende:
Toch nog even serieus:
[..]

Mag ik hier een bronvermelding van?
http://www.viamichelin.co(...)ntroller/Restaurants
pi_25824802
Nee, zoals hij het leest, zijn er voor hotels maximaal 3 sterren te verdienen. En dat terwijl de officiele Benelux hotelclassificatie 5 sterren te verdelen heeft.. Vandaar dat ik graag de herkomst van zijn officiele normering wil weten.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 20:16:38 #264
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25838846
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 10:14 schreef tim2308 het volgende:
Nee, zoals hij het leest, zijn er voor hotels maximaal 3 sterren te verdienen. En dat terwijl de officiele Benelux hotelclassificatie 5 sterren te verdelen heeft.. Vandaar dat ik graag de herkomst van zijn officiele normering wil weten.
Hotels en restaurants vallen onder andere organisaties, met andere normen en eisen. Bij HOTELS is de waardering maximaal 5 sterren, bij RESTAURANTS maximaal 3 sterren. Gewoon andere organisaties
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')