Geen idee maaarre, waarom wil je het eigenlijk weten?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 05:48 schreef Sinaasappel het volgende:
vanuit de keuken wel, heb je gelijk aan, maar denk je dat persooneel gaat klagen als je dat besteld..........
omdat ik er een discussie over heb, een vriend van me, wil beweren dat hij gelijk heeft, en beweer van niet, als de klant maar betaald dan bakken ze het wel is mijn mening....quote:Op zaterdag 29 januari 2005 05:50 schreef Thieske het volgende:
[..]
Geen idee maaarre, waarom wil je het eigenlijk weten?
quote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar haalt TS een 4 sterren restaurant vandaan?
http://www.viamichelin.co(...)ntroller/Restaurantsquote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar haalt TS een 4 sterren restaurant vandaan?
Nope, daar haal je geen 4 sterren vandaanquote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:22 schreef duinkonijn het volgende:
[..]
http://www.viamichelin.co(...)ntroller/Restaurants![]()
Oh jawel, als een klant om een doorbakken biefstuk vraagt kan ie doodvallen.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:19 schreef harlingen het volgende:
[..]
Maar als er een biefstuk op het menu zou staan kan dit inderdaad. Het is echt niet zo dat vanuit de keuken gezien de klant kan doodvallen. Hoe jullie op dit idee komen is mijn onduidelijk.
Da's niet helemaal waar. Ben toevallig afgelopen weekend in l'Est geweest, een Paul Bocuse restaurant in Lyon.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:32 schreef PrintScrn.nl het volgende:
BIj een goed restaurant vragen ze nieteens hoe je hem wilt. Een biefstuk is namelijk maar op 1 manier goed te eten en dat is medium...
Laat jij nou nooit in goede restaurants komen...quote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:32 schreef PrintScrn.nl het volgende:
BIj een goed restaurant vragen ze nieteens hoe je hem wilt. Een biefstuk is namelijk maar op 1 manier goed te eten en dat is medium...
wel eens in frankrijk geweest?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 09:12 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
In vrijwel elk geval zal het heus wel geserveerd worden, goed personeel laat verder niet blijken wat ze van de keus van een klant vinden.
medium rare in een Paul Bocuse restaurantquote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
Da's niet helemaal waar. Ben toevallig afgelopen weekend in l'Est geweest, een Paul Bocuse restaurant in Lyon.
Daar werd me ook gevraagd hoe ik m'n biefstuk (of was het nu tournedos?) wilde... Medium rare uiteraard, dat dan weer wel.
Je kan in een goed restaurant ook een frikadelspeciaal gaan bestellen en die zal de kok dan ook niet gaan makenquote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:14 schreef Mikkie het volgende:
In principe vind ik dat dat moet kunnen, je komt daar immers om te eten wat jíj lekker vind... dus je kiest iets dat jij lekker vind en de wens die je erbij hebt is niet heel vreemd, je hoort het vaker.
Van de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat de kok zegt van: ja dag, ik ga hier niet professioneel vlees staan verneuken, dat doe ik gewoon niet.
Verstonden ze prima, hoorquote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:19 schreef Little_Meanie het volgende:
medium rare in een Paul Bocuse restaurantzullen ze zeker verstaan hebben?
quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:07 schreef Adnan het volgende:
Wat is het gehele probleem met een doorgebakken biefstuk? jezus..al die nep koks hiero paranoia worden...alsof jullie kunnen beslissen voor een ander...hij vind het doorgebakken lekkerder punt klaar uit...kan jij het niet? dan gaan we lekker naar een ander..
wat een arrogantie zeg.
Uiteindelijk ben je gewoon 'te gast', en kun je kiezen uit een stel verschillende gerechten. Als de kok dat gerecht gebaseerd heeft op een bepaalde bereidingswijze wil hij dat niet aanpassen. En nogmaals: je bent te gast.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:07 schreef Adnan het volgende:
Wat is het gehele probleem met een doorgebakken biefstuk? jezus..al die nep koks hiero paranoia worden...alsof jullie kunnen beslissen voor een ander...hij vind het doorgebakken lekkerder punt klaar uit...kan jij het niet? dan gaan we lekker naar een ander..
wat een arrogantie zeg.
Laten we het al helemaal niet hebben over het gemiddelde iq van een kok.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:07 schreef Adnan het volgende:
wat een arrogantie zeg.
Dus zoals jij het zegt komen de topkok en de mensen die een doorbakken biefstuk willen elkaar toch niet tegen.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:48 schreef Copycat het volgende:
Daarbij, een kok die 1, 2 of zelfs 3 Michelinsterren van de hemel kookt, heeft wmb wel recht op enige mate van arrogantie waar het zijn vak betreft.
En mensen die een biefstuk door en doorgebakken willen eten zie ik trouwens ook niet zo snel diep in de buidel tasten voor een diner in een sterrenrestaurant.
"te gast" is een leuke uitspraak maar je vergeet iets... je bent een betalende gast en doordat die er zijn heeft o.a. de kok een salaris. als eigenaar van een restaurant zou ik de kok aanspreken op zijn houding en gedrag en hem verplichten om het de gast naar wens te maken ongeacht zijn vreemde voorkeur. iedere baan heeft minder leuke kanten. als kok zijnde kan ik me goed voorstellen dat je het niets vindt om een doorbakken biefstuk te maken maar daar moet je je dan maar even overheen zetten. daarnaast vraag ik me af hoe vaak zoiets in de praktijk voorkomt.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:44 schreef Cosworth het volgende:
[..]
Uiteindelijk ben je gewoon 'te gast', en kun je kiezen uit een stel verschillende gerechten. Als de kok dat gerecht gebaseerd heeft op een bepaalde bereidingswijze wil hij dat niet aanpassen. En nogmaals: je bent te gast.
Het probleem is, dat afwijkende bereidingswijzen niet veel goeds betekenen voor het gerecht. En daar wordt dan de kok op aangekeken.
De kok heeft geen leveringsverplichting. Je kunt je gasten of klanten vragen om hun geld ergens anders te besteden. Vooral als je klanten zat hebt is het aan te raden om een selectie te maken van die klanten waarbij je jezelf het prettigste voelt.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:58 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
de gast (klant) is koning en hij die betaalt bepaald!
Dus als jij naar een feest gaat waar huisregels gelden een dresscode hangt en je betaalt je entree, hoef je je ook niet te houden aan de huisregels en dresscode?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:58 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
"te gast" is een leuke uitspraak maar je vergeet iets... je bent een betalende gast en doordat die er zijn heeft o.a. de kok een salaris. als eigenaar van een restaurant zou ik de kok aanspreken op zijn houding en gedrag en hem verplichten om het de gast naar wens te maken ongeacht zijn vreemde voorkeur. iedere baan heeft minder leuke kanten. als kok zijnde kan ik me goed voorstellen dat je het niets vindt om een doorbakken biefstuk te maken maar daar moet je je dan maar even overheen zetten. daarnaast vraag ik me af hoe vaak zoiets in de praktijk voorkomt.
de gast (klant) is koning en hij die betaalt bepaald!
Ok dan wil ik dat dan ook horen dat het niet gaat...en niet dat hij in de magnetron beland en ach die viezerikken eten toch alles wel..quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:57 schreef Cosworth het volgende:
[..]
Dus als jij naar een feest gaat waar huisregels gelden een dresscode hangt en je betaalt je entree, hoef je je ook niet te houden aan de huisregels en dresscode?
Da's bijna hetzelfde. De (ongeschreven) huisregels van sommige restaurants moet je respecteren. En in sjieke restaurants wordt je biefstuk niet doorbakken.
Alsof jij het gevaar loopt in een 3 sterren tent je prak te nuttigen.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:15 schreef Adnan het volgende:
[..]
Ok dan wil ik dat dan ook horen dat het niet gaat...en niet dat hij in de magnetron beland en ach die viezerikken eten toch alles wel..
quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Sorry, maar dat is net zo iets als dat je klaagt dat je geen trekhaak geleverd kan krijgen van Austin Martin, of dat je moeilijk doet dat mensen geen lampenkap willen maken van een schilderij van van Gogh.
Hier inmiddels een paar keer gegeten, vreselijk goed, en eigenlijk best betaalbaar (9 gangen 110 euro)quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:22 schreef Copycat het volgende:
[..]![]()
Mooie vergelijking!
Trouwens, heb jij wel eens in een driesterrenzaak gedineerd?
Ik kom niet verder dan 2 x 1 ster.
Zoals ik al zei, jouw opwinding over hoe een theoretische biefstuk wordt klaar gemaakt in een 3 sterren tent is dus net zoiets als dat jij je opwind over het ontbreken van een trekhaak aan een austin martin.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:29 schreef Freeflyer het volgende:
ik heb het genoegen gehad om 1 x in een 2 sterren restaurant te mogen eten. najah, om eerlijk te zijn viel het mij zwaar tegen -nee, had niets met het eten te maken maar veel meer met alles eromheen.
Dat lijkt me aan de kaart te zien inderdaad een (relatief goedkoop) genoegen!quote:
Voor de rest heeft ie gewoon gelijk hoor. Als jij denkt dat het in een sjiek restaurant normaal is om een doorbakken biefstuk te vragen ben je gewoon een sloeber, of althans, je gedraagt je er naar.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:42 schreef EternalSolstice het volgende:
ja pverdriet is een kutwijsneus ..... en het dan ook nog verkeerd schrijven..
Het is ongeveer hetzelfde als een Marquant-radio in je Ferrari stoppen. Je hebt het geld, maar totaal geen smaak.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:49 schreef EternalSolstice het volgende:
Wat is er niet sjiek aan een doorbakken biefstuk? alsof dat iets voor 'sloebers' is. Ik ken niemand die het op die manier lekker vindt, zie ook mijn eerste post in dit topic.
Eigenlijk vinnik dat mensen die een ferrari kopen sowieso geen smaak hebben, dus dan kan die marquant-radio d'r ook nog wel bijquote:Op zaterdag 29 januari 2005 17:40 schreef Cosworth het volgende:
[..]
Het is ongeveer hetzelfde als een Marquant-radio in je Ferrari stoppen. Je hebt het geld, maar totaal geen smaak.
inderdaad...quote:Op zaterdag 29 januari 2005 17:38 schreef Martijn_77 het volgende:
Wie gaat er in een drie sterren restaurant nu een biefstuk bestellen?![]()
![]()
Daar ga je naar toe om je smaakpapilen te laten verwennen!!!
Ik weet niet hoe het met jou zit, maarreh... als ik een doorbakken biefstuk heb, heb ik echt wel mayo nodig om dat stuk vlees überhaupt door te kunnen slikken.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:50 schreef Cosworth het volgende:
Er zijn nog steeds mensen die vragen om mayonaise bij hun vlees hoor...![]()
Ah, goed te weten dat ik de kok van mijn favoriete eettent niet mortaal beledigd heb door om mayonaise te vragen bij de friet. Al zal hij minder blij zijn geweest dat ik bij het overigens prima hoofdgerecht een sideorder friets besteldequote:Op maandag 31 januari 2005 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan hoog en laag springen, maar bij friet hoort mayo (en dan ook geen frietsaus, maar mayo) In Belgie zou een 3 sterrenkok zich er allerminst voor schamen bij de maaltijd (zelfgesneden) frieten te serveren, met een (huisgemaakte) Mayonaise.
het werd uitgelegd als wilde duif, dus neem aan de wilde houtduif.quote:Op maandag 31 januari 2005 21:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft Euc het over postduiven of over wilde houtduiven?
een chef waar ik onder gewerkt heb was ook zo en wat heb ik toch veel geleerd van die man geen koksroom maar slagroom geen comprimie gewoon het beste en het lekkerstequote:Op maandag 31 januari 2005 21:55 schreef EternalSolstice het volgende:
piet rot eens op met je 'mayo' (geen frietsaus!!!!!!!!!) en 'boter' (ik eet geen margarine bah!!!!!!!!!), vieze johannes van dam wannabe
Ja hoor. De ex van mijn schoonzusje werkte in een sterrenzaak (de Hoefslag) en daar kreeg je je eten geserveerd zoals je het wilde, zonder dat er in werd getuft of zo. Mijn vader heeft overigens ook zijn biefstukje well done gegeten in de beste tenten, geen enkel probleem. De klant is koning, inderdaad.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 05:40 schreef Sinaasappel het volgende:
zonder dat je commentaar krijgt van het personeel????
ik denk van niet, want klant is koning toch???
Als ik de keuze krijg, en men levert mij mijn keuze niet gaat het terug. Zo simpel. In zo'n geval heb ik ook niets met de gevoelens van de kok te maken. Als ik bij mijn steak roep 'make it moo' en ik krijg um roze, lichtrood of bruin gaat ie gewoon terug naar de keuken, Kies ik overigens zelden voor, de restaurants die me tot nu toe de keuze boden in hoe mijn vlees bereid werd leverder niet super goed vlees. En dan is ie echt niet lekker als ie rare/underdone is. Sterker nog, bij inferieur vlees is well-done vaak lekkerder als medium. Dan proef je het vlees niet zoquote:Op maandag 31 januari 2005 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ik veel erger vindt is dat als ik om een bloedering, blauw, engels, rauw, net ff de pan aangeraakte steak vraag hem toch medium krijg.
nee, maar als jij zegt dat je Yokohama banden wil, met Brembo's en enkei velgen, kunnen ze dat wel voor je regelenquote:Op dinsdag 1 februari 2005 01:01 schreef punchdrunk het volgende:
*knop*
als ik een nieuwe mercedes koop krijg ik toch ook geen telefoontje van de fabriek met de vraag welk merk remmen ik erin wil?
Kun je je voorstellen wat je gekregen zou hebben als je medium besteld had.quote:Op maandag 31 januari 2005 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ik veel erger vindt is dat als ik om een bloedering, blauw, engels, rauw, net ff de pan aangeraakte steak vraag hem toch medium krijg.
In 95 % van de restaurants waar je biefstuk kunt bestellen (mag je hopen) da\t ze vragen hoe je je biefstuk wilt. Als je hem dan doorbakken wil zul je hem ook wel krijgen. In de sterrenzaken zullen ze meestal niet eens biefstuk serveren. Omdat er daar van je verwacht wordt je te laten verrassen door de gerechten en bereiding. Dat 99,9 % van de culinaire liefhebbers een doorbakken biefstuk verfoeilijkt is iets anders. Iedereen mag gewoon eten wat ie wil, zelfs een doorbakken biefstuk..... (alleen laat je dan nooit meer hier zienquote:Op dinsdag 1 februari 2005 09:37 schreef pikwik het volgende:
mag ik ook gewoon eten wat ik wil of heb ik dan een probleem met de eet maffia hier
wat een vpro mentaliteit hier zeg
vergeet je pink niet omhoog te doen he
heeft niks met mentaliteit te maken. ik zie het gewoon zo.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 09:37 schreef pikwik het volgende:
mag ik ook gewoon eten wat ik wil of heb ik dan een probleem met de eet maffia hier
wat een vpro mentaliteit hier zeg
vergeet je pink niet omhoog te doen he
Ze mogen die tournedos daarzo weer terug draaien naar de oude en vertrouwde met bospaddestoelen gevulde parelhoenfiletquote:Op zaterdag 29 januari 2005 11:37 schreef tim2308 het volgende:
Wat is nou het verschil tussen een biefstuk en een "tournedos van ossenhaas" (hoofdgerecht bij een dinnershow in Hilversum verzorgd door een landelijke cateraar) Waar komt het biefstuk dan vandaan? Volgens mij noemen ze af en toe alle stukjes vlees van het rund biefstuk...
Over dingen eten tijdens je zwangerschap gesproken...quote:[b]Op dinsdag 1 februari 2005 12:00
Ze mogen die tournedos daarzo weer terug draaien naar de oude en vertrouwde met bospaddestoelen gevulde parelhoenfilet![]()
!
Een kok wijst zoiets af omdat hij het niet met die intensie op de kaart zet. een kok wil graag voldoening in zn werk en dat bereikt hij niet met een doorbakken biefstuk.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 15:32 schreef pikwik het volgende:
als je een beetje chef bent maak je een biefstuk ook nog lekker klaas als -ie doorbakken is. daarnaast zijn er diverse gradaties in doorbakken natuurlijk.
zomaar iets afkeueren omdat het not done is, of omdat het je eigen smaak niet is, is waanzin natuurlijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |