FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Niet op brandspiritus rijden
M.O.Ddonderdag 27 januari 2005 @ 23:43
Na wat op internet rond gestruind te hebben en gelezen te hebben dat ze in Brazilie op alcohol van suikerriet rijden kwam ik zelf op het geweldig idee om iets soort gelijks te proberen. Als je alcohol gaat maken krijg je 2 producten ethanol (alcohol) en methanol (giftige alcohol) brandspiritus is niets meer dan methanol met een blauw kleurtje gooi er geactiveerde kool in en je hebt alcohol.
Dus ik dacht tank bijna leeg +/- 5 liter benzine met 2 liter brandspiritus en gaan. Ben ongeveer 2 kilometer ver gekomen (reed wel lekker soepel ) en toen ging de motor inhouden en stopte hij ermee. Vervolgens naar de benzine pomp gesleept en vol gegooid met benzine en geprobeerd aan te slapen maar hij deed niks meer. :'(
Wat kan ik nou nog doen zodat hij weer start? Het is golf 2 1.6 uit 1989.
Five_Acesdonderdag 27 januari 2005 @ 23:55


heb je je ook even verdiept in de eigenschappen van alcohol????

Er kan van alles gebeurd zijn:

-voortijdige ontsteking (pingelen) helpt je motorblok in de soep, omdat Alcohol veel minder kloptvast is.

-Alcohol brand schoner, maar vooral heter als benzine, wel eens aan gedacht dat je kleppen daar van kunnen verbranden.

Denk at het een vrij duur bezoekje aan de garage wordt
Spaarlampdonderdag 27 januari 2005 @ 23:57
Tja brandspiritus heeft toch andere eigenschappen dan benzine, het fijne weet ik er ook niet van maar misschien lag de verbrandignstemperatuur hoger, of was het mengsel schraler geworden.

Misschien heeft de spiritus je motor vervuild doordat het niet schoon opbrandde, in dat geval zou ik even mn bougies nakijken

(tvp)
MeAndMyselfvrijdag 28 januari 2005 @ 00:00
Zuip jij ff lekker brandspiritus met wat actieve kool, is net wodka. Wel kortzichtig man
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 00:03
Hij heeft niet gepingeld want ik weet precies hoe dat voelt dat had ik met mijn vorige auto wel eens (5 gt turbo). De verbrandings temperatuur is idd hoger dan die van benzine maar ik dacht dat het wel mee viel. En zo lang had ik er ook niet overnagedacht. Het was meer zo van auto's rijden op alcohol. alcohol = ethanol. ethanol is hetzelfde als methanol maar dan niet giftig. methanol is brandspiritus. Conclusie digros paar liter halen, in de tank gooien en knallen maar. Je merkt het wel, onderin wat minder vermogen, maar als hij eenmaal op toeren komt liep hij als een zonnetje. En als het wel gelukt was dan had ik gewoon goedkoop gereden, want brandspiritus is maar 86 cent de liter. En daar ging het eigenlijk om. Benzine als duur genoeg dus opzoek naar andere alternatieven
Spaarlampvrijdag 28 januari 2005 @ 00:04
Het is een 1600cc motor? Heeft deze ook injectie?
Viper_74vrijdag 28 januari 2005 @ 00:07
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 00:04 schreef Spaarlamp het volgende:
Het is een 1600cc motor? Heeft deze ook injectie?
Niet meer
intoxicatedvrijdag 28 januari 2005 @ 00:08
Ben te lui om te gaan uitrekenen tot in hoeverre het inderdaad van toepassing is, maar ik kan me zo voorstellen dat de circa 15% water in de gemiddelde supermarkt-spiritus redelijk wat invloed heeft.
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 00:09
Nee hij heeft een carburatuer.
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 00:11
Zeg je nou dat ik er water bij had moeten doen, of zit er water in de spiritus.
GanGStaRvrijdag 28 januari 2005 @ 00:11
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 00:08 schreef intoxicated het volgende:
Ben te lui om te gaan uitrekenen tot in hoeverre het inderdaad van toepassing is, maar ik kan me zo voorstellen dat de circa 15% water in de gemiddelde supermarkt-spiritus redelijk wat invloed heeft.
daar heb jij een punt, kon je niet een tientje gedrenkt in spiritus aansteken zonder dat het tientje verbrande??
Steijnvrijdag 28 januari 2005 @ 00:13
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 00:11 schreef GanGStaR het volgende:

[..]

daar heb jij een punt, kon je niet een tientje gedrenkt in spiritus aansteken zonder dat het tientje verbrande??
Nee, kan alleen met een 500 euro biljet.
Five_Acesvrijdag 28 januari 2005 @ 00:17
Zou zeggen probeer het eens 70% water en 30% alcohol geeft al een hele mooie onzichtbare vlam.
Herr.Flickvrijdag 28 januari 2005 @ 01:15
Luchtfilter eraf halen, een scheutje benzine in de carburateur gooien, en starten.
Wil ie dan wel, dan is het gewoon een kwestie van cabrurateur goed schoon maken.

Dulkvrijdag 28 januari 2005 @ 01:26
dat ik alles wat ik met een aansteker kon laten ontbranden (vloeibare stoffen dan) in een oud puchje heb gegooid en kijken hoe dat ging is tot daar aan toe, maar dat je het daadwerkelijk in je eigen auto gooit...
Viper_74vrijdag 28 januari 2005 @ 01:29
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 01:26 schreef Dulk het volgende:
dat ik alles wat ik met een aansteker kon laten ontbranden (vloeibare stoffen dan) in een oud puchje heb gegooid en kijken hoe dat ging is tot daar aan toe, maar dat je het daadwerkelijk in je eigen auto gooit...
Tja we kunnen niet allemaal slim zijn hè
Repeatvrijdag 28 januari 2005 @ 09:01
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 01:26 schreef Dulk het volgende:
dat ik alles wat ik met een aansteker kon laten ontbranden (vloeibare stoffen dan) in een oud puchje heb gegooid en kijken hoe dat ging is tot daar aan toe, maar dat je het daadwerkelijk in je eigen auto gooit...
Haha vet
Leuk idee, kan ik misschien een keer nitromethaan in mn puch gooien. En ik neem aan dat als het fout gaat, dat als je alles dan even schoonmaakt dat het dan weer werkt?
Cosworthvrijdag 28 januari 2005 @ 09:09
Je bent dan ook wel slim bezig hoor.... Gelukkig is het maar een ouwe Golf.
pacandor_vrijdag 28 januari 2005 @ 09:14
hahaha ik hoop dat je goenoeg geld heb voor een nieuwe oude golf!!! hahaha
al afspraak gemaakt met je garage?!
Five_Acesvrijdag 28 januari 2005 @ 09:34
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 09:01 schreef Repeat het volgende:

[..]

Haha vet
Leuk idee, kan ik misschien een keer nitromethaan in mn puch gooien. En ik neem aan dat als het fout gaat, dat als je alles dan even schoonmaakt dat het dan weer werkt?
Moet je een sproeier hebben die bijna 10 keer zo groot is
Juggernautvrijdag 28 januari 2005 @ 10:15
hej. als alles weer werkt he. gooi d'r dan eens hete chilli saus in, kijken of dat wil
Cosworthvrijdag 28 januari 2005 @ 10:21
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 10:15 schreef Juggernaut het volgende:
hej. als alles weer werkt he. gooi d'r dan eens hete chilli saus in, kijken of dat wil
Of:



Hyperdudevrijdag 28 januari 2005 @ 10:28
Wat kost dat nou per liter?
Of in dit geval: per kilometer?
hollander172vrijdag 28 januari 2005 @ 11:14
Misschien denk ik wel te simpel maar mengt zich dat wel dat mengsel? Lijkt me toch noodzakelijk voor een normale verbranding afgezien van de andere issues die dan nog op kunnen treden.
D-Devilvrijdag 28 januari 2005 @ 11:49
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 10:28 schreef Hyperdude het volgende:
Wat kost dat nou per liter?
Of in dit geval: per kilometer?
Aanschaf auto, golf 2 1.6i zullen we zeggen 800 euro.
5 liter spiritus à 86 cent per liter is 4 euro 30.
Gereden kilometers, 20 en nu is het ding stuk

804.30 / 20 = 40.215 euro per kilometer.
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 11:49
Nou als ik hem vanmiddag niet aan krijg gaat hij gewoon naar de sloop toe, want naar de garage is hij niet waard.
patje74vrijdag 28 januari 2005 @ 12:50
Ik ben benieuwd of je hem aan de praat krijgt. Ik ben bang dat spiritus nogal de rubber slangen en pakkingen aan gaat vreten. Is het niet zo dat rubber week wordt in spiritus?

Veel succes in ieder geval!
BazzoSvrijdag 28 januari 2005 @ 13:27
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 00:04 schreef Spaarlamp het volgende:
Het is een 1600cc motor? Heeft deze ook injectie?
Waarschijnlijk is het een carburateur-versie ook nog (Ik rijd zelf ook een Golf 2 1.6 (carb.) uit 1989)
BazzoSvrijdag 28 januari 2005 @ 13:29
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 23:55 schreef Five_Aces het volgende:

Denk at het een vrij duur bezoekje aan de garage wordt
Laat de TS ons maar op de hoogte houden
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 13:48
[quote]Op vrijdag 28 januari 2005 12:50 schreef patje74 het volgende:
Ik ben bang dat spiritus nogal de rubber slangen en pakkingen aan gaat vreten. Is het niet zo dat rubber week wordt in spiritus?

[/quote

Dit klinkt niet echt goed
slashmevrijdag 28 januari 2005 @ 14:35
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 13:48 schreef M.O.D het volgende:
Dit klinkt niet echt goed
Klinkt mij anders als muziek in de oren, weer een kutgolf minder op de weg.
pacandor_vrijdag 28 januari 2005 @ 14:38
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 14:35 schreef slashme het volgende:

[..]

Klinkt mij anders als muziek in de oren, weer een kutgolf minder op de weg.
haha pest die jongen toch niet zo...
pascalheistervrijdag 28 januari 2005 @ 14:59
wat is het volgende wat je probeerd? slaolie ?
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 15:08
Al had ik een diesel gehad dan had ik er wel slaolie ingegooid.
-chefke-vrijdag 28 januari 2005 @ 15:13
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 14:35 schreef slashme het volgende:

[..]

Klinkt mij anders als muziek in de oren, weer een kutgolf minder op de weg.
eens is
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 15:19
Wat hebben jullie toch tegen golfjes het zijn hele degelijke auto's als je er niks geks mee doet
alsemvrijdag 28 januari 2005 @ 15:26
ga ik ook eens proberen met een puch! whehe
DrXLTroublevrijdag 28 januari 2005 @ 15:29
Ik heb niets tegen golfjes hoor!!
Auto's die op alcohol rijden, rijden meestal op ethanol, niet op methanol.
Probleem van methanol is dat niet alle kunststoffen ertegen bestand zijn.
op http://www.duurzame-energie.nl/downloads/factsheets/brandstof.pdf staat er ook nog wat over.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrXLTrouble op 28-01-2005 21:33:31 ]
Chokemevrijdag 28 januari 2005 @ 15:30


En is dit je enige auto of..?
Wel gedurfd moet ik zeggen..
slashmevrijdag 28 januari 2005 @ 15:36
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 15:19 schreef M.O.D het volgende:
Wat hebben jullie toch tegen golfjes het zijn hele degelijke auto's als je er niks geks mee doet
Niks tegen een golf (behalve dat het een veel te dure overschatte kleine middenklasser is) maar meer tegen de bestuurders, vooral diegene die hun golf zonodig moeten "verfraaien"
Fc_Aalstvrijdag 28 januari 2005 @ 15:50
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 01:26 schreef Dulk het volgende:
dat ik alles wat ik met een aansteker kon laten ontbranden (vloeibare stoffen dan) in een oud puchje heb gegooid en kijken hoe dat ging is tot daar aan toe, maar dat je het daadwerkelijk in je eigen auto gooit...
En had je daar nog enig succes mee
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 16:10
Ja dit was mijn enige auto. En over zulk soort stomme actie's denk ik nooit zo lang na, daarom gaan ze zeker meestal mis?
God_de_Vadervrijdag 28 januari 2005 @ 16:12
methanol vreet inderdaad leidingen aan ethanol doet dat niet er is dus wel wat meer verschil Rijden op methanol gaat met de meeste carburatie motoren nu zorg wel dat je geen catalysaotr hebt en zo want die is onmiddellijk naar de eeuwige jachtvelden ... om deze golf terug aan het het werken te krijgen ... nja daar kan ik weinig over zeggen ... bougies eens nakijken en dan lang genoeg aanduwen en starten tot er terug gewone benziene aan de motor komt
Dualdudevrijdag 28 januari 2005 @ 16:57
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 09:01 schreef Repeat het volgende:

[..]

Haha vet
Leuk idee, kan ik misschien een keer nitromethaan in mn puch gooien. En ik neem aan dat als het fout gaat, dat als je alles dan even schoonmaakt dat het dan weer werkt?
Nitro is vrij duur...reken toch gauw op ¤25,- per KG (nee niet per liter). Het gaat vast werken als je een aandeel bij je benzine in gooit. Je motor wordt er wel veel heter van. Door hem rijker af te stellen zou het nog kunnen werken ook Puur gaat zowizo niet lang goed denk ik, als ie het uberhaupt al wil lopen.
Five_Acesvrijdag 28 januari 2005 @ 17:03
Nitromethaan wordt in de dragracerij gebruikt. De truc is dat het minder verbrandingswaarde heeft als benzine, maar je AFR (Air Fuel Ratio) hoeft maar 1.7 te zijn in plaats van 14.7 bij benzine. Je kan dus bijna 10x zo veel inspuiten 14.7 Is theoretisch, meestal wordt 11.5 gebruikt of zo in de racerij.
Repeatvrijdag 28 januari 2005 @ 17:44
Dat komt toch omdat er gewoon NO2 inzit (CH4NO2), een beetje het NOS effect, er zit gewoon zuurstof in die ontleedt bij een bepaalde temperatuur, waardoor je meer benzine kunt verbranden. Daarom kan je het ook gebruiken als toevoeging in je benzine, als een soort NOS lijkt me?
Five_Acesvrijdag 28 januari 2005 @ 18:07
Zou kunnen, maar waarom zou je het mengen? Die AFR van 1.7 is alleen op Nitro-Methaan gebaseerd. Wat je zegt heb je gelijk in, dat spul voorziet grotendeels in zijn eigen zuurstof, maar niet helemaal. Gooi je er nu 50% benzine bij, dan zou je een gemiddelde AFR van 8.2 nodig hebben. Ga uit van een atmosferische motor, dan kan je bij dezelfde luchtdruk dus 5 keer zo weinig inspuiten, immers je hebt nu 8.2 delen lucht nodig op 1 deel brandstof, en de hoeveelheid lucht die de cilinder in gaat staat grotendeels vast. Alleen op Nitromethaan geeft dus veel meer power als 50% Nitromethaan om 50% benzine.
BazzoSvrijdag 28 januari 2005 @ 19:32
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 16:12 schreef God_de_Vader het volgende:
methanol vreet inderdaad leidingen aan ethanol doet dat niet er is dus wel wat meer verschil Rijden op methanol gaat met de meeste carburatie motoren nu zorg wel dat je geen catalysaotr hebt en zo want die is onmiddellijk naar de eeuwige jachtvelden ... om deze golf terug aan het het werken te krijgen ... nja daar kan ik weinig over zeggen ... bougies eens nakijken en dan lang genoeg aanduwen en starten tot er terug gewone benziene aan de motor komt
ff offtopic, wat was dat topic waarin jij uitlegde hoe je een originele uitlaat omlaste?
Repeatvrijdag 28 januari 2005 @ 20:19
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 18:07 schreef Five_Aces het volgende:
Zou kunnen, maar waarom zou je het mengen? Die AFR van 1.7 is alleen op Nitro-Methaan gebaseerd. Wat je zegt heb je gelijk in, dat spul voorziet grotendeels in zijn eigen zuurstof, maar niet helemaal. Gooi je er nu 50% benzine bij, dan zou je een gemiddelde AFR van 8.2 nodig hebben. Ga uit van een atmosferische motor, dan kan je bij dezelfde luchtdruk dus 5 keer zo weinig inspuiten, immers je hebt nu 8.2 delen lucht nodig op 1 deel brandstof, en de hoeveelheid lucht die de cilinder in gaat staat grotendeels vast. Alleen op Nitromethaan geeft dus veel meer power als 50% Nitromethaan om 50% benzine.
Ja maar pure nitromethaan is niet handig voor op de straat. Ook een beetje prijzig lijkt me. Weet niet eens of dat wel mag lijkt me. Daarom lijkt het me dat je met het toevoegen van een hoeveelheid nitromethaan aan je brandstof een flinke prestatiewinst kunt krijgen. Met kreidlers werkt dat iig wel.
tommythemanvrijdag 28 januari 2005 @ 20:29
Even een goede lange tijd doorstarten of desnoods aanslepen want de spiritus ligt onderin de tank want lichter dan benzine, ohja check je bouchies op de kleur
Five_Acesvrijdag 28 januari 2005 @ 21:46
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 20:19 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ja maar pure nitromethaan is niet handig voor op de straat. Ook een beetje prijzig lijkt me. Weet niet eens of dat wel mag lijkt me. Daarom lijkt het me dat je met het toevoegen van een hoeveelheid nitromethaan aan je brandstof een flinke prestatiewinst kunt krijgen. Met kreidlers werkt dat iig wel.
Mag sowieso niet, omdat je er geen accijns over betaald. Stel dat je het zou gaan rijden dan moet je er ook vanuit gaan dat je veel minder nodig hebt. (Tenzij je 3000 PK in je auto wil hebben ) Buiten dat denk ik niet dat het op een stock blok gezond is, zal je wel het nodige op aan moeten passen.
cojonesvrijdag 28 januari 2005 @ 22:50
Ehm niet om heel lullig en muggezigterig te zijn.... MeOH (methanol) is niet hetzelfde als alcohol/ethanol (EtOH)... Methanol:: CH4O, kookpunt ommenabij 65 graden
Ethanol:C2H6O, kookpunt: 78 graden......
cojonesvrijdag 28 januari 2005 @ 22:51
als je trowuens pure MeOH of EtOH wil hebben... Werk op lab, heb nog wel litertje of 300 voor je....
Repeatvrijdag 28 januari 2005 @ 23:05
Heb je daar ook CH4NO2 ofniet? Das nl wel leuk voor een experimentje
Puur schijn je daar een pk per cc mee te halen
M.O.Dvrijdag 28 januari 2005 @ 23:44
Net ff geprobeerd om aan te slepen maar dat lukte niet helemaal. Morgen maar ff de carburateur eraf halen en schoonmaken en dan kijken wat er gebeurt. Maar wat zou een liter of 50 pure alcohol moeten kosten? Gewoon voor het geval me auto het straks toch nog doet
vannellezaterdag 29 januari 2005 @ 02:01
Edit: laat maar............
M.O.Dzaterdag 29 januari 2005 @ 14:08
Nou vandaag ff de brandstof leiding los getrokken, auto door gestart totdat de ergste drap er weer uit was, leidingen vast en rijden maar weer. Heerlijk toch die onverwoestbare techniek.
Cosworthzaterdag 29 januari 2005 @ 14:09
Ga je er nu andere troep in gooien?
Jaydeemzaterdag 29 januari 2005 @ 17:19
zou wel leuk zijn voor ons
patje74zaterdag 29 januari 2005 @ 17:27
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 14:08 schreef M.O.D het volgende:
Heerlijk toch die onverwoestbare techniek.
Geloof mij, het kan echt wel stuk gaan hoor.....
Als ik jou was, en mijn wagen was mij lief dan zou ik er voor de verandering gewoon eens benzine in gooien.
tommythemanzaterdag 29 januari 2005 @ 17:28
Kzei het toch
k3vilzaterdag 29 januari 2005 @ 17:37
Serieus, als je er andere troep in gaat gooien dan moet je het ons even laten weten
SuPerTjezaterdag 29 januari 2005 @ 17:42
Slaolie werkt ookin een diesel ja

moet je alleen wel ff mengen ( iets van slaoilie : diesel - 3 : 1 ofzo )

keb er nog een of twee filmpjes van ... gemaakt met een telefoon .... die kan ik wel ff uppen ... als iemand dat wil.
Mikkiezaterdag 29 januari 2005 @ 18:46
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 46% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 10:34:27 ]
M.O.Dzaterdag 29 januari 2005 @ 19:05
Volgende keer als ik weer op zoek ga naar alternatieve brandstoffen zal ik eerst hier eens informeren of iemand nog een goed idee heeft voordat ik er weer wat in gooi.
Xitamizaterdag 29 januari 2005 @ 21:21
slim!
fordrwd4everzaterdag 29 januari 2005 @ 21:55
Ik heb vaak genoeg spiritus in m`n tank gedaan hoor.

Het gaat best, tenzij je er TEVEEL ingooit.
ik had er 10 liter spiritus op 60 liter benzine ingegooid

Dat gaat prima, en trekt een stuk beter op
(als er iemand op het European Ford Event in Landgraaf geweest is, het is die groene Scorpio....)
en ja, de Duitse techniek IS onverwoestbaar
Chokemezondag 30 januari 2005 @ 02:08
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 14:08 schreef M.O.D het volgende:
Nou vandaag ff de brandstof leiding los getrokken, auto door gestart totdat de ergste drap er weer uit was, leidingen vast en rijden maar weer. Heerlijk toch die onverwoestbare techniek.
Is dit nou gewoon je enige auto die je nodig bent voor woon/werk verkeer of een oud krot voor de lol er bij ofzo ?
Dulkzondag 30 januari 2005 @ 16:08
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 15:50 schreef Fc_Aalst het volgende:

[..]

En had je daar nog enig succes mee
toen ik er wasbenzine en ik dacht idd ook spiritus in heb gemikt heb ik hem nog aangekregen dacht ik, alleen was er een gat geslagen in me zuiger maarja van een puchje is dat niet zo erg en er zitten geen kleppen in die kapot kunnen gaan