abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26950401
wat is pbem

en heb vooral demo`s gespeelt en vond het moelijker dan deel 2 vooral omdat je in elke stad voort zoveel dingen kunt regelen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 12 mei 2005 @ 17:21:41 #202
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_26950471
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 17:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat is pbem
Play By E-Mail -- een multiplayervorm waarbij je na het spelen van je beurt de savegame doorstuurt naar de volgende deelnemer.

Alleen de expansions Play the World en Conquests hebben multiplayer.
pi_26951270
Ehm dat wordt toch morgenmiddag vrees ik .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 12 mei 2005 @ 17:53:47 #204
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26951413
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 10:24 schreef MrWizzel het volgende:

Kies maar een leuk ras voor me uit
Ik ben behoorlijk fan van de Ottomanen, vanwege de UU. De Sipahi is namelijk superieur met zijn 8.3.3. De beste verdediger van die tijd is de musketman (2.4.1), dus heb je een aanvalskracht van 8 tegenover een defensie van 4. Tot de Infantry beschikbaar komt voor andere volkeren heb je dus een behoorlijke tijd om je slag te slaan. Daarnaast zijn de Ottomanen Scientific en Industrial. Vooral Industrial is zeer handig.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 12 mei 2005 @ 22:16:32 #205
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_26959143
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 17:08 schreef One_conundrum het volgende:

Enuh ik zag ik het begin 3 patches. Waar zijn die goed voor?
iemand?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_26962112
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 22:16 schreef One_conundrum het volgende:
iemand?
Zoals ook erbij vermeld, dit zijn de laatste (meest recente) patches voor de drie verschillende variaties op Civ 3, het origineel en de twee uitbreidingssets .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zondag 15 mei 2005 @ 18:28:49 #207
28497 JedaiNait
lurker :)
pi_27031709
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 09:34 schreef Frollo het volgende:
Het wordt tijd dat we hier weer eens gewoon mooie Civ-verhalen gaan posten
Nou vooruit dan maar:

Ik ben op een realworld map bezig, met *alle* civs en iedere civ op zijn historisch verantwoorde startlocatie. Ikzelf ben de Dutch en speel op Monarch.

Momenteel is het 1600 en zit ik al een tijdje in de modern age. Het leeuwendeel van Europa spreekt Nederlands, alleen Engeland/Schotland, Scandinavie, de voet van Italie, Griekenland en wat stukjes rusland en oostbloklanden zijn nog niet veroverd. Mijn vorige oorlog was tegen Rusland/Scandinavie. Catharine vond het niet tof dat ik spionage apperatuur in haar badkamer aan het verstoppen was...Daar heb ik een stuk of wat steden mee gewonnen en 3 armies gekregen (2 in 1 turn!), maar inmiddels maar vrede gesloten, aangezien ik nog niet echt behoefte heb aan die steden. Liever heb ik eerst Engeland en de eerste armies zijn dan ook net geland daar. Ik verwacht een redelijk verzet, maar aangezien ik weet dat Lies geen olie heeft en ik wel, moet ik dat wel aankunnen.

Bovendien, heb ik ook nog noord/west Afrika in bezit (marokko, ivoorkust, die streek zeg maar). Corruptie is daar vrij hoog, maar ik haal er aardig wat resources vandaan.
  zondag 15 mei 2005 @ 21:06:47 #208
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_27035890
Mooi verhaal.
Met de Dutch kom je mooi snel uit de startblokken, maar ik heb altijd moeite met het middenspel.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zondag 15 mei 2005 @ 21:18:47 #209
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_27036203
quote:
Op zondag 15 mei 2005 18:28 schreef JedaiNait het volgende:

[..]

bladiebla
Dit is met een uitbreiding?
pi_27042740
Man, dat is wel heel veel geluk hebben. Ik bedoel met die armies kick je zo gigantisch goed, 1 defense erin zetten en 3 attack en je kan bijna elke stad verdedigen en / of aanvallen
Zelf ben ik geen fan van premade maps, hoe ervan alles te ontdekken en vanaf een setler alles opbouwen
  maandag 16 mei 2005 @ 02:21:06 #211
28497 JedaiNait
pi_27045418
Heb er weer een aantal turns opzitten en momenteel bezit ik alles ten zuiden van london ongveer (1/4 ~1/.3 van het eiland), maar ineens heeft england out of the blue een oliebron van de incas te pakken gekregen. Gelukkig had ik mazzel en heb ik met mijn tank-armies 3 mech's kunnen slopen zonder verliezen te lijden. Voorlopig gaat de verovering dus voorspoedig.

@one_conundrum
Yup de nieuwste: conquests dan heb je wat extra civs, vulkanen enneeuh...ohja scenarios

@blue-102
ik vind het leuke van deze map, dat je dus echt begint als nederlanders en dat je locatie dus ook klopt, gevolg is wel dat je in je eerste turn france al kan zien en england en germany had ik beide ook binnen 3 turns gevonden, maar dat maakt de uitdaging wel groter. Opzich bieden random maps meer verassing, maar real world vind ik ook wat hebben
pi_27049136
quote:
Op maandag 16 mei 2005 02:21 schreef JedaiNait het volgende:
@blue-102
ik vind het leuke van deze map, dat je dus echt begint als nederlanders en dat je locatie dus ook klopt, gevolg is wel dat je in je eerste turn france al kan zien en england en germany had ik beide ook binnen 3 turns gevonden, maar dat maakt de uitdaging wel groter. Opzich bieden random maps meer verassing, maar real world vind ik ook wat hebben
Daar heb je ook gelijk in idd, maarja ik ben nogal fan om tegen een human player te knokken, zoveel leuker als je hem sneaky met een grote aanval belaagt
Nadeel is wel dat je alles moet aanenden om hem neer te halen anders haalt hij jou alsnog neer. Daarom vind ik ook de mobilization zo leuke optie geoon lekker alles maar tanks laten maken (of wat in die tijd is)
  maandag 16 mei 2005 @ 12:02:28 #213
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27049431
Ik heb ook een paar keer op de kaart van Europa gespeeld. Het is wel leuk om een 'realistische' kaart te gebruiken. Het blijft altijd aftasten waar de vijand precies zit.
Alleen was die kaart wel erg groot, en kostte het behoorlijk wat tijd om de AI's te laten spelen.
  maandag 16 mei 2005 @ 12:14:59 #214
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_27049779
Hmm ik zal de scenario's bij de gewone Civ3 es bekijken. Hopen dat dat oude beestje het aankan.
pi_27049867
quote:
Op maandag 16 mei 2005 12:02 schreef Sidekick het volgende:
Ik heb ook een paar keer op de kaart van Europa gespeeld. Het is wel leuk om een 'realistische' kaart te gebruiken. Het blijft altijd aftasten waar de vijand precies zit.
Alleen was die kaart wel erg groot, en kostte het behoorlijk wat tijd om de AI's te laten spelen.
Ja dat is zoiezo een beetje het probleem bij Civ 3, de AI duurt lang...........
maarja voordeel wel is dat je bij 3eindelijk met grote legers kan vechten echt wel beter!
pi_27050344
Je kan een aantal instellingen veranderen zodat de AI niet meer geannimeerd wordt en niet alle bewegingen worden getoond dat scheelt aardig in de snelheid.
  maandag 16 mei 2005 @ 12:44:21 #217
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27050513
quote:
Op maandag 16 mei 2005 12:36 schreef du_ke het volgende:
Je kan een aantal instellingen veranderen zodat de AI niet meer geannimeerd wordt en niet alle bewegingen worden getoond dat scheelt aardig in de snelheid.
Maar ik wil wel alle bewegingen zien.
pi_27050622
Ah dan moet je gewoon rap kijken en zoveel boeien de workerbewegiongen van bv je bondgenoten toch niet?
pi_27050802
Nouja dan doe je gewoon de shift knop inhouden en als je dan units ziet die je wil zien kijk je
  maandag 16 mei 2005 @ 13:05:26 #220
28497 JedaiNait
pi_27050971
Zelfs met animaties uit duren de ai turns nu al een kwartier ofzo....iets teveel volken op de kaart ben ik bang voor...
  maandag 16 mei 2005 @ 13:23:18 #221
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27051309
quote:
Op maandag 16 mei 2005 13:05 schreef JedaiNait het volgende:
Zelfs met animaties uit duren de ai turns nu al een kwartier ofzo....iets teveel volken op de kaart ben ik bang voor...
Ja, het doorberekenen alleen al kost veel op een grote kaart met veel AI's.
pi_27055555
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 11:11 schreef Frollo het volgende:

[..]

Herkenbaar
Nou ja, toch maar weer geladen. Hooverdam gebouwd, Wallstreet, Military Academy en Battlefield Hospital. Ook heb ik Tanks uitgevonden de vorige beurt en over enkele beurten heb ik Flight. Komt goed op tijd, want de Maya's zijn met drie infantry mijn terrein opgewandeld en dat is duidelijk een teken dat ze oorlog willen, men weet wel wat ik bedoel.

Goed, dus de Maya's hebben een MPP met de Amerikanen en zij hebben weer een MPP met de Azteken. Ik heb een MPP met de Inca's en de Iroqouis en zij weer met elkaar, ook RoP. Mijn olie heb ik veroverd op de Azteken door wat steden van hen in te nemen, maar is dus érg kwetsbaar.

Zo ziet het er dus uit:

Misschien is het wel een leuk idee om deze oorlog, die zonder twijfel nu gaat beginnen, gedetailleerd bij te houden.
pi_27055994
Ah, ik had nog een RoP met de Maya's, dus geen oorlog. Meteen de RoP ongeldig verklaard, natuurlijk. Ik denk dat die oorlog er overigens wel snel komt. Hoe dan ook, veel tanks bouwen en straks bombers. En ik kwam er ook achter dat ik een tweede bron van olie heb.
  maandag 16 mei 2005 @ 16:27:55 #224
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_27056065
gewoon powerplay uitvoeren met wat sterke units mochten ze je territory bezoeken, de indringers daarmee binnen range of attack in de gaten houden in den beginne, dan weten ze iig wel wat ze kunnen verwachten als ze willen aanvallen
pi_27058678
Net toen ik mijn vorig bericht had gepost, verklaarde de Azteken mij de oorlog. Alleen, ik zit met nogal lastige supply lines naar het Azteekse schiereiland en elk unit dat ik maak, kan ik goed gebruiken tegen de Amerikanen. Ik wil ook geen vrede sluiten, want dat zouden mijn bondgenoten, waartoe verrassend genoeg de Maya's ook behoren, niet leuk vinden. Daarom dacht ik eraan om de steden gewoon te vernietigen, is dat nog erg?
  maandag 16 mei 2005 @ 20:40:06 #226
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_27063350
Ik doe nu met de gewone Civ3 het scenario earth large, maar is dat wel zo realistisch? Ik ben de duitsers en de eerste twee volken die ik tegenkwam waren de babyloniers en de zulu's...
  maandag 16 mei 2005 @ 21:03:42 #227
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27064154
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:05 schreef Monidique het volgende:
Net toen ik mijn vorig bericht had gepost, verklaarde de Azteken mij de oorlog. Alleen, ik zit met nogal lastige supply lines naar het Azteekse schiereiland en elk unit dat ik maak, kan ik goed gebruiken tegen de Amerikanen. Ik wil ook geen vrede sluiten, want dat zouden mijn bondgenoten, waartoe verrassend genoeg de Maya's ook behoren, niet leuk vinden. Daarom dacht ik eraan om de steden gewoon te vernietigen, is dat nog erg?
Je eigen steden? Nou goed, dat is een beslissing die jij alleen kan maken. Maar vraag jezelf wel af: "Zou ik Aruba ook van de kaart af nuken als ik minister-president zou zijn?"
pi_27064414
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:03 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je eigen steden? Nou goed, dat is een beslissing die jij alleen kan maken. Maar vraag jezelf wel af: "Zou ik Aruba ook van de kaart af nuken als ik minister-president zou zijn?"
Nee, niet mijn eigen steden. Steden die ik later verover.
  maandag 16 mei 2005 @ 21:15:29 #229
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27064573
quote:
Op maandag 16 mei 2005 20:40 schreef One_conundrum het volgende:
Ik doe nu met de gewone Civ3 het scenario earth large, maar is dat wel zo realistisch? Ik ben de duitsers en de eerste twee volken die ik tegenkwam waren de babyloniers en de zulu's...
Je hebt een optie "Culturally Linked Start Loc" die je kan aanvinken in het "Player Setup" scherm (waar je oa je civ kan kiezen, je tegenstanders en de moeilijkheidsgraad).

Staat die optie aan, dan kom je in de buurt van civs met een verwante cultuur.
  maandag 16 mei 2005 @ 21:20:01 #230
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27064728
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:11 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee, niet mijn eigen steden. Steden die ik later verover.
Nou ja, je wilt kennelijk alle resources inzetten in je anti-Amerikaanse campagne, en dus is het niet handig om daar (bij de Azteken) veel aanvallers of verdedigers te hebben.
  maandag 16 mei 2005 @ 21:22:32 #231
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_27064828
quote:
Op maandag 16 mei 2005 12:36 schreef du_ke het volgende:
of linkershift inhouden voor alle irrelevante zaken

edit:
tvp dan maar?
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_27065040
quote:
Op maandag 16 mei 2005 21:20 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nou ja, je wilt kennelijk alle resources inzetten in je anti-Amerikaanse campagne, en dus is het niet handig om daar veel aanvallers of verdedigers te hebben.
Ik heb redelijk wat Cavalry aan het Azteekse front, maar die worden niet aangevuld. Als ik dus ga verdedigen, worden mijn eenheden langzaam aan afgemaakt, maar ga ik aanvallen, dan hou ik steeds minder troepen per stad over, wat de verdediging zwakker maakt en een cultural flip aannemelijker. Dat zijn dus al twee opties die niet echt succesvol zullen zijn, vrees ik. Ik zou wel troepen willen overbrengen naar het Azteekse schiereiland, maar de tanks kan ik eerlijk gezegd wel gebruiken tegen de Amerikanen en vrede sluiten is mogelijk, maar dan nog steeds hebben ze een Mutual Protection Pact met de Amerikanen, dus lang zou zo'n vrede niet duren, en het zou mijn bondgenoten alleen maar pissig maken. Kortom, ik dénk dat de beste optie nu is om steden in te nemen en tot de grond toe plat te branden, de bevolking af te slachten en het gehele land der Azteken in rook en bloed achter te laten. Mijn Army van drie Cavalry plus nog wat andere Cavalry staan al op een berg nabij de vijandelijke hoofdstad, dus dat zou een goed en strategisch begin zijn.
  maandag 16 mei 2005 @ 21:31:11 #233
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27065187
Ja, aanval is hier de beste verdediging, omdat je zo snel mogelijk dit dreigende gevaar wilt stoppen om je handen vrij te maken voor de Amerikanen.
pi_27066884
Kan je niet beter gewoon verdedigen en vanaf andere stukken van de wereld legers aanvoeren aan de andere kant van de wereld ? dan moeten hun legers verdelen en pak je met je misschien uitgedunde cavalary aanvallen ? dan heb je een mooie strategie, daarbij verliezen hun zoveel legers.. wel een tip destroy de steden want houden is geen optie,je kan beter later het opnieuw opbouwen dat gaat veel soepeler en beter..

maandag 16 mei 2005 @ 22:26:10 #235
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27067429
Ik ben trouwens nu een nieuwe civ-game begonnen. De laatste tijd heb ik weinig gewone potjes gespeeld, en eigenlijk speel ik nu ook niet een normaal potje. Ik ben namelijk in het jaar 8000 voor Christus begonnen, en zit nu in 6400BC. Het is een gemodificeerd scenario, waarbij je onder andere zelfs het bouwen van wegen moet gaan uitvinden, en eindigd het spel al in 600AD waarbij Railroad het technische eindstation is.

Het speelt zich af rondom de middellandse zee, en ik speel met de Grieken. Op basis van wat ik al verkend heb, zou ik zeggen dat ik in de hiel van de laars van Italie zit. In het noorden heeft mijn verkennende warrior al een unit uit Etruria gespot, en de handel verliep goed.

Het is een leuke twist, vooral qua techs. De normale gang van het begin tot Railroad is namelijk nu verspreid over meer dan 2 Ages, en zijn er dus techs toegevoegd om het te complementeren. Zo begon ik met Agriculture, waarbij Wheat op de kaart verschijnt, en ik de mogelijkheid heb om te irrigeren en bossen aan te leggen. Zo moet ik zometeen ook nog Domestication uitvinden, waarbij Cow op de kaart verschijnt, en is nodig om Horseback-Riding te kunnen onderzoeken. Daarnaast zijn er ook extra units, resources etc. Het lijkt me wel leuk om dit wat te testen.
pi_27071202
Nou, nou, nou, wat een strijd! Ach, het valt eigenlijk wel mee. Zesendertig jaar oorlog, van 1790 tot en met 1826, heeft het volgende opgeleverd: Bijna de gehele vernietiging van de Azteekse beschaving van het vaste land, de Amerikanen flink teruggedrongen en controle verkregen over Berlijn en Londen.

1790 - 1826

De Azteekse Vlakte is zo grondig gezuiverd van vijandige elementen dat er zelfs een barbaars kamp der Bourgondiërs opgericht is in de jaren twintig van de negentiende eeuw!
  dinsdag 17 mei 2005 @ 00:29:25 #237
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_27071384
Ik speelde eigenlijk altijd zeer defensief, gericht op uitbreiding en op technologisch ontwikkeling. Totdat ik de (modern) armor had, dan werd er gereld. Meer mensen die deze tactief volgen?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 17 mei 2005 @ 00:35:23 #238
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_27071492
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 00:29 schreef Kaalhei het volgende:
Ik speelde eigenlijk altijd zeer defensief, gericht op uitbreiding en op technologisch ontwikkeling. Totdat ik de (modern) armor had, dan werd er gereld. Meer mensen die deze tactief volgen?
ja. tegen die tijd ben ik meestal zo ver voor op de AI dat het een koud kunstje is om ze compleet af te slachten. en dan is een diplomatic victory een stuk eenvoudiger overigens is het aanvallen van medieval infantery met cavalery ook wel leuk hoor

ik vind alleen wel dat de AI na difficulty monarch toch wel erg vals begint te spelen door stiekem hogere productie en science advance te hebben en dergelijke.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_27079184
ja dat is zelfs de tactiek van het spel maar dan net niet meer zo leuk aangezien je dan vaak riflemen aa het afknallen bent met je zieke tanks..

maar ik vind dat qua moeilijkheid ze het wel goed hebben gedaan ! , wat hadden ze anders moeten doen ? de computer sterkere legers moeten geven dan word het helemaal te gek. en ja betere strategie, ik kweenie of dat nu zo makkelijk kan.
pi_27128391
  • In addition, AI leaders will have certain favorite Civics and they may ask you to either switch to theirs or stop using the one that offends them.

• To speed up the process, you can create missionaries and send them out to try to convert other cities. Also, just like the Civics, AI leaders may try to get you to convert to their religion.

• In diplomacy, you will be able to broker peace between two warring Civs or ask a Civ to go to war with another even if you are not currently at war with that Civ.

• Also, rivers work like roads so two cities on the same river are connected even if no roads have been built.

http://www.civfanatics.com/news2/comments.php?id=306

Ik !MOET! CivIV.
  • pi_27128559
    Geil .
      woensdag 18 mei 2005 @ 21:10:56 #242
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_27129404
    De aanpassingen klinken goed, maar toch een beetje weinig, eigenlijk. De grotere rol voor religie en de uitgebreidere diplomatie zijn leuk.
      woensdag 18 mei 2005 @ 21:20:58 #243
    61891 zakjapannertje
    rijksmonument
    pi_27129741
    lijkt een beetje op Children of the Nile vind ik, met dat diep in- en uitzoomen en dat landschap, ziet er mooi uit
    pi_27135350
    Zeker... ben nu nog tevreden maar of dat blijft...
      donderdag 19 mei 2005 @ 10:14:24 #245
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_27141797
    Mja, ik ben nog niet echt onder de indruk. De interface is maar lomp vergeleken bij de elegante controls van Civ III, en de multi-units maken het er ook al niet overzichtelijker op.
    Wel ben ik heel benieuwd hoe ze religie en civics hebben geïmplementeerd en ik ga hem dan ook zeker kopen!
      donderdag 19 mei 2005 @ 10:37:19 #246
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_27142567
    Waar is de PBEM???

Vorige maand heb ik voor het laatst gespeeld volgens mij....
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_27142811
    Heb hem zaterdag naar ype gegooid voro zover ik weet.
    pi_27146460
    quote:
    Op donderdag 19 mei 2005 10:37 schreef George-Butters het volgende:
    Waar is de PBEM???

Vorige maand heb ik voor het laatst gespeeld volgens mij....
    Bij jou. Ik heb hem van het weekend (geloof zaterdag) weer naar jou doorgestuurd.
    "If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
      donderdag 19 mei 2005 @ 13:19:28 #249
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_27148019
    quote:
    Op donderdag 19 mei 2005 12:36 schreef Litpho het volgende:

[..]

Bij jou. Ik heb hem van het weekend (geloof zaterdag) weer naar jou doorgestuurd.
    Daarom vroeg ik het ook Ik zal m wel weer over het hoofd gezien hebben....
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      donderdag 19 mei 2005 @ 22:53:57 #250
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_27168626
    Zo, ik ben alweer wat verder met mijn prehistorisch modified scenario aan de middellandse zee. Ik zit alweer in het jaar 840 BC en heb Italie bedekt met 9 steden.

Het trieste nieuws maar eerst: ik heb geen lux. Ik heb (nog) geen strategic resources zoals Copper en Timber waar ik wel de technologische capaciteit heb om die te herbergen. Maar geen van die zaken dus zelfs maar in de buurt. Vanwege het ontbreken van lux kom ik aardig in de knoei met de grootte van de steden, en dat gaat nog een groot probleem vormen voor de benodigde inkomsten. Nu ben ik nog in de settler-fabricage-fase, dus nu is het nog niet ernstig. Het vervelende aan het missen van Timber en Copper is dat ik geen Galley kan bouwen en ook geen Axemen kan opleiden. De galley is niet zo erg, ik ben niet zo maritiem ingesteld, maar de Axemen (3.1.1) zou een goede aanvulling op mijn Archers (2(2).1.1) zijn.

Qua militaire status zit het vooralsnog goed, ik heb de beschikking over Hoplites (1.4.1), en ze zijn ook veelvuldig aanwezig. Daarnaast dus nog een leuk legertje Archers die in deze mod ook nog een bombard hebben van 2. Een leuke twist.

In den beginne had ik oorlog met de Etrurianen omdat ik niet inging op hun chantage. Na een lange oorverdovende stilte heb ik zelfs wat voordeel kunnen pakken bij de beeindiging. Ik heb net een oorlog met de Dacians achter de rug. Ik heb een stad van hen ingenomen en de lokale bevolking met veel argumenten en garrison weten te overtuigen om voor de goede zaak te strijden. Natuurlijk wisten de ongelovigen niet dat die stad op een verkeerde plek stond, en dat die stad wel handig kon gebruiken voor het maken van een gratis slaaf. Daarna heb ik de overige mannen uitgemoord, hun vrouwen verkracht, en de rest van hun waardigheid afgenomen door de stad plat te branden. Het bleek mezelf een uitstekende onderhandelingspositie te geven voor het bewerkstelligen van vrede.

Qua technologieen gaat het niet al te goed. Ik merk dat de twee andere beschavingen die ik heb ontmoet toch een stapje verder zijn. Niet onoverkomelijk, maar misschien al een teken voor de toekomst. Door de kleine groottes van mijn steden loop ik immers geld mis. Ik zal alles op alles moeten zetten om The Great Library te ontdekken, die, volgens Civilopedia, het gehele spel zal werken. The Great Library is als een van de eerste techs in de Hellenistic Age (het tweede tijdperk) te ontdekken, en ik krijg als Griekenland een gratis tech aan het begin van een nieuw tijdperk. Misschien heb ik geluk.

Verder ligt er nog een goody-hut te wachten in de bergen, alleen heb ik nog geen units die Mauntains kunnen beklimmen, dus dat moet nog even wachten.
    Dergelijke aanpassingen geven het een originele twist. Erg leuk om dat te ontdekken.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')