Zo, ik ben alweer wat verder met mijn prehistorisch modified scenario aan de middellandse zee. Ik zit alweer in het jaar 840 BC en heb Italie bedekt met 9 steden.
Het trieste nieuws maar eerst: ik heb geen lux. Ik heb (nog) geen strategic resources zoals Copper en Timber waar ik wel de technologische capaciteit heb om die te herbergen. Maar geen van die zaken dus zelfs maar in de buurt. Vanwege het ontbreken van lux kom ik aardig in de knoei met de grootte van de steden, en dat gaat nog een groot probleem vormen voor de benodigde inkomsten. Nu ben ik nog in de settler-fabricage-fase, dus nu is het nog niet ernstig. Het vervelende aan het missen van Timber en Copper is dat ik geen Galley kan bouwen en ook geen Axemen kan opleiden. De galley is niet zo erg, ik ben niet zo maritiem ingesteld, maar de Axemen (3.1.1) zou een goede aanvulling op mijn Archers (2(2).1.1) zijn.
Qua militaire status zit het vooralsnog goed, ik heb de beschikking over Hoplites (1.4.1), en ze zijn ook veelvuldig aanwezig. Daarnaast dus nog een leuk legertje Archers die in deze
mod ook nog een bombard hebben van 2. Een leuke twist.
In den beginne had ik oorlog met de Etrurianen omdat ik niet inging op hun chantage. Na een lange oorverdovende stilte heb ik zelfs wat voordeel kunnen pakken bij de beeindiging. Ik heb net een oorlog met de Dacians achter de rug. Ik heb een stad van hen ingenomen en de lokale bevolking met veel argumenten en garrison weten te overtuigen om voor de goede zaak te strijden. Natuurlijk wisten de ongelovigen niet dat die stad op een verkeerde plek stond, en dat die stad wel handig kon gebruiken voor het maken van een gratis slaaf. Daarna heb ik de overige mannen uitgemoord, hun vrouwen verkracht, en de rest van hun waardigheid afgenomen door de stad plat te branden. Het bleek mezelf een uitstekende onderhandelingspositie te geven voor het bewerkstelligen van vrede.
Qua technologieen gaat het niet al te goed. Ik merk dat de twee andere beschavingen die ik heb ontmoet toch een stapje verder zijn. Niet onoverkomelijk, maar misschien al een teken voor de toekomst. Door de kleine groottes van mijn steden loop ik immers geld mis. Ik zal alles op alles moeten zetten om The Great Library te ontdekken, die, volgens Civilopedia, het gehele spel zal werken. The Great Library is als een van de eerste techs in de Hellenistic Age (het tweede tijdperk) te ontdekken, en ik krijg als Griekenland een gratis tech aan het begin van een nieuw tijdperk. Misschien heb ik geluk.
Verder ligt er nog een goody-hut te wachten in de bergen, alleen heb ik nog geen units die
Mauntains kunnen beklimmen, dus dat moet nog even wachten.
![]()
Dergelijke aanpassingen geven het een originele twist. Erg leuk om dat te ontdekken.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders