abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24716862
quote:
Op maandag 24 januari 2005 01:24 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ja als je voor het gemak het hele Oude Testament maar even vergeet, alle 'minder vriendelijke' uitspraken van Jezus en Paulus niet meetelt en Openbaringen sowieso in zijn geheel schrapt.

In het telefoonboek staan ook alleen maar mensen die "Jansen" heten,

...als je de rest er eerst uithaalt.
Die worden toch ook niet ontkend door ons

Het doet er in feite niet toe welk boek de meeste narigheid bevat.
Het gaat erom in hoeverre hoeveel mensen die narigheid nog letterlijk nemen en als leidraad zien.

En de narigheid die toch vooral in het OT voorkomt, wordt slechts door een handje vol Christenen letterlijk genomen, in tegenstelling tot de Koran.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 24 januari 2005 @ 01:32:55 #52
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24716915
quote:
Op maandag 24 januari 2005 01:24 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ja als je voor het gemak het hele Oude Testament maar even vergeet, alle 'minder vriendelijke' uitspraken van Jezus en Paulus niet meetelt en Openbaringen sowieso in zijn geheel schrapt.

In het telefoonboek staan ook alleen maar mensen die "Jansen" heten,

...als je de rest er eerst uithaalt.
OK OK ik kan er natuurlijk niet omheen dat je gelijk hebt. Maar mij als Rooms-Katholiek is altijd opgedragen de Hebreeuwse geschriften met grote voorzichtigheid te benaderen, en het moderne katholicisme houdt zich daar ook stelselmatig aan. M.a.w. wat daarin staat zou ik niet als representatief willen zien voor het moderne christelijke geloof. Het NT is dat wel.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  † In Memoriam † maandag 24 januari 2005 @ 01:40:44 #53
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24717021
quote:
Op maandag 24 januari 2005 01:28 schreef milagro het volgende:

Dat is was anders wel precies Lemmeb zijn punt.
quote:
Het gaat erom in hoeverre hoeveel mensen die narigheid nog letterlijk nemen en als leidraad zien.
Eerst moet je hele stukken niet meetellen en nu gaat ineens om de hoeveelheid mensen die het 'milder' interpreteren??

Het zijn beide gewoon boeken die vol staan met geweld, rare voorschriften en tegenstrijdigheden en beide zijn potentiële bronnen voor de meest idiote opvattingen. De één niet meer of minder als de ander.

Ook een raar argument in de discussie trouwens. Is de inhoud van de koran een goede reden om een overdreven (in vergelijking met de ons omringende landen) angst voor de islam te hebben dan?
  maandag 24 januari 2005 @ 01:46:05 #54
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717101
quote:
Op maandag 24 januari 2005 01:40 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat is anders wel precies wat Lemmeb beweerde.
Huh

Ik zei juist ook dat de inhoud van de boeken er in feite niet toe doet:
quote:
Op maandag 24 januari 2005 00:32 schreef Lemmeb het volgende:
Daarnaast gaat het uiteindelijk om de interpretatie: als je echt kwaad wilt kun je zelfs uit 'Nijntje krijgt een nieuwe fiets' nog een rechtvaardiging voor genocide halen. En blijkbaar er zijn er genoeg moslims die kwaad willen, anders hadden we deze discussie helemaal niet.
Het gaat mij erom dat het moderne Christelijk geloof en zijn geschriften door velen wat al te makkelijk op één hoop worden gegooid met de Islam om de excessen van die laatste goed te praten. Dat zie je erg vaak en vind ik gewoon erg kwalijk.
  maandag 24 januari 2005 @ 01:52:42 #55
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717187
quote:
Op zondag 23 januari 2005 23:23 schreef BansheeBoy het volgende:
Milagro. Het is onzin wat je zegt. Ik ben ook een Moslim. En ik daag je uit om met 1 bron te komen waarin wordt gezegd dat de Moslims onkuise vrouwen (misschien ben jij er één, maar dat is niet van belang voor de discours) zou moeten behandelen als hoer

Sterker nog, de Islam erkent het hele bestaan van hoeren niet eens, het liefst zien ze die niet

als milagro er één is... onkuis? vrijend met meerdere mannen in haar leven, flirtend met wat ze om zich heen ziet. wat zou dan jouw stelling zijn?

wat zou jij doen als de vrouw die je geïmporteerd hebt, ervan uitgaand dat ze überhaupt in het maatschappelijke leven komt, met een man vreemd gaat, wat zou jij doen? zou je je schamen voor je omgeving of gewoon toegeven dat je niet genoeg was voor haar? zou je haar door je neef laten vermoorden (al dan niet in het bijzijn van haar en jouw kinderen)? zou je haar volledige vrijheid geven opdat je daarmee zowel haar, als je eigen waarden vrijheid geeft? wat zou je doen in zo'n situatie?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_24717207
quote:
Op maandag 24 januari 2005 01:40 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat is was anders wel precies Lemmeb zijn punt.
[..]

Eerst moet je hele stukken niet meetellen en nu gaat ineens om de hoeveelheid mensen die het 'milder' interpreteren??

Het zijn beide gewoon boeken die vol staan met geweld, rare voorschriften en tegenstrijdigheden en beide zijn potentiële bronnen voor de meest idiote opvattingen. De één niet meer of minder als de ander.

Ook een raar argument in de discussie trouwens. Is de inhoud van de koran een goede reden om een overdreven (in vergelijking met de ons omringende landen) angst voor de islam te hebben dan?
Ja moe tik het nog eens uitleggen
De meerderheid van de Christenen richt zich vooral op het NT en nemen vooral het OT niet letterlijk.
De meerderheid van de moslims richt zich op de gehele Koran en neemt alles letterlijk.

De profeet Jezus is toch een wat vreedzamer en verdraagzamer figuur dan Mohammed
"Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen" zou je uit Mohammed mond echt nooit gehoord kunnen hebben

De inhoud van de Koran is wel degelijk een reden om die angst te hebben als het boek in zijn GEHEEL letterlijk genomen wordt en nergens gerelativeerd wordt of in de tijd geplaatst.

Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Christenen die de Bijbel, OT en NT, letterlijk nemen, worden als Christen extremisten gezien.
Joden die de Tora letterlijk nemen worden als Joodse fundamentalisten, extremisten gezien.
Moslims die de Koran letterlijk nemen en dat doen ze vrijwel állemaal die worden ineens verdeeld in extremisten/ streng gelovigen/ gematigden.

Een ieder die dergelijke boeken anno 2005 letterlijk neemt kan ik geen gematigd moslim noemen.

Als je moslims vraagt of ze de sharia ingevoerd willen zien, dan hoor je vaak de reactie "als de meerderheid dat wil, dan vind ik dat prima"
Een derde vd moslims schijnt volgens de onderzoeken zo te denken, ik denk dat het er wel eens meer kunnen zijn, puntje bij paaltje, maar goed 1 derde vind ik al veel.
Sorry, NS, maar ik weet niet hoe jij over de sharia denkt, maar ik zie dat niet als een gematigde vorm van de Islam.
  maandag 24 januari 2005 @ 02:02:44 #57
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717274
kom op jongens en meisjes, het moslimboekje is een kopie van het ot. laten we elkaar geen mietje noemen, mohamed is een plagiaatpleger uit de eerste order. er staat niks nieuws in de koran, behalve wat predikaat over iemand die zich beroept op zijn mannelijkheid en zijn soldaat zijn. een soldaat die dus nogal wat wrok heeft gekoesterd. het grootste verschil zit hem in "de andere wang" en "wat met zwaard komt met zwaard verdedigd moet worden". snappen de humanisten hier en de nuanisten het verschil? het één predikt liefde, het ander haat. dat is de kern. dat is het hele eieren eten. veel plezier met slapen, ik ben klaarwakker.
  maandag 24 januari 2005 @ 02:05:05 #58
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_24717283
quote:
Op maandag 24 januari 2005 01:28 schreef milagro het volgende:

[..]

Die worden toch ook niet ontkend door ons

En de narigheid die toch vooral in het OT voorkomt, wordt slechts door een handje vol Christenen letterlijk genomen, in tegenstelling tot de Koran.
Dat is wel een erg gemakkelijke aanname die je op het eind maakt. Jij stelt dat een significante groep moslims de narigheden die in de koran letterlijk nemen danwel propageren? Ik denk dat je je eerst beter kan verdiepen in dat soort zaken voordat een voorbarig oordeel velt over >1.000.000.000 mensen die dat geloof belijden. Al helemaal omdat je hele conclusie rust op deze aanname. Volgens de AIVD zijn er niet meer dan 100-200 extremistische moslims in Nederland, op de 1 miljoen moslims vormen zij dus ~0,01%-0,02% van de islamitische bevolking.
-- There are some who call me...... ... ... 'Tim' ... (!)
  maandag 24 januari 2005 @ 02:05:38 #59
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717287
quote:
"Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen"
Soms, héél soms, houd ik van Jezus

En dan realiseer ik me weer dat ik een wetenschapper ben van de puurste soort, en dat dat dus eigenlijk helemaal niet kan .
  maandag 24 januari 2005 @ 02:11:32 #60
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717332
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:02 schreef zoalshetis het volgende:
kom op jongens en meisjes, het moslimboekje is een kopie van het ot. laten we elkaar geen mietje noemen, mohamed is een plagiaatpleger uit de eerste order. er staat niks nieuws in de koran, behalve wat predikaat over iemand die zich beroept op zijn mannelijkheid en zijn soldaat zijn. een soldaat die dus nogal wat wrok heeft gekoesterd. het grootste verschil zit hem in "de andere wang" en "wat met zwaard komt met zwaard verdedigd moet worden". snappen de humanisten hier en de nuanisten het verschil? het één predikt liefde, het ander haat. dat is de kern. dat is het hele eieren eten. veel plezier met slapen, ik ben klaarwakker.
Dat van die wang is volgens mij NT. Maar voor de rest heb je uiteraard wel een punt.
  maandag 24 januari 2005 @ 02:13:32 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717346
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:05 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

Dat is wel een erg gemakkelijke aanname die je op het eind maakt. Jij stelt dat een significante groep moslims de narigheden die in de koran letterlijk nemen danwel propageren? Ik denk dat je je eerst beter kan verdiepen in dat soort zaken voordat een voorbarig oordeel velt over >1.000.000.000 mensen die dat geloof belijden. Al helemaal omdat je hele conclusie rust op deze aanname. Volgens de AIVD zijn er niet meer dan 100-200 extremistische moslims in Nederland, op de 1 miljoen moslims vormen zij dus ~0,01%-0,02% van de islamitische bevolking.
de narigheden die je in de koran treft worden wel nageleefd, zeker door macho's. christenen zijn allang geemancipeerd. nu die mensen die het boek van een soldaat naleven nog. overigens is elk percentage van gasten van gasten hier teveel, we hebben wel genoeg aan onze tokkies. opzouten dus.
  maandag 24 januari 2005 @ 02:15:38 #62
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717361
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:11 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat van die wang is volgens mij NT. Maar voor de rest heb je uiteraard wel een punt.
ja dat zeg ik, christenen geloven in het nt. en dat is niet voor niks. emancipatie dus. humanisme en nuanisme.
pi_24717375
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:05 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

Jij doelt op extremisten die tot terrorisme over gaan of daartoe bereid zijn, die er op uit zijn om onze maatschappij te vernietigen zoals hij nu is, dat zijn er 200 .

Dat vrijwel alle moslims de Koran letterlijk nemen maakt ze in mijn ogen extremist, omdat men Christenen die dat met de Bijbel doen ook Christen extremisten noemt, de Bijbel belt bewoners dus

Jehova's Getuigen zijn ook extremisten, maar niet iedere extremist is een potentiele terrorist.

Mohammed was geen vreedzaam man, hij hield stevig huis daar waar men zich niet wilde schikken naar de wetten van Hem of liever van hem
En juist díe man is als profeet en lichtend voorbeeld gekozen.
Mohammed beledigen is ALLE moslims beledigen.
En dat kan heel fout aflopen, weten we sinds 2/11
En nee, niet alle moslims zijn Mohammed B's, maar wel opvallend veel moslims vinden dat moord weliswaar niet mag, maar vonden Mo B's daad een begrijpelijke daad en dat TvG een en ander zélf uitgelokt heeft.
Zij die de Islam aanvallen, mogen bestreden worden.
Mo B vatte dat letterlijk op, (te) veel moslims konden daar begrip voor opbrengen.
Dus ze willen niet de uitvoerder zijn, maar hebben geen probleem als een ander dat wél wilt en ook dóet.

Ik zou mijn hart net zo vasthouden als de Katholieken hier en/of de Protestanten EN MASSE zo zouden reageren , die gelaten vorm van goedkeuren zouden hebben, als John Cleese of Willem Dafoe vermoord was door een Christenfundi .
  maandag 24 januari 2005 @ 02:20:19 #64
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717396
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:17 schreef milagro het volgende:

[..]

Jij doelt op extremisten die tot terrorisme over gaan of daartoe bereid zijn, die er op uit zijn om onze maatschappij te vernietigen zoals hij nu is, dat zijn er 200 .

Dat vrijwel alle moslims de Koran letterlijk nemen maakt ze in mijn ogen extremist, omdat men Christenen die dat met de Bijbel doen ook Christen extremisten noemt, de BIjbel belt bewoners.

Jehova's Getuigen zijn ook extremisten, maar niet iedere extremist is een potentiele terrorist.

Mohammed was geen vreedzaam man, hij hield stevig huis daar waar men zich niet wilde schikken naar de wetten van Hem of liever hem
En juist díe man is als profeet en lichtend voorbeeld gekozen.
Mohammed beledigen is ALLE moslims beledigen.
En dat kan heel fout aflopen, weten we sinds 2/11
En nee, niet alle moslims zijn Mohammed B's, maar wel opvallend veel moslims vinden dat moord weliswaar niet mag, maar vonden Mo B's daad een begrijpelijke daad en TvG een en ander zélf uitgelokt heeft.
Zij die de Islam aanvallen, mogen bestreden worden.
Mo B vatte dat letterlijk op, (te) veel moslims konden daar begrip voor opbrengen.
Dus ze willen niet de uitvoerder zijn, maar hebben geen probleem als een ander dat wél wilt

Ik hou mijn hart vast als de Katholieken hier en/of de Protestanten EN MASSE zo zouden reageren als John Cleese vermoord was door een Christenfundi of Willem Dafoe.
9/11 ik ga dit bericht verwijderen als jij het aanpast
pi_24717410
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:20 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

9/11 ik ga dit bericht verwijderen als jij het aanpast
ik heb het over de moord op van Gogh, omdat ik de angst en alles daarom heen nationaal wil houden zeg maar
  maandag 24 januari 2005 @ 02:23:20 #66
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_24717414
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:13 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

de narigheden die je in de koran treft worden wel nageleefd, zeker door macho's. christenen zijn allang geemancipeerd. nu die mensen die het boek van een soldaat naleven nog. overigens is elk percentage van gasten van gasten hier teveel, we hebben wel genoeg aan onze tokkies. opzouten dus.
Ik ben het er helemaal mee eens dat elk percentage van die extremisten (veel) teveel is... nu niet gaan doen alsof ik extremisme gedoog en/of goedkeur plz.

Ik vind wel dat we als 'beschaafde democratie' evenwichtig moeten handelen en oordelen. En op rationele manier het kaf van het koren moeten scheiden, niet volgens de xenofobe trent die de afgelopen paar jaar de tendens is.
  maandag 24 januari 2005 @ 02:25:33 #67
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717428
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:22 schreef milagro het volgende:

[..]

ik heb het over de moord op van Gogh
Maar sommigen (zoalshetis en ikzelf) waren van 9/11 al wakkergeschrokken.

Daarvoor ook al trouwens, maar je moet nu eenmaal een betekenisvol Tijdstip van Openbaring kunnen aandragen.
  maandag 24 januari 2005 @ 02:29:19 #68
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717448
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:22 schreef milagro het volgende:

[..]

ik heb het over de moord op van Gogh, omdat ik de angst en alles daarom heen nationaal wil houden zeg maar
ok maar de echte puist is te vroeg ontsprongen na 9/11 voor de wannabe moslims in europa en overal ter wereld. behalve hun eigen ongeordende zandbak natuurlijk. het kruit is te vroeg ontstoken en dat is altijd gebeurt. in de hele geschiendenis van de mensen die een soldatenboek naleven. maar ik snap je 2/11 nu. het mirco ruiten-ingooien.
pi_24717466
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:25 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Maar sommigen (zoalshetis en ikzelf) waren van 9/11 al wakkergeschrokken.

Daarvoor ook al trouwens, maar je moet nu eenmaal een betekenisvol Tijdstip van Openbaring kunnen aandragen.
dat begrijp ik , ik ook, daarvoor al

maar ik had het over het beledigen van Mohammed , dat je daar ALLE moslims mee beledigt blijkbaar, ook al noem je de man gewoon wat hij was, een op sex gefixeerde tiran, die het geluk had dat Moha... ik bedoel Allah's wil precies in zijn straatje paste, zodat hij rustig kon doorgaan met waarmee hij bezig was

dat zeggen kan je je kop al kosten blijkbaar (vandaar dus dat ik enkel 2/11 noemde) en tot mijn grote schrik vinden meer moslims dan mij lief is dat ofwel terecht ofwel te verwachten en dus eigen schuld.
  maandag 24 januari 2005 @ 02:32:40 #70
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717467
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:23 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

Ik ben het er helemaal mee eens dat elk percentage van die extremisten (veel) teveel is... nu niet gaan doen alsof ik extremisme gedoog en/of goedkeur plz.

Ik vind wel dat we als 'beschaafde democratie' evenwichtig moeten handelen en oordelen. En op rationele manier het kaf van het koren moeten scheiden, niet volgens de xenofobe trent die de afgelopen paar jaar de tendens is.
ja een beschaafde democratie kent ook haar keerpunt. en dan zal diezelfde democratie zich keren tegen de ratten van de rif. en dan gaat het dus niet met vergassing of vervolging zoals de jochies nu in de klas met gesis geen rescpect tonen voor de geschiendenis. maar meer met uitwijzing en uitsluiting. geen baan, geen werk, geen toekomst. wel in marokko. in de rif. capice?
  maandag 24 januari 2005 @ 02:47:26 #71
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_24717517
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:32 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja een beschaafde democratie kent ook haar keerpunt. en dan zal diezelfde democratie zich keren tegen de ratten van de rif. en dan gaat het dus niet met vergassing of vervolging zoals de jochies nu in de klas met gesis geen rescpect tonen voor de geschiendenis. maar meer met uitwijzing en uitsluiting. geen baan, geen werk, geen toekomst. wel in marokko. in de rif. capice?
En daarmee is het inherent dat de beschaafde democratie is vervallen tot een naar fascisme neigende staat. En daarmee vervalt in feite de grens die jij trekt tussen jou en de extremist, die ook als doelstelling een fascistoide/totalitair systeem heeft.
  maandag 24 januari 2005 @ 03:00:54 #72
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717573
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:32 schreef milagro het volgende:

[..]

dat begrijp ik , ik ook, daarvoor al

maar ik had het over het beledigen van Mohammed , dat je daar ALLE moslims mee beledigt blijkbaar, ook al noem je de man gewoon wat hij was, een op sex gefixeerde tiran, die het geluk had dat Moha... ik bedoel Allah's wil precies in zijn straatje paste, zodat hij rustig kon doorgaan met waarmee hij bezig was

dat zeggen kan je je kop al kosten blijkbaar (vandaar dus dat ik enkel 2/11 noemde) en tot mijn grote schrik vinden meer moslims dan mij lief is dat ofwel terecht ofwel te verwachten en dus eigen schuld.
Ik begreep op zich de reden wel dat je 2/11 koos .

Alleen, ik vind persoonlijk 9/11 qua mystiek en symboliek altijd net even beter. Met alle respect voor Van Gogh (ik was fan van hem), ik denk niet dat de moord op hem en de bijbehorende beelden over 50 jaar nog enige indruk maken op de kindertjes van de toekomst.
  maandag 24 januari 2005 @ 03:03:24 #73
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717581
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:47 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

En daarmee is het inherent dat de beschaafde democratie is vervallen tot een naar fascisme neigende staat. En daarmee vervalt in feite de grens die jij trekt tussen jou en de extremist, die ook als doelstelling een fascistoide/totalitair systeem heeft.
Soms is het kiezen of delen. Ik kies liever, gedeeld hebben we al veel te lang.
  maandag 24 januari 2005 @ 03:04:33 #74
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717589
quote:
Op maandag 24 januari 2005 02:47 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

lijkt me niet. daarmee geef ik aan dat we genoeg hebben van een arrogant groepje dat de dienst uitmaakt als gast van een gast. wat is jouw oplossing voor die ratten?
  maandag 24 januari 2005 @ 03:08:49 #75
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717608
quote:
Op maandag 24 januari 2005 03:04 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lijkt me niet. daarmee geef ik aan dat we genoeg hebben van een arrogant groepje dat de dienst uitmaakt als gast van een gast. wat is jouw oplossing voor die ratten?
Hij lijkt me het type van het welbekende en beproefde Clubhuis en 'thee drinken op vrijdagmorgen' .
  maandag 24 januari 2005 @ 03:29:39 #76
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_24717711
quote:
Op maandag 24 januari 2005 03:08 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hij lijkt me het type van het welbekende en beproefde Clubhuis en 'thee drinken op vrijdagmorgen' .
och jee, we vallen terug op sarcasme? Ik knuffel niet met moslims, heb als agnost helemaal niets met de islam. Ik maak er itt anderen geen probleem van dat ze een andere geloofsopvatting hebben dan ik, zolang zij deze, net zoals iedereen, maar beoefenen binnen de regels van de wet. Ik ben er dus ook een groot voorstander van als extremistische imams, moufti's, aso's weet-ik-het-wat het land uit geschopt worden, of anderszins berecht worden, zo de wet voorschrijft.

Ik denk alleen niet dat het opstellen van speciale regels voor speciale groepen binnen de maatschappij een constructieve oplossing voor dit dillemma is. Ik denk dat er voor een constructieve oplossing van dit probleem eerder ligt in de verbetering van de communicatie en, inherent, de sociale cohesie binnen de maatschappij. Niet alleen de communicatie tussen moslims en niet-moslims, of autochtonen en allochtonen, ook de communicatie tussen de politiek en de bevolking, autochtoon en allochtoon. Hiervoor zou bijvoorbeeld een islamitisch aangelegde politieke partij als middel voor kunnen worden gebruikt, en Geert Wilders vertegenwoordigd juist de tegenovergestelde democratisch gestoelde kant van het electoraat. Daarnaast is het denk ik nu tijd voor een betere communicatie binnen de hier spelende groepen zelf. We hebben nu ondertussen het hele spectrum aan opvattingen over elkaar wel gehoord, maar binnen beide groepen bestaat er ook grote onenigheid in de opvattingen. kijk naar die van ons... Wanneer mensen met elkaar gaan communiceren hoeft dit niet per se een constructieve consencus of oplossing te bieden, het is op zichzelf al een stap naar meer begrip voor elkaars opvattingen.
  maandag 24 januari 2005 @ 03:44:43 #77
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717768
quote:
Op maandag 24 januari 2005 03:29 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

och jee, we vallen terug op sarcasme? Ik knuffel niet met moslims, heb als agnost helemaal niets met de islam. Ik maak er itt anderen geen probleem van dat ze een andere geloofsopvatting hebben dan ik, zolang zij deze, net zoals iedereen, maar beoefenen binnen de regels van de wet. Ik ben er dus ook een groot voorstander van als extremistische imams, moufti's, aso's weet-ik-het-wat het land uit geschopt worden, of anderszins berecht worden, zo de wet voorschrijft.

Ik denk alleen niet dat het opstellen van speciale regels voor speciale groepen binnen de maatschappij een constructieve oplossing voor dit dillemma is. Ik denk dat er voor een constructieve oplossing van dit probleem eerder ligt in de verbetering van de communicatie en, inherent, de sociale cohesie binnen de maatschappij. Niet alleen de communicatie tussen moslims en niet-moslims, of autochtonen en allochtonen, ook de communicatie tussen de politiek en de bevolking, autochtoon en allochtoon. Hiervoor zou bijvoorbeeld een islamitisch aangelegde politieke partij als middel voor kunnen worden gebruikt, en Geert Wilders vertegenwoordigd juist de tegenovergestelde democratisch gestoelde kant van het electoraat. Daarnaast is het denk ik nu tijd voor een betere communicatie binnen de hier spelende groepen zelf. We hebben nu ondertussen het hele spectrum aan opvattingen over elkaar wel gehoord, maar binnen beide groepen bestaat er ook grote onenigheid in de opvattingen. kijk naar die van ons... Wanneer mensen met elkaar gaan communiceren hoeft dit niet per se een constructieve consencus of oplossing te bieden, het is op zichzelf al een stap naar meer begrip voor elkaars opvattingen.
een korte vraag, woon je in amsterdam en zie je die arrogante bekken dagelijks? heb je in de stilletocht gelopen toen die vrouw van 67 dood werd getrokken door 3 marokkaanse 'boefjes'? nee want die was er niet. was jij bij de rouwdienst van een vrouw in slotervaart die door 8 marokkanen werd verkracht en op gruwelijke wijze werd vermoord? nee want die was er niet, ze was 81... waar was jij en waar ben jij? was jij bij de veroordeling van jonge mannetjes die een geestelijkgehandicapt meisje van 14 maandenlang hebben verkracht? nee want die was er bijna niet. was jij bij de doodslag van een vrouw die niet eens wat gestolen had? de jongens zijn er met een aanfluiting vanafgekomen. de druppel is nabij die de emmer doet overlopen en daarbij zal baggetallistaie geen drippel wegnemen. sterker nog de pvdabagetallisatie zal de emmer eerder vol maken dan leeg. het is nu geen tijd om begrip te krijgen, het is tijd om begrip af te dwingen. was jij bij de veroordeling van de jochies die een normaal echtpaar uit de diamantbuurt hebben gedreigd? nee want dat bestaat niet volgens cohen....

[ Bericht 1% gewijzigd door zoalshetis op 24-01-2005 03:50:21 ]
  maandag 24 januari 2005 @ 03:51:21 #78
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_24717791
quote:
Op maandag 24 januari 2005 03:44 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

een korte vraag, woon je in amsterdam en zie je die arrogante bekken dagelijks? heb je in de stilletocht gelopen toen die vrouw van 67 dood werd getrokken door 3 marokkaanse 'boefjes'? nee want die was er niet. was jij bij de rouwdienst van een vrouw in slotervaart die door 8 marokkanen werd verkracht en op gruwelijke wijze werd vermoord? nee want die was er niet, ze was 81... waar was jij en waar ben jij? was jij bij de veroordeling van jonge mannetjes die een geestelijkgehandicapt meisje van 14 maandenlang hebben verkracht? nee want die was er bijna niet. was jij bij de doodslag van een vrouw die niet eens wat gestolen had? de jongens zijn er met een aanfluiting vanafgekomen. de druppel is nabij die de emmer doet overlopen en daarbij zal baggetallistaie geen drippel wegnemen. sterker nog de pvdabagetallisatie zal de emmer eerder vol maken dan leeg. het is nu geen tijd om begrip te krijgen, het is tijd om begrip af te dwingen.
Nee, woon niet in Amsterdam, woon in Utrecht... maar dat doet niet ter zake.

korte vraag... Hoe dwing je begrip af?
  maandag 24 januari 2005 @ 03:54:10 #79
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717799
quote:
Op maandag 24 januari 2005 03:44 schreef zoalshetis het volgende:
een korte vraag, woon je in amsterdam
Nee, hij woont in Leuth (bij Nijmegen geloof ik), als ik z'n profiel mag geloven. Nijmegen wordt geloof ik ook zo nu en dan getergd door Marokkaanse terreur.
  maandag 24 januari 2005 @ 03:55:29 #80
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717807
quote:
Op maandag 24 januari 2005 03:51 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

Nee, woon niet in Amsterdam, woon in Utrecht... maar dat doet niet ter zake.

korte vraag... Hoe dwing je begrip af?
kort antwoord. door je minder met amsterdam te bemoeien en de amsterdammers te laten merken dat ze alleen gewenst zijn als ze normaal kunnen doen. hun ouders verplichten tot een goede opvoeding of anders terug naar het rif. ook door te laten merken dat de "palestijnen van amsterdam" zich heel erg snel moeten gaan aanpassen. heel erg snel.
  maandag 24 januari 2005 @ 04:03:14 #81
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_24717832
quote:
Op maandag 24 januari 2005 03:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kort antwoord. door je minder met amsterdam te bemoeien en de amsterdammers te laten merken dat ze alleen gewenst zijn als ze normaal kunnen doen. hun ouders verplichten tot een goede opvoeding of anders terug naar het rif. ook door te laten merken dat de "palestijnen van amsterdam" zich heel erg snel moeten gaan aanpassen. heel erg snel.
Daar ben ik het helemaal mee eens, daarom mag jij stemmen voor de amsterdamse gemeenteraad, en ik niet. Zij gaan over het beleid in Amsterdam, voor de Amsterdammers. Ik vind daarintegen wel dat alle maatregelen die je treft altijd binnen de regels van de wet moet blijven. En daarnaast altijd je eigen morele waarden hoog moet houden. Anders is het hele verhaaltje natuurlijk hypocriet...
  maandag 24 januari 2005 @ 04:06:49 #82
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717840
quote:
Op maandag 24 januari 2005 04:03 schreef Gwunnik het volgende:
Ik vind daarintegen wel dat alle maatregelen die je treft altijd binnen de regels van de wet moet blijven.
Die wet is helaas (of moet ik zeggen: gelukkig?) ook voor velerlei uitleg vatbaar. Ik geloof niet dat ons recht nu zoveel verschilt van het Franse, maar in Frankrijk zijn maatregelen mogelijk waar we in Nederland alleen maar van kunnen dromen.
  maandag 24 januari 2005 @ 04:09:05 #83
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_24717848
quote:
Op maandag 24 januari 2005 04:06 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Die wet is helaas (of moet ik zeggen: gelukkig?) ook voor velerlei uitleg vatbaar. Ik geloof niet dat ons recht nu zoveel verschilt van het Franse, maar in Frankrijk zijn maatregelen mogelijk waar we in Nederland alleen maar van kunnen dromen.
Tsja, dan moet je meer mensen die je kent overhalen om op de VDD of Wilders ofzo te stemmen.
  maandag 24 januari 2005 @ 04:13:31 #84
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717857
quote:
Op maandag 24 januari 2005 04:09 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

Tsja, dan moet je meer mensen die je kent overhalen om op de VDD of Wilders ofzo te stemmen.
Het is niet eens nodig dat ik me er persoonlijk mee ga bemoeien. De kut-Marokkanen doen dat vuile werk al, en graven daarmee ongewild hun eigen graf.
  maandag 24 januari 2005 @ 04:17:01 #85
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717861
quote:
Op maandag 24 januari 2005 04:03 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens, daarom mag jij stemmen voor de amsterdamse gemeenteraad, en ik niet. Zij gaan over het beleid in Amsterdam, voor de Amsterdammers. Ik vind daarintegen wel dat alle maatregelen die je treft altijd binnen de regels van de wet moet blijven. En daarnaast altijd je eigen morele waarden hoog moet houden. Anders is het hele verhaaltje natuurlijk hypocriet...
democratie in amsterdam betekent op dit moment dat er een overvloed is aan populistische pvda en de rest moslims. mijn stem means shit. wat wel telt is de volksopstand die gaat komen tegen de marokkanen. dus ik geloof allang niet meer in moslim en christen of jood. de islamfobie is er geen van islamieten, maar meer van marokkanen die onder het mom van islam lopen, wandelen en meisjes verkrachten, criticasters doden, winkels beroven, homo's in elkaar slaan, in moskeen haat prediken, denken dat de stad van hen is. dat zal met rasse schreden verdwijnen totdat de stoerste riffer dood is of zonder tanden mee gaat doen. geloof me. het eind is nader voor de brutalen die de halve wereld hebben.
  maandag 24 januari 2005 @ 04:20:35 #86
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_24717862
quote:
Op maandag 24 januari 2005 04:17 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

democratie in amsterdam betekent op dit moment dat er een overvloed is aan populistische pvda en de rest moslims. mij stem means shit. wat wel telt is de volksopstand die gaat komen tegen de marokkanen. dus ik geloof allang niet meer in moslim en christen of jood. de islamfobie is er geen van islamieten, maar meer van marokkanen die onder het mom van islam lopen, wandelen en meisjes verkrachten, criticasters doden, winkels beroven, homo's in elkaar slaan, in moskeen haat prediken, denken dat de stad van hen is. dat zal met rasse schreden verdwijnen totdat de stoerste riffer dood is of zonder tanden mee gaat doen. geloof me. het eind is nader voor de brutalen die de halve wereld hebben.
Pff, tegen zoveel fatailisme kan ik niet op hoor.
  maandag 24 januari 2005 @ 04:21:15 #87
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717863
quote:
Op maandag 24 januari 2005 04:20 schreef Gwunnik het volgende:

[..]

Pff, tegen zoveel fatailisme kan ik niet op hoor.
kom eens kijken als je wilt, ik heb het over feiten.
  maandag 24 januari 2005 @ 04:28:00 #88
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24717871
quote:
Op maandag 24 januari 2005 04:21 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kom eens kijken als je wilt, ik heb het over feiten.
Vind je het erg als ìk daar even voor pas? We hebben in Rotterdam al onze eigen problemen .
  maandag 24 januari 2005 @ 05:04:28 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_24717889
quote:
Op maandag 24 januari 2005 04:28 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Vind je het erg als ìk daar even voor pas? We hebben in Rotterdam al onze eigen problemen .
was ook niet tegen jou.
  maandag 24 januari 2005 @ 09:18:54 #90
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_24718925
quote:
Op maandag 24 januari 2005 00:25 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik heb ook geen Nederlanders horen zeggen dat ze de aansalg op fortuin afkeurden. Je hoeft je niet te verantwoorden voor de daden van een ander.... Alleen maar omdat anderen anders maar bang voor je zullen worden..... ZO'n vreemde redenatie....
Rare opmerking. Dat zegt meer over de mensen waar jij mee omgaat, denk ik.
Ik heb het wel gehoord. Massaal. Overigens heb ik ze ook massaal de moord op van Gogh horen veroordelen. En zo hoort het ook, als in een rechtsstaat dingen gebeuren die de rechtsstaat rechtsstreeks ondermijnen.
Die grote groep van Moslims in de steden met hun doeken en baarden, die heb ik echter nauwelijks gehoord of gezien. Om dat af te doen met 985 kutmarokkanen, dat lijkt me wel erg simpel.
Maar goed, als je het gevaar van dergelijke grootschalige gehersenspoelde groepen niet wil zien...
1933.

[ Bericht 5% gewijzigd door klez op 24-01-2005 09:23:58 ]
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
  maandag 24 januari 2005 @ 11:32:11 #91
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24720853
quote:
Op maandag 24 januari 2005 05:04 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

was ook niet tegen jou.
wist ik wel
pi_24720944
Problemen met (vaak jonge) Marokkanen heeft slechts terzijde iets van doen met de islam.
Als je geld hebt, is vrijheid niet duur!
pi_24721038
quote:
Op maandag 24 januari 2005 01:54 schreef milagro het volgende:

[..]

Ja moe tik het nog eens uitleggen
De meerderheid van de Christenen richt zich vooral op het NT en nemen vooral het OT niet letterlijk.
De meerderheid van de moslims richt zich op de gehele Koran en neemt alles letterlijk.

De profeet Jezus is toch een wat vreedzamer en verdraagzamer figuur dan Mohammed
"Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen" zou je uit Mohammed mond echt nooit gehoord kunnen hebben

De inhoud van de Koran is wel degelijk een reden om die angst te hebben als het boek in zijn GEHEEL letterlijk genomen wordt en nergens gerelativeerd wordt of in de tijd geplaatst.

Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Christenen die de Bijbel, OT en NT, letterlijk nemen, worden als Christen extremisten gezien.
Joden die de Tora letterlijk nemen worden als Joodse fundamentalisten, extremisten gezien.
Moslims die de Koran letterlijk nemen en dat doen ze vrijwel állemaal die worden ineens verdeeld in extremisten/ streng gelovigen/ gematigden.

Een ieder die dergelijke boeken anno 2005 letterlijk neemt kan ik geen gematigd moslim noemen.

Als je moslims vraagt of ze de sharia ingevoerd willen zien, dan hoor je vaak de reactie "als de meerderheid dat wil, dan vind ik dat prima"
Een derde vd moslims schijnt volgens de onderzoeken zo te denken, ik denk dat het er wel eens meer kunnen zijn, puntje bij paaltje, maar goed 1 derde vind ik al veel.
Sorry, NS, maar ik weet niet hoe jij over de sharia denkt, maar ik zie dat niet als een gematigde vorm van de Islam.
Ik denk dat jij dit zwaar overschat. Mijn moeder werkt dus in een internationaal vrouwencentrum. Dat is een centrum waar allerlei cursussen en hulp wordt geboden aan vrouwen van alle mogelijke afkomsten. Er komen vooral veel moslimvrouwen, en ik kan je vertellen dat er heel veel discussies plaatsvinden over de koran, waarbij ook veel kritiek wordt geleverd op de vrouwen die de koran letterlijk willen nemen. Die worden vaak niet eens zo serieus genomen door de andere dames....
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_24721142
quote:
Op maandag 24 januari 2005 09:18 schreef klez het volgende:

[..]

Rare opmerking. Dat zegt meer over de mensen waar jij mee omgaat, denk ik.
Ik heb het wel gehoord. Massaal. Overigens heb ik ze ook massaal de moord op van Gogh horen veroordelen. En zo hoort het ook, als in een rechtsstaat dingen gebeuren die de rechtsstaat rechtsstreeks ondermijnen.
Die grote groep van Moslims in de steden met hun doeken en baarden, die heb ik echter nauwelijks gehoord of gezien. Om dat af te doen met 985 kutmarokkanen, dat lijkt me wel erg simpel.
Maar goed, als je het gevaar van dergelijke grootschalige gehersenspoelde groepen niet wil zien...
1933.
Ja, er zijn echt mensen opgestaan om hun verontwaardiging uit te spreken, en daarmee duidelijk te maken dat hun spijt willen betuigen, OMDAT de dader van Nederlandse afkomst was. Ik heb geen linkse personen zich horen verantwoorden, ik heb niemand horen zeggen dat dat nodig was! En dat terwijl de dader ook een links persoon was. Ik heb in mijn eigen omgeving genoeg verontwaardiging gehoord. Moeten we nu bang worden van alle links politiek georienteerden? De dader van toen was immers politiek links! Beware, here I come!!!
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  maandag 24 januari 2005 @ 11:54:46 #95
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_24721251
Ik heb als kind van een priesterstudent het volgende versje geleerd :

O,God o, God mijn broek is kapot,
O,Heer, o, Heer , daar scheurt ie alweer
O, herder,o, herder hij scheurt steeds verder,
O, profeet o, profeet nu heb ik niks meer aan m'n reet !

Die studentjes van Rolduc hadden een hele vooraad grappen over hun geloof het priesterschap enz.....

Ik zie een imam student geen grapjes maken op de zelfde manier, wellicht is dat de kern van het probleem met de islam. Om van alles - juist óók je godsdienst - kunnen lachen is een heel goede menselijke eigenschap en een islamiet wordt geleerd dat lachen om de islam niet mag want daar staat de doodstraf op

Ik zie het meer als een vorm van kleinzieligheid als er niet om gelachen mag worden.

Nee, van de islam op zich zelf ben ik niet bang maar met omgang met islamieten ben ik wel erg voorzichtig. Waar de fout precies in zit is moeilijk te zeggen maar dát er een akelige fout zit is wel duidelijk voor een weldenkend mens zonder een bord voor zijn kop.

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat er nog zoveel mensen zijn die blijven ontkennen dát er een probleem is met islamieten.

Wij nederlanders lijden helemaal niet aan islamofobie, als we al ergens aan lijden is dat aan de aanwezigheid van ( teveel ) islamieten.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 24 januari 2005 @ 11:56:45 #96
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24721285
quote:
Op maandag 24 januari 2005 11:49 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ja, er zijn echt mensen opgestaan om hun verontwaardiging uit te spreken, en daarmee duidelijk te maken dat hun spijt willen betuigen, OMDAT de dader van Nederlandse afkomst was. Ik heb geen linkse personen zich horen verantwoorden, ik heb niemand horen zeggen dat dat nodig was! En dat terwijl de dader ook een links persoon was. Ik heb in mijn eigen omgeving genoeg verontwaardiging gehoord. Moeten we nu bang worden van alle links politiek georienteerden? De dader van toen was immers politiek links! Beware, here I come!!!
Er zijn zelfs hele TV-programma's gewijd aan de boetedoening die jij hier omschrijft. 50 afleveringen van Rondom Tien en de serie 'Wonderland' bij de VPRO. Mensen (Nederlanders) zijn niet achterlijk. Maar het had inderdaad allemaal nog wat sterker gemogen: een Wim Kok en een Paul Rosenmöller op hun knietjes had me best aardig geleken
pi_24721456
Ironisch dat nu juist net de islamofoben van fok, te weten lemmeb, zoalshetis en Milagro, DENKEN te weten wat moslims uit hun religie halen, hoe ze deze interpreteren en hoe ze er gebruik van maken. Terwijl als je kijkt naar hun postings juist steeds duidelijker wordt dat alles wat men zegt uit de lucht gegrepen is.

Milagro denkt zelfs te weten hoe "moslims" over de profeet denken, ze is ook nog eens helderziend. Terwijl alle kennis die ze hier propageert afkomstig is van de media die op onderbuikgevoelens inspeelt. Ze weet wat de "meerderheid" van de moslims doet, noemt percentages, etc etc, terwijl NIETS van wat zei zegt gestaaft is op feiten. (ik ben blijkbaar de eerste die dat opmerkt).

Als je ziet dat 65%! van de nederlanders niet of nauwelijks iets weet van de Islam, dan kun je zeggen dat het angst is voor het onbekende. Door de media is de link "kut-marokkaantjes" en islam natuurlijk snel gemaakt, terwijl deze link (als je kijkt naar de feiten) helemaal niet reeel is.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 24 januari 2005 @ 12:13:44 #98
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24721567
quote:
Op maandag 24 januari 2005 12:06 schreef Mutant01 het volgende:
Ironisch dat nu juist net de islamofoben van fok, te weten lemmeb, zoalshetis en Milagro, DENKEN te weten wat moslims uit hun religie halen, hoe ze deze interpreteren en hoe ze er gebruik van maken. Terwijl als je kijkt naar hun postings juist steeds duidelijker wordt dat alles wat men zegt uit de lucht gegrepen is.

Milagro denkt zelfs te weten hoe "moslims" over de profeet denken, ze is ook nog eens helderziend. Terwijl alle kennis die ze hier propageert afkomstig is van de media die op onderbuikgevoelens inspeelt. Ze weet wat de "meerderheid" van de moslims doet, noemt percentages, etc etc, terwijl NIETS van wat zei zegt gestaaft is op feiten. (ik ben blijkbaar de eerste die dat opmerkt).

Als je ziet dat 65%! van de nederlanders niet of nauwelijks iets weet van de Islam, dan kun je zeggen dat het angst is voor het onbekende. Door de media is de link "kut-marokkaantjes" en islam natuurlijk snel gemaakt, terwijl deze link (als je kijkt naar de feiten) helemaal niet reeel is.
Ironisch dat nu net één van de FOK-moslims, te weten Mutant01, denkt te weten waar wij onze kennis op het gebied van de islam vandaan halen.
pi_24721773
quote:
Op maandag 24 januari 2005 12:13 schreef Lemmeb het volgende:
Ironisch dat nu net één van de FOK-moslims, te weten Mutant01, denkt te weten waar wij onze kennis op het gebied van de islam vandaan halen.
Misschien heeft hij ongelijk maar dan is dit een goed moment om hem even bij te praten.

Waar komt die kennis dan vandaan?
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  maandag 24 januari 2005 @ 12:48:06 #100
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24722157
quote:
Op maandag 24 januari 2005 12:24 schreef thoth het volgende:

[..]

Misschien heeft hij ongelijk maar dan is dit een goed moment om hem even bij te praten.

Waar komt die kennis dan vandaan?
Waarom zou ik daar op in gaan? Ik heb immers niks te winnen, alleen maar te verliezen.

Ik ben bij de gemiddelde moslim ook zeer benieuwd waar hij z'n kennis van het Christendom en de daaruit voortvloeiende Westerse maatschappij vandaan haalt, want daar mankeert echt het één en ander aan. Maar als ik daar naar vraag krijg ik ook geen antwoord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')