Mja, maar dat is lang niet alleen voorbehouden aan volgelingen van de 'gevestigde' religies, ook de diverse 'New-Age' bewegingen weten daar wel raad mee.quote:Op zondag 23 januari 2005 18:33 schreef thabit het volgende:
Ik denk zelf dat vooral het gedesorienteerde denken, het als waarheid beschouwen van onzin, het aspect van religie is dat het zo gevaarlijk maakt.
Welvaart, globalisatie en liberale economiën zullen het fundamentalisme doen oplossen. Elk fanatisme dat tegen het rijke westen strijd is dictatoriaal, repressief en in het algemeen achterlijk.quote:Op zondag 23 januari 2005 23:44 schreef NightH4wk het volgende:
Die wannabe fundi's hangen meestal een religie aan die vooral gebaseerd is op vastgeroeste gebruiken. Dat kan je mooi doorzagen door flink te globaliseren (meer te connecten enzo) en lekker te gaan handelen want een pak geld ziet iedereen wel zitten. Die idealen giet je er later wel in (die overigens ook te maken hebben met handel.)
Godquote:Op zondag 23 januari 2005 23:35 schreef pberends het volgende:
Misschien vond "God" de wereld te saai zonder oorlog.
Ondanks dat het waar is, is dit niet alleen het geval met religie, het geldt veel 'absolute' overtuigingen en politieke stromingen. De vraag is waarom mensen zich toch altijd weer zoeken te vinden in gestandaardiseerde, vastomschreven richtlijnen hoe men zou moeten leven. Het enige wat zich volgens vaste wetten ontwikkelt is de natuur en wie met respect de natuurlijke loop van het leven volgt hoeft een ander levend wezen geen geweld aan te doen.quote:Op maandag 24 januari 2005 00:21 schreef Nuoro het volgende:
Religies en andere (pseudo)spirituele bewegingen worden anno nu steeds vaker gesticht en aangehangen door figuren die anderen in feite geen enkele vrijheid van (anders) denken toestaan.
In plaats van iets spiritueels is religie en pseudo-religie vaak verworden tot de ultieme vorm van fascisme. Dit soort lui veranderen de wereld steeds meer in een grote, collectieve nachtmerrie.
Ook Het humanisme brengt geen ene bal omdat men doodsimpel aan de kern voorbij gaatquote:Op zondag 23 januari 2005 18:18 schreef Mr.View het volgende:
Hey, een vriendin van me schrijft een betoog waarin ze het volgende punt maakt:
Veel conflicten in deze wereld hebben religieuze achtergronden, deze ontstaan door grote verschillen in het normen en waardenstelsel welke deze bewegingen als ideaal zien. De vermindering van deze conflicten kan worden gerealiseerd door de nadruk meer te leggen op gezamenlijke uitgangspunten in plaats van verschillen. Het humanisme biedt hiervoor een goede basis.
Wat vinden jullie hiervan? Reacties?
Wat hou ik toch van mijzelf.quote:Op maandag 24 januari 2005 03:19 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Welvaart, globalisatie en liberale economiën zullen het fundamentalisme doen oplossen. Elk fanatisme dat tegen het rijke westen strijd is dictatoriaal, repressief en in het algemeen achterlijk.
Als het al aan de conflicterende waardenstelsel ligt, dan denk ik toch meer aan het 'ideaal' zien ervan, m.a.w. door god gegeven en niet voor andere invloeden vatbaar. Conflicterende waardenstelsels kunnen best naast elkaar leven, zolang de verschillen niet al te groot zijn, en mensen het bestaan van meerdere waardenstelsels accepteren.quote:Op zondag 23 januari 2005 18:18 schreef Mr.View het volgende:
Veel conflicten in deze wereld hebben religieuze achtergronden, deze ontstaan door grote verschillen in het normen en waardenstelsel welke deze bewegingen als ideaal zien
Exactement. Religie wordt door de geschiedenis heen gebruikt als motief voor oorlog en conflict terwijl politieke en economische motieven de werkelijke oorzaken er van zijn. Religieus conflict is een mooi motief om te geven omdat op deze wijze het makkelijker ging om mensen te mobiliseren voor je oorlog.quote:Op zondag 23 januari 2005 23:08 schreef Landmass het volgende:
Ik denk dat veel mensen religie gewoon misbruiken om oorlogen te voeren. Oorlogen om macht te krijgen of bezittingen af te pakken.
Ik denk dat je net zo goed het omgekeerde kunt beargumenteren. Is de Nederlandse onafhankelijkheidsoorlog ingegeven door politieke motieven, of door het recht Protestant te zijn? Was het doel de macht of de godsdienstvrijheid? Is het uberhaupt mogelijk (of zinvol) om "werkelijke oorzaken" aan te wijzen, terwijl het van zoveel afhangt?quote:Op maandag 13 februari 2006 16:38 schreef Aurelianus het volgende:
Exactement. Religie wordt door de geschiedenis heen gebruikt als motief voor oorlog en conflict terwijl politieke en economische motieven de werkelijke oorzaken er van zijn. Religieus conflict is een mooi motief om te geven omdat op deze wijze het makkelijker ging om mensen te mobiliseren voor je oorlog.
Wat je stelling is, is eigenlijk dat je terecht erkend dat er conflicten komen door de verschillende geloven die weergave zijn van en vast 'normen-e-waarden'-stelsel ..quote:Op zondag 23 januari 2005 18:18 schreef Mr.View het volgende:
Veel conflicten in deze wereld hebben religieuze achtergronden, deze ontstaan door grote verschillen in het normen en waardenstelsel welke deze bewegingen als ideaal zien. [....] Het humanisme biedt hiervoor een goede basis.
Alle oorlogen en conflicten zijn gebaseerd op een 'zij tegen ons', oftewelde ene groep voelt zich bedreigt door de andere, door een ander waarden-systeem en gaat deze andere normen-en-waarden bestrijden....quote:Op maandag 13 februari 2006 16:38 schreef Aurelianus het volgende:
Religieus conflict is een mooi motief om te geven omdat op deze wijze het makkelijker ging om mensen te mobiliseren voor je oorlog.
Ik geef toe dat het allemaal samenhangt, maar het economische motief is volgens mij de meest fundamentele drijfveer van oorlog. Een republiek zonder een bemoeizuchtige en centraliserende Spaanse koning die geen hoge pet op had van de vrijheden die de adel door de tijd heen had vergaard zou economisch gezien beter gedijen dan een territoriale staat die wordt geregeerd door een bemoeizuchtig monarch. Het komt dan goed uit dat die koning katholiek is zodat het makkelijker is om een groep (protestantse) burgers te mobiliseren om te vechten tegen dat vijandsbeeld onder het mom van godsdienstvrijheid. Denk ook aan de basisbehoeften van de mens (voedsel, kleding en onderdak), allemaal in die maatschappij te verkrijgen door middel van geld.quote:Op maandag 13 februari 2006 17:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat je net zo goed het omgekeerde kunt beargumenteren. Is de Nederlandse onafhankelijkheidsoorlog ingegeven door politieke motieven, of door het recht Protestant te zijn? Was het doel de macht of de godsdienstvrijheid? Is het uberhaupt mogelijk (of zinvol) om "werkelijke oorzaken" aan te wijzen, terwijl het van zoveel afhangt?
het is sowieso een vreemd uitgangspunt en tevens een slecht argument.quote:Op zondag 23 januari 2005 18:18 schreef Mr.View het volgende:
Veel conflicten in deze wereld hebben religieuze achtergronden, deze ontstaan door grote verschillen in het normen en waardenstelsel welke deze bewegingen als ideaal zien. De vermindering van deze conflicten kan worden gerealiseerd door de nadruk meer te leggen op gezamenlijke uitgangspunten in plaats van verschillen. Het humanisme biedt hiervoor een goede basis.
het is helaas waar, maar daarom ligt het probleem dus niet bij religie en is er dus geen contradictie in het vrede prediken en de gevoerde oorlogen.quote:Op maandag 13 februari 2006 18:55 schreef NathraX het volgende:
Religie wordt misbruikt om oorlog te voeren door machthebbers. Zij en hun religieuze leiders zwepen het domme volk op mbv religie.
We hebben inmiddels wel veel topic met dezelfde strekking.quote:With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
Steven Weinberg
Juist. Kijk eens naar het verleden, het is enkel en alleen machtsuitbreiding. Pas vanaf de Middeleeuwen wordt er religie als excuus gebruikt om macht te vergaren. Tegenwoordig wordt alles ook opgeblazen in het nieuws wat betreft religie en oorlog, dus nu lijkt het alleen anders.quote:Op zondag 23 januari 2005 23:08 schreef Landmass het volgende:
Ik denk dat veel mensen religie gewoon misbruiken om oorlogen te voeren. Oorlogen om macht te krijgen of bezittingen af te pakken.
Waarom is dat denk je?quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:10 schreef editor2 het volgende:
Mag ik ff een zijsprong maken t.a.v. de TS:
Geloof verbindt mensen las ik ergsn en religie verdeelt ze
VS bombardeert ook de wereld naar "vrede", same story lijkt me.quote:Op zondag 23 januari 2005 18:18 schreef Mr.View het volgende:
Het probleem ligt (zoals altijd) bij de mensen, die in (met name) religie een mooie legitimatie hebben gevonden om mensen te vertellen hoe ze moeten leven, en om andersdenkenden naar het leven te staan. Voor religie zou je ook politieke systemen als democratie of totalitarisme in kunnen vullen, of gewoon de eigen cultuur. Want we weten het allemaal zo goed, 'onze cultuur' is de beste en die dient aan anderen ook 'onderwezen te worden'; en aangezien veel mensen zo denken wordt het boek van Huntington (Clash of civilisations) haast een soort van 'self forfilling prophecy'..quote:Op maandag 13 februari 2006 20:19 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het is helaas waar, maar daarom ligt het probleem dus niet bij religie en is er dus geen contradictie in het vrede prediken en de gevoerde oorlogen.
Nederland over 50 jaar! (over 10 jaar als het aan d66 ligt)quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:06 schreef dazzled het volgende:
Als er een land bestaat waar religie verboden is ga ik er zeker wonen
sorry, normaal let ik niet op spelling... maar het is self-fulfillingquote:
oepsie...quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
sorry, normaal let ik niet op spelling... maar het is self-fulfilling
verder ben ik het eens met je betoog![]()
hmm, het Rusland onder Stalin was dan vast naar je wens ....quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:06 schreef dazzled het volgende:
Als er een land bestaat waar religie verboden is ga ik er zeker wonen
Ach, Filips II van Spanje was net als Jacobus II van Engeland erg pro-religie; en beiden hebben zich wat moorden betreft nu ook niet bepaald onbetuigd gelaten.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:29 schreef RM-rf het volgende:
[..]
hmm, het Rusland onder Stalin was dan vast naar je wens ....
Ook Duitsland in de 30'er jaren had een regering die de kerken en religie zeer negatief tegenover stond en actief inperkte, alhoewel een direkt verbod nog net niet kon in die tijd.
verder waren mensen als Pol Pot en Mao zeer anti-religie ....
hééé, wat toevallig nu noem ik allemaal mensen die de vorige eeuw voor de grootste massamoorden en massale volkerenmisdaden verantwoordelijk waren
Het grappige is dat de mensen die je noemt allemaal "traditionele" religie vervingen door een politieke religie, die zonder vragen of bedenkeningen uitgevoerd dienden te worden.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:29 schreef RM-rf het volgende:
hmm, het Rusland onder Stalin was dan vast naar je wens ....
Ook Duitsland in de 30'er jaren had een regering die de kerken en religie zeer negatief tegenover stond en actief inperkte, alhoewel een direkt verbod nog net niet kon in die tijd.
verder waren mensen als Pol Pot en Mao zeer anti-religie ....
hééé, wat toevallig nu noem ik allemaal mensen die de vorige eeuw voor de grootste massamoorden en massale volkerenmisdaden verantwoordelijk waren
Niet zo heel direkt.... deze mensen zouden zelf nooit toegeven dat ze dit deden (Op Mao na misschien, ik dacht dat hij inderdaad een staats-confuscionalisme als officiele these instelde)quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:42 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het grappige is dat de mensen die je noemt allemaal "traditionele" religie vervingen door een politieke religie, die zonder vragen of bedenkeningen uitgevoerd dienden te worden.
Ja, Robespierre wilde religie verbieden en vervangen door een door de staat gestuurde nieuwe 'religie van het Goede' ...quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:58 schreef speknek het volgende:
Streefde Robbespierre een staatsreligie na? In de vorm van Verlichtingsfundamentalisme bedoel je dan zeker?
Ik zeg niet dat ze het zelf toegaven, maar hun politieke systemen hadden wel degelijk dezelfde kenmerken als een religie: absoluut, zonder enige ruimte voor vraag en twijfel. Met natuurlijk maar één echter leider cq. 'profeet'. Natuurlijk zouden ze ontkennen dat ze een religie poogden te scheppen, maar het resultaat was er wel naar. En daarom eindigden ook hun systemen in bloedvergieten en ellende.quote:Op donderdag 16 februari 2006 13:56 schreef RM-rf het volgende:
Niet zo heel direkt.... deze mensen zouden zelf nooit toegeven dat ze dit deden (Op Mao na misschien, ik dacht dat hij inderdaad een staats-confuscionalisme als officiele these instelde)
Een regime dat Religie verbied, kan toch ook niet anders dan 'absoluut' zijn?quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:06 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze het zelf toegaven, maar hun politieke systemen hadden wel degelijk dezelfde kenmerken als een religie: absoluut, zonder enige ruimte voor vraag en twijfel. Met natuurlijk maar één echter leider cq. 'profeet'. Natuurlijk zouden ze ontkennen dat ze een religie poogden te scheppen, maar het resultaat was er wel naar. En daarom eindigden ook hun systemen in bloedvergieten en ellende.
Mee eensquote:Op donderdag 16 februari 2006 14:20 schreef RM-rf het volgende:
Een regime dat Religie verbied, kan toch ook niet anders dan 'absoluut' zijn?
Ieder regime dat juist waarde legt aan individuele vrijheden zal ertoe kiezen ook de godsdienstvrijheid te waarborgen.
Dus religie is een wezenlijk onderdeel van cultuur maar als 2 partijen tegen elkaar komen te staan vanwege dit culturele onderscheid heeft het er niets mee te maken?quote:Op maandag 13 februari 2006 20:17 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het is sowieso een vreemd uitgangspunt en tevens een slecht argument.
a) conflicten met 'religieuze achtergrond' gaan in 99% van de gevallen over politiek waarbij twee partijen tegenover elkaar staan die worden gescheiden door cultuur/ras, religie is een wezelijk onderdeel van de cultuur dus word het al gauw als 'religieus' conflict bestempeld, terwijl het religieuze aspect totaal geen deel uitmaakt van het probleem.
Wat is het concept van religie?quote:b) hoe kun je in vredesnaam iets met een religie bereiken door met humanisme te komen? belachelijk![]()
c) nogmaals, conflicten gaan over macht en geld, niet over normen en waardenstelstels.
duidelijk geschreven door iemand die het hele concept van 'religie' niet snapt. jammer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |