abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24723355
Ja, heb het wel gezien. M.i. struikelt ze over de contradicties die bestaan tussen de staatsbevoogding van de moraal, die zij voorstaat, en de gewetensvrijheid die verondersteld wordt aanwezig te zijn in een liberale democratie. Als "echte" oplossing biedt ze aan dat mensen die tijd over hebben als mentor optreden van scholieren. Mooi en idealistisch, maar ik denk niet dat we in onze geïndividualiseerde samenleving mensen die tijd over hebben zover krijgen dat dit een massabeweging wordt. Mensen die tijd over hebben brengen hun tijd door op Fok! met het kankeren op moslims, geloof ik. Verder krijg ik bij haar altijd de indruk, zoals ook nu weer over "onze geschiedenis", dat ze bepaalde texten uit haar hoofd heeft geleerd en die steeds opdreunt zonder de nuances te kennen die erin liggen verscholen. Maw ze net zo dogmatisch als haar tegenstanders...
I´m back.
pi_24723577
quote:
Op maandag 24 januari 2005 13:33 schreef slakkie het volgende:

[..]

Ik kijk het aan, maar ze weet telkens mijn vooroordeel over haar te bevestigen. Dom vrouwtje, die der persoonlijke oorlog voert tegen een geloof.
Je zegt het goed ja jouw VOOROORDEEL.
En mensen met een vooroordeel staan niet open voor andere geluiden en gedachten.
  maandag 24 januari 2005 @ 14:19:36 #103
85889 lucida
équilibre
pi_24723798
quote:
Op maandag 24 januari 2005 13:55 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, heb het wel gezien.
Wat heb je wel gezien, en wat wil je met die opmerking zeggen?
quote:
M.i. struikelt ze over de contradicties die bestaan tussen de staatsbevoogding van de moraal, die zij voorstaat, en de gewetensvrijheid die verondersteld wordt aanwezig te zijn in een liberale democratie.
Wie zou daar niet over struikelen? Trouwens ik denk niet dat Hirsi Ali zo zeer aanhikt tegen de gewetensvrijheid, maar meer tegen de onbeperkte (mis)handelingsvrijheid op basis van geloof of religie.
quote:



Als "echte" oplossing biedt ze aan dat mensen die tijd over hebben als mentor optreden van scholieren. Mooi en idealistisch, maar ik denk niet dat we in onze geïndividualiseerde samenleving mensen die tijd over hebben zover krijgen dat dit een massabeweging wordt.
Ik beluister dit niet als een argument tegen haar voorstel. Wel bespeur ik een zekere psychologische onverschilligheid - zoals jij elders Paul Rosenmöller ook al verweet - daadwerkelijk betrokkenheid te tonen en of meer persoonlijke banden aan te gaan.


quote:
Verder krijg ik bij haar altijd de indruk, zoals ook nu weer over "onze geschiedenis", dat ze bepaalde texten uit haar hoofd heeft geleerd en die steeds opdreunt zonder de nuances te kennen die erin liggen verscholen. Maw ze net zo dogmatisch als haar tegenstanders...
Je waardeoordeel is gebaseerd op een subjectieve indruk die haar inzet en strijd geen recht doet, waanneer je haar op een hoop gooit met ondankbare honden die zich hier als antiwesterse vijanden met radicaal islamisme ledig houden.

De verlichte spijtoptant spreekt: 'De nuance tussen recitatie en indoctrinatie is verlichting.'
[quote]
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_24723807
quote:
Op maandag 24 januari 2005 14:07 schreef ikkemem het volgende:

[..]

Je zegt het goed ja jouw VOOROORDEEL.
En mensen met een vooroordeel staan niet open voor andere geluiden en gedachten.
Leuk he, die vooroordelen over vooroordelen...
pi_24723965
Waar ik me nogal over verbaasde is haar oproep om met de heren van de dodenlijst tot een ontmoeting en gezamelijke strategie te komen. Ik kan me voorstellen dat ze ervaringen uit wil wisselen maar voor de rest zie ik daar het nut niet zo van in. Het lijkt er dan op alsof deze vier mensen de voorhoede zijn van de strijd tegen het moslim-extremisme. En die voorhoede is veel groter. HIer is de overeenkomst vooral de bedreiging, voor de rest zijn er vooral veel verschillen ook echt heel andere doelen denk ik.

HA zou er imo beter aan doen het contact met moslimorganisaties op te pakken en samen met hen van binnenuit aan bepaalde problemen te werken. Maar ik vrees dat dat een gepasseerd station is.
  maandag 24 januari 2005 @ 14:33:34 #106
85889 lucida
équilibre
pi_24724058
quote:
Op maandag 24 januari 2005 14:28 schreef SCH het volgende:
Waar ik me nogal over verbaasde is haar oproep om met de heren van de dodenlijst tot een ontmoeting en gezamelijke strategie te komen.
Die verbazing kan ook zijn gewekt omdat jij - door de heldere antwoorden van Hirsi Ali - op jouw eigen vooroordelen jegens haar bent teruggeworpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door lucida op 24-01-2005 14:40:57 ]
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  maandag 24 januari 2005 @ 14:37:33 #107
52589 sjun
uit solidariteit
pi_24724116
quote:
Op maandag 24 januari 2005 13:52 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Rot op met je "normale linkse antwoord"! Oh wacht, daar begint het normale rechtse antwoord standaard mee.
Rot op klinkt dan helaas weer weinig verdraagzaam ten opzichte van iemand met een wat andere mening.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  maandag 24 januari 2005 @ 14:44:36 #108
52589 sjun
uit solidariteit
pi_24724251
quote:
Op maandag 24 januari 2005 14:19 schreef lucida het volgende:

De verlichte spijtoptant spreekt: 'De nuance tussen recitatie en indoctrinatie is verlichting.'
[quote]
Al te vaak loopt het echter uit op verdichting, toeschrijving, ridiculisering en verkettering van de hanteerder die zijn belichtende licht niet onder de korenmaat laat staan. Zo ontstonden reeds diverse wetenschappelijke scholen en religieuze tradities met eigen voormensen...
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_24724293
Wilders voelt niets voor lotgenoten

Het Tweede-Kamerlid Wilders heeft geen behoefte om met andere bedreigde politieke collega's een gemeenschappelijke visie tegen de radicale islam in Nederland te ontwikkelen. Dat zei hij maandag in een reactie op dit idee dat Tweede-Kamerlid Hirsi Ali zondag opperde in het televisieprogramma Buitenhof.

De VVD-politica zei dat mensen als de Amsterdamse burgemeester Cohen, zijn wethouder Aboutaleb en Wilders zo'n gemeenschappelijke visie moeten ontwikkelen om te voorkomen dat radicale moslims hen uit elkaar drijven. Wilders benadrukte dat hij al een duidelijke visie op de islam heeft.

Ook wees hij erop dat hij vrijwel niets gemeen heeft met Cohen en Aboutaleb. ''Het enige dat we gemeenschappelijk hebben, is dat we allemaal bedreigd worden door dezelfde mensen en door dezelfde organisatie worden bewaakt. Dat gemeenschappelijke is geen basis voor een gesprek. Wat zou eruit moeten komen?'', zei het uit de VVD gestapte Kamerlid.

Het is volgens hem nu ook niet de tijd om ''te praten en te dineren'', maar wel om snel en hard in te grijpen om Nederland veiliger te maken. ''Ik heb er geen behoefte aan om in een soort polderoverleg te gaan pacificeren met mensen waar ik weinig tot niets mee heb. ''Het is bijna voorjaar: het is tijd voor de grote schoonmaak'', zei Wilders, die de uitnodiging van zijn ''goede collega en persoonlijk vriendin'' niet zal aannemen.

Op voor hem wezenlijke punten verschilt hij van mening met Hirsi Ali, Cohen en Aboutaleb. Zo moeten wat Wilders betreft de grenzen dicht voor niet-westerse allochtonen, moeten ''straat- en staatsterroristen'' het land uit en hoort Turkije als moslimland volgens hem niet thuis in de Europese Unie. ''Ik ga daar geen water bij de wijn doen'', zei het onafhankelijke Kamerlid.

Wilders is ook geen voorstander van een moslimpartij in Nederland. ''Ik zie niet in waarom wij enige macht met de islam en de islamieten zouden moeten delen'', zei hij. Wilders zou het betreuren als de moslimpartij in het parlement zou komen, maar hij voegde eraan toe dat hij de partij in dat geval geen strobreed in de weg zal leggen.

Volgens fractievoorzitter Halsema van GroenLinks leiden de jongste uitspraken van Wilders alleen maar tot een verharding van de maatschappelijke verhoudingen. ''Hij komt zichtbaar alleen te staan. Hij verschanst zich in het smalle electorale gelijk en is dus niet geïnteresseerd in het bij elkaar brengen van mensen die een vreedzame oplossing willen. Ook plaatst hij een miljoen moslims buiten de maatschappelijke orde'', zei Halsema.

Bron: ANP
  maandag 24 januari 2005 @ 15:06:10 #110
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_24724463
Slechte reactie van Wilders, om op voorhand een dergelijk overleg al van de hand te wijzen. Juist een breed front tegen dit soort radicalisme kan ervoor zorgen dat het ingedamd kan worden (eerder zei ik daarom al eens dat kritiek op Ali van andere parlementariërs juist opbouwend en ondersteunend moet zijn, in plaats van afvallend). Evengoed is de reactie van Halsema ook weer van een bedenkelijk niveau.
  maandag 24 januari 2005 @ 16:03:10 #111
85889 lucida
équilibre
pi_24725268
quote:
Op maandag 24 januari 2005 14:46 schreef SCH het volgende:
Wilders voelt niets voor lotgenoten

Het Tweede-Kamerlid Wilders heeft geen behoefte om met andere bedreigde politieke collega's een gemeenschappelijke visie tegen de radicale islam in Nederland te ontwikkelen. Dat zei hij maandag in een reactie op dit idee dat Tweede-Kamerlid Hirsi Ali zondag opperde in het televisieprogramma Buitenhof.

De VVD-politica zei dat mensen als de Amsterdamse burgemeester Cohen, zijn wethouder Aboutaleb en Wilders zo'n gemeenschappelijke visie moeten ontwikkelen om te voorkomen dat radicale moslims hen uit elkaar drijven. Wilders benadrukte dat hij al een duidelijke visie op de islam heeft.

Ook wees hij erop dat hij vrijwel niets gemeen heeft met Cohen en Aboutaleb. ''Het enige dat we gemeenschappelijk hebben, is dat we allemaal bedreigd worden door dezelfde mensen en door dezelfde organisatie worden bewaakt. Dat gemeenschappelijke is geen basis voor een gesprek. Wat zou eruit moeten komen?'', zei het uit de VVD gestapte Kamerlid.

Het is volgens hem nu ook niet de tijd om ''te praten en te dineren'', maar wel om snel en hard in te grijpen om Nederland veiliger te maken. ''Ik heb er geen behoefte aan om in een soort polderoverleg te gaan pacificeren met mensen waar ik weinig tot niets mee heb. ''Het is bijna voorjaar: het is tijd voor de grote schoonmaak'', zei Wilders, die de uitnodiging van zijn ''goede collega en persoonlijk vriendin'' niet zal aannemen.

Op voor hem wezenlijke punten verschilt hij van mening met Hirsi Ali, Cohen en Aboutaleb. Zo moeten wat Wilders betreft de grenzen dicht voor niet-westerse allochtonen, moeten ''straat- en staatsterroristen'' het land uit en hoort Turkije als moslimland volgens hem niet thuis in de Europese Unie. ''Ik ga daar geen water bij de wijn doen'', zei het onafhankelijke Kamerlid.

Wilders is ook geen voorstander van een moslimpartij in Nederland. ''Ik zie niet in waarom wij enige macht met de islam en de islamieten zouden moeten delen'', zei hij. Wilders zou het betreuren als de moslimpartij in het parlement zou komen, maar hij voegde eraan toe dat hij de partij in dat geval geen strobreed in de weg zal leggen.

Volgens fractievoorzitter Halsema van GroenLinks leiden de jongste uitspraken van Wilders alleen maar tot een verharding van de maatschappelijke verhoudingen. ''Hij komt zichtbaar alleen te staan. Hij verschanst zich in het smalle electorale gelijk en is dus niet geïnteresseerd in het bij elkaar brengen van mensen die een vreedzame oplossing willen. Ook plaatst hij een miljoen moslims buiten de maatschappelijke orde'', zei Halsema.

Bron: ANP
Ik denk dat de principiële weigering van Wilders aan zo'n debat deel te nemen, electoraal gezien, niet per se in zijn nadeel zal uitpakken.

Het gaat ook niet zo zeer om het imago maar om de geloofwaardigheid. Kijk je dan naar de mogelijke gesprekspartners die Hirsi Ali voorstelt (Cohen en Aboutaleb), dan doet Wilders er juist goed aan zijn standpunten over de noodzakelijke strategie tegen het (internationale) radicale islamisme, niet al te zeer door het multiculturele ideaal te laten verwateren.

Ik geloof ook niet dat Wilders primair in termen van meer of minder zetels denkt. Dat is eerder een mediahype die door diezelfde media maar wat gretig in het leven wordt gehouden.

Inderdaad zijn de opvattingen van Wilders maar moeilijk op inhoud te vergelijken met opvatting van bijvoorbeeld Cohen. Hirsi Ali zegt vaak zinnige dingen, maar met haar opmerkingen over Cohen kwam ze toch net even iets te idealistisch uit de hoek.

Het is natuurlijk niet alleen maar een strijd tegen de radicale islam, maar het gaat ook over de vraag of er überhaupt wel een bestaansgrond is voor een multiculturele samenleving. De opvattingen die zowel Cohen als Wilders over dit soort vragen erop nahouden zijn zo totaal tegenovergesteld, dat er wel heel veel water bij de wijn gedaan moet worden, om ook maar over de mogelijkheid van een eensgezinde aanpak te kunnen 'dromen'...
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_24725405
De multiculture samenleving bestaat en de vraag of er een bestaansgrond voor is, is een zeer academische maar geen politieke vraag.
  maandag 24 januari 2005 @ 16:13:41 #113
85889 lucida
équilibre
pi_24725427
lucida schreef, maandag 24 januari 2005 @ 13:42
quote:

Met alle respect SCH maar dat zie je dan verkeerd. Ik heb tekstueel noch inhoudelijk op het programma waar jij naar verwees gereageerd. Het gaat mij er niet om jou of anderen op woorden te vangen, maar als je het niet met mij eens bent toon dan aan waar ik op dit programma heb gereageerd.
M.a.w. er staat nog een vraag aan SCH open.


het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_24725465
Je reageert op het citaat van Mak over Goebbels.
  maandag 24 januari 2005 @ 16:18:41 #115
85889 lucida
équilibre
pi_24725510
quote:
Op maandag 24 januari 2005 16:15 schreef SCH het volgende:
Je reageert op het citaat van Mak over Goebbels.
Die indruk is dan abusievelijk gewekt.
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  maandag 24 januari 2005 @ 16:20:47 #116
85889 lucida
équilibre
pi_24725540
quote:
Op maandag 24 januari 2005 16:12 schreef SCH het volgende:
De multiculture samenleving bestaat en de vraag of er een bestaansgrond voor is, is een zeer academische maar geen politieke vraag.
Dan is de vraag of mevrouw Verdonk wel of niet een mening mag hebben over de doodgereden tasjesdief Ali El B. zeker ook geen politieke maar een academische vraag.
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_24725985
quote:
Op maandag 24 januari 2005 16:12 schreef SCH het volgende:
De multiculture samenleving bestaat en de vraag of er een bestaansgrond voor is, is een zeer academische maar geen politieke vraag.
Het is maar wat je bedoeld met "multiculturele samenleving"
Nederland is idd een vergaarbak aan het worden van mensen met zeer uiteenlopende etniciteit, religie en cultuur. Tussen deze culturen is er sprake van een zekere rivaliteit (ik formuleer het maar voorzichtig, want er zijn natuurlijk ook goede bij). Deze rivaliteit is niet alleen tussen alloch- en autochtonen, om maar weer een understatement te gebruiken.
Het enige voordeel dat mensen van de multicul kunnen noemen is dat er diverse soorten buitenlands eten beschikbaar zijn, voor de rest levert het alleen problemen.

Ik denk niet dat deze vorm van multicul het oorspronkelijke idee was toen het begrip jaren geleden door de (salon)socialistische kamaraden werd ingevoerd. Het zou immers een "verrijking" van onze samenleving worden, waar elke cultuur van de ander zou leren etc. etc.

Voor dit type multicul is er uiteraard geen enkele bestaansgrond en het is zeker geen academische vraag, ga het maar in de probleemwijken vragen aan zowel alloch- als autochtoon.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_24726354
quote:
Op maandag 24 januari 2005 17:12 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Het is maar wat je bedoeld met "multiculturele samenleving"
Nederland is idd een vergaarbak aan het worden van mensen met zeer uiteenlopende etniciteit, religie en cultuur. Tussen deze culturen is er sprake van een zekere rivaliteit (ik formuleer het maar voorzichtig, want er zijn natuurlijk ook goede bij). Deze rivaliteit is niet alleen tussen alloch- en autochtonen, om maar weer een understatement te gebruiken.
Het enige voordeel dat mensen van de multicul kunnen noemen is dat er diverse soorten buitenlands eten beschikbaar zijn, voor de rest levert het alleen problemen.

Ik denk niet dat deze vorm van multicul het oorspronkelijke idee was toen het begrip jaren geleden door de (salon)socialistische kamaraden werd ingevoerd. Het zou immers een "verrijking" van onze samenleving worden, waar elke cultuur van de ander zou leren etc. etc.

Voor dit type multicul is er uiteraard geen enkele bestaansgrond en het is zeker geen academische vraag, ga het maar in de probleemwijken vragen aan zowel alloch- als autochtoon.
Het wordt een heel ander topic als ik hier op in zou gaan. De enige opmerking die ik maakte dat het onzinnig is om te doen alsof we de multiculturele samenleving nog zouden kunnen afschaffen. Die bestaat en die zal ook nooit meer verdwijnen. Er zijn academici die zeggen dat het geen mulitculturele maar een multi-etnische samenleving is, ook prima: feitelijk is er geen verschil.

Of het er allemaal goed aan toe gaat, waar jij op ingaat, dat is een heel andere vraag
  maandag 24 januari 2005 @ 18:28:57 #119
52589 sjun
uit solidariteit
pi_24727267
quote:
Op maandag 24 januari 2005 17:12 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Het is maar wat je bedoeld met "multiculturele samenleving"
SCH bedoelt waarschijnlijk hetzelfde als ik zou bedoelen met multi etnische samenleving. Er zijn al eerder draadjes aan deze discussie gewijd.
quote:
Nederland is idd een vergaarbak aan het worden van mensen met zeer uiteenlopende etniciteit, religie en cultuur. Tussen deze culturen is er sprake van een zekere rivaliteit (ik formuleer het maar voorzichtig, want er zijn natuurlijk ook goede bij). Deze rivaliteit is niet alleen tussen alloch- en autochtonen, om maar weer een understatement te gebruiken.
Het enige voordeel dat mensen van de multicul kunnen noemen is dat er diverse soorten buitenlands eten beschikbaar zijn, voor de rest levert het alleen problemen.
Ik ben ook wel blij met verschillen in levensbeschouwelijke en filosofische oriëntaties. Het mag echter helder zijn dat er samenlevingsregels moeten worden gerespecteerd in het sociale, psychologische, juridische, verbale en non-verbale verkeer om leefbaarheid binnen de samenleving te kunnen garanderen.
quote:
Ik denk niet dat deze vorm van multicul het oorspronkelijke idee was toen het begrip jaren geleden door de (salon)socialistische kamaraden werd ingevoerd. Het zou immers een "verrijking" van onze samenleving worden, waar elke cultuur van de ander zou leren etc. etc.
Die verrijking vond wel degelijk plaats al hadden we helaas ook te maken met neveneffecten die ons een andere kant van de medaille van het lasser aller lieten zien. Door duidelijke overheden, met oog en oor voor de openbare orde die burgerrechten weer aan naleving van burgerplichten koppel en die eveneens oog houden voor voldoende mate van wederkerigheid in de gevraagde solidariteit kan een aanvang gemaakt worden met het tegengaan van escalerende neveneffecten van een houding waarin al te goed buurman's gek bleek.
quote:
Voor dit type multicul is er uiteraard geen enkele bestaansgrond en het is zeker geen academische vraag, ga het maar in de probleemwijken vragen aan zowel alloch- als autochtoon.
De ploeg van Balkenende II werkt eraan, ondersteund door diverse ambtenaren en semi-ambtenaren. Hierbij zijn zowel signalering van misstanden als misbaar, argumentatie in plaats van sentimentalisering en oog en oor voor anderen noodzakelijke ingrediënten om overal in Nederland tot een leefbare samenleving te kunnen komen. Rome is echter niet zonder inspanningen van velen en niet op één dag gebouwd.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_24727395
quote:
Op maandag 24 januari 2005 08:10 schreef sjun het volgende:

Van Gogh werd opgeruimd, de AIVD claimt een voorbereiding voor meer aanslagen te hebben gevonden. Verder spreken reacties van enkele sentimentalisten eveneens boekdelen.
Ja hou het lekker vaag, dan lijkt het nog heel wat. Heb jij een arrestatie gezien na de aanhouding van Mohammed B ? Vooralsnog is het niets meer dan een eenmansactie.
quote:
Doejij het nu voorkomen alsof je gewoon de radicalen hun zin moet geven, de vrijheid van meningsuiting op moet schorten en vooralgeen kritische vragen moet gaan stellen in de blijde verwachting dat er dan helemaal niets aan de hand zal zijn? Voor het gemak even vergetend dat er dankzij dit slag volk nogal wat mensen in blij fvan mijn lijf huizen zitten op kosten van de nederlandse belastingbetaler...
Ik zeg dat je ten eerste uiterst behoedzaam extern naar de media moet communiceren met deze materie, de olifiant-in-porselein tactiek is ronduit dom, naief en ophitsend. Die hele discussie is letterlijk een non-discussie, want je praat in het luchtledige, niet in een dialoog met de radicaal. Het is nl. niet alleen een (achterlijk) kenmerk van radicalen dat ze zich onthouden hiervan, ook vele xenophobe islamfoben staan vooraan om alles met een radicaal tintje in de dialoog-ban te doen. De enige manier om scherpe meningsverschillen te reduceren tot acceptabele (niet gelijke) niveau's is nog steeds een kwalitatief goeie dialoog waarin de standpunten en wensen van beide erkent en besprokenworden.

Dus ja, in dialoog met de radicalen indien mogelijk, zelfs met de Bin Ladens. Zijn gaan nl. ook hun vorm van dialoog aan middels media-boodschappen. Het zou een hele grote doorbraak zijn als dit soort kopstukken voor de camera belangwekkende wereldse zaken die hun storen kunnen bespreken met de veroorzakers van datgene waar ze tegen strijden. En dat is momenteel nog steeds Irak (en de terugtrekking van de VS) en Israel. Dat is en blijft hun hoofdagenda en strijdpunt, en als je het hebt over om de hete brei heendraaien, dan moet je daar wezen.

Ik heb nog geen enkele dialoog gezien tussen een radicaal in NL, want radicale laten zich niet zien op TV, en omdat ze vaak gewoon eenlingen zijn zoals in het geval Mohammed B.
quote:
Kom eens met voorbeelden van wat jij allemaal al lang doet tegen de radicale islamitische gelovigen en andere radicalen die hun hand niet omdraaien voor sentimentalisatie, intimidatie en eventueel moord?
Ik kom ze zoals gezegdnooit tegen, terwijl ik toch beroepsmatig meer tussen alle lagen van de bevolking werk dan het meerendeel van alle NL'ers. Weet je wie ik wel opvallend veel tegenkom ? Xenofobe NL'ers die vol trots en goedkeuring praten over bommen bij Moslimsscholen en hun haat tegen buitenlanders lekker opzichtig aan het oppervlak laten drijven. Je weet wel, het type volk waar de haat-stank vanaf komt.
quote:
Vertel jij eens hoe als vanzelf de mishandeling, bedreiging en verminking van vrouwen ophoudt, hoe als vanzelf de vrijheid van meningsuiting overeind blijft en hoe als vanzelf de hufterigheid op straat gepraktiseerd door nauwelijks aanspreekbare mannetjes opgelost raakt?
Door Moslimvrouwen in hun eigen taal op TV, in de media en vooral met folders in die buurten op te roepen aangifte te doen tegen hun man die hen mishandelt, en uit hun wereld van ellende te stappen. Je denkt toch niet dat Submission op het programma staat van het gemiddelde vrouwenbashende gezin. Die film helpt die vrouwen voor geen meter, is puur voer voor autochtonen die graag vooroordelen bevestigt zien en verdere uiteendrijving tussen zij en wij toejuichen.
quote:
Er is een probleem met mensen die over een bijzonder laag relativeringsvermogen beschikken. Deze mensen denken in absolute termen en absolute leefregels. Hun leefwereld komt in gevaar door grappen, kritiek en relativering vandaar dat alles dat ook maar raakt aan de eigen voor waar aangenomen werkelijkheid direct door deze mensen wordt verworpen en verketterd. Voor deze mensen is vermeende loyaliteit aan een traditie en een groep belangrijker dan zelfstandig nadenken en het vormen vn een eigen mening op basis van argumenten.
Ik heb de laatste tijd anders genoeg grappenmakende, relalitiverende en inhoudelijk-kritiek gevende mensen gezien of gelezen die niet op de dodenlijst voorkomen. Sterker nog, die zijn zwaar in de meerderheid. Wellicht doen die het niet op zo'n provocerende relnichterige manier ?

Daarom is dat verhaaltje van AHA zo slap en is die slachtrofferrol irritant aan het worden. Ze vergroot nl. haar eigen pech dat ze ten prooi is gevallen van de willekeur van eenlingen, naar een landelijke problematiek dat iedereen die grapjes of kritiek heeft op de Islam zwaar de lul is, en boezemt de mensen angst in, maar dat is gewoon feitelijk onjuist en haar eigen ellende op andermans mouw spelden.
pi_24727851
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  maandag 24 januari 2005 @ 19:09:32 #122
85889 lucida
équilibre
pi_24727938
quote:
Op maandag 24 januari 2005 17:34 schreef SCH het volgende:

[quote][..]Het wordt een heel ander topic als ik hier op in zou gaan.
Door dit non-argument laat jij je in het gemeen ook niet weerhouden, om aan andere topics een totaal 'eigen draai' te geven.
quote:
De enige opmerking die ik maakte dat het onzinnig is om te doen alsof we de multiculturele samenleving nog zouden kunnen afschaffen. Die bestaat en die zal ook nooit meer verdwijnen.
De gedachte van een multiculturele samenleving is de theoretische concretisering van een dwangmatige, links-liberale wenselijkheiddoctrine (lees: een proces van ‘foreign invasion, dominance and succession.’)

Meer concreet bestaat er wel een maatschappij met diverse langs elkaar levende etnische culturen, democratisch en grondwettelijk ingebed binnen een culturele hoofdstroom.

Het is zaak deze etnische minderheidsculturen dusdanig binnen ons maatschappij in te passen, dat ze zich zonder noemenswaardige problemen kunnen voegen naar de normen en waarden die hier gelden. Het geeft geen pas om voor elke etnische minderheidsgroep een totale (culturele, religieuze en sociaal-maatschappelijke) gelijkberechtiging na te willen streven.

Deze gedachtegang heeft namelijk aangetoond dat daarmee de hoofdcultuur aan identiteit en volkseigenheid inboet. Tevens heeft het links-liberale tolerantiepolitiek aangetoond dat, door de vrijblijvendheid van haar aanpak, onder de etnische subgroepen zelfs een zekere onverschilligheid en desintegratie is aangemoedigd t.a.v. de spelregels en omgangsvormen die hier nu eenmaal van oudsher gelden.
quote:


Er zijn academici die zeggen dat het geen multiculturele maar een multi-etnische samenleving is, ook prima: feitelijk is er geen verschil.
Zoals ik al schreef: "Wat bestaat is een maatschappij met diverse langs elkaar levende etnische culturen, democratisch en grondwettelijk ingebed binnen een culturele hoofdstroming." Het verschil is natuurlijk de culturele richtsnoer van eigen bodem.[quote]





[ Bericht 0% gewijzigd door lucida op 24-01-2005 19:35:11 ]
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  maandag 24 januari 2005 @ 19:26:49 #123
85889 lucida
équilibre
pi_24728207
quote:
Op maandag 24 januari 2005 16:15 schreef SCH het volgende:
Je reageert op het citaat van Mak over Goebbels.
Ach je refereert aan de toespeling van Mak op 'Submission'?!...

Citaat Mak:
quote:
'Submission is eigenlijk niets anders als de truc die Goebbels uithaalde. De misdragingen van enkelingen uitvergroten en daar de Talmoed overheen projecteren. In feite deden van Gogh en Hirsi Ali dit ook met Submission, wel effectief, maar buitengewoon bedreigend. De boodschap klopt gewoonweg niet. Het is je reinste demagogie. '
Soms zou je wensen dat bij sommige 'Auschwitzgängers' de spanningsboog van (zelf)relativering groter zou zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door lucida op 24-01-2005 19:38:03 ]
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_24731518
slap geouwehoer weer
  maandag 24 januari 2005 @ 22:58:55 #125
52589 sjun
uit solidariteit
pi_24732279
quote:
Op maandag 24 januari 2005 18:36 schreef FrikandelSpecialist het volgende:

[..]

Ja hou het lekker vaag, dan lijkt het nog heel wat. Heb jij een arrestatie gezien na de aanhouding van Mohammed B ? Vooralsnog is het niets meer dan een eenmansactie.
Is het echt volkomen langs je heengegaan dat er in dan Haag aanhoudingen zijn verricht waarbij door de gearresteerden wapens zijn gebruikt die agenten verwondden?
quote:
Ik zeg dat je ten eerste uiterst behoedzaam extern naar de media moet communiceren met deze materie, de olifiant-in-porselein tactiek is ronduit dom, naief en ophitsend.
Inderdaad. Iets echter tot olifanttactiek verklaren is al even dom, naïef en ophitsend.
quote:
Die hele discussie is letterlijk een non-discussie, want je praat in het luchtledige, niet in een dialoog met de radicaal.
Een discussie is niet een non0-dicussie omdat jij dat verklaart of deze niet strookt met jouw idealen. Wat had je je voor dialoog voorgesteld met mensen die geweld gebruiken ter afpersing?
quote:
Het is nl. niet alleen een (achterlijk) kenmerk van radicalen dat ze zich onthouden hiervan, ook vele xenophobe islamfoben staan vooraan om alles met een radicaal tintje in de dialoog-ban te doen.
Da's waar.
quote:
De enige manier om scherpe meningsverschillen te reduceren tot acceptabele (niet gelijke) niveau's is nog steeds een kwalitatief goeie dialoog waarin de standpunten en wensen van beide erkent en besproken worden.
Zo komen wij dan tot des poedels kern. Wie volkomen langs de democratie heengaat door middels bedreigingen en gewelddadigheden te 'communiceren' draagt vriendelijk gezegd niet bij aan vruchtbare grond voor een dialoog.
quote:
Dus ja, in dialoog met de radicalen indien mogelijk, zelfs met de Bin Ladens. Zijn gaan nl. ook hun vorm van dialoog aan middels media-boodschappen. Het zou een hele grote doorbraak zijn als dit soort kopstukken voor de camera belangwekkende wereldse zaken die hun storen kunnen bespreken met de veroorzakers van datgene waar ze tegen strijden.
Ik ben zeer benieuwd wanneer men door de gereciteerde teksten heen komt.
quote:
En dat is momenteel nog steeds Irak (en de terugtrekking van de VS) en Israel. Dat is en blijft hun hoofdagenda en strijdpunt, en als je het hebt over om de hete brei heendraaien, dan moet je daar wezen.
Welnee. Men wil wat macht in de eigen regio en gebruikt steevast het joods-palestijnse vraagstuk als kapstok om alles aan op te hangen. Nimmer zijn de palestijnse broeders door de arabieren de moeite waard gevonden. Jordanië zijn ze uitgeflikkerd en ook elders had men weinig met hen op. ZIj boden slechts een excuus voor een eventuele pan-arabische verbintenis die zou moeten uitmonden in een staat maar dankzij onderlinge haat en nijd nooit bereikt werd.
quote:
Ik heb nog geen enkele dialoog gezien tussen een radicaal in NL, want radicale laten zich niet zien op TV, en omdat ze vaak gewoon eenlingen zijn zoals in het geval Mohammed B.
Verder ontbreekt het hen aan de benodigde verbale talenten om hun punt te maken in een intellectueel debat op basis van argumenten waarin ruimte is voor hoor en wederhoor. Anders hadden zij zich niet beperkt tot geweld.
quote:
Ik kom ze zoals gezegdnooit tegen, terwijl ik toch beroepsmatig meer tussen alle lagen van de bevolking werk dan het meerendeel van alle NL'ers.
Sta je op de markt of verkoop je verzekeringen deur aan deur?
quote:
Weet je wie ik wel opvallend veel tegenkom ? Xenofobe NL'ers die vol trots en goedkeuring praten over bommen bij Moslimsscholen en hun haat tegen buitenlanders lekker opzichtig aan het oppervlak laten drijven. Je weet wel, het type volk waar de haat-stank vanaf komt.
Misschien moet je je ook eens in andere kringen begeven.?
quote:
Door Moslimvrouwen in hun eigen taal op TV, in de media en vooral met folders in die buurten op te roepen aangifte te doen tegen hun man die hen mishandelt, en uit hun wereld van ellende te stappen.
Jij bedreigde vrouwen met ene loyaliteitscomplex als gevolg van hun sociaal-religieuze opvoeding zullen ook flux naar de politie snellen om hun verwanten aan te geven... Geloof je dat nu werkelijk?
quote:
Je denkt toch niet dat Submission op het programma staat van het gemiddelde vrouwenbashende gezin.
Zo wordt evenmin in datzelfde gezin de folder die door de bus komt uit en te na bediscussieerd.
quote:
Die film helpt die vrouwen voor geen meter, is puur voer voor autochtonen die graag vooroordelen bevestigt zien en verdere uiteendrijving tussen zij en wij toejuichen.
De film maakt in ieder geval nog wat mensen bewust van wat plaatsvindt en houdt daarmee het onderwerp mishandeling waarbij voor sommigen een religieuze legitimatie om de hoek komt kijken op de politieke agenda. In al die jaren van nuancering en gezocht cultuurnihilistisch begrip was dat nog niet gelukt.
quote:
Ik heb de laatste tijd anders genoeg grappenmakende, relalitiverende en inhoudelijk-kritiek gevende mensen gezien of gelezen die niet op de dodenlijst voorkomen. Sterker nog, die zijn zwaar in de meerderheid. Wellicht doen die het niet op zo'n provocerende relnichterige manier ?
Wellicht bereiken zij nog minder?
quote:
Daarom is dat verhaaltje van AHA zo slap en is die slachtrofferrol irritant aan het worden. Ze vergroot nl. haar eigen pech dat ze ten prooi is gevallen van de willekeur van eenlingen, naar een landelijke problematiek dat iedereen die grapjes of kritiek heeft op de Islam zwaar de lul is, en boezemt de mensen angst in, maar dat is gewoon feitelijk onjuist en haar eigen ellende op andermans mouw spelden.
Het wordt allengs duidelijk dat je helemaal niet geluisterd hebt naar wat Ayaan Hirsi Ali naar voren bracht.

Misschien helpt je het navolgende artikel van Afshin Ellian, dichter en rechtsgeleerde wat op weg:
quote:
Politieke islam is vijand van het westen

De politieke islam heeft Europa niets te leren. De problemen met het Europese moslim-proletariaat vormen een gruwelijke erfenis waaraan de multiculturalisten medeschuldig zijn, vindt Afshin Ellian.

De islam heeft een fascinerende maar tevens problematische geboorteakte, waarin de oorspronkelijke idealen van gelijkheid en vrijheid al snel verstikt raakten in geweld en oorlog. Die ontstaansgeschiedenis is van essentieel belang om de problemen van nu en de worsteling met de multiculturele samenleving te begrijpen.

Toen de profeet Mohammed in Mekka te maken kreeg met terreur en onderdrukking, pleegde hij geen gewapend verzet, maar vluchtte hij. Hij zocht niet de strijd, maar een manier om door te gaan met het openbare debat. Uiteindelijk kwam hij terecht in Medina – het woord betekent `stad, polis, publieke ruimte' – en Medina werd de Romeinse nabootsing van het civilisatiebegrip op het Arabisch schiereiland. Maar Mohammeds republiek was een wankel geheel. Na zijn dood kwam het al gauw tot oorlogen en burgeroorlogen. De eerste opvolgers van Mohammed, de vier heilige kaliefen, beslechtten de interne twisten op het schiereiland met het zwaard. Van begin af aan is de islam als een civilisatiebeweging nauw verbonden met de politiek.

In tegenstelling tot de eerste drie eeuwen van het christendom, toen mensen zonder dwang overstapten op het nieuwe geloof, is de islam met geweld verspreid. Perzen, Egyptenaren en andere volkeren werden vanaf 634, met het aantreden van de tweede heilige kalief, Omar, met geweld veroverd en geïslamiseerd. Dat de islam de overheersende religie is geworden in zoveel landen, is daardoor eerder toeval, veroorzaakt door politiek geweld, dan een bewuste geloofskeuze. De geschiedenis van de islam is met de jihad, de heilige oorlog, na de dood van Mohammed een ononderbroken proces van geweld en oorlog. Wat wel de politieke islam wordt genoemd, de benadering van de islam niet als een individuele geloofsovertuiging maar als een religieus waardenstelsel dat politiek moet worden vertaald, is daarom inherent aan de islam op zich.

Maar die jihad ging gepaard met een systematisch verhulling van wat er precies was gebeurd. De veroveraars deden het voorkomen alsof de veroverde landen waren voorbestemd om islamitisch te zijn, terwijl dit juist het resultaat was van excessief geweld. De jihad ging gepaard met systematische bevordering van vergetelheid. Een kritische analyse van die historische feiten en omstandigheden kan helpen de overheersende Verduistering in de islamitische wereld, te begrijpen. Het is al vaak gezegd: ook de islam heeft een Verlichting nodig.

De geschiedenis leert dat het vergoelijken of negeren van (mis)daden van sociaal-politieke religies kan leiden tot nog grotere misdaden en rampen. Dat is bijvoorbeeld gebeurd door de meeste westerse islamologen – dat waren vooral moraalridders die zich overgaven aan kritiekloos knuffelen van goden en religies, iets wat overigens haaks staat op het westerse cultuur-historische denken. Voltaire, Rousseau en Nietzsche hebben het Europese christendom gediend met hun genadeloze kritiek, in tegenstelling tot de intellectuelen en geleerden die het Europese christendom blindelings wilden verdedigen. Ook de islam verdient deze ware genade, namelijk de scherpe kritiek.


Maar steeds weer worden we teleurgesteld door de moslimdenkers – moslims die zich op de islam en niet de rede baseren. Ze zijn niet kritisch en ze houden evenmin van critici. Deze denkers houden van quasi-fundamentalistische boeken over de islam, zoals dat van Karen Armstrong, en van de politiek-correcte Europeanen (lees de multi-culti helden), maar niet van kritische geesten.

Mohammed Benzakour is één van die gematigde fundamentalisten. Hij schreef op de Opiniepagina (6 april) dat als moslimjongeren zich bewuster zouden zijn van de betekenis van de islam, ze meer respect zouden hebben voor hun medemens. Hieruit concludeerde hij dat indien die moslimjongeren vaker naar de moskeeën zouden gaan, ze gezuiverd worden van alle narigheid, wetteloosheid en andere problemen waarmee de Nederlandse samenleving kampt.

Maar wat is de voorstelling van Benzakour van de islam? Wat weet hij over de politieke islam? Waarop is hij eigenlijk trots? Hij schrijft: ,,Wie minimaal bekend is met de religieuze bronnen weet dat de islam man en vrouw juist aanmoedigt om optimaal van elkaar te genieten. In het begin van zijn carrière werd Mohammed het vers geopenbaard `Jullie vrouwen zijn een akker voor jullie'. Komt dan tot jullie akker zoals jullie maar willen, hetgeen uiteraard uitgelegd werd als een vrijbrief voor alle denkbare standjes – dit was en vogue in een tijd dat joden nog geloofden dat als een man zijn vrouw via de achterkant neemt het kind scheel wordt. Hoe valt deze aansporing tot ongebreidelde bedfantasieën te rijmen met clitoridectomie of excisie?''

Tot zover het citaat. Ik zwijg over deze haast pornografische trotsheid en over de oer-antisemitische minachting voor joden die uit de begintijden van de politieke islam en islam stamt. Laten we zijn vraag door de koran beantwoorden. Daar staat: ,,De mannen zijn zaakwaarnemers voor de vrouwen, omdat Allah de één boven de ander heeft bevoorrecht, en omdat zij van hun bezittingen uitgegeven hebben. De deugdzame vrouwen zijn dus onderdanig en zij waken over wat verborgen is, omdat Allah erover waakt. Maar zij van wie jullie ongezeglijkheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in de rustplaatsen en slaat haar. Als zij jullie dan gehoorzamen, dan moeten jullie niet proberen haar nog iets aan te doen.''

De akker is voor de akkerbouwer en niet voor de akker. De akkerbouwer mag de akker bewerken, verhuren, verkopen, uitsnijden, besnijden en zeker van de vruchten ervan genieten. Geen wonder dat er zoveel moslimmeisjes zitten in blijf-van-mijn-lijf huizen. De oriënt is de grootste vrouwengevangenis in de wereld. Waar de sharia, het islamitische recht, gebaseerd op de koran en de traditie wordt toegepast, worden vrouwen beroofd van hun rechten en de menselijke waardigheid. Het islamitische recht discrimineert vrouwen, zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk. Het islamitische feminisme is een contradictoir fenomeen dat het goddelijke kromme recht wil zetten in de islamitische culturen, die door en voor een mannenmoraal zijn geschapen. Dit soort krampachtige emancipatiebewegingen zijn geliefd bij gematigde fundamentalisten omdat ze de islam niet wezenlijk in twijfel trekken – terwijl dat voor de emancipatie van de vrouw wel zou moeten.

Benzakour schrijft ,,wat in de Grondwet staat, predikt de koran ook, maar wie luistert?'' Hij neemt niet de moeite om zich af te vragen: waarom zijn zoveel publiekrechtelijke experimenten met de koran, in verschillende landen, in verschillende tijdperken en met de beste islamitische motieven, geëindigd in de schendingen van de mensenrechten? Omar, Ali en de twee andere heilige kaliefen hebben er ook mee geëxperimenteerd. Het resultaat valt in twee woorden samen te vatten: oorlog en onderdrukking. Khomeiny, en binnen deze specifieke context ook Bin Laden, zijn misschien de grootste islamitische theologen van de afgelopen honderd jaar. Ze hebben beide een bewonderwaardige taalkundig-historische en filosofische kennis van de islam en Khomeiny heeft het publiekrecht ook voor een aanzienlijk deel op de koran en de andere authentieke bronnen gebaseerd. Het resultaat was en is een absolute nachtmerrie.

Leest men de koran op een mystiek-poëtische wijze, dan zal men een bron van schoonheid en inspiratie aantreffen. Leest men de koran als een grondwet, dan zal men een bron van fundamentele ongelijkheid, onvrijheid, angst, aanzet tot moord en de jihad aantreffen. De Nederlandse Grondwet predikt noch de koran nog de bijbel. Deze Grondwet is het gevolg van de Europese Verlichting waarbij de Europeanen de rechten van de mens, de rechtsubjectiviteit van de mens, en de redelijkheid als bron van argumenten en oordelen hebben aanvaard. De Grondwet impliceert het einde van het Ancien Régime, het einde van het mystieke lichaam van macht, het einde van de publieke functie van elk heilig boek. In deze rechtstatelijke, liberale ruimte van het recht is geen plaats voor een juridisch-politieke koran. Omgekeerd is waar: de koran dankt zijn formele bestaansrecht aan deze constitutie, aan de vrijheid van godsdienst die is vastgelegd in artikel 6. Hieruit blijkt dat de liberale grondwet de enige waarborg is voor diversiteit en pluriformiteit binnen een rechtsstaat.

Marokkaanse boefjes moeten onder moskeearrest geplaatst worden om daar normen en waarden te leren, bepleit Benzakour. Dat illustreert zijn fundamentalistische verzet tegen de burgerlijke maatschappij. Al in jaren zestig wordt deze oplossing immers al voorgesteld door Khomeiny als antwoord op sociale problemen. En het was uitermate succesvol: een leger van gehersenspoelde kinderen die haat hebben opgevat voor vrouwen en vrouwenrechten, voor burgerlijke regeringen, voor de intellectuelen en de vrije wereld. De broeders, neefjes en nichtjes van Khomeiny hebben gehoor gegeven aan deze oproep in Algerije, Egypte, Palestina en ook in het westen. Veel kapers, die lafhartige terroristen, hebben hun normen en waarden in westerse en niet-westerse moskeeën geleerd.

Waarom botst de moskee frontaal met de burgerlijke maatschappij? Omdat de moskee wereldwijd de koran als de gids voor het handelen ziet. Deze onveranderlijke gids is niet gefundeerd op gelijkheid en vrijheid, maar claimt de absolute waarheid in pacht te hebben met betrekking tot de publieke ruimte. Daartegenover is de grondwet van een burgerlijke maatschappij gefundeerd op vrijheid en gelijkheid en de afwezigheid van de absolute claim op de waarheid. De liberale grondwet schept weliswaar de voorwaarden waaronder de burgers vreedzaam tot vele waarheden kunnen komen, maar hij bevat geen waarheidsclaim. De koran wel.

Worden de koran en de moskee gezien als publiekrechtelijke en/of normen- en waardenscheppende instituten, dan impliceert dit een geraffineerde voorbereiding van een staatsgreep tegen de burgerlijke samenleving. Gezien de sacrale status van de koran is de burgerlijke maatschappij bijna onmachtig om zich daartegen te beschermen. De Turkse samenleving heeft zich (sinds Kemal Atatürk) met veel pijn en moeite verzet tegen de politieke koran, tegen Allah en moskee. Deze Turken zijn de ware Europese helden, die jammer genoeg door naïeve Europeanen niet begrepen worden. Het gaat hier niet om een of andere vorm van atheïsme, want deze Turken waren juist gelovige mensen. Het gaat hier om een politiek-noodzakelijke particularisering van koran, Allah en, uiteindelijk, van het geweten.

Ondanks zijn ontdekking van een romantische Allah met behulp van de katholieke schrijver Reve keurt Benzakour het Palestijnse geweld tegen Europa, Europeanen, Israël en liberale rechtsstaat goed. Hij schrijft in het laatste nummer van het tijdschrift Contrast: ,,zolang die bezetting voortduurt, zal ook het afgeleide geweld doorgaan – en dat is tamelijk legitiem.'' Yitzhak Rabin gaf de Palestijnen hoop en grond, maar zij hebben onder leiding van de politieke islam – met behulp van Iran en de internationale jihad – gruwelijke zelfmoordaanslagen gepleegd op gewone burgers van Israël. In werkelijkheid streven deze Palestijnen niet naar een zelfstandige Palestina, maar naar de triomf van de politieke Allah op het in hun ogen verderfelijke Europa en de rechtsstaat.

De huidige tragedie van de gewone Palestijnen is dat zij door de politieke islam paradoxaal genoeg zijn gedepolitiseerd: zij hebben geen duidelijke politieke eisen meer. Ze zijn niet in een onafhankelijkheidsoorlog terechtgekomen met militaire strijd, maar in een heilige oorlog met aanslagen door `martelaren' op onschuldige burgers.
Hier wordt de analyse van Samuel Huntington over de botsing van culturen weer relevant.

De moslims die in Amsterdam aan een anti-joodse demonstratie hebben deelgenomen, hebben in mijn ogen niet als onderdrukte moslims gedemonstreerd voor de rechten van Palestijnen. Staan ze echt aan de kant van de onderdrukten? Waarom hebben ze dan niet gedemonstreerd tegen Saddam Hussein toen hij op één middag ruim vijfduizend Koerden vergaste. Waarom hebben ze niet gedemonstreerd tegen de Talibaan en Saoedi-Arabië toen de Talibaan in Afghanistan duizenden mensen vermoordden? Ze verbranden nooit de vlaggen van déze landen. Ze demonstreerden, kortom, voor de politieke islam en tegen alles wat een spoor van Europese cultuur draagt. Ze waren bovendien bereid met nazi-symbolen een coalitie te vormen voor de internationale jihad.

In het verleden bestond er in Europa sympathie voor de politieke islam. Maar die past niet in het westen. De politieke islam heeft Europa niets te leren. Mede door deze conclusie wordt het bankroet van het Europese multiculturalisme blootgelegd. De problemen met het Europese moslimproletariaat dan wel lompenproletariaat vormen een gruwelijke erfenis die, mede door het ondoordachte optreden van multiculturalisten, onze kinderen en de liberale rechtsstaat zal belasten. De politici en machthebbers die nu beweren dat ze het niet wisten, raad ik aan om opnieuw het meesterlijke essay van Paul Scheffer te lezen (Opiniepagina, 29 januari 2000). Zal het ons, de kritische denkers, ooit lukken de ogen van Europeanen te openen en hun de aard en het wezen te tonen van de politieke islam, de laatste totalitaire vijand van de vrije wereld? Dit is geen filosofische vraag. Het is een levensvraag.
Bron: Afshin Ellian in: NRC handelsblad 27 april 2002, /Opinierubriek reactie op Artikel Mohammed Benzakour. .

Het essay van Paul Scheffer waarnaar hier verwezen wordt heet: Het multiculturele drama.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')