Dat is inderdaad de verklaring die mijn evangelische beste vriend eraan geeft. God zet Satan in om het geloof van mensen te testen. Zeg maar vergelijkbaar met een bloedmooie man/vrouw op je vriend/vriendin afsturen om hem/haar te verleiden zodat je kunt zien of hij/zij wel genoeg van je houdt.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:03 schreef Haushofer het volgende:
Fijne God trouwens, als Hij Satan hier laat ronddolen. Kan-Ie mooi mensen uittesten zeker.![]()
Eh, wat is er niet netjes aan wat ik zei??? Ik val niemand persoonlijk aan, ik geef alleen mijn mening over een bepaalde denkwijze.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Ben je een eigen kruistocht begonnen, Lupa? Heb je nog niet eerder zo fanatiek gezienOf ik let niet goed op, dat kan ook. Nou ja, probeer t wat netjes te houden.
Hm, of als hij/zij de uitkomst toch al weet, hoeft hij/zij weinig te doen.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 11:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar om even terug ontopic te gaan... Ik vind het èrg vreemd dat god satan gebruikt om mensen op de proef te stellen. God hoeft mensen niet op de proef te stellen, want hij weet van tevoren de uitkomst al. Hij hoeft mensen niet op de proef te stellen om te weten of ze wel echt van hem houden, want hij kent elke gedachte die ze ooit hebben gehad. Dus àls god mensen inderdaad via satan op de proef stelt, dan is hij òf niet alwetend òf hij vindt het gewoon leuk om mensen te pesten.
Maar dan hebben we het niet over een persoonlijke god en de christenen, joden en islamieten spreken van een persoonlijke god.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 11:55 schreef sweetgirly het volgende:
God kan je overigens ook vervangen door kosmos en al.
Ja klopt, misschien gaan ze daar wel de fout inquote:Op zaterdag 29 januari 2005 11:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar dan hebben we het niet over een persoonlijke god en de christenen, joden en islamieten spreken van een persoonlijke god.
Hoe kan materie -want dat is toch waaruit de kosmos bestaat- weten?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:01 schreef sweetgirly het volgende:
De kosmos kent geen goed of fout, kent geen onderscheid, het weet alleen omdat het is denk ik
Vervangt fout door mist.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:01 schreef sweetgirly het volgende:
Ja klopt, misschien gaan ze daar wel de fout in.
Kan alleen maar een wedervraag geven, moet je denken dan om te kunnen weten?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hoe kan materie -want dat is toch waaruit de kosmos bestaat- weten?
Dat ljikt mij persoonlijk evident. Een steen 'weet' niet. Tenzij jij een heel andere definitie hebt van 'weten' dan ik. Weten vereist bewustzijn.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:11 schreef sweetgirly het volgende:
Kan alleen maar een wedervraag geven, moet je denken dan om te kunnen weten?
"zielig ventje". Ik weet dat het niet zo veel voorstelt, maar toch. Ik hoop stiekum op een reli-topic wat wel goed afloopt.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 11:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eh, wat is er niet netjes aan wat ik zei??? Ik val niemand persoonlijk aan, ik geef alleen mijn mening over een bepaalde denkwijze.
Mja, dat zei een gelovige studiegenoot van mij ook al, dat ie daar mee zit. Dat deterministische.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 11:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar om even terug ontopic te gaan... Ik vind het èrg vreemd dat god satan gebruikt om mensen op de proef te stellen. God hoeft mensen niet op de proef te stellen, want hij weet van tevoren de uitkomst al. Hij hoeft mensen niet op de proef te stellen om te weten of ze wel echt van hem houden, want hij kent elke gedachte die ze ooit hebben gehad. Dus àls god mensen inderdaad via satan op de proef stelt, dan is hij òf niet alwetend òf hij vindt het gewoon leuk om mensen te pesten.
Ik denk dat Sweet bedoelt dat ethiek niet absoluut is. Gokje.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe kan materie -want dat is toch waaruit de kosmos bestaat- weten?
Er zijn dus ook christenen die in predestinatie geloven. Die geloven dat het al vaststaat of je naar de hemel of de hel gaat. Gek genoeg geloven ze ook in vrije wil. Hoezo een contradictie?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:44 schreef Haushofer het volgende:
Mja, dat zei een gelovige studiegenoot van mij ook al, dat ie daar mee zit. Dat deterministische.
Hij was "uitgezocht" om te geloven, (op een bepaalde manier). Toen zei ik dat ik nou een keer zo inmekaar zit dat ik niet zoiets als het Christelijke geloof kan aannemen, en volgens hem was ik toch echt geschapen door God. Dus God heeft me kennelijk zo in mekaar gezet dat ik niet in Hem kan geloven. Doet me een beetje denken aan Exodus, waarin God "de farao verhardt", opdat hij de Joden niet laat gaan.
Ja, ze zei ook iets in die richting, maar wat heeft dat met weten te maken? Ik volg het niet helemaal geloof ik.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:46 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat Sweet bedoelt dat ethiek niet absoluut is. Gokje.
Mja, ik denk dat je dat kunt zien als gevolg van de innerlijke tegenstrijdigheden van het begrip "almachtig". Het is een interessante vraag voor gelovigen, of ze ook echt geloven dat het universum deterministisch is. En zo ja, zouden mensen het dan ook ooit zo kunnen benaderen? We kunnen immers al ontzettend veel zaken uitrekenen.quote:Er zijn dus ook christenen die in predestinatie geloven. Die geloven dat het al vaststaat of je naar de hemel of de hel gaat. Gek genoeg geloven ze ook in vrije wil. Hoezo een contradictie?
Hoe weten wij dat een steen niet weet?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat ljikt mij persoonlijk evident. Een steen 'weet' niet. Tenzij jij een heel andere definitie hebt van 'weten' dan ik. Weten vereist bewustzijn.
Zoiets.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:46 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat Sweet bedoelt dat ethiek niet absoluut is. Gokje.
Alles misschienquote:Op zaterdag 29 januari 2005 12:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, ze zei ook iets in die richting, maar wat heeft dat met weten te maken? Ik volg het niet helemaal geloof ik.
Ja, wat heeft (alles kunnen) maken met almachtig te maken.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:17 schreef Modwire het volgende:
Om terug te komen op de steen, stel dat hij deze zou kunnen maken, dan betekent dat niet dat hij niet almachtig is. Hij is pas niet meer almachtig op het moment dat deze steen daadwerkelijk bestaat, en hij zou wel gek zijn om zichzelf te beperken in zijn eigen almachtigheid....
Ofwel: hij kan zo'n steen maken, maar dat doet hij niet.
Met andere woorden: God wil het. Hij kan het stopzetten maar doet dat niet. En dus is hij er verantwoordelijk voor, ook al is dat indirect.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
Satan beproeft mensen wel.
God heeft een periode vastgesteld waarin hij dit toelaat, maar hij heeft meteen al beloofd dat hij er een eind aan zal maken. Er is nou eenmaal tijd nodig om een leugenaar duidelijk voor paal te zetten om het maar even vlot te zeggen.
En nog snap ik niet waarom een almachtige, alwetende god zo nodig zijn gelijk moet halen. Het komt op mij nogal kleinzielig en absurd.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
Omdat zijn recht om te regeren in twijfel werd getrokken door zijn tegenstander Satan.
De mens beweerde namelijk ook in Eden dat ze God niet nodig had en het allemaal zelf wel af kon.
Ook was er daar tijd voor nodig om te tonen dat de mens niet zelf kan regeren aangezien dat alleen maar tot eindeloze ellende leidt. God heeft de mens dus juist de kans gegeven zichzelf te regeren zoals ze dat graag zelf wilden. Hij had ook meteen alles en iedereen kunnen vernietigen en opnieuw kunnen beginnen, maar dat zou niet bewijzen dat God een betere regeerder is. Daarom moet tijd dat uitwijzen.
Welnu, tijd heeft inderdaad uitgewezen dat uiteindelijk elke vorm van regering heeft geleid tot nadeel van mensen en het einde ervan is, zoals de bijbel het aangeeft, inderdaad dichtbij.
Dit is de reden van de tijd waarin we leven.
'trouw aan god kan blijven'quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
informatie
God werd door 1 van zijn schepselen uitgedaagd met betrekking tot zijn soevereiniteit, zijn recht om te regeren. God gaf de mens de mogelijkheid die ze wilde, namelijk om zichzelf te regeren.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En nog snap ik niet waarom een almachtige, alwetende god zo nodig zijn gelijk moet halen. Het komt op mij nogal kleinzielig en absurd.
Nou, de bijbel is anders duidelijk genoeg over de eindtijd. Er moet eerst nogal wat gebeuren op het wereldtoneel eer het zover is. Maar er is wel reden om aan te nemen dat het nu echt opschiet ja.quote:Als het aan de christenen ligt is het al 2000 jaar de 'eindtijd' en komt Jezus al 2000 jaar 'gauw' terug. Dat jullie de hoop niet eens opgeven.
Uhh..nee, trouw aan God blijven. Wat heeft God met ''innerlijke stilte'' te maken, zover dat uberhaupt iets betekent?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:59 schreef sweetgirly het volgende:
'trouw aan god kan blijven'
Zoiets als trouw aan je innerlijke stilte blijven.
Dat Jezus weer terugging naar de hemel na zijn dood op aarde heeft niet per definitie iets te maken met het eind zoals dat bedoeld wordt wanneer het betrekking heeft op het einde van het samenstel van dingen.quote:En is er oa niet eens gezegd: 'het einde is nabij'.
Welk eind? Volgens mij wist Jezus het wel en ontmoette toen zijn vader.
Waarom grijpt God uiteindelijk dan toch in? Voor God is een dergelijke uitdaging toch een lachertje, waarom zou God zich er uberhaupt druk om maken?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 14:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
God werd door 1 van zijn schepselen uitgedaagd met betrekking tot zijn soevereiniteit, zijn recht om te regeren. God gaf de mens de mogelijkheid die ze wilde, namelijk om zichzelf te regeren.
God wist natuurlijk al dat dat niet goed zou gaan, maar ziet de mens dat ook in? Velen nog altijd niet.
Wat is absurder?
Dat God de mens de kans geeft zichzelf te bewijzen, OF
Weet ik veelquote:Op zaterdag 29 januari 2005 14:39 schreef STORMSEEKER het volgende:
Uhh..nee, trouw aan God blijven. Wat heeft God met ''innerlijke stilte'' te maken, zover dat uberhaupt iets betekent?
Wie zegt dat hij op aarde gestorven is, en wie zegt dat met sterven een fysiek sterven bedoeld wordt of werd? Ik weet het niet hoor, denk ook maar hardop.quote:Dat Jezus weer terugging naar de hemel na zijn dood op aarde heeft niet per definitie iets te maken met het eind zoals dat bedoeld wordt wanneer het betrekking heeft op het einde van het samenstel van dingen.
Hij wist dat het een bak ellende op zou leveren, maar toch heeft hij het gedaan.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 14:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
God wist natuurlijk al dat dat niet goed zou gaan, maar ziet de mens dat ook in?
Kan.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 14:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wanneer eenmaal duidelijk bewezen geacht wordt dat de mens niet in staat is zichzelf te regeren, maakt God er een eind aan om zelf het koningschap weer op te nemen en een eind te maken aan ellende
Lijden is of kan het grootste godsgeschenk zijn ooit gegeven, je kan de keuze maken tussen hemel (paradijs) of (in de) hel (te blijven).quote:en lijden door het paradijs weer te herstellen,
Ja, opstandig die ego en koppigheid van de mensquote:datgene wat de eerste mensen door hun opstandingheid verloren hebben laten gaan.
En omdat wij de keuze hebben. Wie er precies ingrijpt is de vraag?quote:God grijpt in omdat hij wel begaan met ons is.
Oh ja vreselijk al die illusies.quote:Hij haat ook het lijden dat de mens over zichzelf brengt.
Precies, kwestie van zelf inzien.quote:Hij maakt zich er druk om omdat hij het beste voor zijn schepping wil, hoewel die schepping dat zelf af en toe niet inziet...
Wat wil herstelt worden?quote:Het is geen lachtertje omdat het hier om iets gaat waar alles en iedereen mee te maken heeft.
Het herstellen op zich zal voor God inderdaad niet veel betekenen, in die zin dat hij zeer machtig is in vergelijking met de mens en dus zal hij zeker kunnen waarmaken wat hij heeft voorzegd.
Of hij/zij is een peuter en beschouwd de mens als zijn/haar miniatuur speelgoed poppetjes waar hij/zij graag mee speelt.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 14:57 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Hij wist dat het een bak ellende op zou leveren, maar toch heeft hij het gedaan.
Dan heb je of geen verantwoordelijkheidsgevoel, of je bent een sadist.
Je houdt er in mijn ogen een nogal aparte zienswijze op na. Waarom denk je zoals je denkt?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:06 schreef sweetgirly het volgende:
[......]
Dat is hetzelfde als een kleuter een doosje lucifers geven en dan die kleuter de schuld geven als het huis afbrand.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:04 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hallo, de MENS wilde het. God had hen al gewaarschuwd. Zoals ik al liet zien was dit de beste manier om te bewijzen dat de mens het niet alleen afkon. Als hij meteen ingegrepen had was de mens altijd achtergebleven met de vraag of ze zichzelf ook zou kunnen regeren zonder God.
Nu is duidelijk dat dat niet werkt en helaas kost dat veel ellende en pijn.
God heeft het niet veroorzaakt. De mens heeft het ondanks goede raad en regels over zichzelf gebracht.
God is juist degene die er wat aan zal doen om een eind te maken aan menselijke tirannie.
"And God created man in His own image"quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:04 schreef STORMSEEKER het volgende:
God is juist degene die er wat aan zal doen om een eind te maken aan menselijke tirannie.
Ik vind er soms niets aparts aan hoorquote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je houdt er in mijn ogen een nogal aparte zienswijze op na. Waarom denk je zoals je denkt?
Wat zijn jouw voornaamste levensstellingen en heb je daar bewijs voor?
Waaruit concludeer je dit?quote:Op zaterdag 29 januari 2005 14:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wanneer eenmaal duidelijk bewezen geacht wordt dat de mens niet in staat is zichzelf te regeren, maakt God er een eind aan om zelf het koningschap weer op te nemen en een eind te maken aan ellende en leiden door het paradijs weer te herstellen, datgene wat de eerste mensen door hun opstandingheid verloren hebben laten gaan.
God grijpt in omdat hij wel begaan met ons is. Hij haat ook het leiden dat de mens over zichzelf brengt. Hij maakt zich er druk om omdat hij het beste voor zijn schepping wil, hoewel die schepping dat zelf af en toe niet inziet...
Het is geen lachtertje omdat het hier om iets gaat waar alles en iedereen mee te maken heeft.
Het herstellen op zich zal voor God inderdaad niet veel betekenen, in die zin dat hij zeer machtig is in vergelijking met de mens en dus zal hij zeker kunnen waarmaken wat hij heeft voorzegd.
Tuurlijk is het des te meer een reden, maar al vanaf het begin hebben mensen pijn en leed gehad, eigenlijk al vanaf het moment dat de mens verkoos te leven zonder Gods leiding.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:43 schreef boskov het volgende:
Is dat niet voldoende om in te grijpen?
Uit de hele schepping om te beginnen. Alles is zo liefdevol gemaakt. Als de dingen waarvan we kunnen genieten. Alles is er ten behoeve van de mens. De aarde is in principe zelfs nu al een paradijs, het zijn de mensen die er een zooi van maken.quote:Waaruit kan je opmaken dat god begaan is met ons? Waaruit haal je op dat hij het lijden dat de mens over zich heen brengt haat?
Het ging er niet om OF ze konden regeren want er zijn vele regeringen en er zijn vele regeringsvormen uitgeprobeerd in de loop der eeuwen, maar het ging erom of ze zichzelf GOED konden regeren.quote:En zoals we kunnen zien is de mens wel degelijk is staat te regeren.
Oh nee? Wat een krasse opmerking!quote:De mens zal nooit vergaan vanwege het leiderschap dat de mens zich zelf heeft toegebracht. Daar is gewoon geen mogelijkheid voor.
God zal de aarde tot een paradijs herstellen, waar geen pijn, dood, ziektes, oorlogen, verdriet,.. meer zal zijn. Openbaring 21:4.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:06 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Wat wil herstelt worden?
That's maybe the big question in this, in all.
Je hoeft het ook niet (percee) te snappen, als ik het maar (een beetje) snapquote:Op zaterdag 29 januari 2005 15:36 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het spijt mij dat ik nogal traag van begrip schijn te zijn, maar ik snap er hoegezegd niet enorm veel van (ook niet na 4x lezen). Ben/was je wel christelijk of heb je een ander soort geloof/opvatting? Wat is volgens jou de toekomst voor de aarde en de mens?
Wil je nog een opmerking. Je verwijt mij dat ik er zeker van ben dat er geen WOIII zal komen. Die zal wel komen, maar ik geloof niet dat de mensheid zal verdwijnen.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Tuurlijk is het des te meer een reden, maar al vanaf het begin hebben mensen pijn en leed gehad, eigenlijk al vanaf het moment dat de mens verkoos te leven zonder Gods leiding.
Toch was toen en nu nog steeds niet de tijd aangebroken om op te treden zoals ik al reeds uiteen heb gezet.
[..]
Uit de hele schepping om te beginnen. Alles is zo liefdevol gemaakt. Als de dingen waarvan we kunnen genieten. Alles is er ten behoeve van de mens. De aarde is in principe zelfs nu al een paradijs, het zijn de mensen die er een zooi van maken.
Ez. 33
11 Zeg tot hen: ’„Zo waar ik leef,” is de uitspraak van de Soevereine Heer Jehovah, „ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar daarin dat een goddeloze zich afkeert van zijn weg en werkelijk blijft leven.
Deut 30
19 Waarlijk, ik neem heden de hemel en de aarde tegen U tot getuigen, dat ik u het leven en de dood heb voorgelegd, de zegen en de vervloeking; en gij moet het leven kiezen, opdat gij moogt blijven leven,
[..]
Het ging er niet om OF ze konden regeren want er zijn vele regeringen en er zijn vele regeringsvormen uitgeprobeerd in de loop der eeuwen, maar het ging erom of ze zichzelf GOED konden regeren.
Wat zien we nu? Oorlogen tussen landen om allerlei redenen, burgers die worden onderdrukt door dictators, totale incompetentie van leiders als het gaat om het aanpakken van geweld, armoede, honger en overig leed wat er is. Het is een grotere puinhoop dan ooit.
Wat zegt de bijbel zeer treffend?
Pred. 8
Dit alles heb ik gezien, en mijn hart legde zich toe op ieder werk dat onder de zon is gedaan, [gedurende] de tijd dat de ene mens over de andere mens heeft geheerst tot diens nadeel.
Ook zullen wereldse leiders nooit ziekte en dood oplossen.
[..]
Oh nee? Wat een krasse opmerking!
Misschien ben je even vergeten hoe dicht we daar al bij waren met Kennedy en Russen in de koude oorlog!
Verschillende zotte leiders op deze planeet hebben nuclaire wapens tot hun beschikking die in staat zijn al het leven op aarde uit te roeien.
Hoe kun jij zo zeker zijn dat er nooit een leider zal zijn die W.O. III start?
Hoewel ik ook denk dat God in zal grijpen voordat wij de kans krijgen onszelf volledig te vernietigen van de aardbodem is het niet redelijk aan te nemen dat menselijke leiders het belang van anderen kiezen boven hun eigen manie/machtswellust. Ik denk dat je vertrouwen in menselijke leiding iets te overschattend is ten aanzien van die personen.
ik zou hier graag een onafhankelijke bron van zien want dat is interessante kostquote:Op zaterdag 29 januari 2005 20:29 schreef compufreak88 het volgende:
Maar er staan profetieën in die na een paar eeuwen tot op de detail zijn uitgekomen. En de originele rollen waar dit vandaan kwam, is met koolstof-datering gedateerd, en dat kwam uit op de tijd voor dat de voorspelling uitkwam. Denk jij dat enig mens in staat is om een voorspelling te doen dat over precies 200 jaar gebeurd, en precies tot in de details uitkomt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |