quote:Doodrijden tasjesdief 'lijkt tragisch ongeval'
Uitgegeven: 18 januari 2005 10:26
Laatst gewijzigd: 18 januari 2005 10:28
AMSTERDAM - Het doodrijden van een 19-jarige tasjesdief in de Derde Oosterparkstraat in Amsterdam-Oost maandagavond "lijkt een tragisch ongeval". Dat liet de politie dinsdag weten. De 43-jarige automobiliste zit nog wel vast.
Twee jongens op een brommer bestalen de vrouw, toen zij stilstond met haar auto. Een van de daders griste een tas uit de wagen, waarna het duo de Derde Oosterparkstraat invluchtte. De vrouw reed vervolgens achteruit, de dieven achterna.
"Door nog onbekende oorzaak" ontstond volgens de politie een aanrijding met de bromfiets, waarna de auto doorschoot. Daarbij kwam de 19-jarige jongen beklemd te zitten tussen de auto en een boom. Hij raakte levensgevaarlijk gewond en overleed ter plekke.
Nee, ze heeft de jongens niet al achteruitrijdend achtervolgt, maar eerst haar auto in de achteruit gezet, en vervolgens achter de jongens aan gegaan.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 10:59 schreef Mwanatabu het volgende:
Ah, ze zette hem in zn achteruit en achtervolgde ze zo? Dan heb je idd weinig overzicht.
http://www.planet.nl/plan(...)tid=542513/sc=18bf3fquote:Nog twee arrestaties
In de loop van de avond arresteerde de politie nog twee jongens van 15 en 16 jaar die bij het incident waren betrokken. De politie kwam het tweetal op het spoor door de brommer die bij de tasjesroof werd gebruikt. Welke rol zij precies hebben gespeeld, is nog onduidelijk. De politie onderzoekt of de jongens betrokken zijn bij meerdere soortgelijke diefstallen die de laatste weken in deze omgeving werden gepleegd.
Na het incident maandagavond ontstond even een grimmige sfeer onder een groepje deels Marokkaanse jongeren dat op het voorval afkwam en begon te schreeuwen en schelden. De vader van het slachtoffer ging bij het zien van zijn zoon door het lint. De politie nam hem mee naar het bureau, waar een crisisteam hem heeft opgevangen.
tragisch zou ik het niet willen noemenquote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:05 schreef Redux het volgende:
Doodrijden tasjesdief 'lijkt tragisch ongeval'
Als je het toejuicht, of met uitspraken komt als "ik was er nog 3x overheen gereden"quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:22 schreef multatuli het volgende:
Nou heb ik het in deel I al eens met ironie geprobeerd, maar erg overkomen wil het nog niet. Zien al die mensen die zo enthousiast zijn dat die jongen nu dood is, niet in dat eigenrichting de hele samenleving dupeert.
Het gaat me niet om het handelen van die vrouw, want dat kan ik niet beoordelen. Het gaat me om posters die blij zijn dat er minder 'schorremorrie' is en juichend melden dat ze er zelf nog eens over heen gereden zouden zijn.
Dan is er toch een steekje los als je zo licht over een mensenleven denkt. Als je achter je toetsenbordje zit, heb je toch nog wel gevoel in je donder? Dat die jongen fout zat, rechtvaardigt toch niet alles?
Idd als hij geen tasje had gestolen had hij nog geleeft. Bedrijfsongeval zeg maar.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:23 schreef XemmyX het volgende:
Is het niet normaal dan, dat die vrouw hij tas met persoonlijke en eventueele waardevolle spullen achterna ging! Wat zou mening mens doen, in haar positie?
Dat jong is fout, klaar
Heb je gelijk in. Maar ik kan me voorstellen dat die vrouw de achtervolging inzet omdat ze haar spullen terug wil. Ze zal ook erg geschrokken zijn toen haar tas gejat werd en in een impuls zet je dan bijvoorbeeld de achtervolging in. De jongen wordt geraakt en overlijdt, dat gun je inderdaad niemand maar hij neemt natuurlijk een bepaald risico door iemand te bestelen.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:22 schreef multatuli het volgende:
Nou heb ik het in deel I al eens met ironie geprobeerd, maar erg overkomen wil het nog niet. Zien al die mensen die zo enthousiast zijn dat die jongen nu dood is, niet in dat eigenrichting de hele samenleving dupeert.
Het gaat me niet om het handelen van die vrouw, want dat kan ik niet beoordelen. Het gaat me om posters die blij zijn dat er minder 'schorremorrie' is en juichend melden dat ze er zelf nog eens over heen gereden zouden zijn.
Dan is er toch een steekje los als je zo licht over een mensenleven denkt. Als je achter je toetsenbordje zit, heb je toch nog wel gevoel in je donder? Dat die jongen fout zat, rechtvaardigt toch niet alles?
De titel klopt, als de jongens weg hadden kunnen rijden was het niet gebeurd, de vrouw joeg hem de dood in, maar dat was hij zelf schuld, ik heb er geen medelijden mee overigens. Afkomst staat er expliciet niet bij vermeld, hoor ik zeker niet naar te vragen maar neem aan dat iedereen wel weet waar ik op uitdraai.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:22 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Overigens vind ik de TT totaal verkeerd. Nu wordt de schuld bij de vrouw gelegd, terwijl de eerste schuld en verantwoordelijkheid toch echt bij de tasjesdief ligt. Op het moment dat hij besloot een tas te jatten zette hij de serie gebeurtenissen in gang.
Als een van mij vrienden zoiets zou doen zou ik me toch diep schamen dat ik hem ken.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:29 schreef Darklight het volgende:
Woedende vrienden wilden verhaal halen
Wat denkt dat tuig wel niet
Dat eigenrichting de samenleving dupeert, ben ik het geheel met je eens, zeker in zo'n zwaar geval moet er wel tegenop getreden worden.. Maar dat ik overloop van sympathie voor een agressieve tasjesdief is een tweede..quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:22 schreef multatuli het volgende:
Ik denk niet dat zozeer half fok hem doodwenst, maar dat men eerder tegengas geeft aan de opmerking van vrienden dat die tasjesdief "zo'n goede jongen was" daarmee implicerend dat de vrouw die hem heeft aangereden al vanaf het begin verkeerd bezig was en daarmee vergetend dat de jongen z'n dood met z'n eigen actie heeft ingezet.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:36 schreef Adfundum het volgende:
maar dat half fok hem doodwenst is toch ook absurd.
Zo'n crimineel marokkaantje wordt normaal gesproken óf helemaal niet opgepakt, of krijgt een taakstrafje en een jojo en een petje mee naar huis, óf gaat op survival tocht met Cohen.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:36 schreef Adfundum het volgende:
dat half fok hem doodwenst is toch ook absurd.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:36 schreef Adfundum het volgende:
Zowel de dader als het slachtoffer van de diefstal hebben natuurlijk niet op zo'n afloop gerekend. Niemand rijdt moedwillig zijn auto in de prak om maar een tasjesdief te kunnen pakken. Het joch had een flinke rotschop van het slachtoffer en een paar maanden cel verdiend maar dat half fok hem doodwenst is toch ook absurd.
Ik wens niemand dood. Maar ik kan er absoluut niet rouwig om zijn dat de dader om het leven is gekomen.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:36 schreef Adfundum het volgende:
Zowel de dader als het slachtoffer van de diefstal hebben natuurlijk niet op zo'n afloop gerekend. Niemand rijdt moedwillig zijn auto in de prak om maar een tasjesdief te kunnen pakken. Het joch had een flinke rotschop van het slachtoffer en een paar maanden cel verdiend maar dat half fok hem doodwenst is toch ook absurd.
Als je het zo bekijkt heb je gelijk, maar je duldt dus op het totaalbeeld. Maar als je kijkt naar welk totaalbeeld deze jongen hoort, dan zou ik zeggen : "De verloedering van onze maatschappij" als iedereen dit zou doen was nederland nog minder leefbaar dan het al is, en dat keur ik dus gelijk af want het wordt met de dag triester hierzo.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:22 schreef multatuli het volgende:
Het goedpraten van de daden van de jongen vind ik net zo absurd als het goedpraten van de dood van de jongen.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:39 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zozeer half fok hem doodwenst, maar dat men eerder tegengas geeft aan de opmerking van vrienden dat die tasjesdief "zo'n goede jongen was" daarmee implicerend dat de vrouw die hem heeft aangereden al vanaf het begin verkeerd bezig was en daarmee vergetend dat de jongen z'n dood met z'n eigen actie heeft ingezet.
Een tragisch ongeval, veroorzaakt door de acties van de jongen zelf, inderdaad een bedrijfsongeval.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:42 schreef ShaoliN het volgende:
Het goedpraten van de daden van de jongen vind ik net zo absurd als het goedpraten van de dood van de jongen.
Waarom is dat absurd?quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:42 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Het goedpraten van de daden van de jongen vind ik net zo absurd als het goedpraten van de dood van de jongen.
Je mag volgens de wet de achtervolging inzetten.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:48 schreef multatuli het volgende:
Wat je niet mag is het recht in eigen hand nemen, en aan de zijlijn staan juichen als je denkt dat iemand anders dat doet is ook nog eens laf.
Precies.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:22 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Overigens vind ik de TT totaal verkeerd. Nu wordt de schuld bij de vrouw gelegd, terwijl de eerste schuld en verantwoordelijkheid toch echt bij de tasjesdief ligt. Op het moment dat hij besloot een tas te jatten zette hij de serie gebeurtenissen in gang.
Laat ik het eens diplomatiek formuleren: als jij lijsttrekker van een politieke partij was, zou ik beslist niet op je stemmen. Er zijn in Nederland helaas veel te veel mensen met denkbeelden als de jouwe. Het is een trend die al jaren gaande is en die nodig een halt moet worden toegeroepen: de dader is slachtoffer, het slachtoffer is dader. De vrouw heeft haar tasje in de auto laten liggen en daarom aanleiding tot diefstal gegeven, de dader kon echt niet anders dan dat tasje wegnemen.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:19 schreef Foo_niks het volgende:
Het laatst wat Nederland nu nodig heeft is een lont in een kruitvat ,wat andere toekomstige slachtoffers kan triggeren om het recht in eigen hand te nemen.
Van welke kant je het ook bekijkt deze vrouw zal als voorbeeld qua strafvervolging dienen om dit soort praktijken in de toekomst te voorkomen. Helaas moet je er altijd rekening bij houden dat mocht er wraak op de familie worden uitgeoefend ,dit als een emotionele daad zal worden gezien uitgevoerd door iemand die op het moment van uitvoering ontoerekeningsvabaar was en overmand door verdriet.
Wat ik ook raar vind is dat sommigen er vanuit gaan dat de vrouw de bedoeling had om de jongen te doden oid. Ik zou ook zeker achter iemand aangaan die iets van mij steelt en zonodig deze persoon een rotschop verkopen om hem te doen laten vallen zodat ik mijn spullen terugheb. Dat diegene dan bijvoorbeeld met zijn hoofd op de stoep valt en daardoor ernstige letsel heeft kan ik weinig aan doen VIND IK (mijn mening dus). Het is niet zo dat ik dan buiten proportioneel geweld heb gebruikt, het gevolg ervan dat is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:52 schreef dVTB het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat toekomstige slachtoffers worden getriggerd (afschuwelijk woord trouwens) om zelf het recht in eigen hand te nemen, het gaat erom dat toekomstige slachtoffers helemaal geen slachtoffer worden! Het gaat erom dat misdadigers wordt bijgebracht dat hun rechten op het moment van plegen van een misdaad ondergeschikt zijn aan die van hun slachtoffer. Het gaat erom dat hangjongeren ervan worden weerhouden om te gaan stelen! DAAR gaat het om! Nee, op jou stem ik niet
Precies. En laten we wel zijn: Stel dat die jongen alleen een gebroken been had opgelopen, dan had hij waarschijnlijk een proces tegen de vrouw aangespannen. En dat zou dan ook nog bloedserieus worden uitgevoerd. Zo bezopen is ons rechtssysteem.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:59 schreef Noca het volgende:
Wat ik ook raar vind is dat sommigen er vanuit gaan dat de vrouw de bedoeling had om de jongen te doden oid. Ik zou ook zeker achter iemand aangaan die iets van mij steelt en zonodig deze persoon een rotschop verkopen om hem te doen laten vallen zodat ik mijn spullen terugheb. Dat diegene dan bijvoorbeeld met zijn hoofd op de stoep valt en daardoor ernstige letsel heeft kan ik weinig aan doen VIND IK (mijn mening dus). Het is niet zo dat ik dan buiten proportioneel geweld heb gebruikt, het gevolg ervan dat is een ander verhaal.
Het zou gewoon veel meer moeten gebeuren dat mensen de achtervolging inzetten bij dit soort situaties. Een dief zou dan wel 2 keer nadenken voordat hij een tas steelt of een inbraak pleegt.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:59 schreef Noca het volgende:
[..]
Wat ik ook raar vind is dat sommigen er vanuit gaan dat de vrouw de bedoeling had om de jongen te doden oid. Ik zou ook zeker achter iemand aangaan die iets van mij steelt en zonodig deze persoon een rotschop verkopen om hem te doen laten vallen zodat ik mijn spullen terugheb. Dat diegene dan bijvoorbeeld met zijn hoofd op de stoep valt en daardoor ernstige letsel heeft kan ik weinig aan doen VIND IK (mijn mening dus). Het is niet zo dat ik dan buiten proportioneel geweld heb gebruikt, het gevolg ervan dat is een ander verhaal.
Misschien (want dat weten we niet) wou deze vrouw de jongens wel gewoon stoppen door ze van de scooter af te rijden of ze klem zetten. Dat gaat dan mis en heeft dit als gevolg... Nou is het natuurlijk logisch dat je met een auto meer schade aanricht, maar ik hoop dat men snapt wat ik bedoel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |