abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24620120
v.Aartsen wil beeld VVD rechtzetten

GRONINGEN VVD-aanvoerder Van Aartsen
wil de komende tijd duidelijk maken dat
de VVD geen anti-moslimpartij is.Op een
partijbijeenkomst in Groningen zei hij
dat het beeld is ontstaan dat de VVD de
tolerantie als ideaal heeft vervangen
door angst voor de islam.

Volgens Van Aartsen wil de VVD niemand
van zijn geloof afhelpen,maar alleen de
uitwassen bestrijden.Hij wil het VVD-
standpunt over de islam samen met Hirsi
Ali uitleggen.Maar eerst krijgt ze de
kans "haar emoties te laten blijken".

Hirsi Ali hervat vandaag haar werk in
de Tweede Kamer.Ze dook onder na de
moord op Theo van Gogh op 2 november.
-----------------------------------------------------------

Welkom terug Hisri Ali, zegt Van Aartsen. Vanaf nu gaan we weer normaal doen.
De VVD heeft bljkbaar haar lesje geleerd. Heel verstandig en hoopvol.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2005 @ 07:45:03 #2
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24620128
Het zou idd erg goed zijn om van de "angst-politiek" af te stappen. Maar zoals alles wat betreft de VVD, eerst zien, dan pas geloven.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 07:45:08 #3
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24620129
Inderdaad, als de VVD een duidelijk standpunt neerzet en geen angststandpunt kan het ze veel stemmen opleveren.
pi_24620133
Mooizo, dan kunnen die rare niet-onderbouwde aanvallen op Artikel 23 (omdat men bang is voor islamitische scholen) ook verdwijnen van de VVD-agenda.
pi_24620214
Mischien is het slim als Van Aartsen dit ook meteen aan de premier, Gerrit Zalm, uitlegd.....
pi_24620301
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 07:43 schreef SCH het volgende:
v.Aartsen wil beeld VVD rechtzetten

GRONINGEN VVD-aanvoerder Van Aartsen
wil de komende tijd duidelijk maken dat
de VVD geen anti-moslimpartij is.Op een
partijbijeenkomst in Groningen zei hij
dat het beeld is ontstaan dat de VVD de
tolerantie als ideaal heeft vervangen
door angst voor de islam.

Volgens Van Aartsen wil de VVD niemand
van zijn geloof afhelpen,maar alleen de
uitwassen bestrijden.Hij wil het VVD-
standpunt over de islam samen met Hirsi
Ali uitleggen.Maar eerst krijgt ze de
kans "haar emoties te laten blijken".

Hirsi Ali hervat vandaag haar werk in
de Tweede Kamer.Ze dook onder na de
moord op Theo van Gogh op 2 november.
-----------------------------------------------------------

Welkom terug Hisri Ali, zegt Van Aartsen. Vanaf nu gaan we weer normaal doen.
De VVD heeft bljkbaar haar lesje geleerd. Heel verstandig en hoopvol.
Hij wilt het standpunt vd VVD over de Islam samen MET HA uitleggen, niet AAN, dat had je begrepen toch, SCH?

Er verandert dus helemaal niets aan de standpunten
Het beeld is ten onrechte zo ontstaan en dat gaan ze recht zetten, Van Aartsen EN Hirsi Ali
HA wilt niemand van zijn of haar geloof af helpen, dat heeft zij ook nooit gewild of gezegd.
Dat is kennelijk verkeerd begrepen, mede door hysterische reacties van de media (we hebben dat eerder gezien, maar waar toch ook alweer?) en mensen zoals SCH.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_24620349
En redelijk kort geleden wilden ze Wilders nog terug Lekker tegenstrijdig
pi_24620380
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 08:24 schreef ploderus het volgende:
En redelijk kort geleden wilden ze Wilders nog terug Lekker tegenstrijdig

Ja, maar dit geeft de gelegenheid om weer HA te dissen, weet je!
pi_24620477
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 08:26 schreef milagro het volgende:

[..]

Ja, maar dit geeft de gelegenheid om weer HA te dissen, weet je!
Dit brent wel weer eens wat leven in de brouwerij
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2005 @ 08:40:01 #10
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24620482
"VVD-aanvoerder Van Aartsen wil de komende tijd duidelijk maken dat de VVD geen anti-moslimpartij is."

Dat idee is kennelijk (duh) al dan niet terecht wel ontstaan bij veel mensen. En Wilders en Hirsi Ali hebben daar een behoorlijk aandeel in gehad, hoewel uitspraken van "Gerrit-we-zijn-in-oorlog-Zalm" zeker ook mee hebben gespeeld.

Hij kiest nu blijkbaar voor een stellingname tegen Wilders. Of dat uit strategische overwegingen is of echt vanuit liberale principes weet ik niet. Ik hoop het laatste.
pi_24620516
Overigens heeft Zalm dat nooit gezegd, zijn exacte woorden waren "ja"
pi_24620528
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 08:40 schreef NorthernStar het volgende:
"VVD-aanvoerder Van Aartsen wil de komende tijd duidelijk maken dat de VVD geen anti-moslimpartij is."

Dat idee is kennelijk (duh) al dan niet terecht wel ontstaan bij veel mensen. En Wilders en Hirsi Ali hebben daar een behoorlijk aandeel in gehad, hoewel uitspraken van "Gerrit-we-zijn-in-oorlog-Zalm" zeker ook mee hebben gespeeld.

Hij kiest nu blijkbaar voor een stellingname tegen Wilders. Of dat uit strategische overwegingen is of echt vanuit liberale principes weet ik niet. Ik hoop het laatste.
Aangezien Wilders niet bij de VVD wil, moeten ze toch ergens hun grote verlies aan zetels mee gaan compenseren. Nu ze door krijgen dat bij de moslims ook veel stemmen te halen zijn, slaan ze ineens een andere weg in
pi_24620539
Goede zet, van Aartsen. Dat gaat ze weer een duit zetels aan Wilders kosten. Ik denk dat de meeste VVD'ers het wel eens zijn met Hirsi Ali. Veel potentiële kiezers iig wel. De Ad Melkert van de VVD is born.
pi_24620570
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 08:46 schreef pberends het volgende:
Goede zet, van Aartsen. Dat gaat ze weer een duit zetels aan Wilders kosten. Ik denk dat de meeste VVD'ers het wel eens zijn met Hirsi Ali. Veel potentiële kiezers iig wel.
Dat weet ik wel zeker.
Dit is idd gewoon een taktische zet van Van Aartsen, die de aanhang voor de VVD ziet slinken.
Hij denkt die op deze manier terug te halen.
Ondertussen staat de positie van HA op geen enkele wijze ter discussie.
Ze gaan samen uitleggen aan de kiezers wat de standpunten altijd al wáren en nog steeds zijn
pi_24620600
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 08:50 schreef milagro het volgende:

[..]

Dat weet ik wel zeker.
Dit is idd gewoon een taktische zet van Van Aartsen, die de aanhang voor de VVD ziet slinken.
Hij denkt die op deze manier terug te halen.
Ondertussen staat de positie van HA op geen enkele wijze ter discussie.
Ze gaan samen uitleggen aan de kiezers wat de standpunten altijd al wáren en nog steeds zijn
Ze moeten is toegeven dat Hirsi Ali en de VVD op geen enkele manier op 1 lijn zitten.

Nu krabbelt een gedeelte van Wilders terug naar de VVD maar bij de volgende terroristische aanslag is de aanhang zo weer terug bij Wilders.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 08:55:23 #16
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24620634
Als hij afwil van het overbrengen van het idee dat de VVD een anti-moslimpartij is, zal hij toch echt af moeten van AHA.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2005 @ 08:55:43 #17
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24620637
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 08:50 schreef milagro het volgende:

Dat denk ik ook en dat vind ik dan weer jammer.

Ze hadden de indruk in de eerste plaats nooit mogen wekken vanuit hun partij-standpunten.
pi_24620659
Heeft de VVD potentiële moslimkiezers op het oog nu er een moslimpartij aankomt?
pi_24620877
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 08:55 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat denk ik ook en dat vind ik dan weer jammer.

Ze hadden de indruk in de eerste plaats nooit mogen wekken vanuit hun partij-standpunten.
Voor de goede verstaander deden ze dat ook niet, maar ja
In ieder geval moet nu duidelijk zijn dat de onterecht zo verkregen indruk dus niet klopt, en kunnen sommige lieden ophouden met de VVD een anti islam partij noemen, dat zijn ze nooit geweest ook.
pi_24620982
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 08:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Als hij afwil van het overbrengen van het idee dat de VVD een anti-moslimpartij is, zal hij toch echt af moeten van AHA.
Onzin. Het is vooral de media en schreeuwerds als SCH die dat beeld creëeren.

Kijk bijvoorbeeld eens naar het discussieprogramma van de NMO waarin Hirsi Ali laatst te gast was. Ze zette daar een genuanceerd beeld neer, en zei meen ik zelfs dat de islam een rijk/waardevol geloof is.

Maar wanneer alle schreeuwerds elkaar blijven nablaten dat Hirsi Ali vooral een hysterische emotionele moslim-hater is die enorm in de knoop zit met haar eigen moslim-achtergrond... ja, dan ontstaan dat soort beelden. Wat dat betreft ook jammer dat er nu gezegd wordt dat zij "eerst haar emoties moet laten blijken".

(Waarbij ik overigens niet zeg dat Hirsi Ali ook niet enkele m.i. rare ideeën heeft, zoals het verbieden van besnijdenis bij jongetjes.)
  dinsdag 18 januari 2005 @ 09:42:36 #21
66825 Reya
Fier Wallon
pi_24621171
Mensen die de Islam werkelijk een belangrijk issue vinden, zullen toch wel op Wilders stemmen. En bovendien heeft Van Aartsen gelijk betreft het feit dat liberalen vrijheid van godsdienst zouden moeten voorstaan.

Zulke uitspraken zijn juist bedoeld om wat meer te lonken naar de liberale kiezer, in plaats van naar de conervatief getinte kiezer. De vraag blijft dan of er werkelijk een groot liberaal electoraat bestaat. Mensen stemmen denk ik eerder op de VVD vanwege de poen of de veiligheid. Het laatste issue moeten ze nu overlaten aan Wilders, maar daarvoor is hij ook uit de fractie gezet.
  † In Memoriam † dinsdag 18 januari 2005 @ 09:49:56 #22
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24621249
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 09:19 schreef milagro het volgende:

Voor de goede verstaander deden ze dat ook niet, maar ja
Misschien als je alles wat gezegd is stuk voor stuk ontleedt. Neemt niet weg dat de indruk er wel was en ook niet onterecht imo. Het bewust op de vlakte blijven en een dubbele signalen afgeven was volgens mij gewoon strategie om zoveel mogelijk stemmen te winnen. "Laat mensen dan maar denken dat we anti-moslim zijn". Zoiets. Nu is er kennelijk een moment aangebroken dat dit niet meer opportuun wordt geacht en wil men dat imago veranderen. Vanwege Wilders waarschijnlijk.
pi_24621380
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 09:27 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Kijk bijvoorbeeld eens naar het discussieprogramma van de NMO waarin Hirsi Ali laatst te gast was. Ze zette daar een genuanceerd beeld neer, en zei meen ik zelfs dat de islam een rijk/waardevol geloof is.
Klopt helemaal. Dat heet ze ook gezegd. Genuanceerd en waar het haar om te doen is. Ze heeft niets tegen de Islam, maar tegen bepaalde uitwassen van de Islam, waaronder de positie van de vrouw. Echter, wannneer je haar later in een intervieuw met het NRC hoort praten schets ze naar mijn inziens een ander beeld.
quote:
Gelooft u in een Europese islam?
,,Nee, ik heb een heldere lijn. Die is: dezelfde manier waarop christelijke of joodse denkers hun eigen geloof hebben ontleed en bekritiseerd, begint nu te ontstaan bij islamitische denkers. Neem Afshin Ellian. Hij zou moeten beschrijven waarom hij geen moslim is net zoals Bertrand Russell in Why I'm not a Christian heeft geschreven: uit vrije keuze. Omdat hij kennis heeft genomen van het alternatief. En dus geloof ik niet in een Europese islam. Er is maar één islam, dat is die van de profeet Mohammed en van de koran en van de Hadith.''
Nu moet u even zwijgen.
,,Nee, ik heb gekozen binnen de relatieve mogelijkheden die er nu zijn. En ik kies voor de rust en de tijd om goed datgene onder woorden te brengen wat ik voor ogen heb. Waarom ben ik de politiek ingegaan? Hoe ver wil ik gaan? Ik wil geen martelaar worden en toch wil ik doorgaan.''
Gaat u in het openbaar uw kritiek op de islam anders inkleden? Uw toon aanpassen, nuanceren?
,,Nee, ik ga me absoluut niet aanpassen. Achter gesloten deuren zeggen mensen tegen elkaar `ja, het islamisme is gevaarlijk maar voor de rest is er weinig aan de hand'. Ik zeg: de islam in zijn zuiverste vorm is levensgevaarlijk.''
Overigens kopt de Telegraaf van vandaag met "VVD neemt afstand van Ayaan Hirsi Ali" in een soortgelijk artikel.
quote:
De fractieleider van de VVD verzet zich hiermee tegen de radicalere koers van zijn partijgenoot Hirsi Ali, die met haar uitlatingen en de film Submission kwaad bloed heeft gezet bij veel moslims. „Wij moeten de tolerantie niet vervangen door islamofobie en seculiere bekeringsdrang, maar strijden tegen elke publieke verschijningsvorm van intolerantie”, sprak hij het VVD-gehoor in het hoge noorden toe.

Uitwassen
Volgens de VVD-aanvoerder moet de politiek in het algemeen en een liberale partij als de VVD in het bijzonder, zich niet met de binnenkant van godsdiensten bemoeien, maar de uitwassen bestrijden. „Zelfs zoiets gruwelijks als een rituele moord mag ons niet verleiden de vrijheid van godsdienst aan de kant te schuiven”, waarschuwde hij.
Hiris Ali ligt misschien niet goed bij de achterban van de VVD. Vandaar misschien de geruststellende woorden. Of misschien is hij oprecht bezorgd over het beeld dat is onstaan .
pi_24621466
Wel grappig hoe milagro nu de hakken in het zand zet maar het is duidelijk dat Van Aartsen hiermee afstand van Hirsi Ali neemt. milagro weet het beter dan vrijwel alle ochtendkranten en alle andere mensen zijn natuurlijk hysterisch.

De VVD neemt een tandje terug en roept HA tot de orde. Dat zijn de feiten. Als je op dit gevoelige moment met zulke zaken naar buiten komt is dat een duidelijke stap - HA wordt opgeroepen zich aan de fractiestandpunten te houden.

Jozias kan ook niet anders: er is gemor in de achterban en de eigen fractie heeft deels ook moeite met AHA. Dus moet hij actie ondernemen. Ik vermoed dat AHA hier niet echt mee uit de voeten kan dus de boel zal binnenkort wel weer ontploffen.

En dan nemen milagro en co het natuurlijk weer onverbloemd voor AHA op, wat ze ook doet of zegt. Want zij hebben haar geadopteerd, de heilige Ayaan. En ze zullen haar doodknuffelen tot ze er bij neervallen.

De VVD staakt het offensief tegen de islam en dat is prachtig nieuws op deze mooie dinsdag
pi_24621544
Fractievoorzitter Van Aertsen wil af van offensief tegen islam

VVD neemt afstand van Hirsi Ali
Van onze politieke redactie

VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen heeft afstand genomen van het offensief tegen de islam van Kamerlid Ayaan Hirsi Ali.

Ze mag niet van de fractiestandpunten afwijken, zei hij op een partijbijeenkomst in Groningen. Hij riep zijn achterban op elke politieke aanval op godsdiensten te veroordelen.

,,Het beeld is nu neergezet dat wij een partij zijn die tegen de islam is'', zei Van Aartsen. Volgens de VVD-aanvoerder is Hirsi Ali ook niet blij met dat beeld. ,,Ze zal morgen uitleggen dat dat nooit de gedachte kan zijn van een liberaal politicus.''¨

Volgens Van Aartsen moeten VVD'ers niet geïnteresseerd zijn in de binnenkant van godsdiensten, 'in datgene wat mensen in het diepst van hun hart voelen voor hun God'. Wel wil hij dat de liberalen hard optreden tegen het zaaien van haat en aanzetten tot geweld in moskeeën, op scholen en in de media. ,,Niet de tolerantie vervangen door islamofobie of seculiere bekeringsdrang, maar strijden tegen elke publieke verschijning van intolerantie.''

De liberale fractievoorzitter vraagt Hirsi Ali, die vandaag weer aan het werk gaat in de Tweede Kamer, zich aan de fractiestandpunten te houden. Vanuit haar onderduikadres zette het met de dood bedreigde Kamerlid de aanval in op de islam als religie. Een aanval die VVD-coryfee Hans Wiegel eerder on-liberaal noemde. ,,De vrijheid van godsdienst is een groot liberaal goed'', zei Van Aartsen gisteren. ,,Zelfs zoiets gruwelijks als een rituele moord uit naam van een godsdienst mag ons niet verleiden die vrijheid aan de kant te schuiven.'' Wat aangepakt moet worden, zei hij, zijn de uitwassen van die godsdienst.

Van Aartsen toonde zich optimistischer over de strijd die het kabinet voert tegen het radicalisme. ,,Ik heb inmiddels de overtuiging dat de Nederlandse staat zich aan het herpakken is.'' Hij sprak zijn volledige vertrouwen uit in VVD-minister Remkes (Binnenlandse Zaken) die hij eerder fel bekritiseerde als medeverantwoordelijke voor de terreurbestrijding.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
uit het AD - maar die zijn natuurlijk ook al ontzettend links - de krant waar Ayaan met tromgeroffel als columniste is binnengehaadl.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')