abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 februari 2005 @ 13:10:43 #251
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24969853
overigens heb je voor het afvuren van Hellfires geen milimetre-wave radar nodig. Het ding is laserguided.

Trivia: waar staat hellfire eigenlijk voor?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24969938
De AH-1Z heeft 2x 1723 SHP aan boord (T700-GE-401C). Eventueel 2x de T700-GE-701C (de AH-64D motor). De A129 heeft 2x 1373 SHP. Onder een A129 hang je geen 16 Helfire's.. onder een AH-1Z kan dat eventueel wel. De AH-1Z heeft meer payload, meer power. Het ontwerp van de oer AH-1 is oud, maar de AH-1Z is nieuwer dan de A129. Daarom zou ik de AH-1Z kiezen. Onderhoud maakt me ff niet zo veel uit, op schepen voor je toch geen 250 uren checks uit (groot onderhoud).
V10
  Moderator maandag 7 februari 2005 @ 13:20:17 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24969993
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:10 schreef RonaldV het volgende:
overigens heb je voor het afvuren van Hellfires geen milimetre-wave radar nodig. Het ding is laserguided.

Trivia: waar staat hellfire eigenlijk voor?
helicoptre launched fire and forget missile?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_24970003
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:04 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Eén van de problemen bij de huidige indeling is dat de commandant van het huidige 301SQN op dit moment zijn troepen over de planeet verspreid heeft zitten. Een paar in Afghanistan, een paar in Irak, en dan de club op de thuisbasis nog. Ik weet niet of het trainingsdetachement op Ft Rucker ook onder hem valt, maar het maakt het er niet makkelijker op om dat allemaal een beetje fatsoenlijk te coordineren. Verdelen over 2 squadrons maakt dat per commandant een stuk makkelijker.
Tainings Det in Ft Hood van de KLu valt niet onder het gezag van C-301 voor zover ik weet. De C-301 heeft ook geen gezag in afghanistan of in irak, dat zijn de detachements commandanten. De troepen zitten dan wel verspreid over de planeet, maar wat maakt dat uit? het is voor de staf structuur alleen maar beter als er 1 squadron is, 2 squadrons werken te vaak langs elkaar heen. (eigen ervaring bij 301/302). Maar voor de gezonde concurrentie is het wel beter om 2 squadrons te hebben
V10
pi_24970034
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:10 schreef RonaldV het volgende:
overigens heb je voor het afvuren van Hellfires geen milimetre-wave radar nodig. Het ding is laserguided.

Trivia: waar staat hellfire eigenlijk voor?
tenzij je met de radar geleide Hellfire wil schieten, die is namelijk fire-and-forget integenstelling tot de Laser guided variant.
V10
pi_24970205
je kunt met een cobra ook commando's droppen






Nog een reden om de AH-1Z te kiezen
V10
  Moderator maandag 7 februari 2005 @ 13:35:12 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24970227
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:16 schreef M5 het volgende:
De AH-1Z heeft 2x 1723 SHP aan boord (T700-GE-401C). Eventueel 2x de T700-GE-701C (de AH-64D motor). De A129 heeft 2x 1373 SHP. Onder een A129 hang je geen 16 Helfire's.. onder een AH-1Z kan dat eventueel wel. De AH-1Z heeft meer payload, meer power. Het ontwerp van de oer AH-1 is oud, maar de AH-1Z is nieuwer dan de A129. Daarom zou ik de AH-1Z kiezen. Onderhoud maakt me ff niet zo veel uit, op schepen voor je toch geen 250 uren checks uit (groot onderhoud).
A129 International is een vrij recente upgrade van de mangusta (volgens mij vliegt er daar ook nog maar 1 of 2 van), technologisch gezien verschilt die nauwelijks van de AH1Z.

en juist op schepen is onderhoud belangrijk omdat je maar een beperkte ruimte voor het personeel hebt en de hangars zijn ook niet al te groot als je helikopters dan tijdens een operatie stuk worden geschoten dan zul je ze ook gelijk weer op moeten kunnen knappen (boven Somalie zijn ze flink geraakt naar het schijnt maar er is er geen 1 verloren gegaan (uberhaupt nog geeneen geloof ik)).
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_24970310
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

A129 International is een vrij recente upgrade van de mangusta (volgens mij vliegt er daar ook nog maar 1 of 2 van), technologisch gezien verschilt die nauwelijks van de AH1Z.

en juist op schepen is onderhoud belangrijk omdat je maar een beperkte ruimte voor het personeel hebt en de hangars zijn ook niet al te groot als je helikopters dan tijdens een operatie stuk worden geschoten dan zul je ze ook gelijk weer op moeten kunnen knappen (boven Somalie zijn ze flink geraakt naar het schijnt maar er is er geen 1 verloren gegaan (uberhaupt nog geeneen geloof ik)).
Ik zou niet weten waaom de Mangusta beter is in onderhouden dan een AH-1Z. En dan maakt het verder weinig uit of de één of de ander op een schip staat, je hebt dan evenveel ruimte, personeel en onderdelen.
V10
  Moderator maandag 7 februari 2005 @ 13:43:58 #259
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24970366
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:34 schreef M5 het volgende:
je kunt met een cobra ook commando's droppen

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Nog een reden om de AH-1Z te kiezen
dat kan apache ook ... mang00sta zal ook wel ergens een haakje hebben.
quote:
Nov. 2, 2004

Capt Ryan Welch, 29, of Lebanon, N.H. an AH-64D Apache Longbow pilot sits strapped to the outside of his helicopter as Chief Warrant Officer Justin Taylor, 28, of Lodi, Ca. looks out from his gunner position inside the aircraft.The two aviators were recently involved in the rescue of two pilots who had crashed their OH-58D Kiowa helicopter. The two pilots are both with the 1st Battalion, 227th Aviation Regiment, 4th Brigade Combat Team, 1st Cavalry Division and performed the rescue mission Oct. 16 where Welch strapped himself, as seen here, to his aircraft so that one of the injured pilots could sit in the front seat. After recovering the pilots they flew to the nearest Combat Support Hospital. (U.S. Army photo by Cpl. Benjamin Cossel, 122nd Mobile Public Affairs Detachment)
bovendien schijnt het niet echt een plezierige tocht te zijn, daarvoor zie ik toch liever een licht transporthelikoptertje (daarmee kun je er nog meer vervoeren ook)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_24970445
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat kan apache ook ... mang00sta zal ook wel ergens een haakje hebben.
[afbeelding]
[..]

bovendien schijnt het niet echt een plezierige tocht te zijn, daarvoor zie ik toch liever een licht transporthelikoptertje (daarmee kun je er nog meer vervoeren ook)
De Gunner positie in een AH-64D is voorin.. lekker wakkere journalist geweest dan.

plezierig is wat anders ja. maar beter dan geen transport.
V10
  Moderator maandag 7 februari 2005 @ 13:49:55 #261
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24970456
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:40 schreef M5 het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waaom de Mangusta beter is in onderhouden dan een AH-1Z.
daar istie voor ontwikkeld, ik zal is wat zoeken.
quote:
En dan maakt het verder weinig uit of de één of de ander op een schip staat, je hebt dan evenveel ruimte, personeel en onderdelen.
mjah minder manuren.

als je dan een toestel evensnel in de lucht wil hebben dan zul je meer personeel aan boord moeten nemen en heb je meer ruimte nodig voor die figuren om te werken of je moet meer toestellen meenemen.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_24970509
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

daar istie voor ontwikkeld, ik zal is wat zoeken.
[..]

mjah minder manuren.

als je dan een toestel evensnel in de lucht wil hebben dan zul je meer personeel aan boord moeten nemen en heb je meer ruimte nodig voor die figuren om te werken of je moet meer toestellen meenemen.
de AH-1Z is net zo op onderhoud ontwikkeld als de Mangusta denk ik, kijk maar eens op de site van Bell, staat een mooi PDF documentje over de AH-1Z.
En meestal is er wel wat ruimte aanboord van de schepen waar je gevechts heli's op plaatst.. dat zijn geen fregatten van de marine met 1 heli dekje gok ik.

http://www.bellhelicopter(...)f/AH1Z_PG_04_web.pdf

[ Bericht 4% gewijzigd door M5 op 07-02-2005 13:58:40 ]
V10
  maandag 7 februari 2005 @ 13:54:27 #263
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24970538
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

helicoptre launched fire and forget missile?
Nu nog ff helicopter goed schrijven
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator maandag 7 februari 2005 @ 13:56:07 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24970568
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:49 schreef M5 het volgende:

[..]

De Gunner positie in een AH-64D is voorin.. lekker wakkere journalist geweest dan.
heb jij uberhaupt wel is een wakkere journalist gezien wat het leger betreft?
quote:
plezierig is wat anders ja. maar beter dan geen transport.
het is een aller aller aller laatste mogelijkheid om iemand op te pikken ... niet iets wat je standaard met je commando's wilt doen.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 7 februari 2005 @ 13:56:11 #265
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24970569
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:20 schreef M5 het volgende:

[..]

Tainings Det in Ft Hood van de KLu valt niet onder het gezag van C-301 voor zover ik weet. De C-301 heeft ook geen gezag in afghanistan of in irak, dat zijn de detachements commandanten. De troepen zitten dan wel verspreid over de planeet, maar wat maakt dat uit? het is voor de staf structuur alleen maar beter als er 1 squadron is, 2 squadrons werken te vaak langs elkaar heen. (eigen ervaring bij 301/302). Maar voor de gezonde concurrentie is het wel beter om 2 squadrons te hebben
Fort Hoed, Fort Rukker.. allebei heli-opleiding. Die dingen vliegen niet, ze zijn zo lelijk dat de aarde ze verstoot
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 7 februari 2005 @ 14:00:39 #266
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24970650
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:49 schreef M5 het volgende:

[..]

De Gunner positie in een AH-64D is voorin.. lekker wakkere journalist geweest dan.
In de VS wel, in Nederland niet. Tenminste: zo was het de bedoeling.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24970667
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:00 schreef RonaldV het volgende:

[..]

In de VS wel, in Nederland niet. Tenminste: zo was het de bedoeling.
De Gunner zit voor in, de Pilot achter in. De gezagvoerder zit bij de amerikanen achterin, in nederland voorin.
V10
  maandag 7 februari 2005 @ 14:06:04 #268
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24970745
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:16 schreef M5 het volgende:
De AH-1Z heeft 2x 1723 SHP aan boord (T700-GE-401C). Eventueel 2x de T700-GE-701C (de AH-64D motor). De A129 heeft 2x 1373 SHP. Onder een A129 hang je geen 16 Helfire's.. onder een AH-1Z kan dat eventueel wel. De AH-1Z heeft meer payload, meer power. Het ontwerp van de oer AH-1 is oud, maar de AH-1Z is nieuwer dan de A129. Daarom zou ik de AH-1Z kiezen. Onderhoud maakt me ff niet zo veel uit, op schepen voor je toch geen 250 uren checks uit (groot onderhoud).
Er worden van de AH-1Z geen nieuw gebouwde modellen gemaakt, ze zijn allemaal verbouwingen van eerdere Cobra's (ik dacht W modellen). Dat betekent hoe dan ook dat ze een structurele achterstand hebben, ook als je er lapmiddelen opzet die ze op "nul-uur" moeten brengen.
Er zit sowieso een technologisch verschil tussen de twee airframes, hoe je het ook wendt of keert blijft het airframe een 40 jaar oud ontwerp, terwijl de Italiaan 20 jaar jonger is. Maar volgens mij doen ze in de praktijk niet voor elkaar onder, dus zou ik voor de Italiaan kiezen (koopt Europeesche waar! )
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 7 februari 2005 @ 14:11:18 #269
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24970822
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:01 schreef M5 het volgende:

[..]

De Gunner zit voor in, de Pilot achter in. De gezagvoerder zit bij de amerikanen achterin, in nederland voorin.
Uhm... Luchtvaarttechnisch is een gezagvoerder een piloot. Dat zou mij gelijk geven met de piloot voorin dus. Bedoel je misschien "Mission commander"? Een schutter kan wel mission commander zijn namelijk.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 7 februari 2005 @ 14:13:58 #270
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24970864
quote:
Op maandag 7 februari 2005 13:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

heb jij uberhaupt wel is een wakkere journalist gezien wat het leger betreft?
[..]

het is een aller aller aller laatste mogelijkheid om iemand op te pikken ... niet iets wat je standaard met je commando's wilt doen.
Er is ooit een plan geweest om commando's middels een soort "super travelpod" met Harriers te verplaatsen. Eén onder elke vleugel. Ik weet alleen niet meer of dat bij de Britten was of bij de Amerikanen. Lijkt me een "interessante" belevenis.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24970890
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:06 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Er worden van de AH-1Z geen nieuw gebouwde modellen gemaakt, ze zijn allemaal verbouwingen van eerdere Cobra's (ik dacht W modellen). Dat betekent hoe dan ook dat ze een structurele achterstand hebben, ook als je er lapmiddelen opzet die ze op "nul-uur" moeten brengen.
Er zit sowieso een technologisch verschil tussen de twee airframes, hoe je het ook wendt of keert blijft het airframe een 40 jaar oud ontwerp, terwijl de Italiaan 20 jaar jonger is. Maar volgens mij doen ze in de praktijk niet voor elkaar onder, dus zou ik voor de Italiaan kiezen (koopt Europeesche waar! )
Een airframe is maar een stuk metaal waar je de belangrijkste onderdelen aan hangt. Het gaat om de inhoud. Aangezien het ontwerp 40 jaar oud is en nog steeds geschikt wordt bevonden voor nieuwe technieken betekend dat het een zeer goed ontwerp is.
Men wil de AH-1Z ook voor export aanbieden en ik denk niet dat het dan ook om oude airframe's gaat. Dat de US Marines hun AH-1W laten updaten klopt.

Je kunt naar mijn mening beter amerikaanse stuff kopen, daarvan weet je meestal altijd wel zeker dat het z'n waarde op het slagveld bewezen heeft.
V10
pi_24986583
check dit:

Een F-4F Phantom II met NL registratie. is geen fake btw.

Komt van Airliners.net
V10
  Moderator dinsdag 8 februari 2005 @ 13:39:49 #273
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24987538
dubbel

[ Bericht 97% gewijzigd door sp3c op 08-02-2005 13:48:42 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 8 februari 2005 @ 13:40:22 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24987546
waar is ronaldV eigenlijk met zijn Trivia

dat moet ik is doen als ik weer is op familiebezoek ben en die rotzooi MOET spelen van die losers ... vraag stellen, antwoord afwachten en vervolgens met het juiste antwoord keihard wegrennen die maken Surinaamse gehakt van me!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_24988403
quote:
Op maandag 7 februari 2005 14:11 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Uhm... Luchtvaarttechnisch is een gezagvoerder een piloot. Dat zou mij gelijk geven met de piloot voorin dus. Bedoel je misschien "Mission commander"? Een schutter kan wel mission commander zijn namelijk.
Luchtvaarttechnisch gezien is alles wat een vliegbrevet heeft een piloot. De gezagvoerder heeft het bevel over de kist. Dat is de enige meerwaarde aan zijn functie.

Zoals jij het stelt zou de backseater die de kist vliegt geen piloot zijn?

In een Apache zit in NL de meest ervaren vlieger (heet geen piloot bij de KLu) in de frontseat. In de US Army zit de meest ervaren vlieger in de backseat. De technische functie blijft gelijk, de frontseater is de gunner, de backseater is de piloot. De meest ervaren piloot aanboord is dan de gezagvoerder die het bevel over de kist heeft.
De functies kunnen wel gewisseld worden. Dan vliegt de front seater en concentreerd de back seater zich op de wapen systemen/radios. Wie wat doet mogen ze gezellig samen uitzoeken, maar de gezagvoerder heeft het laatste woord.

Voorlopig blijft de Nederlandse situatie anders dan de Amerikaanse, maar dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen.
V10
  Moderator dinsdag 8 februari 2005 @ 15:40:54 #276
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24989077
het is gewoon een piloot, die gasten moeten niet zo zeiken, anders wordt het te ingewikkeld en moet ik teveel nadenken.

dus vliegtuigpiloot, helikopterpiloot, tankpiloot, bootpiloot, idioot, vrachtwagenpiloot etc.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 8 februari 2005 @ 15:42:30 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24989096
helicopter fire and forget missile
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 16:38:53 #278
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24989671
HELicopter LaserguidedFIRE-and-forget missile (tel de hoofdletters bij elkaar op. Overigens postte ik geen reactie wegens druk
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24989680
quote:
Legerpiloot gebruikt heli om pizza te bezorgen
Een helikopterpiloot uit het Britse leger heeft zich een reprimande op de hals gehaald door zijn helikopter op een wel heel bijzondere manier voor eigen doeleinden te gebruiken. De man gebruikte de Lynx-helikopter namelijk om een pizza naar zijn vriendin te brengen. Het incident vond al op 20 januari plaats, maar is vandaag pas bekendgemaakt.

De 25-jarige piloot maakte deel uit van een eenheid gestationeerd in Suffolk. Hij was bezig met een kaartleesoefening toen hij besloot de pizza bij zijn vriendin af te geven, die 50 kilometer verderop bezig was met een andere legeroefening.

De betrokken personen hebben allen disciplinaire straffen gekregen, maar het leger wilde niet zeggen om wat voor straffen het gaat.


Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  dinsdag 8 februari 2005 @ 16:40:20 #280
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24989686
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 12:33 schreef M5 het volgende:
check dit:
[afbeelding]
Een F-4F Phantom II met NL registratie. is geen fake btw.

Komt van Airliners.net
Als ik me goed herinner komt deze plaat uit de NF-5 tijd, eind 80er, begin 90er jaren. Dit was een wraakactie voor een soortgelijke actie van de Duitsers op NF-5 op bezoek in Hopsten.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 8 februari 2005 @ 16:52:32 #281
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24989832
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 14:54 schreef M5 het volgende:

[..]

Luchtvaarttechnisch gezien is alles wat een vliegbrevet heeft een piloot. De gezagvoerder heeft het bevel over de kist. Dat is de enige meerwaarde aan zijn functie.
Een schutter hoeft geen piloot te zijn, maar kan (kon?) in de VS ook simpelweg schutter zijn. Ik was in de veronderstelling dat we hier een soortgelijke setup hadden, zo is het ooit bij de eerste AH-64s wel ingevoerd iig, omdat de landmacht geen piloten in dienst had.
quote:
Zoals jij het stelt zou de backseater die de kist vliegt geen piloot zijn?
Zie voorgaande.
quote:
In een Apache zit in NL de meest ervaren vlieger (heet geen piloot bij de KLu) in de frontseat. In de US Army zit de meest ervaren vlieger in de backseat. De technische functie blijft gelijk, de frontseater is de gunner, de backseater is de piloot. De meest ervaren piloot aanboord is dan de gezagvoerder die het bevel over de kist heeft.
De functies kunnen wel gewisseld worden. Dan vliegt de front seater en concentreerd de back seater zich op de wapen systemen/radios. Wie wat doet mogen ze gezellig samen uitzoeken, maar de gezagvoerder heeft het laatste woord.
Een Mission Commander is degene die de leiding van de hele missie op zijn naam heeft, maar dit hoeft niet de gezagvoerder te zijn. Bij AWACS bijvoorbeeld zit de Mission Commander op het Operations deck, en de gezagvoerder op het flightdeck. Een schutter kan mission commander zijn, terwijl de vlieger de gezagvoerder is. Een gezagvoerder is alleen verantwoordelijk voor de kist, een mission commander (het woord zegt het al) voor de uitvoering van de missie.
quote:
Voorlopig blijft de Nederlandse situatie anders dan de Amerikaanse, maar dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen.
Zoals ik al zei: het was niet altijd zo dat schutters ook piloot waren. Denk dan vooral aan de begin jaren waarbij luchtmacht-piloten vlogen, en landmacht-schutters schoten. En ja, ik gebruik express de kreet piloot, om verwarring met de schutter te vermijden. Uit ervaring weet ik dat niet iedereen het onderscheid tussen vlieger en vliegend personeel kan maken, zelfs binnen de KLu.
Ik ben echt wel op de hoogte van de terminologie van de KLu, je hoeft hier niet het docentje uit te hangen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 8 februari 2005 @ 16:58:09 #282
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24989910
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 15:40 schreef sp3c het volgende:
het is gewoon een piloot, die gasten moeten niet zo zeiken, anders wordt het te ingewikkeld en moet ik teveel nadenken.

dus vliegtuigpiloot, helikopterpiloot, tankpiloot, bootpiloot, idioot, vrachtwagenpiloot etc.
Speaking of which: Een commandant van mij is ooit eens heel erg boos geworden op een Squadron, omdat de piloten -die opdracht hadden om klaar te zitten in hun kist met draaienede motor- hadden besloten dat ze na een half uur wel lang genoeg hadden gezeten. Ze zetten hun kisten uit, stapten uit, en gingen koffie halen in de crewroom.
Toen mijn commandant daar achter kwam heeft hij de eerste de beste die hij aan de telefoon kreeg de huid volgescholden. De stomverbaaste man's enige verweer: "Ja maar: dit zijn wel jachtvliegers!"
Mijn commandant: "Het interesseet me niet hoe duur hun schuttersput is! Als ik zeg dat ze er in kruipen, dan blijven ze erin tot ik zeg dat ze er uit mogen! En nu ###verdomme vliegen!"

- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator dinsdag 8 februari 2005 @ 17:02:52 #283
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24989963
whehehehehehe

maar goed, laat die figuren dan ook met de thermoskan af en toe langs die voertuigen lopen, die arme jongens hebben zeker een half uur zonder koffie gezeten!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 8 februari 2005 @ 17:19:27 #284
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_24990179
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 16:38 schreef RonaldV het volgende:
HELicopter LaserguidedFIRE-and-forget missile (tel de hoofdletters bij elkaar op. Overigens postte ik geen reactie wegens druk
D'OH!!!

so close
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 17:49:27 #285
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_24990528
http://www.multicampattern.com/

Leuke camouflage voor all-terrain...

Het verbaast me hoe het kan dat ze zo'n camouflage kunnen bouwen.. Er zit dus nog best wel een diepe theorie achter het camoufleren..
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_24990541
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 16:52 schreef RonaldV het volgende:
een heel verhaal
Waar het me alleen maar om ging is dat in het artikel de fout werkt gemaakt dat de gunner positie in de Apache de back seat is. Dat is niet zo.

In NL is de Frontseater de Mission-Commander & Gezagvoerder, er wordt daarin geen verschil in gemaakt. In de US Army is dat de Backseater. Zowel de frontseater als de backseater kunnen/mogen de kist vliegen. Misschien dat het eerst in de US Army anders was.

Ik hang helemaal niet het docentje uit.
V10
pi_24991676
Is defensie bezig met een training ofzo
Laatste dagen vliegen er hier nogal wat Chinooks over
hier = betuwe
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_24992397
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 19:05 schreef SHERMAN het volgende:
Is defensie bezig met een training ofzo
Laatste dagen vliegen er hier nogal wat Chinooks over
hier = betuwe
hier het zelfde

omgeving tilburg komen altijd wel veel heli`s lang maar nu echt absuurt veel en laag

en wat betekend dat cijfer in je avatar
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_24992633
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 21:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

hier het zelfde

omgeving tilburg komen altijd wel veel heli`s lang maar nu echt absuurt veel en laag

en wat betekend dat cijfer in je avatar
Het zijn er de laatste dagen extreem veel ja

Dat is het aantal keren dat mijn avater is opgevraagd, hoe hoger het cijfer hoe meer keer mijn avater is opgevraagt, is hoe meer keer mijn reacties worden bekeken, volkomen nutteloos maar wel leuk
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  dinsdag 8 februari 2005 @ 21:19:12 #290
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24992667
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 19:05 schreef SHERMAN het volgende:
Is defensie bezig met een training ofzo
Laatste dagen vliegen er hier nogal wat Chinooks over
hier = betuwe
Betuwe is halverwege Soesterberg en Gilze. Beiden zijn helivelden. Soesterberg gaat dicht. Gilze wordt nieuwe homeplate. Veel oefenen in lokale procedures.

Ik lul ook maar wat
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24992983
Transport van Soesterberg naar Gilze dus?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_24994176
Er wordt op Gilze idd regelmatig geoefend door Chinooks/Cougars, maar niet overdreven veel. Misschien dat ze een oefening gepland hebben ja. En ze zijn echt niet aan het verhuizen per heli naar Gilze Zo gek is de KLu ook weer niet. De gebouwen voor 300sqn en 298sqn zijn op Gilze ook nog niet af denk ik.
V10
pi_24994725
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 23:04 schreef M5 het volgende:
Er wordt op Gilze idd regelmatig geoefend door Chinooks/Cougars, maar niet overdreven veel. Misschien dat ze een oefening gepland hebben ja. En ze zijn echt niet aan het verhuizen per heli naar Gilze Zo gek is de KLu ook weer niet. De gebouwen voor 300sqn en 298sqn zijn op Gilze ook nog niet af denk ik.
Het is de laatste 2 dagen lekker bezig anders, de heli's zullen toch ook overgebracht worden neem ik aan, of zou het goedkoper zijn om ze uit elkaar te halen en ze op vrachtwagens te dumpen
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_24994998
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 23:25 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Het is de laatste 2 dagen lekker bezig anders, de heli's zullen toch ook overgebracht worden neem ik aan, of zou het goedkoper zijn om ze uit elkaar te halen en ze op vrachtwagens te dumpen
De heli's worden met de verhuizing uiteraard overgevlogen. Maar de rest niet en voor zover ik weet is de verhuizing nog niet begonnen, dat is pas ergens in 2007. Ik denk dat het hier gewoon om een oefening gaat, ook die duren wel eens langer dan 1 dag.
V10
  woensdag 9 februari 2005 @ 00:02:21 #295
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24995737
Ik heb het toch helemaal nergens over verhuizen per helicopter Ik zei oefenen in lokale procedures.

t gaat lekker op Fok de laatste tijd. Nog even en ik ga bij Piro op de reservebank zitten
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24996124
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 00:02 schreef RonaldV het volgende:
Ik heb het toch helemaal nergens over verhuizen per helicopter Ik zei oefenen in lokale procedures.

t gaat lekker op Fok de laatste tijd. Nog even en ik ga bij Piro op de reservebank zitten
Dag defensie topic
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  woensdag 9 februari 2005 @ 00:33:37 #297
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24996836
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 00:13 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Dag defensie topic
Het topic hangt toch hopelijk niet op mij en Piro
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 9 februari 2005 @ 00:39:11 #298
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24997094
Is het al bekend wie onze Apache heli's gaat kopen?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_25001858
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 00:39 schreef HarigeKerel het volgende:
Is het al bekend wie onze Apache heli's gaat kopen?
Volgens mij zijn er nog geen klanten gevonden. Maar de kans is groot de US Army ze terug neemt. Of anders worden ze waarschijnlijk op gekocht door een land wat al een aantal Apache's heeft staan, of gaat kopen.
V10
  woensdag 9 februari 2005 @ 11:08:49 #300
24293 Mikkel
Assistant regional manager
pi_25003617
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 00:39 schreef HarigeKerel het volgende:
Is het al bekend wie onze Apache heli's gaat kopen?
Volgens mij is het CDA al terug aan het krabbelen, zij willen die 6 apaches liever houden ipv verkopen.
People look at me, they say he’s tough, he was in the army he’s gonna be hard, by the book. But I am caring, and sensitive. Isn’t Schindler’s list a brilliant film?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')