helicoptre launched fire and forget missile?quote:Op maandag 7 februari 2005 13:10 schreef RonaldV het volgende:
overigens heb je voor het afvuren van Hellfires geen milimetre-wave radar nodig. Het ding is laserguided.
Trivia: waar staat hellfire eigenlijk voor?
Tainings Det in Ft Hood van de KLu valt niet onder het gezag van C-301 voor zover ik weet. De C-301 heeft ook geen gezag in afghanistan of in irak, dat zijn de detachements commandanten. De troepen zitten dan wel verspreid over de planeet, maar wat maakt dat uit? het is voor de staf structuur alleen maar beter als er 1 squadron is, 2 squadrons werken te vaak langs elkaar heen. (eigen ervaring bij 301/302). Maar voor de gezonde concurrentie is het wel beter om 2 squadrons te hebbenquote:Op maandag 7 februari 2005 13:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Eén van de problemen bij de huidige indeling is dat de commandant van het huidige 301SQN op dit moment zijn troepen over de planeet verspreid heeft zitten. Een paar in Afghanistan, een paar in Irak, en dan de club op de thuisbasis nog. Ik weet niet of het trainingsdetachement op Ft Rucker ook onder hem valt, maar het maakt het er niet makkelijker op om dat allemaal een beetje fatsoenlijk te coordineren. Verdelen over 2 squadrons maakt dat per commandant een stuk makkelijker.
tenzij je met de radar geleide Hellfire wil schieten, die is namelijk fire-and-forget integenstelling tot de Laser guided variant.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:10 schreef RonaldV het volgende:
overigens heb je voor het afvuren van Hellfires geen milimetre-wave radar nodig. Het ding is laserguided.
Trivia: waar staat hellfire eigenlijk voor?
A129 International is een vrij recente upgrade van de mangusta (volgens mij vliegt er daar ook nog maar 1 of 2 van), technologisch gezien verschilt die nauwelijks van de AH1Z.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:16 schreef M5 het volgende:
De AH-1Z heeft 2x 1723 SHP aan boord (T700-GE-401C). Eventueel 2x de T700-GE-701C (de AH-64D motor). De A129 heeft 2x 1373 SHP. Onder een A129 hang je geen 16 Helfire's.. onder een AH-1Z kan dat eventueel wel. De AH-1Z heeft meer payload, meer power. Het ontwerp van de oer AH-1 is oud, maar de AH-1Z is nieuwer dan de A129. Daarom zou ik de AH-1Z kiezen. Onderhoud maakt me ff niet zo veel uit, op schepen voor je toch geen 250 uren checks uit (groot onderhoud).
Ik zou niet weten waaom de Mangusta beter is in onderhouden dan een AH-1Z. En dan maakt het verder weinig uit of de één of de ander op een schip staat, je hebt dan evenveel ruimte, personeel en onderdelen.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
A129 International is een vrij recente upgrade van de mangusta (volgens mij vliegt er daar ook nog maar 1 of 2 van), technologisch gezien verschilt die nauwelijks van de AH1Z.
en juist op schepen is onderhoud belangrijk omdat je maar een beperkte ruimte voor het personeel hebt en de hangars zijn ook niet al te groot als je helikopters dan tijdens een operatie stuk worden geschoten dan zul je ze ook gelijk weer op moeten kunnen knappen (boven Somalie zijn ze flink geraakt naar het schijnt maar er is er geen 1 verloren gegaan (uberhaupt nog geeneen geloof ik)).
dat kan apache ook ... mang00sta zal ook wel ergens een haakje hebben.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:34 schreef M5 het volgende:
je kunt met een cobra ook commando's droppen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nog een reden om de AH-1Z te kiezen
bovendien schijnt het niet echt een plezierige tocht te zijn, daarvoor zie ik toch liever een licht transporthelikoptertje (daarmee kun je er nog meer vervoeren ook)quote:Nov. 2, 2004
Capt Ryan Welch, 29, of Lebanon, N.H. an AH-64D Apache Longbow pilot sits strapped to the outside of his helicopter as Chief Warrant Officer Justin Taylor, 28, of Lodi, Ca. looks out from his gunner position inside the aircraft.The two aviators were recently involved in the rescue of two pilots who had crashed their OH-58D Kiowa helicopter. The two pilots are both with the 1st Battalion, 227th Aviation Regiment, 4th Brigade Combat Team, 1st Cavalry Division and performed the rescue mission Oct. 16 where Welch strapped himself, as seen here, to his aircraft so that one of the injured pilots could sit in the front seat. After recovering the pilots they flew to the nearest Combat Support Hospital. (U.S. Army photo by Cpl. Benjamin Cossel, 122nd Mobile Public Affairs Detachment)
De Gunner positie in een AH-64D is voorin.. lekker wakkere journalist geweest dan.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat kan apache ook ... mang00sta zal ook wel ergens een haakje hebben.
[afbeelding]
[..]
bovendien schijnt het niet echt een plezierige tocht te zijn, daarvoor zie ik toch liever een licht transporthelikoptertje (daarmee kun je er nog meer vervoeren ook)
daar istie voor ontwikkeld, ik zal is wat zoeken.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:40 schreef M5 het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waaom de Mangusta beter is in onderhouden dan een AH-1Z.
mjah minder manuren.quote:En dan maakt het verder weinig uit of de één of de ander op een schip staat, je hebt dan evenveel ruimte, personeel en onderdelen.
de AH-1Z is net zo op onderhoud ontwikkeld als de Mangusta denk ik, kijk maar eens op de site van Bell, staat een mooi PDF documentje over de AH-1Z.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
daar istie voor ontwikkeld, ik zal is wat zoeken.
[..]
mjah minder manuren.
als je dan een toestel evensnel in de lucht wil hebben dan zul je meer personeel aan boord moeten nemen en heb je meer ruimte nodig voor die figuren om te werken of je moet meer toestellen meenemen.
Nu nog ff helicopter goed schrijvenquote:Op maandag 7 februari 2005 13:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
helicoptre launched fire and forget missile?
heb jij uberhaupt wel is een wakkere journalist gezien wat het leger betreft?quote:Op maandag 7 februari 2005 13:49 schreef M5 het volgende:
[..]
De Gunner positie in een AH-64D is voorin.. lekker wakkere journalist geweest dan.![]()
het is een aller aller aller laatste mogelijkheid om iemand op te pikken ... niet iets wat je standaard met je commando's wilt doen.quote:plezierig is wat anders ja. maar beter dan geen transport.
Fort Hoed, Fort Rukker.. allebei heli-opleiding. Die dingen vliegen niet, ze zijn zo lelijk dat de aarde ze verstootquote:Op maandag 7 februari 2005 13:20 schreef M5 het volgende:
[..]
Tainings Det in Ft Hood van de KLu valt niet onder het gezag van C-301 voor zover ik weet. De C-301 heeft ook geen gezag in afghanistan of in irak, dat zijn de detachements commandanten. De troepen zitten dan wel verspreid over de planeet, maar wat maakt dat uit? het is voor de staf structuur alleen maar beter als er 1 squadron is, 2 squadrons werken te vaak langs elkaar heen. (eigen ervaring bij 301/302). Maar voor de gezonde concurrentie is het wel beter om 2 squadrons te hebben
In de VS wel, in Nederland niet. Tenminste: zo was het de bedoeling.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:49 schreef M5 het volgende:
[..]
De Gunner positie in een AH-64D is voorin.. lekker wakkere journalist geweest dan.![]()
De Gunner zit voor in, de Pilot achter in. De gezagvoerder zit bij de amerikanen achterin, in nederland voorin.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:00 schreef RonaldV het volgende:
[..]
In de VS wel, in Nederland niet. Tenminste: zo was het de bedoeling.
Er worden van de AH-1Z geen nieuw gebouwde modellen gemaakt, ze zijn allemaal verbouwingen van eerdere Cobra's (ik dacht W modellen). Dat betekent hoe dan ook dat ze een structurele achterstand hebben, ook als je er lapmiddelen opzet die ze op "nul-uur" moeten brengen.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:16 schreef M5 het volgende:
De AH-1Z heeft 2x 1723 SHP aan boord (T700-GE-401C). Eventueel 2x de T700-GE-701C (de AH-64D motor). De A129 heeft 2x 1373 SHP. Onder een A129 hang je geen 16 Helfire's.. onder een AH-1Z kan dat eventueel wel. De AH-1Z heeft meer payload, meer power. Het ontwerp van de oer AH-1 is oud, maar de AH-1Z is nieuwer dan de A129. Daarom zou ik de AH-1Z kiezen. Onderhoud maakt me ff niet zo veel uit, op schepen voor je toch geen 250 uren checks uit (groot onderhoud).
Uhm... Luchtvaarttechnisch is een gezagvoerder een piloot. Dat zou mij gelijk geven met de piloot voorin dus. Bedoel je misschien "Mission commander"? Een schutter kan wel mission commander zijn namelijk.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:01 schreef M5 het volgende:
[..]
De Gunner zit voor in, de Pilot achter in. De gezagvoerder zit bij de amerikanen achterin, in nederland voorin.
Er is ooit een plan geweest om commando's middels een soort "super travelpod" met Harriers te verplaatsen. Eén onder elke vleugel. Ik weet alleen niet meer of dat bij de Britten was of bij de Amerikanen. Lijkt me een "interessante" belevenis.quote:Op maandag 7 februari 2005 13:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
heb jij uberhaupt wel is een wakkere journalist gezien wat het leger betreft?
[..]
het is een aller aller aller laatste mogelijkheid om iemand op te pikken ... niet iets wat je standaard met je commando's wilt doen.
Een airframe is maar een stuk metaal waar je de belangrijkste onderdelen aan hangt. Het gaat om de inhoud. Aangezien het ontwerp 40 jaar oud is en nog steeds geschikt wordt bevonden voor nieuwe technieken betekend dat het een zeer goed ontwerp is.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:06 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Er worden van de AH-1Z geen nieuw gebouwde modellen gemaakt, ze zijn allemaal verbouwingen van eerdere Cobra's (ik dacht W modellen). Dat betekent hoe dan ook dat ze een structurele achterstand hebben, ook als je er lapmiddelen opzet die ze op "nul-uur" moeten brengen.
Er zit sowieso een technologisch verschil tussen de twee airframes, hoe je het ook wendt of keert blijft het airframe een 40 jaar oud ontwerp, terwijl de Italiaan 20 jaar jonger is. Maar volgens mij doen ze in de praktijk niet voor elkaar onder, dus zou ik voor de Italiaan kiezen (koopt Europeesche waar!)
Luchtvaarttechnisch gezien is alles wat een vliegbrevet heeft een piloot. De gezagvoerder heeft het bevel over de kist. Dat is de enige meerwaarde aan zijn functie.quote:Op maandag 7 februari 2005 14:11 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Uhm... Luchtvaarttechnisch is een gezagvoerder een piloot. Dat zou mij gelijk geven met de piloot voorin dus. Bedoel je misschien "Mission commander"? Een schutter kan wel mission commander zijn namelijk.
quote:Legerpiloot gebruikt heli om pizza te bezorgen
Een helikopterpiloot uit het Britse leger heeft zich een reprimande op de hals gehaald door zijn helikopter op een wel heel bijzondere manier voor eigen doeleinden te gebruiken. De man gebruikte de Lynx-helikopter namelijk om een pizza naar zijn vriendin te brengen. Het incident vond al op 20 januari plaats, maar is vandaag pas bekendgemaakt.
De 25-jarige piloot maakte deel uit van een eenheid gestationeerd in Suffolk. Hij was bezig met een kaartleesoefening toen hij besloot de pizza bij zijn vriendin af te geven, die 50 kilometer verderop bezig was met een andere legeroefening.
De betrokken personen hebben allen disciplinaire straffen gekregen, maar het leger wilde niet zeggen om wat voor straffen het gaat.
Als ik me goed herinner komt deze plaat uit de NF-5 tijd, eind 80er, begin 90er jaren. Dit was een wraakactie voor een soortgelijke actie van de Duitsers op NF-5 op bezoek in Hopsten.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 12:33 schreef M5 het volgende:
check dit:
[afbeelding]
Een F-4F Phantom II met NL registratie.is geen fake btw.
Komt van Airliners.net
Een schutter hoeft geen piloot te zijn, maar kan (kon?) in de VS ook simpelweg schutter zijn. Ik was in de veronderstelling dat we hier een soortgelijke setup hadden, zo is het ooit bij de eerste AH-64s wel ingevoerd iig, omdat de landmacht geen piloten in dienst had.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 14:54 schreef M5 het volgende:
[..]
Luchtvaarttechnisch gezien is alles wat een vliegbrevet heeft een piloot. De gezagvoerder heeft het bevel over de kist. Dat is de enige meerwaarde aan zijn functie.
Zie voorgaande.quote:Zoals jij het stelt zou de backseater die de kist vliegt geen piloot zijn?
Een Mission Commander is degene die de leiding van de hele missie op zijn naam heeft, maar dit hoeft niet de gezagvoerder te zijn. Bij AWACS bijvoorbeeld zit de Mission Commander op het Operations deck, en de gezagvoerder op het flightdeck. Een schutter kan mission commander zijn, terwijl de vlieger de gezagvoerder is. Een gezagvoerder is alleen verantwoordelijk voor de kist, een mission commander (het woord zegt het al) voor de uitvoering van de missie.quote:In een Apache zit in NL de meest ervaren vlieger (heet geen piloot bij de KLu) in de frontseat. In de US Army zit de meest ervaren vlieger in de backseat. De technische functie blijft gelijk, de frontseater is de gunner, de backseater is de piloot. De meest ervaren piloot aanboord is dan de gezagvoerder die het bevel over de kist heeft.
De functies kunnen wel gewisseld worden. Dan vliegt de front seater en concentreerd de back seater zich op de wapen systemen/radios. Wie wat doet mogen ze gezellig samen uitzoeken, maar de gezagvoerder heeft het laatste woord.
Zoals ik al zei: het was niet altijd zo dat schutters ook piloot waren. Denk dan vooral aan de begin jaren waarbij luchtmacht-piloten vlogen, en landmacht-schutters schoten. En ja, ik gebruik express de kreet piloot, om verwarring met de schutter te vermijden. Uit ervaring weet ik dat niet iedereen het onderscheid tussen vlieger en vliegend personeel kan maken, zelfs binnen de KLu.quote:Voorlopig blijft de Nederlandse situatie anders dan de Amerikaanse, maar dat zou in de toekomst wel eens kunnen veranderen.
Speaking of which: Een commandant van mij is ooit eens heel erg boos geworden op een Squadron, omdat de piloten -die opdracht hadden om klaar te zitten in hun kist met draaienede motor- hadden besloten dat ze na een half uur wel lang genoeg hadden gezeten. Ze zetten hun kisten uit, stapten uit, en gingen koffie halen in de crewroom.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 15:40 schreef sp3c het volgende:
het is gewoon een piloot, die gasten moeten niet zo zeiken, anders wordt het te ingewikkeld en moet ik teveel nadenken.
dus vliegtuigpiloot, helikopterpiloot, tankpiloot, bootpiloot, idioot, vrachtwagenpiloot etc.
D'OH!!!quote:Op dinsdag 8 februari 2005 16:38 schreef RonaldV het volgende:
HELicopter LaserguidedFIRE-and-forget missile (tel de hoofdletters bij elkaar op. Overigens postte ik geen reactie wegens druk
Waar het me alleen maar om ging is dat in het artikel de fout werkt gemaakt dat de gunner positie in de Apache de back seat is. Dat is niet zo.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 16:52 schreef RonaldV het volgende:
een heel verhaal
hier het zelfdequote:Op dinsdag 8 februari 2005 19:05 schreef SHERMAN het volgende:
Is defensie bezig met een training ofzo
Laatste dagen vliegen er hier nogal wat Chinooks over
hier = betuwe
Het zijn er de laatste dagen extreem veel jaquote:Op dinsdag 8 februari 2005 21:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hier het zelfde
omgeving tilburg komen altijd wel veel heli`s lang maar nu echt absuurt veel en laag
en wat betekend dat cijfer in je avatar
Betuwe is halverwege Soesterberg en Gilze. Beiden zijn helivelden. Soesterberg gaat dicht. Gilze wordt nieuwe homeplate. Veel oefenen in lokale procedures.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 19:05 schreef SHERMAN het volgende:
Is defensie bezig met een training ofzo
Laatste dagen vliegen er hier nogal wat Chinooks over
hier = betuwe
Het is de laatste 2 dagen lekker bezig anders, de heli's zullen toch ook overgebracht worden neem ik aan, of zou het goedkoper zijn om ze uit elkaar te halen en ze op vrachtwagens te dumpenquote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:04 schreef M5 het volgende:
Er wordt op Gilze idd regelmatig geoefend door Chinooks/Cougars, maar niet overdreven veel. Misschien dat ze een oefening gepland hebben ja. En ze zijn echt niet aan het verhuizen per heli naar GilzeZo gek is de KLu ook weer niet. De gebouwen voor 300sqn en 298sqn zijn op Gilze ook nog niet af denk ik.
De heli's worden met de verhuizing uiteraard overgevlogen. Maar de rest niet en voor zover ik weet is de verhuizing nog niet begonnen, dat is pas ergens in 2007. Ik denk dat het hier gewoon om een oefening gaat, ook die duren wel eens langer dan 1 dag.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 23:25 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Het is de laatste 2 dagen lekker bezig anders, de heli's zullen toch ook overgebracht worden neem ik aan, of zou het goedkoper zijn om ze uit elkaar te halen en ze op vrachtwagens te dumpen![]()
Dag defensie topicquote:Op woensdag 9 februari 2005 00:02 schreef RonaldV het volgende:
Ik heb het toch helemaal nergens over verhuizen per helicopterIk zei oefenen in lokale procedures.
![]()
t gaat lekker op Fok de laatste tijd. Nog even en ik ga bij Piro op de reservebank zitten![]()
Het topic hangt toch hopelijk niet op mij en Piroquote:
Volgens mij zijn er nog geen klanten gevonden. Maar de kans is groot de US Army ze terug neemt. Of anders worden ze waarschijnlijk op gekocht door een land wat al een aantal Apache's heeft staan, of gaat kopen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 00:39 schreef HarigeKerel het volgende:
Is het al bekend wie onze Apache heli's gaat kopen?
Volgens mij is het CDA al terug aan het krabbelen, zij willen die 6 apaches liever houden ipv verkopen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 00:39 schreef HarigeKerel het volgende:
Is het al bekend wie onze Apache heli's gaat kopen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |