abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24559540
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1105596590413.html
quote:
14-01-2005

Nederland negatiever dan andere eurolanden
Hekel aan euro neemt toe

Nederlanders zijn nog altijd ontevreden over de euro.Slechts 39 procent gelooft dat de invoering van de Europese munt, drie jaar geleden, een voordeel is voor ons land. In geen enkel ander euroland is dat percentage zo laag.

Dat blijkt uit een enquête van de Europese Commissie. Het aantal Nederlanders dat de euro een voordeel noemt is bovendien alleen maar kleiner geworden: vorig jaar was het nog 43 procent.

Het aantal consumenten dat prijzen in de winkel nog omrekent naar guldens daalt langzaam. Bij grote aankopen, zoals een huis of auto, rekent tweederde van de Nederlanders de prijs nog om naar de oude munteenheid. In geen enkel ander euroland gebeurt dat zó vaak. Bij de dagelijkse boodschappen rekent ongeveerde de helft van de Nederlanders nog om.

,,Nu is dat omrekenen ook niet zo belangrijk'', vindt Sicco Louw van de Consumentenbond. ,,Als mensen graag in guldens denken moeten ze dat gewoon doen.'' Ons negatieve oordeel over de euro is volgens Louw wél van belang.

,,Waarom consumenten zo slecht over de munt denken? Nou ja, we zijn natuurlijk van nature al heel kritisch. Tot de invoering op 1 januari 2002 ging alles heel goed. De grote overheidscampagne had z'n werk gedaan. Eigenlijk had deze door moeten gaan, ook na de invoering. De pech is dat toen ineens de inflatie (de prijsstijging, red.) heel hoog was. Maar niks zegt ons dat die er bij de gulden níet was geweest.''
De reden is heel simpel; het volk is niets gevraagd over de invoering van de Euro. Het is ons gewoon door de strot gedrukt, door krachten waar wij geen invloed op hebben. Een referendum durfden ze niet aan, omdat ze wisten dat er geen meerderheid voor te vinden was. Dus werd het ondemocratisch gedaan; zoals ze vroeger in de USSR deden.
pi_24559636
Ik heb er niks tegen de euro zelf, alleen dat alles meteen dezelfde prijs werd maar dan in euros das wat minder
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:00:24 #3
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24559682
Mensen moeten gewoon niet zo zeuren
Humans dont deserve to live...
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:02:28 #4
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_24559712
Ik heb geen hekel aan de euro, ik wil er zelfs zoveel mogelijk van hebben.
pi_24559714
Sinds wanneer is het niet houden van een referendum ondemocratisch. Over het algemeen is de bevolking van een land niet in staat een maatregel als de invoering van de euro te beoordelen op zijn waarde.
Verandering is eng dus willen we geen verandering, dat is over het algemeen het resultaat van een referendum. Referenda staan vaak de ontwikkeling van een land/gemeente in de weg en ik ben dan ook tegen het houden van een referendum.
Verder zijn er ongeveer 40% van de mensen die tjdens verkiezingen niet stemmen in een keer wel te porren voor een demonstartie tegen de regering of een referendum ergens tegen. Dan hadden ze gewoon moeten stemmen. Als je niet stemt moet je niet klage en je bek houden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_24559760
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:02 schreef -Angel- het volgende:
Ik heb geen hekel aan de euro, ik wil er zelfs zoveel mogelijk van hebben.

pi_24559843
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:02 schreef Deetch het volgende:
Sinds wanneer is het niet houden van een referendum ondemocratisch. Over het algemeen is de bevolking van een land niet in staat een maatregel als de invoering van de euro te beoordelen op zijn waarde.
Verandering is eng dus willen we geen verandering, dat is over het algemeen het resultaat van een referendum. Referenda staan vaak de ontwikkeling van een land/gemeente in de weg en ik ben dan ook tegen het houden van een referendum.
Verder zijn er ongeveer 40% van de mensen die tjdens verkiezingen niet stemmen in een keer wel te porren voor een demonstartie tegen de regering of een referendum ergens tegen. Dan hadden ze gewoon moeten stemmen. Als je niet stemt moet je niet klage en je bek houden.
De Euro was niet alleen een verandering......... het was ook een verslechtering.

De Nederlanders hadden dondersgoed in de gaten dat we opeens monetair gekoppeld werden aan landen die aan creatief boekhouden deden. Ook wisten we dat er Eurolanden bij zouden komen niet nog maar net van de communistische shock bekomen waren en wiens economieën alles behalve florisant waren.

Daar wil ik nog aan toevoegen, dat het opgeven van de gulden; die al generaties lang nauw verbonden is met onze nationale identiteit geen enkele vergelijking heeft, met een gemeentelijk twist over een stukje bouwgrond.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:13:14 #8
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_24559913
Man de euro rulez. Kijk maar naar de dollar koers: Lekker goedkoop naar de USA op vakantie!
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:16:54 #9
3485 kavorka
lure of the animal
pi_24559971
Ik heb geen hekel aan de euro, we hebben alleen onze keiharde gulden voor veels te weinig verkocht. 1 euro had gelijk moeten staan aan 1,75 gulden of zoiets
animal magnetism sexual attractive state
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:18:19 #10
18438 thedon
*SirSimon Fan*
pi_24560006
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:13 schreef DaMayan het volgende:
Man de euro rulez. Kijk maar naar de dollar koers: Lekker goedkoop naar de USA op vakantie!
en dat doe je ook iedere dag
Gekloond: ♫
  Redactie Frontpage vrijdag 14 januari 2005 @ 11:29:11 #11
38148 crew  Innisdemon
pi_24560224
De huidige waarde van de Euro ten opzichte van bv de dollar heeft wel degeljk voordelen. Vooral landen die een hekel hebben aan de VS roepen de wereld op om van de Euro een nieuwe wereldmunt te maken. Dat kan negatief uitwerken omdat de euro duur wordt, maar geeft de EU wel een zekere machtspositie mbt het gebruik van de euro.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:30:12 #12
107521 Furia
snoopy weer
pi_24560241
En gaan ze er nog wat aan doe ofzo? Want ik heb geen zin om al die lappen tekst van hierboven te lezen..
pi_24560437
Ik kan me nog zo goed die spotjes herinneren:

"Maar wordt alles dan niet duurder door de Euro?"

"Nee"

En dan komt ie:

"In principe niet."

Voor mij betekent in principe niet het volgende: Het zou niet mogen maar waarschijnlijk wel.

Maar goed We hebben hem nou eenmaal en het zal nog erger worden voordat onze kinderen er de voordelen van gaan hebben.

En idd, ik heb ook geen hekel aan de euro. Ik heb alleen een hekel aan het feit dat ik er te weinig heb doordat ze er sneller uitgaan dan dat ze binnenkomen. En dat de prijzen zoveel sneller stijgen dan mijn salaris ooit zal doen (tenzij je 30% krijg zoals de regering)
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:43:23 #14
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_24560495
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 10:52 schreef pseudo het volgende:
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1105596590413.html
[..]

De reden is heel simpel; het volk is niets gevraagd over de invoering van de Euro. Het is ons gewoon door de strot gedrukt, door krachten waar wij geen invloed op hebben. Een referendum durfden ze niet aan, omdat ze wisten dat er geen meerderheid voor te vinden was. Dus werd het ondemocratisch gedaan; zoals ze vroeger in de USSR deden.
Er waren weinig landen in Europa waar de bevolking in zo'n grote getale voor invoering van de euro was als in NL. Meer dan 80% van de bevolking was voorstander van invoering. Een referendum (wat ik trouwens iets absurds vind, waarom zou je een bevolking die haar eigen land niet eens op een kaart van de Benelux kan aanwijzen iets vragen over zoiets complex als monetair beleid, zelfs de meeste kamerleden hebben er amper verstand van en dat zijn practisch allemaal academici) had dus alsnog betekend dat de euro ingevoerd zou worden. Er was ook niet veel keus overigens, NL had het zonder de euro al moeilijk genoeg.
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:09 schreef pseudo het volgende:

[..]

De Euro was niet alleen een verandering......... het was ook een verslechtering.

De Nederlanders hadden dondersgoed in de gaten dat we opeens monetair gekoppeld werden aan landen die aan creatief boekhouden deden.

[...]

Daar wil ik nog aan toevoegen, dat het opgeven van de gulden; die al generaties lang nauw verbonden is met onze nationale identiteit geen enkele vergelijking heeft, met een gemeentelijk twist over een stukje bouwgrond.
Voordat de gulden in 1848 het algemene betaalmiddel in NL werd hadden 'we' al een hoop andere munten gehad, een aantal daarvan zelfs aanzienlijk langer dan de gulden, hadden 'we' die dan niet moeten houden?

De zelfstandige gulden was overigens al decennia geleden opgeheven, het NL monetair beleid werd gemaakt in Bonn/Frankfurt/Berlijn aangezien de Nederlandse munt gekoppeld was aan de Duitse Mark en dus een verschijningsvorm van de Mark was geworden. Godzijdank zijn we daar op tijd van los gekomen want als er één munt is waar je de laatste tien jaar niet aan gekoppeld had willen zijn was het wel de DMark.

Nederland heeft trouwens niet zo'n grote mond op te zetten over creatief boekhouden, het is hier practisch uitgevonden toen NL moest kwalificeren voor de euro. Zalm heeft wat vieze trucjes uit moeten halen, vieze trucjes waar zelfs Griekenland niet aan kon tippen. Het (simpelgezegd) rekenen van de pensioengelden tot overheidsbezit wat het duidelijk niet zijn bijvoorbeeld.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_24560502
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:16 schreef kavorka het volgende:
Ik heb geen hekel aan de euro, we hebben alleen onze keiharde gulden voor veels te weinig verkocht. 1 euro had gelijk moeten staan aan 1,75 gulden of zoiets
1 euro was bij de invoering 2,20371 gulden hoor....
Dus wie zit er hier nu te laag?
pi_24560516
Ik heb ook geen hekel aan de euro hoor
de hoofdreden dat mensen klagen is vanwege het feit dat alles ineens flink duurder is geworden.
maar dat je ook wat loonopslag heb gekregen om dat te compenseren, daar mag je niet over ouwehoeren.

En ik kom nog wel ns mensen tegen, die nog steeeeeds alles naar guldens terug rekenen
-
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:45:21 #17
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_24560533
zoeel is het toch niet?
ik vind het wel velachelijk dat men de prijzen tot op zeer grote hoogten heeft laten stijgen mnaar gelukkig ord dat allemaa weer minder.
Horeca gaat kapot wat alleen maa rghoed is want ze maken het er zelf naar, dan de supermarktketens die de prijzen verlagen. Alleen nadeel is dat de kwaliteit ook erger word dan je konijn te schieten met een botte pijl en een Bart smit boog in een zandbak in zo'n zandland.
pi_24560584
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:45 schreef speedfreakssj het volgende:
zoeel is het toch niet?
ik vind het wel velachelijk dat men de prijzen tot op zeer grote hoogten heeft laten stijgen mnaar gelukkig ord dat allemaa weer minder.
Horeca gaat kapot wat alleen maa rghoed is want ze maken het er zelf naar, dan de supermarktketens die de prijzen verlagen. Alleen nadeel is dat de kwaliteit ook erger word dan je konijn te schieten met een botte pijl en een Bart smit boog in een zandbak in zo'n zandland.
Biertje?
ik begrijp amper wat je zegt in de laatste zin van je reply.
-
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:52:43 #19
3485 kavorka
lure of the animal
pi_24560687
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:43 schreef Xanthe het volgende:

[..]

1 euro was bij de invoering 2,20371 gulden hoor....
Dus wie zit er hier nu te laag?
Denkfoutje aan allebei de kant denk. Ik bedoelde dat we voor elke 1.75 (ipv 2.20) gulden één euro hadden moeten krijgen bij het omwisselen.
animal magnetism sexual attractive state
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:57:29 #20
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_24560799
Ik vind het een beetje irri als mensen die nu nog omrekenen naar de gulden de prijs ook gaan vergelijken met die van de gulden van toen. Het is natuurlijk logisch dat je voor producten nu meer betaald dan 5 jaar terug, dat vergeten veel mensen. Nou is de stijging met de euro wel meer geweest dan dat het zou zijn geweest als de gulden was gebleven, maar dat wordt nu ook weer redelijk recht getrokken.
pi_24560887
Deels met je eens Noca , maar ik kan alleen voordelig inkopen doen bij de Aldi en op de markt en zie toch behoorlijke prijs verschillen die vroeger minder groot waren.
Betaalde jij vroeger 1.99 voor een kilo spruiten? En als ik dan op de markt loop dan betaal ik de helft.
Dat lag vroeger met de gulden prijs allemaal toch een stuk meer op 1 lijn.
Tis maar 1 van de vele voorbeelden die ik kan opsommen , sommige dingen zijn gewoon absurd omhoog gegaan , wat ook niet gebeurd was in 5 jaar gewoon de gulden.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 12:15:44 #22
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_24561169
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 12:01 schreef Xanthe het volgende:
Deels met je eens Noca , maar ik kan alleen voordelig inkopen doen bij de Aldi en op de markt en zie toch behoorlijke prijs verschillen die vroeger minder groot waren.
Betaalde jij vroeger 1.99 voor een kilo spruiten? En als ik dan op de markt loop dan betaal ik de helft.
Dat lag vroeger met de gulden prijs allemaal toch een stuk meer op 1 lijn.
Tis maar 1 van de vele voorbeelden die ik kan opsommen , sommige dingen zijn gewoon absurd omhoog gegaan , wat ook niet gebeurd was in 5 jaar gewoon de gulden.
Dat klopt ook wel, ik ga niet voor niks naar de markt voor groente en fruit

Maar er zijn toch nog heel veel mensen die vergelijken met de prijzen van toen en dat kan natuurlijk niet.
pi_24561295
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 12:15 schreef Noca het volgende:

[..]

Dat klopt ook wel, ik ga niet voor niks naar de markt voor groente en fruit

Maar er zijn toch nog heel veel mensen die vergelijken met de prijzen van toen en dat kan natuurlijk niet.
Maar het is toch belachelijk dat dat ik daarvoor 35 km. gaan reizen om een beetje goedkoper uit te zijn?
Uiteindelijk betaal ik dus meer dan jij doet Jij woont in de stad , ik in een dorp en alleen in Groningen is het voordeliger.
Markt in Winschoten is slechte kwaliteit en weinig concurentie en daardoor ook duur.
pi_24561304
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 10:58 schreef D3nn15 het volgende:
Ik heb er niks tegen de euro zelf, alleen dat alles meteen dezelfde prijs werd maar dan in euros das wat minder
Ik heb om die reden wel een hekel aan die euro, het automatische referentie/gevoel voor waarde wat je bij de gulden had is weg; je hebt totaal geen idee meer wat je neerlegt voor de producten die je koopt. Waar je vroeger niet bij na hoefde te denken moet nu wel, en dat gaat blijkbaar mis wat zich resulteert in een hekel aan de euro, en wat weer als gevolg heeft dat men de gulden weer terug wil hebben.
Ik weet niet hoor, maar halfvolle melk van campina in plastic fles bij de albert heijn voor 1 euro 40, omgerekend is dat 3 gulden en 8 cent. Van de zotte. Winkels/winkeliers maken misbruik van de euro om hun prijzen te verhogen.
pi_24561361
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 11:57 schreef Noca het volgende:
Ik vind het een beetje irri als mensen die nu nog omrekenen naar de gulden de prijs ook gaan vergelijken met die van de gulden van toen. Het is natuurlijk logisch dat je voor producten nu meer betaald dan 5 jaar terug, dat vergeten veel mensen. Nou is de stijging met de euro wel meer geweest dan dat het zou zijn geweest als de gulden was gebleven, maar dat wordt nu ook weer redelijk recht getrokken.
Ik vind er helemaal niks irri aan :S Het is niet meer dan logisch dat je een gevoel van waarde wil geven aan een munt waar je geen gevoel bij hebt. Dat doe je ook in het buitenland, je rekent altijd om naar het referentiekader wat je hebt/had. Op die manier schat je de waarde van het product wat je wil kopen in. Niks raars aan.

Hoe wordt de stijging van de prijzen die toch-wel-meer-is-dan-wanneer-de-gulden-er-nog-was redelijk recht getrokken volgens jou dan? Inflatie amahoela!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')