Als ie maar snel genoeg gaat wel ja..quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:29 schreef qltel het volgende:
Als je omhoog springt in een rijdende trein, kom je dan een meter verder weer neer?
Dan zou ik maar niet springen in een vliegtuigquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:31 schreef martijntjuhh het volgende:
[..]
Als ie maar snel genoeg gaat wel ja..![]()
Theoretisch klopt het wel wat je zegt. Als je zolang los bent van de aarde wordt je niet meer beinvloed door de draaien daarvan. En hoe hoeger je bent hoe sneller het merkbaar is.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:20 schreef martijntjuhh het volgende:
Stel dat je stil gaat hangen boven de aarde met een helikopter dat je dus dat je geen contact meer met de aarde hebt.. dan draait de aarde toch onder je door? dan blijft het toch donker waar jij bent? en dan kom je heel ergens anders neer...
Graag jullie mening..
Martijn
![]()
Springen in een bewegende trein of vliegtuid is niet zinvol aangezien je dan de snelheid al hebt van het bewegend object. Zal een flinke sprong moeten zijn als je een kleine verschuiving wilt zienquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:35 schreef ioko het volgende:
[..]
Dan zou ik maar niet springen in een vliegtuig![]()
Weet je het zeker dat alle sattelieten gelijk meedraaien met de aard rotatie ?? Hoe zit het dan met het ISS ?? draait die ook mee ?quote:Mening : Onzin, een satteliet die in de lucht zit draait toch ook gewoon met de aarde mee
Nope. Want de lucht in die trein gaat even snel dan de trein zelf. Net zoals de lucht om de aarde (atmosfeer)quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:31 schreef martijntjuhh het volgende:
[..]
Ik ken geen sattelieten in de lucht.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:36 schreef ikke_ook het volgende:
Mening : Onzin, een satteliet die in de lucht zit
Nee, aan snelheid en welke baan.quote:draait toch ook gewoon met de aarde mee?Licht er wel aan op wat voor hoogte hij zit.
quote:Dus of je helikopter de aarde onder zich door ziet vliegen is afhankelijk van zijn vlieghoogte.
Wat een gelul. De piloot pakt een referentiepunt (op aarde) een daar gaat hij gewoon op stilhangen. Dit is hetzelfde als op de snelweg ten opzichte van de auto voor je de zelfde afstand behouden. Als er een wind is van 30 km/uur naar links gaat de helicopter een luchtsnelheid van 30 km/uur naar rechts en voila, hij hangt stil als grondsnelheid.quote:En natuurlijk van de wind in de atmosfeer.
Nier dusquote:Op woensdag 12 januari 2005 20:31 schreef martijntjuhh het volgende:
[..]
Niet allemaal hoor.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:55 schreef mart81 het volgende:
Satellieten staan in de geostationaire baan. .
Jawel. Hij gaat uit van de aarde. Als je in een trein staat die 1 meter per seconde rijdt en omhoogspringt waarbij je 1 seconde in de lucht hangt ben je een meter verder. Niet tov de trein maar wel tov de aarde.quote:
Daar hoef je dus niet voor te springen. Hetzelfde geld voor een vliegtuig.quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:00 schreef Furby het volgende:
[..]
Jawel. Hij gaat uit van de aarde. Als je in een trein staat die 1 meter per seconde rijdt en omhoogspringt waarbij je 1 seconde in de lucht hangt ben je een meter verder. Niet tov de trein maar wel tov de aarde.
Lees de vraag nog maar s goed en lees dan mn antwoord nog maar s door.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:52 schreef Furby het volgende:
[..]
Ik ken geen sattelieten in de lucht.
[..]
Nee, aan snelheid en welke baan.
[..]een helicopter kan op alle hoogten stilhangen.
[..]
Wat een gelul. De piloot pakt een referentiepunt (op aarde) een daar gaat hij gewoon op stilhangen. Dit is hetzelfde als op de snelweg ten opzichte van de auto voor je de zelfde afstand behouden. Als er een wind is van 30 km/uur naar links gaat de helicopter een luchtsnelheid van 30 km/uur naar rechts en voila, hij hangt stil als grondsnelheid.
Verschilt met een d????Laat me niet lachen man!!quote:Op woensdag 12 januari 2005 21:05 schreef Furby het volgende:
Het verschild zelfs op aarde zelf.
Een sateliet blijft om de aarde draaien door zijn grote voorwaartse snelheid. De zwaartkracht trekt er dus wel aan maar door de voorwaartse snelheid blijft de sateliet om de aarde heen vallen.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:36 schreef ikke_ook het volgende:
Mening : Onzin, een satteliet die in de lucht zit draait toch ook gewoon met de aarde mee? Licht er wel aan op wat voor hoogte hij zit.
En toen heb je het antwoord gevonden/berekend/opgezocht en dat ga je nu hier posten. Zo nee, wat moeten we met deze non-informatie?quote:Op donderdag 13 januari 2005 01:24 schreef convinced het volgende:
Hahahaha dit heb ik me vroeger ook eens afgevraagd....
Zie mijn wonderschone stukje over relativiteit in het FAQquote:Een absolute snelheid bestaat dan ook niet
Rotatie is geen versnelling.quote:Op donderdag 13 januari 2005 10:53 schreef Haushofer het volgende:
Maar een rotatie is wel degelijk een versnelling; je snelheid verandert continu. En dus is er een kracht aanwezig.
Die hetgeen ik schreef weerlegd of bevestigd?quote:Zie mijn wonderschone stukje over relativiteit in het FAQ
Je veranderd toch constant van richting en dus wordt je snelheid in de originele richting toch anders?quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:19 schreef Mobious het volgende:
Rotatie is geen versnelling.
Want...?quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:19 schreef Mobious het volgende:
Rotatie is geen versnelling.
Nee, mensen op de noordpool maken even veel omwentelingen om de aardas per tijdseenheid als mensen op de evenaar. En de tijd van zo'n omwenteling is een dag.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:16 schreef livEliveD het volgende:
De datums zijn voor iedereen gelijk dus kun je zeggen dat mensen op de noordpool minder oud worden in dagen (!) (niet kwa gevoel ofzo) ten opzichte van de mensen op de evenaar?
Laten we naar de Aarde en de Zon kijken: Wie veranderd er van richting? De Aarde of de Zon?quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:21 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Je veranderd toch constant van richting en dus wordt je snelheid in de originele richting toch anders?
De Aarde heeft de zwaartekracht van de Zon nodig om eromheen te blijven draaien. Was deze kracht er niet, dan zou de Aarde direct vervallen tot een beweging in een rechte lijn. Hetzelfde geldt voor de kogel aan het touw. Het touw oefent een spankracht uit op de kogel. Snijd je het touw door, dan schiet de kogel uit zijn baan.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:27 schreef Mobious het volgende:
Rotatie zoals de Aarde om de Zon, is een eenparige beweging, zoals ook een kogel aan een touw die rondgeslingerd wordt een eenparige beweging is.
Klopt. Maar dan blijft de beweging nog wel eenparig.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:29 schreef Maethor het volgende:
[..]
De Aarde heeft de zwaartekracht van de Zon nodig om eromheen te blijven draaien. Was deze kracht er niet, dan zou de Aarde direct vervallen tot een beweging in een rechte lijn. Hetzelfde geldt voor de kogel aan het touw. Het touw oefent een spankracht uit op de kogel. Snijd je het touw door, dan schiet de kogel uit zijn baan.
Feit blijft dat de snelheidsvector van richting verandert. In beide inertiaalstelsels.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:29 schreef Mobious het volgende:
Je kan alleen zeggen dat het object roteert ten opzichte van de omgeving.
Dat weet ik zo net nog niet. Eenparig wil zeggen onversneld, met constante snelheid. En de Aarde ondervindt wel degelijk een versnelling, namelijk in de richting van het middelpunt van de Zon. En hierdoor blijft zijn snelheidsvector (engels: velocity) niet gelijk. Zijn absolute snelheid (engels: speed) blijft, even aangenomen dat de Aarde een cirkelbaan beschrijft, wel constant.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:30 schreef Mobious het volgende:
[..]
Klopt. Maar dan blijft de beweging nog wel eenparig.
Daar kan ik mee instemmen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:31 schreef Maethor het volgende:
[..]
Feit blijft dat de snelheidsvector van richting verandert. In beide inertiaalstelsels.
Jazeker. In het geval van de Aarde werkt er een versnelling (als gevolg van de zwaartekracht) loodrecht op de snelheidsvector, die daardoor van richting verandert. Versnelling is immers de verandering van de snelheid per tijdseenheid.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:36 schreef Mobious het volgende:
Maar betekent dit dat je versnelling hebt?
Je kunt hem wel bepalen. Je weet welke kracht de Zon uitoefent op de Aarde, je weet de massa's, etc.quote:Een versnelling kan je meten en dat is niet mogelijk op de Aarde.
Jawel maar gezien uit de ogen van iemand op de noordpool gaat de tijd voor iemand op de evenaar iets langzamer omdat deze meer afstand aflegt in dezelfde tijd.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:27 schreef Maethor het volgende:
Nee, mensen op de noordpool maken even veel omwentelingen om de aardas per tijdseenheid als mensen op de evenaar. En de tijd van zo'n omwenteling is een dag.
Ja, je hebt een versnelling,en een rotatie is zeker niet een eenparige beweging. Een eenparige beweging betekent dat er geen versnelling is, en die is er bij een rotatie wel. Die versnelling van de aarde uit zich bv in de welbekende slinger van Foucalt ( goed gespeld? ), die roteert door de Coriolis kracht. Die kun je eenvoudig uitrekenen, als je de wetten van Newton even aanpast aan het niet-inertiaalstelsel van de aarde.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:36 schreef Mobious het volgende:
[..]
Daar kan ik mee instemmen.
Maar betekent dit dat je versnelling hebt? Een versnelling kan je meten en dat is niet mogelijk op de Aarde.
Dat zie ik niet. Iemand op de evenaar legt meer afstand af in een dag omdat zijn baan rond de aardas groter is. Maar zijn snelheid is dan ook groter, zodat hij in precies dezelfde tijd als iemand op de noordpool een omwenteling maakt. En dus duurt een dag daar even lang.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:40 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Jawel maar gezien uit de ogen van iemand op de noordpool gaat de tijd voor iemand op de evenaar iets langzamer omdat deze meer afstand aflegt in dezelfde tijd.
Insgelijks.quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:51 schreef Mobious het volgende:
Al met al, leuke discussie!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |