abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24536613
Stel dat je stil gaat hangen boven de aarde met een helikopter dat je dus dat je geen contact meer met de aarde hebt.. dan draait de aarde toch onder je door? dan blijft het toch donker waar jij bent? en dan kom je heel ergens anders neer...

Graag jullie mening..
Martijn
Zei ik wat?
pi_24536674
Denk je niet dat onze atmosfeer met net zo'n snelheid als de aarde ronddraait?

Verder draait de aarde ook nog eens om de zon dus zou je volgens jou logica ook opeens de aarde onder je kunnen verliezen als je maar lang genoeg zou kunnen blijven stilhangen?
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2005 @ 20:27:41 #3
25682 2cv
Niet subtiel
pi_24536719
Je drijft dan mee met de wind. Je locatie is dan afhankelijk van de wind en de dichtheid van de lucht (denk aan opwarming door de zon).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 12 januari 2005 @ 20:29:04 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_24536743
Als je omhoog springt in een rijdende trein, kom je dan een meter verder weer neer?
pi_24536780
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:29 schreef qltel het volgende:
Als je omhoog springt in een rijdende trein, kom je dan een meter verder weer neer?
Als ie maar snel genoeg gaat wel ja..
Zei ik wat?
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:35:17 #6
85962 ioko
I Appear Missing
pi_24536835
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:31 schreef martijntjuhh het volgende:

[..]

Dan zou ik maar niet springen in een vliegtuig
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_24536861
Mening : Onzin, een satteliet die in de lucht zit draait toch ook gewoon met de aarde mee?Licht er wel aan op wat voor hoogte hij zit.
Dus of je helikopter de aarde onder zich door ziet vliegen is afhankelijk van zijn vlieghoogte. En natuurlijk van de wind in de atmosfeer.
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:37:56 #8
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_24536883
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:20 schreef martijntjuhh het volgende:
Stel dat je stil gaat hangen boven de aarde met een helikopter dat je dus dat je geen contact meer met de aarde hebt.. dan draait de aarde toch onder je door? dan blijft het toch donker waar jij bent? en dan kom je heel ergens anders neer...

Graag jullie mening..
Martijn
Theoretisch klopt het wel wat je zegt. Als je zolang los bent van de aarde wordt je niet meer beinvloed door de draaien daarvan. En hoe hoeger je bent hoe sneller het merkbaar is.
zo goed..?
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:41:37 #9
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_24536967
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:35 schreef ioko het volgende:

[..]

Dan zou ik maar niet springen in een vliegtuig
Springen in een bewegende trein of vliegtuid is niet zinvol aangezien je dan de snelheid al hebt van het bewegend object. Zal een flinke sprong moeten zijn als je een kleine verschuiving wilt zien
quote:
Mening : Onzin, een satteliet die in de lucht zit draait toch ook gewoon met de aarde mee
Weet je het zeker dat alle sattelieten gelijk meedraaien met de aard rotatie ?? Hoe zit het dan met het ISS ?? draait die ook mee ?

Dacht het dus niet eh...
zo goed..?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 12 januari 2005 @ 20:43:12 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_24536999
quote:

[..]

Nope. Want de lucht in die trein gaat even snel dan de trein zelf. Net zoals de lucht om de aarde (atmosfeer)
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:46:39 #11
84072 harlingen.f2o.org
www.harlinger-fotografie.nl
pi_24537049
De aarbol is 40 000 kilometer in omtrek en die draait in 24 uur rond dat is dus 1666 km p/h. Als je in een helikopter dus zou blijven hangen dan zou je met die snelheid de aardbol aan je voorbij zien gaan zou je zeggen, das wel erg hard. maar alles wat in de atmosfeer is draait mee met de aardbol dus dit is niet het geval. Zou wel een goedkope manier van vliegen zijn
Do hast spitigernôch net it foech om de sonnema-website te besykjen omdatst minderjierrich bist.
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2005 @ 20:47:43 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_24537068
Nee, want op het moment dat jij de vloer van de trein loslaat, reis je al met dezelfde snelheid als de trein. Tevens heb je geen luchtweerstand omdat de trein de lucht al voor je wegduwt. Je landt dus op exact hetzelfde punt.

Tenzij op het moment dat jij de vloer loslaat, de trein (flink) begint te accelereren.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:49:31 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_24537103
Het kan, maar dan moet je wel boven de dampkring gaan vliegen.

Satalieten "blijven" op hun plaats omdat ze met een baan om de aarde heen draaien.

In een vliegtuig heb je bij het omhoogspringen dezelfde horizontale snelheid als het vliegtuig mbt de aarde. Pas als de het vliegtuig of de bus krachtig stopt zal je op een andere plaats terecht komen.
So we just called him Fred
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:52:33 #14
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_24537176
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:36 schreef ikke_ook het volgende:
Mening : Onzin, een satteliet die in de lucht zit
Ik ken geen sattelieten in de lucht.
quote:
draait toch ook gewoon met de aarde mee?Licht er wel aan op wat voor hoogte hij zit.
Nee, aan snelheid en welke baan.
quote:
Dus of je helikopter de aarde onder zich door ziet vliegen is afhankelijk van zijn vlieghoogte.
een helicopter kan op alle hoogten stilhangen.
quote:
En natuurlijk van de wind in de atmosfeer.
Wat een gelul. De piloot pakt een referentiepunt (op aarde) een daar gaat hij gewoon op stilhangen. Dit is hetzelfde als op de snelweg ten opzichte van de auto voor je de zelfde afstand behouden. Als er een wind is van 30 km/uur naar links gaat de helicopter een luchtsnelheid van 30 km/uur naar rechts en voila, hij hangt stil als grondsnelheid.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_24537194
De eerste vraag die ik mij zelf stelde wat is je referentie kader, Is dit je positie ten op zichte van de aarde, of de positie met met de verplaatsing van de aarde er in verwerkt.

In het eerste geval maak je alles mee" en in het tweede geval zou jouw strekking kloppen".

Bekijk het ook eens met als referentie de zon, Je zou neerstorten (aarde komt naar je toe) of de afstand tussen jou en de aarde word groter met als eindresultaat ook neerstorten Dit is niet het geval als je voor of achter de aadr hebt gehangen (van de zon gerekend)
pi_24537230
Satellieten staan in de geostationaire baan. De ISS niet.
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:56:21 #17
105263 Litso
Interlectueel.
pi_24537267
quote:

[..]

Nier dus
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  woensdag 12 januari 2005 @ 20:56:58 #18
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_24537278
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:55 schreef mart81 het volgende:
Satellieten staan in de geostationaire baan. .
Niet allemaal hoor.

Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  woensdag 12 januari 2005 @ 21:00:46 #19
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_24537338
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:56 schreef Litso het volgende:

Nier dus
Jawel. Hij gaat uit van de aarde. Als je in een trein staat die 1 meter per seconde rijdt en omhoogspringt waarbij je 1 seconde in de lucht hangt ben je een meter verder. Niet tov de trein maar wel tov de aarde.

woensdag 12 januari 2005 @ 21:05:04 #20
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_24537394
Het verschild zelfs op aarde zelf. Op de evenaar draai je harder mee dan dichter bij de polen tot op de polen zelf je snelheid 0 is. (ja, de baan om de zon en de beweging in het heelal) Maar het keyword is "relatief" Je hangt niet stil maar je hebt dezelfde snelheid als waar je bij stil wil hangen met je chopper.

woensdag 12 januari 2005 @ 21:07:56 #21
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_24537451
Een heel mooi voorbeeld zijn de reddingsacties tijdens flinke storm op zee. Het waait dan meer dan 200 km/uur en helicopters vliegen nog steeds. Waarom? Omdat je met je helicopter gewoon door met 200 km/uur tegen de wind in te vliegen stil hangt boven zo'n bijna verzopen crew in hun reddingbootje.

Je luchtsnelheid is aanzienlijk maar die wanhopige gasten in hun vlotje zien je stilhangen.

woensdag 12 januari 2005 @ 21:08:42 #22
85962 ioko
I Appear Missing
pi_24537466
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:00 schreef Furby het volgende:

[..]

Jawel. Hij gaat uit van de aarde. Als je in een trein staat die 1 meter per seconde rijdt en omhoogspringt waarbij je 1 seconde in de lucht hangt ben je een meter verder. Niet tov de trein maar wel tov de aarde.

Daar hoef je dus niet voor te springen. Hetzelfde geld voor een vliegtuig.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_24538340
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:52 schreef Furby het volgende:

[..]

Ik ken geen sattelieten in de lucht.
[..]

Nee, aan snelheid en welke baan.
[..]

een helicopter kan op alle hoogten stilhangen.
[..]

Wat een gelul. De piloot pakt een referentiepunt (op aarde) een daar gaat hij gewoon op stilhangen. Dit is hetzelfde als op de snelweg ten opzichte van de auto voor je de zelfde afstand behouden. Als er een wind is van 30 km/uur naar links gaat de helicopter een luchtsnelheid van 30 km/uur naar rechts en voila, hij hangt stil als grondsnelheid.

Lees de vraag nog maar s goed en lees dan mn antwoord nog maar s door.
Wat bedoel je met "referentiepunt (op aarde) een daar gaat hij gewoon op stilhangen" Hij gaat op een referentiepunt stilhangen Of op een punt boven dat referentiepunt En wat is ten opzichte En wat is een helicopter En "hij hangt stil als grondsnelheid"
En dit vind jij ook Nederlands : "gaat de helicopter een luchtsnelheid"
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 21:05 schreef Furby het volgende:
Het verschild zelfs op aarde zelf.
Verschilt met een d????Laat me niet lachen man!!
Loop niet zo te zeiken man!Leer eerst zelf eens hoe je je fatsoenlijk kunt uitdrukken!
pi_24538962
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:36 schreef ikke_ook het volgende:
Mening : Onzin, een satteliet die in de lucht zit draait toch ook gewoon met de aarde mee? Licht er wel aan op wat voor hoogte hij zit.
Een sateliet blijft om de aarde draaien door zijn grote voorwaartse snelheid. De zwaartkracht trekt er dus wel aan maar door de voorwaartse snelheid blijft de sateliet om de aarde heen vallen.
pi_24539909
een heli kan buiten de aardse atmosfeer niet vliegen, daar is geen lucht om zich tegen af te zetten voor die wieken...
=)
pi_24539969
Hahahaha dit heb ik me vroeger ook eens afgevraagd....
PE#1
pi_24542813
Je kunt je ook afvragen: De aarde draait bij de evenaar ongeveer met Mach 1. Als een vliegtuig nou van noordpool naar de zuidpool vliegt, zal hij dan door de geluidsbarriere gaan bij de evenaar?
pi_24543075
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 01:24 schreef convinced het volgende:
Hahahaha dit heb ik me vroeger ook eens afgevraagd....
En toen heb je het antwoord gevonden/berekend/opgezocht en dat ga je nu hier posten. Zo nee, wat moeten we met deze non-informatie?
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_24543215
We bewegen op de Aarde met een eenparige beweging. Dat betekent: geen versnelling of vertraging. Dus merken we niks van draaiing van de Aarde, wenteling om de Zon of beweging in het Melkwegstelsel. Bij je verwekking heb je deze zelfde eenparige beweging meegekregen, en je beweegt nog steeds met deze snelheid. Zolang je er geen energie in stopt, zal je niet ineens gaan versnellen of vertragen ten opzichte van die referentiepunten, dit komt omdat je je in een rustpositie bevindt, die energetisch het gunstigst is. Als je dus recht omhoog in de lucht springt, zal je dus nooit een zijwaardse beweging krijgen, zolang het voorwerp (in dit geval de Aarde) waarvandaan je omhoog springt een eenparige beweging heeft.

Snelheid is altijd relatief ten opzichte van een referentiepunt. De absolute snelheid van jou in het heelal is dan ook onbepaalbaar. Een absolute snelheid bestaat dan ook niet.
pi_24543452
Maar een rotatie is wel degelijk een versnelling; je snelheid verandert continu. En dus is er een kracht aanwezig.
quote:
Een absolute snelheid bestaat dan ook niet
Zie mijn wonderschone stukje over relativiteit in het FAQ
  donderdag 13 januari 2005 @ 11:16:36 #31
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24543839
Off-topic:
Maar maakt die relatieve snelheid eigenlijk veel uit tussen wonen op de evenaar en op de noordpool? De datums zijn voor iedereen gelijk dus kun je zeggen dat mensen op de noordpool minder oud worden in dagen (!) (niet kwa gevoel ofzo) ten opzichte van de mensen op de evenaar?
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_24543892
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 10:53 schreef Haushofer het volgende:
Maar een rotatie is wel degelijk een versnelling; je snelheid verandert continu. En dus is er een kracht aanwezig.
Rotatie is geen versnelling.
quote:
Zie mijn wonderschone stukje over relativiteit in het FAQ
Die hetgeen ik schreef weerlegd of bevestigd?
  donderdag 13 januari 2005 @ 11:21:25 #33
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24543917
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:19 schreef Mobious het volgende:
Je veranderd toch constant van richting en dus wordt je snelheid in de originele richting toch anders?
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_24543924
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:19 schreef Mobious het volgende:
Want...?
Bij rotatie verandert je snelheid (let op: vector) continu. Dit gebeurt niet zomaar: daar is een kracht voor nodig, en als gevolg daarvan krijg je een versnelling.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
  donderdag 13 januari 2005 @ 11:24:49 #35
13250 Lod
Sapere aude!
pi_24543976
Ik zit gewoon te hopen dat rudeonline hier zometeen komt reageren . Al een tijd geen leuke theorieën meer gehoord.
GNU Terry Pratchett
pi_24544015
Rotatie zoals de Aarde om de Zon, is een eenparige beweging, zoals ook een kogel aan een touw die rondgeslingerd wordt een eenparige beweging is.

Een gyroscoop die niet onderhevig is aan wrijving, blijft ronddraaien, terwijl er geen kracht meer aanwezig is. Het heeft een kracht ondervonden die de beweging heeft gestart, en vervolgens blijft het ronddraaien, zonder dat je er kracht aan toe hoeft te voegen.
pi_24544016
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:16 schreef livEliveD het volgende:
De datums zijn voor iedereen gelijk dus kun je zeggen dat mensen op de noordpool minder oud worden in dagen (!) (niet kwa gevoel ofzo) ten opzichte van de mensen op de evenaar?
Nee, mensen op de noordpool maken even veel omwentelingen om de aardas per tijdseenheid als mensen op de evenaar. En de tijd van zo'n omwenteling is een dag.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24544060
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:21 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Je veranderd toch constant van richting en dus wordt je snelheid in de originele richting toch anders?
Laten we naar de Aarde en de Zon kijken: Wie veranderd er van richting? De Aarde of de Zon?

Dat is niet te zeggen namelijk. Als je op een roterend object staat, kan je niet zeggen of het object roteerd, of dat de omgeving eromheen draait. Je kan alleen zeggen dat het object roteert ten opzichte van de omgeving.
pi_24544065
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:27 schreef Mobious het volgende:
Rotatie zoals de Aarde om de Zon, is een eenparige beweging, zoals ook een kogel aan een touw die rondgeslingerd wordt een eenparige beweging is.
De Aarde heeft de zwaartekracht van de Zon nodig om eromheen te blijven draaien. Was deze kracht er niet, dan zou de Aarde direct vervallen tot een beweging in een rechte lijn. Hetzelfde geldt voor de kogel aan het touw. Het touw oefent een spankracht uit op de kogel. Snijd je het touw door, dan schiet de kogel uit zijn baan.
pi_24544088
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:29 schreef Maethor het volgende:

[..]

De Aarde heeft de zwaartekracht van de Zon nodig om eromheen te blijven draaien. Was deze kracht er niet, dan zou de Aarde direct vervallen tot een beweging in een rechte lijn. Hetzelfde geldt voor de kogel aan het touw. Het touw oefent een spankracht uit op de kogel. Snijd je het touw door, dan schiet de kogel uit zijn baan.
Klopt. Maar dan blijft de beweging nog wel eenparig.
pi_24544092
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:29 schreef Mobious het volgende:
Je kan alleen zeggen dat het object roteert ten opzichte van de omgeving.
Feit blijft dat de snelheidsvector van richting verandert. In beide inertiaalstelsels.
pi_24544143
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:30 schreef Mobious het volgende:

[..]

Klopt. Maar dan blijft de beweging nog wel eenparig.
Dat weet ik zo net nog niet. Eenparig wil zeggen onversneld, met constante snelheid. En de Aarde ondervindt wel degelijk een versnelling, namelijk in de richting van het middelpunt van de Zon. En hierdoor blijft zijn snelheidsvector (engels: velocity) niet gelijk. Zijn absolute snelheid (engels: speed) blijft, even aangenomen dat de Aarde een cirkelbaan beschrijft, wel constant.
Het hangt dus even van de definitie van 'eenparig' af, maar volgens mij slaat dat op de snelheidsvector.
pi_24544154
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:31 schreef Maethor het volgende:

[..]

Feit blijft dat de snelheidsvector van richting verandert. In beide inertiaalstelsels.
Daar kan ik mee instemmen.
Maar betekent dit dat je versnelling hebt? Een versnelling kan je meten en dat is niet mogelijk op de Aarde.
pi_24544222
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:36 schreef Mobious het volgende:
Maar betekent dit dat je versnelling hebt?
Jazeker. In het geval van de Aarde werkt er een versnelling (als gevolg van de zwaartekracht) loodrecht op de snelheidsvector, die daardoor van richting verandert. Versnelling is immers de verandering van de snelheid per tijdseenheid.
quote:
Een versnelling kan je meten en dat is niet mogelijk op de Aarde.
Je kunt hem wel bepalen. Je weet welke kracht de Zon uitoefent op de Aarde, je weet de massa's, etc.
  donderdag 13 januari 2005 @ 11:40:57 #45
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24544236
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:27 schreef Maethor het volgende:
Nee, mensen op de noordpool maken even veel omwentelingen om de aardas per tijdseenheid als mensen op de evenaar. En de tijd van zo'n omwenteling is een dag.
Jawel maar gezien uit de ogen van iemand op de noordpool gaat de tijd voor iemand op de evenaar iets langzamer omdat deze meer afstand aflegt in dezelfde tijd.
pi_24544248
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:36 schreef Mobious het volgende:

[..]

Daar kan ik mee instemmen.
Maar betekent dit dat je versnelling hebt? Een versnelling kan je meten en dat is niet mogelijk op de Aarde.
Ja, je hebt een versnelling,en een rotatie is zeker niet een eenparige beweging. Een eenparige beweging betekent dat er geen versnelling is, en die is er bij een rotatie wel. Die versnelling van de aarde uit zich bv in de welbekende slinger van Foucalt ( goed gespeld? ), die roteert door de Coriolis kracht. Die kun je eenvoudig uitrekenen, als je de wetten van Newton even aanpast aan het niet-inertiaalstelsel van de aarde.
pi_24544290
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:40 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Jawel maar gezien uit de ogen van iemand op de noordpool gaat de tijd voor iemand op de evenaar iets langzamer omdat deze meer afstand aflegt in dezelfde tijd.
Dat zie ik niet. Iemand op de evenaar legt meer afstand af in een dag omdat zijn baan rond de aardas groter is. Maar zijn snelheid is dan ook groter, zodat hij in precies dezelfde tijd als iemand op de noordpool een omwenteling maakt. En dus duurt een dag daar even lang.
Een dag is niet definieerd aan de omloopsnelheid of afgelegde baanlengte van een persoon, maar aan de omlooptijd. En die is voor iedereen gelijk.
pi_24544327
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:41 schreef Haushofer het volgende:
( goed gespeld? )
Foucault
pi_24544402
Foucault.

En je hebt inderdaad gelijk. Is dit toch nog een nuttige dag gebleken, waarin ik weer wat geleerd heb. .

Al met al, leuke discussie!
pi_24544429
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:51 schreef Mobious het volgende:
Al met al, leuke discussie!
Insgelijks.

kijk Rude, zo kan het ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')