Je formuleert het dus zoals verwacht, je spreekt van en degradatie terwijl het dat op menselijk ooogpunt niet is, wel voor de gelovigen uiteraard.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:11 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ja, maar dan denk je nog niet rationeel als je de 'symbolische waarde' er wel uit haalt. Ik vind het gewoon niets dat je Jezus degradeert tot iets wat Hij niet is.
En waarom, al mijn heterovrienden zijn altijd jalours, die zeggen: ik wou dat ik homo was.quote:Op woensdag 12 januari 2005 01:06 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ben je nou werkelijk zo dom of die je maar zo voor?
Jezus als homo afschilderen is kwetsend ja.
Dit geloof je toch zeker zelf niet? Zijn die homo's dan zo gelukkig dat er velen zelfmoord plegen ? Dit is niet echt logisch wat je hier zegtquote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
En waarom, al mijn heterovrienden zijn altijd jalours, die zeggen: ik wou dat ik homo was.
ik snap je probleem niet, hij suggereert dat jesus een homo is, en jij niet..quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:11 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ja, maar dan denk je nog niet rationeel als je de 'symbolische waarde' er wel uit haalt. Ik vind het gewoon niets dat je Jezus degradeert tot iets wat Hij niet is.
Jemig...quote:Op woensdag 12 januari 2005 18:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De EHAH (Evangelische Hulp Aan Homoseksuelen, wat je hulp noemt) heeft trouwens een nieuwe site zie ik net: http://www.different.nl/
Doet dat geen pijn bij die religieuzen?quote:Op woensdag 12 januari 2005 01:14 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ja misschien wel, kan me ook voorstellen dat homo's ook niet staan te springen op bijvoorbeeld religieuzen die opmerken in de media dat homo's fout zijn bijvoorbeeld.
Ja, leuk he!quote:
Ik vind beide zaken niet vergelijkbaar, maar ik kan er wel een maken hoor..quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:28 schreef Monus het volgende:
Volgens mij zijn er heeeeeel erg weinig christenen beledigd, er was geen klacht over het boek verschenen bij de omroepen, en ook hier op het fok schijnt bijna niemand zich aan het boek te storen... In iedergeval niet in die verhouding zoals de homos beledigd zijn omdat een rel-nichtje uit amerika een paar klapjes in amsterdam kreeg.![]()
Ik zal dat zeer verwerpelijk vinden omdat ik geen katholiek ben.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:31 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik vind beide zaken niet vergelijkbaar, maar ik kan er wel een maken hoor..
Zou jij het ook niet verwerpelijk vinden als je als Rooms-Katholiek vanwege je religie op het Sint Pietersplein in elkaar wordt geschopt en geslagen door mensen die al gruwelen van het woord Jezus?
ahh het koekjes van eigen deeg principe, beetje beledigen om het beledigen, kleuterklasjes mentaliteitquote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:03 schreef mineo39-76 het volgende:
[..]
Ja, leuk he! [afbeelding]
Mij beledigen met een sprookjesboek... Koekje van eigen deeg! Ik hoop dat de christenen tot op het bot beledigd zijn!![]()
![]()
Persoonlijk neem ik het niet hoor.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:56 schreef Monus het volgende:
[..]
Ik zal dat zeer verwerpelijk vinden omdat ik geen katholiek ben.![]()
Maar nu zonder grapjes.
Ik vind dat een homo in elkaar geslagen word omdat hij homo is erg verwerpelijk. Net zoals het verwerpelijk is dat elke dag in amsterdam meerdere toeristen in elkaar geslagen en beroofd word alleen vanwege het feit dat hij een toerist is en waarschijnlijk een gemakkelijke prooi. Maar in het geval van de toerist zal de meenste nederlanders zeggen, 'Tja,... dat soort dingen gebeuren in amsterdam'.
Maar mineo zat een beetje te stoken en ik stookte een beetje terug, neem dat soort dingen niet te persoonlijk.
Dat het bekent is geworden heeft waarschijnlijk temaken met de positie van het slachtoffer. Dat het zo'n staartje krijgt heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat hij homo is.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:09 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Persoonlijk neem ik het niet hoor.
Dat het homo-bericht zo'n staartje krijgt heeft alleen te maken met de positie van het slachtoffer.
Als de dochter van Balkenende slachtoffer wordt van loverboys zal het probleem linea recta worden aangepakt bijv.
Vind je het zelf erg om deze topictitel te lezen en vind je dat je je daartegen moet verweren?
Met je laatste punt kan ik het deels vinden, aangezien je waarschijnlijk doelt op een conflict dat in Belgie speelt tussen een homo-stel en een huiseigenaar.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:24 schreef Monus het volgende:
[..]
Dat het bekent is geworden heeft waarschijnlijk temaken met de positie van het slachtoffer. Dat het zo'n staartje krijgt heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat hij homo is.
Voor de rest mag die gast schrijven wat hij wil. Ik vind het alleen erg dat men niet mag beslissen in nederland met wie je zaken doet.
Oh jee, Ik schrijf per ongeluk BC ipv AD... Nou kunnen de relifreaks natuurlijk meteen alles verder ook negeren, zoals gewoonlijk.quote:Op woensdag 12 januari 2005 14:00 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat is een hele slimme opmerking van je: 300 jaar VOOR christus de bijbel herschrijven zodat Jezus geen homo is.
Nee tweeduizend jaar was het niet goed, maar wij weten het ineens binnen 20 jaar. Over arrogantie gesproken...quote:Op woensdag 12 januari 2005 08:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Niet alle christenen houden er zulke middeleeuwse opvattingen op na.
Die zaken botsen altijd Chadi.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:21 schreef Chadi het volgende:
Wat ik eigenlijk het meest vind opvallen is dat het tegenwoordig gewoon in is om een groep mensen met opzet op hun pik te trappen, vaak met onwaarheden om een reactie uit lokken waardoor je publiciteit krijgt en aan je centen kan komen.
Het heeft totaal niks meer met vrijheid van meningsuiting te maken maar meer met misbruiken van deze vrijheid om centen te beuren.
Waarom zou dat zo zijn? Als mensen eens verantwoordelijkheid nemen voor de vrijheden die ze hebben, in plaats van die vrijheid grenzeloos te maken hoeft het niet.quote:
Je bedoelt die boekjes waarin staat beschreven dat homo's met hoofd omlaag van een hoog gebouw gegooid moeten worden?quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:21 schreef Chadi het volgende:
Wat ik eigenlijk het meest vind opvallen is dat het tegenwoordig gewoon in is om een groep mensen met opzet op hun pik te trappen, vaak met onwaarheden om een reactie uit lokken waardoor je publiciteit krijgt en aan je centen kan komen.
Het heeft totaal niks meer met vrijheid van meningsuiting te maken maar meer met misbruiken van deze vrijheid om centen te beuren.
Dat klopt, maar het blijven mensen en niet iedereen denkt even goed na over de consequentie van hun uitting (zie bijv de kunstenaar die Wilders portretten ophing in Rotterdam).quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:46 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
[..]
Waarom zou dat zo zijn? Als mensen eens verantwoordelijkheid nemen voor de vrijheden die ze hebben, in plaats van die vrijheid grenzeloos te maken hoeft het niet.
Ok, je hebt gelijk. Maar toch. Vloeken en dergelijke wordt ook te veel toegestaan hier vind ik. Je hoeft mensen niet op te voeden, maar je zou ook kunnen laten zien dat het anders kan.quote:Op maandag 4 juli 2005 13:26 schreef desiredbard het volgende:
naar wat overdrijven is ook een vak
Topic zegt het toch zoal het is "Walter Kamp:...."
Would not give Wlter Kamp the time of day...
Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt...quote:Could Jesus have been gay?
The question is, apparently, provocative. According to comments and letters in the media this week, even asking the question is sacrilege, blasphemy, a vilification of Christianity, and a mockery of people's deepest beliefs. The Priests Anti-Defamation League is on alert, the Australian Family Association is outraged, George Pell is being "kept informed," and even the Moslems are appalled - and all because of a play called "Corpus Christi" which re-imagines Jesus as a tender, thoughtful and gutsy young gay man in modern day Texas. Why all the fuss?
Some years ago I taught a Religious Education course entitled: "Jesus: Man, Myth, or Magic?" Each year I would tell my Year 12 students about the Church's teaching that Jesus was "truly man," and we would then list some of his human characteristics. They were fine with the dark eyes and the long hair and beard, but things got tricky when his human digestive system and his male reproductive organs were mentioned. Some students were embarrassed, some shocked, and a few flatly refused to accept that Jesus was built like a normal man. Something in Christian culture and piety had instilled in these 20th century teenagers a kind of revulsion at the idea of Jesus Christ, True God and True Man, having to go to the toilet or cope with sexual arousal like any other human male.
Mind you, these students were not the first to feel this way. Some early theologians speculated that Jesus would have perfectly regulated his intake of food and drink so that he satisfied his nutritional requirements without ever needing to urinate or defecate. Some of the desert monks tried this themselves, with sadly predictable results. Even more common was the claim that Jesus had "perfect" control over his sexual responses, so that he would never, for example, have had to cope with an inconvenient erection.
Most modern Christians would chuckle at these ideas, yet the smell of a pious, shame-based, anti-physical moralism has lingered long in Christianity - and my students sniffed it out. I suspect that beneath this week's outrage at the suggestion that we might validly imagine Jesus as gay, is a persistent horror at the idea of him being truly human - sensual, emotional, sexual, physical. The same outrage erupts when a film-maker like Martin Scorsese depicts Jesus' love for Mary Magdalen, a theologian like Bishop John Spong questions the physical virginity of Christ's mother - or when gay Catholics line up to receive Holy Communion. The sacred and the sexual, spirituality and sensuality, prayer and physical pleasure must never be merged or celebrated together. Yet this is precisely what happened when the Divine became human in Jesus.
And when we look at the sort of man Jesus actually was, we see that the "Incarnation" was not some ethereal epiphany, but more like a sweaty, heartfelt bear-hug between God and humanity, indeed, more like the passionate, profound, joyous inter-penetration and mutual surrender that happens in really great sex.
The Gospels show Jesus as a man who understood and treasured the sensuality of human living. He brought the fine "new wine" of celebration, both literally and figuratively. He loved parties, dinners and weddings, and was accused of being a "drunkard and a glutton" and of partying with "prostitutes and sinners." He responded by claiming that the Kingdom of God would be one great feast where the poor, the prostitutes and the ritually unclean would have pride of place. He healed with spit, clay, touch and breath. He cuddled children, hugged lepers and delighted in a tender foot massage offered him by a woman of ill repute. He taught using images of earth, weather, animals, flowers, birds and house building. He revealed the secret of his identity to a woman from a despised religious sect who had been married five times and was "living in sin." He revealed his resurrection to his apostles over breakfast on a beach. He left bread and wine - those essential elements of dinner parties ancient and modern - as living symbols of his abiding presence. He referred to himself the "Bridegroom" and called everyone to an eternal banquet of love.
Considering all this, could Jesus have been gay? The Gospels tell us nothing about Jesus' "sexual orientation " - in fact the concept itself has only been explored in modern times.
They are equally silent about whether he was ever married or had ever had sex. What they do show us is a man who lived with passionate freedom and who loved fearlessly and without regard for cultural norms or religious rules. The love he shared with Mary Magdalen was clearly intimate, tender and committed. The people he made his "family of choice" were three unmarried adults - Martha, Mary and Lazarus - and if Jesus too was unmarried they must have been viewed as a somewhat shocking little community in a culture strictly regulated by "traditional family values". Jesus himself was always telling people to leave their families, homes and properties to form a new community of equality, love and justice.
Jesus was also deeply comfortable sharing intimate love with members of his own sex. Two men were especially close. John, "the disciple Jesus loved," would lay his head on Jesus' chest at that final dinner and, alone of all the apostles, stand by him during his crucifixion. Lazarus was referred to by Jesus' friends, when speaking to Jesus, simply as "the man you love," He was so dear that Jesus would weep openly at his tomb and perform, for him, his most astounding miracle, raising him from the dead in the very shadow of Jerusalem and provoking the fatal wrath of the religious authorities.
There is also a rarely explored Gospel story that reveals Jesus' attitude towards same-sex lovers. One day a Roman Centurion asked him to heal his dying servant. Scholars of both Scripture and Ancient History tell us that Roman Centurions, who were not permitted to marry while in service, regularly chose a favourite male slave to be their personal assistant and sexual servant. Such liaisons were common in the Graeco-Roman world and it was not unusual for them to deepen into loving partnerships. Now the Jewish people were not ignorant, and like oppressed people everywhere they would have gossipped about their conquerors, especially the local battalion. This particular centurion was well known in the Jewish community, so when he humbled himself and pleaded with Jesus to heal "my beloved boy," everyone would have known exactly what he meant. Undoubtedly Jesus, who knew the secrets of human hearts, also knew. Jesus offered to go to the servant, but the centurion asked him simply to speak a word of healing, since he was not worthy to welcome this itinerant Jewish teacher under his roof. Jesus responded by healing the servant and proclaiming that even in Israel he had never found faith like this!
So, in the one Gospel story where Jesus encountered people sharing what we would call a "gay relationship," we see him simply concerned about - and deeply moved by - their faith and love.
(NOTE: The history of this story contains a deep irony, noted by Fr. John McNeill, the gay theologian expelled from the Jesuits on Vatican orders. The words of the centurion, "Lord, I am not worthy that you should enter under my roof. Say but the word and my servant shall be healed" form the basis of the prayer said by Catholics over many centuries just before they receive Holy Communion. They come from the lips of a man we would call gay.)
So, to return to our original question, could Jesus have been gay?
I believe the answer is yes, but I don't think it ultimately matters. What does matter is Jesus' revelation that tenderness, passion, generosity and overwhelming love are the very heart of God. What matters is that we lesbian, gay, bisexual and transgender people claim the grace of seeing, in the face of Christ, our own true face reflecting the image of God. What matters is that our heterosexual sisters and brothers learn to see shining in our eyes and in our loving, no less than in theirs, the light and love of the God we both worship.
Each of us must be able to say to the other, in the words that open the play "Corpus Christi": "I bless you and honour your divinity as a human being."
BRON
Er wordt nooit over zijn seksualiteit gesproken, daarnaast had hij die niet nodig, dus het is nutteloos om daarover te gaan speculeren. (was dus waarschijnelijk a-seksueel)quote:Op dinsdag 26 juli 2005 01:13 schreef mineo39-76 het volgende:
Is er trouwens ooit het bewijs geleverd dat Jesus hetroseksueel is
1. er wordt nooit over zijn seksualiteit gesproken...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 20:10 schreef Pracissor het volgende:[..]
Er wordt nooit over zijn seksualiteit gesproken, daarnaast had hij die niet nodig, dus het is nutteloos om daarover te gaan speculeren. (was dus waarschijnelijk a-seksueel)
Wat zit je nou te janken het is toch gewoon een boek?? Moet die gast toch weten waar hij over schrijft en of hij er duur betaalde reclame spots voor wil maken. Je hoeft het boek toch niet te lezen? En je kan toch zappen als die reclame je niet aan staat, pauper.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 22:44 schreef rutger05 het volgende:
Volgens mij moet je wel een behoorlijk steekje los hebben als je dergelijke pulp van deze randdebiel gaat kopen. Iemand zou beter de schrijver kunnen aanklagen voor de verspilling van papier. Ik vind dat een ieder de vrijheid moet hebben om wel of niet een overeenkomst aan te gaan met wie dan ook. Een regionale omroep mag niet gedwongen worden, ook al is het betaald, om zomaar ideeen van elke gek te promoten.
Als hetero neerzetten is niet kwetsend? Of was ie frigide?quote:Op woensdag 12 januari 2005 01:06 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ben je nou werkelijk zo dom of die je maar zo voor?
Jezus als homo afschilderen is kwetsend ja.
da eerste ben ik met je eens... dat ik het sneu vind dat er zo veel mensen op hun zaakje getrapt worden door een uitspraak van een domme eikel is weer iets anders.quote:Op woensdag 27 juli 2005 12:04 schreef desiredbard het volgende:
Het is inderdaad kwetsend en leugenachtig...
Hadden ze ten tijde van het OT en NT dan ook al aids ?quote:Op woensdag 27 juli 2005 17:36 schreef desiredbard het volgende:
Homosexuelen hebben heden ten dage nog steeds de grootste kans HIV op te lopen en
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |