Veel gekeken en weinig achter t beeldscherm gezeten. Even bijtikken dus..
Zaterdag gezien,
Unforgiven #123
Dit is op z'n eigen manier een van de beste westerns. Realistisch, hard en soms grappig, met goed acteerwerk en een afgewerkte vormgeving. Het verhaal is recht door zee, geen echte rare fratsen wat dat betreft. Ik miste alleen muziek, iets wat in deze film erg schaars is.. en als je dan Clint in combinatie met Ennio gewent bent is dat het enige wat ik jammer vind aan deze film.
Shouf Shouf HabibiOmdat de film een paar keer in opspraak was geweest wou ik hem toch wel zien, en het viel me alles mee. Het verhaal is leuk gebracht, met een hoop zelfspot voor marokkanen, al wordt er ook genoeg gezegd over nederlanders. Ik weet niet of deze film nou bedoelt is geweest om de situatie in NL te benadrukken, maar voor zover ik het gezien heb worden er een hoop vooroordelen bevestigd
Where Eagles DareEen wat gedateerde avonturenfilm uit 1968 die zich afspeelt in Duitsland tijdens de 2e WO. Ik twijfelde of ik hem al een keer gezien uit, maar dat bleek van niet. Het verhaal zit vol actie en gebeurtenissen en verveling zit er niet snel bij. Het plot is vergezocht maar steekt goed in mekaar en als je er niet teveel over nadenkt en gewoon geniet van explosies, achtervolgingen en Eastwood in een heldenrol kan je je best vermaken.
Zondag,
Il MareOpnieuw een romantische Koreaanse film, deze keer weer met Ji-hyun Jun
![]()
in de hoofdrol. Ik blijf het een ontzettend leuke speler vinden, al is ze in deze film wat oppervlakkig. Het zoete verhaal, waarin een brievenbus centraal staat, wordt mooi gebracht met mooie achtergronden en beelden, gepaste muziek en leuke spelers. De traagheid van dit soort films ervaar ik als prettig en laten je echt tot rust komen. Ik vraag me af of ze dat gevoel bij de remake van deze film ook voor elkaar krijgen.
American GraffitiEen film die ik ben gaan zoeken nadat ik las over de verwijzingen naar Dazed & Confused. Nu moet ik zeggen dat ik die film anders heb ervaren, waarschijnlijk omdat ik me zelf beter kon inleven in de 70s dan in de 50s, de tijd waarin deze film zich afspeelt. Er zijn wel een hoop overeenkomsten tussen de twee films, zoals een groot deel van t verhaal wat zich al rijdende in auto's afspeelt. Het verhaal volgt 2 jongeren op hun laatste avond van de grote vakantie, de dag voordat ze naar 'college' gaan. Beide twijfelen of ze het dorp waar ze zijn opgegroeid willen verlaten. Grappig trouwens dat ze Richie Cunningham in 1 van de hoofdrollen hadden, en harrison ford zet ook nog een leuk karakter neer.
Dirty Pretty ThingsVerrassend goeie film over een somalische immigrant die in Londen woont en met twee banen zijn illigale hoofd boven water probeert te houden. Nadat hij in het hotel waar hij werkt een ontdekking doet komt hij een illigale orgaanhandel op het spoor. Door zijn status en die van zijn vriendin (gespeelt door Audrey Tatou) kan hij niet zomaar naar de politie.. Erg onderhoudend verhaal, mooi in beeld gebracht en een sterke cast. De verrassing van mijn zondag.
K-PAXDeze had ik onlangs op dvd aangeschaft, en ook al heb ik m al eens gezien hij is goed genoeg om nog een keer te kijken. Spacey doet t heerlijk als Prot, en geeft je daadwerkelijk het idee van een andere planeet te zijn. Wat mij betreft hadden ze iets meer aan de fantasie over mogen laten, maar al met al een erg degelijke en leuke film.