Ik definieer het zo: Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:54 schreef Doc het volgende:
[..]
Wanneer definieer jij een land als kapitalistisch? Ik durf zelfs te beweren dat er in NL in bepaalde delen van de "dienstverlening" sprake is van onderdrukking ...
[..]
Ik wil dan ook geen anarchistische staat.quote:Niet alleen vraag en aanbod. Ook regels.
[..]
Ik weet niet hoeveel het kost maar het heeft een in mijn ogen een nuttige taak en dat kan van veel andere ambtenaren niet gezegd worden.quote:Hoeveel kost het leger en hoeveel levert het op?

Het is geen model.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:31 schreef Doc het volgende:
[..]
Een model is een poging de werkelijkheid te beschrijven. Het is een versimpeling van de werkelijkheid waarbij veelal aannames gedaan worden. Als die aannames gebaseerd zijn op een utopisch wereldbeeld dan is dat model een utopie.

De neo-klassieke economie is geen model maar de volledige werkelijkheid?quote:

Als we in de wereld al op een 17e plek staan met onze huidge belasting, dan zijn we dus al een voldoende kapitalistisch land lijkt me. Geen reden tot verandering.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:34 schreef accelerator het volgende:
Ik definieer het zo: Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
En hoe wil je dat volhouden zonder belasting? En eenmaal geen belasting betalen -mocht het te doen zijn-, lijkt me nou ook niet echt zinvol voor de continutiteit.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:34 schreef accelerator het volgende:
Ik wil dan ook geen anarchistische staat.
Welke nuttige taak? En hoe succesvol zijn ze daarin? Als je de politie inefficient vind, kan je objectief gezien niet anders dan concluderen dat het leger nog inder efficient is ...quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:34 schreef accelerator het volgende:
Ik weet niet hoeveel het kost maar het heeft een in mijn ogen een nuttige taak en dat kan van veel andere ambtenaren niet gezegd worden.

Er is geen dichotomie tussen volledige werkelijkheid en een model, zoals je tracht te suggereren.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:49 schreef Doc het volgende:
[..]
De neo-klassieke economie is geen model maar de volledige werkelijkheid?
Dacht het toch van niet ...

Mijn stelling? Wat, dat er sprake kan zijn van onderdrukking of een verstoorde machtsverhouding? In een vrije markt is dat idd niet mogelijk, maar we hebben geen 100% vrije markt. Nergens is dat te vinden. Het komt nog vaak genoeg voor in de wereld, maar dat was eigenlijk niet de kern van mijn verhaal.quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:42 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nee, de stelling die SK poneert wordt door basisprincipes van de neo-klassieke economie tegengesproken. Je kan dan wel het communisme erbij halen, maar daar gaat het nu niet over.

Een werkgever heeft die macht wel. En terecht imho voordat je weer iets gaat lezen wat er niet staat.quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:00 schreef accelerator het volgende:
[..]
Je kan dat wel willen, je hebt echter geen macht om dat te bewerkstelligen.
Maar is het wel zo vrijwillig? Die samenwerking is erg essentieel, en beide groepen zijn afhankelijk van elkaar. Maar parasiteren is idd een groot woord. Vandaar ook de knipoog.quote:[..]
Mijn hemel welke theorie is dit.
Parasiteren is als het onvrijwillig gebeurt en je hebt er last van. Als een rijke investeert in een fabriek en daarmee arme mensen aan een baan helpt doet hij dat uit vrije wil en heeft er geen last van -> Samenwerken op vrijwillige basis en dat is alles behalve parasiteren.

Het effect dat je beschrijft is grotendeels niet het gevolg van de vrijheid van de markten, maar van marktimperfecties.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:09 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Mijn stelling? Wat, dat er sprake kan zijn van onderdrukking of een verstoorde machtsverhouding? In een vrije markt is dat idd niet mogelijk, maar we hebben geen 100% vrije markt. Nergens is dat te vinden. Het komt nog vaak genoeg voor in de wereld, maar dat was eigenlijk niet de kern van mijn verhaal.

Verklaar je nader, want wat er nu staat is complete onzin, imho. Zeker als je het zo algemeen stelt als "een model".quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:04 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Er is geen dichotomie tussen volledige werkelijkheid en een model, zoals je tracht te suggereren.

Maar als de markt imperfecties heeft, betekent dat dan niet juist dat het vrije marktmechanisme faalt?quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:29 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het effect dat je beschrijft is grotendeels niet het gevolg van de vrijheid van de markten, maar van marktimperfecties.

Het communisme faalde ook niet. Dat waren de "imperfecties"quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:54 schreef thabit het volgende:
[..]
Maar als de markt imperfecties heeft, betekent dat dan niet juist dat het vrije marktmechanisme faalt?

Dat hangt natuurlijk af van je definitie van succes.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:54 schreef thabit het volgende:
Maar als de markt imperfecties heeft, betekent dat dan niet juist dat het vrije marktmechanisme faalt?

Maar dat is dan ook weer het probleem. Er zijn (bijna) geen perfecte markten. Om dat dan weer wel te bereiken is weer (verderfelijk) ingrijpen van de overheid nodigquote:Op donderdag 6 januari 2005 13:29 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het effect dat je beschrijft is grotendeels niet het gevolg van de vrijheid van de markten, maar van marktimperfecties.

Nonsense, de overheid zorgt er ook niet voor dat markten perfect worden.quote:Op donderdag 6 januari 2005 14:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook weer het probleem. Er zijn (bijna) geen perfecte markten. Om dat dan weer wel te bereiken is weer (verderfelijk) ingrijpen van de overheid nodig.

Dat hangt af van de omvang en aard van de imperfecties. Het probleem is echter dat er bijna altijd geen betere manier van allocatie van schaarste is.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:54 schreef thabit het volgende:

Open er een topic over zou ik zeggen.quote:Op donderdag 6 januari 2005 14:01 schreef Doc het volgende:
[..]
Het communisme faalde ook niet. Dat waren de "imperfecties"

Je gebruikt een doorzichtige drogredenering: Als iets geen model is, dan wil het niet zeggen dat het de 'volledige werkelijkheid' is, zoals je tracht aan te tonen.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:46 schreef Doc het volgende:
[..]
Verklaar je nader, want wat er nu staat is complete onzin, imho. Zeker als je het zo algemeen stelt als "een model".

Nope. Ik zeg: een model beschrijft nooit de volledige werkelijkheid.quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:05 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Je gebruikt een doorzichtige drogredenering: Als iets geen model is, dan wil het niet zeggen dat het de 'volledige werkelijkheid' is, zoals je tracht aan te tonen.

Waarom zou ik: dit is toch het clownstopic?quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:03 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Open er een topic over zou ik zeggen.

Beweer ik dat danquote:Op donderdag 6 januari 2005 15:01 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nonsense, de overheid zorgt er ook niet voor dat markten perfect worden.

Het is denk ik effectiever om de diverse constructies voor belastingontwijken maximaal te propageren en exploiteren. Zo verenig je het aangename met het nuttige.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 12:01 schreef accelerator het volgende:
Hemelrijk heeft een belastingstaking voorgesteld en dat lijkt mij een geniaal plan. Als iedereen nou zoveel mogelijk mensen voor dit idee probeert te winnen staan we sterk en kan de overheid ons niks maken. 50.000 mensen die meedoen lijken mij voldoende. Ik heb het er al met mijn ouders over gehad en die zien er op zich wel wat in. Als jullie nou ook even je ouders en andere mensen enthousiast maken voor het idee dan zorgen we voor een ware revolutie.
Links zal zich hier wel tegen willen verzetten. Echter zij hebben geen geld en dus ook geen macht.
Bovendien is het leger pro VVD dus die hebben we in ieder geval aan onze zijde.
dit topic is geen grap maar bloedserieus
* edit: het plan is dus dat we met een hele grote groep mensen (zodat de overheid ons niks kan maken) de belastingaanslag niet gaan invullen voor 't komend jaar. Dat zal de overheid leren.

Wat ben jij een ongelooflijke idioot.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 12:01 schreef accelerator het volgende:
Hemelrijk heeft een belastingstaking voorgesteld en dat lijkt mij een geniaal plan. Als iedereen nou zoveel mogelijk mensen voor dit idee probeert te winnen staan we sterk en kan de overheid ons niks maken. 50.000 mensen die meedoen lijken mij voldoende. Ik heb het er al met mijn ouders over gehad en die zien er op zich wel wat in. Als jullie nou ook even je ouders en andere mensen enthousiast maken voor het idee dan zorgen we voor een ware revolutie.
Links zal zich hier wel tegen willen verzetten. Echter zij hebben geen geld en dus ook geen macht.
Bovendien is het leger pro VVD dus die hebben we in ieder geval aan onze zijde.
dit topic is geen grap maar bloedserieus
* edit: het plan is dus dat we met een hele grote groep mensen (zodat de overheid ons niks kan maken) de belastingaanslag niet gaan invullen voor 't komend jaar. Dat zal de overheid leren.

) is meer werk voor de belastingdienst. Die moeten immers meer werk verzetten. En wie betaalt de mensen bij de belastingdienst? Juist, jij en ik. Ofwel: we moeten meer belasting betalen.
 ) is meer werk voor de belastingdienst. Die moeten immers meer werk verzetten. En wie betaalt de mensen bij de belastingdienst? Juist, jij en ik. Ofwel: we moeten meer belasting betalen. 

Oepsquote:Op maandag 10 maart 2008 14:57 schreef ethiraseth het volgende:
Anders schop je een 3 jaar oud topic weer tot leven.

Echt een groot succes is die actie dus blijkbaar niet geweest.quote:

Ach die mensen zien de overheid als één of ander groot monster dat geld eet. Dat wij met z'n allen de overheid zijn zullen ze nooit begrijpen, laat staan dat we met z'n allen dingen regelen dmv belasting betalen.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Echt een groot succes is die actie dus blijkbaar niet geweest.
Maar goed, ik vraag me af of mensen die dit soort acties toejuichen dan ook zo consequent zijn om geen gebruik te maken van de publieke voorzieningen.

De overheid is niet ik. Er gebeuren allerlei dingen met ons belastinggeld waar de meeste mensen het helemaal niet mee eens zijn. Bijvoorbeeld: die stompzinnige missie in Afghanistan (kosten: ¤ 1 miljard) waar al meer dan tien goede jongens zijn omgekomen. En waarvoor? Voor godsdienstfanaten die door inteelt zwaar mentaal gedegenereerd zijn. Een Betuwelijn à 25 miljard die al overbodig was toen ie werd aangelegd (duwbakken waren veel goedkoper en beter geweest). Immigratie van waardeloze lieden uit achterlijke gebieden, kosten naar schatting 80 miljard. Dertig jaar van volkomen zinloze onderwijsvernieuwingen, die leraren overspannen de ziektewet hebben ingejaagd, de Nederlandse jeugd tot volkomen debiliteit hebben gereduceerd. Daarom: de heggeschaar in de overheid. Als iedere productieve nederlander de belastingafdracht halveert, hebben de ambtenaren geen geld meer voor dit soort van waanzin.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:16 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ach die mensen zien de overheid als één of ander groot monster dat geld eet. Dat wij met z'n allen de overheid zijn zullen ze nooit begrijpen, laat staan dat we met z'n allen dingen regelen dmv belasting betalen.

Dat is het probleem, de overheid is een vrij onbeheersbare kolos geworden. De linkerhand weet niet meer wat de rechterhand doet. Politici doen maar wat ze willen, want dat is nu eenmaal "democratie". Dat is heel wat anders dan roepen "wij zijn allemaal de overheid", want dat is simpelweg niet zo. We zijn verplicht mee te spelen met de spelletjes die de overheid bedenkt.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:16 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ach die mensen zien de overheid als één of ander groot monster dat geld eet. Dat wij met z'n allen de overheid zijn zullen ze nooit begrijpen, laat staan dat we met z'n allen dingen regelen dmv belasting betalen.

Mee eens; alleen ze luisteren toch nooit. Dus is het enioge wat helpt: minder beklasting afdragen. Laat ze maar carnaval vieren op eigen kosten.quote:Op woensdag 12 maart 2008 06:39 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat is het probleem, de overheid is een vrij onbeheersbare kolos geworden. De linkerhand weet niet meer wat de rechterhand doet. Politici doen maar wat ze willen, want dat is nu eenmaal "democratie". Dat is heel wat anders dan roepen "wij zijn allemaal de overheid", want dat is simpelweg niet zo. We zijn verplicht mee te spelen met de spelletjes die de overheid bedenkt.

Goh, wat een reële oplossingen. Nee inderdaad, mensen die weigeren belasting te betalen moeten tegen de muur. Belasting is heilig, weigeren is landverraad.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:51 schreef Seneca het volgende:
De belastingopstand eindigt HIER
Als je het er niet mee eens bent moet je:
1. Niet op die centenpikkers in de tweede kamer stemmen
2. Je eigen partij beginnen

Je loon ookquote:Op woensdag 12 maart 2008 23:24 schreef K-Billy het volgende:
Flikker toch op, man. De belastingen gaan elke kabinetsperiode weer (percentueel) omhoog.
Ik betwijfel ten zeerste of je dat gaat voorkomen door geen belasting meer te betalenquote:Ondertussen stoot elke overheid diensten af en worden de diensten die ze nog wel levert niet beter in kwaliteit.

De enige kostenverspillende oplossing die ze gaan vinden is jouw spullen in beslag nemen. Je komt hier alleen maar mee weg als je genoeg mensen achter je idee weet te scharen, and that simply ain't going to happen.quote:Is het nou zo onredelijk om wat druk op de fles te zetten zodat men in het centrum wat harder naar kostenbesparende oplossingen gaat zoeken? Bij minder verspilling is uiteindelijk toch iedereen (behalve de freeriders) gebaat?

En van dat hogere loon pakt de overheid een hoger percentage mee (met name mijn consumptie wordt hoger belast).quote:
Het hoeft niet persé voorkomen te worden, als de kosten van de diensten die de overheid nog wel levert eens omlaag zouden gaan. Uitbesteden en privatiseren vind ik op zich niet slecht, leidde het maar tot belastingverlichting.quote:Ik betwijfel ten zeerste of je dat gaat voorkomen door geen belasting meer te betalen
Ja, crapquote:De enige kostenverspillende oplossing die ze gaan vinden is jouw spullen in beslag nemen. Je komt hier alleen maar mee weg als je genoeg mensen achter je idee weet te scharen, and that simply ain't going to happen.
 Echt wel dat er veel te veel personeel rondloopt bij de overheid en echt wel dat de arbeidsproductiviteit van dat personeel niet zo hoog is.
 Echt wel dat er veel te veel personeel rondloopt bij de overheid en echt wel dat de arbeidsproductiviteit van dat personeel niet zo hoog is. 

Als je het er niet mee eens bent moet je gewoon zo min mogelijk belasting betalen.quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:51 schreef Seneca het volgende:
Als je het er niet mee eens bent moet je:
1. Niet op die centenpikkers in de tweede kamer stemmen
2. Je eigen partij beginnen

Precies, hier heb je het kernpunt te pakken. De doctrine dat het zoet en goed is tweederde van je inkomen op te hoesten om dat door anderen uit te laten geven, is er van jongs af aan ingeramd.quote:Op donderdag 13 maart 2008 00:39 schreef K-Billy het volgende:
Als genoeg mensen weigeren, zakken de gezagsdragers door de knieën. De staat is 'manipulated consent backed by coercion', maar met alleen 'coercion' kom je er niet: het hele systeem is gebouwd op steun en gehoorzaamheid.
Het punt zit hem in dat 'manipulated'. Mensen vinden het zo vanzelfsprekend dat er zo'n groot deel van hun geld op zo'n niet-effectieve manier wordt geïnvesteerd, dat ze zich niet bewust zijn van de mogelijkheid tot verandering. Er zou weer meer verandering gepredikt moeten worden, subversieve ideologieën die aanzetten tot georganiseerd verzet. Anarchisme en libertarisme bijvoorbeeld, het maakt niet zoveel uit wat, als het volk maar de straat op gaat.

Jaja, dus eerst stemmen, en daarmee de overheid een mandaat geven om jou te belasten, en vervolgens weigeren die te betalen. Erg volwassen manier van handelen, inderdaad. Als iedereen zo zou denken konden we de democratie wel meteen door de plee spoelen. Iedereen doet immers toch waar hij lekker zelf zin in heeft, overheid of geen overheid, wet of geen wet.quote:Op donderdag 13 maart 2008 09:29 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Als je het er niet mee eens bent moet je gewoon zo min mogelijk belasting betalen.

Een goede reden om niet te stemmen. Overigens stem ik altijd op partijen die de belastingen flink willen verlagen en ambtenaar een bedreigde diersoort wilen laten worden. ik voel me dus moreel allerminst verplicht om bij te dragenh aan bewezen verspillende stokpaardjes van beroepspolitici.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:56 schreef Seneca het volgende:
[..]
Jaja, dus eerst stemmen, en daarmee de overheid een mandaat geven om jou te belasten, en vervolgens weigeren die te betalen.
Eenh volwassen mens gaat geen anderen dwingen, maar handelt autonoom. Wat dat betreft is besluiten zo min mogeliujk belasting te betalen om principiële redenen volwassener dan proberen via de stembus anderen je wil op te leggen.quote:Erg volwassen manier van handelen, inderdaad. Als iedereen zo zou denken konden we de democratie wel meteen door de plee spoelen. Iedereen doet immers toch waar hij lekker zelf zin in heeft, overheid of geen overheid, wet of geen wet.

Nee, belasting is robbery at gunpoint.quote:Op maandag 10 maart 2008 14:10 schreef JohnDope het volgende:
Belasting is diefstal.

De stembus een mandaat om te belasten? Dat is ook maar een symboolfunctie die eraan wordt toegevoegd. De stembus zou betekenen 'dat ik vrij ben en dat ik verantwoordelijk ben voor het staatshandelen'.quote:Op donderdag 13 maart 2008 10:56 schreef Seneca het volgende:
[..]
Jaja, dus eerst stemmen, en daarmee de overheid een mandaat geven om jou te belasten, en vervolgens weigeren die te betalen. Erg volwassen manier van handelen, inderdaad.
Als iedereen op zou houden mee te werken aan de staat, zou deze inderdaad ophouden te bestaan.quote:Als iedereen zo zou denken konden we de democratie wel meteen door de plee spoelen. Iedereen doet immers toch waar hij lekker zelf zin in heeft, overheid of geen overheid, wet of geen wet.

Datzelfde zag ik deze week in onze vereniging van eigenaren. Wordt eerst de begroting goedgekeurd, gaan mensen (twee minuten!) daarna zeuren over de verhoging van de servicekosten. Tsja, die stond dus in de begroting. Als je niet wilt dat die hoger wordt, moet je de begroting aanpassen zodat er minder uitgegeven wordt.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:16 schreef ErikT het volgende:
[..]

Dat weet je niet. Wie weet heeft TS bijverdiensten uit arbeid, die moet je aangeven en dan betaal je daar alsnog belasting over.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 11:45 schreef Wombcat het volgende:
OT: TS vergeet dat 'ie de belasting al betaald heeft via de loonheffing en dat de meeste mensen bij de aanslag juist geld terug krijgen van de belasting.

OK, de OP begint wel zo maar je ziet hoe een intreressante discussie ontstaat.quote:Op maandag 24 maart 2008 00:11 schreef nonzz het volgende:
Ik vind dit wel weer zo'n typisch cowboy-billy-boem-topic met als hoofdgedachte: "We willuh geen belasting betaluh!!!"

Dat onze overheid niet alles goed doet, betekent niet dat het hele idee van een overheid niet goed is. Uiteindelijk komt het gewoon neer op de zaken met z'n allen regelen. Voor die zaken is geld nodig en we dragen allemaal bij.quote:Op woensdag 12 maart 2008 00:35 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
De overheid is niet ik. Er gebeuren allerlei dingen met ons belastinggeld waar de meeste mensen het helemaal niet mee eens zijn. Bijvoorbeeld: die stompzinnige missie in Afghanistan (kosten: ¤ 1 miljard) waar al meer dan tien goede jongens zijn omgekomen. En waarvoor? Voor godsdienstfanaten die door inteelt zwaar mentaal gedegenereerd zijn. Een Betuwelijn à 25 miljard die al overbodig was toen ie werd aangelegd (duwbakken waren veel goedkoper en beter geweest). Immigratie van waardeloze lieden uit achterlijke gebieden, kosten naar schatting 80 miljard. Dertig jaar van volkomen zinloze onderwijsvernieuwingen, die leraren overspannen de ziektewet hebben ingejaagd, de Nederlandse jeugd tot volkomen debiliteit hebben gereduceerd. Daarom: de heggeschaar in de overheid. Als iedere productieve nederlander de belastingafdracht halveert, hebben de ambtenaren geen geld meer voor dit soort van waanzin.

Grappig genoeg zal het eerst bezuinigd worden op de niet-essentiële zaken, dingen dus waar wij als Nederlanders de nodige vraagtekens bij stellen. Dus de gemiddelde Nederlander zal tevredener worden over het nut van overheidsbestedingen.quote:Op maandag 24 maart 2008 17:40 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dat onze overheid niet alles goed doet, betekent niet dat het hele idee van een overheid niet goed is. Uiteindelijk komt het gewoon neer op de zaken met z'n allen regelen. Voor die zaken is geld nodig en we dragen allemaal bij.
Dat vervolgens niet iedereen het eens is met de precieze besteding van het geld is een blijvend gegeven. Dat 'de meeste mensen' het niet eens zijn met het idee van samen dingen regelen...dat lijkt me sterk.

Dat kan ook zonder een overheid die eerst een flink deel van de opbrengst in haar eigen zak stopt.quote:Op maandag 24 maart 2008 17:40 schreef ErikT het volgende:
Dat onze overheid niet alles goed doet, betekent niet dat het hele idee van een overheid niet goed is. Uiteindelijk komt het gewoon neer op de zaken met z'n allen regelen. Voor die zaken is geld nodig en we dragen allemaal bij.
Als de meeste mensen het ermee eens zijn bepaalde dingen samen te regelen is er dus geen enkele noodzaak degenen die dat niet willen er met geweld toe te dwingen.quote:Dat vervolgens niet iedereen het eens is met de precieze besteding van het geld is een blijvend gegeven. Dat 'de meeste mensen' het niet eens zijn met het idee van samen dingen regelen...dat lijkt me sterk.

Hoe los je het probleem van de freeriders op?quote:Op maandag 24 maart 2008 20:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat kan ook zonder een overheid die eerst een flink deel van de opbrengst in haar eigen zak stopt.
[..]
Als de meeste mensen het ermee eens zijn bepaalde dingen samen te regelen is er dus geen enkele noodzaak degenen die dat niet willen er met geweld toe te dwingen.

Niet. Er is namelijk geen probleem. En freeriders bestaan net zo goed in een situatie waarin een overheid wél dwang toepast.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:20 schreef Ankeiler het volgende:
Hoe los je het probleem van de freeriders op?

anders wordt je zelf ook een freerider.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:20 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Hoe los je het probleem van de freeriders op?

Niet als de kosten daarvan hoger zijn dan de baten, bijvoorbeeld in het geval van gebrek aan dijkonderhoud.quote:Op woensdag 26 maart 2008 12:29 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
anders wordt je zelf ook een freerider.

Verklaar. Volgens mij zit je nu onzin uit te kramen. Er zijn enkele gevallen, overigens minder dan waar veel socialisten van uitgaan, waarin collectieve solidariteit een veel grotere 'koek' oplevert dan een situatie waarin dat niet het geval is. Het klassieke voorbeeld is dijkbewaking. Het alternatief is dat iedereen zijn eigen terp opricht wat veel duurder is dan een collectieve inpoldering.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Niet. Er is namelijk geen probleem. En freeriders bestaan net zo goed in een situatie waarin een overheid wél dwang toepast.

1. Hoe zie je dat voor je? Moet alles door bedrijven geregeld gaan worden? (Zo ja, dan ga ik daar nog wel op in.)quote:Op maandag 24 maart 2008 20:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat kan ook zonder een overheid die eerst een flink deel van de opbrengst in haar eigen zak stopt.
1. Wat je schrijft klopt niet. In het geval dat een meerderheid iets wil, heb je per definitie een minderheid die dat niet wil. De redenering dat een meerderheid leift tot geen noodzaak voor dwang slaat dus nergens op.quote:Als de meeste mensen het ermee eens zijn bepaalde dingen samen te regelen is er dus geen enkele noodzaak degenen die dat niet willen er met geweld toe te dwingen.

Hier zie je iets over het hoofd. Het zijn namelijk de mensen die nu volgens jou het geld verkeerd besteden, die dan gaan beslissen wat essentieel is. Dat dit een 'voordeel' oplevert is dan vrij onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 24 maart 2008 19:58 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Grappig genoeg zal het eerst bezuinigd worden op de niet-essentiële zaken, dingen dus waar wij als Nederlanders de nodige vraagtekens bij stellen. Dus de gemiddelde Nederlander zal tevredener worden over het nut van overheidsbestedingen.

Als ze zo stom zijn vergroten ze het binnenlandse verzet tegen hen. Uiteindelijk wordt het probleem opgelost, hetzij doordat de heren opstappen, hetzij doordat ze buigen voor de krachten der noodzakelijkheid.quote:Op donderdag 27 maart 2008 19:09 schreef ErikT het volgende:
[..]
Hier zie je iets over het hoofd. Het zijn namelijk de mensen die nu volgens jou het geld verkeerd besteden, die dan gaan beslissen wat essentieel is. Dat dit een 'voordeel' oplevert is dan vrij onwaarschijnlijk.

Aha.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:25 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Als ze zo stom zijn vergroten ze het binnenlandse verzet tegen hen. Uiteindelijk wordt het probleem opgelost, hetzij doordat de heren opstappen, hetzij doordat ze buigen voor de krachten der noodzakelijkheid.

Dan komen politici aan de macht die de belastingen wel gaan verlagen. En de schaar zetten in de opulentste voorbeelden van collectieve spilzucht.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:50 schreef ErikT het volgende:
[..]
Aha.
En als de heren opstappen: hoe gaat het er dan uitzien?
Dat verzet is er wel, maar dan voornamelijk aan borreltafels. Alleen de Elsevier geeft lucht aan het verzet.quote:En waarom is er nu niet een heel groot binnenlands verzet, terwijl, zoals je zegt, 'de meerderheid van de Nederlanders' of 'de gemiddelde Nederlander' het met bijna niets eens is?

Kortom er is geen verzet. Er wordt wat geklaagd, maar eigenlijk vindt iedereen het ook wel best zo.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 12:58 schreef Ankeiler het volgende:
Dat verzet is er wel, maar dan voornamelijk aan borreltafels. Alleen de Elsevier geeft lucht aan het verzet.

Beangstigend dat mensen zich laten bestelen van de helft van hun inkomen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 17:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kortom er is geen verzet. Er wordt wat geklaagd, maar eigenlijk vindt iedereen het ook wel best zo.

Je krijgt er ook wat voor terug natuurlijk.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:21 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Beangstigend dat mensen zich laten bestelen van de helft van hun inkomen.

Beetje jammer dat je nu moet terugvallen op zo'n dooddoener.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:21 schreef Ankeiler het volgende:
[..]
Beangstigend dat mensen zich laten bestelen van de helft van hun inkomen.

Beetje jammer dat je nu moet terugvallen op zo'n dooddoener.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 09:32 schreef ErikT het volgende:
Je moet je eens bedenken wat er allemaal gefinancieerd wordt van dat geld. Infrastructuur, rechterlijke macht en politieapparaat, onderwijs, energievoorziening, kunst en cultuur, nationale veiligheid enz enz enz

Hoezo is dit een dooddoener? Het is een argument dat mensen niet bestolen worden. Ze betalen immers mee aan algemene voorzieningen, waarvan ze zelf ook gebruik maken.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 10:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Beetje jammer dat je nu moet terugvallen op zo'n dooddoener.

Iets wat je niet vrijwillig betaald, maar onder dwang afgenomen wordt is diefstal ongeacht waar het voor gebruikt wordt.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 10:57 schreef ErikT het volgende:
Hoezo is dit een dooddoener? Het is een argument dat mensen niet bestolen worden. Ze betalen immers mee aan algemene voorzieningen, waarvan ze zelf ook gebruik maken.

Zozo, heb je het woordenboek geraadpleegd?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 11:49 schreef Boze_Appel het volgende:
Iets wat je niet vrijwillig betaald, maar onder dwang afgenomen wordt is diefstal ongeacht waar het voor gebruikt wordt.
Een analogie (een slechte ook nog) is geen argument tegen het principe van samen zaken regelen. Zie mijn posts hierboven.quote:Is het diefstal als ik 40 euro uit je portemonnee pak en een zwerfer opdracht geef om een tientje voor zichzelf te houden en voor 30 euro roze glitterverf te kopen om je voordeur van een roze glitterdeur te voorzien? Je maakt immers gebruik van je deur. Je hebt er niet om gevraagd, maar je blijf maar gebruik maken van je voordeur, blijkbaar wil je graag een roze glitterdeur.
O dat is zo. Stom zeg! Ja maar dat wist ik niet!quote:Het is praktischer dat jij zelf regelt welke kleur jouw deur moet zijn, net zoals het praktischer is als jij en ik zelf kiezen waar we ons tegen verzekeren en met welke bedrijven we zaken willen doen ipv. met een monopolie.

En wat nou als ik het niet samen met jou wil regelen?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 11:58 schreef ErikT het volgende:
Een analogie (een slechte ook nog) is geen argument tegen het principe van samen zaken regelen. Zie mijn posts hierboven.

Dan ga ik aan je vragen waarom niet.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 12:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En wat nou als ik het niet samen met jou wil regelen?

Omdat ik beter weet hoe ik mijn leven in kan richten dan ambtenaren in mijn gemeente, ambtenaren in de provincie, ambtenaren bij de rijksoverheid, ambtenaren in Europa en ten slotte ambtenaren bij de VN.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 12:10 schreef ErikT het volgende:
Dan ga ik aan je vragen waarom niet.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |