Het is naar mijn idee niet zozeer de religie die het verstand aantast maar gebrek aan training van hetzelfde gezonde verstand dat uiteindelijk resulteert in mensen die vriendelijk gezegd nu niet als geestelijke olympiërs omschreven kunnen worden. Religie kan mensen tot grootse daden aanzetten omdat het mensen oog aanbiedt voor het wel en wee van anderen. Het kan indien misbruikt voor eigen doeleinden mensen ook aanzetten tot onmenselijk handelen. Het talent van het gezonde verstand kan samen met het talent van het invoelingsvermogen worden ingezet om een noodzakelijk psychisch evenwicht in het functioneren van een door een religie aangeraakt mens te bewaken.
Had Fred zijn eigen bijbel wat beter gelezen dan had hij bijvoorbeeld eens kunnen nadenken over teksten die ook voor mensen als Fred Phelps zijn opgetekend (gesteld dat Fred aanspreekbaar is op wat er in 'zijn' heilige boek staat. Ik heb eens een paar teksten opgedoken ter verheldering van wat ik bedoel:
Lucas 13
1 Er waren op dat moment ook enkele mensen aanwezig die hem vertelden over de Galileeërs van wie Pilatus het bloed vermengd had met hun offers. 2 Hij zei tegen hen: ‘Denken jullie dat die Galileeërs grotere zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat ze dat ondergaan hebben? 3 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal op dezelfde wijze omkomen. 4 Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel – denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen? 5 Zeker niet, zeg ik jullie, maar als jullie niet tot inkeer komen, zul je allemaal net zo sterven als zij.’
6 Hij vertelde hun deze gelijkenis: ‘Iemand had een vijgenboom in zijn wijngaard geplant en ging kijken of de boom vrucht droeg, maar hij vond geen vijgen. 7 Hij zei tegen de wijngaardenier: “Al drie jaar kom ik kijken of die vijgenboom vrucht draagt, maar tevergeefs. Hak hem maar om, want hij dient tot niets en put alleen de grond uit.” 8 Maar de wijngaardenier zei: “Heer, laat hem ook dit jaar nog met rust, tot ik de grond eromheen heb omgespit en hem mest heb gegeven, 9 misschien zal hij dan het komende jaar vrucht dragen, en zo niet, dan kunt u hem alsnog omhakken.”’
Welke smakelijke vruchten zou Fred Phelps uitdragen? Zou Fred Phelps alsnog even de tijd gelaten worden om zich meer gezonde vruchten te ontwikkelen?
Galaten 5
Leven door de Geest
13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.
Het thema van de eigenwaan keert vaak terug in het heilige boek van de christenen. Kennelijk is dat bijzonder nodig om de devote gelovigen niet naast hun schoenen te laten lopen op grond van vermeende superioriteit vanwege de prestaties van de eerstgeborene...
Om de zaak nog even in perspectief te zetten:
Mattheüs 7
1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. 3 Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? 4 Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? 5 Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.
Ik vermoed dat Fred zijn tijd misschien wat beter kan gebruiken door zich in te lezen in zijn eigen heilige boeken in plaats van zich nogal aanmatigend en veroordelend op te stellen bij het leed dat anderen trof. Zijn eigen heilige boeken wijzen hem immers een hele andere weg. Het zou vervelend voor Fred kunnen uitpakken als hij niet slechts zelf zijn doel miste maar als hij daarbij ook diverse kleinen bij de ingang naar het koninkrijk, waarover zijn helige boek vol staat, in de weg zou staan.
Het is best handig dat een verzameling van persoonlijke vruchten een indicatie kan geven op wat voor stam een menselijke geest geënt zit zoals vruchten van een boom aangeven met wat voor boom we van doen hebben.